Kirjoittaja Aihe: Rick Riordan - Olympoksen sankarit -sarja  (Luettu 3651 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
Rick Riordan - Olympoksen sankarit -sarja
« : Heinäkuu 18, 2012, 15:44:50 »
Eli keskustelua kyseisestä kirjasarjasta. En löytänyt haulla tälläistä, joten voi poistaa jos tälläinen on jo.
Itse sain Merenjumalan poika -kirjan synttärilahjaksi. Merenjumalan poika on siis toinen osa. Ensimmäisen kirjan nimi on Eksynyt sankari, ja on minulla sekin.. Molemmat vaikuttavat hyviltä kirjoilta, mutten ole kerennyt vielä lukemaan niitä. Paksuja kirjoja molemmat ja hienon värisiäkin vielä!;D Kamalan kalliita ovat kylläkin..
Mutta mitäs mieltä olet itse kyseisestä sarjasta? Aiotko lukea? Oletko lukenut? Omistatko jompaa kumpaa vai molemmat? Et yhtään? Paljon maksoit/maksaisit kyseisen sarjan kirjasta? Jne.
Areena on teidän!
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2012, 17:23:08 kirjoittanut Rupertismyking »
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Rick Riordan - Olympoksen sankarit -sarja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2012, 02:52:06 »
Minun 10-vuotiaalla pojallani on molemmat kirjat, kakkososa parhaillaan mukana yökylässä tätinsä luona. Pidimme molemmat Percy Jackson -kvintologiasta todella paljon, ja kun sille sitten tuli jatkoa Olympoksen sankarien muodossa, pääsimme iloisesti jatkamaan antiikin ja nykyajan sulavasta ja mielikuvituksekkaasta sekoittumisesta ja mainion kirjoittajan punomasta seikkailujännityksestä nauttimista. Minun piti alun perin odottaa kiltisti vuoroani, että Merenjumalan pojan nuorimmalta tädiltään (joka omien lastensa suosituksesta aikoinaan tutustutti meidät Riordanin ihmeelliseen maailmaan lahjoittamalla veljenpojalleen Salamavarkaan ja Hirviöidenmeren) synttärilahjaksi saanut poika saisi lukea opuksensa ensin itse, mutta pitihän sitä ensimmäistä lukua vähän kurkistaa, kun poika puuhasi välillä muuta. Koukkuun jäin, ja sen jälkeen sitten lukea porskutin tarinaa läpi aina kun kirja lapselta liikeni. Nyt en malttaisi odottaa seuraavaa osaa.

Pidän Riordanin kyvystä tuoda antiikin jumalat ja tavat nykypäivään uskottavalla ja elävällä tavalla. Pidän myös tarinoiden tietynasteisesta realismista: aina asiat eivät käy niin kuin suunniteltiin, ja silloin saattaa joku hyvinkin tärkeä ja rakas ihminen kuolla. Eivätkä jumalat ole reiluja, yksimielisiä tai edes erityisen kiinnostuneita puolijumalajlkeläisistään, saati sitten kovin fiksuja tai varsinkaan jaloja. Bonuspisteitä annan siitä, että vaikka yleensä vihaan sydämeni pohjasta fantasiakirjallisuudessa esiintyviä ennustuksia, Riordan saa nekin toimimaan ja tuomaan mielenkiintoista lisäväriä tarinaan sen sijaan, että käyttäisi niitä tekosyinä saada hahmonsa toimimaan tietyllä, idioottimaisella tavalla, joka ei muuten olisi mitenkään järjellä selitettävissä.

Tämän nimenomaisen sarjan tekee mainioksi vielä se, että samalla kun se jatkaa Percy Jacksonin tarinaa, se myös laajentaa edellisen kvintologian maailman ihan uusiin ulottuvuuksiin. Kreikkalaiset jumalat eivät olekaan ainoita, jotka vielä elävät ja vaikuttavat maailman tapahtumiin...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2012, 02:58:56 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2012, 22:42:09 »
Olympoksen sankarit. Mielestäni aiempia Percy Jacksoneitakin parempia kirjoja, niitä ei voi kuin rakastaa. Riordanin luoma maailma, antiikin Kreikan ja Rooman mytologioiden sekoitusta moderniin maailmaan onnistuneella tavalla. Kirjat eroavat aiemmista Percyistä, tuovat mukaan uusia hahmoja ja ajatuksia, uusia jumalia ja lisää käsittämättömiä tilanteita sankareille. Odotan innolla sarjan kolmatta osaa, The mark of Athena, joka ilmestyy englanniksi lokakuun lopulla..

Hahmot. Paikat. Huumori.. The thing about plummeting downhill at fifty miles an hour on a snack platter - if you realize it's a bad idea when you're halfway down, it's too late" (Son of Neptune) Kirjoja lukiessa ei voi olla nauramatta. Itse lueskelin ne englanniksi, ja molemmat Olympoksen sankarit - sarjan kirjat onkin hyllyssä alkuperäiskielellä, ja hyvin pärjäsin.

Mikä tekee Olympoksen sankareista niin loistavan? Itse pidän kaikenlaisista mytologioista, ne ovat kiehtovia, ja tässä on sekoitettu sekä roomalaista että kreikkalaista mytologiaa, jotka peilaavat toisiaan, ollen kuitenkin erilaisia. Hahmot eivät ole voittamattomia, kaikilla, myös Percyllä on heikkoutensa, (itse inhoan yliluonnollisen mahtavia päähenkilöitä..) Henkilöt joutuvat tiukkoihin tilanteisiin, joista selviävät oudoimmilla mahdollisilla tavoilla, mutta silti tarpeeksi realistisesti. Persoonat ovat erilaisia, uudet henkilöt tuovat uusia, vaarallisiakin ulottuvuuksia tuttuun castiin, ja mikään ei kenties ole ennallaa..

Anteeksi sekavasta viestistä, toivottavasti tein pointtini selväksi: rakastan kaikkia Riordanin kirjoja (ja tämä rakkaus selvästi sumentaa aivoni, kun en osaa enää kirjoittaakaan selkeästi..) ja olympoksen sankarit eivät ole poikkeus. Kevyttä, onnistuneesti modernisoitua ja muokattua mytologiaa, kaikella on aina kaksi puolta, epäonnistumiset ja onnistumiset seuraavat toisiaan uskottavalla tavalla, ja... Tätä voisi jatkaa ties miten pitkään.

Yksinkertaisesti: Riordan on luonut upean maailman ja maailmaan toinen toistaan ihanampia ja mystisempiä hahmoja, joita ei voi olla rakastamatta.
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Varjoton

• Omakuvaa etsimässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2012, 21:51:33 »
Oih, täällä oli keskustelu tästäkin!
Lueskelin siis Percy Jacksonit ensin, ja koukkuunnuin niihinkin (mihin kirjaan nyt en jäisi koukkuun), joten nämä olivat pakko-ostos heti ilmestymistensä jälkeen. Eksyneen sankarin kohdalla huomasin jääneeni roikkumaan ehkä liikaakin Percyn hahmoon ja hänen kerrontaansa, joten en voinut olla arvostelematta sitä tutun näkökulman puutteesta. Parin lukukerran jälkeen siihen oli kuitenkin jo tottunut ja aloin pitää kirjan muistakin henkilöistä.

Merenjumalan pojasta olin spoilaantunut melko täydellisesti jo ennen suomenkielisen version ilmestymistä, joten mitään kovin yllättävää en siitä löytänyt (joskin tämä oli täydellisesti oma vikani). Kirja oli kuitenkin mahtava, ja Percyn paluu kuvioihin teki siitä vieläkin tyydyttävämmän. Lopun cliffhangeristakin tiesin jo etukäteen, joten se ei jäänyt minua niin paljon häiritsemään.

2.10. englanniksi ilmestynyt The Mark of Athena syyhyttää minua aivan järkyttävästi. En tiedä, miten kestän odottaa suomenkielistä versiota. Luulen, että tulen lainaamaan sen englanniksi kirjastosta. En vain luultavasti malta odottaa.

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2013, 00:50:46 »
Rakastan Percy Jackson kirjoja, mutta en ole saanut aikaseksi lukea näitä. Iso syy siihen on se, että luin ensimmäisen osan takakannesta "Percy Jacksonin katoaminen..." EIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEI. En hyväksy tätä. Percy on paras, ei Percy saa kadota.
Asiaa vain pahensi toisen kirjan takansi "Percy on joutunut muistinsa menettäneenä omituiseen leiriin, jonka asukit väittävät olevansa ”puolijumalia”. Percy muistaa vain oman nimensä ja jonkun Annabeth-tytön nimen." positiivista että muistaa edes nimen mutta EIIIIII. Joten päätin olla kuin näitä kirjoja ei olisikaan, "boikotoin" niitä.

Nyt olen tosin päättänyt tarttua itseäni niskasta kiinni, unohtaa ennakkoluulot ja lukea kirjat (jahka kerkeän, tässä on 100 muutakin kesken)
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa tammenrunko

• kotitonttu (vapautettu)
  • Vuotislainen
    • Menkää katsomaan blogiani
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2013, 19:17:52 »
Omistan kaikki percy jackson -ja olympoksen sankarit -kirjat. RAKASTAN niitä. Hauskoja, jännittäviä, ihania ja vaikka mitä muuta. Percabet on vaan niin ihana pari. Rakastan koko sarjaa.

okei aika turha viesti
ஜ۩۞۩ஜ۩۞۩ஜ۩۞۩ஜ۩۞۩ஜ

Poissa Keira

• Vuotislainen
  • Pottermore: PurpleCastle1263
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2013, 17:36:48 »
Todella hyviä kirjoja, mutta eivät mielestäni vedä vertoja aikaisemmalle Percy Jackson -sarjalle sen takia, että kertojana ei ole Percy. Kun ensimmäistä kertaa luin Eksyneen sankarin, petyin koska Percyä ei mainittu paljon ollenkaan eikä oltu hirveästi yhteydessä Puoliveristen leiriin.

Sitten lukiessani Merenjumalan poikaa petyin hiukan uudelleen, koska olin odottanut, että jatkettaisiin vanhojen Percyjen malliin eli Percy olisi kertojana ja minäkertoja-muodossa. Ja suutuin roomalaisiin. Tatuoi  käteen Rooman tunnuksia (hampaiden narskutusta...) Ja oli ihana lukea, kun Percy sanoi gigantille, että tulee Puoliveristen leiristä ja on Poseidon poika eikä Neptunuksen. Kreikkalaiset <3

Athenen merkki oli paras näistä kolmesta, koska siinä on Percyn ja Annabethin kohtaaminen ja muutenkin Percabethiä <3 :D Leo on kans ihana huomautuksineen kreikkalaisten paremmuudesta xD

Toiseen kertaan lukiessani nuo kaksi ensimmäistä ne eivät tuntuneet yhtä "huonoilta" kuin ensimmäisillä lukukerroilla. En millään malta odottaa Haadeksen talon ilmestymistä.

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2014, 18:29:22 »
Sain oikeesti otettuu itteeni niskasta kii vasta tässä joku aikaa sitte (eli melkee vuosi viime kommentin jälkeen) ja tällä hetkellä on Athenen merkki menossa. Voi miksi olinkaan niin ahdasmielinen niin kauan: Rakastan näitä!! Ei ne tietenkään parempia oo ku alkuperänen sarja, mutta silti ihan mahtavia! Nauran ääneen näille jutuille, varsinki Leon repliikeille. Nii ja kaiken kruunaa tietty iki-ihana Percabeth!
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Baggir

• Vuotislainen
  • Pitääkö aina olla niin vakava?
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #8 : Helmikuu 16, 2015, 09:33:21 »
Minä luen sarjaa innokkaasti. Olen pääsemässä nelososan loppuun - ja maaliskuussa julkaistaan Olympoksen veri! :)
Tunnen itse samaistuvani Piper McLeaniin.
Dreams will come true.

Poissa Sirkka

• Vuotislainen
  • Sirkka is free.
« Vastaus #9 : Elokuu 01, 2016, 14:16:26 »
Pidän enemmän Percy Jackson sarjasta, kun Olympoksen sankareista. Onhan jälkimmäinenkin hyvä, mutta mielestäni sarjaan tulee aivan liikaa toistoa, kun Riordan on tehnyt Kanen aikakirjatkin. En pitänyt kummemmin kaikista hahmoista. Itseäni ärsytti kovasti, kun Percyn hommia ei seurattu Eksyneessä sankarissa, ja Annabeth oli surullinen. Kannatan Percy Jackson- sarjan lukemista, ennen Olympoksen sankareita. Kirjoissa on kumminkin hyvin huumoria, sekä pidän kovasti Riordanin kirjoitustyylistä. Positiivista kamaa se... Rakastan Percyä ja Annabethiä, heidät on oikein luotu toisilleen! Rick Riprdanin kirjat ovat kyllä yksiä lemppareitani HPn lisäksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2016, 14:22:16 kirjoittanut Sirkka »
Vaellan siellä, missä sinä et. Jos joskus satut löytämään minut, älä päästä minua helpolla.