Kirjoittaja Aihe: Lukio vastaan ammattikoulu - onko keskustelu turhaa vai löytyykö voittaja?  (Luettu 6639 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
Nykyään saa kuulla joka tuutista siitä, kuinka ns. amikset ovat parempia ja fiksumpia, kuin lukiolaiset: he eivät istu turhaan koulun penkillä vaan opiskelevat itselleen heti työn! Sitten tulee vastahuutona penkkiriviltä lukiolaisten olevan amisten tulevia pomoja ja tienaavan paljon enemmän et cetera. Listaa syytöksistä ja puolustuksista voisi jatkaa jouluaattoon, eikä silti loppua näkyisi.

Ovatko lukiolaiset (ja ylioppilaat) automaattisesti älykkäämpiä, kuin ammattikoululaiset (ja sieltä valmistuneet)? Ovatko ammattikoululaiset (ja sieltä valmistuneet) heti lukiolaisia (ja ylioppilaita) vajaaälyisempiä mutta käsistään kätevämpiä? Onko tässä kiistassa jokin ratkaisu, vai onko kyseessä päättymätön ja jaksoton irrationaaliluku? Onko jommalta kummalta toisen asteen opinnoista valmistuneelta paremmat mahdollisuudet päästä esmes. amk/yliopistoon? Onko tässä taistelussa mitään järkeä?
Keskustelu on vapaa.

// EDIT. Tätä eivät nyt välttämättä jo vastanneet näe, mutta mitä mieltä olette siitä, että kaikkiin ammatteihin ei pääse muuten, kuin lukion kautta? Esimerkiksi ammattikoulusta on erittäin vaikea päästä vaikkapa lääketiedettä lukemaan, ellei opiskele itsenäisesti lukion kursseja. Sama toisin päin (uudelleen), ovatko esmes. tarjoilijakoulutuksen käyneet pätevämpiä jatkamaan restonomiksi, kuin lukiosta sinne hakevat? Sama siis miltä alalta minne alalle tahansa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2010, 14:49:01 kirjoittanut Zirendaril »
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
Itse olen amis.
Minusta molemmista voi yhtä lailla saada hyvä palkkaista työtä. Toiset menevät vähän pitempien polkujen kautta, toiset taas vähän lyhyempien.

Tuosta älykkyydestä... Olen elävä todiste siitä, että lukiolaiset ovat keskimäärin viisaampia. Olen siis linjalla, jolla on vai ylioppilas- tai toisenasteen tutkinnon suorittaneita. Minä ja ystävämme olemme aina olleet amiksia. Kolmas ystävämme on lukiosta. Huomaamme alituiseen kysyvämme häneltä apua matemaattisissa aineissa. Miksi näin? Mielestäni lukiossa teoria-ainessa vaaditaan huomattavasti enemmän kuin ammattikouluissa. Sen takia uskoisin lukiolaiset olevan keskimäärin viisaampia kuin amikset, toki on poikkeuksia. Jokainen on oma persoonansa ja jokainen taitaa eri asiat eri tavalla.
Mutta voihan olla, että amikset ihan oikeasti ovat käteviä käsistään, mutta tällä en tarkoita sitä etteivätkö lukiolaisetkin osaisi jotakin. Eiväthän amikset kaikkea osaa. Esim. raksapuolella tuskin monikaan osaa catering puolen alalta mitään. Ammattilaisia on laidasta laitaan.

Ja mitä väliä sillä on kuka on kenenkin pomo yms. Minusta ihmisten tulisi tehdä työtä jota nauttii tehdä. Ja vaikka amikset saavat itselleen heti ammatin tarkoittaako se, että heti olisi töitä tarjolla? Ei tarkoita, aina ei pääse töihin. Mutta yhtä hyvin lukiolaiset voivat tehdä töitä opiskelun ohelle, niinkuin amiksetkin. Itse tein ja teen edelleen töitä opiskelun ohella ja minä nautin siitä. Samassa työpaikassani oli amiksia ja lukiolaisia. Ei se mitä opiskelimme vaikuttanut ollenkaan mihinkään.

Jotkut haluavat heti töihin, toiset haluavat ammatin joka vie aikaa. Osa ammateistahan vaatii ylioppilastutkinnon, tai ainakin siltä tuntui siihen aikaan kun itse lähdin peruskoulusta.

Kysymys kuuli Vispilältä:
"Onko tässä taistelussa mitään järkeä?"
Ei ole! Minusta siinä ei ole yhtään mitään järkeä! Samassa arvossa ihmisinä me olemme vaikka olemmekin osa amiksia ja osa lukiolaisia. Itseäni ärsyttää kun jatkuvasti facebookissa joku lisää statukseensa jotakin tälläistä: "Lisää tämä statukseesi jos olet amis ja naurat kartanosi parvekkeelta
kymmenen vuoden kuluttua kun joku lukiolainen ajaa nurmikkoasi." Yhtä hyvin se voi olla toisinpäin. Opiskelemme sitä mitä haluamme tulevaisuudelta, emmekä että olisimme toistemme yläpuolella!

Mutta mitä mieltä ovat ne joilla on kaksoistutkinto, siis lukio ja amis samassa?
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

salainensalatalo

• Ankeuttaja
Suoraansanottuna "keskustelu" on turhaa. Jos tiedät mitä työtä haluat tehdä isona, mene amikseen. Jos et tiedä, niin mene lukioon. Tuollainen turha ininä jomman kumman osapuolen älykkyydestä on ainoastaan ärsyttävää. Itse en oikein voi luokitella itseäni kumpaakaan ryhmään kun olen aikuislukiossa, mutta menen ensi vuonna opiskelemaan ammattiin :P

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
Suoraansanottuna "keskustelu" on turhaa. Jos tiedät mitä työtä haluat tehdä isona, mene amikseen. Jos et tiedä, niin mene lukioon. Tuollainen turha ininä jomman kumman osapuolen älykkyydestä on ainoastaan ärsyttävää.

Siinä olikin aika lailla kiteytettynä mielipiteeni. Alan oikeastaan olla jo aika kyrpiintynyt näihin "lukio vs. amis"-tappeluihin, sillä mielestäni tässä tappelussa ei ole yhtä voittajaa. Kullakin pitäisi olla oikeus opiskella sitä mitä itse haluaa joutumatta tuomituksi.

Itse olen ammattikoulussa, enkä koe olevani jotenkin typerämpi tai yksinkertaisempi kuin lukiolaiset. Kyllähän tietenkin amiksesta sitä yleissivistystä saa paljon vähemmän kuin lukiosta, mutta mielestäni yleissivistystä voi kehittää opiskelujen ulkopuolellakin, esim. lehtiä ja kirjoja lukemalla. Minä ainakin luen paljon, seuraan uutisia ja olen muutenkin kiinnostunut siitä mitä maailmalla tapahtuu. Luonnollisesti tiedän vähemmän esimerkiksi matematiikasta kuin lukiolaiset kaverini, mutta toisaalta minä en ehkä tarvitse tulevaisuuden ammatissani yhtä paljon noita tietoja kuin kaverini jatko-opiskeluissaan. Ja kyllä sieltä lukiostakin niitä ihmisiä löytyy, joita ei opiskelu kauheasti kiinnosta eikä yleissivistyskään ole parhaimmasta päästä.

Kaikkein eniten ärsyynnyn kommenteista, ettei amiksessa mukamas joutuisi ikinä tekemään yhtään töitä opiskelujen eteen. Totta kai niitäkin ihmisiä löytyy, jotka haluavat päästä kaikesta mahdollisimman vähin ponnisteluin, mutta itse ainakin olen ahkera opiskelija ja motivoitunut oppimaan koko ajan uutta opiskelemastani alasta. Mielestäni amiksessa se on aika lailla itsestä kiinni, että kuinka paljon siellä oppii asioita. Eivät opettajat rupea opiskelijoita väkisin raahaamaan tunneille ja harjoittelemaan käytännön töitä.

En myöskään näe mitään syytä, että miksi minun olisi pitänyt mennä lukioon pelkän yleissivistyksen vuoksi, kun unelma-ammatti on jo selvillä ja pääsen siihen kätevimmin amiksen kautta suoraan. Jatko-opiskelukelpoisuudesta en ole niinkään kiinnostunut, sillä en ainakaan näillä näkymin halua jatkaa opiskelua enää amiksen jälkeen. Ja mitä näihin palkkakeskusteluihin tulee (lukiolaiset tulevat saamaan parempaa palkkaa tulevaisuudessa jne.), minulle ammatissa merkitsee moni asia enemmän kuin palkkapussin suuruus. Eniten merkitsee se, että saan tehdä mielekästä ja itseäni kiinnostavaa työtä.

Voisin kirjoittaa tästä asiasta vaikka kuinka pitkään, mutta noin niin kuin kiteytettynä: jokaisen pitäisi saada opiskella sitä mistä on itse kiinnostunut. Lukiossa opiskelevat ne, jotka eivät ehkä tiedä vielä mitä haluavat tehdä tulevaisuudessa työkseen taikka tarvitsevat jatko-opiskeluja unelma-ammattiinsa pääsemiseen. Amiksessa taas opiskelevat ne, jotka pitävät enemmän käytännönläheisestä työskentelystä ja tietävät jo, mitä haluavat tehdä työkseen. (Toki nämä väitteet eivät päde kaikkiin.)

Ei opiskelupaikka tee kenestäkään typerää ihmistä.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
En edes ymmärrä miksi tästäkin jutusta on tehty ns. kiistan aihe, eiköhän jokainen saa tehdä mitä haluaa ja opiskella niin monta ammattia kuin haluaa. (Muuten mielestäni on yksi epäkohta se että teoriassa opintotukea voi saada kokonaisuudessaan vain yhteen yliopistotutkintoon, mutta toisen asteen tutkintoja saisi tehdä vaikkapa loppuelämän, kun niissä ei ole rajoitettua opintotukikuukausien määrää, aika rasittavaa jos valitsee korkea-asteen opiskelupaikan "väärin" ja haluaisi vaihtaa").

Itse olen sekä ylioppilas että amis ja olen yliopistossakin opintoja suorittanut. Yläasteella minulle oli ihan selvää, että haluan lääkäriksi, opettajaksi tai asianajaksi ja menin siksi lukioon. Lukiossa kuitenkin päädyin ensin opettajan kannalle tai sitten biokemistiksi, joten hain yliopistoon kahteen eri pääaineeseen ja vielä teknilliseen yliopistoon. Pääsin sitten lukemaan matikkaa ja minusta piti tulla matemaattisten aineiden opettaja. Ekan opiskeluvuoden aikana päätin, että jos kuitenkin opiskelisin laajemmin, jotta koko elämäni ei rakentuisi opettajakoulutuksen varaan, pääaineessani voisi tehdä ns. yleisen linjan ja lukea pääainetta ja sivuainetta enemmän kuin opettajalinjalla. Sitten aloinkin haluta kauppatieteelliselle alalle ja muutamassa pääsykokeessa olinkin, paras sijoitus oli muutaman pisteen päässä opiskelupaikasta. Tänä aikana sairastuin masennukseen ja koska kyllästyin siihen etten päässyt kauppatieteelliselel alalle yliopistoon, hakeuduin merkonomiopintoihin ja ensi keväänä pitäisi valmistua. En edes tiedä haluaisinko asiantuntijaksi, tilintarkastajaksi tms. mihin yliopisto valmistaisi sillä voisin olla ihan tavallinen kirjanpitäjä ja/tai palkanlaskija ja tehdä alalla ns. amishommia. Kuitenkin haaveilen vielä kauppatieteellisen alan yliopisto-opinnoista, ihan senkin takia jos joskus haluaisin vaikkapa alan opettajaksi amikseen, sillä minulla on kuitenkin pieni kipinä tiedon levittämiseen, mitä opettaminen periaatteessa onkin. Nyt vain huolittaa jäljellä olevien opintotukikuukausien määrä ja olen hieman katkera siitä ettei yhteiskunta varaudu siihen, että joku yliopistossa opiskellut voi haluta vaihtaa alaa kokonaan, noin 15 kuukautta ei riitä millään kokonaiseen uuteen tutkintoon. Toivottavasti taloushallinnon alalla on osa-aikaisia työpaikkoja, jotta voisin työskennellä opintojen ohella.

Moni varmasti ihmettelee miten tämä kertomani yliopistojuttu liittyy aiheeseen. No halusin vain antaa esimerkin siitä miten ammattihaaveet voivat muuttua ajan myötä ja kadonnut haave voi jopa uusiutua jollakin tavalla. Ja jos peruskoulussa joku olisi sanonut, että päädyn joskus amikseen, olisin nauranut itseni kipeäksi sillä tuolloin halveksin amiksi ja koko ammattikoulutusta, nyt tosin olen paljon fiksumpi enkä pidä amiksen sen tyhmempinä kuin muitakaan. Ja on niitä idiootteja myös lukiossa ja yliopistossa (omaa kokemusta) joten amiksilla on varaa puolustautua haukkuja vastaan.

Jos olisin opo, suosittelisin kaikille peruskoululaisille amisopintoja. Lukion ehtii suorittaa myöhemminkin aikuispuolella iltaopintoina töiden ohella. Lisäksi opiskelijan on varmasti muutenkin helpompi saada opintojen ohelle osa-aikatyötä ja kesätöitä, jos on jokin ammatti taustalla eikä ole suhteita.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
Ei lukiota ja amista voi asettaa paremmuusjärjestykseen. Riippuu henkilöstä ja tilanteesta kumpi sopii paremmin. Erittäin suuri osa yläasteen päättäneistä tuskin on valmis päättämään niinkin isosta asiasta kuin tulevaisuuden ammatista. Onneksi elämä on oletusarvoisesti nykyään niin pitkä, että on varaa erehtyäkin ja opiskella vaikka useampaa alaa. Jos 15-vuotiaana tuntuu siltä, että mieluummin opiskelee kosmetologiksi kuin pänttää lukiossa, niin mikäs siinä. Myöhemmin jos siltä tuntuu, voi aina mennä aikuislukioon. Lukio on hyvä niille, jotka eivät tiedä mitä haluaisivat tehdä ja jotka ymmärtävät että lukio tosiaan on lukemista, kuten myös niille joilla on kiinnostusta akateemiseen jatkokoulutukseen. Amis-ammatit ja akateemiset alat ovat ihan yhtä tärkeitä mun silmissäni - monilla amiksesta valmistuneilla on jopa tärkeämpi rooli kuin joillain yliopiston ns. huuhaa-tieteen maistereilla. Ei sillä, itse oon abiturientti ja aion myös yliopistoon ja hyvin todennäköisesti opiskelemaan jotain yhteiskunnan perustarpeiden kannalta melko turhaa.

Esim. lääkis ja oikis vaativat sitä lukupäätä, lukion kurssien pohjatietoa ja yleissivistystä. Jos ei ole valmis käymään edes kolmen vuoden lukiota, jonka läpipääsyyn ei tarvita mitään kovin erikoisia taitoja, miten luonnistuisi monet pitkät vuodet yliopistossa erittäin vaativan aiheen parissa? Veikkaanpa että lääkiksessä (ja jo pääsykokeissa) pärjääminen olisi aika vaikea, jos ei niitä lukion bilsan- ja kemiankursseja olisi takana.

Amiksen huono puoli on mielestäni se, että monille suosituille linjoille otetaan aivan liikaa opiskelijoita, eikä kaikille todellakaan riitä töitä. Näistä esimerkkinä vaikkapa audiovisuaalinen ala, josta valmistutaan media-assistentiksi. Tämänkaltaiset tutkinnot on tosi suosittuja, mutta fakta on että media-assistentteja ei tarvita niin paljoa, kuin heitä valmistuu. Jatko-opiskelulla AMK:ssa voi tietysti parantaa työllistymismahdollisuuksiaan, mutta tähän ei 15-vuotiaana välttämättä olla varauduttu, vaan ajatellaan että 3 vuoden päästä ura urkenee.
Don't cry because it's over, smile because it happened.

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
Omasta mielestäni tämä keskustelu on täysin turhaa yleensäkin ottaen. Ei voi verrata jotain älykkyyksiä sen perusteella, kummassako oppilaitoksessa opiskelee. Tiedän lukiolaisia, jotka ovat menneet alle 7 keskiarvolla tai vastaavasti yli 9 keskiarvolla. Toisaalta tiedän myös niitä amiksia, joiden keskiarvo on ollut yläasteella 9 tai sitten se 6. Ei se riipu mistään älykkyydestä eikä koulutuspaikka ole uusi älykkyysosamäärän mittari.
Amiksen ja lukion opiskelijat kuitenkin hakevat opiskelupaikkoihinsa eri syistä yleensä. Lukioon menevät ne, jotka haluavat kouluttautua sellaisiin ammatteihin, joihin tarvii sen lukiopohjan. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti tiedä viisi- tai kuusitoista vuotiaana, mitä ammattia haluaisi harjoittaa tulevaisuudesssa. Amikseen taas yleensä hakevat ne, joilla on joku käsitys mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä työkseen. Toki tiedän sellaisiakin, jotka ovat sitten vasta täydennyshaussa saaneet jonkun paikan alalta, joka ei kiinnosta, mutta menneet kuitenkin välttäen välivuoden... Onhan sekin parempi toisaalta, riippuu toki vähän.
Amikesssa opiskelevat oppivat enemmän tekemällä, kun taas lukiossa olevat lukemalla.

Mielestäni lukiota ja amista ei voi verrata keskenään ollenkaan. Ne ovat kuitenkin kaksi aivan erilaista koulutuspaikkaa.

Terveisin kaksoistutkintolainen
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
Pannaanpa mylly pyörimään vielä yhdellä lisäkysymyksellä, minkä kaikki täältä sitten varmasti näkevät: ovatko lukiolaiset varmasti aina ammattikoululaisia sivistyneempiä (huomaa, erisuuri kuin älykkyys), ja ovatko ammattikoululaiset heti parempia vaihtamaan renkaita/laittamaan ruokaa/ompelemaan whatever (siis puhun nyt arkitouhuista, en oman alan asioista)? Ovatko kaksoistutkintolaiset oman ja muiden elämien jumalia, kun osaavat molemmista puolista vähän kaikkea?

Poissa miki

• Vuotislainen
Itse olen käynyt lukion ja nyt opiskelen ensimmäistä vuotta amiksessa lähihoitajaksi. Kaveripiiristäni löytyy sekä lukiolaisia että amiksia, enkä voi kyllä mennä väittämään että toinen ryhmä olisi millään tavalla toistaan viisaampaa sakkia. Lukiosta toki saa kattavan yleissivistyksen ja mahdollisuuden petrata älykkyyttään esim. matematiikassa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä mielestäni viisauden kanssa, kun monesti kuulee kinasteltavan kummatko näistä nyt ovat viisaampia. Viisaus riippuu ihan ihmisestä itsestään ja se kasvaa elämänkokemuksen myötä. :) En koe olevani itse mitenkään erityisen viisas koska olen käynyt lukion, mutta kyllä lukio mielestäni tiettyjä valmiuksia elämään antoi. Lukiolle plussat siitä, että sen käyneenä on paremmin perillä maailmanmenosta näin laaja-alaisesti. Osaan itse ainakin keskustella ja tulla toimeen paremmin ihmisten kanssa kun tiedän useimmiten mistä on kyse kun puhutaan esim. ilmastonmuutoksesta ja huomaan myös kielitaitoni olevan parempi kuin ei-lukion käyneillä. Myös monissa ryhmätöissä amiskaverini tulevat kyselemään minulta apua esim. joidenkin sivistyssanojen kanssa, kun niitä lukioaineissa ollaan kuitenkin enemmän käsitely.

Joissakin asioissa taas amis ajaa reilusti lukion edelle. Suurin osahan lähtee lukiosta opiskelemaan esim. yliopistoihin, jolloin opiskeluvuosia kertyy hirveän pitkä määrä. Se varmaan on joillekkin okei ja saahan sieltä arvokkaat valmistumispaperit kouraan. Itse kuitenkin ainakin tarvitsen toimeentulon ja mielestäni ammattikoulu oli sopiva valinta, sillä lukiolaisena en onnistunut saamaan edes pätkätöitä koulun ohelle vaikka olisin tarvinnut. YO-pohjaisen ammattitutkinnon saa läpi kahdessa vuodessa, siinä ajassa tehdään myös työharjoitteluja ja ainakin omalla alallani uskoisin työllistyväni pian. Ammattikoulusta pääsee lukiota joutuisammin työelämään ja elantoon kiinni, mikä on mielestäni ihan hyvä asia. Eikä ammattikoulun käyminen tarkoita sitä, että loppuelämä täytyisi viettää duunarin hommissa, vaan olen itsekkin ajatellut että kun ensin muutaman vuoden työskentelee ja säästää samalla rahaa, on paremman valmiudet lähteä opiskelemaan myöhemmin taas lisää jos kiinnostaa.

Empä osaa nyt kuitenkaan sanoa selvää totuutta näiden koulutusten välillä, kumpi on loppujenlopuksi parempi. Lukio on kuitenkin hyvä vaihtoehto peruskoululaiselle joka ei vielä 15-vuotiaana ole halukas tai valmis päättämään tulevasta ammatistaan. Itse ainakin lähdin siltä pohjalta lukioon ja hyvä oli päätös. Toisaalta jos tietää jo silloin, että joku ala kiinnostaa enemmän kuin pelkkä pänttääminen, niin amis on sitten varmasti perempi. Ja kuten aiemminkin on mainittu, niin lukionhan ehtii käydä myöhemminkin esim. iltaopintoina ja myös ammattikouluihin otetaan aikuisopiskelijoita, eli oppia ikä kaikki. Ei tehdä niin suurta rajaa amisten ja lukiolaisten välille.
We can leave this world, leave it all behind,
we can steal this car if your folks don't mind,
we can live forever if you've got the time.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
Toinen hyvä syy lukioon lähtimiselle sen lisäksi, ettei tiedä miksi haluaa, on minusta muuten myös se, että tietää haluavansa opiskella myöhemmin jotain alaa yliopistossa. Yliopistoonhan lukio on helpoin tie, ja toisaalta monia yliopistoaloja (esimerkiksi itse opiskelemiani psykologiaa ja filosofiaa) ei vielä peruskoulussa opeteta, joten niihin saa pohjat vasta lukiosta :) Toki amiksestakin voi päästä yliopistoon, mutta se on luultavasti vähän kivisempi tie, oma amiksen kautta yliopistoon pyrkivä ystäväni sitä nykyään harmitteleekin, kun ei muinoin saanut mentyä lukioon.

Mutta en kyllä näe mitään syytä asettaa ammattikoulua ja lukiota keskenään mitenkään järjestykseen, se riippuu ihan siitä että mitä ihminen elämältään haluaa ja kumpaa kautta siihen helpommin pääsee.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
Pannaanpa mylly pyörimään vielä yhdellä lisäkysymyksellä, minkä kaikki täältä sitten varmasti näkevät: ovatko lukiolaiset varmasti aina ammattikoululaisia sivistyneempiä (huomaa, erisuuri kuin älykkyys), ja ovatko ammattikoululaiset heti parempia vaihtamaan renkaita/laittamaan ruokaa/ompelemaan whatever (siis puhun nyt arkitouhuista, en oman alan asioista)? Ovatko kaksoistutkintolaiset oman ja muiden elämien jumalia, kun osaavat molemmista puolista vähän kaikkea?
Kaksoistutkintolaisista on kuullut sanottavan, että osaavat vähän kummastakin puolesta, mutteivät kumpaakaan kunnolla - mikä nyt ei yleistämiskelpoinen ole missään tapauksessa, vaikka tottahan se lukiopuoli jää vähemmälle kuin ihan lukiossa päätoimisesti opiskelevalta.
Sekin on vähän kaksipiippuista, että mikä onkaan loppuviimeksi sitä sivistystä ja mikä ei... Itse kokemuksesta väittäisin, että puolin jos toisin löytyy näitä käsittämättömiä tapauksia, mutta eipä voi monesta ihmisestä mennä heti sanomaan, opiskeleeko tämä lukiossa vai amiksessa. Kyllähän amiksessa taasen noita hieman heikomman keskiarvon omaavia opiskelijoita on enempi - syynä mahdollisesti se, että pänttääminen ei kiinnosta siinä mielessä kuin tekeminen. Sen olen amiksessa huomannut, että ne kutosen keskiarvolla amikseen tulleet saattavat omalla alallaan silti pärjätä todella hyvin ja omata harrastuneisuuttakin alaa kohtaan, mutta tämänkaltainen osaaminen ei pääse peruskoulussa yhtä lailla esille kuin pänttäämisestä innostuneella, lukioon suuntaavalla ja sitä myötä korkeamman keskiarvon omaavalla.

Vaikka nykyään onkin lukio ja amis melko lailla tasa-arvoisia keskenään, kyllä sitä itse on saanut jos jonkinlaista kummeksuntaa osakseen, kun lukiosta tuonne amikseen loikkasin, ja olipa päättötodistukseni oikein opettajien kahvihuoneessakin ollut kuulemma. :D Joiltakin osin kesti hetken, ennen kuin koulullakaan jengi tajusi, että ihan oikeasti olen alasta kiinnostunut, ja pärjään myös ammattiaineissa erinomaisesti siinä missä lukuaineissakin - pakko sanoa, että en tiedä, onko loppuviimeksi lukiossa vaiko amiksessa ollut enemmän opettelemista.

Riippuu varmasti paljonkin alasta, miten suhtaudutaan ja kuinka poikkeustapauksia erinomaisen lukupään omaavat opiskelijat kys. alalla ovat, ja itse varmaan on yksi räikeimmin erilainen ala lukioon verrattuna, kun tosiaan paljoa ei seiskaa parempia keskiarvoja porukalta löydy. Ei siinä silti mitään, kun tuolla painaa enemmän se ammatillinen osaaminen - ei auttaisi itselläkään pitkään yrittää ratsastella hyvillä lukuainenumeroilla tuolla.

Tosiaan, lukiota ja amista on aivan järjetöntä yrittää laittaa arvojärjestykseen, sillä nuo kumminkin ovat aivan erityyppisiä suuntautumisvaihtoehtoja, ei niitä voi oikein verratakaan keskenään, joten kuinka ihmeessä nuo pitäisi lyödä johonkin arvojärjestykseen? Ja miksi ihmeessä?
Onhan se hauskaa näitä 'amis tienaa enemmän' lausahduksia huumorimielessä viljellä, ja hyvinkin tuo on käytännön elämässäkin mahdollista, mutta mitä sitten? Kyllä itselleni palkkatasoa enemmän meinaa se kiinnostus ammattia kohtaan, eikä mikään lukupääkään saisi siihen vaikuttaa, mitä elämässään tekee - joo, kyllä, voisin varmaan käydäkin lukion loppuun, lähteä yliopistoon ja keksiä sieltä jotain kivaa, mutta ei kiinnosta, eikä sillä ole mitään tekemistä kapinoinnin tmv. kanssa - mikä oli myös monien hyvin vaikea tajuta.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Rat-Tail Jim

• Rock n Roll -sekopää
  • Vuotislainen
  • Feuer Frei
    • Feuer Frei
Kaikista eniten minua tässä lukio versus ammattikoulu -keskustelussa syö se, että lukiolaiset yleistetään usein kirjanörteiksi joilla ei ole muuta elämää kuin koulu. Vastaavasti ihmiset yleistävät ammattikoulun olevan jotenkin helpompaa ja vähemmän vaativaa kuin lukio. Ja ennen kaikkea se 'sinne nyt pääsee millä keskiarvolla vaan', kun totuus on se, ettei varmaan ikinä ole ollut näin vaikeaa päästä mihinkään kouluun.

Yleisesti ottaen on täysin se ja sama meneekö lukioon vai ammattikouluun, koska sen jälkeenhän sitä ollaan taas samalla linjalla. Jos henkilö Y on opiskellut sosiaali- ja terveysalan perustutkinnolla itselleen lähihoitajan ammatin ja henkilö X on ylioppilas ja he hakevat vaikkapa insinööriksi valmistavaan koulutukseen, ei kummallakaan ole erityisiä etuuksia. Minusta on hyvä, että lukiosta ja ammattikoulusta saa samanlaiset mahdollisuudet tulevaisuutta koskien; olisiko edes pahemmin tympeä ratkaisu että vain ammatikoulupohjalta pääsee ammattikorkeakouluun? Minä ainakin valitsin lukion ihan vain siksi, että koko Jyväskylässä oli tarjolla yksi kiinnostava ammatikoululinja, joka sekin olisi ollut niin raskas, että menin ennemmin lukioon. Diakonia-ammattikorkeakoulu kuitenkin tähtäimessä parin kolmen vuoden päästä.
Und der Haifisch, der hat tränen, und die laufen vom Gesicht, doch der Haifisch lebt im Wasser - so die Tränen sieht man nicht.

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
Kaikista eniten minua tässä lukio versus ammattikoulu -keskustelussa syö se, että lukiolaiset yleistetään usein kirjanörteiksi joilla ei ole muuta elämää kuin koulu. Vastaavasti ihmiset yleistävät ammattikoulun olevan jotenkin helpompaa ja vähemmän vaativaa kuin lukio. Ja ennen kaikkea se 'sinne nyt pääsee millä keskiarvolla vaan', kun totuus on se, ettei varmaan ikinä ole ollut näin vaikeaa päästä mihinkään kouluun.

Ainakin omalla kohdallani merkonomiopinnot sujuvat paremmin kuin lukio eikä todellakaan ole jälleen tulossa mitään kirjoituksia, vaan pelkät ammattiosaamisen näytöt. Helppous voi tosin johtua siitä, että ikää ja kypsyyttä on tullut lisää ja kun ei ole paljoa kotitehtäviä ja sellaisia aineita jotka eivät kiinnosta niin jaksaa paremmin paneutua opintoihin. Tosin voi olla että peruskoulupohjaisilla on jotenkin rankempaa, yo-pohjaisella linjallahan saa 40 ov lukion päättötodistuksesta.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
Kyllä keskustelu on siinä suhteessa täysin turhaa, että voittajaa ei ole. Toisille on lukio oikea paikka, toisille ammattikoulu. Jos tietää mitä haluaa tehdä isona tai on edes jotain ajatuksia millä alalla kannattaa ehdottomasti mennä ammattikouluun. Tietysti sillä oletuksella, että osviitta osoittaa johonkin ammattikoulussa opittavan alan suuntaan. Jos haaveilee opettajan ammatista tms. kannattaa toki mennä lukioon.

Lukiolaisten haukkumisen lisäksi olen kuullut paljon nälvittävän amiksia. Amiksia tunnutaan pitävän tyhmempinä kuin lukiolaiset. Aivan kuin sinne menisivät vain ne, jotka eivät lukioon pääse. Tuo on täysin puppua. Minäkin olisin päässyt lukioon, mutta en halunnut. Luulin haluavani kokiksi, joten hakeuduin catering-alalle. No ei kokkia tullut, mutta ala oli silti hyvä. :D Oli kyllä aika shokki joillekin, kun näkivät todistukseni ja kuulivat, etten mene lukioon. :D Oli kuulemma kykyjen tuhlausta. Ja pah. Se, että on hyvä lukuaineissa ei tarkoita automaattisesti sitä, että pitäisi mennä lukioon. Enemmän pitäisi painaa se mikä kiinnostaa. Lukiolaisia taasen tunnutaan pitävän tylsinä lukutoukkina ja kömpelöinä mitä käytännön hommiin tulee. Tuokaan tuskin pitää paikkansa. Noiden yleistysten ja ennakkoluulojen pohjaltahan mun pitäisi olla ylioppilas. :D

Eivät amikset välttämättä ole yhtään sen tyhmempiä kuin lukiolaiset, eivätkä lukiolaiset käsistään yhtään sen kömpelömpiä. Molemmista paikoista löytyy monenlaisia ihmisiä. Toki kokkilinjalta valmistuneet on taitavia ruuan laittajia ja rakennuspuolelta valmistuneet hyviä remonttihommissa. Mutta rakennuspuolelta valmistunut ei välttämättä ole yhtään sen etevämpi fiksaamaan autoa tai laittamaan ruokaa kuin ylioppilaskaan.

Jatkokoulutus taasen on myös aika alasta riippuvaa. Ammattikoulusta saa aika heikot eväät jonnekin yliopiston matikan kursseille näin esimerkkinä mainitakseni. Ylioppilaan taasen voi olla aika vaikea pärjätä jossain ammattikorkeakoulun linjalla, joka on tarkoitettu jollekin tietylle ammattikoulun alalle jatkokoulutukseksi (en ole tutustunut tarjontaan, joten en tarkalleen tiedä mitä koulutuksia Amkissa on tarjolla). Sitten on ne linjat ja alat joille pääsee yhtä lailla molemmista. Näiden kohdalla tuskin on mitään eroa, kumman koulutuksen on käynyt ensin.

Lukiota en ole käynyt, joten en voi verrata onko se todella vaikeampaa kuin ammattikoulu. Sen kuitenkin voin sanoa, ettei ammattikoulukaan pelkkää lepäilyä ole. On sielläkin kokeita ihan riittämiin. Ja sitten on ne näytöt. Ja viimeisimpänä päättötyö, jossa on sekä käytännön osuus että kirjallinen osuus ja joka ei ainakaan omalla alallani ollut ihan sormia napsauttamalla tehtävä homma. Paljon on ammattikoululaisillakin oppimista. Osa oppimisesta vain tapahtuu käytännöntyöllä.

Tästä keskustelusta uupuu muuten kokonaan se vähiten tunnettu opiskelupaikka kauppaoppilaitos. Haluaisiko sitäkin koulua käyvät/käyneet kertoa aatteitaan? Yleistetäänkö teitä jonkinlaisiksi? Pidättekö te ammattikoululaisia tai lukiolaisina jonain kummajaisina? Onko kauppaopisto parempi/huonompi kuin jompikumpi näistä? Entä helpompi tahi vaikeampi? Mitä mieltä yleensä näistä tämän keskustelun asioista?
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
Tästä keskustelusta uupuu muuten kokonaan se vähiten tunnettu opiskelupaikka kauppaoppilaitos. Haluaisiko sitäkin koulua käyvät/käyneet kertoa aatteitaan? Yleistetäänkö teitä jonkinlaisiksi? Pidättekö te ammattikoululaisia tai lukiolaisina jonain kummajaisina? Onko kauppaopisto parempi/huonompi kuin jompikumpi näistä? Entä helpompi tahi vaikeampi? Mitä mieltä yleensä näistä tämän keskustelun asioista?

Itse opiskelen tavallaan kauppaoppilaitoksessa, mutta ihan amis se vaan on, ainakin Tampereella kauppaoppilaitos-käsitteestä on luovuttu ja koulu kuuluu Tampereen ammattiopistoon. Joten ainakin pidän itseäni amiksena, tosin ylioppilaspohjaisella linjalla. Itse olen taloushallinnon ryhmässä, joten aika paljon on matemaattista juttua. Toimistolinjalaiset hallitsevat tietotekniikan, mutta eivät kuitenkaan niin hyvin kuin datanomiopiskelijat ja linja taitaa valmistaa ihan perustoimistotyöhön. Asiakaspalvelun ja markkinoinnin linja valmistaa myyntitöihin ja mm. mainostoimistoon (kai). Lisäksi linjavalinta vaikuttaa työllistymiseen, sillä esim. vain taloushallinnossa opiskellaan laajasti kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, mutta asiakaspalvelussa on varmaankin markkinointitutkimusjuttuja, mihin taas taloushallinnan puoli ei pätevöitä.

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
Ikuisuuskysymys, sanoisin.

Omasta mielestäni molemmissa on omat hyvät puolensa. Itse aion mennä lukioon, mutta on se amiskin mielessä vilahtanut, koska siellähän saa kuitenkin opiskella heti sitä mikä tuntuu oikealta. Mutta niin voi toisaalta lukiossakin ja sen jälkeen on sitten useita vaihtoehtoja. Riippuu näkökulmasta. Toisille sopii paremmin amis, toisille lukio. Amis niille, jotka tietävät, mitä haluavat isona tehdä ja lukio niille.
I can see you

Poissa aholopai

• kappale kauheinta historiaa
  • Vuotislainen
Asia on mielestäni hieman kaksipiippuinen ja puhun lähinnä omalta kohdaltani, sillä kun päätin peruskouluni keväällä 2006 niin ammattikoulu oli tuolloin ihan selvä valinta, koska tiesin että en tulisi pärjäämään lukiossa lähinnä huonon matematiikan taitoni vuoksi ja ammattikouluaikonani 2006-2008 ajalla kävin hetken aikaa myös kaksoistutkintoa mutta tiputin siitä siis lukion pois koska se ei todellakaan ollut minun juttuni ja nyt kun olen uudestaan ammattikoulun penkillä valmistumassa ensi keväänä niin toteaisin että en ole katunut valintaani hetkeäkään

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
Itse olen sitä mieltä, että ammattikoulu on parempi, koska sen kun on käynyt on jo ammatti ja voi sitten hommata itselleen työtä. Mutta toisaaltaan voisin sen verran puollustaa lukiota, koska jos ei tiedä mitä ammattia haluaa oikeasti opiskella lukiossa on se hyvä puoli että voi korottaa numeroitaan ja miettiä ihan rauhassa mitä sitä tulevaisuudelta haluaa. Ei välttämättä tarvitse suorittaa montaa ammattia kun tietää jo varmasti mitä haluaa tehdä työkseen.

Eli ottaa nyt sitten tästä minun mielipiteestä selvää joillekkin nyt vaan sopii enemmän ammattikoulu ja joillekkin sitten se lukio.

~D~
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
Diibi Do, unohdat tuosta vallan ne, jotka tarvitsevat sitä lukiota päästäkseen haluamalleen uralle; esimerkiksi lääkikseen jos tahtoo, on se lukio aika ehdoton, samaten on monen muunkin yliopistoalan laita. Joo, on mahdollista päästä ammattikoulun kauttakin sinne, mutta miksi tarvitsisi, jos lukiosta saa paremmat eväät?
Jotkut lähtevät lukioon miettimään rauhassa tulevaisuuttaan ja saattavat päätyäkin ammattikouluun lukion jälkeen, mutta eipä siitäkään voi tehdä mitään päätelmiä lukion turhuudesta. Eivätkä kaikki ammattikoulusta valmistuvat saa heti töitä; joillakin aloilla työpaikka on kiven takana, ja voi joutua tekemään jos jonkinlaista ei niin mieleistä työtä. Toisilla aloilla tosin työpaikka löytyy helposti, itsellänikin on se onni alalla, ettei hirveästi tarvitse kortistossa hengailla, kunhan opintonsa suorittaa.
Minusta ihmisten pitäisi valita se reitti, joka tuntuu itsestä parhaalta vaihtoehdolta, ei sitä nopeinta ja helpointa.

Amiksessakaan ei tosiaan välttämättä se ensimmäisenä mielessä ollut ala olekaan sitten se, jota loppujen lopuksi haluaa opiskella, mutta mitäpä sitten? Sitten vaihdetaan alaa.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
Amiksessakaan ei tosiaan välttämättä se ensimmäisenä mielessä ollut ala olekaan sitten se, jota loppujen lopuksi haluaa opiskella, mutta mitäpä sitten? Sitten vaihdetaan alaa.

Giladra Carrion Joo niinpä. Itse olen tämän kokenut, kun ei se ensimmäinen ala ollutkaan se "unelma-ammatti"
ja tottahan se on että lukiosta varmaan saisikin ne paremmat eväät kun taas jos menee suoraan ammattikouluun ja sitten jonnekkin jako-opintoihin. Mutta niinkun taisin itsekkin sanoa jokainen valitsee itselleen sopivan reitin työelämään :D

~D~
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
Diibi Do, unohdat tuosta vallan ne, jotka tarvitsevat sitä lukiota päästäkseen haluamalleen uralle; esimerkiksi lääkikseen jos tahtoo, on se lukio aika ehdoton, samaten on monen muunkin yliopistoalan laita. Joo, on mahdollista päästä ammattikoulun kauttakin sinne, mutta miksi tarvitsisi, jos lukiosta saa paremmat eväät?
Jotkut lähtevät lukioon miettimään rauhassa tulevaisuuttaan ja saattavat päätyäkin ammattikouluun lukion jälkeen, mutta eipä siitäkään voi tehdä mitään päätelmiä lukion turhuudesta.

Kommentoisin tätä aihetta hieman. Offtopicia vähän, mutta omapa on aiheeni. :)
Minua lähinnä ärsyttää väite siitä, että lukiossa sitten rauhassa mietitään kolme vuotta sitä, mitä haluaa tehdä. Tietysti tämä joissain tilanteissa voikin olla näin, mutta omalla kohdallani ikävä tosiasia on se, että suunnitelmia pitää jo tietää aika paljon etukäteen. Olen nyt lukion ensimmäisellä vuodella opiskeleva, ja minulla on muutamia mahd. uravalintoja. Ei järjestyksessä.

1) Lääkäri. Tähän tähdätessä pitää tietää jo ensimmäisenä vuotena sinne haluavansa; fysiikka on pakko aloittaa jo ykkösellä, vaikka kemian ja tarvittavan biologian ehtisikin myöhemmin. Sama matematiikassa.
2) Pelastaja. Varsinkin, jos lähtökunto on hieman heikohko, on kuntotesteihin äärimmäisen tärkeä alkaa harjoitella jo mahdollisimman ajoissa. Minun tapauksessani olen harjoitellut niihin jo kaksi vuotta. Jos sinne päättää hakea vasta abivuoden talvella, on kusessa. Poikkeuksena jo valmiiksi hyväkuntoiset!
3) Ensihoitaja. Ainakin fysiikka on tarvittava myös pääsykokeissa. Vähän samaa linjaa kuin lääkäri-kohdassa.
4) Tulkki. Tarvittavan kielen syventävät on oikeastaan pakko olla luettuna. Jos tulee kakkosvuoden puolivälissä mieleen, että haluaa ollakin venäjän tulkki, saattaa olla hieman myöhässä... Tai ainakin viimeistään siellä abivuoden lopulla.
5) Muusikko. Teoriaopinnot musiikista olisi hyvä suorittaa jo etukäteen. En ole aivan varma pakollisuudesta, mutta suositeltavaa ainakin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Sum summarum: minun suunnitelmissani pitää ottaa huomioon nuo kaikki tällä hetkellä. Jos jätän jonkun noista pois, olen sulkenut myös ammatin pois. Tietysti kurssit voi käydä myöhemminkin, mutta tämä spekulaatio nyt perustuukin olettamukseen lukio keskiarvoisesti kolmessa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2011, 15:51:49 kirjoittanut Vispilä »

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
Jotkut lähtevät lukioon miettimään rauhassa tulevaisuuttaan ja saattavat päätyäkin ammattikouluun lukion jälkeen, mutta eipä siitäkään voi tehdä mitään päätelmiä lukion turhuudesta.

Kommentoisin tätä aihetta hieman. Offtopicia vähän, mutta omapa on aiheeni. :)
Minua lähinnä ärsyttää väite siitä, että lukiossa sitten rauhassa mietitään kolme vuotta sitä, mitä haluaa tehdä. Tietysti tämä joissain tilanteissa voikin olla näin, mutta omalla kohdallani ikävä tosiasia on se, että suunnitelmia pitää jo tietää aika paljon etukäteen. Olen nyt lukion ensimmäisellä vuodella opiskeleva, ja minulla on muutamia mahd. uravalintoja. Ei järjestyksessä.
Kuten kirjoitinkin, jotkut lähtevät lukioon miettimään, mitä tahtovat tulevaisuudessa tehdä - en todennut, että siellä rauhassa mietiskellään asioita, vaan että jotkut näin tekevät. Olihan lukiossa niitä, joille oli selvää, minne ovat hakemassa ja mitä tahtovat opiskella, mutta aika monella suunnitelmatkin muuttuivat opiskellessa.
Löytyy amiksestakin niitä, jotka eivät oikein varmoja ole, mitä tahtovat opiskella, mutta enempi ne taitavat juurikin lukioon mennä, koska saattaa olla hankala motivoida itseään opiskelemaan vain jotain alaa, jolle ei välttämättä suurta kiinnostusta ole.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
Jepjep - anteeksi, ei ollut tarkoitus antaa täysin kumoavaa ja/tai loukkaavaa kommenttia. Kuten myös mainitsin, tietysti joissain tilanteissa siellä saa miettiä rauhassa. :)

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
Ite olen siinä mielessä lukion kannalla - vielä näin ysiluokkalaisena - että sieltä saa paremman pohjan akateemisille aloille ja muutenkin astetta paremman yleissivistyksen. Tai ainakin ennen se jako kuulemma meni et lukio -> yliopisto, amis -> AMK. Itsellä ei ole tulevaisuudensuunnitelmat täysin selvinä, eikä mitään amista vastaan, mutta miulla pettäis pää amiksessa. En oo yhtään amistyyppiä, mutta silti pohdiskelen lähihoitaja-ensihoitosuuntauksella-suunnitelmaa. Plus kolmoistutkinto, tai sit kaksois. Mutta todennäköisemmin kolmois, jos nyt sisään pääsee ja innostus säilyy vielä yhteishakuun. :P Mutta lukion aion silti jossain muodossa suorittaa. Kiinnostus on terveydenhuoltopuolella ja ihmisten auttamisessa, ja suunnitelmissa olis lääkis, sairaanhoitajakoulu, psykologiksi tai vastaavaksi. Amiksessa oisi sitten se kiva, kun sieltä saisi valmiin ammatin, mitä voisi kesäisin tehdä, toisinkuin lukiosta. On se kuiten miellyttävämpi tehdä oman alan töitä kuin jotain kaupankassamyyntiä, jos ei siittä ole kiinnostunut.
Harmi sitten vain, että kun jos menee amikseen, ei sieltä saa niin hyvää pohjaa muun muassa lääkikselle, kuin lukiosta saisi. Vaikka sit kävisi kolmoistutkinnon, tai tällainen tunne miulle tulee kun asiaa miettii..

Onneksi tässä on vielä kevät aikaa kohottaa kuntoa ja arvosanoja, jos saa kutsu ensihoidon pääsykokeisiin ja vielä ennen yhteishakua käydä tutustumassa amispuolelle. :>

-Flyra, kohta ex-ysiluokkalainen
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
Njääh, typerää väitellä jostain tällaisesta. Tämähän riippuu ihan ihmisestä, toiset tarvitsevat lukiota päästäkseen töihin, toiset tarvitsevat amiksen. Ja se on ihan sama kumpaan menee, kun kummankin voi suorittaa myös vanhempana. On aikuislukiot, ja amiksessa näkee tosi usein ihan aikuisia ihmisiäkin. Onhan se lukio jees, jos tarvitsee sitä tietoa johonkin, mutta jos haluaa vaikka putkimieheksi niin siinä ei pahemmin kiinnosta ketään onko nyt ylioppilas vai ei. Ihan yhtä hyvin voisi väitellä siitä että kumpi on parempi, vihreä vai sininen. Toiset tykkäävät toisesta enemmän, toiset toisesta, mutta siitä on turha väitellä kun se on mielipidekysymys.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."