Kirjoittaja Aihe: Animaagihahmon ja suojeliuksen yhteys?  (Luettu 4047 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bolina May

• Captain Gale
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Valitseeko tie kulkijansa vai kulkija tiensä?
  • Tupa: Korpinkynsi
Animaagihahmon ja suojeliuksen yhteys?
« : Syyskuu 17, 2011, 20:38:55 »
Velhot ja noidat pystyvät muuttamaan hahmoaan joksikin eläimeksi, mutta mihin muutos perustuu? Kyseessä on hyvin edistynyttä taikuutta ja vaarallistakin, velhon/noidan on hallittava monia asioita voidakseen tulla animaagiksi ja yleensä kaikki tapahtuu ohjatusti, sillä Siriuksen sanojen mukaan se voi mennä kammottavasti pieleen. Jatkossa olomuotoaan voi muuttaa tahdonvoimalla varsin yksinkertaisesti. Vaikuttaako eläimeen ulkonäkö, kehon rakenne, tyyli, ajatusmaailma, sisäinen olentoa vastaava persoona vai jokin muu?
Suojeliusloitsusta syntyvä hahmo on monesti sama kuin animaagihahmo, ainakin näin olen ymmärtänyt päätellyt Harryn uroshirvisuojeliuksesta, joka oli sama kuin Jamesilla ja Jamesin animaagihahmohan oli uroshirvi. Mihin tämä sitten liittyy?  Lilyn suojelius oli naarashirvi, mutta Dumbledoren puheista ymmärsin, että se ei ollut ollut aina naarashirvi, vaan oli muuttunut hänen rakastuttuaan Jamesiin. Tonksin suojeliushahmo muuttui ihmissuden hahmoon hänen rakastuttuaan Remukseen. Uskon myös, että Kalkaroksen suojelius oli alun alkaen jokin muu kuin naarashirvi. Vahva tunnekokemus saattaa järkyttää ihmistä, joten suojelius on ilmeisesti yhdistettävissä persoonallisuuteen tai henkiseen arvostukseen. Vai vaikuttaako jokin animaagien yhteydessä mainituista jutuista?
I really need to know is there a place to me

nightingale -> Bolina May

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
Vs: Animaagihahmon ja suojeliuksen yhteys?
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2011, 22:40:41 »
Käsittääkseni ja uskoakseni (ei siis ehdoton totuus, mutta minun vakaa käsitys) animaagihahmo ja suojeliuksen muoto johtuvat eri asioista. Animaagihahmo tulee luonteesta ja persoonasta ja sellaisista. Suojelius onkin sitten monimutkaisempi juttu. Siihen vaikuttaa enemmän tunnepuoli. Sen näkee helposti siitä kuinka suojelius voi muuttua rakkauden kohteeksi (tai joksikin sitä kuvastavaksi). Tonksin suojelius muuttui ihmissudeksi ja Kalkaroksen hirveksi rakkauden tähden. Harryn suojelius on hirvi, koska Jameksen animaagihahmo oli hirvi ja Harrylla on vahva tunneside vanhempiinsa ja tämä ihaili isäänsä. Suojeliukseen vaikuttaa siis päivänselvästi tunteet. Varmaan myös ne onnelliset muistot joiden avulla se luodaan. Yleensä ottaen enemmän se ihmisen "henkinen" puoli. Onko jossain sanottu, että Jameksen suojeliuskin oli hirvi? En muista sellaista. En usko että animaagihahmo ja suojelius olisivat edes useimmiten samat.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 18, 2012, 21:01:47 »
Jotenkin minusta tuntuu, että animaagi voi valita hahmon joksi harjoittelee muuttuvansa. Siriushan kertoi Harrylle AV:ssa, kuinka James muuttui isoksi hirveksi ja Sirius isoksi koiraksi jotta he voisivat pitää ihmissuden kurissa. Samaan hengenvetoon hän huomautti että Peter muuttui niin pieneksi että saattoi hyvin livahtaa painamaan kyhmyä puun rungossa.
Jos kaikki kolme olisivat olleet esim. rotta, kissa ja fretti, ei Lupinin kurissa pidosta olisi tullut yhtään mitään.
Sitten suojelius. Alunperin ihmisen suojelius kuvaa ihmistä itseään. Esimerkiksi Lilyn suojelius oli naarashirvi, koska hän rakasti Jamesia, jonka animaagihahmo puolestaan oli hirvi. Hirvi ilmeisesti kuvasi Jamesia lopulta niin hyvin, että kun Lily lopulta rakastui Jamesiin ja oppi sen jälkeen tekemään suojeliuksen (jonka hän todennnäköisesti oppi tekemään vasta 17 vuotiaana tai aikuisena, koska kyseessä oli kuitenkin hyvin edistyksellistä taikuutta) se olikin hirvi.

Eli alkuperäinen suojelius kuvaa ihmistä itseään jollain tavalla. Harryssa oli niin paljon isäänsä, että hänen suojeliuksensa otti Jamesin animaagi hahmon, vaikka Harry ei sitä silloin kai tiennytkään (?). Kun Tonksin suojelius muuttui sudeksi/(ihmissudeksi) niin siihen vaikutti suuri tunnepuolen järkytys. Eli jos vaikka Harry rakastaa Ginnyä rajattoman paljon saattaa hänen suojeliuksensa muuttua kissaksi tms. sillä eikös Ginnyn suojelius ole kissa.
Kuitenkin halutessaan opiskella animaagiksi Harry voi itse valita hahmonsa. Näin minä sen ajattelin.
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2012, 15:06:34 »
Lainaus
Jotenkin minusta tuntuu, että animaagi voi valita hahmon joksi harjoittelee muuttuvansa. Siriushan kertoi Harrylle AV:ssa, kuinka James muuttui isoksi hirveksi ja Sirius isoksi koiraksi jotta he voisivat pitää ihmissuden kurissa.
Näinhän ainakin kirjoissa viitataan, mutta itse olen aina kuvitellut, että animaagi hahmoa ei pystyisi valitsemaan, ja että animaagi hahmo kuvastaisi ihmisen omia luonteen piirteitä. Suojelius taas liittyisi enemmän tunnepuoleen, olen ajatellut, että suojelius muuttuu joksikin itselleen läheiseksi eläimeksi tai eläimeksi, johon liittyy voimakas muisto.
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2012, 22:41:41 »
Lainaus
Jotenkin minusta tuntuu, että animaagi voi valita hahmon joksi harjoittelee muuttuvansa. Siriushan kertoi Harrylle AV:ssa, kuinka James muuttui isoksi hirveksi ja Sirius isoksi koiraksi jotta he voisivat pitää ihmissuden kurissa.
Näinhän ainakin kirjoissa viitataan, mutta itse olen aina kuvitellut, että animaagi hahmoa ei pystyisi valitsemaan, ja että animaagi hahmo kuvastaisi ihmisen omia luonteen piirteitä. Suojelius taas liittyisi enemmän tunnepuoleen, olen ajatellut, että suojelius muuttuu joksikin itselleen läheiseksi eläimeksi tai eläimeksi, johon liittyy voimakas muisto.

Hmm, muistaakseni Rowling on jossain haastattelussa maininnut, ettei animaagihahmoaan pysty itse valitsemaan.

Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2012, 22:35:31 »
Käsittääkseni ja uskoakseni (ei siis ehdoton totuus, mutta minun vakaa käsitys) animaagihahmo ja suojeliuksen muoto johtuvat eri asioista. Animaagihahmo tulee luonteesta ja persoonasta ja sellaisista. Suojelius onkin sitten monimutkaisempi juttu. Siihen vaikuttaa enemmän tunnepuoli. Sen näkee helposti siitä kuinka suojelius voi muuttua rakkauden kohteeksi (tai joksikin sitä kuvastavaksi). Tonksin suojelius muuttui ihmissudeksi ja Kalkaroksen hirveksi rakkauden tähden. Harryn suojelius on hirvi, koska Jameksen animaagihahmo oli hirvi ja Harrylla on vahva tunneside vanhempiinsa ja tämä ihaili isäänsä. Suojeliukseen vaikuttaa siis päivänselvästi tunteet. Varmaan myös ne onnelliset muistot joiden avulla se luodaan. Yleensä ottaen enemmän se ihmisen "henkinen" puoli. Onko jossain sanottu, että Jameksen suojeliuskin oli hirvi? En muista sellaista. En usko että animaagihahmo ja suojelius olisivat edes useimmiten samat.

ITA. Näin minäkin olen aina ajatellut; animaagimuoto kuvastaa hyvin vahvasti henkilön persoona ja luonnetta, monesti lapset kysyvät toisiltaan että jos olisit joku eläin niin mikä olisit ja tämä on vastaus siihen (toki syvällisemmin pohdittuna). Suojeliuksessa tarvitaan onnellisia muistoja ja se ikään kuin syntyy noiden ajatusten myötä eli se liity juurikin henkilön henkisiin vahvuuksiin ja muistoihin. Suojelius ottaa varmasti myös ikään kuin loihtijalleen voimauttavan muodon. Se ajaa epätoivon pois.

En pidä sitä mahdottomana, ettei animaagihahmo ja suojelius voi olla sama, varmasti niinkin voi olla, mutta en siis usko näiden välillä olevan yleisesti mitään sen suurempaa yhteyttä siinä mielessä kuin tässä kysyttiin.

Poissa Cakauki

• "SEMMONE KUTINA O NY PERSEESSÄ"-huutoa huuteleva TÄYSIN VIATON pahispallero! <3
  • Vuotislainen
  • I'm nothing without you.
  • Pottermore: BatFeather132
« Vastaus #6 : Huhtikuu 16, 2012, 18:41:48 »
Jotenkin minusta tuntuu, että animaagi voi valita hahmon joksi harjoittelee muuttuvansa. Siriushan kertoi Harrylle AV:ssa, kuinka James muuttui isoksi hirveksi ja Sirius isoksi koiraksi jotta he voisivat pitää ihmissuden kurissa. Samaan hengenvetoon hän huomautti että Peter muuttui niin pieneksi että saattoi hyvin livahtaa painamaan kyhmyä puun rungossa.
Jos kaikki kolme olisivat olleet esim. rotta, kissa ja fretti, ei Lupinin kurissa pidosta olisi tullut yhtään mitään.

Minäkin olen jostain syystä aina kuvitellut, että animaagi hahmonsa voi itse valita. Ja juurikin ylläolevasta syystä.
Ja minusta on mainittu, että James Potterin suojelius on uroshirvi, kuten hänen animaagihahmonsa (ja kyllä se onkin, ainakin internetin mukaan), myös Minerva McGarmiwan animaagi hahmo ja suojelius ovat samoja. Mutta en tiedä onko niillä olennaista yhteyttä, ja että meneekö asia aina niin. Mutta näiden perusteella olettaisin.

Ja mitä suojeliukseen tulee, se ei ole kyllä itsepäätettävissä. Se tulee jostain sisältä, sydämestä.
I will not die, I'll wait here for you
I feel alive, when you're beside me
I will not die, I'll wait here for you
In my time of dying !

Poissa Snive

• Mini-Snapu
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Se Kalkaros
  • Pottermore: HazelShadow43
« Vastaus #7 : Huhtikuu 18, 2012, 00:20:55 »
Tuli tähän suojelius-juttuun se mieleen, että myös Hermionen ja Ronin hahmot käyvät yhteen. Ronin on muistaakseni jack russelin terrieri ja hermionen saukko. Kyseinen koirarotu tykkää jahdata saukkoja.
Kalkaroksen ja Lilyn tapaus on kyllä selkeä, että rakkaus on muokannut hahmot samanlaisiksi.
Tuo oli noita fakta-pätkiä, mitä löytyy pitkin nettiä.
Snape, Snape, Severus Snape.

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2012, 00:21:49 »
Tuohon animaagihahmon valitsemiseen: sitä ei tosiaan voi itse valita. Näin on Rowling sanonut:
Lainaus
Q: If you were an Animagus, what kind of animal would you be?
A: I'd like to be an otter - that's my favourite animal. It would be depressing if I turned out to be a slug or something.

Eli luultavasti kelmeillä kävi vain hyvä tuuri, kun heidän animaagihahmonsa sattuivat sopimaan tarkoituksiin. :D

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2012, 11:54:08 »
Eli luultavasti kelmeillä kävi vain hyvä tuuri, kun heidän animaagihahmonsa sattuivat sopimaan tarkoituksiin. :D

En nyt välttämättä sanoisi, että hyvä tuuri. Paljon asioita riippui heidän omasta nokkeluudestaan. Eläinhahmojen paljastuessa he keksivät niille tarkoituksen, mikä olisi varmasti tapahtunut vaikka eläinhahmot olisivat olleet erilaiset. Nyt vain kävi näin.

Kuitenkin juuri Lupin oli syy siihen, miksi he opiskelivat animaageiksi. Mitä olisi tapahtunut jos he olisivat muuttuneet esim. rotaksi, fretiksi ja kissaksi, silloin he eivät olisi voineet päästää ihmissusi-Lupinia vapaaksi yms.  yms.
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Huhtikuu 19, 2012, 12:59:54 »

En nyt välttämättä sanoisi, että hyvä tuuri. Paljon asioita riippui heidän omasta nokkeluudestaan. Eläinhahmojen paljastuessa he keksivät niille tarkoituksen, mikä olisi varmasti tapahtunut vaikka eläinhahmot olisivat olleet erilaiset. Nyt vain kävi näin.

Kuitenkin juuri Lupin oli syy siihen, miksi he opiskelivat animaageiksi. Mitä olisi tapahtunut jos he olisivat muuttuneet esim. rotaksi, fretiksi ja kissaksi, silloin he eivät olisi voineet päästää ihmissusi-Lupinia vapaaksi yms.  yms.

Varmaan ilman juuri näiden hahmojen kuvastamaa rohkeutta yms. he eivät olisi edes yrittäneet opiskella animaageiksi.

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #11 : Huhtikuu 30, 2012, 21:40:06 »
Itse ajattelisin, että animaagihahmoon pystyy joissain määrin itse vaikuttamaan, mutta suojeliukseen taas ei.

En väitä, että kukaan voi täysin valita, miksi eläimeksi muuttuu, mutta muutokseen pystyy vaikuttamaan. Varmastikaan kukaan animaagiksi yrittävä ei ensimmäisellä kerralla muutu elefantiksi, vaikka olisikin iso ja kömpelö oikeasti. Animaagihahmo kuvastaa kuitenkin henkilöä jollakin tavalla, henkilö on voinut päätyä tiettyyn hahmoon alitajuisesti, ei välttämättä tietoisesti. Hahmon erityispiirteisiin vaikuttaa varmaan henkilön ulkonäkö, eikös McGarmiwalla ollut kissana silmälasikuosi kuonolla? Jos joku muuttuu koiraksi, ulkonäkö ja luonne varmasti vaikuttavat, minkä rotuiseksi henkilö muuttuu, tuleeko hänestä tanskandoggi tai chihuahua. Henkilö varmasti pystyy joissain määrin vaikuttamaan tähän. Eikai kukaan ryhtyisi animaagiksi, jos ei voisi edes vähäsen päättää, millaiseksi eläimeksi muuttuu, kun muutos voi mennä pahasti pieleenkin.

Suojelius taas tulee niin sanotusti jostain syvemmältä. Rakkaudesta jotakuta kohtaan yms. Suojeliukseensa ei varmaan voi vaikuttaa itse ollenkaan. (jollei sitten rakastu palavasti johonkuhun, jolla on mukava suojelius, jotta saisi mukavan suojeliuksen itselleenkin. Tämä tosin on varmaankin niin pinnallista ajattelua, ettei se suojelius mihinkään muuttuisi.) Siihen vaikuttanee persoona, ja mielestäni ehkä ne asiat, joita ei välttämättä tiedosta itsellään olevan.

Loppupäätelmä: animaagihahmo kuvastaa enemmän henkilön omaa käsitystä itsestään, suojelius todellista kuvaa itsestään tai jostakusta todella tärkeästä henkilöstä itselleen.
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."