Kirjoittaja Aihe: Hannibal  (Luettu 1556 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Hannibal
« : Joulukuu 16, 2013, 22:40:29 »
Huomasinpa tässä iltani iloksi että Hannibalista ei ole vielä topicia. Toisaalta todella harva henkilö, ainakaan minun tuntemani, tuntuu seuraavan sarjaa, mutta ehkäpä tämä aihe kokoaisi muita katsojia yhteen.

"Hannibal on Thomas Harrisin luomiin henkilöhahmoihin perustuva yhdysvaltalainen jatkuvajuoninen televisiosarja. Sarja perustuu Punainen lohikäärme -kirjan hahmoihin ja kehystää FBI:n erikoistutkijan Will Grahamin ja tämän ovelimmaksi vastustajaksi tulevan Hannibal Lecterin välistä suhdetta. Sarjaa alkoi esittää NBC-kanava 4. huhtikuuta 2013. Sarjaa on tilattu ensimmäisen kauden 13 jaksoa. Sarjan tapahtumat on ajoitettu aikaan ennen Punaisen lohikäärmeen tapahtumia, kun Lecter vielä oli poliisia avustava oikeuspsykiatri. Sarjan jaksojen nimet liittyvät kulinarismiin ja ensimmäisen kauden nimet on otettu ranskalaisesta keittiöstä. Toisen kauden jaksojen niminä tullaan käyttämään itämaisen keittiön nimistöä.

NBC vahvisti 30. toukokuuta 2013, että Hannibal jatkuu 13 jaksoa sisältävällä toisella tuotantokaudella, mikä esitetään vuonna 2014.

Suomessa sarjaa esittää Nelonen Kino 24.9.2013 alkaen ja Nelonen marraskuusta 2013."

- Wikipedia

Sarja on genreltään psykologinen trilleri/rikosdraama ja sen ikäraja on Suomessa K-16. Nelonen on esittänyt tähän mennessä kuusi jaksoa, mutta mikäli vielä huvittaa hypätä mukaan, telkkarin ääreen voi istuutua torstaisin klo 23:05. Aiempia jaksoja näkee ihan kivasti Ruudusta (ja vaikka myöhempiä, vielä Suomen telkkarissa esittämättömiäkin, mutta se on maksullista).

Kuulisin mielelläni mielipiteitä ko. sarjasta. :)

Itse aloin seurata Hannibalia marraskuun alussa sen rantauduttua tälle puolelle rapakkoa. Kiinnostuin sarjasta oikeastaan tumblrin kautta jo keväällä, mutta koska en luonnollisesti ollut nähnyt vielä yhtäkään jaksoa, en kokenut itseäni niin fanaattiseksi että olisin metsästänyt sarjan käsiini internetin uumenista. Odotin kuitenkin ihan innoissani mitä tuleman pitäisi, koska pidän noin yleisesti ottaen sekä psykologisista trillereistä että rikosdraamoista. Sarjaa ympäröi noin muutenkin tietynlainen outo viehätys, koska vastaavanlaiset ohjelmat ovat harvassa ja kannibalismi on tunnetusti tabu. Lisäksi sarja vaikutti jollakin tapaa, eh, esteettisesti toteutetulta, mikä on aina iso plussa.

En muista että olisin lukenut sarjasta ainakaan pahemmin arvosteluja ennen kuin sitä alettiin esittää Suomessa, mutta olen nyt viime aikoina käsittänyt että sarja olisi pärjännyt ainakin Yhdysvalloissa verrattaen huonosti, noin katsojalukuja silmäiltäessä? Toisaalta varsinaisten katsojien antama palaute vaikuttaisi olevan pääosin positiivista.

Vähän nippelitietoa: sarja aiottiin peruuttaa USA:ssa kokonaan sen raakuuden vuoksi. En ole varsinaisesti perillä Jenkkein ikärajakäytännöistä, mutta IMDb:n mukaan Hannibalin sikäläinen rating on TV-14 (enkä meinannut uskoa että se tarkoittaisi oikeasti 14 vuotta) ja pienellä googlaamisella sain tällaista infoa:

"Parents Strongly Cautioned - TV-14
This program contains some material that many parents would find unsuitable for children under 14 years of age. Parents are strongly urged to exercise greater care in monitoring this program and are cautioned against letting children under the age of 14 watch unattended. This program contains one or more of the following: intense violence (V), intense sexual situations (S), strong coarse language (L), or intensely suggestive dialogue (D)."

...enkä voi kuin olla samaa mieltä siitä, että vähän on gorea ainakin 14-vuotiaille. Suomen K-16 -rajoitustakin on pidetty hieman kyseenalaisena. Ainakin Britanniassa ja Saksassa sarjan ikäraja on K-18.

Tähän, eli noin puoliväliin, mennessä olen pitänyt katsomiskokemuksestani. Ensinnäkin jo edellä mainitsemani visuaalinen toteutus miellyttää silmääni, ja monista hahmoista löytyy syvyyttä ja särmää. Tohtori Lecter itsessään on mielestäni hyvin mielenkiintoinen esimerkki siitä, miten ihmisissä voi olla kaksi täysin erilaista puolta, joista aktiivisena oleva painaa toisen puolen piiloon oikeastaan kokonaan. Hienoista juonipaljastusta:

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Siinä siis Hannibalista. Muista hahmoista pidän etenkin Abigail Hobbsista, ja eipä tuo Grahamin Willkään huono henkilöhahmo ole. Grahamin ja Lecterin tutkimat rikokset voivat toki olla vähän hätkähdyttäviä
, mutta juuri siltä pohjalta katsottuna myös kiehtovia. Kauhuviihde.

Myös ajoittaiset mustan huumorin pilkahdukset ovat erittäin... piristäviä? Esimerkkinä vaikkapa:

Olin törmännyt tuohokin ennen kuin aloin itse katsoa sarjaa, mutta niin sitä vain tuli toisen sohvalla istuksivan kanssa osoiteltua televisioruutua suu auki.

*insert olet mitä syöt -puujalkavitsi*

//Juu, tiesin tuosta ilmaisesta kokeilukuukaudesta, en vain ollut varma sitooko sen käyttäminen jäsenyyden jatkamiseen tms.

Tiesin että unohdin jotakin oleellista, ja sehän oli tietysti Mads Mikkelsenin ylistäminen!

//Muoks. Sarja siirtyi hieman myöhäisemmälle ohjelmapaikalle, kellonaika päivitetty.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2014, 00:21:51 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Hannibal
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2013, 22:57:20 »
Katsoin tämän koko sarjan (tai siis kauden, kuten minulle siittemmin selvisi) Ruudusta jokin aika sitten kaverini suosittelemana (siellähän on se ilmaienen kokeilukuukausi, joten kun huomasin että koko sarja on katsottavissa sieltä, niin...).

En ole mitenkään sieltä heikkohermoisimmasta päästä noin elokuvien ja tv-sarjojen suhteen, ja nuorempana kauhuelokuvia olen katsonut lähinnä haukutellen. Hannibalissa on kuitenkin ensinnäkin jotakin sellaista pahuksen kieroutunutta ja toisekseen peräti suoranaisen ällöttäviä yksityiskohtia, joiden takia jo ihan oikeasti vähän ahdistuin tätä sarjaa katsellessani (pari viimeistä jaksoa katsoin puoliksi tyynyn takaa :p). Olen kyllä lukenut Thomas Harrisin kirjoja, eikä ihmissyönti sinänsä teemana minua mitenkään järkytä, mutta tunnelman ja joidenkin yksittäisten kohtausten takia ymmärrän hyvin, miksi tälle sarjalle on jossain maissa lyöty K-18 -leima. Itse olin aidosti hämmentynyt, että sarjaa näytetään Suomessa jo yhdeksältä illalla.

Hannibal oli kyllä ihan seurattava ja mielenkiintoinen sarja, ja katsoinkin sen kaikki jaksot melkein putkeen läpi. Mads Mikkelsen on Hannibalina aivan erinomainen, ja kauden läpi jatkuvan Abigail -kuvion puolesta sarja on minusta onnistunut. Monelta muulta osin kuitenkin ensimmäinen kausi tuntui minusta vähän hajanaiselta ja keskeneräiseltä, tyyli vaihtelee omaan makuuni liian paljon, ja joka nurkan takaa tulevat Viikon Hullut Murhaajat olivat usein lähinnä nolostuttavia. Jotenkin tästä jäi sellainen olo, ettei olla oikein tiedetty, mitä halutaan tehdä - oikeasti tosi synkkää ja psykologista vaiko sittenkin jonkun sorttinen BBC:n Sherlock yhdistettynä Pushing Daisies -tyyppiseen sarjakuvamakaaberiuteen. Oli miten oli, niin ihan loppuun asti mietittyä ei kaikki tässä ollut.

Vähän tiiviimpänä minisarjana tämän olisin ehdottomasti katsonut toiseenkin kertaan. Ja taidanpa katsoa toisenkin kauden joka tapauksessa, koska ensimmäinen nyt loppui niin kuin loppui. x)

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2013, 23:02:21 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2013, 12:40:59 »
En ole sarjaa katsonut jaksoakaan, mutta siinä on yksi aivan hemmetisti ärsyttävä asia, josta on pakko saada ääneen purkaa.

Miksi tämä sarja on tarpeellinen? Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että yksi syy miksi Hannibal Lecter on niin pelottava on se, että tästä ei tiedetä juuri mitään. Tuntemattoman pelko, less is more ja silleen. Eikös se kaikki mene aivan pilalle, kun on kokonainen sarja selittämässä hahmon taustoja?

Jälleen kerran: en ole sarjaa katsonut, joten on täysin mahdollista, että se joko välttää tämän sudenkuopan tai on muuten vain niin hyvä ettei se haittaa, mutta näin kylmiltään se häiritsee.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2013, 15:24:10 »
Lainaus
Miksi tämä sarja on tarpeellinen? Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että yksi syy miksi Hannibal Lecter on niin pelottava on se, että tästä ei tiedetä juuri mitään. Tuntemattoman pelko, less is more ja silleen. Eikös se kaikki mene aivan pilalle, kun on kokonainen sarja selittämässä hahmon taustoja?

Eihän tämä sarja oikeastaan keskity Hannibalin taustoihin mitenkään, vaan Hannibalin ja Will Grahamin väliseen suhteeseen ennen Punainen lohikäärme -romaanin tapahtumia. Tässä sarjan tekijät ovat tosin ottaneet vähän omia vapauksia.

Hannibalin taustoistahan on puolestaan kerrottu varsin seikkaperäisesti Nuori Hannibal -kirjassa Thomas Harrisin ihan omasta toimesta. <:
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2013, 16:43:34 »
Lainaus

Eihän tämä sarja oikeastaan keskity Hannibalin taustoihin mitenkään, vaan Hannibalin ja Will Grahamin väliseen suhteeseen ennen Punainen lohikäärme -romaanin tapahtumia. Tässä sarjan tekijät ovat tosin ottaneet vähän omia vapauksia.

Hannibalin taustoistahan on puolestaan kerrottu varsin seikkaperäisesti Nuori Hannibal -kirjassa Thomas Harrisin ihan omasta toimesta. <:

Ahaa, kiitos tiedosta. Otanpas sanani takaisin =)

Eipä se, että hahmon luoja on niin tehdyt, silti tarkoita, että hahmoa verhoavan mysteerin alas vetäminen olisi hyvä idea. Tuntemattoman pelko ja sellainen yleinen arvaamattomuus ovat usein tehokkaampia, kun Lecterin kaltainen hahmo on kyseessä.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2013, 20:59:33 »
Lainaus
Eipä se, että hahmon luoja on niin tehdyt, silti tarkoita, että hahmoa verhoavan mysteerin alas vetäminen olisi hyvä idea. Tuntemattoman pelko ja sellainen yleinen arvaamattomuus ovat usein tehokkaampia, kun Lecterin kaltainen hahmo on kyseessä.

Thomas Harrisia lie kai jonkin verran kritisoitukin näistä hänen viimeisimmistä Lecter -kirjoistaan nimenomaan siitä syystä, että hahmon käyttäytymistä pohjustetaan ja perustellaan niissä jo ihan liiaksi asti. Harris tuntuu muutenkin sympatiseeraavan Lecterin hahmoa aikalailla, mikäli olen käsittänyt oikein.

Mutta ei, ei kaanonin luojakaan aina välttämättä tee pelkästään hyviä päätöksiä hahmojensa suhteen, en minä sillä :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2014, 23:56:19 kirjoittanut Marygold »