Kirjoittaja Aihe: Fingerpori  (Luettu 1743 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
Fingerpori
« : Kesäkuu 22, 2010, 23:58:26 »
Tässä pimenevässä illassa tuli lueskeltua ilmestyneitä Fingerporeja ja huomasin, ettei Fingerpori - sarjakuvalle ole täällä vielä ketjua. Jos ketju kuitenkin on olemassa, niin tuhotkaa tämä.

Fingerporihan siis on Pertti Jarlan tekemä sarjakuva, jonka huumori ei välttämättä aina avaudu. Itse olen huomannut melko monta strippiä, mitkä eivät ole avautuneet tai olleet kovin hauskoja. Monet myös valittelevat Jarlan strippien käsittelemiä aiheita ja huumoria, mutta eihän näitä liian vakavasti kannata ottaa :) Eivät ehkä sovi perheen pienimmille, mutta ainakin vähän vanhemmat saavat näistä jotain irti.

Ja jotta kaikille avautuisi mistä sarjakuvista on kyse, niin tässä pari esimerkkiä, jotka ovat ilmestyneet Helsingin Sanomien verkkosivuilla: Päin punaisia ja Reilu nelikymppinen. Olisihan näitä aivan loputtomasti näytettäväksi, mutta tuossa pari. Yritin valita lapsillekin sopivat esimerkit, ettei mene liian rajuksi ;)

Suosittelen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2010, 11:51:50 kirjoittanut Kalke »
"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Fingerpori
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2010, 01:21:05 »
Hahaa vihdoin joku loi tästäkin keskustelun, itse en ole vielä tajunnut enkä muistanut. :)
Fingerpori on kyllä yksi maailman parhaista sarjakuvista, joiden huumori puree just eikä melkeen tälläsiin peräkylän hupikuninkaisiin. Ihastuin joskus Fingerporin strippeihin googlaamalla niitä kuvahaulla, ja ei kauaakaan kun sain tyttöystävältä joululahjaksi tuon punaisen kokoelmateoksen niistä stripeistä. Ihan mahtava, olisi tarkoitus se toinenkin niistä ostaa (vai onko niitä enemmänkin..). Sen jälkeen tajusin lähteä seikkailemaan Helsingin Sanomien Fingerpori-sivulle ja sieltä lukemaan lisää näitä tulevaisuuden maailmanvalloitussarjakuvia. Eipä tästä kauaakaan, kun Turun Sanomat alkoivat sarjakuvissaan julkaista Fingerporia, NAM NAM.

Lyhyesti sanottuna, tykkään tykkään ja tykkään.

Linkin takana lempistrippini.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Fingerpori
« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2010, 10:35:20 »
Joskus aikoinani jostakin sanomalehdestä luin yhden ainokaisen Fingerpori-stripin, mutten ymmärtänyt sen jujua. Sitten koko sarjakuvan lukeminen jäi, kunnes jollakin psykan tunnilla aloimme kavereiden kanssa lukea muutamien sanomalehtien sarjakuvia, Fingerporia mukaanlukien. Siitä se sitten lähti, vaikkei mitenkään suoraviivaisesti ylöspäin.

Fingerpori on kyllä sarjakuva, jossa huumori pääsee kukkaansa, jos sen tosiaan vain ymmärtää. Nykyisin luen näitä strippejä hyvin epäsäännöllisesti, aina silloin jos muistan ja ehdin.

Tämä sarjakuva on tietyllä tapaa erilainen kuin muut lukemani, ja ehkä se siinä sitten vetoaakin.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.