Kirjoittaja Aihe: Juttu Harry P:sta  (Luettu 1492 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Smaragdi

• Vuotislainen

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Juttu Harry P:sta
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2012, 22:15:52 »
Köh köh.. Tää keskustelu kuuluis varmaan Potter -osastolle eikä tänne.? Noh, antaa olla. Niin tuosta uutisesta.. Miusta siinä ei ollut mitään mielenkiintoista tai mitään kiinnostavaa.. Suoraan sanottuna täyttä p'askaa koko roska. En edes lukenut loppuun.
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Vergessen Kind

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • tumblr.
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2012, 00:00:29 »
Joo, munki mielestä tää juttu on eksynyt väärälle alueelle.

Ajattelin nyt kummiskin vähän selittää tuosta Helsingin uutisten jutustakin. Tuossa oli selkeästi vain tosiaan kirjoittajan mielipide esillä. Vähän häiritsi se, etteivät aikuiset muka tempautuisi tarinaan tuon fantasian vuoksi samalla tavoin kuin lapset. Toki kirjoittaja voi olla tässä osin oikeassa, mutta varmasti monet aikuiset ovat lukeneet tätä kirjasarjaa sillä "lapsen" innolla uppoutuen vain tarinaan.
Tuntui, ettei ehkä kirjoittaja ollut täysin perillä kirjasarjasta, ainakin kun Tylypahkaa kutsuttiin suomenkielisessä uutisessa Hogwartsiksi.
Sekin pisti silmään, että tarinan loppuratkaisu paljastettiin. Toki valtaosa tietää jo, kuinka sarja päättyy, mitta mun mielestäni lopun spoilaus ei ole hyväksyttävää ainakaan lehtijutuissa, sama millon kirja/leffa on ilmestynyt.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2012, 00:04:06 kirjoittanut Vergessen Kind »
I wanna scream "I love you" from the top of my lungs
but I'm afraid that someone else will hear me.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2012, 15:11:12 »
Sekin pisti silmään, että tarinan loppuratkaisu paljastettiin. Toki valtaosa tietää jo, kuinka sarja päättyy, mitta mun mielestäni lopun spoilaus ei ole hyväksyttävää ainakaan lehtijutuissa, sama millon kirja/leffa on ilmestynyt.

Sinänsä joo, mutta toisaalta tuollaisessa Potterin tapaista sarjaa analysoivassa – oli analysointi sitten osuvaa tai ei – tekstissä spoilaaminen ei ole mielestäni mitenkään iso asia. Ymmärrän kyllä, että mikäli kaikkia kirjoja ei vielä ole lukenut tai on ne aikeissa lukea, on spoilaantuminen tuollaisen jutun takia ikävää, mutta sitten toisaalta taas Potter on saavuttanut populaarikulttuurissa sen aseman, että spoilerivaaraa ei enää niin ajatella. Potter ei ehkä ole vielä ihan sillä TSH-tasolla, että kaikki siitä jotain tietävät, huolimatta siitä onko kirjoja luettu tai elokuvia nähty ollenkaan, mutta melko turvallisesti loppuratkaisustakin voi nykyään mediassa puhua. Aivan kuin Sormuksen tuhoutumisestakin voi puhua ilman sen erikoisempia spoilerivaroituksia. Tietysti Potter on suhteellisen nuori kirjasarja ja sinänsä loppuratkaisujen toitottaminen isoon ääneen ei ole aina hyvä juttu, mutta Potter-ilmiön laajuuden huomioon ottaen olisi tuollainen analysoiva teksti varsin hankala toteuttaa ilman juonipaljastuksia.

Itse juttu oli sitä wanhaa kunnon valitaan-joku-ilmiö-ja-tiedetään-siitä-ihan-kaikki-kategoriaa. Kirjoittaja ei joistakin varsin hyvistä huomioista huolimatta, kuten Vergessen Kind totesikin, tuntunut huomioivan tarinan lumovoimaa – tai ylipäätään kunnolla sisäistäneen kirjasarjaa; tietenkin teemat hahmojen takana ovat yksi Potterien viehätyksen syistä, mutta vähintään yhtä merkittävä ansio on Rowlingin kyky saada taikamaailma tuntumaan uskottavalta – todelliselta.

Erittäin mielenkiintoinen juttu, jonka arvostelemisen jätän suosiolla muille. En lämmennyt, mutta analysointi on ihan asiallista, joskin fanina minua tietysti ärsyttää tietynlainen kärjistäminen ja kuten näissä jutuissa usein, jollain tasolla kylmä ja ylianalysoiva suhtautuminen itselle tärkeään asiaan. Ei sillä, etteivätkö kirjoittajan tulkinnat olisi ihan oikeita, mutta...

"Rajanveto voi olla vaikeaa, eikä sitä ehkä tarvitsekaan tehdä."

Se on vaikeaa ja sitä ei tosiaankaan tarvitse tehdä. Miksi ihmeessä edes pitäisi?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2012, 15:17:17 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Smaragdi

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2012, 19:06:34 »
Juu, väärään kategoriaan tuli... sorppa, uusi täällä.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2012, 21:56:13 »
Juu, väärään kategoriaan tuli... sorppa, uusi täällä.

Ei mitään, piankos joku aurori rientää paikalle ja siirtää topikin. Tervetuloa! :)

Olen hieman yllättynyt, että moni suhtautui kirjoitukseen näinkin negatiivisesti. Kyseessä on kuitenkin juttusarja, jossa kirjan fanit kirjoittavat suosikistaan, ikään kuin tunnustavat rakkautensa. Ehkä kirjoittaja olisi voinut asetella sanoja toisinkin, vaikka luovemmin. ;)

Joudun kuitenkin myöntämään olevai monien kanssa samaa mieltä. Juonipaljastukset ja hogwartsit eivät kuulu hyvään juttuun. Spoilaaminen on ylipäätänsä äärettömän huonotapaista, minkä luulisi kirjaston työntekijän oppineen! Tulee mieleen Vuotis-sanakirjankin esittelemä Herra Hesari, jolta menee välistä oikea ja vasen sekaisin.

Minusta oli kivaa lukea juttu, jonka kirjoittaja oli niin eri mieltä kuin itse. Minun mielestäni aikuiset ovat aika höppänöitä ja Harry traumatisoitui kehnoista kasvatusoloista aivan ihmeellisen vähän. :)
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.