Kirjoittaja Aihe: Star Wars  (Luettu 33462 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Star Wars
« Vastaus #225 : Huhtikuu 15, 2010, 16:32:54 »
Kuluneen viikon aikana olen sitten viimeinen katsonut läpi vanhemmankin trilogian, eli Uuden toivon, Imperiumin vastaiskun ja Jedin paluun. Kyllä, kutsun itseäni elokuvaharrastajaksi, vaikka klassisen Star Wars-sixolyn vasta nyt olenkin nähnyt kokonaisuudessaan. Uudempi trilogia on minusta parempi, mutta luultavasti siihen vaikuttaa juuri tämä että näin ykkösen, kakkosen ja kolmosen ennen vanhempia osia.. Hayden Christensen on vain niin suloinen... Ja McGregorin puhetapa samaten.. :') Ennen kaikkea Sithin koston tragedia vakuutti, ettei Star wars ole pelkkää tähtien sotaa.
No, olihan Harrison Fordkin hyvä näyttelijä.. Mutta uudessa trilogiassa on sentään Jackson ja Lee, joten uudempi trilogia voittaa mielestäni ainakin näyttelijäkaartinsa puolesta. Varsinkin Leia oli jotenkin kökkö.. :F
Vanhassa trilogiassa parasta on varmaan musiikki, koomisuus sekä seikkailumaisuus (en keksinyt parempaa sanaa). "Luke I´m your father" on sopiva juonen käänne, jonka tosin tiesin jo etukäteen kun leffat kerran järjestyksessä katsoin.. 1,2 ja 3 ovat enemmänkin Anakinin kasvutarinaa.
Pahinta vanhassa trilogiassa ovat kaikki karvaiset eliöt :'D Ewokeista tuli lähinnä mieleen Uppo-nalle-lauma. Chewbaccan mölinää kuunnellessa meinasi mennä hermo.. R2D2 oli paljon söötimpi kuin mitkään avaruuskarvapallot.

Kokonaisuutena saaga on mielenkiintoinen ilmiö. Leffoja katsellessani tuumin aina, miten uudempi ja vanhempi trilogia limittyvät toisiinsa. Ja on hauskaa kuvitella, miten kolmekymmentä vuotta sitten ihmiset jonottivat innoissaan katsomaan Star warsia ensimmäistä kertaa. Star wars-elokuvissa on kerta kaikkiaan nostalgiaa, jota muiden elokuvien on vaikea saavuttaa, tuskin edes LotR-trilogia, vaikka se onkin monella tapaa nykyaikaisempi (vielä)..

tiesittekös että näyttelijätkään eivät tienneet tätä Father -juttua, vaan se kerrottiin heille vähän etukäteen ennen kuvauksia. :3
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Unissakävelija

• uneksija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tavataan unissa tai unelmissa.
« Vastaus #226 : Huhtikuu 15, 2010, 18:36:46 »
tiesittekös että näyttelijätkään eivät tienneet tätä Father -juttua, vaan se kerrottiin heille vähän etukäteen ennen kuvauksia. :3

Itse asiassa, mikäli muistini pelaa Hamill (Luke) oli näyttelijä kaartin ainoa, joka kuvaushetkellä tiesi. Jopa Vaderia fyysisesti näyttelevä David Prowse oli tietämätön hommasta. Joten Pilvikaupungin suuressa taistelukohtauksessa Prowse sanoi father-jutun sijaan jotakin muuta. Olisiko ollut "minä murhasin isäsi". Hamillille kerrottiin ja käskettiin näytellä oikean replan mukaan. Itse "I am your father" lisättiin jälkiäänityksessä J.E Jonesin toimiessa Vaderin puheäänenä. Muistelen jostain lukeneeni vaiko DVD-collectionin lisämateriaaleista huomanneeni, että elokuvan ensi-illassa Prowse oli kääntynyt Lucasin puoleen ja tokaissut: "En minä kyllä noin sanonut."
   Jep, yritän kuitenkin aina kuvitella Prowsen reaktiota kuvauksissa Hamilin isoon "No, no that's impossible!" -vinkunaan. Varmaan miettinyt mielessään: "Duh, vähän ylinäyttelemiseksi menee. Ei se murhaaminen nyt niin uskomatonta ole... Kyllä kaikki tietävät, että Vader on paha kaveri." :D

-Unissakävelija 
"Kaikki on mahdollista. Mahdoton vain kestää kauemmin."

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #227 : Huhtikuu 16, 2010, 10:08:16 »
Minun muistaakseni taas alun perin repliikki oli: "Obi-Wan murdered/destroyed your father", mikä kaiken lisäksi oli Vaderin näkökulmasta totta ja voisi hyvinkin selittää Hamillin Nooooo!-huudon jo silloin. Nykyäänhän pahisisä-paljastus on jo niin klisee että sitä tulee esiin eri elokuvissa kaiken aikaa.

Clone Wars-elokuvahan luonnollisesti oli scheissea, mutta romaanit ja alkuperäinen piirrossarja ovat loistavia, ja ainakin IMO hakkaavat episodit 1-3, mihin tosin ei paljoa tarvitse. John Williamsin musiikki sentään on yhtä vaikuttavaa aina.

Btw, tiesittekö että Mark Hamill oli legendaarisen Batman-animated seriesin Jokerin äänenä ?
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #228 : Kesäkuu 27, 2010, 11:34:47 »
Btw, tiesittekö että Mark Hamill oli legendaarisen Batman-animated seriesin Jokerin äänenä ?
Ja vetää minun mielestäni parhaan Jokeri-naurun kaikista! :D

Itse olen kaikki SWt katsonut ja rakastan vanhaa trilogiaa todella paljon. Uudesta en juurikaan välitä. Ykkönen oli jotain niin karmivaa kuin vain voi olla. Jake Loyd on maailman huonoin lapsinäyttelijä ja Jar-Jar Binksiä ei vain kestä :D Sitä paitsi se oli kuin katsoisi videopeliä eikä elokuvaa. Vanhat Star Warsit hyviksi tekee se, että niissä käytetään nukkeja. Elokuvaa on paljon miellyttävämpi katsoa kun tietää, että kameran edessä on oikeasti jotakin.
Kakkososa oli myös melkoinen pettymys. Ainut hyvä oli Chrisopher Lee Dookuna (yhtenä lempihahmoistani). Sen miehen ääni on force itsessään. Anakin/Padme kohtaukset olivat tuskaa katsoa.
Kolmonen oli jo... Parempi. Leffa oli paljon mukavampi istua läpi vaikka jotkin Anakin/Padme kohtaukset olivat yhä surkeita. Parastahan tässä leffassa oli Ian McDiarmidin loistava esitys ja se, että James Earl Jones teki Darth Vaderin äänen. Ainut mikä harmitti oli se, että kun Darth Vader viimein tulee ja sanoo pari repliikkiä, ne olivat angstausta :D Noh, ei mahda mitään.

Mitä kaikkiin Clone Wars elokuviin ja piirrossarjoihin tulee, niihin en aio koskeakkaan. Howard the Duckin ja SW Holiday Specialin jälkeen varon kaikkea tuollaista mitä Lucas tuottaa :D

If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Aimé

• Kyttääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #229 : Heinäkuu 01, 2010, 18:49:28 »
Katsoin Uuden toivon ensimmäistä kertaa joskus 8-vuotiaana ja tykästyin siihen aivan uskomattoman paljon. Tuolloin YLE näytti elokuvat (alkuperäiset kolme) ja iskä nauhoitti kaikki ja onhan niitä sen jälkeen tullut katseltua vähän liikaakin. ’Vanhoista’ pidän erityisesti näyttelijöiden takia. Hamill ja Ford ovat aivan huippuja!

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Pidän myös näistä tuoreimmista elokuvista. Ewan on aivan loistava, samoin Hayden, eikä Natalie ole hassumpi (toisaalta jotkut Anakinin ja Padmén väliset kohtaukset ovat hiukan laimeita). Sithin kosto on näistä ehkä suosikkini, loppu on niin ihana (Mustafarin tapahtumat) ja jokaisella katselukerralla mieleeni herää ajatus, että ehkä tällä kertaa Anakinista ei tulekaan paha.

En kuitenkaan osaa verrata kummat ovat parempia, uudet vai vanhat. Vanhoissa leffoissa riittää sitä ihanaa nostalgista fiilistä jokaiselle katselukerralle ja näyttelijät ovat aivan mahtavia. Uusista pidän eniten siksi, koska ne täydentävät koko tarinan, eivätkä näyttelijätkään näissäkään ole huonoja (Ewan on niiiin hyvä, voi ihanuus mikä aksentti!).  Mutta toisaalta, mitä sitä turhaan edes vertaamaan – tarina on erinomainen ja piste.

Luke: ”Muistatko äitiäsi? Millainen hän oli?”
Leia: ”Hän oli kaunis.. mutta aina surullinen.”

En lukenut koko topaa läpi, enkä siis tiedä, onko tästä jo sanottu, mutta yllä oleva keskustelu Jedin paluusta häiritsee minua aivan suunnattomasti. Tai ei oikeastaan kyseinen keskustelu vaan sen toteutus Sithin kostoon. Tästähän saa sellaisen käsityksen, että Padmé olisi kasvattanut Leiaa jonkin aikaa, vai olenko ymmärtänyt tämän väärin? Vuorosanat eivät mene juuri tarkalleen noin, mutta suurin piirtein (;

Piirrossarja Clone Wars ei herätä miussa mitään muuta kuin järkytystä. Katsoin kerran yhden jakson ihan mielenkiinnosta ja totesin sen niin huonoksi, että.. Järkyttävintä on, että sarjassa Anakinilla on oma oppilas, mitä jedineuvosto nimenomaan ei ikinä Anakinille olisi antanut. Clone Warssiin tehdyn elokuvan katsoin, kun se tässä vähän aikaa sitten tuli kolmoselta, enkä osannut mitään muuta kuin nauraa (häpeästä vai ilosta, jaa-a).

Huimaavan juonen lisäksi musiikki on ihanaa ja se on yksi syy, miksi jaksan katsella leffoja vieläkin (oli ihanaa saada 1,2,4,5 ja kutonen DVD:nä joululahjaksi – btwnä tähän loppuun).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2010, 21:53:22 kirjoittanut Aimé »
You're going down a path I can't follow
-Padmé

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #230 : Joulukuu 11, 2011, 13:32:15 »
Näin kaikki SW-leffat, kun sub-tv esitti ne kaikki n. vuosi sitten. Sitä ennen olin nähdyt episodi ykkösen - Pimeän Uhan 2-3 kertaa aiemmin telkkarista.

Ärsyttää olla näin paljon samaa mieltä kliseisten Star Wars-nörttien kanssa (ei pahalla kenellekkään), mutta esiosa-trilogia on paljon alkuperäistä trilogiaa heikompi. Alkuperäiset elokuvat olivat ihan vain mukavaa kevyt henkistä seikkailuviihdettä hyvillä hahmoilla. Uudet elokuvat yrittävät niin kovasti olla vakavasti otettavia "eeppisiä" kertomuksia hyvän ja pahan taistelusta, rakkaudesta ja petturuudesta, johon ollaan heitetty mukaan poliittinen valtapeli selittämään miten Palpatine nousi valtaan, epäonnistuen surullisesti.
Tuo saattaa kuullostaa siltä, että olen tyhmä enkä halua älykkäitä ja/tai monimutkaisia juonenkäänteitä elokuviini, mutta ongelma on siinä, että esiosa Star Warssit eivät onnistu tälläisissä juonenkäänteissä yleensä, saatika niitten kiinnostavaksi tekemisessä.

Jotkut mainitsivat, kuinka esiosissa on parempia/nimekkäämpiä näyttelijöitä kuten Christopher Lee, Samuel L. Jackson, Natalie Portman, Liam Neeson jne. mutta hyvät näyttelijätkään eivät (aina) riitä pelastamaan paperinohuita hahmoja. Etenkään Liam Neesonin näyttelemästä jedi-mestarista ei saanut oikeasti mitään irti. Ainoa asia, jonka voin tästä sanoa on, että tämä kuoli ja miksi kenenkään pitäisi välittää sellaisen hahmon kuolemasta josta emme piitanneet? Yllämainituista näyttelijöistä, etenkin Christopher Lee oli valtava hukattu potentiaali, koska mies on minun Top-5 parhaat pahisnäyttelijät - listani ykkösenä, mutta tämäkään ei tunnu saavan mitään irti hahmostaan.
Alkuperäisissä leffoissa jokaisesta hahmosta sai otteen, vaikkei näistä olisi pitänytkään, ja näytelijät oikeasti sopivat rooleihin, eivätkä olleet mukana vain lipputulo-magneeteina.

Sitten leffojen juonet. Minä en rehellisesti muista muuta kuin pätkiä esiosien juonista. Kloonien Hyökkäyksellä ja Sithin Kostolla on tekosyyt, että olen nähnyt ne vain kerran, mutta Pimeän Uhan olen nähnyt ainakin kolme kertaa, enkä siltikään oikein tiedä mistä siinä oli kyse.
Alkp. leffojen juonet osaisin kerto muutamalla lauseella, jopa sellaiselle joka ei edes tiedä mikä on Star Wars vaikka nekin on nähty vain kerran.

Entäpä hahmot? Alkuperäisten leffojen hahmokaarti on vahva. Pidin Lukesta ja Hanista (etenkin jälkimmäinen on juuri sellainen rettusankari, joita rakstan), Leilaa ei ole mikään suosikkihahmoni, mutta tämän olemassa olo ei tuntunut turhaltakaan ja Darth Vader on  syystäkin yksi ikonisimmista leffa-pahiksista.
Esiosien hahmoista jäi mieleen vain näitten ulkonäkö, jolleivat nämä sitten olleet niin ärsyttäviä, että jäivät sen ansioista muistiin, kuten Jar Jar Binks ja lapsi-Anakin (jälleen pitää myötäillä kliseisiä SW-nörttejä).

Lopuksi nopea puhe erikoistehosteista. Alkuperäisissä leffoissa on hienosti tehtyjä malle, nukkeja ja kumipukuja. Tälläiset käytännön efekti tulevat aina olemaan lähellä sydäntäni, joka ei ikinä lämpene CGI:lle. Pistää miettimään miksi Lucasin pitää kaikkiin uusiin julkaisuihin lisätä jotain ylimääräistä ja silmiinpistävää tietokoneella, mutta se on toinen tarina.
Esiosat käyttävät naurettavat paljon tietokonetta. Kaikki on CGI:ta ja välillä tuntuu, kuin katsoisi tietokonepelin välianimaatiota. Minä tunnen aina myötähäpeää tekijöitten puolesta, kun näen kaikkia behind the scenes - videoita ja kuvia kohtauksista joissa näyttelijä istuu vihreän möykyn päällä, joka on esittävinään avaruusmopoa tms. Eikö edes niitä voi valmistaa oikeasti?

Nopeana yhteenvetona sanon, että alkp. leffat eivät toki kuullu minun suosikkeihini. Ne olivat jouhevaa viihdettä ja katson ne mielelläni uudestaan jos/kun ne näytetään uudestaan telkkarista. Esiosat taas... tämä video-arvostelu tiivistää minun ongelmani niiden kanssa. Kannattaa katsoa, vaikka arvostelijan ääni on todella ärsyttävä ja jotkin "vitsit" väkinäisiä niin kaikki listatut ongelmat pitävät paikkansa.

Toivottavasti tämä romaani ei karkoittanut ketään pois, mutta halusit puhua suuni kerralla puhtaaksi.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #231 : Joulukuu 11, 2011, 21:12:38 »
Luke: ”Muistatko äitiäsi? Millainen hän oli?”
Leia: ”Hän oli kaunis.. mutta aina surullinen.”

En lukenut koko topaa läpi, enkä siis tiedä, onko tästä jo sanottu, mutta yllä oleva keskustelu Jedin paluusta häiritsee minua aivan suunnattomasti. Tai ei oikeastaan kyseinen keskustelu vaan sen toteutus Sithin kostoon. Tästähän saa sellaisen käsityksen, että Padmé olisi kasvattanut Leiaa jonkin aikaa, vai olenko ymmärtänyt tämän väärin? Vuorosanat eivät mene juuri tarkalleen noin, mutta suurin piirtein (;

En tiedä onko tämä vain omaa kuvitelmaani vai olenko lukenut sen jostain niistä lukuisista Jedin paluun jälkeiseen aikaan sijoittuvista kirjoista (ja toisaalta tämä on aika "keksitty" selitys asialle), mutta on sellainen käsitys, että koska Leia on Luken oheella "herkkä Voimalle" hänellä olisi joku Voiman mukanaantuoma tuntuma äitiinsä ja koska Padméa varmaan vähän huoletti maailman meno raskaana ollessaan, se mielikuva voi hyvinkin olla, että hän oli surullinen, en sitten tiedä miten se kauneus tuli ilmi ;)

Enemmän minua ainakin häiritsee siinä kohtauksessa se, että Luke olettaa suoriltaan, että Leia tietää olevansa adoptoitu...
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #232 : Joulukuu 11, 2011, 21:23:15 »
Enemmän minua ainakin häiritsee siinä kohtauksessa se, että Luke olettaa suoriltaan, että Leia tietää olevansa adoptoitu...

Mie oon aina miettiny tätä, et mitä jos ei tiennytkään ja kuvailiki kasvattiäitään? :D Mut toisaalta ois vähän pöhköä ettei sitä sit selvennetty missään vaiheessa, et eikait sitte...

Mut iteki uskon tohon Milenan versioon, et Leia sai voiman kautta muistikuvia Padmesta :)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #233 : Huhtikuu 03, 2016, 17:37:30 »
Olen tällainen uusfani. Tai no, en tiedä, voinko itseäni aivan SW-faniksi kutsua, mutta ainakin lähellä sitä... Siis, jotenkin tuntui siltä, että tuon uuden elokuvan ilmestymisen myötä olisi aika katsastaa kaikki SW:t, sillä tiesin isälläni olevan ne. Joten... menin ja katsoin ensimmäisen! Muistan että joskus paljon nuorempana olen katsonut alkuperäisen elokuvatrilogian. Muistin siis vain robotit C-3PO:n ja R2-D-2:n, Darth Vaderin ja tunnusmusiikin sekä valomiekat. Suosikkejani ovat Imperiumin vastaisku, Jedin paluu ja Sithin kosto. Kun seitsemäs elokuva tulee DVD:lle, aion ostaa sen! Olen jopa kerännyt muutamia SW-kortteja, mutta lempparihahmojani ei ole tullut... pakko siis kerätä lisää! Lempihahmojani ovat Han Solo, Anakin Skywalker/Darth Vader ja Obi-Wan Kenobi. Tykkään kyllä paljon monista muistakin hahmoista kuten Chewbaccasta, Yodasta jne. Ja lähes kaikki hahmot ovat aika mielenkiintoisia kuten Darth Maul. Tavallaan inhottaa olla uusfani, koska olisi haunnut olla mukana alusta lähtien, mutta iälleni en voi mitään... ja sitä en tiedä, miksen silloin aikanaan näistä elokuvista niin paljon innostunut/kiinnostunut! Star Wars-elokuvat ovat hienoja ja aion katsoa ne vielä monta kertaa!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2016, 17:41:40 kirjoittanut Muggle »
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood