Kirjoittaja Aihe: J.R.R.Tolkien Taru sormusten herrasta  (Luettu 60204 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Linesca

• Kapinasusi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Home field advantage
  • Pottermore: WalnutRain28723
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: J.R.R.Tolkien Taru sormusten herrasta
« Vastaus #275 : Lokakuu 26, 2012, 19:40:08 »
Mun on nyt ihan pakko fangirlittaa, tulin juuri Kirjamessuilta kotiin ja tein vuosisadan löydön :D Antikvariaattipuolella oli eräs pikku puoti, jonka reunamilla oli isoja laatikollisia/lavallisia kirjoja. Melkein kävelin ohi huomioimatta laisinkaan, mutta pysähdyin kuitenkin. Kaikki kirjat olivat aivan uusia, jokainen oli viisi euroa kappale. Ja siellä oli TSH 2 ja 3. En epäröinyt hetkeäkään.

Nyt multa puuttuu vain eka :D toivottavasti mä löydän sen jostakin hyvään hintaan...
Se on lampi niin ihmeellinen, ja sen pinta on niin syvänsininen, siellä rauhassa unelmoida saan, ajatuksiin kauas pois vaeltaa...

Poissa Eriya

• Tähtienyö
  • Vuotislainen
« Vastaus #276 : Marraskuu 02, 2012, 21:35:01 »
Viesti sisältää hieman spoilausta.

Mähän rakastan niitä kirjoja. En tiiä voittaako ne Pottereita, koska en osaa verrata niitä tasa-arvosesti, sen verran erilaisia kuitenkin ovat. Ja molemmat on vaikuttanu muhun, mutta niin eri tavoin...

Luin kirjat ekan kerran varmaan 8-9-vuotiaana, ja siinä kohtaa kun Gandalf putoaa Morian kuiluun, heitin kirjan lattialle ja aloin itkemään täysillä. Onneks äiti tuli ja kertoi että Gandalf palaa vielä ;)
Gandalf on tosiaan aina ollut ja tulee luultavasti aina olemaankin mun lempihahmo. En tiedä miksi, hahmon salaperäisyys ja osaaminen kai vaan kiehtoo mua. Gandalf kun tietää lähestulkoon kaiken. Lisäks se on ihana hahmo, sellanen tiukka ja tuima, mutta huumorintajuakin löytyy, plus että se on ihanan huolehtiva ja välittää muista.

Toinen lempihahmo on Gimli, se on niin ihana kun on niin innoissaan esim. Moriasta ja menee kaikkeen mukaan täysillä. Ja se iten se heiluttelee kirvestä ja listii örkkejä on myös mukavaa, ei sen verenlentämisen takia, vaan koska se on siinäkin mukana tosissaan eikä vain teeskentele. Gimlin ja Legolaksen ystävyys on yksi ihanimpia ja kivoimpia asioita koko kirjassa.

Oon vakava tapaus LOTR-nörttiydessä, osaan eri laulut ulkoa, hahmojen sukupuita saatan tutkia monta tuntia ja selitän joskus suu vaahdossa kaikista ihanista jutuissa kirjassa... Joita kukaan muu (poikkeuksena yksi kaverini) ei ymmärrä :D
I'm on a road of broken dreams and I need to know why
Seek the truth through lies to be my guide
I'm in a world of doubt and trust, can't deny 

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #277 : Marraskuu 03, 2012, 00:02:31 »
Salazar, onhan Konnun Vihreä Lohikäärme tuttu? Siellä voi vaahdota Tolkienista samanhenkisessä seurassa.
Constantem decorat honor

Poissa Eriya

• Tähtienyö
  • Vuotislainen
« Vastaus #278 : Marraskuu 03, 2012, 16:49:26 »
Isilmírë, en tiennyt tästä mutta kiitos!!! <3
I'm on a road of broken dreams and I need to know why
Seek the truth through lies to be my guide
I'm in a world of doubt and trust, can't deny 

Poissa simiblaa

• Se toinen torni
  • Vuotislainen
  • you're in ruins
  • Tupa: Luihuinen
:)
« Vastaus #279 : Tammikuu 05, 2013, 16:59:17 »
Lotrit on ollu lemppareita heti kun luin ! sairaan hyviä !:)

Oln lueksellut ne jo 3 kertaa, mutta Kaksi Tornia - kirjan olen lukenut muutaman kerran enemmän, koska paras Lotreista. :D

Lempihahmo on Aragorn ja Sam ja tietty Sauron koska, pahikset on aina parhaita kirjoissa :D
Ei tarinoitta ois järkee jos niissä ei oo pahiksia :D
No hei, Potterit ilman Voldemortia..? Ei se ois hyvä :D

Aragornista tuli vähä sellane itserakas Kuninkaan Paluussa mut miun mielestä se silti on mahti :)

Joo ja Klonkku on ihana ! Se on sellane hyväpaha.. Tai Smeagul on ihana, ei Klonkku :D

Ja Sam on ihana ku se on sellane.. Aw. :3 ku se on niin huolhtivainen ja on huolissaan
Frodosta kokoajan ja aaw :3

Nii joo ja Pippin! Ja Merri :D ne on oikeesti ihania ku ne on sellaset parhaat ja aina ku lukee niistä vaikka ei oiskaa mitää hauskaa, ni silti rupee hymyilyttämää :)

Ja sit on tietty kaikki Gandalfit ja Gimlit ja Elrondit ...

Mut Legolasista en tykkää :c Koska se o sellane liian täydelline et se osuu aina oikeesee sillä nuolellaan ja on nii jee ja ääk..
Jaku Orlando Bloom ku näyttelee ni miun mielestä se oli parempi potc:eissa koska sille sopii paremmi sellane sotkune tyyli, niiku Willillä on :)

Semmosta.
I've been locked inside your heart shaped box for weeks..

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #280 : Tammikuu 05, 2013, 19:49:57 »
Luin TSH:n ekan kerran kymmenen vuotta sitten kolmesti putkeen Sormuksen Ritarien ja Kaksi Tornia elokuvien välissä. Tykkään kirjoista tosi paljon, en osaa sanoa mikä niistä paras sillä olen aina lukenut kirjat peräjälkeen yhteis niteen takia. Varmaan pitäisi kohta harkita uuden yhteisniteen ostamista sillä painos mikä nyt on jo huonoissa kantimissa. Hobitit oli yksiä suosikki hahmoista.

Poissa Ruby

• Vuotislainen
  • Taika on valtaa.
« Vastaus #281 : Kesäkuu 04, 2014, 13:28:41 »
Kerronpas nyt koko tarinan minun kohdallani. Miten kiinnostuin sarjasta, mitä kohtia ihailen eniten, jne.

Aluksi isoveljeni piti ilmeisesti lukea jokin romaani koulussa (muistaakseni). Hän oli jo valmiiksi jonkin verran kiinnostunut Sormusten Herroista, ja luki siis Sormuksen Ritarit. Sen jälkeen hän luki muutkin kirjat. Silloin hän ei puhunut mistään muusta. Kyseli minulta koko ajan: ''Arvaa mitkä on niiden kirjojen nimet'' ''Arvaa Silmarillionin lukujen nimet'' ''Luettele henkilöt joilla on yksi Sormuksista'' ''Arvaa Hobitissa olevien kääpiöiden nimet''. Minun reaktioni oli aina ''ei kiinnosta.''.
Jossain vaiheessa isoveljeni sitten osti ne DVD:t meille ja minäkin sitten katselin niitä. Niiden ansiosta sitten innostuin. Ihailin Keski-Maata, ihailin haltioita, ihailin vähän kaikkea. Aragornista tuli lempparihahmoni :) Sitten myönsin veljelleni haluavani ryhtyä lukemaan kirjoja, ja hän suositteli minulle, että kannattaisi lukea aluksi Hobitti, kun se on lyhyempi ja ei niin ''raskas'' luettava kuin Sormusten Herrat. Niin sitten tein, ja otin sen Saksan lomamatkallemmekin mukaan. Olisin oikein mielelläni lukenut sen vaikka kuinka nopeasti, mutta siinä sitten kävi niin, että isoveljeni ''takavarikoi'' sen minulta joka välissä ja minun piti lahjoa häntä saadakseni sen takaisin. Vaikka kyseessä oli siis kirjaston kirja :D
Hobitin luettani ryhdyin lukemaan Sormusten Herroja. Se on kyllä ollut minulle iso urakka, pakko myöntää. Niissä on niin paljon hitaita kohtia ja se todella on raskasta luettavaa. On siinä silti niitä hauskoja ja jännittäviä kohtiakin. Sormuksen Ritareiden lukemisessa meni kauan. Monta kuukautta. Lopulta takakansi tuli kuitenkin vastaan, kun jaksoin sinnitellä eteenpäin. Nyt olen lukenut Kahta Tornia kauan. Se on ollut pitkään kesken, mutta viime päivinä olen saanut taas innostusta sen lukemiseen. Etenen noin luvun päivässä, ja jos samaa rataa jatkan, minulla menee enää pari viikkoa sen lukemisessa.
Kahden Tornin lukemisen jälkeen hengähdän hetken rennommilla kirjoilla, ja sitten ryhdyn puurtamaan Kuninkaan Paluun kanssa.
Mahtavia kirjoja ja elokuvia, nostan hattua Tolkienille ja Jacksonille.
"They're taking the hobbits to Isengard!"

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #282 : Heinäkuu 02, 2014, 18:24:01 »

Siitä Sauronin Silmästä, että minä en osaa sitä muuna kuvitella kuin sellaisena liekehtivänä... Johtuen siitä, että aivopesin itseni leffalla ennen kirjan lukemista. ;) Ymmärrän Jacksonin ratkaisun, koska "epämääräisempi" Silmä olisi hankala toteuttaa elokuvassa. Kirjassa voi kertoa paljon laajemmin Sauronin olemuksesta, kun taas elokuvassa visuaalinen sisältö korvaa kirjallisen selostuksen (jota voi jatkaa sivukaupalla, kun taas elokuvassa on rajallinen määrä minuutteja eivätkä jaarittelut edistä kaupallisuutta...).

Elenna, minä ainakin oletin Sauronin voivan ottaa näkyvän hahmon. Ainoa este oli, että hän ei voinut ottaa enää kaunista hahmoa. Silmä oli vain vertauskuva. Olen ainakin itse ymmärtänyt asian näin.
Sori, pakko ottaa vielä kantaa tähän vanhaan lainaukseen, että juurikin noin tuo Sauron-juttu meni, ettei Sauron voinut enää ottaa näkyvää hahmoa.

Itse kiinnostuin Tolkienin tuotannosta, kun vahingossa löysin Tarun sormusten herrasta kirjahyllystä, ja vilkuilin sitä salaa uteliaisuuttani  kunnes äiti näki minut kirja sylissä ja kysyi halusinko lukea Sormusten herraa, ja sanoin että kyllä, ja äiti luki ensin kirjaa ääneen, ja nyt luen Sormusten herraa itse kuin hurja, ja sama pätee Hobittiin.
Milloin se uusi Hobitti-leffa muuten tulee Suomessa ensi-iltaan? Joulukuussa kai?
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #283 : Heinäkuu 03, 2014, 00:22:22 »
Toi the Hobbit: the Battle of Five Armies tule imdb:n mukaan Suomessa ensi-iltaan 12.12.2014. Vois varmaan jossai välissä taas vetää kunnon keski-maa maratoonin ja lukea kaikki kirjat eli Silmarillionin, Keskeneräisten tarujenkijran, Hobitin ja Sormusten herran.

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #284 : Helmikuu 20, 2015, 11:40:38 »
Oi voi, mitäköhän sitä oikein pitäisi sanoa Tarusta? Ehkä yksi maailmankaikkeuden lempikirjoistani ikinä! Häpeäkseni joudun kuitenkin tunnustamaan, että tutustuin Keski-Maahan vasta kuudennella luokalla, ja silloinkin FotR-leffan kautta. Katsoimme sen siis kuudennella muistaakseni viimeisinä koulupäivinä ennen kesälomaa koulupäivän aikana. Innostuin leffasta sen verran paljon, että metsästin sitten isoveljen hyllystä Sormuksen ritarit-kirjan, lukaisin sen (hitaasti, mutta varmasti!) ja pöllin sitten samaisesta hyllystä Tarun kokoelmateoksen ja lukaisin sieltä loputkin. Sen jälkeen sitten leffat on tullut katsottua varmaan tuhat kertaa (TT:n VHS-versiosta jopa lähti joskus aikoinaan se filmi pihalle, kun sitä kulutettiin niin ahkerasti!), Extended Editionit ostettua ja kulutettua niitäkin vähän liikaa, ja tietysti kirja(t) luettuna varmaan miljoonaan kertaan erilaisina versioina. Isoveljelläni on siis tämän näköinen versio kirjasta, mulla itselläni on 2009 versio suomenkielisestä tällaisella kannella, englanniksi kaikki kolme pokkariversioina leffakansilla ja Kahdesta tornista vieläpä ruotsinkielinen versio. Pitäisi siis hommata vielä jostain nuo kaksi muuta ruotsiksi, niin tämä kokoelma hipoisi täydellisyyttä... eikun? :D

Muista Tolkienin Keski-Maa kirjoista on Hobitti, Silmarillion, Hurinin lasten tarina, Keskeneräisten tarujen kirja sekä kolme osaa History of Middle-earth-sarjaa luettuna. Näistä kirjoista kolme ensimmäistä löytyy hyllystäkin (kaksi ekaa englanniksi ja vika suomeksi) samoin viisi osaa History of Middle-earthia, joista tosin neljäs kesken ja viimeinen vielä avaamattomana. Näiden lisäksi Tolkienilta on The Legend of Sigurd and Gudrun luettuna ja hyllyssäkin, sekä satukirjat Roverandom, Seppä ja Satumaa ja Maamies ja lohikäärme luettuna. Vielä pitäisi siis saada luetuksi Tom Bombadilin seikkailut (hyllyssä!), Herra Bliss, Bilbon viimeinen laulu, Kirjeitä Joulupukilta, The Homecoming of Beorhtnoth Beorhthelm's son ja seitsemän osaa History of Middle-earthia, niin sitten olisi koko Tolkienin oma tuotanto kasassa. :D Hiukkasen on siis vielä tällä fanitytöllä urakkaa edessä, mutta kai se tästä joku päivä, kunhan saan tuon gradun ensin pois pyörimästä jaloissa koko ajan. :D
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #285 : Kesäkuu 23, 2015, 02:03:08 »
Ah, rakastan Tolkienin kirjoja. Pieni "fanityttö" heräsi minussa taas vaikka ikää on jo runsaasti. Lapsena kun luin TSH-trilogiaa ensi kerran, pidin sitä ns. enemmän poikien kirjana koska siinä soditaan niin paljon. Voi niitä muistoja kun 4-luokalla mulla oli se paksu yhteisnide pulpetissa ja luin sitä aina lukutunneilla. Kotona join kaakaota samalla ja jollain sivulla on edelleen tahra siitä. Sormuksen ritarit-osassa pidin kovasti Boromirista. Elokuvassa Boromirin kuolemasta on tehty urhea ja dramaattinen kohtaus. Ihailin aina Samin uskollisuutta Frodoa kohtaan. Suosikkini oli pitkään myös Faramir. Kuka teidän mielestä oli paras TSH-naishahmo? Lisää keskustelua!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 13:53:40 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #286 : Kesäkuu 23, 2015, 17:09:14 »
Suosittelen lämpimästi kaikille Silmarillionia, minusta Tolkienin ylivoimaisesti paras teos (Tolkien itsekin piti sitä pääteoksenaan TSH:n sijasta). Kalevala-viittauksia mm. Kullervoon Turin Turambarin hahmossa. Suomelle lisää julkisuutta siinä että quenya on pohjattu suomen kieleen.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
« Vastaus #287 : Kesäkuu 23, 2015, 19:03:54 »
Kuka teidän mielestä oli paras TSH-naishahmo?
Paras naishahmo TSH:ssa, hmm, nyt pistit kyllä pahan. Tuossa teoksessahan ei juurikaan ole naisia, joista valita, mutta heidän keskuudestaan joudun kyllä ehkä sanomaan Éowynin, koska pidän voimakkaista naisista. Galadriel näyttäytyy meille TSH-kirjassa jotenkin utuisena tapauksena, vaikka hänestä leffoissa (etenkin näissä Hobiteissa) saa erittäin voimakkaan vaikutelman, mutta kirjassa hän on jotenkin liian etäinen pidettäväksi omasta mielestäni. Arwen puolestaan jää vain yksinkertaisesti niin vähälle huomiolle kirjassa, etten osaa nimetä häntä lempinaishahmokseni. Tämän takia nostan juuri Éowynin kartalle, vaikka hänessäkin on huonoja puolia, koska en pidä hänen negatiivisesta asenteestaan alussa, vaikka se onkin ehkä ihan ymmärrettävä hänen näkökulmastaan.

castlevanialle puolestaan haluan sanoa, että kyllä, Tolkien itsehän piti Silmarillionia pääteoksenaan TSH:n sijaan, siinä olet aivan oikeassa, mutta muistaakseni itse Silmarillionissa ei missään sanota, että Qenya pohjautuisi suomeen. Tämä tosin sattuu olemaan kuitenkin totta, mutta mielestäni siitä on puhetta jossain ihan muualla kuin itse kirjassa.

Itse pidän Tolkienin tuotannosta eniten TSH:sta, mutta Silmarillionkin nousee aika korkealle arvostuksessani, koska se on niin monisäikeinen, että siihen ei kovin moni muu kirjailija välttämättä pystyisikään. Samoin nämä tällaiset viittaukset muihin mytologioihin (kuten juurikin tuo castlevanian mainitsema Turin-Kullervo) tuovat Silmarillioniin lisää syvyyttä, joka kyllä tekee siitä entistäkin vaikeamman lukea. Myönnän kirjan olevan vaikea, vaikka itse pidänkin siitä, mutta tunnen myös niitä, jotka ovat jättäneet kirjan kesken sen vaikeuden ja monisäikeisyyden takia, mikä on ihan ymmärrettävää, vaikka itse en olekaan samaa mieltä asiasta. Silmarillion kuitenkin on pitkä teos, jossa kerrotaan niin monta erilaista tarinaa samoissa kansissa, että siitä on välillä hankalaa pysyä kärryillä. Voin kuitenkin vannoa, että (ainakin lähes) jokainen, joka sen jaksaa kahlta lävitse, löytää siitä varmasti jotain pitämisen arvoista. (:

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #288 : Kesäkuu 23, 2015, 19:08:08 »
Kuka teidän mielestä oli paras TSH-naishahmo? Lisää keskustelua!

Oma suosikkinaishahmoni on ehkä Éowyn, jotenkin hän muistuttaa minua, tai sitä, mikä haluaisin olla, urhea ja päättäväinen, mutta silti niin herkkä.
Éowyn oli valmis taistelemaan omiensa puolesta.  Minäkin olisin, jos olisi tositilanne edessä.  Ja muutenkin. En osaa nyt antaa pidempiä perusteluja.

Silman oolen itseasiassa minäkin lukenut 2013-2014.

"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #289 : Kesäkuu 23, 2015, 20:01:06 »
Lilla myy, en tarkoittanutkaan että kirjassa olisi mainittu quenyan pohjautuvan suomeen. Kerroin tuon vain sellaisena taustatietona. :)
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #290 : Kesäkuu 29, 2015, 14:05:33 »
Henkilöhahmoista naisia on kieltämättä vähän mutta joskus pidin kovasti Kultamarjasta. Jos TSH löytyy omana hyllystä niin minkälainen painos teillä on? Minkälainen kansi? Alun perin aikoinaan TSH julkaistiin kolmiosaisena. Minulla on suomennettu yhteisnide, jossa on kaikki samassa ja siitä olen tottunut aina lukemaan. Tämä on rakkain kirjani, koska siihen liittyy muistoja. Hukkasin ajat sitten sen kartan mutta hankin toisen tilalle. Mikä mahtaa olla nykyään suositelluin suomennos, johon on korjattu mahdollisimman paljon virheitä? Onko se mahdollisesti se uusi yhteisnide, jossa on hieno kansi ja kuvassa sormus? Nyt olen parhaillaan hankkimassa kolmiosaisena englanniksi ne kirjat. 
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
« Vastaus #291 : Kesäkuu 29, 2015, 15:45:14 »
Jos TSH löytyy omana hyllystä niin minkälainen painos teillä on? Minkälainen kansi?
Mulla on sekä 2009 vuoden suomenkielinen yhteispainos, jossa on Sormus kannessa, 2012 vuoden pokkariversiot englanniksi leffakansilla (kaikki kolme erikseen) ja Kahdesta tornista vielä 2002 vuoden ruotsinkielinen painos alla spoiler-tageissa olevalla kannella.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Mikä mahtaa olla nykyään suositelluin suomennos, johon on korjattu mahdollisimman paljon virheitä? Onko se mahdollisesti se uusi yhteisnide, jossa on hieno kansi ja kuvassa sormus?
Itse en osaa sanoa, mikä olisi se suositelluin suomennos, mutta itse ainakin olen tykännyt tuosta 2009 vuoden yhteisniteestäni. Tosin nykyisellään luen useammin näitä englanninkielisiä pokkareita, mutta en ainakaan muista löytäneeni tuosta suomenkielisestä mitään virheitä tai muita. Tuossa kyseisessä versiossa on myös kaksi uutta hobittien sukupuuta, joita ei ainakaan useimmissa vanhemmissa versioissa ole.

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #292 : Heinäkuu 20, 2015, 01:09:44 »
Meillä on tosta Sormusten herrasta kaksi painosta vuoden 2001 pokkari elokuva kannella missä on sormusaave ja vuoden 2009 painos. Kummatkin yhteisniteitä.

Sanosin että uusin versio olisi suositeltavin sillä siihen on todennäkösemmin korjattu edellisten painosten virheet.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #293 : Heinäkuu 20, 2015, 15:11:43 »
Minua usein ärsyttää kun törmään välillä ihmisiin jotka luulevat että Sauron kuoli. Sauron on Ainureihin kuuluva Maia, jotka ovat kuolemattomia. Sama pätee Melkoriin joka on vala ja samoin kuolematon on Curunír/Saruman joka on Istar. Tolkien selittää kirjoituksissaan varsin seikkaperäisesti mitä heille tapahtuu. Sauron kutistuu vähäiseksi hengeksi joka on kykenemätön nousemaan enää kunnolla, Melkor vangitaan Ardan ulkopuolelle ja Curunírilta kielletään pääsy Mandosin saleihin ja tämä päätyy kiertämään alastomana Ardaa.

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
« Vastaus #294 : Heinäkuu 20, 2015, 17:40:11 »
Sama pätee Melkoriin joka on vala -- Melkor vangitaan Ardan ulkopuolelle
En nyt puutu noihin kahteen muuhun, koska en ole lukenut vielä aivan kaikkea mahdollista Tolkienilta, enkä siten ole törmännyt noihin mainitsemiisi kirjoituksiin. Haluan nyt kuitenkin tarkistaa tämän asian, eli siis, eikös Melkor häädetty niin kutsuttuun Tyhjyyteen (englanninkielisessä Silmarillionissa käytettiin nimitystä void, jonka suomennoksesta en ole varma)? Eli käytännös juu Ardan ulkopuolella tuo varmaan on. Itse olen aina ollut siinä luulossa, että myös Sauron ja Saruman olisivat päätyneet Melkorin kanssa samaan paikkaan, mutta en sano tätä tiedoksi, koska en tosiaan ole lukenut vielä aivan kaikkea (yritys on kyllä kova!), joten saa korjata, jos löytyy parempaa tietoa. castlevanian kommentin kirvoittamana stalkkasin LotR-wikiä ja näköjään olen koko ajan ollut ihan väärässä luulossa näiden suhteen... No, on se hyvä nyt edes tässä vaiheessa päästä kartalle näistä. :D

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #295 : Heinäkuu 20, 2015, 18:02:50 »
Sama pätee Melkoriin joka on vala -- Melkor vangitaan Ardan ulkopuolelle
Haluan nyt kuitenkin tarkistaa tämän asian, eli siis, eikös Melkor häädetty niin kutsuttuun Tyhjyyteen (englanninkielisessä Silmarillionissa käytettiin nimitystä void, jonka suomennoksesta en ole varma)? Eli käytännös juu Ardan ulkopuolella tuo varmaan on.

Olet aivan oikeassa. Muotoilin lauseeni "Ardan ulkopuolelle" koska en yhtään muistanut miten void oli suomennettu. :P