Kirjoittaja Aihe: Miksi niin moni haluaa olla Luihuinen?  (Luettu 1806 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Luna Lovegood

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • kummajainen
  • Pottermore: Luna Lovekiva
  • Tupa: Korpinkynsi
Miksi niin moni haluaa olla Luihuinen?
« : Helmikuu 12, 2016, 20:37:26 »
Miksi niin moni on lajitellut mielestään itsensä Luihuisiin? Itse olen saannut aika ikävän käsityksen kaikista Luihuisista. Kuka haluaisi, että oleskeluhuone on tyrmissä???
Suurin aarre on ymmärrys rajaton.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Miksi niin moni haluaa olla Luihuinen?
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2016, 21:58:50 »
No sanotaanko näin, et mulla on tää periaate omalla kohdalla, miksi olen itse mielestäni itseni lajitellut luihuisiin.

1.Mä en ole tarpeeksi kirjaviisas ollakseni korpinkynsi
2. Mä en ole tarpeeksi rohkea/tyhmänrohkea ollakseni rohkelikko
3. Mä oon liian v-mäinen/sarkastinen suuttuessani ollakseni puuskupuh

ni eipä siinä oikein muita tupia jäljelle jää. ;D

Mä en ehkä niin kamalan kunnianhimonen ole, mut mussa vaan asuu pieni luihuinen. :D Ja mun mielestä tyrmät on jotenkin kiehtova paikka ja luihuisten oleskeluhuone on jollain tasolla tosi kaunis ♥. (plus mä rakastan vihreää ja hopeaa väriä yhdessä ;D)
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2016, 22:00:07 »
Luihuisista tuli paljon kunnianhimoisia velhoja,  enkä nyt ihaile  Voldea,  mut sii anyway,  ei kaikki luihut
ole pahiksia vaikka luihuilla onkin maineensa kirjoissa mut sehän on ehkä normaalia(?) kun ottaa huomioon
et Volde oli ollu luihuissa jatolleen.

Toi on siis mun ajatus.
Ite olen tosin rohku että olen paraskin puhumaan :D
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2016, 22:23:22 »
No sanotaanko näin, et mulla on tää periaate omalla kohdalla, miksi olen itse mielestäni itseni lajitellut luihuisiin.

1.Mä en ole tarpeeksi kirjaviisas ollakseni korpinkynsi
2. Mä en ole tarpeeksi rohkea/tyhmänrohkea ollakseni rohkelikko
3. Mä oon liian v-mäinen/sarkastinen suuttuessani ollakseni puuskupuh

ni eipä siinä oikein muita tupia jäljelle jää. ;D

Mä en ehkä niin kamalan kunnianhimonen ole, mut mussa vaan asuu pieni luihuinen. :D Ja mun mielestä tyrmät on jotenkin kiehtova paikka ja luihuisten oleskeluhuone on jollain tasolla tosi kaunis ♥. (plus mä rakastan vihreää ja hopeaa väriä yhdessä ;D)

Minäkään en ole tarpeeksi kirjaviisas ollakseni korpinkynsi tai rohkea ollakseni rohkelikko. Puuskupuhit osaavat olla sarkastisia ja v-mäisiä halutessaan, se että on rehellinen ja ahkera ei sitä estä (välillä ainakin itse olen vähän liiankin rehellinen jos on jotain negatiivista sanottavana). :) Minustakin tyrmät ovat kiehtovia ja luihuisten oleskeluhuone on todella kaunis paikka. :) Vihreä ja hopea väri sopii todella hyvin yhteen, ovat kauniita.

...olenko siis luihuinen sittenkin? :o

No ei. Mutta pointti on se, että jos tykkäät parista väristä niin ei tee sinusta luihuista - tulee sellainen olo, että voisin myös sanoa että kaikki ketkä tykkää mustasta ovat puuskupuheja. Tai jos tykkäät korkeista paikoista, se ei tee sinusta rohkelikkoa. :)

Luihuisten tupa on kuitenkin niin sanotusti siisti. Se on jännittävä, kiehtova ja siellä on monia mielenkiintoisia hahmoja (niin nykyisiä oppilaita kuin entisiäkin). He ovat selvästi älykkäitä. Kaikki luihuiset eivät ole pahoja, vaikka voikin siltä tuntua; luihuiset ovat kunnianhimoisia ja menevät keinoja kaihtamatta eteenpäin (mikä välillä tuntuu pahismaiselta) - minäkin tahtoisin olla kunnianhimoinen ja välillä toivon että voisin tuuppia ihmiset tieltä pois. Mutta ei, se ei ole minun juttuni.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2016, 22:29:11 »

...olenko siis luihuinen sittenkin? :o

No ei. Mutta pointti on se, että jos tykkäät parista väristä niin ei tee sinusta luihuista - tulee sellainen olo, että voisin myös sanoa että kaikki ketkä tykkää mustasta ovat puuskupuheja. Tai jos tykkäät korkeista paikoista, se ei tee sinusta rohkelikkoa. :)

Luihuisten tupa on kuitenkin niin sanotusti siisti. Se on jännittävä, kiehtova ja siellä on monia mielenkiintoisia hahmoja (niin nykyisiä oppilaita kuin entisiäkin). He ovat selvästi älykkäitä. Kaikki luihuiset eivät ole pahoja, vaikka voikin siltä tuntua; luihuiset ovat kunnianhimoisia ja menevät keinoja kaihtamatta eteenpäin (mikä välillä tuntuu pahismaiselta) - minäkin tahtoisin olla kunnianhimoinen ja välillä toivon että voisin tuuppia ihmiset tieltä pois. Mutta ei, se ei ole minun juttuni.

Nii no mä en mee siitä mistä aita on matalin, vaan siitä mistä se on kokonaan kaatunut ;D. Ja mä menen kyl joskus eteenpäin keinoja kahitamatta. Mut niin mua yleensä sanotaan et mä oon sellanen "kiltti tyttö" niin ja oon mä ulospäin osannut sellaista näytelläkin, mut kotioloissa mussa kuoriutuu kyllä niin luihuinen esiin, että on kyl vaikeaa mieltää itseäni puuskuksi (sitäpaitsi mä inhoan keltaista väriä, se on liian pirteä omaan makuuni *yök*)

Kaikki jotka on muumeja seuranneet tietää varmaan Pikku Myyn (mä oon samanlainen kuin Myy, ollut aina ja Myy on mun ensimmäinen idoli, ja on sitä yhä!) ni mä jotenkin jo ton "myymäisyyteni" perusteella luokittelen itseni ennemmin luihuiseksi kuin puuskuksi :D

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2016, 22:38:03 »
Nii no mä en mee siitä mistä aita on matalin, vaan siitä mistä se on kokonaan kaatunut ;D. Ja mä menen kyl joskus eteenpäin keinoja kahitamatta. Mut niin mua yleensä sanotaan et mä oon sellanen "kiltti tyttö" niin ja oon mä ulospäin osannut sellaista näytelläkin, mut kotioloissa mussa kuoriutuu kyllä niin luihuinen esiin, että on kyl vaikeaa mieltää itseäni puuskuksi (sitäpaitsi mä inhoan keltaista väriä, se on liian pirteä omaan makuuni *yök*)

Kaikki jotka on muumeja seuranneet tietää varmaan Pikku Myyn (mä oon samanlainen kuin Myy, ollut aina ja Myy on mun ensimmäinen idoli, ja on sitä yhä!) ni mä jotenkin jo ton "myymäisyyteni" perusteella luokittelen itseni ennemmin luihuiseksi kuin puuskuksi :D

Yhä edelleen, se mistä väristä tykkää tai ei tykkää, ei kerro tuvasta mitään. :) Eli olet kotioloissa kunnianhimoinen ja keinoja kaihtamaton ja muuten... jotain muuta? Mielenkiintoista.

Minäkin pidän pikku Myystä ja olen aina samaistunut häneen ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy - ja silti luokittelen itseni puuskupuhiksi kuin luihuiseksi. Se taas kertoo enemmän siitä, että tulkitsemme saman hahmon hyvin eri tavalla.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2016, 23:01:06 »
Luihuisista maalataan kirjoissa aivan liian negatiivinen kuva, koska tarinan päähenkilöillä on ennakkoluuloja sitä tupaa kohtaan. Harry ja muut nyt tuntuivat automaattisesti ajattelevan, että jos joku vihreisiin pukeutunut käveli vastaan, se oli automaattisesti mulkvisti. Mut onneksi iso osa lukijoista osaa katsoa asioita eri perspektiivistä ja ajatella tämänkin asian omilla aivoillaan. Ei tietenkään kaikki luihuiset oo pahiksia, eikä edes mulkvisteja. Horatius Kuhnusarvio oli mukava mies.

Mä olen ylipäätään kaikkea yleistämistä vastaan, tässäkin tapauksessa. Ihminen pitää aina kohdata yksilönä eikä massan edustajana. Ja tätä ei luihuisten kanssa juuri harrastettu.

Luihuiset ovat älykkäitä, kunnianhimoisia, käytännön asioissa fiksuja. (Älykkyyttä on erilaisa, ja minusta Korpinkynsi edustaa enemmän sellaista kirjanoppineen ihmisen viisautta. Luihuiset taas käytännön neroja. Mut tää on vaan oma päätelmä.)
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2016, 10:02:08 »
Rantsake:

Veit jalat suustani, lainatakseni Kultapossu kerhon Leo Leijonaa. :D Mut siis niin kun nyt sit taas mennään tähän ikuiseen Draco kiusaa Harrya vai toisinpäin kysymykseenkin. Niin sitten katsotaan tätä asiaa myös siitä perspektiivistä et Kelmit kiusasi Severusta. Nii, vain siksi, että sen suku tuli luihuisista (siis äidin puolen suku tietty) ja siksi, että kundi oli kiinnostunut ns. mustasta magiasta. Mä olen itsekin kiinnostunut aivan sairaasti mustasta magiasta ja halajaisin siitä tietoa aivan sairaasti. Se on sit asia erikseen käyttäisinkö niitä kirouksia koskaan (nii no koskas Dracokaan mitään tollasia loitsuja käytti, leffassa Goyle heitti sen Avada Kedavran kolmikkoa päin... Draco vain karkasi tilanteesta pois).  Ja miettikää Severusta, kenen mielestä Severus oli mulkvisti? Okei, kukaanhan ei ole täydellinen, ei Harrykaan, vaikka välillä yrittää olla, tai Row ainakin yritti jossain kohdin luoda Harrysta vähä sitä "täydellistä" kuvaa.

Nii ja tosiaan ei se tupa susta pahaa ihmistä tee, ainakaan automaattisesti. Olihan Peterkin rohkelikko ja se vaihto kuolonsyöjien puolelle. Severus oli kuolonsyöjien puolella siihen saakka, kunnes Lily kuoli ja toimi sen jälkeen kaksoisagenttina ja vaaransi henkensä sen kokoajan mitä Harry oli hengissä, et kun monesti kuvataan et luihuiset on sellasia, jotka juoksee tosipaikan tullen karkuun. Ni ei ne kaikki sellasia ole. Ja tosiaan kuten sanoin mua kiinnostaa aivan tajuttomasti tää musta magia, vaikka en Voldemortin kannattaja olisikaan ni silti mä koen sen mustan magian kiinnostuksen, sakastisuuneni, "pikku myymäisyyteni" ja monen monen muun mielleyhtymän vuoksi itseni luihuiseksi. Sillä jotenkin vaikka mussa olisi se puuskupuhimainen kiltti tyttö, ni silti mulla puskee aika vahvasti toi kettuileva luihuinen tuolta vahvasti läpi, et jotenkin mä en näe kuitenkaan itseäni minään puuskupuhilaisena, josta hyvänä esimerkkinä on Cedric Diggory, jos mä kisaisin jotakin vastaan vastaavas kolmivelhoturnajaisissa, nii kyl mussa ainakin sillon jonkinlainen kunnianhimo ja kilpailuhenki nousee niin vahvana, et mä ainakin yrittäisin tosissani kisata siinä! Ja niin sanotaanko näin et vaikka mä sanoin et mä menen siitä mistä aita on kokonaan kaatunut, ni kyl mä kuitenkin olen ahkera ja yritän parhaani, okei olen pariin otteeseen meinannut luovuttaa amk aikana, idealla "mä en jaksa, mä en vain jaksa, mä lopetan" mut niin vain mä tappelin tieni voittajaksi, mulla oli se  kunnianhimo jo siitä saakka, et mä haluan näyttää muille, et mä kykenen tähän. Mä haluan näyttää niille opettajille, jotka teki esim ala-asteeella mun koulutieni äärettömän vaikeaksi (koska ihan oikeesti mun ala-aste kausi oli sellasta et mulla oli lähes joka päivä matikasta aukeama kotiläksyä, kun harvemmin kukaan vaivautu avaan mulle tätä matikan mystistä maailmaa, kun menin kotiin mä tappelin noiden tehtävien tekemistä ensin yksin ja sit kun sain äiteltä apua, niin äiti oli ihan ensimmäisenä sanomassa et "kato mitä siinä tehtävässä kysytään! Se on se tärkein!" ja oikeasti mä vasta ala-asteen lopulla tajusin b ja d kirjaimen eron, vasta sen jälkeen kun yks joku apuope/erityisope en ees muista mikä se oli, sano mulle muistisäännön tohon, jonka muistan vieläkin ja on kyl sen jälkeen ollut helppo muistaa kumminpäin tulee b ja kummin d :). Eli ennen saatoin kirjoittaa ihan hyvin tekstiin danaani ja belfiini enkä olis nähnyt siinä tekstissä mitään virhettä. :) (saatika nää "maailman ihanimmat" sanelutunnit. Ja se tieto siitä et sulla ihan oikeasti on todettu se lukihäriö (siis ihan tarkoituksellisesti kirjoitettu noin), kun ne sanelee niin nopeesti ne tekstit ja kun et tosiaan osannut tota b ja d eroo ja kun vielä ala-asteen ekoilla luokilla oli vaikea tajuta ng ja nk eroo eli sangen ja sanko (millon siis tulee nk ja millon ng). Nii ja saatika tosiaan se matikan geometrian hahmottaminen (kun mulla on se hahmotushäriökin vielä kaupantekijäisinä) en ymmärrä sitä. Paitsi sitten joo trigonometriaa sit ymmärsin vähän paremmin (vaikken muista enää mitään siitä), meinaa siitä kurssista mä sain 9, ehkä se on sitä et mä ajattelen kaiken niin monimutkaisesti. Esim Sudokuja tehdessä katon aina niitä numeroita ja oon aina sillai no tuola on seiska joten tässä rivissä tohon ei voi seiskaa tulla, tossa kohdassa taas tuohon riville on pakko tulla seiska vaikkei siinä seiskaa vielä ole, ni tonne on pakko tulla se seiska. Vaikee selittää mitä tarkotan. :D Toivottavasti tajusitte, et oon mä siinä mielessä kunnianhimoinenkin, se on vähä sitä et mä haluan näyttää ihmisille, et mä todella pystyn ja kykenen, vaikka kaikki yrittää latistaa ja elämä lyö sua lapiolla päähän ja yrittää kiskoo mattoo sun jalkojen alla ni sä jaksat nousta yrittämään. On sekin kunnianhimoo tavallaan! Ni siinä mielessä mulla on vahva kunnian himokin.

Mut nimenomaan Pottereissa leimataan niin vahvasti luihuinen pahojen tuvaks (koska Voldemort), mut loppupeleissä kun aatellaan niin luihuisten tuvasta tulee niin paljon niitä pahoja hyviksiä tai hyviä pahiksia, miten sen asian haluat ilmaista esimerkkeinä Regulus Musta yritti tuhota hirnyrkin ja loppupeleissä oli Voldea vastaan jne, Severus Snape tarviiko perusteluja? ;D, Draco Malfoy koska Draco olis oikeasti Harryn halunnut tappaa/tapattaa? Seiskassakin pelasti Harryn Bellan kynsistä ja taistelukohtauksessa, kuten tuola jo mainitsin juoksi karkuun, kun Goyle heitti sen Avadan kolmikkoa päin. Narscissa Musta tästä voidaan olla montaa mieltä mä tiedän sen, mut mä pidän Cissya kyl vähän olosuhteiden uhrina, kuten Dracoakin. Cissy pelasti Harryn Voldemortin kynsista. Okei Dracon takia, mut niin äidinrakkaus on äidinrakkautta, sen suurempaa rakkautta on vaikea etsiä. Ja Cissy olis tehnyt mitä vain Dracon puolesta, Volden "tapettua" Harry Lucius vain käski Dracoa puolelleen, mut Cissy oli se joka kiinnitti Dracon huomion ja vasta Cissy oli se joka sai käännettyä Dracon pään. :) Ja tiesihän Cissy tolloin et Harry ei kuollut ja pelasti vielä uudelleen Dracon jos siis ymmärrätte mitä haen takaa, voin yrittää selittää, jos joku ei siis tajunnut. :) Mut nii eihän Cissy ollut edes kuolonsyöjä, Dracokin lähinnä pakotettu kuolonsyöjäksi. :)

Nii siis mun näkökulman mukaan luihuisissa on paljon sellaisia "pahoja hyviksiä" tai "hyviä pahiksia" kummasta näkökulmasta senkin katot. ;D Ni mä arvostan juuri sellaista luonteenpiirrettä ja itsekin olen osittain sellainen. Sekin on yksi syy miksi pidän luihuisesta tupana niin paljon ja koko se mystisyys siinä tuvassa. Se vain on niin mielenkiintoinen tupa kuin olla ja voi!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2016, 10:12:39 kirjoittanut Pipe »

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2016, 18:05:40 »
Pipe: Ihan pakko poimia tuolta muutamia mielenkiintoisia hahmotulkintoja.
Lainaus
Ja miettikää Severusta, kenen mielestä Severus oli mulkvisti?
Minä nostan kyllä tassuni pystyyn ihan saman tien! o/ Kalkaros oli nimenomaan mulkvisti luonteeltaan, mutta se ei ollut pahis. Okei, minä tiedän, että sillä oli syynsä olla, koska se oli niin pahuksen katkeroitunut kuin olla ja saattaa... Mut mulkvisti joka tapauksessa, siitä ei pääse mihinkään. Ja minusta se oli sen hahmon juju: se, että voi olla erittäin ikävä tyyppi luonteeltaan, mutta se ei siltikään ollut todellakaan mikään pahis. Siksi se hahmo niin upea olikin.

Lainaus
Narscissa Musta tästä voidaan olla montaa mieltä mä tiedän sen, mut mä pidän Cissya kyl vähän olosuhteiden uhrina, kuten Dracoakin.
Minäkään en pidä Cissyä minään pahiksena. Vähän hämmästyin, kun Narcissan näyttelijä luonnehti hahmoaan jossain yhteydessä pahikseksi, koska minun silmissä se ei sitä koskaan ollut. Narcissa oli ylpeä, velhojen tapaan rasistinen (siis jästit ja jästisyntyiset hyi...) ja sitä rataa, mut sehän ei esim. koskaan liittynyt kuolonsyöjiin. Siis sillä ei ollu piirtoa koskaan. Musta tuntuu, että se oli kuolonsyöjien kokouksissa lähinnä koska Lucius ja Bellatrix oli ja koska ne odotti samaa Narcissalta.

Mut tuo "hyviä pahiksia" ja "pahoja hyviksiä" -vertaus oli luihuisista kyllä osuva! Siinä tuvassa oli paljon just sellasia "rajatapauksia", mut sellaisethan on just mielenkiintoisia. (Varsinkin fikkaajan näkökulmasta...) Ja hyvä pointti, että olihan muissakin tuvissa tosi inhottavia ihmisiä. Ajatelkaa vaikka Zacharias Smithiä. Tosi ilkeä ja veemäinen tyyppi, ja missä tuvassa se olikaan? Ah, niin kilteissä ja ihanissa puuskupuheissa! Oli joo tosi kiltti tapaus tosiaan... (Ehkä se oli Puuskupuhin sukua tai jotain?)

"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2016, 18:53:00 »
Rantsake: No joo siis onhan Severus tavallaan mulkvisti, mut ei nyt sentään ihan täysin! Mut siis joo tosiaan sillä oli, varsinkin rohkelikkoja kohtaan sellanen tietynlainen miten sen nätisti sanois tota hmm... aika karkee mielipide rohkelikoista, mut nii sillekin on syynsä. Ihan jo alunperin tää luihuiset - rohkelikot, Kelmit oli rohkelikoissa, James nimenomaan oli rohkelikossa ja vei Severukselta Lilyn, ties kuinka monta kertaa rohkelikot vei tupamestaruuden luihuisten nenän edestä, niinkuin juuri Harryn aikana. Et nii sekin on taas sitä, et tottakai omalle tuvalle ollaan uskollisia. :) Mut se tapa jolla Severus oli mulkvisti ni teki siitä just mielenkiintoisen, se oli just sellanen sarkastinen tyyppi mistä mä tykkään ( ja millainen ite juuri olen ;D). Samanlailla mäkin aattelen (ja aattelin varsinkin kouluaikana) sellasista pätijöistä kun esim Hermione oli. "hei mä tiedän, mä tiedän kaiken!" Siis *huoh* Sellaset helposti muuten leimautuu koulussa, et en toisaalta ihmettele yhtään miksi Draco kettuili Hermionelle kokoajan, kai sielä koulussa nyt muitakin kuraverisiä oli kuin Mione, mut Mionelle se kuitenkin kokoajan vttuili jotain, okei johtuen ehkä siitäkin et Mione liikku Harryn seurassa.

Mut joo siksi mä juuri rakastan luihuisia niin paljon kun ne "rajatapaukset" hyvin usein oli sielä luihuisissa. :) Ja tosiaan ne on niin ihania ficatessa :).