Kirjoittaja Aihe: Näkymättömyysviitasta  (Luettu 9530 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Larinell Styx

• Ankeuttaja
Näkymättömyysviitasta
« : Huhtikuu 14, 2003, 08:20:35 »
Kysymys 1. Miksi James antoi viitan Dumbledorelle jo ennen kuolemaansa?
Kysymys 2. Miksi juuri Dumbledorelle?

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • + The Song of Life +
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2003, 08:57:17 »
1. James melko varmasti tiesi Voldemortin olevan perheensä perässä ja ajatteli sitten antaa sen jollekin siltä varalta että jotain sattuu. Ja melko varmasti näkymättömyysviitta oli yksi Jamesin arvokkaimpia tavaroita, sillä nehän ovat tunnetusti harvinaisia ja hyvin käytännöllisiä ;) Eikä hän sitten halunnut sen joutuvan Voldemortin tms. käsiin.

2. Hän luotti Dumbledoreen niin paljon..?
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2003, 10:50:59 »
2. Oletkos lukenut teorioita Dorkiksen ja Pyttyreiden välisistä sukulaisuussuhteista?
pecc@QuakeNet

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2003, 10:55:53 »
Olettekos tietoisia että tämä on "laitonta"?

Oletan että alatte KESKUSTELLA asiasta, ettekä vain vastaile kahteen lyhyenläntään kysymykseen.

Näkymättömyysviitasta saa varmasti aikaiseksi keskustelua, joten..

scout

• Ankeuttaja
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2003, 16:27:34 »
Minun on vähän hankala hahmottaa tuota näkymättömyysviittaa.
Siis jos se on jonkun, vaikka purkin, edessä (siis joku pitää sitä helmasta)
niin onko purkki silloin näkymätön vai näkyykö sen edessä vain se viitta?

Vai pitääkö se kietoa jotenkin sen purkin ympärille että se tulisi näkymättömäksi?

questions... question... but not so many answers.

Tämä olisi sitten sitä Mirzin mainitsemaa muutakin keskustelua...

Cassandra

• Ankeuttaja
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2003, 17:52:58 »
Tätähän on mietitty aika montakin kertaa. James luultavasti tiesi Voldemortin aikeista tappaa hänet joten hän halusi, että viitta säilyy ja että hänen poikansa saa sen, jos James itse kuolee.

James luotti hyvin paljon Dumbledoreen, AV:ssa sanottiin että Dumbledore itse tarjoutui Jamesin ja Lilyn salaisuudenhaltiaksi. Eli heidän on täytynyt olla hyvin tuttuja toisilleen.

Luulen että Rowling antaa todella mielenkiintoiset vastaukset seuraavien kolmen kirjan aikana näihin kysymyksiin. Joten odottamaan kaikkia kolmea :) Niistä saamme luultavasti vastauksen tähänkin pulmaan.

Poissa Windy

• Kylän salamurhaaja
  • Hirnyrkki
    • Kylä
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2003, 21:19:58 »
Luulisin Jamesin antaneen näkymättömyysvitan Dumbledorelle samoihin aikoihin kuin uskollisuusloitsu laitettiin käytäntöön. Mitä hyötyä viitasta olisi Voldemortia vastaan, jos hän sattuisi kuitenkin löytämään piilopaikan? Uskoisin Volden olevan niin mahtava, että hänellä on keinonsa löytää myös näkymättömät ihmiset. Ja Dumbledore on tietenkin paras henkilö säilyttämään viittaa. Hän ei ollut kuolemanvaarassa, koska Volde pelkää häntä. Kaikki muut Jamesin ystävät voisivat joutua Volden uhreiksi, kun tämä etsisi oikeaa salaisuudenhaltijaa. Dumblea Volde ei uskaltaisi uhata. Ja Tylypahkan rehtorina Dumbledoren olisi helppo antaa viitta Harrylle, kun tämä aloittaa kouluun.

scout:
Minun käsitykseni mukaan näkymättömyysviitta muuttaa sen alueen näkymättömäksi, joka on ympäröity sillä.
Hp-roolipeliä Ircissä!// "Mikään ei kirvoita niin hyvää kirkaisua kuin pöydän poikki tanssiva Sardiini!" //Suomalainen Pratchett-foorumi//Juonittelupelejä

Poissa Mc Puuhto

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2003, 09:55:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Cassandra"
Tätähän on mietitty aika montakin kertaa. James luultavasti tiesi Voldemortin aikeista tappaa hänet joten hän halusi, että viitta säilyy ja että hänen poikansa saa sen, jos James itse kuolee..

Kysymys, mistä J. tiesi, että hänet aiotaan tappaa, ansaitsisi ihan oman topicin. Jaa, ehkä sellainen on, enkä vain ole bongannut. Miksi muka Potterit, yhdet Volden tuhansista vastustajista, olisivat olleet mitenkään erityisempiä kuin muutkaan, niin että heidät piti ihan henk koht tappaa...?! Olivatpahan kuitenkin, syytä siihen odotellaan... !

Poissa Tha Lil' Dobby

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/teealdee/twilight.html
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2003, 11:02:53 »
Lainaus
James luultavasti tiesi Voldemortin aikeista tappaa hänet joten hän halusi, että viitta säilyy ja että hänen poikansa saa sen, jos James itse kuolee.

Minun korviini kuulostaa aika kornilta, että James tiesi, että hänet aiotaan tappaa, mutta niinhän se varmaan oli. Mutta ihan off-topiccia jatkaakseni; kuten MC Puuhto jos kysyikin, että miksi ihmeessä juuri Potterit? Ja sitten takaisin asiaan :p

Ihmettelin Scoutin kanssa täysin samaa asiaa, missä vaiheessa se muuttuu viitasta sellaiseksi näkymättömäksi? Leffassahan se oli aika hyvin tehty, mutta kun, kaiken järjen mukaan, mistä se viitta tietää milloin se on jonkun _ympärillä_ eikä vain edessä? Mutta toisaalta, tämähän on kai sitä taikaa, mutta.. silti. Eikö niissäkin yleensä pitäisi olla joku ns. selkeä merkki, milloin tietää, että pitää muuttaa muotoa.

-TLD

Carita

• Ankeuttaja
Re: Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2003, 20:32:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Astray"

1. Kai James jotenkin aavisti, että hän kuolee pian.
2. Koska Dumbledore oli luotettavin henkilö, jonka hän tunsi.

Agarwaen

• Ankeuttaja
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2004, 01:19:40 »
Lainaus
mistä se viitta tietää milloin se on jonkun _ympärillä_ eikä vain edessä?
Viitalla siis täytynee olla tuntoaisti;)
Mutta todennäköisesti jos siis se kiedotaan jonkun ympärille, se joku muuttuu näkymättömäksi. Mutta entäpä silloin jos sen vaikka heittää käsivarrelle kantaessaan sitä. Onko käsivarsi silloin näkymätön?
Tai jos viitan alla on useampi henkilö, tuskin viittaa saa kumminkaan kiinni asti. Silloinhan se tuon teorian mukaan taas ei toimisi.
Toisaalta kuinka lajitteluhattu toimii? Tai Luodikon sulkakynä? Kaikki esineet kun tuntuvat ajattelevan enemmänkin omilla aivoillaan.

Kimmy

• Ankeuttaja
Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2004, 11:42:18 »
Jameshan oli yksiä koulun parhaimmista oppilaista. Eli hän kai jotenkin osasi päätellä, että hänen perheensä on Voldemortin seuraava uhri. Ja kirjoissahan on sanottu, että Dumbledore on yksi maailman mahtavimmista velhoista, eli hän varmaankin antoi viitan hänelle, että hän voisi puolestaan antaa sen jollekin? Äh! Ei se niin voi mennä, mutta ei tässä keksi parempaakaan!

Ewestar

• Ankeuttaja
Vs: Näkymättömyysviitasta
« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2007, 17:40:48 »
1: Eihän hän välttis antanut sitä Dumblelle vaan Se haki viitan talon raunioista etsiessään edes jtn. miät antaa potterin pojalle ekana joulunaan tylypahkassa.
2: öö

Muokkis: Vai hetkonen... olikos siinä ykkösessä kun potterin poika sai sen viitan että siellä oli lappu jossa luki ett äpotter oli antanut se dumblelle enne kuoooolemaansa..siinä vasta pulma minun saksanpähkinä aivoilleni..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2007, 17:44:25 kirjoittanut Bilius »

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2007, 16:23:51 »
Minun on vähän hankala hahmottaa tuota näkymättömyysviittaa.
Siis jos se on jonkun, vaikka purkin, edessä (siis joku pitää sitä helmasta)
niin onko purkki silloin näkymätön vai näkyykö sen edessä vain se viitta?

Vai pitääkö se kietoa jotenkin sen purkin ympärille että se tulisi näkymättömäksi?

Mun mielestä se viitta ei toimis jos se vaan roikkuis sen purkin edessä, koska se näkymätön alue ei silloin loppuisi koskaan. Tarkoitan, ettei näkymättömyysviitta voi sillä lailla tietää, että just sen purkin kokoinen alue pitää muuttaa näkymättömäksi. Toivottavasti joku edes tajusi :D

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2008, 20:52:50 »
Yritetäänpäs saada tästäkin aiheesta aikaa kunnon keskustelua. Kyllä me siihen pystymme, eikös vain! Ei se ole niin vaikeaa :)

Kuitenkin, minun mielipiteeni näkymättömyys viitasta on hyvin yksinkertainen: minusta se on vain kerrassaan loistava keksintö! Nerokas suoraan sanottuna. Viitta on varmasti suunnattoman arvokas ilmestys, joten en voi kuin ihmetellä mistä James kyseisen taikaesineen oli käsiinsä saanut. Vastaan tässä nyt sivumennen aiemmissa viesteissä esille tulleeseen asiaan, eli siihen, mistä James tiesi, että Voldemort halusi tappaa juuri hänet. Epäilemättä Dumbledore oli varoittanut heitä kuultuaan ennustuksen Punurmiolta ja koska heidän kahden välillä vallitsi epäilemättä vahva luottamusside, James uskoi häntä. Vaaran uhatessa hän myös varmaankin sisäisesti ajatteli, että näkymättömyysviita olisi paljon hyödyllisempi muiden kuin kuolonsyöjien käsissä, joissa se voisi tehdä suurta vahinkoa. Hän siis antoi viitan Dumbledorelle säilöön aavistellen hieman tulevia tapahtumia.

Näkymättömyysviitan ominaisuudet ovat kyllä pohtimisen arvoisia. Se kuinka se tekee hahmon kokonaan näkymättömäksi, jos viitta peittää koko henkilön. Toisaalta suuri vaara on yöllä käytävillä hiippaillessa myös siinä, että viitta lipsahtaa hieman sivuun ja jalat paljastuvat. Minun käsittääkseni näkymättömyysviitan täytyy peittää koko hahmo/esine, jotta se olisi näkymätön. Ei siis riitä, että viitta on vain jonkin tavaran edessä. Näkymättömyysviitanhan pystyy näkemään helposti paljain silmin, jos se ei sillä hetkellä ole käytössä. Kuten vaikka Kalkaroksen mennessä Azkabanin vanki –kirjassa Harryn ja muiden perään, hän huomasi helposti hopeanhohtoisen viitan maassa ja totta kai viisaana miehenä tiesi, mikä hänen edessään oli. Tietääkseni Kalkaros oli jo ennemminkin aavistellut, että Harrylla saattaisi olla isänsä vanha viitta käytössään.

Olen kuitenkin jäänyt miettimään useasti, että mistä James Potter tosiaan sai hankittua itselleen näkymättömyysviitan? Tuliko se kenties perintönä suvusta, löysiköhän sen, varastiko hän sen, saiko hän sen lahjaksi. Sitä minä en tiedä, mutta toivottavasti seitsemäs kirja antaa tähän vastauksen :)

Pohditaan nyt siis täällä kaikkea näkymättömyysviittaan liittyviä asioita. Sen alkuperää, historiaa, käyttötarkoituksia yms. Mistä James oli viitan saanut, sehän ei ole mikään tavallinen ilmestymä velhoperheissä. Mihin itse käyttäisit viittaa jos sinulla olisi sellainen? Miten näkymättömyysviittaa on aikojen saatossa hyödynnetty ja mihin sitä on käytetty? Pitäisikö se laskea kielletyksi esineeksi, sillä vastapuolelle joutuessaan se saattaisi aiheuttaa suurtakin vahinkoa velhoyhteiskunnalle.

Keskustelua! ^^
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor

Poissa Hendrix

• Rock Soldier
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 29, 2008, 15:02:00 »
Oletan, että uskollisuusloitsu oli jo astunut voimaan kun James antoi sen Dumbledorelle, joten hän tuskin uskoi tarvitsevansa sitä. Dumbledore tiesi varmaan jo Varjeluksista, ja halusi varmistaa, etää viitta on sellainen. James antoi varmaan viitan juuri Dumbledorelle, koska luotti tähän niin paljon. Ja viitan alkuperästä uskon sen kulkeneen sukupolvien ajan Potterian suvussa, eli kai se on joku perintökalleus.
Danger You, Danger Me, DANGER US!

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #16 : Kesäkuu 29, 2008, 21:43:58 »
Olen kuitenkin jäänyt miettimään useasti, että mistä James Potter tosiaan sai hankittua itselleen näkymättömyysviitan? Tuliko se kenties perintönä suvusta, löysiköhän sen, varastiko hän sen, saiko hän sen lahjaksi. Sitä minä en tiedä, mutta toivottavasti seitsemäs kirja antaa tähän vastauksen :)

Jep, seitsemäs kirja on antanut varmastikkin vastauksen moneen kysymykseen viitasta. Nyt annan kuitenkin pienoisen keskustelun uudelleen avaamisen...

Eli oletus on se, että Pottereitten viitta olisi ollut ensimmäinen näkymättömyysviitta. Kuitenkin mm. Villisilmällä oli kaksi viittaa. Miten muut viitat sitten kehitettiin? Muistaakseni jossain mainittiin, että näkymättömyys taiat eivät pysy kauan voimassa, vaan vähenevät. Weasleyn kaksosethan kehittivät näkymättämyys-hattuja, jotka eivät olleet Hermionen epäilyksen mukaan kauhean pitkäkestoisia taikoja.
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2008, 21:48:48 »
Lainaus
Dumbledore tiesi varmaan jo Varjeluksista, ja halusi varmistaa, etää viitta on sellainen. James antoi varmaan viitan juuri Dumbledorelle, koska luotti tähän niin paljon. Ja viitan alkuperästä uskon sen kulkeneen sukupolvien ajan Potterian suvussa, eli kai se on joku perintökalleus.

Juuri siksihän Dumbledore halusi lainata viittaa: hän oli jo luopunut Varjeluksien etsimisestä, mutta innostui, kun James näytti hänelle viittaa. Dumbledore halusi lainata viittaa tutkiakseen, oliko se todellakin yksi Varjeluksista, mutta James kuoli, kun viitta oli vielä hänellä, joten hän ei enää voinut palauttaa sitä. Myöhemminhän hän antoi sen sitten Harrylle.

Lainaus
Eli oletus on se, että Pottereitten viitta olisi ollut ensimmäinen näkymättömyysviitta. Kuitenkin mm. Villisilmällä oli kaksi viittaa. Miten muut viitat sitten kehitettiin? Muistaakseni jossain mainittiin, että näkymättömyys taiat eivät pysy kauan voimassa, vaan vähenevät. Weasleyn kaksosethan kehittivät näkymättämyys-hattuja, jotka eivät olleet Hermionen epäilyksen mukaan kauhean pitkäkestoisia taikoja.

Minäkin mietin juuri tuosta, mutta kai ne Villisilmän viitat olivat sitten juuri niitä näkymättömyys -taikoja tai sitten ne on kudottu siitä aineesta, minkä Kseno taisi mainita KV:ssa kolmikolle.

~Minna
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

robinette

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2008, 23:28:07 »
DH:ssahan selvisi sen verran, että yleensä näkymättömyysviittojen vaikutus hiipuu ajan myötä. Ne on tehty joko käyttämällä jotain hämäysloitsua tai sitten sen olion (olisikohan ollut englanniksi demiguise) karvoista kutomalla. Mutta Harryn viitta oli ainoa, joka tekee kantajastaan todella näkymättömän, eikä sen taika koskaan kulu pois. Lisäksi Harryn viitta myös suojaa kantajaansa. Esimerkiksi DH:ssa kun kolmikko tulee Tylyahoon ja joku kuolonsyöjistä yrittää kutsua viittaa accio-loitsulla, viitta ei tottele kutsua.

Ja niin, eikö viitta ollut Dumbledorella, koska hän itse oli pyytänyt sitä lainaan tutkiakseen sitä.

Poissa uimari

• Crazy girl XD
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #19 : Heinäkuu 01, 2008, 12:45:15 »

1.seiska kirjassa sanotaaan ettädumledore oli itse pyytännyt näkymätömyysviittaa jotta hänellä olisi kaikki kolme kuolemanvarjelusta jotta hänestä tulisi voittamaton.

2.eli löydät vastauksen 1

Just smile, it makes you beautiful<3

Tigeru

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 05, 2008, 11:56:29 »
-Koska James tiesi kuolevansa jossain vaiheessa, eikä halunnut viittaa tapajalleen (?)
-Koska Dumbledorella tämä viitta pysyisi luultavimmin säilössä.

Annina

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Heinäkuu 15, 2008, 02:45:31 »
näkymättömyysviitta on täynnä arvotuksia, kun sitä alkaa kunnolla miettimäään.
Minä itse uskon vahvasti, etttä näkymättömyysviitalla on ns."omat aivot" ja se tunnistaa koska pitää muuttaa kohde näkymättömästi. uskoisin, että se muuttaa näkymättömäksi vain eläviä olentoja eikä esim. kirjoja.
Ja niin, miten james oli saanut viitan itselleen sitä voi miettiä : D Eihän sitä ole mainittu missään kirjassa, vai olenko onnitunut ohittamaan sen kohdan taidokkaasti joka kerta kirjat lukiessani? itse uskon sen olevan jonkinkaltanen perintö esine, kuka tietää.  Kuinkakohan pitkä se on? Ihmiset kun on erimittaisia jotain joillain se roikkuisi nilkoissa ja toisilla ne nilkat taas vilkkuisi sieltä alta, vai onkohan se tehny ns. keskikokoisten ihmisten pituiseksi. Viitan allehhan mahtui kolme lasta/nuorta joten sen on oltava aika pitkä.  Huoh, näitä kysymyksiä mulla oli enemmänkin mutta unohdin kaiken taidokkaast i:D

Poissa Töme

• jäätynyt nolla sateessa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • They're all out without you, havin' fun.
  • Pottermore: CharmBlade23297
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2008, 09:23:41 »
1. James antoi viitan Dumbledorelle koska Dumbledore halusi tutkia viittaa.

2. Koska juuri Dumbledore☺ Pyysi viittaa lainaksi, että voisi tutkia sitä!

Vastasin näihin kysymyksiin Kuoleman Varjelukset Kirjan mukaan♥
How can you "just be yourself" when you don`t know who you are?
Stop saying "I know how you feel"
How could anyone know how another feels?

hapsu

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Heinäkuu 15, 2008, 11:46:45 »
Lainaus käyttäjältä: Cassandra
Tätähän on mietitty aika montakin kertaa. James luultavasti tiesi Voldemortin aikeista tappaa hänet joten hän halusi, että viitta säilyy ja että hänen poikansa saa sen, jos James itse kuolee..

Kysymys, mistä J. tiesi, että hänet aiotaan tappaa, ansaitsisi ihan oman topicin. Jaa, ehkä sellainen on, enkä vain ole bongannut. Miksi muka Potterit, yhdet Volden tuhansista vastustajista, olisivat olleet mitenkään erityisempiä kuin muutkaan, niin että heidät piti ihan henk koht tappaa...?! Olivatpahan kuitenkin, syytä siihen odotellaan... !

Eikös se ollut jotenkin niin että Punurmio lausui Dumledorelle sen ennustuksen jossa kerrottiin että se joka pystyy tuhoamaan Voldemortin syntyy Heinäkuun viimeinen päivä ja on puoliverinen ja että Voldemort merkitsee hänet vertaisekseen tai jotain sinne päin ja Kalkaros ( joka oli vielä silloin kuolonsyöjä ) kuuli sen ja meni kertomaan sen Voldemortille ja Voldemort tiesi että se oli joko Neville tai Harry ja Voldemort valitsi Harryn koska piti häntä suurempana uhkana. Sitten eiks Dumbledore varottanu Pottereita ja käskeny mennä piiloon ja tarjoutui itse salaisuuden haltijaksi mutta James luotti niin paljon ystäviinsä että otti mielummin Siriuksen joka loppujen lopuksi vielä vaihdettiin Piskuilaniin joka sitten kavalsi Potterit. Tästä sen mun mielestä johtui että Potterit tiesivät odottaa että Voldemort saattaa etsiä heitä. saatan olla väärässä mutta mun mielestä se meni suurinpiirtein noin.

Nepetius

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Heinäkuu 20, 2008, 22:30:24 »
1. Dumbledore halusi tarkistaa oliko Näkymättömyysviitta aito.
2. Dumbledore oli kiinnostunut Kuoleman Varjeluksista joihin Näkymättömyysviitta kuului.