Kirjoittaja Aihe: Björk  (Luettu 4899 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Crookshanks

• Ankeuttaja
Björk
« : Heinäkuu 18, 2003, 13:51:31 »
Tässäpä loistava laulaja, kas kummaa ettei tästä ollut topiccia.

Siis. Björk. Aivan uskomaton islantilainen laulaja/lauluntekijä, rikkoo kaikkia tunnetun musiikin rajoja... Käsittämätön fiilis kun tajuaa että näinkin voi tehdä musiikkia. Fantastisia melodioita ja tunnelmia. Ja mikä Ääni. (Björkin Ääni jos mikä on Isolla Kirjaimella.) Siis ihan ufo. Ja toi oli siis kehu. Voi että kun itsekin pystyis päästämään sellaisia oktaaveja.

Mielipiteitä?

ahne ja typerä tyttö

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2003, 13:31:26 »
Pidän todella paljon Björkistä. En tosin ole kuullut kunnolla häneltä muuta kuin Selmasongs -levyn kappaleita, ikävä kyllä. Kyseinen levy on siis Dancer in the Dark -elokuvan soundtrack.

Jokatapauksessa, Björkillä on upea, jäljittelemätön ääni. Ns. normaalin lauluäänen "kavetessa" mitä korkeammalle pääsee, Björkin ääni laajenee upeasti. On hienoa, miten Björk on luovasti toteuttanut itseään välittämättä muusta maailmasta - suosion syy? Kovin laajasti tunnettuhan hän ei kuitenkaan ole, vaikka suosio on suht. laajaa ympäri maailmaa. Äh. En osaa sanoa mitään kovin rakentavaa. Rakastan Björkin musiikkia.

Shanpuu

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2003, 13:22:21 »
Björk on... no, semmoinen erilainen.

En sano, että vihaisin hänen musiikkiaan. Kestän sen tietyssä mielialassa, mutta taas toisaalta, jotkut hänen laulunsa ahdistavat minua suuresti. Hänellä on aika erikoinen ääni, mutta välillä se kuulostaa mielestäni aika kummalliselta. Björk on ihan ok.

Täytyy kai antaa hänelle iso plussa siitä, että hän uskaltaa olla erilainen.

Erilainen laulaja, mutta hänen laulujensa sanoista en oikein saa selvää. Välistä saan selvää ja niissä sanoissa ei ole oikein minun korvilleni mitään sanomaa. En kuitenkaan vaihda radiosta kanavaa, jos Björkia tulee, mutten minä siitä voi sanoa sillä tavalla pitäväni. Suhtaudun Björkiin melkoisen neutraalisti. En pidä, mutten vihaakaan. Siinä se.

Jin-Ro

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2003, 18:18:39 »
Kyllä Björkin sanoituksissa on sanomaa. Ja sanojen ""epäselvyys" katoaa pienellä totuttelulla. Suurin osa epäselvyydestä johtuu siitä, että hän islantilaisena ei äännä ihan jenkki/britti aksentilla, mihin useimmat ovat tottuneet. Kuitenkin kieli on oikein äännettyä ja kehittynyttä.

Ihan uusinta Björkiä olen kuullut valitettavan vähän, mutta vanhempi tuotanto on kyllä ollut kovassa kuuntelussa. Varsinkin Homogenic-levy on AIVAN uskomaton.

Björk saa ääneensä niin kovan tunnelatauksen, että sitä kuunnellessa ei voi oikein tehdä mitään muuta. Melodiat on puhtaasti kauniita. Joko perinteisellä tavalla, tai sitten niiden kauneus on vaikeammin ymmärrettävässä kaoottisessa melussa, jota täytyy oikeasti osata kuunnella, että siitä saa kaiken irti. Björkin biitit ovat jotain ylimaallista. Varsinkin kun Björk laittaa oikein ilkeän ja päällekäyvän biitin kauniiden jousien päälle. Silloin kun tajuaa kuunnella niitä jousia, ei biittiä, yhtäkkiä huomaa kuinka biitti hivuttautuu mukaan, ja tekee kauniista vieläkin kauniimpaa.

Koko Björkin tuotannosta itselleni nousee yksi biisi yli muiden.
Jóga.
Siitä ei voi puhua ihmiselle joka ei ole sitä kuullut. Se täytyy kuulla. Se täytyy tajuta. Siitä täytyy nauttia. Se on  niin kaunis ja surullinen ja ... täydellinen.

No niin jokohan tuli ylistettyä tarpeeksi. Tämä viesti venyikin yllättävän pitkäksi, joten jätän miinuspuolet seuraavaan kertaan.

jackie

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2003, 19:18:28 »
No me yhdessä isosiskon kanssa suunniteltiin matkaakin Venäjälle, Pietariin Björkin konserttiin, mutta sitten ei siitä tullut mitään kun ei osattu ostaa lippuja (netissä ne sivut oli venäjäksi) ja viisumienkin kanssa olisi tullut ongelmia. :p

Katsoin Björkistä sen dokumentin, mikä tuossa muutama päivä sitten tuli, ja täytyy sanoa, että siinä puhuttiin asiaa. Björkin sanat ovat hyviä ja näkemäni musiikkivideot kanssa. Islantilaista ei komennella, ja on ihailtavaa, että hän ottaa myöskin riskejä musiikkiaan tehdessään. Monet artistit eivät sitä nimittäin tee.
Pidän paljon Post-levystä, army of me, hyper-ballad, it's oh so quiet ja isobel kuuluvat siltä levyltä suosikkeihini.
muoks. Niin ja Homogenic-levyltä jóga. <3

Björkin ääni on sellainen vähän karhea, persoonallinen. Sellainen, joka sopii sen omiin lauluihin. It's oh so quiet sopii älyttömän hyvin Björkille. :)

No varjopuolena sanoisin sen, että välillä en saa niistä sanoista kovinkaan hyvin selvää. :p Muutamat kappaleet ovat niin lyriikkapainotteisia, että jos niiden sanojen kuuntelemiseen ei keskity niin menee koko kappale ohi. Mutta kyllä hyvin paljon artistista ja erityisesti siitä, että hän tekee töitä uransa eteen. En ole nähnyt 'Dancer in the dark':ia, mutta on se nyt varmasti katsomisen arvoinen kun se on voittanut palkinnonkin ja Björk näyttelee siinä.

http://unit.bjork.com/websense/post/lyrics/hyperlyr.htm
imagine what my body would sound like
slamming against those rocks

when it lands
will my eyes
be closed or open?

muoks. Onko muuten mielipiteitä kumpainen on parempi, Debut vai Post?
Post mielestäni. :P Ehkä johtuu myöskin siitä, kun olen sitä enemmän kuunnellut. Debutillakin on ihania kappaleita (human behaviour!), mutten innostu niistä samalla tavalla kuin Postin biiseistä.

ahne ja typerä tyttö

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2003, 09:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Jin-Ro"
Suurin osa epäselvyydestä johtuu siitä, että hän islantilaisena ei äännä ihan jenkki/britti aksentilla, mihin useimmat ovat tottuneet. Kuitenkin kieli on oikein äännettyä ja kehittynyttä.

Ja totuushan on, että Björk on asunut jo yli kymmenen vuotta rapakon takana, joten kyllä se tyyliseikkakin on. ;)

Kuuttis

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2003, 04:28:40 »
Björk. No siinäpä kummallinen tapaus.

Minun mielestäni hän on hiukan tekotaiteellinen. Anteeksi nyt vain. Hänen laulunsa ovat... no, kummallisia. Joissain tapauksissa se on hyväkin juttu, mutta joskus tuntuu että se tekee sellaisia biisejä kuin tekee vain sen takia että olisi erilainen ja tosi taiteellinen niiq.

Mutta siis. Sillä on hyviäkin biisejä. Bachelorette on suosikkini :) Human Behaviour on kerrassaan ihastuttava myös. Tykkään sen äänestä, kunhan ei mene rasittavuuden puolelle. Se on mukavaa miten se kiljuu ja kuulostaa välillä ihan pikkutytöltä :)

Mutta sen leffa, Dancer in the dark, ja sen soundtrack, olivat molemmat kerrassaan viehättäviä. Upeita. Teki upean roolisuorituksen. :) (eikä tämä ole kai off-topik vai onko?)

Mutta se on rasittavaa kun sen vieläkin pitää mongertaa islantilaisaksentilla vaikka se on elänyt New Yorkissa (/Lontoossa tai vastaavassa, kuitenkin jossain englantia puhuvassa maassa) vaikka kuinka monta vuotta.

-Kuuttis

Satsuki

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2003, 23:30:49 »
Björk on todella mielenkiintoinen ja persoonallinen muusikko. Tai, kuten hän on muistaakseni itse joskus asian ilmaissut, "musiikillinen kokeilija".

Pidän hänen tavastaan leikkiä äänellään, välillä melkein kuiskata ja toisessa kappaleessa jo laulaa voimakkaasti. Arvostan Björkiä myös sen takia, että hän säveltää itse suuren osan musiikistaan ja sanoittaa kappaleensa itse, mikä osoittaa, että hän todellakin tahtoo toteuttaa itseään.

En omista Björkiltä muita levyjä kuin Postin ja Selma Songsin (jotka ovat molemmat varsin ihastuttavia), mutta viime keväänä televisiosta tullutta Björkin konserttia katsellessani kuulin muutakin hänen tuotantoaan.

Ja mitä hänen rooliinsa Dancer In The Darkissa tulee - minusta hän on lahjakas näyttelijä. Hän eläytyi Selman rooliin uskomattomalla tavalla, ja kyseinen elokuva onkin yksi kaikkien aikojen suosikeistani.
Monipuolinen nainen.

(Yksi juttu mikä ärsyttää on se, ettei Björkin levyjen sanavihkosissa ole ikinä kirjoitettu islanninkielisiä osuuksia kappaleiden sanoituksista. Minä ainakin haluaisin tietää mitä niissä lauletaan :)

Starelma

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2003, 21:46:30 »
Olenko minä ensimmäinen, joka tulee sanomaan, ettei voi sietää kyseistä tapausta? Suurta.
Erilaisuudelle tietysti plussat aina, mutta silti. Olen kuullut yhden ainoan biisin. Se tuli joskus Levyraadissa. Musiikki oli varsin korviasärkevää, ei sitä oikeasti jaksanut kuunnella. Ja se video sitten. Se oli aivan karmea. Koko kokonaisuus hylki minua perusteellisesti. En kertakaikkiaan pitänyt.
Muistan joskus kummitätini kysyneen, pidänkö Björkistä. Vastasin, etten, ja kysyin kuinka hän sitä kysyi. Hän vastasi, että Björk kuulemma sopisi minulle. Loukkaannuin.

Crookshanks

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2003, 10:59:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Starelma"
Olen kuullut yhden ainoan biisin.

Hmm. Yhden biisin perusteella ei kannatta muodostaa koko kuvaa jostain laulajasta. En nyt tarkoita että sun olisi pakko pitää ko. laulajasta, mutta yhden biisin perusteella jonka on kuullut yhden kerran on mielestäni hiukan tyhmää olla 100% varma että tämä on nyt ihan repseestä. Mutta myönnän silti, että Björkin musiikki ei varmasti kolahda kaikille. (Vaikka olenkin vakaasti sitä mieltä sellaiset henkilöt eivät ymmärrä musiikista mitään.)

Ah ihanaa sain ostettua Homogenicin vihdoin omaksi.  Ihania biittejä. Ja niiiiin paljon loistavia kappaleita... (Hunter, Bachelorette, Yóga, All is full of love... IHQ!)

Onko muuten mielipiteitä kumpainen on parempi, Debut vai Post?

/Hed poisti TOIMIMATTOMAT kuvahymiöt.

Mielinoita

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #10 : Elokuu 12, 2003, 22:26:00 »
Olin jo pitkään himonnut kuulla Björkin musiikkia. Ihastuin heti kuullessani häntä Levyraadissa. Nyt vasta pääsin kauppaan ostamaan levyn, tosin sekin oli vain kolmen kappaleen, rahatilanne ei parhaimpia. Mutta nyt haluan heti lisää. Aivan mahtavaa musiikkia. En ole koskaan, en koskaan, kuullut mitään noin ihanaa. Tätä voisi kuunnella koko yön.

Greensery

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2003, 13:34:12 »
Mitäh? En ole vielä vastannut tähän topiciin? Olenko sokea vai tyhmä? …luultavasti kumpaakin. x)

No niin. Björk. Kaunis ja lahjakas Björk. Olen ollut hänen faninsa n. 3-vuotta. Björkin musiikki on sellaista, johon minä pääsen helposti sisälle ja lähelle- pystyn samaistumaan joihinkin kappaleisiin, mikä on kohdallani aika harvinaista. Björkin ääni on mukava, luonnollinen ja puhdas. Ainut asia, mikä minua Björkissä koskaan on häirinnyt, on live-keikat. Siellä kun Björk muuntelee levyttämiensä kappaleiden sanoja. Sitten tajusin, että hänhän tekee sen tarkoituksella, koska ei viitsi laulaa vain valmista tekstiä.

Björk on näkynyt TV:ssä tänä vuonna aika paljon: Vespertine-konsertti ja Björk-dokumentti. Ja ihana elokuva Dancer in the dark, jossa Björk tekee mielettömän täydellisen ja aidon roolisuorituksen. DD minulla on dvd:llä, mutta nuo kaksi tuli katsottua.

Björkin levyistä: tein musiikintunnille esittelyn Björkistä, jolloin tutustuin häneen ja hänen tuotantoonsa lähemmin.(-jonka vuoksi siinä Björk dokkarissa ei tullut esille yhtään mitään, mitä en jo olisi tiennyt, paitsi se laulujen sana-juttu) Levyistä kertovia juttuja lukiessani sain tietää, että jokaisella levyllä olivat omat vaikuttimensa; kaupungit, yhteistyökumppanit, jne. Siinä ja ammattitaidossa siis selitys sille, että Björkin jokainen levy on oma, ehjä kokonaisuutensa. (eli yhden kappaleen perusteella ei minunkaan mielestäni voi muodostaa kokonaiskäsitystä Björk-musiikista.) Jokaisella levyllä tuntuu olevan teema, mutta se ei ole kuulijalle valmiiksi osoitettu. Tällä hetkellä lempi Björk-levyjäni ovat: Vespertine, Selmasongs & Homogenic.

Lainaus
Onko muuten mielipiteitä kumpainen on parempi, Debut vai Post?

Vaikka "Debut" ei todellakaan Björkin ensi levy ole, Björk itse kutsuu sitä "harjoitus levyksi". Mielestäni Post(-London vaikutteinen! whee. :) on parempi, mutta se on todellakin vain minun mielipiteeni.

Rakastajatar

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2003, 18:16:13 »
[Oooh! Tori Amos ja vielä Björkin!]

Arvostan ja kunnioitan Björkiä suunnattomasti. Hän upea nainen ja musiikintekijä. Hän on niin monipuolinen, ettei voi käsittääkään. :)

Minulla on kaikki Björkin levyt ja pidän niistä kaikista erittäin paljon [eiköhän se ole tullut jo selväksi :)]. Joskus pidin Homogenicistä eniten, mutta nyt olen enemmän Vespertinen kannalla.

Ja tietäväthän kaikki, että Björkiltä pitäisi ilmestyä uusi The Lake Album piakkoin?

[Ja tähän kumpi on parempi Debut vai Post, sanoisin että Debut jos on positiivisella tuulella ja Post jos synkistelee :)]

Muokkua: Mitä tykkääätte Björkin biisesitä tehdyistä remixeistä?

Greensery

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2003, 00:24:23 »
Minä itseasiassa en ole kuullut, että Björkin uuden levyn nimi olisi The Lake... enkä tiedä levyn ilmestymisajasta yhtään mitään. Täytyy varmaan käydä bjork.comissa 'päivittäytymässä'.

Se remix albumi oli ihan ok, mutta aika tarpeeton. Siinä taisi olla yksi, josta en pitänyt ollenkaan, se jossa joku mies lauloi väleissä räppiä. *-ei perusta siitä* Olikohan se I miss you? En ole kuunnellut ky. levyä pitkiin aikoihin. Kannatan alkuperäisiä, ehkä se on syynä tähän remix innottomuuteeni.

Ascelia

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #14 : Tammikuu 11, 2004, 14:11:02 »
http://www.hut.fi/u/ppranta/bjork/bio/finbio.htm
"Kaikki mitä olet aina halunnut tietää Björkistä ja vähän enemmän.."
(haettu googlella)

Minä kunnioitan Björkiä suuresti johtuen siitä, mikä hän yksinkertaisesti on ja mitä hän tekee.
Björkissä on tyyliä, hän on kaunis, hänellä on ihana ääni ja ihailtava laulutapa minkä itsekin haluaisin oppia, taito kirjoittaa lauluja ja näyttelijän kyvyt.
Luonteeltaan hänen täytyy olla hirveän vahva, kun pystyy jatkamaan elämäänsä eteenpäin kiinnittämättä sen enempää huomiota itseensä kohdistuvaan pilkkaan.

Itselläni on hänen levyistään Debut, Post, Homogenic, Vespertine, Telegram ja Selmasongs. Sen lisäksi kotoa löytyy DVD'nä Björkin helmikeikka siellä oopperassa ja kone, joka on pullollaan muita Björkin biisejä, joista osa on laulettu islanniksikin.
Uskon siis, että minut voi luokitella faniksi. (MWAH.)

Noista levyistä on hankala valita suosikkia, mutta jos sellainen pitäisi päättää tässä ja nyt niin voisin sanoa rohkeasti pitäväni Vespertinestä enemmän kuin muista. Pidän paljon niistä soittorasioista, soivat niin kimmeltäen ja tulee lapsuus mieleen. Cocoon on hieno kappale, sen musiikkivideo on jotain reilusti erilaista. Suurimmat tunteet purkautuvat minun kohdallani kuitenkin Hidden place:n kohdalla. Joskus minulla tuli sellainen "kausi", että kuunnellessani kyseistä kappaletta rupesin itkemään hillittömästi. Kaverini eivät tietenkään ymmärtäneet minua.
Postista pidän myös, Army of me taisi olla ensimmäinen kappale, jonka kuulin Björkiltä. Hyper-ballad on varmaan sen levyn suosikki Isobelin lisäksi. Hankala sanoa kun pidän niistä kaikista niin paljon.
Homogeniciltä suosikkeja ovat Jóga ja Bachelorette. Jógaan minä pystyin heti ensimmäisellä kuuntelukerralla samaistumaan ja se oli jännää, koska Björk on sellainen.. ymmärrettävä artisti. Miten sen asian nyt ilmaisee.

Epävirallisista kappaleista pidin paljon siitä yhdestä islanniksi lauletusta kappaleesta, joka tunnetaan englanniksi nimellä birthday. Kyseessä on siis Sugarcubesin kappale, joka nosti bändin maailman tietoisuuteen. Joka tapauksessa, Björk laulaa korkealta ja niin ihanasti, kuin kikattaen. Se täytyy itse kuulla ennen kuin sanoo mitään.
Björk on muutenkin aika lapsi luonteeltaan suloisella tavalla, siinä keikallakin oopperassa se juoksee ympäriinsä kuin pikkutyttö. Saattaa hyvinkin näyttää siltä, kun on niin lyhytkin.

Ne, jotka eivät pidä Björkistä ovat ehkä vain turhan ennakkoluuloisia. Tai sitten he eivät edes halua mahtaa mitään sille inholle, mitä tuntevat Björkin musiikkia / musiikkivideoita kohtaan. En itsekään ollut erityisemmin kiinnostunut Björkistä, kun en ollut halunnut ottaa asiasta mitään selvää. Nyt on vaan käsittämätöntä ymmärtää, miten joku voi tosissaan sanoa vihaavansa sellaista tulkitsijaa!
Haluaisin kuitenkin joltain Björk-vihaajalta hyvin perustellun kannan mielipiteeseensä.

Pidin muuten paljon siitä yhdestä laulusta, jonka Björk on levyttänyt yhdessä PjHarveyn kanssa. Nimeä en tietenkään muista, kun olen sen kipaleenkin hukannut koneen syövereihin.
Niin ja tiedättekö (edelleenkin) enemmän siitä Tori Amoksen, Björkin ja Pj Harveyn yhteistyöstä? Esitin tämän kysymyksen jo viestissäni Tori Amoksesta..

falda

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #15 : Elokuu 14, 2004, 11:52:45 »
Björkistä olen pitänyt jo 4 vuotta, nyt tuli taas yksi aihe pitää lisää: uusi albumi tulee kohta, ja olen jo kuunnellut pätkiä niistä lauluista. Ei ollut yhtään huonoa pätkää, tosin olen kuullut vain 3 kappaletta kokonaan. Olympia-spektaakkelinkin katsoin eilen, vaikka joukkueiden esiinmarssit kestivät tuskaisen kauan eikä Björkillä ollut tarpeeksi tilaa esiintyä. Ihana se silti oli valtavassa Oceania-mekossaan^^

Björkissä on persoonaa, koko olemus suorastaan hehkuu. Olin viime vuonna Roskildessa katsomassa häntä ja tuntui että koko yleisö oli yhtä huumaantunutta massaa noiden pienten islantilaisten jalkojen juuressa..

sesquipedalian

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #16 : Elokuu 14, 2004, 16:12:42 »
Huomatkaa, että Björkin virallisilla nettisivuilla on Medúlla Media Player, jossa voi kuunnella osia biiseistä... ei toimi ainakaan minulle. Medúlla tulee kauppoihin 30. tätä kuuta, minä ainakin olen Stockmannilla tai Free record shopissa jonottamassa aamukahdeksalta, ihan varmasti. Gling Gló:n voisi tosin ostaa jo nyt, se minulta ikävä kyllä uupuu...

Olen uskollisesti ostanut kaikki neljä viimeisintä levyä Björkiltä, sekä DITD dvd:n, ja kuuntelin viime viikonloppuna nettituttuni Sakarin kanssa Turussa noita livelevykokoelmiakin. Björk on ihana, taivainen, loistava, kuolettavan fanitettava, syötävä, söpö, yksinkertaisesta purrrrworthy gorrrrgeous. Björkillä on sellainen laulunkirjoitustaito, jolle voi antaa oikeutta vain nainen, jonka ääniala on uskomaton ja tekninen osaaminen samaa mittakaavaa. En osaa enää pettyä hänen taitoonsa, en yksinkertaisesti usko, että hän tulee tekemään yhtään huonoa albumia. Telegraminkin olen downloadinut, koska olin köyhänä tässä jossain vaiheessa.

Ja mitä niihin menneisiin tulee, parhaita albumeita ovat mielestäni Post ja Homogenic, mutta Vespertine on tunnelma-albumi (talvelle, ehdottomasti) ja Debutkin on äärettömän iskevä aina silloin tällöin. Yksittäisistä biiseistä voin sanoa, että Bachelorettestä tein aikoinani piano-coverin vaikka pianoa en osaakaan soittaa, New World saa aina minut itkemään, kaikki Homogenic:in biisit on täydellisiä, Post'illa Headphones on aivan yltiömäinen, ja Play Dead on Debutin koskettavin.

Royal Opera House performanssiin olin kyllä pettynyt, Björkin lavakarisma jäi melko levymäisten biisiversioitten ja Zeena Parkinsin säteilyn varjoon.

Tuulensisko

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #17 : Elokuu 15, 2004, 20:30:35 »
Björkin kuuntelemiseen tarvitaan joskus totuttelua, ihan vinkkinä niille, jotka eivät pääse heti sisään. Pitää oppia kuuntelemaan vähän erilaistakin tyyliä.

Itse en pysty kuuntelemaan paljon hänen laulujaan kerralla, mutta muiden, erityyppisten, laulujen seassa ne tuovat mukavaa väriä soittolistaan. Ei minulla paljon niitä lauluja kyllä ole, ikävä kyllä. En edes omista ainuttakaan levyä. Pitäisi joskus käydä ostamassa...

Dancer in the Dark on ihana elokuva, sekä ohjaajan että pääosan esittäjän ansiosta. Varmasti yksi koskettavimmista, joita olen ikinä nähnyt. Viimeinen kohtaus tietysti, mutta myös se tappokohtaus olivat järkyttäviä ja mieleenjääviä... Ja tapa, jolla todellisuus oli Selman mielessä vain häilyvää ja karua, kun taas hänen haaveilemansa laulut ja tanssit olivat paljon selkeämpiä. Juuri siltä joskus tuntuu. Se, mitä tapahtuu ympärillä, eihän se ole niin tärkeää.

Björkin elämänasennetta ei voi kuin ihailla. Kaunis ihminen. Hänellä on todellakin oma tyyli. Kummallinen, mutta sitäkin erityisempi.

Minulla on paljon Björk-kuvakkeita messengerissä. Pidän hänen valokuvistaan, ja jotenkin vain löydän joistakin niistä itseni. En läheskään kaikista, mutta muutamista.

Eikö ole muuten mielenkiintoista, miten häntä kutsutaan lähes aina vain etunimeltä? Koivu.

Poissa Adelia

• Talvisialu
  • Hirnyrkki
  • wandering free
Björk
« Vastaus #18 : Elokuu 17, 2004, 16:47:38 »
Björk esiintyi Ateenan olympialaisten 2004 avajaisissa. Esitys oli loistava. Ja väitän, että ne jotka katsoivat paikan päältä, näkivät huonosti, mutta aistivat esityksen tunnelman, kuin me, jotka vain seurasimme televisiosta.

Pidän muutenkin Björkin musiikista. Hänellä on omaperäinen ääni ja sen kuuntelu rauhoittaa ainakin minua. Pidän eniten Vespertine levyn kappaleista. Itse en levyä omista, mutta kirjastosta lainaan sitäkin ahkerammin. Harvoin sitä kukaan muu lainaa.
BARROIK

sesquipedalian

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #19 : Elokuu 29, 2004, 02:13:42 »
Medúlla on Björkin oudoin levy ikinä, aivan todella ihana. Levyltä löytyy puhdas tanssitracki 'Triumph of the Heart', jossa rytmin tuottavat speakboxxaus, ja muut äänen manipuloinnit. Impressive. Helpoimmin lähestyttäviä biisejä ovat 'Who is it', 'Where is the line', ja 'Oceania', mutta esimerkiksi 'Show me forgiveness' muistuttaa minua vahvasti Selmasongsien tenhosta. Muutenkin levy kokonaisuutena on enemmän askel Selmasongsin kaltaiseen luonnonläheiseen eksperimentaalisuuteen kuin Vespertinen... perinteisiin jousisoittimiin ja siihen kaikkeen. Oikeastaan ainoa ns. instrumentti, joka koko levyllä esiintyy pikaisesti on piano, mutta sillä ei ole väliä, koska ihmisäänet ovat tällä levyllä instrumentteja itsessään, joka näkyy muunmuassa siinä, että levyllä esiintyy inuiitti... kurkkulaulajako se oli?. Jousisoittimet on korvattu kuorostemmoilla, jotka ovat reminiscent of ani difrancon Educated Guessin tausta"torvista", eli torviaimitoivista laulustemmoista. Medúllalta löytyy läähätystä, paniikinomaista 'hyhyhyhyvvähyvvähyvvähyvvä' äännähtelyä, kurkkulaulua... juuri tällaista järjetöntä äännähtelyä, scatlaulua ja sen sellaista, jota on oikeasti todella mukava laulaa.

'Volkura' muistuttaa minua oudosti suomalaisista virsistä, mutta islanninkielisyys tekee siitä vähemmän ahdistavan. 'Sonnets / Unrealities' on jotain aivan uskomatonta... äärettömän koskettavaa.

Tässä levyssä näkyy enemmän Björkin musiikillinen historia kuin esimerkiksi Vespertinellä. Björkkinörttinä oli kiva huomata että hän lainaa itseään Homogeniciltä... ja biisit on edelleen poppia. Kivaa, että joku osaa tehdä poppia itsepäisen omaperäisesti.

*rakastan*

Ainoa mikä oikeastaan harmittaa on se, että Zeena Parkins ei esiinny tällä levyllä. <3 Zeena Parkins.

Greensery

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2004, 20:04:50 »
Tilasin Medúllan Amazon.comista erikois cd:n toivossa ja nyt kaduttaa. Saa nähdä onko cd edes mikään extra biisejä sisältävä erikoisuus. Harmittaa kun levyn saapuminen tulee kestämään Joulukuuhun asti, muistaakseni. Argh. Mutta mukava lukea levyn kuulleiden ihmisten ajatuksia. :)

Aika yllättävää että pianoa on levyllä, vaikka edes vähän. Eräät ovat siis antaneet väärää tietoa kertoessaan että levy on pelkästään ihmisäänillä tehty. x)

sesquipedalian

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #21 : Syyskuu 02, 2004, 12:23:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Greensery"
Aika yllättävää että pianoa on levyllä, vaikka edes vähän. Eräät ovat siis antaneet väärää tietoa kertoessaan että levy on pelkästään ihmisäänillä tehty. x)

On siinä kuultavasti vähän enemmänkin homogenic-tyyppisiä instrumentteja (syntikkapoppivehkeitä!) mutta ei paljoa....

Lukekaa New York Times:ia.

falda

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #22 : Syyskuu 06, 2004, 17:03:52 »
Volkura? siis Vökuró? (pilkpilk)

Medúlla:)
Niin, olin aluksi aivan ihmeissäni koko levystä. Se on toisaalta Vespertinen tyyppinen, hiljainen levy, toisaalta taas ihan humphumpdiscoa.. ja sitten vielä ne kaikki epämääräiset ääntelyt päälle. Huono se ei ole missään kohdin, vaan aivan ihana kokoelma Björkmäisiä epätäydellisyyksiä ja rikottuja ääniä..
Poppia Björk ei ainakaan enää ole, nyt ollaan jo hyvin kaukana ensimmäisitä levyistä, jotka kuulostavat hyvin yksinkertaisilta verrattuna Medúllaan. Mitenköhän Björk kehittyy tästä eteenpäin?

taidan olla ihan HC-fani o.O

Ascelia

• Ankeuttaja
medúlla
« Vastaus #23 : Syyskuu 17, 2004, 19:17:39 »
Verrattuna esimerkiksi Björkin yhteen aikaisempaan albumiin Postiin Medúlla oli paljon vaikeammin sulatettava ja siihen oli vaikeampi tottua. Tosin Post yhdessä Debutin kanssa on se levy, minkä takia Björkin musiikki luetaan poppiin eli se on lähes normaalia.
Nyt en tosin halunnut puhua siitä.

Kuulen levyllä jonkinlaisen muutoksen Björkin äänessä. Se ei ole enää niin kirkas kuin ennen.
Rakastan joka tapauksesssa sitä Björkin äänen islantilaista vaaleutta ja sitä taitoa tuottaa se ääni. Esimerkiksi suomalaisilla on tumma ääni ja suomalaiset laulavat rintasoinnilla näin karkeasti yleistettynä.

Minusta oli hieno idea tehdä levyprojekti, missä "käytetään pelkkiä ihmisääniä" (Demi sanoi väärin!). A cappella-laulu on hyvin vieras asia popmaailmassa.

Medúlla-levyllä keskitytään mielestäni enemmän melodiaan kuin lyriikkoihin. En tarkoita tällä mitenkään sitä, että lyriikat olisivat huonoja tai mitään, mutta minusta levy sisältää nimenomaan kuunneltavaa eikä luettavaa musiikkia. Ei minulla ole ainakaan minkään laulun kohdalla tullut sellaista elämystä, että "olipas kauniisti sanottu" vaan enemmän olen kiinnittänyt huomiota sovituksiin ja sointuihin.
(Tuo melodioihin keskittyminen sanojen lukemisen sijasta johtuu varmaan siitä, koska minun lehtisessäni teksti + tausta ovat lähes yhtä mustia ja tekstiä on maailman vaikeinta lukea.)
Tässä asiassa joku on kyllä varmasti eri mieltä kanssani.

Pidän eniten Vökurósta. Siinä kuuluu eniten se vaaleus, mistä puhuin. Minusta laulu on yksinkertaisesti niin kaunis ja kuoro laulaa niin puhtaasti.
Desired constellation on rauhoittava ja pidän siitä myös.
Vähiten pidän "Where is the line":sta, vaikka siinä onkin käytetty sitä äänitekniikkaa paljon ja se on vaikean kuuloinen. En ole varmaan tottunut siihen vielä tarpeeksi.

Haluaisin nähdä Oceanian musiikkivideon. (Olihan se Oceania josta oltiin tehty musiikkivideo? :P)

En ymmärrä tätä levyä vielä täysin, mutta olen päässyt jo ikään kuin sen sisälle. Olen omistanut sen nyt parin viikon ajan. Jokainen kuuntelukerta tuo levystä ja kappaleista jotain uutta. Kaiken kaikkiaan pidän levystä hyvin paljon ja olen varma, että tulen pitämään siitä vielä enemmän.

Kampaus, joka Björkille on tehty on kaunis.

linkki: http://unit.bjork.com/specials/albums/medulla/

edit: kurkkuäänet :O !

Poissa Ginalia

• Vuotislainen
Björk
« Vastaus #24 : Huhtikuu 27, 2005, 20:08:13 »
Björk. Mahtava laulaja. Aivan loistava.
Miten joku voikin käyttää ääntään sillä tavalla? Miten jollain voikin olla sellainen ääni?
Meillä on kaksi Björkin levyä ja kummatkin ovat ihania. Lempikappaleeni kaikista on ehdottomasti Hyper-ballad, se on todella ihana ja koskettava. Björk on uskomattoman hyvä laulamaan.

En ole nähnyt tuota elokuvaa, mutta tahtoisin kun te ylistätte sitä noin paljon. Totta puhuen en ole aiemmin edes kuullut koko leffasta. ^^

Kokuen

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2005, 03:02:42 »
Rakastan, palvon~. Soolotuotantoa, samoin kuin kahta muuta projektia, Tappi Tíkarrass ja KUKL. <3 Aivan upeaa musiikkia kaikilta näiltä, ja tietenkin kaikissa on päähahmona Björk. ;) ( Syntynyt muutes samana päivänä kuin minä, 21. marraskuuta. ) Ääh ajatus ei kulje näin myöhään, pointti oli että mielestäni hyvä musiikintekijä jota jaksaa kuunnella. :)

Juuri väkertämässä suomenkielistä sivustoa Björkille, ehkä mainostan sitä täälläkin, kunhan saan sen valmiiksi. \o

Fsityi

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #26 : Elokuu 10, 2005, 11:44:01 »
Ihanaa, näin paljon ihmisiä jotka pitävät Björkistä. <3

Itselläni on Debut, Vespertine sekä Medúlla, ja olen kuunnellut Post-albumin läpi. Kaikki aivan loistavia levyjä - Vespertineä en ole ehtinyt erityisen paljon  vielä kuunnella. Harmittaa kun en ole kuullut mitään Homogenicin lauluja, kyseistä levyä kehutaan aina niin kovasti. Pitäisi hankkia se mutta ei oikein ole rahaa tällä hetkellä.
Olen kuullut myös All is Full of Love-kappaleen joka on niin kaunis että voisin itkeä joka kerta kun kuulen sen.

Björkin ääni tosiaan on uskomaton, kukaan ei laula sillä tavalla kuin hän. Björkillä on myös uskomaton kyky uudistua jokaisella levyllään, hän ei koskaan sorru toistamaan itseään eikä häneen näin ollen voi koskaan kyllästyä. Esimerkiksi Vespertine on todella kaunis levy, ja sitä seurannut Medúlla taas Björkin omien sanojenkin mukaan "lihaa, verta ja lihasta".

Minä en oikein osaa sanoa, kumpi on parempi, Debut vai Post. Molemmat ovat omalla tavallaan loistavia. Post on kuitenkin ehkä parempi kokonaisuus ja siinä on ehkä myös enemmän helmiä kuin Debutilla - tai sitten ne helmet vain ovat parempia. Hyperballad, I Miss You, Possibly Maybe, Isobel... Debutista ei oikein kokonaisuutena pysty pitämään - minusta tuntuu, että siinä on joka kerta ainakin yksi kappale josta joku ei pidä. Hyviä lauluja siitä kuitenkin toki löytyy ja paljon.
Pakko nyt sanoa vielä, että ennen kun kuulin Big Time Sensuality- ja There's More to Life Than This-laulut, en olisi varmaan ikinä uskonut että pitäisin sellaisesta musiikista. Enkä oikeastaan pidäkään muusta sellaisesta musiikista. Se johtuu luultavasti vain siitä, että Björk on Björk <:

Onko kukaan muuten lukenut Mark Pytlikin kirjaa Björkistä? Sain sen omaksi viime talvena ja tykkään kovasti.

Aravis

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #27 : Syyskuu 04, 2005, 22:36:42 »
Björk on mahtava muusikko. Hän on taiteilija. Rakastan hänen koko tuotantoaan, olen jopa tatuoinut hänen hahmonsa iholleni ( ei, en ole pakkomielteinen, kuva vaan on mielestäni kaunis, fiktiivinen hahmo. )

Mutta kunnioitan Björkkiä myös ihmisenä suuresti, hän tekee mitä haluaa ja pukeutuu kuinka haluaa eikä piittaa umpimielisestä kritiikistä. Hän sanoo mielipiteensä suoraan. Hän uskaltaa heittätyä tunteidensa valtaan ja se tekee hänestä niin uskomattoman tulkistijan. Hän ei pelkää kokeilla uutta vaan pyrkii kokoajan uudistamaan ilmaisuaan. Hän uskoo itseensä ja musiikkiinsa.
Ihmiset jotka eivät pidä hänestä, eivät ymmärrä häntä.

Kun jonain päivänä uskaltaisin olla yhtä rohkea. Ja tyylitajuinen.

Hekla

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #28 : Syyskuu 30, 2005, 21:14:26 »
Minäkin olen yksi niistä, jotka ovat ihastuneet Björkin musiikkiin. En aluksi pitänyt siitä. Näin Hidden Place-videon ja pidin sitä kamalana. Sitten näin TV:stä jonkun hänen konserttinsa ja kiinnostuin. Kiinnostus muuttui pikkuhiljaa ihailuksi ja nyt hän on lähes ainoa laulaja, jota kuuntelen.
En tiedä, miksi pidän hänen musiikistaan niin paljon. Se kai saa minut tuntemaan kaikenlaista. Tavallisesti musiikki ei saa minua tuntemaan niin paljon erilaisia tunteita. Hänen äänensä vain on niin henkeäsalpaava ja erottuva.
En ymmärrä, miksi jotkut sanovat häntä tekotaiteelliseksi. Ymmärrän kyllä, että hänen "erilaisuutensa" voi ärsyttää, mutta ei hän tekotaiteellinen ole. Hänen pukeutumisensa on ihanaa! Olisi niin hienoa olla yhtä omaperäinen, vahva ja pukeutua samalla tavalla! Ikävä kyllä Björkin omaperäisyys on joidenkin pilkan kohde. Häntä yritetään kai rangaista omaperäisyydestään...Se on hyvin rumaa, mutta ei hän taida välittää, vai mitä?

Olin Islannissa kesällä ja saatoin jopa kuvitella, että Björk olisi saanut inspiraationsa sieltä. Se oli upeaa!
Levyistä minulla on kolme+Greatest hits ja ROKK i Reykjavík, jossa on kaksi Tappi Tikarrassin kappaletta. Ostin juuri Vespertinen ja olen aivan hullaantunut siihen! Se saattaa ylittää jopa Homogenicin, jota kuuntelin ehkä liikaa.
On vain sääli, ettei ainakaan minulla ole yhtään kaveria, joka pitäisi hänestä. Minulla on saksalainen kirjekaveri, joka tykkää Björkistä, mutta hän ei ole suurimpia faneja...

alcor

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #29 : Lokakuu 06, 2005, 17:22:02 »
Oih. Björkillä on kaikista kaunein lauluääni ikinä. Olen täysin hurahtanut Islantiin, ja haluaisin kovasti päästä siellä käymään. Taidan olla sydämeltäni ihan islantilainen<3 Björk edustaa Islantia parhaimmillaan, sellainen mystinen, tumma, joka tekee loistavaa ja taianomaista työtä ilman suuria musamaailman glamour-glittereitä. Luonnollinen nainen, jolla on se, mikä on amerikkalaisille Jessica Simpsoneille ja Britney Spearseille on vieras tekijä urallaan, nimittäin erilainen, seesteinen, kaunis ja taianomainen ääni. Haluaisin itselleni samanlaisen, kauniin äänen.

Tulee aina semmoinen olo kuunnellessani Björkiä, että maailmassa on muutakin kuin ne pinnalliset asiat, muutakin kuin omat ongelmat, ja että maailmassa on kauneutta. Björkin laulut ja ääni ovat nimenomaan kauniita. En osaa sanoa ollenkaan, mikä tuossa neitosessa iskee, mutta jokin iskee ja kovaa. En yleensä pidä näin "Celtic Circlemaisesta" musiikista, mutta tämä on sellaista musiikkia, jota voi kuunnella illalla ennen nukkumaanmenoa tai silloin, kun kaikki tuntuu menevän pieleen ja on pakko rentoutua. Musiikki toimii minulla hyvin siihen tarkoitukseen, ja Björkin musiikki paremmin kuin muiden musiikki.

I SO WANT TO GO TO ISLAND.

Lempibiisini on ehkä Jóga. Kaunis.

motiivi

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #30 : Lokakuu 06, 2005, 20:59:42 »
Björk on hämmästyttävä, kaunis, hätkähdyttävä, erikoinen, outo, ihmeellinen, repivä. En löydä oikein sanoja kuvaamaan sitä, mitä ajattelen hänestä. Olen kuullut Björkiltä pari sellaista ihan tyypillisen kuuloistakin kappaletta, mutta jotkut ovat niin erikoisia ja omituisia. Esimerkiksi Cocoonin video muutti aika paljon käsitystäni Björkistä. Hän on vieläkin erikoisempi ja kiehtovampi ja pelottavampi kuin luulin. Ja vanhemman näköinen. All is full of love on hieno kappale, mutta tämä musiikki ei tavoita minua. En vaan jotenkin ymmärrä sitä. Minulla ei varmaankaan ole tarpeeksi luovuutta ymmärtämään tämän ihmisen tekemää musiikkia, se on jotenkin niin erikoista, omituista.., jännittävää. En pidä Björkistä paljoa, mutta jokin hänessä kiehtoo. Joo ja pelottaa.

Todellakin Islannin outolintu. Mielenkiintoisia asioita ja elementtejä. :O Extraordinary lady.

Poissa Saffy

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Björk
« Vastaus #31 : Marraskuu 19, 2005, 19:32:40 »
Björkin musiikki on ihanaa. Persoonallista, kaunista, erilaista.. Pidän siitä todella, todella paljon.
Björkin ääni - ihana, upea, erikoinen, kaunis, mahtava.

Lainaus
Koko Björkin tuotannosta itselleni nousee yksi biisi yli muiden.
Jóga.
Siitä ei voi puhua ihmiselle joka ei ole sitä kuullut. Se täytyy kuulla. Se täytyy tajuta. Siitä täytyy nauttia. Se on niin kaunis ja surullinen ja ... täydellinen.  

Aivan. Vaikken olekaan kuullut läheskään kaikkia Björkin biisejä, niin Jóga on ehdottomasti suosikkini niistä jotka olen kuullut ja tulee varmasti aina olemaan. Niin kaunis, surullinen, ihana. Täydellinen tosiaankin.

Yhtään levyä en vielä omista, mutta koneella on melkein kaikki Homogenicin biisit ja tällä hetkellä kuuntelen kirjastosta lainaamaani Deputia. Aion kyllä ostaa levyn tai levyjä heti kun rahaa olen saanut kerättyä tarpeeksi. Vanhempani eivät niitä suostu ostamaan koska heidän mielestään Björkin musiikki on rasittavaa. (???) Tai ehkä en vain ole tarpeeksi kauaa yrittänyt saada heitä taipumaan.

Theroqa

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #32 : Maaliskuu 15, 2006, 20:01:26 »
Olen aivan tajuton Björk fani nykyään. Tutustuin tähän kaunokaiseen Médulla levyn kautta joka kirjaimellisesti valloitti sydämmeni... Sen jälkeen on mitä kummallisimmila tavoilla hankittu kaikki mahollinen Björk materiaali.

Onkos teistä muuten sattunut kukaan lukemaan Björkin elämänkertaa? Erittäin hyvä kirja ja mukavasta näkökulmasta kirjoitettu.

Björkin musiikkivideot ovat kyllä uskomattomia, varsinkin Cocoon ja Hidden Place! Ne saavat Björkistä vielä ihanemman/hullumman/kiehtovemman/ kun aikasemmin. *vink* Lontoosta löytyy aivan mahtavaa Björk materiaalia (niin kuin varmaan arvata saattaa) eli jo sinne joskus eksyy kannattaa tsekata ne.

Coccinelle

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #33 : Maaliskuu 19, 2006, 11:45:35 »
Olen vasta tässä äskettäin ruvennut kuuntelemaan kyseistä laulajaa, ja olen täysin sen valloissa.

Siis, mikä loistava Ääni kyllä. :D Ihanan erikoinen ja herkkä, ja koko musiikki on muutenkin mukavan pehmeää ja mukavaa. Sitä on kiva kuunnella kun hermostuttaa, myös silloin kun on rakastunut tai surullinen, tai juuri ennen kuin on menossa nukkumaan. Niin rauhoittavaa musiikkia ja sellaista, johon on pakko keskittyä, mutta jota on ihana kuunnella myös ihan vain taustamusiikkina. Aivan erilaista. Aivanaivanaivan.

<3

Polyhymnia

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #34 : Maaliskuu 19, 2006, 12:54:16 »
Oi Björk, aivan uskomaton. Hänen äänensä niin erikoinen ja kuinka hän saakaan aikaan niin paljon eri vivahteita äänestään. Kovinkaan moni ei tuohon kykene...oikeastaan en ole törmännyt kehenkään laulajaan, joka kykenisi Björkin tasolle.

Itse omistan vain kaksi levyä Vespertinen (rakastan sitä!) ja Gratest Hits. Hänen kappaleiden sanoitukset ovat kauniita ja koskettavia ^^. Voi mitään järkevää en itsestäni tänään irti saa.

Madvampire

• Ankeuttaja
Björk
« Vastaus #35 : Maaliskuu 20, 2006, 15:47:35 »
Rakastan Björkin erillaisuutta mutta valitettavasti musiikki ei useinkaan iske. Tosin olenkin kuullut vain kaksi kappaletta. Jotenkin herrtaista musiikkia....en ymmärrä miksi tuo piti laittaa tähän muttah, rakastan Björkin antamaa kuvaa itsestään ja toivon joskun rakastavani hänen musiikkiansakin. (vaikea sana)

Poissa Musval

• Vuotislainen
  • Pottermore: LeviosaUnicorn19035
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Björk
« Vastaus #36 : Toukokuu 08, 2008, 14:10:12 »
Rakastan Björkin musiikkia. Hänellä on mahtava, tosi omaperäinen ääni ja ihanat kappaleet. En ole kyllä oikeastaan Björkiä kauaa kuunnellut, ehkä noin kuukauden, mutta rakastuin hänen ääneensä ensimmäisellä kuuntelukerralla. Niin ja ensimmäinen kappale, jonka kuulin taisi olla Hunter. Se on yksi lempikappaleistani, aivan ihana. Jotenkin sellainen karmiva, mutta todella hieno silti. Sen musiikkivideo on muuten ihan omituinen, mutta sekin on ihana.

Tässä noin viikko sitten tilasin Björkin Voltan. Se tuli muistaakseni toissapäivänä ja olen kuunnellut sen nyt suunnilleen 5 kertaa läpi. Olen tullut siihen tulokseen, että Volta on ihan mahtava levy. Kaikki kappaleet ovat tosi hyviä. Suosikkejani ovat ensimmäinen kappale, eli Earth Intruders sekä yhdeksäs kappale, eli Declare Independence. Muutkin kappaleet olivat mahtavia, mutta nuo kaksi nousivat yli muiden.
Kun muuten näin tuon Voltan kannen ensimmäisen kerran, niin ensimmäisenä mieleeni tuli, että kansi on ihan omituinen. Siinä siis tuo Björkin kuva on sellainen tarra, jonka avulla kansi avataan ja suljetaan. Kansihan on siis sellaista materiaalia, että tarran voi irroittaa siitä ja laittaa taas takaisin. Olisihan se tosi typerää, jos levyn voisi avata vain kerran, ja sitten pitäisi heittää se tarra roskiin.
"Dancing is like dreaming with your feet." -Constanze

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #37 : Toukokuu 08, 2008, 14:19:03 »
Minä olen kuullut yhden biisin, enkä voi sen perusteella mitään tuomiota laittaa mutta ajattelin nyt kuitenkin sanoa tämän :) olen nähnyt tämän levyjä - musiikintunnilla opettaja suositteli ja ylisti Björkiä maasta taivaisiin (hämmästeli vain sitä, miksi levyssä laulajan kuva pitää leikata kahtia ennen kuin sen saa auki.) Omaperäinen tyyppi. Lauluja olen kuullut jonkun jonka nimeä en edes tiedä, mutta siinä kai laulettiin jotain tyyliin "imaginacy" tai jtn.

Björk laulaa hyvin ja korostus on aika hauska, mutta jokin hänen äänessään on rasittavaa. Tuntuu välillä siltä, että tyyppi huutaisi ihan täysillä ja tämä kiduttaisi kuulijoita. O__O siis, välillä tuli minulla melkein päänsärkyä. Tyyppi kai tykkää sitten laittaa tunnetta ääneensä.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #38 : Elokuu 02, 2010, 22:59:37 »
Ah, Björk. Siinäpä vasta artisti minun makuuni.

Miksi? Björkillä on aivan loistava ääni, mukavan lapsenomainen. :) Hän käyttää todella mielenkiintoisia soittimia, osaa käyttää hyvin ihmisääntä ja kuoroa, hänen sanoituksensa ovat hyviä ja esiintyy todella mainiosti livenä! Upeasti. Hänen musiikkivideonsa koskettavat sielua. Uskomatonta. Jotkut melkeinpä hypnotisoivat. Hänen kappaleensa voivat olla kunnon discojumputuksia tai kauniita ja herkkiä balladeja.

Omistan Björkiltä viisi levyä, Debut, Post, Homogenic, Vespertine ja Volta. Medúlla on tulossa postissa. Suosikkilevyä on vaikea nimetä, onhan kaikki loistavia, mutta ehkä silti pidän eniten Vespertinestä, herkästä talvilevystä jossa on käytetty paljon kauniita soittimia - harppua, soittorasiaa, jotakin staattista sähköä beatin luomisessa yms. ja kuoroa. Kaikki kappaleet ovat uskomattoman hyviä ja tällä hetkellä pidän eniten Harm of Willistä ja Unisonista.

Homogenic ja Voltakin ovat oikein loistavia, tarvitsee vain olla oikealla mielentilalla. Tällä hetkellä voisin kuunnella ehkäpä juuri Voltaa tai Vespertineä, en Homogeniciä niinkään. Homogenicissä on aivan mahtavat beatit kaikilla kappaleilla, siltä levyltä löytyy paljon tunnettuja kappaleita, kuten Hunter, Jóga, Bachelorette, Alarm Call ja All Is Full of Love. Volta on uusin ja siinä käytetään enemmän jo akustisia soittimia, puhallinsoittimia varsinkin. Onkohan se banjo, jota aika paljon käytetään I See Who You Are ja Hope -kappaleissa? Voltalta löytyy Dull Flame of Desire, duettokappale Antony Hegartyn kanssa, pidän siitä paljon vaikka se ei kovin björkmäistä musiikkia olekaan. Kaunis kappale kylläkin. Earth Intruders, Wanderlust... loistavia. :) Vertebrae by Vertebrae ja Pneumonia ovat myös suosikkejani.

Björkin sooloalbumit ovat siis:

Debut (1993)
Post (1995)
Homogenic (1997)
Vespertine (2001)
Medúlla (2004)
Volta (2007)
Biophilia (2012)

Häneltä ilmestyi myös joskus 11-vuotiaana islanninkielinen lastenlevy Björk, mutta sitä en laske noihin. Ei hän itsekään hirveästi siitä tietääkseni pidä. Lisäksi kaksi elokuvasoundtrackiä Selmasongs (2000) ja Drawing Restraint 9 (2005).

//edit: Kai olette kaikki Björkin kuuntelijat jo kuulleet The Comet Song -kappaleen?

Niin ja nythän on tietysti tullut uusi albumikin, Biophilia. Minimalistista, kokeellista, syvää bassoa ja rajuja biittejä, kauniita melodioita, mielenkiintoisia lyriikoita.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2012, 22:06:34 kirjoittanut Isetom »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me