Kirjoittaja Aihe: Tiedätkö mitään?  (Luettu 1440 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Tiedätkö mitään?
« : Huhtikuu 16, 2011, 23:43:56 »
Jokin päivä sitten kiertelin reddittiä, ja törmäsin ajatukseen. Mitä tiedän?

Itse en tiedä juuri mitään. En tiedä juuri mitään politiikasta, en puolueiden vakaumuksista. En tiedä tieteistä. En tunne kirjallisuutta juuri yhtään Sci-fiä ja paria klassikkoa lukuunottamatta, ja niitäkin vain vähän. En tiedä mitään musiikista tai elokuvista. En tiedä kuinka leikata sipuli oikein, paistaa pihvi, pursottaa kermavaahtoa tai nauttia hörytetyistä vihanneksista. En tiedä kuinka puhua small talkkia, antaa ensiapua, työskennellä ravintolassa, toimia floristina, potkaista palloa, kirjoittaa väitöskirja tai kasvattaa lapsi. Osaan ehkä juuri ja juuri hengittää.

Nippelitiedon ja pinnallisuuksien jälkeen osaan joitakin hyödyllisiäkin asioita. Osaan siivota huoneen, pestä ikkunan, paistaa kananmunan, keittää makaronia, lukea kirjaa, viihdyttää itseäni, käyttää tietokonetta, nauttia elämästä ja ajatella rationaalisesti (tai ainakin yrittää).

Elaborate!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2011, 19:14:40 kirjoittanut Zirendaril »
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Narja

• siivet paidan alla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HallowMist27677
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Tiedätkö mitään?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2011, 23:54:43 »
Välillä on tosiaan ihan sellainen fiilis etten tiedä mistään mitään. Kuitenkin saan huomata hämmentävän usein selittäväni ihmisille asioita. En siis tiedä tiedänkö tosiaan asioita, vai onko ympärilleni vain sattunut ihmisiä jotka tietävät minuakin vähemmän.
Nyt kun rupesin asiaa miettimään, niin ehkä tiedän asioita, mutten osaa. Tiedän mistä uutisissa puhutaan tällä hetkellä, tiedän mikä päivä on ja usein miksi liputetaan, tiedän milloin saan tietää pääsinkö haluamaani lukioon, ja tiedän mitä sitten pitää tehdä. Tiedän milloin pitää olla missäkin ja tiedän outojenkin asioiden nimiä. Olen yleensä tarkkaavainen ja huomaan useita asioita samaan aikaan, ja minulla on suht hyvä muisti joten myös muistan tietämäni asiat.
Mutta sitten käytäntö. Ei tule mitään. En osaa tehdä tiedoillani mitään, joten tietämykseni taitaa loppujen lopuksi olla aika turhaa ja pientä. Nippelitiedon mestari, yleissivistyksen tuntija. Mutta mitä niillä tekee?

-Narja
Raise your glass for me

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2011, 15:46:55 »
"Minä sitten tiedän kaikesta kaiken. Ei tarvitse neuvoa!" (poikani 4-v)

En nyt osaa määritellä tarkkaan että mitä asioita tiedän. Mutta jännästi sitä vaan huomaa, että elämän- ja työkokemuksen myötä ymmärrys on jotain ihan toista kuin juuri ammattiin valmistuneena. Tiedän alaltani (sosiaalityö, kehitysvamma-ala, diakonia, maahanmuuttajatyö, nuorisotyö, jne.) paljon ja osaan esim. soveltaa alan lakeja käytäntöön. Tiedän pääpiirteittäin monia asioita jotka vaikuttaa toisiin ja osaan ennakoida, esim. jos joku sanoo että asiakkaalla on fragile-x (tms.) niin osaan suurin piirtein odottaa, millainen henkilö vastaan tulee. Mutta suurin tieto on kuitenkin sellaista hiljaista tietoa, joka vaan on tullut kaiken myötä. Vaikka en tiedä, niin osaan. Osaan pitää suuni kiinni kun puhetta ei tarvita, ja korvani auki. Osaan olla vierellä. En hämmenny kohdatessani sairautta, surua, vammaiosuutta, mitä vaan. Jotenkin vaan "tiedän" mitä niissä tilanteissa tehdään. En aina ja joskus epävarmuus yllättää vaikka olen nähnyt vaikka mitä. Mutta noin yleensä osaan niissäkin tilanteissa olla.  En säikähdä vähästä enkä kammoa sitä haisevintakaan juoppoa, joka joskus tulee apua hakemaan.

Mutta, small talkia en hallitse, vaikka olisi hyvä hallita. En vaan osaa puhua "joutavia" =D. Säästä nyt voi aina keskustella, mutta siinäpä se.

Poissa Afro

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2011, 10:25:05 »
Välillä on tosiaan ihan sellainen fiilis etten tiedä mistään mitään. Kuitenkin saan huomata hämmentävän usein selittäväni ihmisille asioita. En siis tiedä tiedänkö tosiaan asioita, vai onko ympärilleni vain sattunut ihmisiä jotka tietävät minuakin vähemmän.
Nyt kun rupesin asiaa miettimään, niin ehkä tiedän asioita, mutten osaa. Tiedän mistä uutisissa puhutaan tällä hetkellä, tiedän mikä päivä on ja usein miksi liputetaan, tiedän milloin saan tietää pääsinkö haluamaani lukioon, ja tiedän mitä sitten pitää tehdä. Tiedän milloin pitää olla missäkin ja tiedän outojenkin asioiden nimiä. Olen yleensä tarkkaavainen ja huomaan useita asioita samaan aikaan, ja minulla on suht hyvä muisti joten myös muistan tietämäni asiat.
Mutta sitten käytäntö. Ei tule mitään. En osaa tehdä tiedoillani mitään, joten tietämykseni taitaa loppujen lopuksi olla aika turhaa ja pientä. Nippelitiedon mestari, yleissivistyksen tuntija. Mutta mitä niillä tekee?

-Narja

Kiva löytää kohtalotoveri! Olen hyvin sivistynyt, tiedän monta asiaa mitä muut eivät, joskin ystävieni yleissivistys ei ole ikäistensä tasolla, mutta he päinvastoin osaavat tehdä jotain niillä vähillä tiedonrippeillään, mutta minä en. Miten tästä säkistä voisi päästä ulos, onko jollain vinkkiä?

Poissa Venia

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2011, 17:43:54 »
En halua missään nimessä kerskailla, mutta pidän itseäni ikääni nähden melko sivistyneenä ihmisenä. Ja kyllä, olen perillä Suomen politiikasta ;) Olen pohjimmiltani hyvin utelias ja minua kiinnostaa tietää. Jos en tiedä jotain asiaa, joka vähääkään kiinnostaa minua (minua vain kiinnostaa aika moni asia^^') niin haluan ottaa siitä selvää. Myös kirjojen kautta olen tullut oppineeksi paljon kaikenlaista.
"There is no creature on earth half so terrifying as a truly just man."

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2011, 00:46:30 »
En tiedä tiedänkö mitään, joten en varmaan tiedä oikein yhtään mitään. :D

Tiedän kyllä hajanaisia juttuja, mutta tällainen filosofiseksi menevä pohdiskelu omasta tietämyksestä saa vähän epäilemään asioita.

Mutta sehän, että tietääkö paljon vai vähän riippuu ihan vertailukohteesta ja millaista tietoa arvostaa. Uskon, että kaikki ihmiset loppujen lopuksi tietävät saman verran, mutta vaan erilaisia asioita, ja että se saman verran on kyllä todella vähän. Jokainen ihminen on erikoistunut johonkin tietämykseen tai tietämyksiin. Ei sen tarvitse olla mitään uraan liittyvää tietämystä välttämättä, vaan jotain muista ihan vähäpätöiseltä tuntuvaa, niin kuin, että osaa luetella kymmenen yleisintä tapaa kävellä.

Tiedän jonkin verran taiteesta ja kirjallisuudesta, matematiikasta ja historiasta, mutta esimerkiksi politiikasta en tiedä senkään vertaa! (syytän siitä tosin sitä, että Suomessa on aivan liian monta puoluetta)

Minusta kaikista mielenkiintoisinta tietoa on sellainen, jota ei tarvitse erikseen opetella, vaan joka kuuluu ihmisyyteen itseensä. Esimerkiksi se, että tietää (tai vaistoaa) varoa liukkailla kaduilla tai pelätä karhua.

Poissa velhokarkki

• Yksi Weasleyn serkuista
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LumosMoon200
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2011, 14:55:53 »
Minä mielestäni tiedän paljon enemmän kuin kaverini. Koulussa ollessani minulle tulee tunne, että ei täällä ole ketään kenelle puhua maailman tapahtumista, kun kaikkien puheet on sitä "Mo, mennääx röökil?"
Yksi järkyttävimmistä asioista mitä minulle on koskaan tapahtunut, oli se, kun samanikäinen kaverini kysyi minulta kuka on Barack Obama ja mikä on Valkoinen talo (olin kertonut juuri Amerikan matkastani). Siinä vaiheessa aloin toden teolla miettimään.

Minä tiedän mitä maailmalla tapahtuu, tiedän elokuvista jonkin verran, tiedän kirjoistakin. En kauheasti tiedä musiikista, tieteestä tai matematiikasta. Pidän kielistä ja osaan niitä. Maailmassa on tuhansia asioita joita en osaa; En osaa kokata, en osaa pelastautua karhulta, en tiedä mitään politiikasta tai siitä miten se toimii. En osaa matkustaa ratikalla, en osaa lukea karttoja, en osaa laskea yhtälöitä enkä osaa geometriaa lainkaan. Silti tykkään miettiä ennemminkin, mitä osaan.

Osaan luistella, lukea, kirjoittaa, piirtää, olen hyvä äidinkielessä, englannissa, sekä ruotsissa. Osaan tehdä ostoksia, jotka säilyttävät hyvän mielen pitkään. Osaan kiinnostua asioista, jos annan niille mahdollisuuden. Osaan olla ystävällinen ja arvostaa pieniäkin asioita. Osaan etsiä huonoistakin asioista positiiviset puolet, ja työntää syrjään kaikki negatiivinen. Osaan muuttaa negatiiviset asiat hyviksi.

Samaan aikaan osaan ja tiedän, mutta yhtä vähän osaan tehdä.
"Miksi kukaan muka tahtoo juhlia kuolinpäiväänsä?" ihmetteli Ron, joka teki taikajuomien kotiläksyjä ja oli pahalla päällä. "Kuulostaa kuolettavan masentavalta, jos saan sanoa."

Poissa Lakkamarja

• Vuotislainen
  • Pottermore: EchoMidnight28948
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2011, 18:50:32 »
Minä tiedän ihan valtavasti ja samalla en yhtään mitään.

Huomaan aina samanikäisten kaverieni kanssa, että en ymmärrä monia heidän juttujaan ollenkaan. Tipuin kaikesta teini-jutusta, lyhenteistä ja muusta joskus yläasteelle siirryttäessä. Yhtäkkiä minusta tuli lapsellinen ja kavereiden mielestä nolo, vaikka ennen olin ollut aika arvostettu. kaikki mitä tiesin muuttui arvottomaksi. Ketään ei kiinnostanut, muulloin kuin koepäivinä, mihin se pilkku nyt lauseessa tulikaan ja miten ruotsin verbit taipuvat. Tämä tilanne kyllä korjaantui ysiin mennessä(paitsi etten vieläkään ymmärrä kaikkia teini-juttuja). Esimerkiksi matikan tunneilla omat laskut laskettuani kiertelin ympäri luokkaa opettajan apuna selittäen asioita niille, jotka eivät olleet kerrasta ymmärtäneet. Samaa tein hieman myös ruotsin ja englannin tunneilla.

Tietämykseni kouluaineissa ei ole ainut vahvuuteni. Olen oikeasti hyvä suunnistamaan ja lukemaan karttoja, vaikken ole sitä oikeastaan koskaan edes harjoitellut. En myöskään koskaan eksy metsään(kauppakeskuksiin kylläkin), vaikka se olisi täysin vieras, sillä minulla on kummallinen suuntavaisto ja tiedän aina noin suurinpiirtein missä pohjoinen on(paitsi kauppakeskuksissa).

Tiedän myös kaikenlaista käytännön asiaa. Tiedän miten vesilämmitteiset patterit ilmataan, tiedän miten talo maalataan, tiedän kuinka ja koska perunat istutetaan, tiedän kuinka pyykkikonetta käytetään, tiedän liikennesääntöjä...

Monesta tietämästäni asiasta on hyötyä opiskeltaessa, töitä hakiessa ja ihan elämässäkin, mutta voin rehellisesti sanoa, että ilman niitä minulla olisi varmaan laajempi ja enemmän suosittu kaveripiiri. Nyt, ehkä koska monet ikätoverini pitävät minua "liian" fiksuna, en saa koskaan kutsua kännijuhliin tai muuhun vastaavaan "cooliin" tapahtumaan(ei sillä että menisin...).

Poissa hoippukurimu

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2011, 12:50:55 »
Vähän omien mielenkiintojen mukaan. Kyllä mä politiikastakin sen verran, mitä jaksan lukea uutisista.

Mä oon ylipäätänsä tosi huono keskustelemaan ihmisten kanssa, niin monelle jää se kuva, että oon aika tyhmä. Sitten kun valtaosa on niitä lukion käyneitä ja minä taas ammattikoulun, niin kyllä siinä vähänkin huomaa, etten tiedä paljoakaan yleissivistyksestä: historiasta tai matemaatikasta, fysiikasta jne. Puolestaan oman alan jutut on taas mulle se vahvin alue, mistä tiedän paljon. Huomasin tuossa yhteen muutaessani kumppanini kanssa (joka tietää öö. lähes kaiken), mutta sille teki ihan kamalasti vaikeuksia laatia esim. työhakemus tai ansioluettelo, mitkä on mulle taas aika peruskauraa.

Samoten osittain tälläiset perusjutut, kun muutettiin yhteen ja olin sitä ennen asunut yksin jo pari vuotta, kun taas avo muutti suoraan kotoa. Niin mä tiesin rahan käytöstä, tukien hakemisesta, kotitöiden hoitamisesta jne.

"Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. Cats have never forgotten this."

Poissa Hyde

• deadpan
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
  • six gunshots
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2011, 17:17:33 »
Muutamaa erikoistunutta asiaa, mistä tuskin on koskaan hyötyä normielämässä, lukuunottamatta enpä suuremmin. Paitsi sen verran, että on aina lisää opittavaa. Varsinaista tietämystä tärkeämmäksi rankkaisin avoimen mielen uudelle infolle, kaikki kun tietävät yleensä jostain jotain ja suurin osa jakaa mielellään tietämystään. Toki sitten vielä tarvitaan se seula, jonka läpi suodattaa se, mitä muualta kuulee ja luultavasti tärkeimpänä asiana se, että kun tietää jotain jostain, senkin voi yhä kyseenalaistaa ja yrittää oppia lisää eikä jumittua aloilleen ja ajatella "Minä tiedän kaiken". Ne asiat kun on kunnossa, varsinainen tiedonpuute on lähinnä tilapäinen hidaste.

This being said, olen yhä pallo hukassa monen käytännöllisen asian kanssa. Etenkin kaikkien kaavakkeiden.
[01:17] <34gL3> why there are no cheats for real life?

Poissa Kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Syyskuu 29, 2011, 06:53:17 »
Itsellä on välillä sama fiilis et en osaa mitään, ja että en ole hyödykdi mihinkään mutta osaanhan minä leipoa, siivota, hoitaa eläimiä ja keittää makaroia jne. ja se saa riittäää viellä vähäksi aikaa kunnes tulee oppia lisää uusia asioita. :--)
I can always make you smile.