Kirjoittaja Aihe: Hayao Miyazaki  (Luettu 3517 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Hohka

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« : Toukokuu 11, 2003, 16:28:10 »

Teen tutkielmaa japanilaisesta animaatio-ohjaajasta Hayao Miyazakista. Monet luultavasti tuntevat hänet tällä hetkellä juuri elokuvateattereissa pyörivästä Henkien kätkemä -elokuvasta (Spirited Away, Sen to Chihiro no Kamikakushi). Henkien kätkemästä oli tällä osastolla jo oma topickin, mutta kai tekijä ansaitsee omansa?

En osaa sanoa, kuinka moni olisi perehtynyt Miyazakin elämään, mutta heittelempä muutaman kysymyksen ennen kuin alan ylistämään hänen töitään. Toivottavasti saan täältä vastauksia.

Haluaisin tietää hänen elokuviensa suomennettuja nimiä. Minulla on tiedossa lähinnä vain ne, mitkä olen itse katsonut (Näkymätön ystävä, Punainen sika, Prinsessa Mononoke, Henkien kätkemä). Kuinka monesta hänen elokuvastaan on edes tehty suomeksi tekstitetty versio, sitäkään en tiedä. Osaisiko Kattilalaiset auttaa?

Studio Ghiblistä. Nausicaa.netistä löytyy mukavasti tietoa Ghiblistä, mutta en löytänyt suoraa vastausta siihen, kuka Ghiblin oikeastaan perusti. Miyazaki ainakin nimesi sen ja oli yksi perustajista. Oliko Isao Takahata mukana? Entä muita?

Miyazaki piirsi myös mangoja, mutta niitä en ole lukenut lainkaan. Tässä taloudessa onkin vain kaksi mangakirjasta, niihin tutustuminen on ollut vaikeaa, koska täältä päin niitä ei löydä oikein mistään (niiden takia täytyy matkustaa Turkuun). Onko joku onnellinen lukenut hänen mangojaan?

Olen nähnyt Miyazakilta vain kolme elokuvaa ja odottelen aikaa, jolloin Henkien kätkemä pääsee tuppukaupunkimme elokuvateatteriin (kyseinen leffa löytyy kyllä laittomasti koneeltakin, mutta haluan kokea nautinnon teatterissa). Näkymättömän ystävän (Tonari no Totoro) näin kasetilta ollessani ala-asteen ensimmäisillä luokilla. Tuolle samaiselle kasetille oli telkkarista nauhoitettu myös Punainen sika (Kurenai no Buta). Prinsessa Mononoken (Mononoke Hime) katsoin tietokoneen näytöltä viime vuonna. Hayazakin kynässä on taikaa. Hän saa aikaan uskomatonta jälkeä ja vangitsee animaatioon laajan tunneskaalan. Jumalaista.

Palaan kyselemään ja ylistämään myöhemmin, jos tästä syntyy keskustelua.

Rabastan

• Ankeuttaja
Japanilaisen animaation jumala...
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2003, 08:26:54 »
No niin. Nyt sitten joku alkoi puhua tästäkin "hieman tuntemattomammasta julkkiksesta", niinkuin suomalainen media asian varmaan ilmaisisi.

Kyseessä on siis (niille kertoaksemme jotka eivät sitä tiedä) Japanin kaikkien aikojen kuuluisin animaatio-ohjaaja ja käsikirjoittaja, jonka uusimmat elokuvat ovat rikkoneet niin Japanissa kuin maailmallakin ennätyksiä (mm. Henkien kätkemä ohitti Japanissa katsojaluvuillaan Titanicin, siihen asti katsotuimman elokuvan Japanissa). Mutta siis, näihin kysymyksiin:

Suomenkielinen nimi löytyy - yllätys, yllätys - vain Suomessa näytetyille Miyazakin elokuville, eli Näkymätön ystävä, Punainen sika ja Henkien kätkemä. Prinsessa Mononokeakin on näytetty ainakin elokuva-arkistossa aikanaan, mutta en ole varma onko sille suomenkielistä nimeä. Tarkistan kun ehdin. Alla kuitenkin lista Miyazakin ohjaamista, täyspitkistä (voitte uskoa, että elokuvia, joihin Miyazaki on ottanut osaa, on vielä paljon enemmän) elokuvista, niiden nimistä (järjestyksessä Suomi, Japani, Englanti) ja ilmestymisvuosista. Täytyy myös mainita samalla tuo Suomessakin nähty Sherlock Holmes.

Lupin III: Cagliostro no Shiro, Lupin III: Castle of Cagliostro, 1979

Sherlock Holmes (Sherlock-koira), Meitantei Holmes, Great Detective Holmes a.k.a Sherlock Hound, 1981

Kaze no Tani no Naushika, Nausicaä of the Valley of the Winds, 1984

Tenku no Shiro Rapuyata, (Laputa,) Castle in the Sky, 1986

Näkymätön ystävä, Tonari no Totoro, My Neighbor Totoro, 1988

Majo no Takkyubin, Kiki's Delivery Service, 1989

Punainen sika, Kurenai no Buta, Porco Rosso a.k.a. The Crimson Pig, 1992

Prinsessa Mononoke, Mononoke Hime, Princess Mononoke, 1997

Henkien kätkemä, Sen to Chihiro no Kamikakushi, 2001

Tämän lisäksi Miyazaki on taiteillut kasan lyhyempi elokuvia ja videopätkiä.

Studio Ghiblin perustivat siis niinkuin Qwerien arvelikin, Hayao Miyazaki ja Isao Takahata, turvatakseen filmiensä teon jaatkumisen ja niiden oikeudet. Tiimiin liittyivät heti perustamisen jälkeen Tokuman Toshio Suzuki ja entinen Topcraftin työntekijä Toru Hara. Näin studio sitten perustamisensa - vuonna 1985 - jälkeen lähti heti käyntiin.

Miyazaki on piirtänyt jonkin verran mangaa, mutta hänen töistään selvästi kuuluisin on kulttianimaatioksi nousseen Nausicaä:n mangaversio. Miyazaki aloitti teoksen piirtämisen vuonna 1982 ja sai sen päätökseen noin 1986 (anime ehti ilmestyä ennen mangan päättymistä, ja siksi mangan ensin lukeneiden mielestä elokuva saattaa loppua töksähtäen). Neljä albumia käsittävää teosta on saatavilla hyvin Suomestakin.

Toivon mukaan vastauksista oli apua. Kunniaa Hayao Miyazakille.

Hohka

• Ankeuttaja
"Japanin Walt Disney"
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2003, 20:35:54 »
Aah, löytyihän täältä joku, joka tämän herran tuntee. :)

Mielestäni Mononoke Hime on Suomessakin käväissyt. Rakkautta & Anarkiaa -elokuvamessuilla ainakin. Mutta duppauksesta en tiedä, vaikka arvelenkin, että tuskin sitä on tehty: eihän Totoroa ja Punaista sikaakaan ollut ja käsittääkseni ei Henkien kätkemääkään. (En ole vielä nähnyt viimeksi mainittua.)

Remus mainitsi Suomessakin näytetyn Sherlock Holmes. Tuosta tuli mieleen, että lähdettyään Toei Dogasta vuonna 1971 Miyazaki yritti saada oikeudet Astrid Lindgrenin Pippi Longstockingsiin eli tuttuun Peppi Pitkätossuun, mutta epäonnistui tavoitteessaan. Olisi ollut ihanaa katsella Peppiä Miyazakin taiteilemana.

Kiitokset tuosta Ghibli -tietoudestasi. :) Elokuvat minulla olikin jo listattuna.

Tämän tutkielmani jättöpäivä oli (jokseenkin epävirallisesti tosin :S) viime torstaina. Se oli vapaaehtoinen valinnaisen kuvataiteen työ, jota en kuitenkaan saanut valmiiksi. Kolmeen eri matematiikan kokeeseen riitti ihan mukavasti työtä.

Kiitos kuitenkin, R. J. :) Ehkä tästä voisi nyt syntyä enemmänkin jutustelua, kun joku muu kuin tällainen tuntematon ja hiljainen Vuotiksen kävijä kirjoitti tähän aiheeseen.

Poissa Vammahaltia

• Vuotislainen
Re: "Japanin Walt Disney"
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2003, 18:44:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Qwerien Elriondra"

Mielestäni Mononoke Hime on Suomessakin käväissyt. Rakkautta & Anarkiaa -elokuvamessuilla ainakin. Mutta duppauksesta en tiedä, vaikka arvelenkin, että tuskin sitä on tehty:

On se.

Olen itse käynyt katsastamassa kyseisen pätkän vuoden 2001 joulukuussa erikoisnäytöksessä (liput olivat totisesti kiven alla) Helsingin keskustassa, en vain muista teatterin nimeä. *hakkaa päätään asioihin*

Mutta pointti on se, että se on esitetty Suomessa. Onon. Ja tekstitys oli muistaakseni suomeksi ja englanniksi. (En minä ainakaan ruotsista muista.. mutten mene vannomaan.) ^^;;

En minä nyt tiedä, auttoiko tämä, muttaniin.

Eddie:

Saattoi ollakin... Ainakin aika ja (luultavasti) myös paikka täsmää. Hmm. Mutta niin kuin minä olisin muistanut ne suomenkieliset tekstitykset. O_o

Rabastan

• Ankeuttaja
Re: "Japanin Walt Disney"
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2003, 15:35:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Vammahaltia"
Lainaus käyttäjältä: "Qwerien Elriondra"

Mielestäni Mononoke Hime on Suomessakin käväissyt. Rakkautta & Anarkiaa -elokuvamessuilla ainakin. Mutta duppauksesta en tiedä, vaikka arvelenkin, että tuskin sitä on tehty:

On se.

Olen itse käynyt katsastamassa kyseisen pätkän vuoden 2001 joulukuussa erikoisnäytöksessä (liput olivat totisesti kiven alla) Helsingin keskustassa, en vain muista teatterin nimeä. *hakkaa päätään asioihin*

Mutta pointti on se, että se on esitetty Suomessa. Onon. Ja tekstitys oli muistaakseni suomeksi ja englanniksi. (En minä ainakaan ruotsista muista.. mutten mene vannomaan.) ^^;;

En minä nyt tiedä, auttoiko tämä, muttaniin.

Olisiko ollut Kampissa sijaitseva Orion? Itse olen ainakin nähnyt elokuvan kyseisessä paikassa silloin vuoden -01 lopuilla. Silloin elokuva oli puhuttu japaniksi ja tekstitetty englanniksi.

Ja toinen esitys on tosiaan ollut tuolla Rakkautta & Anarkiaa -festareilla.

ayu

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2003, 18:26:18 »
Princess Mononokesta EI ole suomenkielistä tekstiä.
Kaikki www.kukunor.com (iin)! Siellä voit tilata Henkien Kätkemä elokuvan ja muut Hayao Miyazakin elokuvat. Henkien Kätkemä elokuvaan saadaan suomenkieliset tekstit kasetille ja DVD:lle vasta marraskuussa.

Kaikkihan me sen tiedämme, että muumit ovat Tove Janssoni (suomalaisen) piirtämiä ja keksimiä mutta itse sarja ja elokuva Muumipeikko ja Pyrstötähti on Hayao Miyazakin ja porukan luoma!
:)

Nefs yhdisti sen kaksi peräkkäistä viestiä.

Rabastan

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2003, 21:48:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Pippin"
Kaikkihan me sen tiedämme, että muumit ovat Tove Janssoni (suomalaisen) piirtämiä ja keksimiä mutta itse sarja ja elokuva Muumipeikko ja Pyrstötähti on Hayao Miyazakin ja porukan luoma!
:)

Hetkonen nyt. Siis Muumi-sarja kyllä perustuu Tove Janssonin aikoinaan kirjoittamiin kirjoihin, mutta myöhemmin tehdyn animaation (alkuperäiskielellä muuten Tanoshii Moomin Ikka) on ohjannut Saito Hiroshi ja sarjan on käsikirjoittanut Akira Miyazaki. Eli en usko että Miyazakin Hayaolla on tuon kanssa mitään varsinaista tekemistä.

Timri

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #7 : Maaliskuu 12, 2004, 20:52:17 »
Tässä hänen faninsa!*wirn*
Niin, siis varsinainen asiani oli, että tiedän Näkymätön ystävä- elokuvan (yksi ehdottomista lempielokuvistani) alkuperäinen nimi on : Totoro.
Niin, ei tässä sen enempää... Ja vielä, Rabastan on oikeassa. Tällä Hayao Miyazakilla ei todellakaan ole mitään tekemistä Muumien kanssa. Kyllä sen jo tyylistäkin huomaa. Hayao on paljon parempi piirtäjä.

chikita

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2004, 15:37:13 »
Olen nähnyt kyseisen herran elokuvan Henkien Kätkemä ja pidin näkemästäni. Se oli aika erilainen, kuin perinteiset Disneyt ja Pixarit. Tosi kiva, että täällä on nyt tietoa muistakin teoksista, koska olen miettinyt, että haluaisin katsoa muitakin samantyylisiä elokuvia. Kiitos:)

francesc

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2004, 17:19:26 »
Fanittaja täällä *huiskii kädellä*

Ensin on pakko sanoa, etten suomentaisi mononoke himeä prinsessa mononokeksi. Suora käännöshän olisi jotakuinkin "henkiprinsessa" tms. Vai onko se oikeasti suomennettu noin?

Ja sitten itse aiheeseen.

Kuten varmaan moni muukin, tutustuin Miyazakiin (siisen tutustunut oikiasti, hänen tuotantoonsa, ymmärrätte kyllä, toivon mukaan -__-;)
henkien kätkemän kautta, joskin olin sitä ennne lukenut Nausicaän ykkösosan <3
Ja minä omistan Mononoke hime-dvd:n! Aww~~<33
Seuraavaksi ostankin Nausicaän ja lainailen veljeni kaverilta Totoron *hullunkiilto silmissä*

http://www.student.oulu.fi/~markkumu/miyazaki.html

Tuo oli aika kiintoisa juttu. Luin joskus...

Niinjahei. Kannattaapi käydä myös seuraavilla: http://www.nausicaa.net

ankkalaps

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2005, 20:43:40 »
Tykkää. Lempparini on Totoro. Se on vaan niin suloinen. Kissojen valtakunta ja Henkien kätkemä hyvinä kakkosina :) Eka minkä hänen lehvoistaan näin oli Henkien kätkemä.

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
Hayao Miyazaki
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2005, 15:11:11 »
Aivan mahtavia nämä miyazakin elokuvat. Olen nähnyt Henkien kätkemän, liikkuvan linnan ja prinsessa Mononoken. Hyviä kaikki, vaikka Mononokessa vähän kliseitä, mutta eivät ne niin paljon haittaa. Mononoke on minulla koneella. Mononoke oli kyllä vähän masentava ja haikea, kun puut tuhottiin, eläinjumalat tapettiin ja San ja Ashitaka joutui eroamaan, vaikka toisiaan rakastivatkin. Henkien kätkemässä mahtava tunnelma, erityisesti se junakohtaus, kun he menivät Zenbaban luo. Liikkuva linna oli aivan ihmeellisen hyvä myöskin. Upeita leffoja, joihin on varmasti kulunut paljon työtä, kun kaikki kuvat on täytynyt piirtää, ja sitten vasta animoida

Elindar

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2005, 17:15:08 »
En koskaan kyllästy ylistämään Miyazaki-samaa. Hänen elokuvissaan vain on sitä jotain. Kerta kerran jälkeen. Minä olen ollut myyty jokaisen katsomani leffan jälkeen.
Itse olen nähnyt Totoron, Porco Rosson ja Henkien kätkemän. Huomasin juuri, että Miyazakin toiseksi uusin tuotos, Kissojen valtakunta, on ilmestynyt kauppoihin.. Pitäisi varmaan kipaista ja ostaa.
Tämä tyttö haluaisi myös kuollakseen nähdä Prinsessa Mononoken ja Naucisaän.. ;___;
Animeunionin foorumeilla kuulin muuten pienen pienen huhun, että Miyazakin aikaisempia leffoja olisi lähivuosina tulossa Suomeen teatterilevitykseen. Mukana mm. Totoro ja Prinsessa Mononoke. Huhut ovat aina huhuja, mutta täällä on yksi joka toivoo, että tuo pitäisi paikkansa! ^^

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Hayao Miyazaki
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2005, 20:49:27 »
Outoa. Luulin kommentoineeni tänne, mutta nähtävästi olen sitten kommentoinut vain noihin leffa-kommentteihin (Totoro, Henkien kätkemä, Liikkuva linna...).

Niin. Ehdottomasti yksi lempiohjaajistani, siitä ei päästä yli eikä ympäri.

Totoro on aina ollut suuri suosikkini. Meillä on vieläkin se surkealla vanhalla videokasetilla^^ Se tuli joskus Yleltä. Siitä vaan on aikaa miljoona vuotta ja se meidän videokasetti on ihan hajalla (mutta olen pyhästi kieltänyt äitiä heittämästä sitä roskiin).

Ja ilmeisesti siis Miyazakin leffoja saa ensi vuonna jo Suomestakin dvd:llä. Siis tarkoitan nyt näitä vanhempia tuotoksia kuten Totoro, Porco Rosso, Mononoke hime etc. Tällaista tietoa oli tuolla Liikkuva linna -topicissa jokin aika sitten.
Itse ainakin olen todella kiinnostunut näkemään noita^^

Liikkuva Linnakin pitää omia dvd:lle heti kun sen saa käsiinsä jostakin.

Mutta Miyazaki on kyllä aivan loistava ohjaaja. Hänen töissään on sitä ihanaa lapsenomaisuutta, mutta samalla outoa salaperäisyyttä. Kenelläkään muulla ei ole samanlaista tyyliä.

Minulla olisi joku käsitys, että Miyazaki ei varsinaisesti ollut mukana tuon Kissojen valtakunnan teossa... Tai siis jostakin olin lukevinani, että se on kyllä studio Ghiblin elokuva, mutta Miyazaki ei sitä olisi ohjannut. Korjatkaa nyt minua, jos puhun omiani. Se ei olisi uutta^^

Miyazakin mangoja en ole koskaan minäkään päässyt lukemaan. Onkos niitä mahdollista saada jostakin päin Suomea? (vai pitääkö tilata ulkomailta tai jotain?) Saattaa olla, että tämäkin tieto jo mainittiin, mutta luin viestit taas jokseenkin huonosti läpi o_O

Elindar

• Ankeuttaja
Hayao Miyazaki
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2005, 09:15:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Ibiza"
Minulla olisi joku käsitys, että Miyazaki ei varsinaisesti ollut mukana tuon Kissojen valtakunnan teossa... Tai siis jostakin olin lukevinani, että se on kyllä studio Ghiblin elokuva, mutta Miyazaki ei sitä olisi ohjannut. Korjatkaa nyt minua, jos puhun omiani. Se ei olisi uutta^^

Ihan oikeassa olet.. Eli minä ilmaisin asian väärin. ^^; Kyllähän minäkin tuon tiesin, mutten ajatellut sitä tuossa kirjoittaessani. Kiitos korjauksesta.

Poissa Ouva

• Toinen Niistä Kahdesta
  • Vuotislainen
  • Tiedostamaton vuotaa tietoiseen.
    • "Matkapäiväkirja"
Vs: Hayao Miyazaki
« Vastaus #15 : Maaliskuu 03, 2007, 07:47:54 »
Suosikkini Miyazakin suomeksi tulleista on ehdottomasti Punainen sika, jonka näin joskus penskana ensimmäisen kerran, kun se tuli televisiosta. (Muistaako joku minä vuonna?) Tarina punaisella lentokoneella lentävästä siaksi muuttuneesta palkkionmetsästäjästä vain on niin kiehtova ja lisäksi henkeäsalpaavasti tehty. Vasrinkin, kun sika tosissaan lentää (vaikkapa ilmamerirosvoja vastaan taistellessa). Ainoa video hyllyssäni. Lisäksi omistan DVD:llä Henkien kätkemän ja siskolla on Liikkuva linna. Kaverilla on Totoro (nauhoitettu, kun se tuli televisiosta, joskus Punaisen sian aikoihin... meilläkin oli, mutta joku idiootti nauhoitti jonkun dekkarin siihen päälle... *mutin*), jota lainailen melko ahkerasti. Se on ihuna! Ja se iso Totoro on niin pörröinen.
Kuka tahansa siihen pystyvä saa vapaasti vaihtaa titteliäni, vaikka siinä olisi jo jokin nimike, kunnes toisin ilmoitan. / Kaurat ja Ryynit

Poissa Meenai

• Helmisimpukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2007, 11:44:23 »
Miyzakin animeista olen nähnyt vain kaksi, Henkien kätkemän ja Kikin lähettipalvelun. Henkien kätkemän katsoin joskus kun se tuli telkkarista ja oli ensimmäinen anime minkä näin. Kikin lähettipalvelun näin viime kuussa kaverini luona, jonka oli vähän aikaa sitten ostanut. Ensin olin vähän ennakkoluuloinen nimen perusteella, mutta se oli upeasti piirretty ja juonikin oli ihan hyvä, ei kuitenkaan vedä vertoja Henkien kätkemälle. Tällä samalla kaverillani on myös Liikkuva linna, jota en vielä harmikseni ole ehtinyt näkemään. Kaikki mitä olen siitä kuullut, vaikuttaa hyvältä.

Poissa Jopo

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #17 : Joulukuu 08, 2007, 17:22:56 »
Oon ruvennut viime vuosina tykkäämään Miyazakin töistä aika lailla. Lemppari on tähän mennessä nähdyistä Liikkuva linna, siinä on muhun vetoava tarina ja henkilöt. Totoron erinomaisuutta ei voi tietenkään kieltää, mutta muutamasta loisteliaasta oivalluksesta ja yleisestä suloisuudesta huolimatta se jäi vähän tylsäksi. Itse asiassa syy miksi tähän topiciin ylipäätään kirjoitin on se, että silmät osuivat vahingossa tuohon Ouvan lempparin metsästykseen. Punainen lentokone ja sillä lentävä sika, ei kai voi olla mikään muu kuin vuonna -92 valmistunut Porco Rosso (=Kurenai no buta =suomeksi joskus ollut Punainen Sika). Ja voin kaikkien tämän elokuvan ystävien iloksi kertoa, että kyseinen pätkä tulee teatterilevitykseen Suomessa 7.3.2008. Niin että ehkä Ouvakin näkee sen nyt vhs-nauhaa paremmalla laadulla :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2007, 17:27:14 kirjoittanut Jopo »
Know Heaven, Know Earth,
And your victory Is complete. (The Art Of War)

Poissa Viridis

• Maagikko
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #18 : Marraskuu 28, 2009, 21:27:42 »
Itse oon kattonu Henkien kätkemän, Nausiaän, Porco Rosson, Gaglostron linnan, Laputan, Ponyon, Liikkuvan linnan, Totoron ja Kikin lähettipalvelun. Ja oon todella fani, tykkäsin oikeestaan kaikista, niin että huonoimmat olivat musta hyviä ja parhaat (Henkien kätkemä, Nausicaä) aivan sanoinkuvailemattoman loistavia joita vois kattoa uudestaan ja uudestaan. Miyazakin piirtotyyli ja joskus tavallaan kantaaottavat aiheet ovat loistavia, maisemat upeita ja tietenkin TAIKUUTTA ja FANTASIAA ei voita mikään!!!!
Monet näistä ei oo kovin suosittuja ja niitä joutuu välillä metsästämään, mikä on kyllä hiukan harmi. Mutta kyllä mun mielipide on etä nämä ovat aivan ehdottomasti animea parhaimmillaan!!!!!
Meitä stalkataan. Stalkatkaamme mekin!!!