Kirjoittaja Aihe: Kirjat parhausjärjestykseen  (Luettu 1363 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
Kirjat parhausjärjestykseen
« : Maaliskuu 29, 2016, 17:47:53 »
En ole nähnyt täällä tällaista aihetta! Vain sen, että mikä on parhain ja mikä huonoin Potter-kirja. Joten, laittakaapas Potter-kirjat parhausjärjestykseen ja kertokaa mitä hyvää ja mitä huonoa kirjoista löytyy!
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kirjat parhausjärjestykseen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2016, 22:02:07 »
Miten mä muistelen, että olisin tällaiseen tai tämänkaltaiseen topaan vastannut jo joskus aiemminkin. Saatan muistella harhojakin.

1. Kuoleman Varjelukset
Tämä oli ainut Potter-kirja, jota oikeasti odotin, sillä tulin Potter-fandomiin "vähän liian myöhään" eli joskus vuoden 2005 lopulla tai vuoden 2006 tammi-helmikuussa (tai no, varsinaisesti ehkä aikaisintaan jo vuonna 2004, viimeistään vuosien 2004-2005-2006 vaihteessa), jolloin jo lähes kaikki kirjat oli ilmestyneet suomeksi, kuudes kirja oli juuri ilmestymässä/ilmestynyt. Kaikki muut kirjat olivat minulle vain kirjoja, mutta KV otti heti ensi kättelyssä paikan sydämestäni, lupaa kysymättä, ja joka kerta kun joku kysyy minulta ehdotonta ykköskirjaa, vastaukseksi annan joka kerta KV'n.

2. Azkabanin vanki
Koska Sirius ja Lupin ja ankeuttajat ja animaagius ja Tylyaho ja Marauders Map ja... Kyllä te tiedätte. Tässä päästään jo ehkä vähän paremmin pintaa syvemmälle Harryn menneisyydestä, mutta ei kuitenkaan kovin paljoa.

3. Feeniksin kilta
Paksuus - 1050 sivuinen "tiiliskivi" (jota se ei kyllä ole), alk.per. 770 plus miinus joitakin sivuja sinne tänne. Silloin, kun vielä harrastin lukemista ihan kunnolla (peruskoulu, varsinkin ala-asteella), rakastin tämän kirjan paksuutta mutta toisaalta myös vihasinkin sitä paksuutta, koska kirja ei tuntunut loppuvan millään. Ehkä olisi kirveellä/nuotion sytykkeenä loppunut, mutta nah, ei Pottereita saa tuhota.
Plus tässä oli Sirius (****n Jo, ettäs kehtasit tappaa Siriuksen!) ja Remus ellen väärin muista, edellisestä lukukerrasta on jo sen verran pitkä aika etten muista. Mitäs muuta, no ainakin se, että opin etten vihaa ketään toista fictiivistä hahmoa yhtä paljon kuin Umbridgeä. Lähinnä tätä kirjaa lukiessa kaipasin todella paljon Voldea ja voisi kai sanoa, että muulloin vihaan/inhoan Voldea, mutta FK on se, jolloin on lupa sietää Voldea, vähän jopa rakastaakin häntä kun taas Umbridgeä saa vihata sydämensä kyllyydestä. Umbridgen säännötkin olivat ihan typeriä (jotkut, todella, todella harvat säännöt oli hiukan siedettäviä, mutta muuten...) ja järjettömiä.

4. Viisasten kivi
Tälle kirjalle ei ole oikein mitään perusteluja. Ja koska tämä on sijalla neljä, on suhtautumiseni tähän kirjaan neutraali. En tiedä rakastanko vai vihaanko. Tämä on juuri sopivan pitkä, mutta lyhyt, ja ja hmm... Joillekin hahmoille olisin halunnut ehkä hitusen enemmän "esiintymisiä"/tms., sillä he, kuten nyt vaikka Katie Bell, Weasleyn kaksoset ja ihan vaikka pelkästään Oliver Woodsille (joka minusta oli ja on ärsyttävä :D ), esiintyvät kuitenkin myöhemmissäkin kirjoissa jonkin verran.

5. Puoliverinen Prinssi
Pidin kyllä hiukan, rahtusen enemmän leffasta kuin kirjasta, mutta kirjassa oli joitain kohtauksia, jotka olisivat olleet rahtusen tärkeitä juonta ajatellen sekä kirjasta sai paremman käsityksen Volden menneisyydestä ja Albuksen pitämistä "oppitunneista" Harrylle kuin mitä leffasta sai. Tämä kirja on suhteellisen loppupäässä, koska... Noh, en oikein tiedä miten toisin omat ajatukseni esille. Ihan kiva, että romantiikkaa oli, mutta minun makuuni sitä romantiikkaa oli vähän liiankin paljon eikä tarina tuntunut menevän mihinkään suuntaan. Välillä tarina jumitti turhissa asioissa vähän liian kauan ja joissakin asioissa mentiin vähän liian nopeasti eteenpäin.
Kirjan alussa ollut jästiministeri-kohtaus oli vähän yllättävä, mutta silti mielenkiintoinen valinta aloittaa kirja, yksi syy miksi pidän PP'n aloituksesta ja olisin toivonut tämän kohtauksen olleen myös leffassa.

6. Liekehtivä Pikari
Ei ole pikein nyt perusteluja antaa tähän, pidin mutta toisaalta kirjasarjan kokonaisuuden kannalta vähän turhake. Volde "herää" eloon, mutta en edelleenkään vielä oikein käsitä kolmivelhoturnajaisten tarkoitusta. Olisin itse ehkä pistänyt Volden "herää" eloon vähän aikaisemmin, n. puolessa välissä kirjaa jonkin syyn avulla. En oikein pitänyt, mutta Mad Eye Moodyn (josta pidin kovasti niin FK'ssakin ja KV'ssa (mutta ei tainnut olla PP'ssä, vai oliko? En muista), vaikka olikin vain monijuomalientä juonut Barty Kyyry jr) ensiesiintyminen. (Totta kai pitää mainita vielä Sirius!!)

7. Salaisuuksien kammio
Se turhin, vaikka tässä tutustuttiinkin teini-ikäiseen Tom Valedroon. Tämä kirja oli siinä mielessä turhin, koska hämähäkit (leffassa hämikset olivat vieläkin kammottavampia, hyihyihyihyihyihyi). Pidin kyllä juonesta ja näin poispäin, mutta Ronin ja Harryn jonkinlainen älynväläys lähteä kouluun lentävällä autolla ja hämähäkit... Yngh.

Mulla on ihan tosissaan sellainen tunne, että olisin oikeasti vastannutkin tämänkaltaiseen topaan ennenkin. Hmmmm
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2016, 18:40:37 »
1. Puoliverinen prinssi

Kirjoista paras, muttei ihan ylivoimainen numero 1. Kuitenkin siis, on pari lukua, joissa ei ole ollenkaan Harrya (ei sillä, etten häntä rakastaisi. Onhan se kivaa vaihtelua, kun muitakin on välillä "pääosassa"), kaikki muistot Voldemortista, Merope Kolkosta... todistus siitä, ettei Luihuisen tuvassa olekaan pelkästään pahiksia jne.

2. Liekehtivä pikari

On kolmivelhoturnajaiset, huispauksen maailmanmestaruuskisat, Barty Kyyry Junior ja jotain taustatarinaa hänestä ja hänen perheestään, toisia taikakouluja... upea kirja todellakin!

3. Kuoleman varjelukset

Hieno loppupäätös kirjasarjalle! Törmätään moniin paljastuksiin, kaikki ei olekaan niin mustavalkoista, saadaan vastauksia... wow. Kuolemat ja sota on osasyy sille, miksei tämä ole ensimmäisellä sijalla!

4. Feeniksin kilta

Olisikos Pimento syynä siihen, ettei tämä kirja ole ihan top 1? No en tiedä, mutta kaikki kirjat ovat kyllä melkein yhtä hyviä, on vain pieniä prosenttieroja... ihanan paksu kirja, mutta ei pitempikään olisi haitannut! Luna Lovekiva, lempihahmojeni kärki, esiintyy tässä ensimmäisen kerran. Tonks myös, joka on aikalailla myös kärkikastia! Ja onhan Mustan suku kiinnostava ja itse kilta myös - ja Albuksen kaarti. Weasleyn kaksosten lähtö, taikaministeriö-kohtaus kirjan lopussa, monia hienoja kohtauksia mukana kuten muissakin kirjoissa!

5. Viisasten kivi

Pallottelin tämän kirjan ja Salaisuuksien kammion välillä... valitsin tämän nyt tähän, koska onhan tämä kaiken alku. Se, miksei tämä voi olla ensimmäisenä, on, kun tämä on niin lyhyt! Surullisen lyhyt itseasiassa D:

6. Salaisuuksien kammio

Lyhyt kirja, siitä miinuksia. Kuitenkin, ihana kirja ja Lockhart on raivostuttava, mutta on hänestä hauska lukea, koska on niin hupaisa :D

7. Azkabanin vanki

En ole varma, mikä on syynä sille, etten ole lukenut tätä kirjaa niin monesti D: Jotenkin kaukaisin kirja minulle. Rakastan TIETYSTI tätäkin, mutta nappaa vähiten jostain kumman syystä...

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2016, 18:43:49 kirjoittanut Muggle »
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2016, 19:11:20 »
Lainaus käyttäjältä: Welhokaniini
Miten mä muistelen, että olisin tällaiseen tai tämänkaltaiseen topaan vastannut jo joskus aiemminkin.
Taisi olla leffojen listaaminen parhausjärjestykseen?
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2016, 00:38:45 »
Lainaus käyttäjältä: Welhokaniini
Miten mä muistelen, että olisin tällaiseen tai tämänkaltaiseen topaan vastannut jo joskus aiemminkin.
Taisi olla leffojen listaaminen parhausjärjestykseen?
Ei se voi olla se leffatopicci, ei siellä ole edes minun vastaustani. Tämä on niin ärsyttävää, joku topic sen piti olla, aaargh
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2016, 07:30:58 »
Meiltä löytyy tosiaan jo Paras ja huonoin Potter -kirja? niminen topic, jossa on jo kattavaa keskustelua Potter-kirjojen hyvistä ja huonoista puolista. Tuossa topicissa moni on myös listannut Potter-kirjat parhausjärjestykseen - eli jatketaan siellä :)

-samettiina, aurori-
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.