Kirjoittaja Aihe: Ihana, kamala helle  (Luettu 6421 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Ihana, kamala helle
« : Heinäkuu 15, 2010, 14:02:02 »
Niin, helle. Mitä mieltä olet tästä sääilmiöstä, joka on hellinyt piinannut suurta osaa Suomesta ja muustakin Euroopasta jo pari viikkoa? Nautitko, kun kerrankin ei tarvitse palella, vai onko olo tuskaisa?

Minä en erityisemmin pidä helteestä, varsinkaan jos lämpötila keikkuu jossain 30 asteen pahemmalla puolella. Suurin syy tähän on se, että vaikka kuinka yrittäisin pysytellä varjossa ja juoda paljon, niin päänsärky ja oksettava olo iskee todella helposti. Kai minut on vain tarkoitettu kylmempään säähän. Kylmällä on helppo lisätä vaatetta jos palelee, mutta kuumalla tulee jossain raja vastaan. Mitäs teet, kun ei ihoa voi riisua? Suorastaan kadehdin miestä, joka "saa" ajella ilmastoidulla autolla ilmastoituun toimistoon koko päiväksi, ja saa siitä herkusta vielä palkkaakin. Kotona taas lämpötila ei ole useampaan vuorokauteen laskenut alle 30 asteen, yöllisestä tuulettamisesta huolimatta, ja ahkera suihkussa vilvoittelu aiheuttaa kämpässä lähinnä sademetsiä muistuttavan ilmaston. Tukalaa! Kovasti toivon että meteorologien lupailemat ukkosmyrksyt eksyisivät meillekin päin.

Oma lukunsa ovat ihmiset jotka hokevat "Helteistä pitää nauttia, se on vaan asennekysymys". Nämä nauttimaan pakottajat eivät tietenkään itse kärsi kuumuuden aiheuttamasta huonosta olosta, eivätkä mitenkään suostu käsittämään että monelle helle on todella tukalaa, jopa vaarallista, jos henkilöllä on jonkinlaisia terveysongelmia. Huvittavinta tässä on se,  nämä valittamisesta valittajat tuntuvat olevan paljon kovaäänisempi ryhmä kuin helteestä valittajat :D Miksi ei voi vaan nauttia, jos mieli tekee, ja antaa muiden kärsiä rauhassa?

Laitetaankos pinoon hyviä vilvoitteluvinkkejä? Minun vinkkini on pestä pyykkiä ja vetää suoraan pesukoneesta mekko päälle. Viilentää mukavasti, varsinkin jos mekossa vielä menee kekkaloimaan tuulettimen viereen. Ja kun mekko on kuiva, niin seuraava märkä mekko niskaan. Iltauinti, jota jatketaan kunnes tulee kylmä, on myös hyvä iltainen viilennyskeino, vaikka viileä tunne ei kestäkään kuin pari tuntia.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Akai

• In dreams
  • Vuotislainen
  • Lumos!
    • Akai on dA
  • Pottermore: MarauderBlood107
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Ihana, kamala helle
« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2010, 14:16:58 »
Minä pidän helteesta, mutta täytyy sekin myöntää, että kun mittari hipoo jo kolmeakymmentä tulee minunkin sanottua päivässä monta kertaa että voi että kun on kuuma! Kunhan pitää itsensä viileänä, syömällä kylmiä asioita, kuten jäätelöä ja juotavaa, tai uimalla tai istumalla tuulettimen äärellä, on helle oikein mukava. Mutta 25 astetta on varmaan se ihannelämpötila, 30 alkaa olla jo hiukan liikaa.

Nyt tuntuu hassulta, sillä joka paikassa päivitellään, kuinka kuuma ulkona on. Täällä minun paikkakunnallani ei kyllä ole mitään ennätyksiä paukuteltu rikki, joten ei täällä minusta kovin kuuma ole ollut, kun välillä ilma näyttää vähän jopa synkistyvän. Lisäksi tämä minun mielipiteeni "ei nyt ole niin kuuma" voi johtua siitä etten jostai syystä ole paljoa ulos jaksanut vaivautua. :D Mutta olen jo helteitä kokenut, sillä viime viikolla kyllä ulkoilin, ja kuuma oli!
"Kautta Merlinin lötköimpien sepaluspöksyjen" - Ron, KV s. 251

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2010, 14:22:42 »
No en tiiä onko tätä kysymystä osoitettu minulle, kun en ole tuosta helteestä itse päässyt nauttimaan, paitsi parina päivänä Lahdessa alkukesästä, mutta vastaan kuitenkin.

Minä rakastan hellettä! Yksinkertaisen simppelisti rakastan! Talven -30 asteen pakkasten jälkeen, olisi ihanaa jos pari kuukautta saisi nauttia +30 asteesta, mutta täällä Lapissa sitä ei ole meille suotu :( Onhan se tietysti hirveää, jos on koko ajan ihan älyttömän kuuma, sisälläkin, mutta silti ottaisin ehdottomasti enemmin helteet, kuin nämä säät mitä meille täälä on tämän kesän aikana tarjottu. Tiedän kestäväni kuumankin sään, lukuisista ulkomaanmatkoista, kun viikon helle on joka kerta loppunut liian aikaisin. Onhan se tietysti erilaista ulkomailla kuin Suomessa, mutta silti.

Huvittavinta tässä on se,  nämä valittamisesta valittajat tuntuvat olevan paljon kovaäänisempi ryhmä kuin helteestä valittajat :D Miksi ei voi vaan nauttia, jos mieli tekee, ja antaa muiden kärsiä rauhassa?

Toi vois olla suunnattu suoraan mulle. Oon valittanu aika monelle kaverille siitä, että ne on valittanu mulle helteestä. Lähinnä olen valittanut siksi, että haluaisin itsekin päästä helteen kokemaan, mutta sen sijaan saan vain kuulla joka tuutista kuinka kamalaa se on. Mikäli joku haluaa vaihtaa paikkaa kanssani, sieltä helteisestä Etelä-Suomesta, tänne sääskiä täynnä olevaan Lappiin, niin ilman muuta!
Mutta joo, ymmärrän kyllä, etteivät monet pidä helteestä ja jatkuvasta hikoilusta, mutta minulle se olisi taivas <3

Ja viilennysvinkkejä? No immeiset, tulkaa ostamaan minulta jäätelöä täältä Lapista! Isoimmat ja halvimmat tötteröt saa minulta! ;P (*vinkvink*, mitenniin mainostan?) Mutta siis, oikeasti, jäätelönsyönti, uinti, lempijuomasi jaapaloilla ja unti! Ne viilentävät varmasti. ^^

//Akai väliin
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Méaway

• aivoton korpinkynsi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: IceNox21601
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2010, 14:41:47 »
Jos on tuskasta nukkuu ku on niin kuuma, laittakaa peiton lakana pakastimeen päiväksi :D Ja nukkukaa vaan sillä lakanalla niin hyvin saa unta! :D Ja ennen sitä käykää vaikka juoksemassa ja sit menkää k-k-k-ky-kylm-kylmään suihkuun :) sit jos on pahoinvointia kuumuuden takia, pitäs juoda limpparia ja syödä suolasta :) huom, suolasta ei sokerista :D Heti tulee parempi olo :::))
" Take this sinking boat and point it home, we've still got time."-

winddy -> Méaway

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2010, 15:14:34 »
Itse olen ennemminkin kylmän kuin kuuman ihminen. Talvella en juurikaan valittele kylmyydestä, mutta kesällä senkin edestä kuumuudesta. Saan kanssa aika helposti kesällä päänsärkyä, mutta onneksi burana auttaa. Meillä ei omisteta edes kotona tuulettimia kun vanhat hajosivat, on vain tuommoinen ihme viilennini joka onneksi on minun huoneessa :)

Mutta hyviä vinkkejä: Pitäkää ikkunat auki (niinkuin kukaan ei pitäisi :D), hommatkaan makuuhuoneeseen pimennysverho ja pitäkää se alhaalla koko päivä. Näin ei aurinko pääse makkariin ja illalla on viileää (ja kannattaa olla mahd. vähän makuuhuoneessa ja pitää ovi kiinii ettei muu talon lämpö mene sinne). Älkääkä juoko hirveästi kahvia tai alkoholia :)

Ja Méaway tiedoksi: limsaa ei kannata juoda helteellä mutta sen sijaan kannattaa juoda kivennäisvettä. Tämä ihan siitä syystä että kivennäisvedessä on kaikkia suoloja joita keho tarvitsee.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2010, 15:56:39 »
Helle oli mukava mökillä ollessa, kun saattoi koska tahansa mennä järveen pulikoimaan ja ns. muuttaa sinne järvenselälle. Mutta nyt kaupungissa, huoneisiin läkähtyy vaikka ikkuna on auki minkä voi ja verhot ovat kiinni koko ajan. Silti huoneen lämpötila nousee aina siihen kolmeenkymmeneen asteeseen, joka ei laske edes illalla mainittavasti. Ihanaa sitten mennä nukkumaan kuumuudessa, minä kun en osaa pelkällä pussilakanalla nukkua. x) Siksipä tuleekin sitten valvottua, kun odottelen huoneen viilenemistä. AInakin syy valvoa ja katsella elokuvia. >)

Juotua ainakin tulee paljon, kylmää limua ja vettä erityisesti. Ilman nestettä alkaa pää särkeä, eikä silloin ole mukavaa olla yhtään missään. Hellehän on lisäksi oikein ihana asia kun ulkona on, kuumuus tekee jo olon tukalaksi ja sitten kun mie ainakin palan melko helposti. Mukavaa sitten olla ulkona ties kuinka monen aurinkorasvakerroksen kanssa. Mutta olen onnellinen, kun kesällä on lämmintä, talvi kun vaikutti niin pahaaenteilevältä, että epäilin suuresti tuleeko kesästä lainkaan lämmin. No, nyt sitä lämpöä sitten ainakin riittää. ^^ Ja järvivedet lämpenevät niin, että siellä voi oikeasti lillua monta tuntia putkeen. *tahtoo takaisin mökille järven luokse*

Viilennysvinkkejä, hm. Eipä ole niinkään erilaisia mitä muut ovat jo sanoneet. Ikkunoista apposen auki kannattaa pitää aina varjon puolella olevat ja auringon puolella olevat taas hiukkasen raollaan - näin lämmintä ilmaa ei tule hirmuisesti sisään ja huone pysyy ehkä jopa siedettävänä. Myös liikkuminen huoneesta toiseen kannattaa, niin ei läkähdy vain yhteen huoneeseen (kannettava olisi pop, sitä voisi kuljettaa mukana).

Myös vampyyriksi muuttuminen voisi toimia. Nukkuisi päivät ja valvoisi yöt. Yöllä kun on kuitenkin viileämpää kuin päivällä. x)
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Hufflepuff Charm

• Käytöksellisesti rajoittunut ja silti julkisesti uskottava
  • Ylihörhö
  • *
  • sekä välttelevä yökein nolife-stalkkaaja
    • Vuotis, duh!
  • Pottermore: StormSpell22
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2010, 16:03:47 »
Jos on tuskasta nukkuu ku on niin kuuma, laittakaa peiton lakana pakastimeen päiväksi :D Ja nukkukaa vaan sillä lakanalla niin hyvin saa unta! :D Ja ennen sitä käykää vaikka juoksemassa ja sit menkää k-k-k-ky-kylm-kylmään suihkuun :)
Itse asiassa lämmin suihku toimii usein paremmin kuin kylmä pidemmällä tähtäimellä. :) Kylmä suihku viilentää kyllä hetkellisesti, mutta keho alkaa nopeasti taas reagoida ympäröivään kuumuuteen. Sen sijaan, jos käy lämpimässä suihkussa, olo raikastuu ja keho tottuu lämpöön, joten ympäröivä lämpö ei tunnu enää niin kuumalta.

Mutta hyviä vinkkejä: Pitäkää ikkunat auki (niinkuin kukaan ei pitäisi :D), hommatkaan makuuhuoneeseen pimennysverho ja pitäkää se alhaalla koko päivä. Näin ei aurinko pääse makkariin ja illalla on viileää (ja kannattaa olla mahd. vähän makuuhuoneessa ja pitää ovi kiinii ettei muu talon lämpö mene sinne). Älkääkä juoko hirveästi kahvia tai alkoholia :)
Ikkunoita ei todellakaan kannata pitää auki! :D Asunnossani on sisälämpötila parina viime päivänä ollut jossain 28 asteen tienoilla. Isoja ikkunoita on sekä itään, että länteen, joten joku ikkuna on melkeinpä koko ajan auringossa. Näin ollen ulkoilma on paljon kuumempaa kuin sisäilma, joten jos ikkunoita pitää auki, tulee sisälle vain entistä kuumempaa ilmaa. Varjossa on tottakai viileämpää, mutta meillä on ollut varjossa nyt vähintään 30, joten ulkoilma on siltikin kuumempaa kuin sisäilma. Itse ainakin avaan ikkunoita vasta kun lämpömittari näyttää ilman olevan viileämpää kuin sisälämpötila. Tämä tarkoittaa yleensä auringonlaskun jälkeen. Jätän lännen puolella olevan parvekkeen oven ja lasitukset auki yöksi, jossa viileä ilma pääsee edes vähän viilentämään. Idän puolella olevan makuuhuoneen ikkunaa sen sijaan en jätä yöksi auki, koska aurinko nousee minua ennen ja kuumaa ilmaa ehtii virrata sisään ennenkuin herään ja laitan ikkunan kiinni.

Olen myös suunnitellut ripustavani paksut verhot parvekkeen lasitusten sisäpuolelle juurikin sen takia, ettei aurinko suoraan paistaisi olohuoneen ikkunoihin ja parvekkeelle. Toki olohuoneen ikkunassa on sälekaihtimet kiinni, ettei ihan kaikkein kaamein lämpö tule sisään, mutta alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että pienet listoimenpiteet eivät olisi pahitteeksi.

Itse pidän kyllä lämpimästä enemmän kuin kylmästä, mutta vihaan näin korkeita lämpötiloja ihan jo senkin takia, että joka päivä saa sydän syrjällään pelätä, että töistä kotiin mennessään löytää lämpöhalvaantuneen koiran. Koiraparat kun eivät voi käydä suihkussa vilvoittelemassa tai ottaa pakastimesta jäätelöä halutessaan. Lisäksi näin kuuma saa minut jatkuvasti väsyneeksi ja epämotivoituneeksi ja olo on epämukava ja nihkeä ja jatkuva nesteiden juominen alkaa tulla jo pikkuhiljaa korvista ulos.

Itse viilennän koiran oloa kietomalla pakastimesta kylmäkalleja pyyhkeeseen ja asettelemalla niitä koiran makuupaikalle, antamalla koiralle pakastettuja luita nakerrettavaksi, kastelemalla koiran ja kietomalla sen märkään pyyhkeeseen ja vaihtamalla sen juomaveden säännöllisesti viileämpään. Lenkeillä en juoksuta tai leikitä koiraa ja yritän joko kulkea varjoisissa metsissä tai sitten paikoissa, joissa koira voi halutessaan käydä kahlaamassa joessa tai järvessä. Olen myös miettinyt lasten puhallettavan uima-altaan ostoa ja sen virittämistä kylpyhuoneeseen niin, että siellä olisi viileää vettä ja koira voisi päivän mittaan käydä siellä kahlailemassa, mutta luulen, ettei se itsenäisesti sitä kyllä tekisi. Tai sitten pitää ajella se kaljuksi...

Itseään voi yöllä viilentää myös vaikka niin, että täyttää puolentoista litran limupullon kylmällä vedellä (tai pistää sen vaikka pakkaaseen hetkeksi ennen nukkumaanmenoa) ja sitten nukkuu pullo unileluna.
Jos et näe sen kauneutta, mitä järkeä sinun on katsoa sitä?

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2010, 16:49:06 »
Kamala helle. Tätä ei oole todellakaan tehty minulle, olen selvästi talvi-ihmisiä. Jos mahdollista, niin vaihtaisin Zenzibarin kanssa paikkaa (ja söisin itse kaikki jäätelöt), ja matkustaisin siitä vielä kylmemmille seuduille! Itikat Zenzukka sais kyllä itte pitää.

Ihan hulluahan tämä on! Missään ei ole viileää, ei ulkona, ei sisällä ja yritän kovasti etsiä raikasta ilmaa, että tämä tukehtumisen tunne menisi ohi. Uimaan ei jaksa lähteä ennen kello seitsemää kun rannat ovat ihan täynnä ja niillä on vielä enemmän ötököitä kuin lain pitäisi sallia. Tulen näes yleensä hulluksi jos lähistölläni pörrää vaikka edes banaanikärpänen. Takapihalla pystyy istumaan varjossa vaikka haluaisi ottaa aurinkoa, joten... Ei tule otettua aurinkoa. Huonosti nukutun yön jälkeen väsyttäisi, mutta kuumuuden takia ei voi nukahtaa. Ja ostin vielä uudet rullaluistimet, mutten pääsisi edes korttelia ympäri tämän samperin kuumuuden takia!
Ja isä ehdotti, että menisin ulos telttaan nukkumaan, mutta sinne tulee ötököitä ja eiköhän aamulla aurinko tee teltasta saunaa. Huoh, sanon minä. Tämä ei ole kivaa, ei yhtään!

Toivottavasti jossain välissä sataisi vettä, voisin mennä vaikka istumaan tuohon etupihalle, ja saisi ruohikkokin vettä... Äh, en osaa yhtään nauttia kesästä!

Mutta pirtelö viilentää kummasti! ^-^
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2010, 18:10:14 »
Argh, helle on kamala! Lähinnä elän yöllä (pimeää ja viileää <2) mutta on sitä välillä pakko herätä ennen iltapäivää, varsinkin jos tahtoo isommalla porukalla kavereiden kanssa ulos ja harvempi suostuu liihottelemaan kanssani yöllä :''D Olen enemmänkin syysihmisiä sillä talvessa on vikana liian kylmä sää (:D heh ikinä ei ole hyvä) tai kamala loska, tykkään kyllä kesästä kun on loma mutta lämpötila saisi pysyä alle kahdenkymmenen eikä auringon tarvitsisi paistaa koko aikaa, en tykkää siitä yhtään >.< Tulee kuuma ja ruskettuu/palaa ellei ole yberhyvää aurinkorasvaa tai kulje huppareissa ja pitkissä housuissa (köhköh kaikkea on koitettu) ja silmiin sattuu ja inhottava hengittää jajaja..argh! : D Olen luonteeltani ihan vampyyri.. Tämänkin päivän olen viettänyt pimennetyssä huoneessa tuulettimen ääressä kirjoitellen ja opetellen soittamaan pianoa. Jäätelöä olisi vielä kiva saada :DD Minut on muuten majoitettu täällä Kuopiossa olon ajaksi kylppäriin, siellä on viileää kun jättää ikkunankin auki, 02-06 välisenä aikana on sopiva lämpötila^^

Oma vinkkini: alkakaa otukset yöeläjiksi! x) Nukkukaa päivä kellarissa tai horrostakaa koko kesä :p Tai ne onnekkaat joilla on järvi voivat lillua siellä pitkin päivää <:

Toivon että ukkosmyrskyt ja vesisateet alkaavat pian. Sitten minutkin voi nähdä ulkona hillumassa x)

- BG (jonka ainoa aivosolu suli helteen takia pieneksi märäksi läntiksi) -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #9 : Heinäkuu 15, 2010, 21:04:25 »
Tämä on ensimmäinen kesä vuosiin, kun olen oikeastaan vähän edes nauttinut helteestä tai ainakin oppinut elämään sen kanssa. Aikaisempina kesinä minulle on tullut aina aivan hirveän huono olo kuumassa, mutta se on oikeastaan johtunut siitä, etten ole suostunut luopumaan neljänkymmenen denierin sukkahousuista kun lämpömittari on lähennellyt 30 astetta. Tänä vuonna olen ajatellut, ettei sillä nyt ole väliä, vaikka ne jalat nyt olisivat hieman ruvella ja mustelmilla. Viime kesänä vielä en olisi heittänyt vihreitä sukkiksiani pois kirveelläkään. En ole aikaisempina vuosina myöskään tajunnut huolehtia nestetasapainosta, kun taas nyt olen oppinut kulkemaan joka paikkaan vesipullon kanssa ja olo on niin erilainen! Mutta kyllä silti myönnän kuuluvani niihin, jotka ehkä mielummin helteessä valitsevat sen varjon.

Oikeastaan kunnon keskipäivän helteistä en pääse nauttimaan, sillä olen silloin töissä. Töissä meillä ei onneksi ole tullut minkäänlaista ongelmaa, sillä meillä on aivan upouusi konttori, jossa on niin ihanan viileää. Kuitenkin meillä on työvaatesäädökset, että esimerkiksi miehet eivät saa tulla töihin shortseissa, eikä naisiakaan katsota hyvällä, jos on esimerkiksi paljain säärin tai kovin lyhyellä mekolla. Säälin niitä miehiä, jotka aamulla kävelevät puvun housuissa tai farkuissa bussipysäkiltä konttorille aivan läkähdyksissään. Tietysti vaihtoehtona olisi vaihtovaatteet, mutta eiväthän miehet nyt sellaisia jaksa kantaa mukana. Eniten kyllä säälittää nämä paljon uutisissakin pyörineet ratikkakuskit ja kuinka ne ovat saaneet mm. lämpöhalvauksia. Hui. Kymmenen minuutinkin matka vanhanmallisessa ratikassa tuntuu tuskalliselta, niin miettii niitä kolmen tunnin vuoroja sitten.. Yritän nyt mahdollisimman paljon kävellä, ettei tarvisi ahtautua tunkkaisiin julkisiin.

Minä taas olen poikkeus, sillä minulla ei ole vaikeuksia nukkua kuumassa. Olen oikeastaan aivan mielissäni nukkumassa lämpimässä ja unenlaatunikin on ollut paljon parempaa nyt helteiden aikana. Täytyy kyllä myöntää, että historiallisesti luovuin toisesta untuvapeitostani tuossa viime viikolla, mutta toinen kyllä löytyy sängystä vielä, vaikka jossain vaiheessa yötä vaihdankin sen pelkkään pussilakaan. Musta on paljon hirveämpää nukkua kylmässä, sillä siihen en pysty vain nukahtamaan. Monilla ystävilläni on nyt ollut uniongelmia helteiden aikana (tyyliin aamu kuuten asti pyörimistä..) ja mietittiinkin töissä yksi päivä, että onkohan ihmisellä sellainen tietynlainen itsesuojeluvaisto, ettei pysty nukahtamaan liian kuumaan, tai että alitajuisesti pelkää nestetasopainojen menevän esim pieleen. :')

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2010, 22:32:16 »

Itse pidän kyllä lämpimästä enemmän kuin kylmästä, mutta vihaan näin korkeita lämpötiloja ihan jo senkin takia, että joka päivä saa sydän syrjällään pelätä, että töistä kotiin mennessään löytää lämpöhalvaantuneen koiran. Koiraparat kun eivät voi käydä suihkussa vilvoittelemassa tai ottaa pakastimesta jäätelöä halutessaan. Lisäksi näin kuuma saa minut jatkuvasti väsyneeksi ja epämotivoituneeksi ja olo on epämukava ja nihkeä ja jatkuva nesteiden juominen alkaa tulla jo pikkuhiljaa korvista ulos.

Itse viilennän koiran oloa kietomalla pakastimesta kylmäkalleja pyyhkeeseen ja asettelemalla niitä koiran makuupaikalle, antamalla koiralle pakastettuja luita nakerrettavaksi, kastelemalla koiran ja kietomalla sen märkään pyyhkeeseen ja vaihtamalla sen juomaveden säännöllisesti viileämpään. Lenkeillä en juoksuta tai leikitä koiraa ja yritän joko kulkea varjoisissa metsissä tai sitten paikoissa, joissa koira voi halutessaan käydä kahlaamassa joessa tai järvessä. Olen myös miettinyt lasten puhallettavan uima-altaan ostoa ja sen virittämistä kylpyhuoneeseen niin, että siellä olisi viileää vettä ja koira voisi päivän mittaan käydä siellä kahlailemassa, mutta luulen, ettei se itsenäisesti sitä kyllä tekisi. Tai sitten pitää ajella se kaljuksi...
Meillä on kyllä kanssa ongelmaa koiran kanssa. Koira on vielä alle 2v ja juoksisi kokoajan jos vain saisi. Lenkeilläkin se mieluiten juoksisi vaikka tällä helteellä. Normaalisti käytämme sitä pari kertaa viikossa koirapuistossa mutta nyt ei onnistu kun on liian kuuma. Emme kuitenkaan viitsi sitä nyt juoksuttaa ettei todellakaan saa mitään lämpöhalvausta, musta koira kun se vielä on... Ollaan nyt käyty uittamassa koiraa melkein joka päivä että saisi viilennystä, ja annettu sen nukkua huoneessani kun siellä on talon ainut viilennyslaite... Noh, toivottavasti nämä helteet oikeasti vähän laskisivat että koirilla ja muillakin eläimillä olisi vähän helpompaa (ja meillä ihmisillä :D)

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2010, 22:59:09 »
Jos on tuskasta nukkuu ku on niin kuuma, laittakaa peiton lakana pakastimeen päiväksi :D Ja nukkukaa vaan sillä lakanalla niin hyvin saa unta! :D Ja ennen sitä käykää vaikka juoksemassa ja sit menkää k-k-k-ky-kylm-kylmään suihkuun :)
Itse asiassa lämmin suihku toimii usein paremmin kuin kylmä pidemmällä tähtäimellä. :) Kylmä suihku viilentää kyllä hetkellisesti, mutta keho alkaa nopeasti taas reagoida ympäröivään kuumuuteen. Sen sijaan, jos käy lämpimässä suihkussa, olo raikastuu ja keho tottuu lämpöön, joten ympäröivä lämpö ei tunnu enää niin kuumalta.
Samasta syystä saunaan meneminen hellepäivänä tuntuu mukavalta, tai oikeammin juurikin saunan jälkeinen autuas viileys. Sataan asteeseen verrattuna kolmekymmentä on loppujen lopuksi aika vähän ja on kiva kun kehokin tajuaa sen.

Mutta niin, minä inhoan hellettä. Hiki virtaa, vaikka olisi miten vähän päällä (ja sivumennen sanoen myös inhoan hellevaatteita, koska en tykkää yhtään heilua missään bikineissä tai käsivarret paljastavissa topeissa tai lyhyissä shortseissa) eikä juoksemisesta ja muusta kunnon reippailusta tule mitään. Nestehukka uhkaa muutenkin ja janottaa koko ajan ja ihmiset yrittävät kovasti häätää ikidatistelijaa ulos "nauttimaan helteestä". Ei, kyllä viileä, hämärä pirtti tietokoneineen ja stereoineen passaa minulle tällaisella kelillä. Helteessä näen oikeastaan vain sen hyvän puolen, että helteen yhteydessä tapahtuu usein ukkosia, joka on sääilmiönä kaikessa komeudessaan kesäni suola.

Myönnettäköön, etten muutenkaan ole oikein kesäihmisiä: pidän aurinkolaseja sisälläkin päässä kun silmiin sattuu suuri valon määrä, pukeudun mielelläni peittäviin vaatteisiin, enkä missään nimessä tahdo ruskettua. Kesäöistä sen sijaan pidän, silloin kun ei ole niin helteistäkään. Näin helteellä tässä on alkanut muuten jännästi arvostaa taloaan, jota sakeat pihlajat ympäröivät niin, ettei sisälle pääse rävöttämään aurinko, ja jonka pirtissä on iso tiilinen leivinuuni vaikuttamassa lämmittämättömänä viilentävästi koko huoneeseen. Minun puolestani helteet saisivat loppua, semmoinen parikymmentä astetta ja vähän allekin riittäisi meikäläiselle ihan hyvin, koska silloin tarkenee muttei paistu elävältä. Viileitäkin ilmoja saisi olla, jotta voisi pukeutua välillä takkiinkin.

Meilläkin on muuten tuo koiraongelma, perheeseemme kun kuuluu musta, paksuturkkinen suomenlapinkoira. Sitä ei ole tullut juurikaan juoksutettua nyt helteellä, mitä nyt ollaan iltasella ja vesisateella käytetty kevyillä kävelylenkeillä mahdollisimman varjoisissa paikoissa ja muutenkin huolehdittu että elukka pääsee varjoon ja että raikasta vettä on tarpeeksi. Ei sille rukalle ole oikein mitä muuta tehdä, kun sei viihdy koko päivää sisälläkään.

- Audra, tahtoo talven

Poissa Beatrix

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2010, 00:29:56 »
Ei hyvä asia. Ei ollenkaan.
Mie en yhtään ymmärrä äitiäni joka makoilee kaiket päivät ulkona auringossa vaikka on jo valmiiksi ihan tarpeeksi ruskea. Ja miten se kestää tuolla kuumassa? Mie taas en tahtoisi ruskettua, mutta siltä ei oikein voi välttyä täällä. x) Eli juu, järvi tuossa ihan vieressä, siellä tulee päivittäin vierailtua. Muuten tuolla ulkona ei oikein voikaan oleskella.
Aikaisemmin nukkumisesta ei oikein meinannutkaan tulla mitään kun pyöriskelin kuumassa sängyssä kuumassa huoneessa koko yön, mutta sitten muutin telttaan meidän kuistille :'D Toistaiseksi olen onnistunut pitämään ötökät poissa sieltä ja siellä on öisin kivasti viileämpää kuin sisällä. <2

Kesät on kyllä ihan mukavia silloin, kun lämpötila pysyttelee siinä 20 - 25 asteessa, mutta 30 menee sitten jo liian kuumaksi. Ärsyttää välillä kun äiti yrittää patistella miuta ulos uimaan kun mie hortoilen keittiössä tuulettimen edessä. "Ei tule kuule ihan heti näin lämmintä vettä uudestaan..." Kyllä se uiminen on ihan okei, mutta mie en halua ulos läkähtymään >.<

Kokeilkaa nukkua peittona kasteltu pyyhe josta mahd. hyvin puristettu vedet pois :D Voisi toimiakin, en ole itse vielä testannut mutta jostain olen kuullut.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #13 : Heinäkuu 16, 2010, 01:24:04 »
Helle, huh. Amerikan helteessä (tai sanottakoon sademetsän helteessä) oltuani on pakko sanoa, että Suomen helle on ihan leikkiä siihen verrattuna että ulkona on yli 40 astetta lämmintä ja ilmankosteus tuo lämmön iholle kuin kietoutuisi huopaan. Aah. Pidän talvesta paljon enemmän. Varsinkin, helteen huonoimpia puolia on se, että mustat vaatteet (tai vaatteet yleensäkin) ovat täyttä tuskaa päällä. Kunnon helle saa ihmettelemään miksi ihmeessä ihminen alkoikaan käyttää vaatteita...

Paikoissa, joissa helle kohoaa joka vuosi tosi korkealle, on kyllä tuulettimet jokaisessa talossa, kaupassa yms. Näin ollen helteellä kulutetaan sähköä yhtä paljon kuin pakkasella lämmittäessäkin, ellei jopa enemmän. Itse olet (jos aiemmasta ei ole jo paistanut läpi),  suuri talvi-/kylmäfani, mustiin pukeutuja (ainakin toistaiseksi) ja rakastan pimeyttä. Mutta myönnettäköön että pidän kovasti eteläisissä maissa siitä, että yölläkin on ulkona hellettä ja on ihan pimeää <3 Se on mukavaa hellettä. Kun aurinko ei paista silmiin ja polta ihoa rakkuloille (varsinkin kun olen tosi helposti palava enkä rusketu yhtään).

Hellettä kuitenkin tarvitaan, joten ei se läpeensä paha juttu ole. Ei vain ihan minulle kiitos :) Suomalainen helle kyllä 26:n asteeseen asti on ihan ok, mutta mieluummin silti palelen kun paistun... tai kuolen janoon.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 16, 2010, 11:19:25 »
Omassa kämpässäni lämpötila kesällä kohoaa sinne about kymmenen astetta ulkolämpötilaa kuumemmaksi. Täällä on kuin jossain helkkarin viidakossa - eikä tänne saa läpivetoa, koska tuuletusikkunoita on tasan yksi. Joy. Nyt tuntuu olevan myös kauhean painostava ilma (viikonlopuksi ukkosta, yay), joten olo on aika helvetillinen ihan kirjaimellisesti. Pupukin joutuu olemaan vanhemmilla, kun täällä se vain paistuisi :(

Onko kellään kokemuksia kattotuulettimista? Olen ajatellut, että sellaisesta voisi olla hyötyä...

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 16, 2010, 12:15:18 »
Kattotuulettimista en tiedä, mutta jo pieni pöytätuuletin on kultaa! Työpaikkani on vanha mörskä, jossa ei ole ilmastointia ja siellä on varmasti sisällä se 40 astetta lämpöä. Tein siellä hidasta kuolemaa ennen kuin hankin sinne tuulettimen, nyt siellä on ihan siedettävää.
Kämppäni on inhimillinen silloin, kun kaikki tuuletusluukut ovat auki, mutta auta armias, kun naapuri käy joka tunti tupakilla ikkunani alla! Käry vai kuumuus, kummasta kärsiä?

Mun on pakko sanoa, Zenz, sää et tiedä mitä toivot! Itse kestän hellettä päivän ja ymmärrän vielä niitä, jotka osaavat nauttia siitä sen pari vuorokautta, mutta mitä kivaa on siinä, kun ei saa öisin nukuttua ja koko ajan olo on hurjan nihkeä ja pienikin ponnistus (10 porrasaskelmaa kämpälle!) saa hien virtaamaan vuolaasti kaikkialle. Itse kärsin helteellä niljakkaista polvitaipeista 24/7 ja mikään paita ei ole tarpeeksi ohut.
Onneksi pääsen tänään betonihaadeksesta kotiin, jossa rantaan on 50 metriä ja voin vain lillua meressä ja nauraa auringolle.

Tuo nukkuminen on ainakin minulle ongelma, koska en saa unta, jos päälläni ei ole peittoa. Kun päälläni on peitto, paistun kuin kana foliossa grillihiilloksella. Lakanat pakastimeen -temppua en voi kokeilla, koska pakastinta ei ole :/
Lisäksi miuta ottavat päähän kaikki, jotka sanovat laihtuvansa helteellä (ko nesteet haihtuvat). Jumantsuka, minä olen ihan turvoksissa, helyt jäävät kiinni sormiin, enkä mahdu housuihini. Jäätelöä kuluu.

Tämä keli saa minut arvostamaan talvea vielä enemmän. Rakastan hankia, rakastan kylmää, jopa sitä tunnetta, että naama irtoaa! Jos talvella paleltaa, sitä pistää vain lisää vaatetta päälle. Onneksi jouluun on vähemmän aikaa kuin seuraavaan juhannukseen <3
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #16 : Heinäkuu 16, 2010, 18:05:59 »
Kaikille teille, jotka haluatte vinkkejä helteestä selviytymiseen: tervetuloa meille. Sen jälkeen kun hetken olette ollut meillä talon sisällä haluattekin jo ulos lämpöiseen.

Meillä on siis ihana/kamala ilmalämpöpumppu, joka hurisee olkkarin nurkassa 24/7 niin, että kaikki tulee kipeiksi. Paitsi isäni, joka saa kohtauksen, jos se laite on poissa päältä kun hän tulee kotiin. Eli alakerrassa ei voi olla ja jopa yläkerran saunatilat (toisin sanoen kolme huonetta plus käytävä) ovat paljon siedettävämpiä alakertaan verrattuna. Vaikka paahdunkin omaan huoneeseeni ja tämä tietokoneen päällä pitäminen ei auta asiaa yhtään. Ikkuna on tällä hetkellä auki ja sieltä tulee mukavasti ilmaa, kun tuulee, mutta aina ei niin ole ja sepäs tekee huoneestani aivan järkyttävän, kun aurinko paistaa aikaisesta iltapäivästä aina auringonlaskuun. I </3 läntee avautuvat ikkunat.

Vaikka talven jälkeen tykkäänkin, että tulee kesä ja on lämmin, niin en tällaisista jatkuvista helteistä helteistä pidä yhtään. Kolme viikkoa pelkkää hellettä ei ole hyväksi omalle terveydelleni. Ja no, olen kuitenkin enemmän talvi-ihmisiä, koska silloin voi pakkasillakin pistää vaatetta päälle, mutta kesällä on vähän vaikea ottaa vaatteita pois. Varsinkin kun sattuu olemaan naispuolinen ihminen. Talvella en niin hirveästi edes valita pakkasista. Ainakaan omasta mielestäni.

Lainaus käyttäjältä: Ginger
Onneksi jouluun on vähemmän aikaa kuin seuraavaan juhannukseen <3

Komppaan <3
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
« Vastaus #17 : Heinäkuu 16, 2010, 20:57:29 »
Minullakin on hieman sama ongelma, että olen enemmän "arktisemman" ilmaston kannalle lämpenevä tapaus, ja näinkin kuumat kesät ovat minulle todella ahdistavia. Joku 20, korkeintaan 25 astetta auringossa on vielä mukavaa, mutta kun on 30 astetta varjossa niin alkaa olla jo tukahtumispisteessä. Pakkaset eivät minua niinkään haittaa, juurikin siksi että sisälle ja lämpimästi pukeutumalla pääsee pakkasta pakoon, mutta helteellä ei voi enää mitään kun kaikki vaatteet on jo riisuttu. Vesikin on niin lämmintä ettei se enää viilennä, eikä tuulenpuuskistakaan voi enää nauttia, kun sekin tuntuu olevan saman asteista ympärillä seisovan kuuman ilman kanssa.

Olen terve ja lisäksi hoikka nuori aikuinen, minulla ei ole sairauksia, juon ja syön normaalisti ja kesäisin kiinnitän enemmän huomiota juomisiin, vältän ulosmenoa klo 12-16, suosin mahdollisimman varjoisia reittejä, ikkunat ovat yötä myöten auki, nukun ilman peittoa ja vaatteita, vedän naamariini vähän väliä jäätelöä, mehujäätä tai jääpaloilla terästettyä vettä/limsaa/mehua, käyn uimassa ja kylmässä suihkussa, mutta tuntuu ettei mikään auta. Heti on viiden minuutin kuluttua joka paikka hiestä märkänä ja vaatteita menee pyykkiin pari kertaa päivässä. Mitään muuta ei jaksa tehdä kuin löhötä paikallaan.

Joten ei, en todellakaan "lopeta vineemistä ja nauti helteistä nyt kun niitä on." Ei tällaisesta vain voi nauttia. Enkä tosiaankaan käsitä miten jotkut pystyvät aamusta iltaan grillaamaan itseään kuumalla rantahiekalla kun aurinko porottaa täydeltä terältä. No, melkeinpä heitä kuitenkin kateeksi käy, kun pystyvät tällaisesta ilmasta nauttimaan. Sateita ja ukkosmyrskyjä odotellessa...
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #18 : Heinäkuu 16, 2010, 22:01:12 »
Huvittavinta tässä on se,  nämä valittamisesta valittajat tuntuvat olevan paljon kovaäänisempi ryhmä kuin helteestä valittajat :D Miksi ei voi vaan nauttia, jos mieli tekee, ja antaa muiden kärsiä rauhassa?

Toi vois olla suunnattu suoraan mulle. Oon valittanu aika monelle kaverille siitä, että ne on valittanu mulle helteestä. Lähinnä olen valittanut siksi, että haluaisin itsekin päästä helteen kokemaan, mutta sen sijaan saan vain kuulla joka tuutista kuinka kamalaa se on. Mikäli joku haluaa vaihtaa paikkaa kanssani, sieltä helteisestä Etelä-Suomesta, tänne sääskiä täynnä olevaan Lappiin, niin ilman muuta!
Mutta joo, ymmärrän kyllä, etteivät monet pidä helteestä ja jatkuvasta hikoilusta, mutta minulle se olisi taivas <3
Vaihdetaan! Jos joku haluaa tulla tänne Tampereen kupeeseen kärvistelemään kerrostaloyksiöön, jossa on poikkeuksetta kuumempi kuin sisällä, ei ilmastointia eikä mahdollisuutta läpivetoon, niin ilman muuta!
Olen tosissani meinannut lähteä kaverini luo Kolariin kylään, sillä kaiholla katson niitä ihanan viileitä lämpötiloja ja kiroan tätä halvatun hellettä...
Niin mielelläni ottaisin ne -30 pakkaset kuin +30 helteet! En valita talvisin pakkasista vaan tykkään niistä, joten minä puolestani en siedä sitä, jos joku tulee minulle vinkumaan, ettei saa valittaa helteistä kun ne pakkasetkaan ei kivoja ole.
Näinä hetkinä se opiskelupaikka Sodankylässä vaikuttaa aivan liian mukavalta - itikat tappavat minut täälläkin hengiltä, eivät ne määräänsä enempää voi syödä. Ja itikat eivät vie toimintakykyä, mutta helle vie.

Tosiaan, minä en palele koskaan - voin hyvin kulkea minihameessa talvipakkasilla eikä ole vilu, voin viedä -20 asteen pakkasessa yöpaidalla ja villatakilla koiraa, voin lumituiskussa seistä topissa laivan kannella tunnin, niin en sairastu, en vilustu, en kylmety - sen sijaan kun lämpötila kipuaa yli 20 plusasteen, olen enempi tai vähempi tuskainen. Vihaan kesää lämmön vuoksi - rakastan syksyä ja talvea.

Joten ei, en todellakaan "lopeta vineemistä ja nauti helteistä nyt kun niitä on." Ei tällaisesta vain voi nauttia. Enkä tosiaankaan käsitä miten jotkut pystyvät aamusta iltaan grillaamaan itseään kuumalla rantahiekalla kun aurinko porottaa täydeltä terältä. No, melkeinpä heitä kuitenkin kateeksi käy, kun pystyvät tällaisesta ilmasta nauttimaan. Sateita ja ukkosmyrskyjä odotellessa...
Minä olen samoilla linjoilla, mutten kadehdi helteitä rakastavia, sillä kesä on onneksi Suomessa varsin lyhyt, ja minä sentään saan nauttia syksystä ja talvesta kauemmin kuin he helteestä. ;) Edes jotain lohduttavaa.
Rannalla itsensä grillaaminen on ahdistavaa - muutenkin auringossa oleminen on kamalaa, ja olen yrittänyt tehdä nyt lomalla niin, että nukun päivät jos vain pystyn ja valvon yöt, kun silloin kykenen tekemäänkin jotain.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Dragonfly

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Heinäkuu 16, 2010, 22:36:54 »
Olenko kenties ainoa, jota nämä huippuhelteet eivät erityisemmin haittaa? Toki liika on aina liikaa, mutta en missään nimessä valita. Suomen kesä on lyhyt ja usein ei edes kovin lämmin. Tämä jatkuva hyvin kuuma ilma on poikkeuksellista, eikä tällaista todellakaan ole joka vuosi, joten minä en ainakaan aio istua sisällä tietokoneella, vaan olen päivisin ulkona mahdollisimman paljon. Tietenkin jos joka päivä kahden viikon ajan lämpötila on tyyliin 35 astetta, niin onhan se jo vähän liikaa, mutta tällainen ilma kuin täällä Seinäjoella on ollut, on mielestäni erinomainen.

Huono puoli on kuitenkin se, että kun ulkona on kuuma, niin kyllä on myös sisällä. Omassa huoneessani on ihan jatkuvasti noin 30 astetta lämmintä ja nukkuminen siellä ei ole ihan mitään maailman mukavinta hommaa. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei tässä tilanteessa tunnu auttavan, huone on kuuma ja pysyy sellaisena.

Vastakohtana sille että pidän helteistä, on se, että inhoan talven paukkupakkasia. -10 astetta ei vielä paha ole ja sellaisella lämpötilalla on ihan mukavaakin olla ulkona, mutta kun lämpötila painuu kahteenkymmeneen miinusasteeseen tai pahimmassa tapauksessa jopa kolmeenkymmeneen (kuten viime talvena teki pariinkin otteeseen) niin sitten ei ole enää mukavaa. Ei ole mukavaa lähteä helmikuussa ennen kahdeksaa pyöräilemään kahden kilometrin matkaa kouluun, kun lämpötila on -30.

Tiivistettynä: pidän helteistä, inhoan kovia pakkasia, aamen.

Poissa Saccharine

• Introverted Assbutt
  • Vuotislainen
  • La Vita è Facile
    • Twitter
  • Pottermore: MoonWillow1269
« Vastaus #20 : Heinäkuu 16, 2010, 22:47:51 »
On todettava, että en ole hellettä rakastava ihminen. :) En kuitenkaan pidä myöskään  talven 30 asteen pakkasista. Mieluiten viihdyn ulkona, kunhan on sopivan lämmin, ei liian kuuma, ei liian kylmä. Pilvisiä, suht. tuulisia, sekä sateisia päiviä suosin eniten. :) Sateessa parasta on viileys, eikä ole hyttysen hyttystä! :D
En tajua kuinka jotkut voivat päivät pitkät makoilla rannalla auringon paahteessa.. Itse tuntisin oloni vain hikiseksi, tukalaksi ja levottomaksi.

En väitä, ettenkö pitäisi kesästä tai sen lämmöstä, josta saadaan melko lyhyen aikaa ja harvoin nauttia täällä Suomen kamaralla. (Poikkeuksellisesti tänä kesänä lämmöstä ei ole ainakaan puutetta. ^^)
Ongelmana on vain se, että asun (melkein?) maalla. Talossamme on kaksi kerrosta, ja minun huoneeni sattuu olemaan yläkerrassa. Alakerrassa meillä on ilmalämpöpumppu, mikä on loistava asia näin kuumissa olosuhteissa! On kuitenkin pieni mutta.. Pumpun viileä ilma ei nimittäin tule ylös, ja kuten kaikki tietävät, lämmin ilma nousee ylöspäin, joten voisi sanoa jopa että yläkertaan läkähtyy kuoliaaksi. Siellä on lähes aina yli 32 astetta lämmintä. Niin, voisin pitää ikkunoita auki, mutta siinä tapauksessa kaiken maailman öttiäiset ja itikat lehahtavat sisälle. Meillä ei nimittäin ole edes hyttysverkkoja ikkunoissa.. (Typerät työmiehet unohtivat asentaa ne muutamia vuosia sitten kun talomme rakennettiin.. >8( )

Ainoat helpotukset ovat ah-niin-virkistävän-kylmät juomat, sekä tuulettimet. Tuulettimet eivät kuitenkaan auta öisin.. Ne vain pitävät minut hereillä äänekkään hyrinän vuoksi.. -,- Yöt ovat aina täyttä kidutusta. Aikaisemmin mainitun syyn vuoksi en voi pitää ikkunaakaan auki. Usein joudun raahaamaan patjan alakerran olohuoneeseen läkähdyttävän kuumuuden takia, mutta siellä ei ole kovinkaan mukava nukkua, sillä meillä jotkut ihmiset heräävät jo kuudelta katsomaan telkkaria tai syömään aamupalaa yms, eikä se melu ole miellyttävin tapa herätä jo muutenkin huonosti nukutun yön jälkeen.
Olen kuitenkin keksinyt melko epätoivoisen, mutta viimeisen vaihtoehdon nukkumis-ongelmaani. Aion nimittäin pystyttää pihallemme teltan jossa nukkua. :'D Ideaa en ole vielä kokeillut, mutta kaikin puolin se vaikuttaa ihan mukavalta ajatukselta. Saisi ainakin olla rauhassa, ja samalla viileässä. Ainoa ongelma saattaa kuitenkin olla itikat..

Jotkut saattavat pitää minua valittajana, joka ei muka arvosta kesää, ja joka valittaa jokaisena vuodenaikana sään huonoja puolia. Arvostan kesää kyllä, mutta en näitä kirottuja helteita!

On sääli, että yksi parhaista ystävistäni rakastaa helteitä, ja (vihaamaani) rannalla makoilua. Hän on alinomaan raahaamassa minua rannalle vedoten: "Ollaan sitten varjossa"-lausahdukseen, mutta aina päädymme keskelle suurta ihmisjoukkoa ottamaan aurinkoa keskelle rantaa, jossa ei ole kunnollista varjopaikkaa. En tiedä miksi en pidä helteestä.. Ehkä siksi koska saan siitä helposti pahan migreenin, tai siksi, että en yksinkertaisesti vain pidä kuumuudesta.
Joskus olisi taivaallista pulahtaa uimaan, mutta kun en uimisesta niin välitä, paitsi jos rannalla ei ole ketään muita. ^^
Usein saatan myös käydä neljä-viisi kertaa päivässä kylmässä suihkussa virkistäytymässä. :)
"The first sign of the beginning of understanding is the wish to die."

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #21 : Heinäkuu 19, 2010, 23:36:39 »
En rakasta hellettä, mutta en vihaakaan sitä. Lämpö on mukavaa kylmyyden jälkeen. Vaihteeksi ei tarvitse palella. Eikä tarvitse pitää tossuja nukkuessa. Mutta liika on aina liikaa ja liika kuumuus on kurjaa. :( Ei ole kivaa hikoilla töissä kolmessa kymmenessä asteessa, kun ilma ei liiku ja pitää vielä olla farkut jalassa. Liika kuumuus aiheuttaa myös päänsärkyä vaikka joisi kuinka paljon. Toisinaan esiintyy myös ruokahaluttomuutta. Pahimmillaan helle voi aiheuttaa huonoa oloa. Liika kuumuus on myös lamauttavaa. Se lamaannuttaa niin, ettei jaksa tehdä mitään eikä ajatus kulje kunnolla. Väsyy vaan helposti ja on jatkuvasti jano. Töissä on viime viikot ollut n 30 astetta lämmintä. Ei kiva. Toisaalta mökillä ollessa tuo ei ole niin kamalaa. Siellä pääsee välillä lampeen vilvoittelemaan ja saunaan lämmittelemään niin, ettei se 30 astetta tunnukaan enää niin kuumalta. Siellä pääsee myös olemaan ulkona, missä ilma liikkuu eikä ole niin tukahduttavaa. Tykkään helteellä olla ulkona. Ehkä tuo on joku vastareaktio töissä (ja koulussa) vietetyille tunneille. Siellä kun on huono ilmastointi. Sitten on kivaa, kun pääsee ulos raittiinpaan ilmaan. Jos ei tarvis siellä tehdä mitään niin ois kivaa. :) Onnekseni helle ei yleensä haittaa nukkumistani. Menen yleensä aika myöhään nukkumaan, jolloin huoneeni on päässyt vähän jäähtymään. Lisäksi taidan olla harvinaisuus, kun nukun lämpimässä paremmin kun viileässä. Nukahtaminen on lähes mahdotonta, jos on vilu. Mutta jos on mukavasti lämmin se väsyttää ja "tuudittaa" uneen. Tekee olon mukavan raukeaksi ja uniseksi. (Olen nukkunut kerran päiväunet vauva aikojen jälkeen ja tämä tapahtui vahingossa, kun makoilin sängyllä ja aurinko paistoi mukavan lämmittävästi minuun.) Liika on toki siinäkin liikaa. Jos hikoilee koko yön, nukkuminen on mahdotonta, mutta sopiva lämpö vain auttaa nukahtamista. :) Mainittakoon helteen haittapuolena sekin, että ei niin terveille se voi olla jopa hengenvaarallinen. :( Ja eläinparkojakin käy sääliksi, kun eivät voi tehdä oikein mitään itsensä vilvoittamiseksi.

Kesä on kiva, mutta niin on talvikin. Tosin ei 30 asteen pakkasetkaan mukavia ole. Syksystä ja keväästä en liiemmin välitä. Kesä ja talvi ovat suosikkini. Pidän sekä kylmästä että lämmöstä, mutta en liiallisena. Talvi on kuitenkin mukavin vuoden aika. Harvemmin valitan liian kylmästä säästä. Helteestä tulee useammin valitettua. En ymmärrä niitä, jotka käskevät nauttimaan helteistä ja olemaan valittamatta. On vaikea nauttia, kun päätä särkee eikä jaksa tehdä taikka ajatella mitään. Nyt nuo helteet on onneksi hellittämässä. :)

Vielä lopuksi viilennys vinkkejä. Kuten täällä on taidettu jo mainita, verhojen kiinni pitäminen auttaa. Myös ulkona käynti voi olla mukavaa, kun saa raitista ilmaa (juoksulenkit eivät kuitenkaan ole suositeltavia). Kylmän suihkun sijaan suosittelen lämmintä suihkua. Sen jälkeen on pidempään viileämpi olo.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
« Vastaus #22 : Heinäkuu 28, 2010, 02:56:44 »
Minä kuulun siihen Vuotiksen häviävän pieneen vähemmistöön, joka tästä helteestä pitää :) Voisin jopa sanoa, että rakastan sitä! Minäkin ennen vihasin kuumuutta ja luulin olevani syysihminen henkeen ja vereen, mutta siinä oli mukana ripaus erikoisuuden tavoittelua ja asennevammaa, joista molemmista pääsinkin eroon. Päässäni naksahti hyvällä tavalla, ja nyt osaan nauttia helteestä. Aurinkolasit, niukka (mutta säädyllinen) vaatetus, vesipullo, aurinkorasva ja useimmiten myös päähine, ja elämä hymyilee leveästi. Olen saanut kauniin päivetyksenkin :) Tuoreessa muistissa on toissavuoden järkyttävä, lumeton pimeys sekä jäätävän kylmä viime talvi, kun kylmyys ja lumi ja paksut vaatekerrokset eivät tuntuneet ottavan loppuakseen. Joskus touko-kesäkuussa oli aivan mahtava fiilis huomata, että ulos mennessä voi valita vaatteensa sen perusteella, mikä näyttää kivalta, eikä sen perusteella, missä varmasti tarkenee eikä jäädy pystyyn tuiskuun ja tuuleen.

Olen kohtalaisen pitkään luullut, ettei minua ole luotu tällaisiin helteisiin, mutta taisinkin olla väärässä :) Suomen kesä on tunnetusti lyhyt ja vähäluminen, joten olen päättänyt nauttia siitä täysin siemauksin niin kauan kuin sitä kestää ja ikään kuin varastoimaan lämpöä talven varalle. Olen pyrkinyt viettämään mahdollisimman paljon aikaa ulkona, juomaan paljon vettä ja syömään suolaista. Kotona ollessani olen hengannut yleensä alusvaatteisillani tai sitten nykäissyt jonkin topin ylle. Verhot ikkunoiden eteen ja lämpimään suihkuun, niin olo helpottuu. Eihän se kivaa ole kun joutuu lähes koko ajan kylpemään omassa hiessään, mutta se nyt kuuluu kuvioihin. Kohta tulee taas syksy, sateet ja pimeys, ja sitten taas talvi ja kylmyys, joita saa kestää aivan liian kauan. Mutta ei ihan vielä. Vielä voi nauttia kuumasta auringosta ja tulipunaisista auringonlaskuista.

Tiedän kyllä olevani onnekas: olen nuori ja terve, kotini ei muistuta ympärivuorokautista saunakoppia ja minun ei tarvitse tehdä töitä, joten olen voinut ottaa rauhallisesti, välttää fyysisiä ponnisteluja ja muutenkin tehdä, mitä huvittaa. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole moista tilaisuutta, ja olenkin sydän sykkyrällään katsellut kadulla viilettävien ambulanssien tulvaa niiden kuljettaessa sydänkohtauksen (tai lämpöhalvauksen?) saaneita ihmisiä sairaalahoitoon.

Minusta on vain ollut niin kertakaikkisen ihanaa, kun ulos astuessaan tuntee tukahduttavan lämpimän humauksen (etenkin kylmästä ruokakaupasta tullessaan), illalla kaupungilla kävellessään leppeä tuuli puhaltaa, merivesi on +25 -asteista ja myöhään illallakaan ei tule kylmä. Ihan kuin olisi jossain ulkomailla etelänlomalla! Eikä edes tarvitse lähteä mihinkään. :)

Edit: Olen myös siitä onnekas, että olen pystynyt nukkumaan näillä helteillä hyvin. Kaikkein eniten minua häiritsee nukkua kylmässä (nukuin viime talvena aina villasukat jalassa) ja yleensä kiskon peiton tiukasti korviin saakka, joten minua kuumuus ei ole kiusannut. Nyt olen tietysti nukkunut pelkällä lakanalla ja ikkuna auki. Olen lomalaisena muutenkin mennyt niin myöhään (tai aikaisin...) nukkumaan, että ilma on viilentynyt sopivasti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2010, 15:17:02 kirjoittanut Seireeni »
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 28, 2010, 13:04:28 »
Minä pidän enemmän lämpimistä ilmoista kuin kylmistä (sain tarpeekseni viime talvena kun kotona piti kulkea kolme kerrastoa päällä, ison ja vanhan talon ihanuutta) mutta kuumat ilmat on sitten eri asia. Ällöttävää kun koko ajan on hiki vaikka vain istuisi varjossa. Yöllä en saa nukuttua kun on niin painostava ilma. Meillä on yötä päivää ollut kaikki mahdolliset lävet auki että ilma edes vähän liikkuisi, mutta ei siitä sanottavasti ole ollut hyötyä. On kyllä kiva että järvivedet on nyt tosi lämpimiä, edes pahimmat vilukissatkaan ei jää rannalle. Tosin nyt kun ne vedet on niin lämpöisiä niin ne ei viilennä juuri ollenkaan, raikas olokin on astetta laimeampi kuin alkukesästä. Parhain viilennyskeino itsellä on että hyppää skootterin selkään niin vähissä vaatteissa kuin vain kärsii ajella ja huristelee sitten hanat kaakossa ;)
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #24 : Heinäkuu 28, 2010, 16:16:53 »
Tulisi jo talvi! Tai edes syksy! Voi huhhuh, talvella sentään saa pohtia mitä laittaisi ettei ole kylmä; voi kerrospukeutua, mutta näin kesällä ei viitsi lähteä ihmisten ilmoille puolialastomana. Varsinkin, kun lähden salille, voi että hiki valuu jo paikallaan seistessäkin. Vettä valuu hikenä ulos enemmän kuin sisään saa juotua (vaikka jos tarkkoja ollaan, hiki on paljon muutakin kuin vettä, huhuh...).

Helle on kiva, siis se +25. Mutta ei +35. Ei oikeesti, ei enää, aarh!
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #25 : Heinäkuu 28, 2010, 16:35:19 »
Itse on paha yrittää väkisinkään suhtautua positiivisesti tai edes neutraalisti tähän kuumuuteen, kun joutuu kaiken aikaa katselemaan eläinten tukalaa oloa ja yrittää helpottaa sitä parhaansa mukaan... Kylmäkallet ja jääkaapissa viilennetyt kivet sentään vähän auttavat.

Mutta eipä itselläkään ole kovin hehkeä olo. Piti korjata unirytmiä koulua varten, mutta ei voi mitään kun unta saa vasta aamuyöllä... Ei yksinkertaisesti pysty nukkumaan, kun on niin tukalan kuuma.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Méaway

• aivoton korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 29, 2010, 18:46:47 »
Oujee, lämpöennätys Joensuussa ( missä juuri asun ) 36,5 celsiusta, eli sairaan kuuma,... - paitsi nyt oon hesassa, joten jäi se kyllä kokematta :D

winddy -> Méaway

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #27 : Heinäkuu 29, 2010, 19:08:32 »
Ilmatieteen Laitos ilmoittaa aiheesta:

Lainaus
Alustavien havaintojen mukaan Suomessa on tänään mitattu kaikkien aikojen lämpötilaennätys, kun Joensuun lentoasemalla lämpötila kohosi klo 16:20 37,2 asteeseen!

Alkaako nyt mennä jo vaarallisen kuuman puolelle? Korkein lämpötila jonka itse olen kokenut taitaa olla se 31 astetta joka on Espoossa pari kertaa tullut täyteen, enkä haluaisi tietää miltä tuollainen tuntuisi. Ehkä ensi kesänä koemme jotakin lähempänä 40 astetta? :D (Riippuen totta kai talvesta - tämäkin kuuma kesä johtui hyvästä ja pitkästä talvesta.)
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Rosecliff

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 29, 2010, 19:44:28 »
Mie en kyllä kestä yhtään tätä hellettä. Ahdistaa ja väsyttää, joka paikassa on niin kuuma, ettei mihinkään pääse pakoon. Miulla on kaamosmasennuksesta joku helleversio päällä. Jos pitää joku hyvä puoli keksiä, niin ainakin on hyvät uintivedet.
Talvella kylmyydestä en helposti valita, mutta kuumuus on liikaa. Kestän helpommin kylmää kuin kuumaa, en tiedä johtuuko siitä, että oon talvella syntynyt. Talvella voi aina laittaa lisää vaatetta päälle, mut nyt helteellä ei oikein oo enää mistä vähentää... Miulle +25 olisi varmaan maksimi kesälämpötila. En tykkää muutenkaan oleilla auringossa, koska 1. en halua ruskettua, 2. auringossa on liian kuuma ja 3. aurinko häikäisee (enkä tykkää käyttää aurinkolaseja). En oo niitä ihmisiä, ketkä oottaa koko vuoden, että kesä tulee. Tykkään tietysti kesästä, mutta myös muista vuodenajoista.
Kauheaa valitusta, mutta sanon vaan, miltä tuntuu. :D

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • leeroy
« Vastaus #29 : Heinäkuu 29, 2010, 23:19:54 »
Mulle tulee kovasta univajeesta migreeniä, enkä näin kuumalla saa nukuttua kuin hikisesti sen kolme tuntia yössä. Poikkeuksetta on alkanut joka päivä päätä särkemään aamulla siinä kymmenen maissa, ja pikkuhiljaa iltaa kohti särky helpottaa. Olisi vaan niin kiva jos helteet vähän helpottaisi, kuten säätiedotuksissa on lupailtu, ja saisin taas nukkua ja _nauttia_ kesästä..

Muutenkin olen enemmän talvi-ihminen. Pimeä aika talvesta ei tosin ole mua varten, koska oma mieliala tuntuu olevan aikalailla kytköksissä siihen, onko taivaalla tummia pilviä vai muutama hassu haituva ja aurinko. Paras kesäsää minulle on kun on +24 astetta lämmintä, muutama pilvi, aurinkoa sekä satunnaisia viileitä tuulenvireitä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2010, 23:26:02 kirjoittanut Tinnacra »

Poissa Méaway

• aivoton korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 30, 2010, 23:29:56 »
Lainaus
Alkaako nyt mennä jo vaarallisen kuuman puolelle? Korkein lämpötila jonka itse olen kokenut taitaa olla se 31 astetta joka on Espoossa pari kertaa tullut täyteen, enkä haluaisi tietää miltä tuollainen tuntuisi. Ehkä ensi kesänä koemme jotakin lähempänä 40 astetta? :D (Riippuen totta kai talvesta - tämäkin kuuma kesä johtui hyvästä ja pitkästä talvesta.)

Joo, kun jäi itse kokematta, kun olin just kotikaupungista poissa, niin kaveriltani kysyin, niin se sanoi että tuntui samalta kun olisi mennyt saunaan, ja kun tuuli, tuntui siltä että joku olisi puhaltanut saunassa :D Eli sairas kuumuus...

winddy -> Méaway

Poissa Lansu

• Vuotislainen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 31, 2010, 15:28:48 »
^ Et ole ainoa! Mä niiiin rakastan(rakastin) tuota yli +30 astetta, se oli aivan taivaallisen ihanaa. <3 Olen paljon enemmän kuuman ihminen kuin kylmän. Ei tarvitse juuri laittaa vaatteita päälle, ulkona saa nauttia kuumista tuulahduksista. <3 Olen ikuisesti katkera esi-isilleni, jotka välttämättä valitsivat juuri Suomen asuinpaikakseen, olisin enemmän Australian ihmisiä.... tai edes Espanjan.

Noista valittajista, ne on idiootteja jotka valittavat koko ajan; talvella kylmästä ja uhkaavat lähteä Välimerelle heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, mutta kesällä kun ollaan siellä Välimeren asteissa niin valitetaan kuumasta.... muut valittajat saavat valittaa olla aivan rauhassa, mut nuo... örp. Mä valitan lähinnä inhottavasta, kylmästä, ällöttävän kylmästä pakkasesta. Yök :(

Poissa Chyilly

• Vuotislainen
  • No time for losers, 'cause we are the champions.
  • Pottermore: HazelAsh21
« Vastaus #32 : Heinäkuu 31, 2010, 20:45:11 »
Helle, helle, helle!
Jotain niin ihanaa kuin kuvitella saattaa. Vihdoin liian kylmän talven jälkeen on ihan oikeita lämpötiloja. Rakastan olla kuumassa ja olla otsa, selkä ja kaikki muutkin paikat märkänä, kun kuitenkin joutuu sitten talvella tutisemaan kylmästä. Huoneessani vielä (harjakatto pään päällä, ei kunnollista tuuletusta) lämpötila hipoo neljääkymmentä ja sen ylikin jopa, niin ei yöunetkaan pitkiksi jää, jolloin taas voin puuhata kaikkea, mitä ikinä haluankaan ja varsinkin kun kerkeää tehdä kaiken sen päivän aikana (kaverilla on kunnon ilmastointi, niin siellä sitten tulee nukuttua seitsemään illalla ja no... ei sillon enää kerkeä tehdä mitään!). Ne, jotka talvella urputtivat kylmyydestä, niin nyt on nauttimisen aika! Kohta se kylmä taas tulee ja sitten ei ole enää kivaa :(

Onneks asun juurikin täällä Joensuussa, niin täällä ainakin on ihanan lämmintä, vaikkei aurinko aina paistaisikaan! :)

22/01/08 </3

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Heinäkuu 31, 2010, 22:18:19 »
Täälläpäin on ollut yli kolme viikkoa jatkunut helleputki, kunnes eilen ukkosti ja satoi oikein kunnolla illalla. Tänään on sitten ollut jo normaalimpaa lämpötilaa, siinä kahdenkymmenen paikkeilla, joka on hyvä. Eihän täällä jaksa erkkikään! Onneksi selvästi nyt koulujen alkaessa (Jes!) lämpötila on hieman laskussa. (:
Who knows which is which and who is who

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #34 : Elokuu 01, 2010, 19:56:23 »
Tietysti mä rakastan hellettä! <3 Olen ollut koko ikäni sellainen vilukissa, että kesä on ollut aina mulle sellainen asia, jota olen odottanut koko talven. En tykkää kylmästä. :(

Tänä kesänä on ollut oikein ihana kesä, hellettä on ollut tarpeeksi ja toivottavasti uusi helleaalto tulee taas pian. ;) Mun mielestä saa tulla niin kuuma kuin vain Suomessa pystyy tulla! :D En valita vaikka tuntuukin liian kuumalta, nautin siitä tunteesta täysillä. Otan aurinkoa ja olen tänä kesänä ollut ennätysmääränn auringon paisteessa. Ja se näkyy rusketuksessa. :) Ja jos haluan viilentää oloani, niin meiltä kotoa ei ole kuin se 4 km lähimmälle uimapaikalle (joki on toki parinsadan metrin päässä, mutta siellä en ui) ja äkkiäkös sinne pyörällä polkee! :) Kesässä ja helteessä on niin paljon hyviä puolia, en ala nyt niitä tässä luettelemaan.

Toki on niitä huonojakin puolia. Öisin helle on joskus hieman kamalaa, koska nukun yläkerrassa ja siellä on aivan hirveän kuuma. Nukkumisesta ei tule mitään, jos hikoilee vaikka makaisi hiljaa paikallaan. Joten kun helle iskee, mä ja pikkuveljeni muutetaan aina alakertaan nukkumaan. :) Jos on vieläkin kuuma, niin mua kyllä auttaa hyvin, jos käyn kylmässä suihkussa. Itse asiassa nukkuminen taitaa olla ainut huono puoli helteessä, minkä keksin. :)

Antaa tulla vaan niin paljon hellettä kuin Suomen kesästä lähtee! ;D Yli 30 astetta kelpaa hyvin. <3 ;)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa sotka

• kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Elokuu 01, 2010, 21:07:58 »
Rakastan hellettä! Aina talvella kylmä, varsinkin viime talvena, oli kiva tajuta että tänä kesänä tulee olemaan helle!

On ollut ihanaa kun on ollut hellettä, vielä voisi tulla helle ennen koulun alkua, koulussa ei oo kiva olla jos on kauhee helle ulkona. On ollu vedetkin lämpes helteen myötä ja on voinu uida ja vesihiihtää. Mä jopa rusketuin tosi hyvin tänä kesänä, yleensä en rusketu. Onhan toi helle ollu ärsyttävää, kun on yrittäny nukkua on ollu kamalan kuuma, mutta kotona en oo joutunu kärsimään kuumuudesta, mein talo on ihanan viilee kesäisin<3 Tykkään muutenkin kesästä ja tää helle vaan paransi sitä.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #36 : Kesäkuu 02, 2013, 19:41:25 »
Taas on se aika vuodesta, kun aurinko paistaa, linnut laulaa ja on lämmin. Itseasiassa kuuma. Vähän liiankin kuuma. On se kiva, että kesällä on lämmin. viimekesän tapaiset kesät, jolloin on suurimman osan ajasta alle 20 astetta on ikäviä. Mutta yli 25 astettakin alkaa käydä vähän ikäväksi. Siinä välissä olisi oikein mukavaa. Mutta ilmeisesti mahdoton pyyntö. Nytkin mittari näyttää varjossa 27 astetta (auringossa yli 30) ja olo on hieman tukala. :( Asiaa ei yhtään auta se, että monena päivänä on ollut ukkosta ilmassa, mikä tekee olon vielä tukalammaksi. Eikä sitten edes ole ukkostanut kunnolla niin, että se veisi tukaluutta pois mennessään. Ei, täällä on vain jyrähdellyt hieman etäisesti ja satanut sillai että tuntuu siltä, että sauan kiukaalle olisi heitetty vettä. :(

Sentään (vielä) ei ole niin kuuma, että ei pystyisi olemaan. Sen verran kuuma vaan, että ei jaksaisi tehdä mitään. Aamuisin töihin lähtiessä on vielä ihan mukavan vilposta (jos on jonkinlainen aamuvuoroksi kutsuttava työpäivä), mutta pois lähtiessä on sitten aina kamalan kuuma. Töissä sentään ei toistaiseksi ole ollut kuuma, kun kylmälaitteet viilentää (olen kaupoissa töissä). Pitäisi varmaan laittaa shortsit tai hame kassiin mukaan töihin, ettei kuolisi kotimatkalla. Aamulla kun ei ainakaan viimepäivinä ole vielä tarjennut sillä tavalla, eikä toisaalta töissäkään voisi olla niin. Siellä on oltava joko normaalit housut (esim. farkut) tai työpaikan housut (jos on saatavilla, joka paikassa ei ole).
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #37 : Kesäkuu 02, 2013, 20:06:54 »
Ennen lämpö ahdisti ja saunaakaan en sietänyt kuin 5 min, olin ihan "tukossa", hiki ei irronnut ja olo oli ihan kamala. Nykyään oon saanut aineenvaihdunnan kuntoon muutamalla ruokavaliojutulla, ja helteestä oon alkanut nauttimaan. Hiki virtaa, joo, mutta muuten: ihanaa kun on lämmintä, oli se sit yöllä tai päivällä. Jotenkin helle hellii luita ja niveliä. Kunhan vaan muistaa juoda tarpeeksi (suosikkijuomani jäätee vihreästä ja rooiboksesta). Kaikki auringon lämmöt, kelpaa tänne!

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #38 : Heinäkuu 07, 2017, 20:21:58 »
Helle... *kurkistelee ympärilleen*... eipä ole oikein liiemin tänä kesänä näkynyt. On nämä Suomen kesän säät jälleen suuren huokauksen paikka: pakkasellakin taidettiin jossain vaiheessa, ja näkyikö sitä luntakin jossain vaiheessa. Kesäkuukin oli ainakin täällä viileä, kovinkaan montaa yhtä viileää kesää ei ole aikoihin ollut.

Liiallisesta helteestä en kuitenkaan pidä. Liian kovalla helteellä on jotensakin vetämätön olo, ainakin helteiden alettua kun moisiin lämpöihin ei ole tottunut. Ja myös se ihanainen hiki, josta moni on jo maininnut, on oma lukunsa: helteet ja kunnon fyysinen työ, niin kainalot muistuttavat vesiputousta :D Lisäksi olen sellainen, että ei parane unohtaa aurinkorasvaa tai päähinettä, tai tulee ei niin kaunista katseltavaa ja oloa.

Vaikka noita aivan liiallisia helteitä en niin kaipaakaan, mutta olisi se silti kiva, että kesällä olisi edes jotensakin lämmin. Entä onko muilla myös ikävä lämpöä?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.