Kirjoittaja Aihe: Kuroshitsuji/Black Butler  (Luettu 1949 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kuroshitsuji/Black Butler
« : Syyskuu 25, 2012, 20:36:11 »
You're kidding, right? Sarjaa fanittavia löytyy tästäkin sopesta niin paljon, että topicin tähänastinen olemattomuus on suoranainen ihme. Ja parun kohta, koska kirjoitin tämän jo kerran mutta sähläsin lähetysvaiheessa.

Koska olen tylsä, Wikipedia saa luvan avittaa:

"Kuroshitsuji (jap. 黒執事, eng. Black Butler) on Yana Toboson piirtämä ja kirjoittama mangasarjakuva, jota on julkaistu vuoden 2006 syyskuusta lähtien Square Enixin shōnen-mangaan keskittyneessä lehdessä Monthly GFantasy. Sarja keskittyy Sebastian Michaelikseen, demoniseen hovimestariin ja henkivartijaan, joka palvelee 12-vuotiasta aatelispoika Ciel Phantomhivea, tämän kanssa tekemänsä sopimuksen mukaan. Shinohara Toshiyan ohjaama ja A-1 Picturesin tuottama 24-jaksoista animesarjaa alettiin näyttää Japanissa vuoden 2008 lokakuussa. Sunnuntaina 14.6.2009 julkistettiin tieto toisesta tuotantokaudesta animesarjaan, ja hieman myöhemmin Undertaker-nimistä hahmoa sarjassa ääninäyttelevä Junichi Suwabe varmisti tiedon virallisessa blogissaan.

Suomessa aloitettiin mangan julkaisu vuoden 2012 heinäkuun puolessa välissä.

Juoni

Tapahtumat sijoittuvat Lontoon liepeillä sijaitsevaan kartanoon viktoriaaniselle kaudelle. Hovimestari Sebastian Michaelis palvelee Ciel Phantomhiven nimissä. Ciel on 12-vuotias kuningattarelle työskentelevä poika, joka johtaa Phantomhiven aatellissukua ja lelu- ja karamelli-imperiumia. Sebastian suoriutuu kaikista Cielin hänelle antamistaan tehtävistä Englannin suojelemiseksi vaivatta, demonisen perunsa ja Cielin kanssa tekemänsä faustilaisen sopimuksen tähden."

Kattavampi kuvaus englanniksi:

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Minun pitää heti kättelyssä tunnustaa häpeilevin katsein, että aloin tutustuttaa itseäni sarjaan kunnolla vasta kun sitä alettiin julkaista suomeksi. Kiinnostusta oli ollut aikaisemminkin, mutta se ei saanut minua toimimaan arvonsa mukaisesti. Olen huomattavan laiska manga/anime -akselilla, vaikka vaistoaisin sarjan olevan hyvä.

Suomeksi ilmestyneitä osia on tähän päivään mennessä vasta kaksi, mutta itselleni selkisi viimeistään toisen pokkarin luettuani etten tosiaankaan aio odottaa uutta aina puoltatoista kuukautta kerrallaan. En ole toistaiseksi onnistunut löytämään animea ilmaiseksi katsottavassa muodossa, dvd:nä kyllä. Allekirjoittanut on kuitenkin aivan tällä hetkellä köyhä opiskelija sanan kirjaimellisessa merkityksessä, eli odottelua on luvassa. Olen kuullut että animesarja olisi paljon "huonompi" kuin manga, mutta kyllä se varmasti korvikkeena menee. Mangan lukemisen lisäksi olen etsinyt kaikenlaista taustatietoa/antitietoa/muuta materiaalia internetin ihmeellisestä maailmasta, kaiken kukkuraksi välttyen merkittäviltä spoilereilta.

Mielipiteeni eivät tietenkään ole vielä niin selkeitä kuin ne voisivat olla, mutta koska viktoriaaninen Englanti kaikkine yksityiskohtineen (*nipistää itseään ettei alkaisi luetella kaikkea mieleen tulevaa suu vaahdossa*) on rakkaus ja idea kutkuttava, ei liene tarpeellista kysyä aionko seurata sarjan tapahtumia hamaan loppuun saakka. Piirtojälkikin on oikein silmää miellyttävä. Jopa enemmän tai vähemmän addiktoitumista on alkanut ilmetä ihan mukavasti siihen nähden, miten newbie olen.

Tässä vaiheessa en ole mikään huutelemaan vieraisiin pöytiin oletetuista lempihahmoistani, mutta sanottakoon sen verran että etenkin Sebastian, Ciel ja Grell ovat kiinnostavia persoonia kuka mistäkin taustasyystä. Muitakin ihania henkilöitä on, ei sillä että kiistäisin sen.

Eli siis. Miten ja milloin tutustuit tähän koukkuvyyhtiin? Millaisia mielipiteitä sinulla on kakistella ilmoille? Erityisiä suosikkihahmoja? Mitä tahansa, keskustelu vapaa!

Muistetaan myös käyttää spoileritageja tarpeen vaatiessa, armahat. Ettei kenenkään tarvitse varoa silmiään tai mieltään.

Aloitusviesti tulee mitä luultavimmin pääsemään parantelun kohteeksi, ei huolta.

//No nyt lähtee ja hävettää naurattaa lukea koko viestiä. Tai muitakaan viestejäni tähän topiciin, olen ehtinyt tässä useamman kuukauden aikana muodostamaan aika hyvänkin mielipiteen sarjasta.

Aloitetaan vaikkapa siitä että pidän. Pidän todella paljon. Toboson piirrostyyli on, edelleen, ihastuttava ja hänessä on juonen sarallakin potentiaalia moneksi, vaikka toisinaan esiintyykin hivenen hermostuttavaa paikallaan junnaamista tai lukijoiden tahallista kiusaamista - en sitten tiedä ovatko kaikki fanit kärsimättömiä vain koska odottavat selvennystä aukinaisiksi jääneille sivujuonille. Ajoittaiset muihin fandomeihin suuntautuvat viittaukset ovat nekin ihan hauskoja (Sherlock Holmes, Titanic, Harry Potter...) eivätkä varsinaisesti pakolla päälle liimatun omaisia, vaikka sellaisista ei saakaan koskaan mitenkään erityisen raikkaita - lainailuahan nekin ovat.

Aluksi sekavuutta herättänyt aihe, eli lempihahmo on selkiytynyt omalla kohdallani, ja Undertakerhan se on. Hän oli alkuun lähinnä piristävä taustahahmo, mutta nousi yhdessä vaiheessa juonta hyvin olennaiseen, kiehtovaan asemaan. Grellistä taas olisi mukava tietää enemmän. Fanitytön perikuville on kyllä tilaa, mutta uskon että hänestä on muuksikin - ja onkin, toisen ja kolmannen pokkarin esiin tuoman pohjalta arvioituna. En tiedä miten olin alkuun niin Cielin ja Sebastianin hahmojen kannalla - muita ei kai oltu tuotu esiin vielä tarpeeksi, ja olisihan heidän, ainakin Cielin, taustoistakin kiva kuulla lisää. Sebastian saisi mielestäni pysyäkin vähän hämäränä hahmona menneisyytensä ja mahdollisten motiiviensa suhteen, hän voi muuten uhata menettää vähäisenkin kiinnostavuutensa. Cielin tarina on toki traaginen ja hahmo itsessään melankolinen, kyllähän hänessä on kiehtova puolensa (ja päähahmona on ihan hyväkin olla...).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2013, 20:57:15 kirjoittanut Bloody Princess »

Sab

• Ankeuttaja
Vs: Kuroshitsuji/Black Butler
« Vastaus #1 : Syyskuu 27, 2012, 11:21:25 »
Olen katsonut tasan tarkkaa puolet animen ensimmäisestä jaksosta elikkä spoilereita en tule möläyttelemään tahallanikaan. Sarja vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta mangan hinnat ovat suomenkielisistä julkaisuista puhuttaessa niin törkeät, etten ainakaan omaksi varmaankaan sarjaa hommaa. Ainahan on mahdollisuus, että manga ilmestyy kirjastoon. Olen kuullut kylläkin sen verran hyvää englanninkielisestä käännöksestä, että sen hankkiminen kiinnostaisi ihan oikeasti.

En kuitenkaan oikein innostu hahmoista puutteellisen näkemykseni pohjalta. Sebastian vaikuttaa liian herra täydellisyydeltä, Grellistä minulla ei edes ole mielikuvaa - paitsi ulkonäöllisesti - ja Ciel on kuin vinksahtanut reformaatio Artemis Fowlista.

Mutta niin, viestin pointti lähinnä oli, että voisi itsekin vinksahtaa sarjaan, jos saa siihen torrenteilla tai kirjastoa kuluttamalla edellytykset. Tulee aina näitä kivannäköisiä mangoja vastaan, muttei oikein vain saa innostusta viriteltyä perehtymiseen asti. Kuroshitsujin juonesta mitä olen kuullut, se saattaisi osoittautua ihan jännäksi. Luettavat mangat -listallani ensimmäisenä. :3

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2012, 00:53:12 »
^ IMHO vajaat seitsemän euroa suomenkielisestä mangapokkarista ei ole kauhean törkeä hinta, englanninkielisestä käännöksestä joudut Suomessa pulittamaan 12 euroa. Tietenkin ylipäänsä manga maksaa ihan törkeästi täällä länsimaissa.

Mutta siis oi kyllä! Kuroshitsuji pyöri tuossa jokunen vuosi sitten huulilla kun animeversiokin ilmestyi, mutta niihin aikoihin kiinnostukseni japanilaiseen popkulttuuriin oli alentunut, enkä vaivautunut uusia sarjoja tutkailemaan; minäkin siis päädyin näihin kuvioihin vasta luettuani ensimmäisen suomennetun mangapokkarin kolmisen viikkoa sitten ja olin myyty. Okei, ykkösosa ei ollut mitenkään täydellinen, olin vähän hukassa, mutta kun miljöönä on enemmän tai vähemmän todenmukainen viktoriaanisen ajan Englanti, en voinut vastustaa kiusausta. Myönnän, että tähän menessä (kaksi ekaa osaa luettu, animeversiosta noin 20/24 katsottu) ei yksikään hahmoista ole noussut erityiseksi suosikikseni, mutta tarvitseeko aina olla joku ehdoton suosikkihahmo? Suomenkielinen käännös ilmestyy totta kai ihan liian hidasta tahtia (:D), joten on hankala vielä saada parempaa kuvaa sarjan kehittymisestä eteenpäin. Animeversio kaiketi alkoi ihan alkuperäisversion mukaan, mutta en tietenkään tiedä, missä kohti mahdollista erottumista on alkanut tapahtumaan, jos tällaista on.

Animea katsoessa tuppaa välillä tulemaan fiilis, että Ciel jää ihan taka-alalle kun Sebastian siellä paistattelee valokeilassa, mutta kyllä tuota katsoo ihan mielellään (ainakin niin kauan kuin mangaversio on vielä lukematta :D). Kakkoslopputunnari on vaan niin upea! Plus että yhdessä jaksossa oli Saiga Mitsuki ääninäyttelemässä! <3 Pakko ihkuilla. Mutta jos vaikka tänä viikonloppuna tulee viimeisetkin jaksot katsottua ja tsekattua, arvelinko oikein mitä tulee tapahtumaan. %D Sitten voin kärsimättömänä rauhassa odotella loppujen mangapokkarien ilmestymistä.

BL-viitteet ovat olleet lähinnä huvittavia, ja vaikka sellaisia siellä on (animeversiossa ainakin!), kuulostaa jotenkin järkyltä, että joku innokas yrittää lykätä tätä sarjaa shounen ain puolelle, haha. Mutta ei ollut huono ostos tämä DVD tahi mangapokkarit, vanhana slasharina melkein kaikki aihetta sivuavat menee.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2012, 01:47:28 »
Kylläpä meissä untuvikoissa alkoi löytymään. :'D

Mutta niin, itse olen saanut katsottua animea tarkalleen yhtä paljon kuin Ruiskaunokki tuossa noin (ei hätää, ruutuversiota on toinenkin kausi!), eivätkä siihen kohdistuvat fiilikseni ole olleet kuin yksinomaan positiivisia. Alkujaksot olisivat voineet olla pieniä aikaheittoja huomioimatta suoraan mangan sivuilta, en sitten tiedä paljoa siitä miten reippaita eroja tähän mennessä on esiintynyt. Mutta, kelpaa, kelpaa oikein hyvin. Äänimaailma = <3.

Eikä se suosikkihahmo tosiaan mikään pakollinen asia ole, vain sen kysyminen on. :) Eipä itsellänikään varsinaista ole, listasein kun on kasvellut edelleen.

//Kuroshitsuji II katsottu loppuun saakka, kiesus. <3 Aloin tutkia monenkirjavia huhuja kuultuani, onko animea todella tulossa kolmaskin kausi, löytäen varteenotettavia puolustuksia sille että uutta kautta alettaisiin laskea ulos 2013. Toisenkin loppu oli melko täydellinen, mutta imo aukinaisia yksityiskohtia jäi vielä hieman. Olen siis ihan iloinen siitä, että lisää nähtävää voisi olla tulossa.

Tässä odotellessa sitten vain kytätään uusia pokkareita, tuskaisella tahdilla. (Ai niin, onhan minulla vielä kaikki OVA:t katsomatta!)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2012, 02:24:22 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2012, 00:39:31 »
Tässähän tulee keskusteltua enemmän animeversiosta kuin alkuperäisformaatista. 8D

Katsottiin siskon kanssa ykköskauden viimeisetkin jaksot viime viikonloppuna ja ei, ei kausi voi noin loppua! Täytyy ihan kohta pistää kakkoskausi tilaukseen että pääsee sitäkin kurkistamaan (ja sillä välin katsoa ykköskausi uudestaan...) Vaikka mangaversiota en ole lukenut kuin sen kaksi pokkaria, jotenkin luotan siihen, että manga vain tulee olemaan paljon parempi. Vertailukohtaa ei siis oikein vielä ole, mutta kommenttien perusteella ykköskausi alkoi menemään ihan omia teitään loppua kohden. Noo, nautiskelen tästä versiosta niin kauan kuin voin, koska varmaan käy sitten sama mitä Gravitationin kanssa aikoinaan: animeversion katsoin ensin ja tykkäsin, sitten luin mangaversion ja totesin, että animeversio olikin ihan kakka. :D

Oon vaan niin tottunut siihen, että iso määrä pokkareita on jo julkaistu siinä vaiheessa kun itse alan lukemaan sarjaa, muinoin asioin jatkuvasti eräässä liikkeessä hakemassa suosikkisarjojeni uusia osia. En ole vielä päättänyt, alanko sittenkin lukemaan englanninkielistä käännöstä, ykkösvola tosin tuossa pöydällä odottelee kun sorruin viime viikolla.

Pistää toki miettimään, että onko kakkoskaudella mitään tekemistä alkuperäissarjiksen kanssa ja että mitähän ihmettä mahdollisella kolmoskaudella sitten on. En uskalla googlettaa liikaa spoilereiden pelossa.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2012, 02:06:41 »
*epäammattimainen editinsiirto, muoks-armeija näyttää vain rumalta eikä sitä edes huomata*

Hups, tuo animeseikka on kyllä totta. :'D Olisipa molemmista versioista mahdollista tehdä yhteistopic!

En tiedä sitten ollenkaan, mitä mangan ja animen yhtenevyyksistä pitäisi ajatella ylipäätään. Olen kuullut monen stoppaavan KS III -huhut siihen, että Yana Toboso oli kirjoittamassa toisen kauden viimeistä episodia ja että se olisi niinollen virallinen lopetus animelle, mutta ajatuksenkiertoa sotkee vielä sekin, että mangaa ilmestyy käsittääkseni yhä. Sen tiedän että ykköskausi oli suht koht lojaali mangalle, mutta että sen jälkeen alkoi tapahtua vähän kummia. Aika monien mielestä huonompaan suuntaan.

Arvelenpa kokevani jonakin kauniina päivänä täydellisen lost itin sen suhteen, etten lukisi mangaa kuin suomeksi. Kuulen englanninkielisen kutsun netissä. Kuroshitsujissa on kuitenkin sen verran voimakasta addiktioelementtiä, ettei elosta ole tulla mitään. :')

//Väliaikatiedotus, olen lueskellut tässä viime aikoina koko englanninnetun mangan. Nyt ei ole sitten oikeasti yhtään mitään muuta tekemistä kuin odottaa uusia osia, nauraa hiljakseen lipuvalle suomennokselle ja kuunnella huhuja animen kolmannesta kaudesta. Sellainen on aiempaa tietoa varmemmin tulossa, juonikin ehti livahtaa yhdessä vaiheessa kaiken kansan korviin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2013, 20:23:48 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2013, 15:32:11 »
Itse tutustuin Kuroshitsujiin täysin vahingossa Lontoossa 2010 käydessäni Piccadillyn Waterstonesilla. Mangaosastolla huomasin ko. sarjan pari ensimmäistä englanninettua osaa, ja koska juonikin vaikutti kutkuttavalta, hommasin kaks ekaa osaa ja siinähän sitten kävi niin, että koukkuun jäin. Kolmannen hommasin melkein heti Suomeen palattuani, seuraavat taas Lontoosta seuraavana kesänä ja siitä lähtien onkin tullut seurailtua Yen Pressin sivua aktiivisesti siitä, milloin seuraava osa ilmestyy. Englanninkielinen versio tosiaankin on hyvä, suomenkielisestä en osaa sanoa mitään. Hinnat noissa kyllä on törkeitä, enkkuversioissa meinaan. Vielä taannoin yksi osa maksoi 10 euroa mutta hinnat niissäkin on noussut ja maksaa jo 13 euroa. Kallista puuhaa. En viitsis siirtyä lukemaan netin puolelle, kun kuitenkin oon keränny sarjaa kolmisen vuotta, eikä siinä olis sitä samanlaista fiilistäkään enää.

Alunperinhän siis viehättäydyin ajatukseen 1800-luvun Englannista, kovia kärsineestä nuoresta jaarlista ja hänen mystisestä hovimestaristaan, joten kai sanomattakin selvää, että leivoin itsestäni fanin jo melkein ennen kuin olin edes kunnolla perehtynyt tarinaan. Tuskasttuttavan hitaastihan tuo eteni siinä mielessä, kun itseäni kiinnosti paljon tarina Cielin ja Sebastianin takana, miten kaikki tapahtui ja näin päin pois. Aika paljon on jo selvinnytkin ja nyt vaan kutkuttaa tietää, kuka oikeastaan halus Phantomhiveista eroon alunperin. Tykkäilen kovasti myös niistäkin tarinoista, missä päästään seuraamaan Cielin työtä kuningattaren vahtikoirana.

Omiksi lemppareiksi Cielin ja Sebastianin lisäksi on muodostunut Undertaker, jonka olemusta epäilin lähes alusta asti, sekä William Spears. Lau on kanssa aika mielenkiintoinen tapaus. Grellestä en pitänyt alunperinkään eikä sympatiaa oikein heru Lizziellekään, vaikkakin hänestä paljastui toisenlainen puoli. Soma ja Agni vois kadota sinne Intiaan jo...

Animesta en osaa sanoa mitään, kun en sitä ole katsonut, mutta käsittääksenihän mangan lukuja ei ollut ilmestynyt kovin montaa, kun sarja tehtiin (mistä syystä sen jonkinlainen uskollisuus) ja toinen kausihan tehtiin heti perään, niin eihän siihen ollut edes minkäänlaista materiaalia. Kolmas kausi voisi ollakin mielenkiintoinen, jos se edes jollain lailla noudattaisi mangan lukuja, mutta jää nähtäväksi. Pitäisi tosin siis itse ensin edes katsoa anime ennen minkäänlaista mielipiteen muodostusta.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]