Kirjoittaja Aihe: Yliarvostetut elokuvat ja TV-sarjat  (Luettu 15645 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Yliarvostetut elokuvat ja TV-sarjat
« : Elokuu 25, 2009, 18:51:03 »
Mitkä elokuvat ja TV-sarjat ovat mielestänne yliarvostettuja?

Minusta ainakin...

Taru Sormusten Herrasta-trilogia

Yli pitkiä pökäleitä, joissa edes näyttelijät eivät aina esiinny edukseen. Ja huolimatta miljoonista vastaväitteistä, olen sitä mieltä, että se ei ollut edes yhtään uskollinen kirjalle (en kyllä nykyään pidä siitäkään). Täynnä typeriä ylimääräisiä kohtauksia (esim. Arwen/Aragon kohatukset kakkosessa).

Tappajahait

Efektit olivat aivan per****** ja ainoa idea on katsoa, kun jättiläismäinen hai napsii teinejä, kuin perunalastuja.

Naruto

Surkeaa huumoria jolle en olisi nauranut edes 5 vuotiaana.

Ohut ja kliseinen juoni, jonka turhan moni on antanut anteeksi pelkkien hienojen tehosteiden takia.

Shrekit

Vitsit eivät vain yksinkertaisesti ole minusta hauskoja.

Terminator-Tuhoaja

Tämä elokuva, jos mikä, todistaa, että elokuva jonka pääosassa on Arska on huono. Pelkkää tylsää toimintarymistelyä, jonka erikoistehosteetkin ovat aivan surkeat.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2010, 11:32:35 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Yliarvostetut elokuvat ja TV-sarjat
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2009, 13:46:20 »
Kenen mielestä Salkkarit sitten on vakavasti otettava sarja? Minä nimittäin tykkään siitä, mutta en missään nimessä sanoisi sitä hyvintehdyksi laatusarjaksi. Katson sitä ainoastaan huumori-ja viihdemielessä. Tuskin tekijätkään ovat Salkkareita vakavalla naamalla tehneet, sen verran koomisia, älyttömiä ja älyttömän kökköjä jaksoja on tullut nähtyä. Mutta se onkin osa sarjan viehätystä.

Joo, siinä oli pieni puolustus Salkkareille...

Oikeasti yliarvostettuja tv-sarjoja ovat mielestäni kaikki nämä uudet, amerikkalaiset "laatusarjat", tai ainakin kalliilla tehdyt sarjat, tyyliin Täydelliset naiset, Mullan alla, 24, House ja mitä näitä nyt on. Minun mielestäni ne ovat kaikki samanlaista tylsää jenkkimassaa, ei yhtään kiinnosta katsoa. Muutenkin nämä seurattavat, vakavasti otettavat koskaan, ikinä tehdyt jenkkisarjat voi laskea yhden käden sormilla. Ei tule tällä hetkellä  muuta mieleen kuin Kylmä rinki ja yksi vanha cowboysarja, jonka nimeä en nyt muista.

Big Brother: joo, nyt kun joku mainitsi, niin pakko sanoa, että olen samaa mieltä. En ole koskaan katsonut edes yhtä kokonaista jaksoa, koska se oli niin idioottimaista, että meinasin pyörtyä. BB on kyllä minun mielestäni tyhmyyden huippu. En ymmärrä edes sarjan ns. viihdearvoa, koska minusta on tylsää katsella, miten pissikset ja muut känniääliöt naivat toisiaan. Tai mitä ikinä tekevätkään, en tiedä.

Leffat sitten:

Ensimmäisenä tulee mieleen Amelie. Sitä on aikanaan hehkutettu aikas paljon, että on niin ihmeellinen ja ihana, oikea hyvän mielen elokuva. No, ei kyllä minusta mitenkään erikoinen eurooppalaiseksi elokuvaksi ollut. Ei tullut mitenkään erityisen hyvä mieli ainakaan. Oli jopa vähän tylsä.

Harry Potter-elokuvat. Täydellistä Hollywood-viihde pas***, en ole edes nähnyt viimeisimpiä kun tiedän jo tason. Kyllä olivat suuria pettymyksiä niin näyttelijä- kuin ohjaajavalinnatkin. Joko leffat olisi pitänyt tehdä täysin brittivoimin, tai sitten ottaa ohjaajaksi edes Tim Burton - hän olisi osannut tuoda leffoihin tarpeeksi persoonallisuutta ja synkkyyttä. Nyt ne ovat vain niin... pinnallisia, latteita, ärsyttäviä. Ei kiitos!

Pirates of the Caribbean-sarja. En ymmärrä, miksi ihmiset pitävät näistä niin paljon. Itse en ole nähnyt kuin ykkösen, koska se oli niin huono, etten halunnut nähdä muita. Elokuva oli liian pitkä, liian sekava ja liian... en tiedä, en keksi tarpeeksi hyvää haukkumasanaa. Sellaista Hollywood-moskaa on kuitenkin vaikea muualta löytää. Tehty niin rahan maku suussa, että haisee varmaan kuuhun asti. Ja Johnny Depp... voi ei, varmaan miehen huonoin rooli ikinä! Niin ylinäyteltyä ja mukahauskaa pashaa, ettei mitään häpyä. Huhhuh...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2009, 19:02:35 kirjoittanut Fimca Worthleberr »
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Snouk

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2009, 16:32:10 »
Tähän listaan kuuluu ehdottomasti ikuinen inhokkini, Twilight-saaga. Idea sinänsä on ihan hyvä, mutta EI, tämä ei missään nimessä ole "Titanicin veroinen rakkaustarina", kuten elokuvan takakannessa väitettiin. Kirjoja en ole lukenut, mutta uskon Meyerin tehneen todella hyvän ja mielenkiintoisen sarjan. Elokuvista vain ensimmäisen olen minä nähnyt ja odotin siltä niiiiiin paljon muiden ihkutuksesta päätellen. Petyin pahasti. Pelkkää shittiä koko homma. Eikä Edward ole edes erityisen söpö. Twilight on täysin yliarvostettu.

Kirjoja en ole lukenut, mutta uskon Meyerin tehneen todella hyvän ja mielenkiintoisen sarjan.
Oivoi, ne on kirjat on yhtä huonoa (ellei huonompaakin! Elokuva ei sentään ollut adjektiivioksennus) kamaa kuin elokuvakin. Mutta uskossa on hyvä elää.
Taidanpa jättäytyä lukemisen vaivalta...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2009, 12:54:04 kirjoittanut Snouk »

Poissa pokep

• Merirosvona taistelen sun mukana
  • Fletkumato
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2009, 16:49:46 »
Ensimmäisenä tuli mieleen Hairspray ja HSM 1, 2 ja 3. Ällöttävän imeliä musikaalielokuvia, joissa kaikki biisit ovat samaa tylsää jumputusta. Olen todella suuri musikaalien ystävä, mutta biisien täytyy olla oikeasti kuunneltavia jotta elokuvaa jaksaa katsoa!

Kirjoja en ole lukenut, mutta uskon Meyerin tehneen todella hyvän ja mielenkiintoisen sarjan.

Oivoi, ne on kirjat on yhtä huonoa (ellei huonompaakin! Elokuva ei sentään ollut adjektiivioksennus) kamaa kuin elokuvakin. Mutta uskossa on hyvä elää.

Hän elää nukkekodissa joka palaa
Pottafanitaidettani,
sekä originaalitöitäni

Poissa Minevra

• Vuotislainen
  • Avril- ja Potter- fani
« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2009, 17:23:56 »
Elokuvista ainakin High School Musical. Musiikki on personatonta, latteaa, kaikki biisit samanlaisia, ei ole sellaisia jotka jäisi päähän pyörimään. Se Sharpay-pissis on ihan yliliioiteltu hahmo, ja muutenkin kaikki on aina niin mahtavaa, söpöä, suloista ja iloista. Elokuvaa yritetään myydä ja tyrkyttää oheistuotteilla, lehdillä ja söpöillä ja kauniilla näyttelijöillä. Ei kiitos.
"Voi Harry", Hermione sanoi väsyneesti, "Koko juttu on pelkkää potaskaa. "

Kuoleman varjelukset, sivu 453

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2009, 23:17:23 »
Big Brother tuli ekana mieleen. En oikeasti tajua miten ketään voi kiinnostaa kun jotkut random-tyypit sekoilevat ja örveltävät jossain helvetin talossa. Erittäin tylsä ja typerä ohjelma. Ja kaikkialta aina pursuaa juttua että BB-joku teki sitä ja tätä, se alkaa pikkuhiljaa käydä hermoille, kyllä maailmasta varmaan parempiakin uutisaiheita löytyisi.

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2009, 13:41:11 »
Mullekin heti otsikon luettuani tuli mieleen Big Brother. En oikeasti ymmärrä mikä siinä niin kiehtoo, ihmiset pistetään jonnekin taloon jossa on valvontakamerat ja sitten kuvataan kun ne käy suihkus, vessas yms ja sitten välillä säätää jotain peitonalla tai päällä -.- Ja sitten tosiaan, nykyään viihdelehti Starankin otsikot on vaan koko ajan; BB *nimi* teki sitä ja tätä! Kun iGoogle on tuossa etusivuna niin otsikot vain pomppaa silmille-.- Ärsyttävää, niin typerä sarja jos suoraan sanon.

Salkkarit myös. Melko huonot näyttelijät ja juoni vaan kiertää koko ajan. Äh.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2009, 19:28:53 »
Ekana yliarvostetuista leffoista tulee mulle mieleen nämä vanhat klassikot, jotka sijoittuvat vuodesta toiseen paraatipaikoille leffagurujen listatessa maailman parhaimpia elokuvia (tyyliin Citizen Kane). Kyllä mä pystyn ihan hyvin katsomaan vanhojakin elokuvia, katselin monia sujuvasti tässä männeenä kesänä, että mistään allergiasta ei ole kyse. Välillä en vain voi olla ajattelematta, että kaikki leffat, jotka on tehty vaikka ennen vuotta 1960 (otin vuosiluvun ihan hatusta) ovat jo lähtökohtaisesti kolmen tai neljän tähden elokuvia. Hyville voi antaa viidennenkin, mutta jos elokuva olisi samantasoinen, mutta filmattu lähempänä meidän aikaamme, se saisi tyytyä huonompaan arvosteluun.

Big Brothereita, Salkkareita ja tämmöisiä mä en pidä kovinkaan arvostettuina. Kyllähän niillä katsojia piisaa, mutta harva taitaa kuitenkaan julistaa niitä laatuviihteeksi. Enemmän sellaisia ovat musta nämä Fimca Worthleberrin mainitsemat amerikkalaiset laatusarjat (Täydelliset naiset jne.). Niistä mä rankkaisin yliarvostetuiksi nuo Täyd. naiset (aluksi oli hyvä, mutta sitten lässähti), Lost (sama), Tudors (tylsä alusta lähtien), Entourage (sama)... Roomakaan ei jaksanut mua kiinnostaa kuin muutaman jakson verran, Housea niinikään katsoin vain vähän aikaa. Mutta esim. Sopranos ja Mullan alla olivat musta hyviä, etenkin Sopranosit.

Elokuvien puolelta viime vuosien yliarvostetuimmista tulee ekana mieleen Taru Sormusten herrasta -trilogia (onhan se korean näköinen, mutta mä en pidä läheskään kaikista Jacksonin sooloiluista tarinan suhteen, ja välistä meno on turhan sentimentaalista ja mahtipontista). Tarantino on myös turhan yliarvostettu elokuvamaakari, Pulp fiction ja Jackie Brown olivat hyviä leffoja, mutta myöhemmistä en ole niin pitänyt. Ja meidän oma Aki Kaurismäkemme on tietysti tällaisen listan ykkösenä.

En mä nyt väitä, että mä inhoaisin kaikkia noita mainitsemiani, eivät vain musta ansaitse sellaista ylistystä, mitä ovat osakseen saaneet.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2009, 21:28:07 »
Oikeasti yliarvostettuja tv-sarjoja ovat mielestäni kaikki nämä uudet, amerikkalaiset "laatusarjat", tai ainakin kalliilla tehdyt sarjat, tyyliin Täydelliset naiset, Mullan alla, 24, House ja mitä näitä nyt on. Minun mielestäni ne ovat kaikki samanlaista tylsää jenkkimassaa, ei yhtään kiinnosta katsoa. Muutenkin nämä seurattavat, vakavasti otettavat koskaan, ikinä tehdyt jenkkisarjat voi laskea yhden käden sormilla. Ei tule tällä hetkellä  muuta mieleen kuin Kylmä rinki ja yksi vanha cowboysarja, jonka nimeä en nyt muista.
Yhdyn siihen, että Täydelliset naiset ja House noista ovat yliarvostettuja (samaten mm. Entourage, Lost, Greyn anatomia jne.). Täykkärit ovat jostain syystä jääneet liikaa junnaamaan sitä samaa rataa, ja se alkukausien loistokkuus on tiessään - pari uusinta kautta eivät vakuuta sitten millään, ja huonommaksi tuntuu menevän.
Lost kuuluu myös niihin sarjoihin, jotka olisi pitänyt osata lopettaa ajallaan, mutta ei... Rahanahneutta lähdettiin väen väkisin jatkamaan kausia, ja minä tipuin kyydistä siinä kolmannen kauden alussa - alkoi jo niin kyllästyttää, ettei mitään rajaa... Tällä hetkellä olen aivan pihalla, missä mennään.
House puolestaan on alun alkaenkin junnannut samaa tylsää rataa ja tuntuu, että pari jaksoa nähtyään on nähnyt jo kaiken nähtävän. Vaikka sarkasmista pidänkin, kyllä jossain se raja minullakin menee.

Sen sijaan olen eri mieltä 24:n ja Mullan alla suhteen. 24 toimii minusta hyvin, enkä nyt oikein osaa löytää yhtään samankaltaista sarjaa, joka 24:sta olisi edeltänyt - jälkeenpäin kyllä on tullut hieman samaa tyyliä olevia jenkkisarjoja pari, mutta kyllä 24 ehdottomasti oli ainoa laatuaan alunperin.
Minusta nämä uudetkin kaudet toimivat hyvin, vaikka hahmojen tiuha vaihtuminen vähän harmistuttaakin - uusin kausi vaikuttaa palaajineen kuitenkin lupaavalta ja kiintoisalta. Kyllähän sarja jo on viimeisillään, kun seuraavan kauden olisi tarkoitus olla viimeinen, joten luultavasti sarjaa ei edes lähdetä pilaamaan liiallisella venyttämisellä.
Mullan alla on (tai oli, miten vain) minusta myös ainutlaatuinen ja laadukas sarja, joka kuuluu niihin harvoihin sarjoihin, joista tykkään. Erottui hyvin siitä perusmassasta, jota Jenkeistä tulee. Samaten Sopranos. Kumpaakaan ei lähdetty venyttämään, vaikka olivatkin suosittuja.

Kaikki Jenkkilästä tulevat kalliit "laatusarjat" eivät suinkaan ole roskaa, vaikka suurin osa kyllä tuntuukin olevan - joukosta löytyy kyllä niitä muutamia enemmän tai vähemmän hyviä.

Minulle tuli Salatut elämät mieleen myös, mutta en näin tarkemmin ajatellen usko sen järin arvostettu olevan, vaikka suosittu onkin - kuten aiemminkin on jo mainittu, harva sitä luokittelee laatuviihteeksi.

Big Brother kyllä on minusta ehdottomasti yliarvostettu. Todella raivostuttavaa, kun netti pursuaa jos jonkinlaista uutista siitä, mitä joku BB-tyyppi onkaan tehnyt. Ylipäätään en osaa tykätä edes sarjan perusideasta, ja vaikka ohjelmaa toisinaan seuraankin, ei sitä voi mistään päin kuvata laadukkaaksi.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2009, 21:48:08 »
Saan luultavasti tästä luodin otsaan, mutta:
Twilight
Olen katsonut elokuvan ja lukenut kirjan ja tämä ei todellakaan ansaitse kaikkea sitä mitä saa. "Parhaan Elokuvan" palkinto? Miksi ihmeessä? Elokuva ei ollut huono, mutta ei lähelläkään hyvää. Erittäin yliarvostettua ja yliarvostetuin asia maailmassa tällä hetkellä.
"Suurin rakkaustarina sitten Titanicin". On jo pelkkää loukkausta verrata Twilightia Titaniciin, saati sitten ottaa sellainen Oscar-gaaloihin (mitä ei onneksi ole vielä tapahtunut)
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2009, 22:15:31 »
Lainaus
Idea sinänsä on ihan hyvä, mutta EI, tämä ei missään nimessä ole "Titanicin veroinen rakkaustarina", kuten elokuvan takakannessa väitettiin.

Nehän on just samasta kivestä veistettyjä. :D Aivan toistensa veroisia, samasta puusta tehtyjä. Titanicin näyttelijät sentään suoriutuvat vähän paremmin, mutta sepäs leffa olikin kalliilla budjetilla tehty kun taas Twilight oli halpisleffa. Silti tuuban määrä oli molemmissa yhtä suuri. :D Mutta en nyt usko, että kumpikaan on erityisen arvostettu elokuva ollut suosiostaan huolimatta. Siksi ne tuskin ovat niin sanotusti yliarvostettuja.

Ehkä näistä arvostetuista tulee ensimmäisenä mieleen Kellopeli appelsiini. En ole saanut sitä yrityksistä huolimatta koskaan katsottua kokonaan. Ehkä myös täälläkin jo mainittu Citizen Kane, joka on kyllä lopulta ihan koskettava, mutta monelta osin ei avaudu minulle ja vaikuttaa siksi tylsältä. Suurin osa laatuelokuvina pidetyistä on kuitenkin hyviä, toisaalta niissä on tosiaan joitain sellaisia, jotka eivät aukene. Ehkä en vaan pääse niihin sisään. Monet laatusarjat ovat olleet minullekin pettymys, mutta kyllä niissä silti on yleensä ihan laatua ollut, mutta idea ei ole välttämättä kantanut tai sitten oma kärsivällisyyteni on loppunut kesken, ennen kuin sarja on oikeasti saanut kunnolla tuulta purjeisiinsa ja päässyt siitä pakollisesta pohjustusosuudesta. Mun suosikkisarjani on edelleen Babylon 5, joka oli alussa tylsistyttävä. Ja Kylmään rinkiin tykästyin ja varmaan osittain sen vuoksi Pakoa oli vaikea katsoa irvistelemättä, kun se tuntui niin siloitellulta Kylmän ringin jälkeen. Mutta Kylmää rinkiäkään en aluksi voinut sietää. 
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2009, 22:34:57 »
Totta tuo. Tosin esimerkiksi Mullan Alla on aika hyvä esimerkki sarjasta, joka on alussa mielenkiintoinen ja siinä oli tarpeeksi mustaa huumoria, jottei katsominen käy liian raskaaksi. Loppua kohden sarja alkoi tukehtua kaiken angstin alle. Pako, vaikkakin ehkä siloiteltu, oli jännittävä kunnes se itse pako tapahtui ja sen jälkeen tunnelmasta katosi noin 70 %.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #12 : Syyskuu 25, 2009, 01:02:20 »
Pako, vaikkakin ehkä siloiteltu, oli jännittävä kunnes se itse pako tapahtui ja sen jälkeen tunnelmasta katosi noin 70 %.

Pako on oikein klassinen esimerkki sarjasta, joka olisi voinut toimia tosi hyvin ellei sitä olisi venytetty tarpeettomasti. Käsittääkseni se aikanaan käsikirjoitettiin 20 jakson mittaiseksi, mutta suosion myötä jaksoja lisättiin (Amerikan ihmemaassahan monet sarjat elävät vain muutamia jaksoja) ja nyt on menossa...niin, monesko kausi?
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Loi

• Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2009, 10:23:56 »
Itse asiassa mä tykkäsin enemmän siitä vaiheesta sarjassa kun ne pääsivät pois sieltä vankilasta. Vähemmän vertailukohtia Kylmään rinkiin ja enemmän jotain muutakin kuin vankilassa kyyköttämistä. Ja toisaalta mua kiinnostaa pakosalla olevien selviytyminen ja sen psykologinen tarkastelu, miten hermot on jatkuvasti pinnalla ja on pelko kiinni jäämisestä ja takaisin joutumisesta. Musta se vankilassaoloaika oli enemmän tuskallista seurattavaa kuin se kun ne pääsi sieltä pois. Kokonaan olisi sitten voinut lopettaa ennen kuin joutuivat uudestaan vankilaan.

Tapiirirakkautta

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2009, 19:10:38 »
Lainaus
Idea sinänsä on ihan hyvä, mutta EI, tämä ei missään nimessä ole "Titanicin veroinen rakkaustarina", kuten elokuvan takakannessa väitettiin.

Nehän on just samasta kivestä veistettyjä. :D Aivan toistensa veroisia, samasta puusta tehtyjä. Titanicin näyttelijät sentään suoriutuvat vähän paremmin, mutta sepäs leffa olikin kalliilla budjetilla tehty kun taas Twilight oli halpisleffa. Silti tuuban määrä oli molemmissa yhtä suuri. :D Mutta en nyt usko, että kumpikaan on erityisen arvostettu elokuva ollut suosiostaan huolimatta. Siksi ne tuskin ovat niin sanotusti yliarvostettuja.
Minä en ole aivan samaa mieltä. :D Ensinnäkään en voi sietää romanttisia leffoja, mutta Titanic on jopa ihan katsottava (Twilight ei niinkään). Noiden kahden leffan arvostus on kumminkin eri luokkaa, kun Titanic onnistui Oscareita itselleen haalimaan - Twilight ei koskaan olisi voinut uneksiakaan yhdestäkään Oscarista, enkä näkisi kuitenkaan, että pelkkä budjetti tuohon vaikuttaisi.

Pako, vaikkakin ehkä siloiteltu, oli jännittävä kunnes se itse pako tapahtui ja sen jälkeen tunnelmasta katosi noin 70 %.

Pako on oikein klassinen esimerkki sarjasta, joka olisi voinut toimia tosi hyvin ellei sitä olisi venytetty tarpeettomasti. Käsittääkseni se aikanaan käsikirjoitettiin 20 jakson mittaiseksi, mutta suosion myötä jaksoja lisättiin (Amerikan ihmemaassahan monet sarjat elävät vain muutamia jaksoja) ja nyt on menossa...niin, monesko kausi?
Pako... Ihan unohdinkin tuon, vaikka ehdottomasti olen samaa mieltä. Alussa seurasin aina toisinaan sivusilmällä, muttei jaksanut napata. Nyttemmin vain tulee pyöriteltyä silmiä ajatukselle, että sarjaa junnataan yhä eteenpäin. Hyvätkin sarjat suoraan sanottuna raiskataan sillä, että niitä ryhdytään venyttämään ja venyttämään kunnes ketään ei jaksa enää kiinnostaa.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Snowwhite

• Valelääkäri
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RoseQuill193
« Vastaus #15 : Syyskuu 26, 2009, 12:39:35 »
Patrickilla pitäisi olla kykyjä, mutta eipä hän ihmeen paljoa niitä käytä.

Ihan vain tällainen offtopic-huomio, että ei Patrickilla ole mitään erityisiä kykyjä. Hän vain osaa "lukea" ihmisten kehonkieltä ja käytöstä ym. ja ratkaisee niitä rikoksia älynsä ja tarkkanäköisyytensä eikä minkäänlaisten yliluonnollisten erityiskykyjensä avulla. Näin minä olen ainakin asian ymmärtänyt.

Mielestäni Mentalist on sangen hyvä sarja. Ensimmäinen jakso ei säväyttänyt niin paljon kuin mainosten hehkutuksista olisi voinut päätellä. Moni ystäväni pettyi sarjaan, mutta itse olin vakaasti sitä mieltä, että se on yksi niistä hitaasti kehittyvistä sarjoista. Omalla kohdallani olinkin oikeassa, sillä nyt odotan torstai-iltoja innolla. Mielestäni Mentalist tarjoaa vaihtelua kaikille nopeatempoisille toimintasarjoille ja on siksi katsomisen arvoinen.

Mitä yliarvostettuihin TV-sarjoihin tulee, olen samaa mieltä Täydellisten naisten, Lostin ja Paon floppaamisesta. Katson edelleen kaikkia sarjoja, mutta vain siksi, että haluan tietää, miten ne loppuvat. (Säälittävää, tiedän, mutta olen vain jäänyt koukkuun niihin.) Ensimmäiset tuotantokaudet olivat hyviä, mutta Täykkäreissä samat juonikuviot toistuvat yhä uudelleen ja Lostissa keksitään yhä käsittämättömämpiä juonenkäänteitä.

Saippuasarjat sen sijaan ovat mielestäni mukavaa komediamielessä katsottavaa viihdettä, enkä tiedä ketään, joka oikeasti katsoisi niitä siinä mielessä, että "kylläpäs tämän illan Salkkarit-jakso tarjosi korkealaatuisen TV-elämyksen". Monet saippuasarjat keräävät katsojia juuri siksi, että ne ovat niin absurdeja, ettei niitä voi ottaa todesta. Esimerkkinä Päivien viemää, jossa puolet henkilöistä kuolivat ja palasivat vuoden päästä takaisin, koska ilkeä setä oli vanginnut heidät saarelle ja lavastanut kuolemat. Tai sitten Kauniit ja Rohkeat, jossa Rirge putosi palavaan uuniin mutta selvisi hengissä, koska löysi liekkien seasta salaisen luukun, josta pääsi pakenemaan. Tai Salkkarit, jossa kahvila räjähti ja lähes kaikki selvisivät vammoitta. Saippuasarjoissa tällaiset jutut ovat ihan hauskoja, mutta jos vastaavanlaisia juttuja tapahtuu jossain arvostetussa draamasarjassa, se vie uskottavuuden koko sarjalta.

Poissa Pyry P

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Syyskuu 26, 2009, 13:31:13 »
Taru Sormusten Herrasta-trilogia

Yli pitkiä pökäleitä, joissa edes näyttelijät eivät aina esiinny edukseen. Ja huolimatta miljoonista vastaväitteistä, olen sitä mieltä, että se ei ollut edes yhtään uskollinen kirjalle (en kyllä nykyään pidä siitäkään). Täynnä typeriä ylimääräisiä kohtauksia (esim. Arwen/Aragon kohatukset kakkosessa).

Minusta taas LOTR:it ovat ehkä parhaimpia käännöksiä kirjoista, taitaa olla aikalailla mielipidekysymys...
Asd

Poissa Loi

• Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #17 : Syyskuu 27, 2009, 14:59:20 »
Lainaus
Noiden kahden leffan arvostus on kumminkin eri luokkaa, kun Titanic onnistui Oscareita itselleen haalimaan - Twilight ei koskaan olisi voinut uneksiakaan yhdestäkään Oscarista, enkä näkisi kuitenkaan, että pelkkä budjetti tuohon vaikuttaisi

Kyllä mä sanoisin, että se vaikuttaa aika paljonkin. Budjetilla saa palkattua hyvät ja osaavat näyttelijät, jotka ovat avainasemassa koko leffassa ja budjetilla saa myös näyttävät erikoistehosteet, jotka lisäävät vaikuttavuutta. Titanicin oscaritkin tulivat enimmäkseen sellaisista asioista, joihin ihan taatusti raha vaikuttaa. Nimittäin puvustuksesta, erikoistehosteista, äänitehosteista, musiikista. Kun on rahaa käytössä, voi palkata parhaimmat. En sano, että se on huono juttu, mutta itse elokuvan juonellinen puoli ei ole minusta sinänsä kummoinen niin kuin ei Twilightissakaan.

Tapiirirakkautta

Poissa Cilla

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Lokakuu 03, 2009, 19:23:16 »
Otsikosta tuli heti Salatut elämät mieleen. En käsitä, miksi niin monet pitävät kyseistä sarjaa mielenkiintoisena ja hyvänä. Omasta mielestäni Salkkarit täyttää saippuaoopperoille ne kaikki niin tyypilliset ja kliseiset juonikuviot; juonittelua, selkäänpuukottamista, joku kuolee ja on kohta taas elossa. Ei kai sitä ole mielenkiintoista katsoa jaksoja toisensa perään, jossa samat asiat toistuvat? Paitsi että ilmeisesti on. Olen katsonut joskus muutaman jakson ja totesin niiden jälkeen, etten voi sietää koko sarjaa. Esimerkiksi kiroilun määrä oli aivan järjetön. Ymmärrän sen, että sarjaa ei todellakaan kannata katsoa tosissaan, vaan enemmänkin vitsimielessä, mutta ei se siltikään kolahtanut.

Elokuvista ehdottamasti Amelie on yksi niistä yliarvostetuimmista. Mitä sen piti olla esimerkiksi takakannen mukaan? Hyvänmielen elokuva, jonka katsomisen jälkeen kulkee viikon hymy huulilla ja ties kuinka monta hurmaantunutta katsojaa Ranskassa. Odotin leffalta aika paljon ja petyin kyllä todella pahasti. Ei se ollut mitenkään erityinen, enemmänkin tylsä ja paikoitellen jopa sekava. Ainoat hyvät asiat koko leffassa ovat Audrey Tautou, joka sopii rooliinsa ja aina kaunis, mutta niin hirvittävän vaikea ranskankieli.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #19 : Lokakuu 05, 2009, 15:54:52 »
Noo, yliarvostettuina sarjoina pitäisin kyllä jo mainittuja Salattuja elämiä, 24, Pakoa... ainakin. Ja kaikilla on yksi ainoa syy: ne jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu ja... ymmärsitte varmaan pointin? Kun salkkarit alkoi, se oli todella mielenkiintoinen, ihan hyviä näyttelijöitä sisältävä mukaansatempaava suomalainen sarja. Sitten sitä tehtiin liikaa, näyttelijöitä tuli ja meni, juoni alkoi toistaa itseään. Kyllähän se vieläkin koukuttaa, lähinnä aina uusien draamakäänteiden takia (itse en kylläkään ole jaksanut katsoa), mutta ei se mielestäni ansaitse ihan niin paljoa kiitosta kuin se saa.
Sama kaava toistuu 24:ssa ja Paossa. 24 ensimmäinen, toinen ja kolmaskin kausi olivat todella jännittäviä, niitä oli hauska katsoa ja näyttelijät pysyivät kaavoissaan... no, nykyään Jack Bauer on vaan uusi heikompi versio James Bondista, joka selviää aina kaikesta ja ratkaisee aina kaiken. Joo... ja alkuperäinen CTU:kin on kuulemma uusimmasta kaudesta poistettu, siitäkin sarjasta on siis alkuperäinen loisto kadonnut.
Pakokin alkoi hienosti, sitä seurasi suurella mielenkiinnolla, mutta lopulta sekin alkoi toistaa itseään ja tympiä.
Että vähän vois kyllä rajoittaa, ja yrittää löytää se kohta jolloin se sarja pitäisi lopettaa. Tosin miksi ihmeessä lopettaa silloin kun sarja on pinnalla? Tottakai sitä jatketaan niin kauan kun rahaa tulee... ei hyvä.

Ameliesta haluaisin sanoa sen verran, että olihan se tylsähkö välillä, eikä nyt mikään toiminnantäytteinen leffa, mutta jos katsoo näyttelijäsuorituksia ja tarinaa elokuvan takana, niin ei siitä voi olla pitämättä! Ihana tarina, kun ei kaipaa mitään älytöntä toimintaa ja suoraviivaista juonta =)

Myös Mentalistia haluaisin puolustaa. Sarjaa on ehtinyt tulla kymmenkunta jaksoa ja se on latistettu ihan kasaan. Minusta Mentaliskin on semmoinen jota on vain pakko katsoa, koska se on hauska, ei välttämättä toiminnantäytteinen, tai mitenkään jännittävä (arvaahan sen lopputuloksen, hyvä voittaa, paha häviää -kaava.) mutta se onkin vaan tuollaista illan viihdettä. Eikä sitä minun mielestä vielä edes arvosteta niin paljoa, että sitä voitaisiin sanoa yliarvostetuksi...

Oikeasti yliarvostettuja tv-sarjoja ovat mielestäni kaikki nämä uudet, amerikkalaiset "laatusarjat", tai ainakin kalliilla tehdyt sarjat, tyyliin Täydelliset naiset, Mullan alla, 24, House ja mitä näitä nyt on. Minun mielestäni ne ovat kaikki samanlaista tylsää jenkkimassaa, ei yhtään kiinnosta katsoa. Muutenkin nämä seurattavat, vakavasti otettavat koskaan, ikinä tehdyt jenkkisarjat voi laskea yhden käden sormilla. Ei tule tällä hetkellä  muuta mieleen kuin Kylmä rinki ja yksi vanha cowboysarja, jonka nimeä en nyt muista.

Pirates of the Caribbean-sarja. En ymmärrä, miksi ihmiset pitävät näistä niin paljon. Itse en ole nähnyt kuin ykkösen, koska se oli niin huono, etten halunnut nähdä muita. Elokuva oli liian pitkä, liian sekava ja liian... en tiedä, en keksi tarpeeksi hyvää haukkumasanaa. Sellaista Hollywood-moskaa on kuitenkin vaikea muualta löytää. Tehty niin rahan maku suussa, että haisee varmaan kuuhun asti. Ja Johnny Depp... voi ei, varmaan miehen huonoin rooli ikinä! Niin ylinäyteltyä ja mukahauskaa pashaa, ettei mitään häpyä. Huhhuh...

Noista jenkkisarjoista... No, onhan se vähän vaikeaa kehittää TÄYSIN uutta, kun niin paljon kaikkea on jo keksitty, mutta kyllä varmasti tuosta 'jenkkimassasta' jokainen löytää pari sarjaa joihin tykästyy, koska  niitä on kyllä laidasta laitaan kun alkaa tarkemmin niitä katsoa. Kyllähän niissä jonkinlainen samantapainen kaava monesti on, mutta mitä sitten? Ei se tarkoita, että ne ovat huonoja. Suurimassa osassa panostetaan huumoriin ja toimintaan ja niitä kyllä löytyy. Esimerkiksi House. Siinä on todella upeat näyttelijät ja huumoria. Tarinat pikkuhiljaa toistavat toisiaan ja hohto ei vältämättä pysy ihan niin kirkkaana, mutta kyllä se on vielä hauska, ei sitä voi kieltää.
Ja IKINÄ tehdyt hyvät amerikkalaissarjat voi laskea yhden käden sormilla? Epäilen, oletko edes nähnyt puolta (minä en ole nähnyt) amerikkalaisista sarjoista jos noin sanot. Etenki kauan sitten tehdyt leffat, joissa nyt ei ehkä ole maailman parhaat erikoistehosteet, ovat aivan upeita! Ja nykyaikaisemmatkin... pitää vain löytää se oma suosikki =)

Omaksi ilokseni listaanpa tähän amerikkalaisia sarjoja jotka ovat mielestäni _todellakin_ katsomisen arvoisia (mikäli kaikki eivät olet amerikkalaisia, niin syyttäkää minua, monesti teen virheitä näissä asioissa, enkä nyt jaksa alkaa tarkistaa asiaa =)): Star Trek -en oo montaa jaksoa kattonu, ihan pari mitä oon joskus isoveljen kaverin luona katsonut-, Stargate, McGyver, House, Kylmä Rinki, True Blood, Ilman Johtolankaa -tämän kohdalla moni varmasti hymähtelee, että mitä eroa C.S.I:hin (tavalliseen, Miamiin, New Yorkiin, ja mitä niitä nyt on) Todstettavasti syylliseen ymym. No, minun mielestäni IJ on noista paras sarja =)-, Sentinel, Näkymätön Mies ja on niitä varmaan muitakin, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen.

Sitten Pirateseille haluaisin antaa myös puolustusta. Tai no sille ykkösosalle, kun vain sen olet kerta katsonut. (Ja aika huono peruste olla katsomatta jonkun leffan seuraavia osia koska ensimmäisestä ei pitänyt, minun mielestäni, tosin tässä tapauksessa olisit varmaan inhonnut Dead Man's Chest ja At the worlds end -leffoja.)  
Mutta niin, enpä muista koska olen viimeksi katsonut jonkun merirosvoleffan, jos Pirateseja ei lasketa. Jo pelkästään se, että siinä ON merirosvoja sai kyllä katsomaan sen. Lisäksi hahmot ovat aivan upeita ja loistavasti näyteltyjä, varsinkin sivuosissa oli näyttelijöitä joita harvoin edes huomioidaan (mm. Jonathan Pryce, Jack Devenport) . Lisäksi elokuva on todella hauska ja kirous siinä tekee vain upeamman vaikutuksen merirosvoista, eikä sitä vielä ykkösosassa viedä mielestäni mitenkään yli ja se sopii tarinaan todella hyvin.
Ehkä se on niin, että sinä et löytänyt siitä mitään hienoa, mutta elokuvassa oli kyllä mielestäni jokaiselle jotakin.

//Valeriana:
Aijaa :o Enpä oo kuullutkaan tuommosta, mutta aika hauska nimitys kyllä. Ja täysin samaa mieltä oon Frandeistä ja Ally McBealista :S
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2009, 16:41:06 kirjoittanut Zenzibar »
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #20 : Lokakuu 06, 2009, 00:00:01 »
Sille ilmiölle, kun sarjassa tulee tietty kohta jonka jälkeen se ei enää koskaan ole niin hyvä kuin alussa tai jopa muuttuu surkeaksi, on muuten nimikin:"jumping the shark". Tulee kuulemma jostain Onnen Päivien jaksosta, jota en ole itse nähnyt, mutta siinä Fonzie hyppää moottoripyörällä hain yli ja sen jakson jälkeen sarja alkoi mennä alamäkeen. Hyvin selkeitä jumping the shark -hetkiä ovat olleet esimerkiksi se, kun Monica ja Chandler menivät yhteen Frendeissä, Niles ja Daphne menivät yhteen Frazierissa (ja minä todella olin halunnut nähdä heidät yhdessä!) ja Billyn kuolema Ally McBealissa. Nämä kaikki sarjat olivat viihdyttävää ja jopa oivaltavaa hömppää, joka hyvin äkisti vain lakkasi naurattamasta enää ja muuttui vaivaannuttavaksi.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #21 : Lokakuu 06, 2009, 19:05:15 »
Sille ilmiölle, kun sarjassa tulee tietty kohta jonka jälkeen se ei enää koskaan ole niin hyvä kuin alussa tai jopa muuttuu surkeaksi, on muuten nimikin:"jumping the shark". Tulee kuulemma jostain Onnen Päivien jaksosta, jota en ole itse nähnyt, mutta siinä Fonzie hyppää moottoripyörällä hain yli ja sen jakson jälkeen sarja alkoi mennä alamäkeen.

Jos termiä selittää vähän tarkemmin niin tuolla siis tarkoitetaan sarjoihin keksittyjä älyttömiä juonikuvioita kun käsikirjoittajilta loppuvat ideat ja/tai katsojaluvut lähtevät laskuun ja on pakko keksiä jotain kiinnostuksen pitämiseksi yllä.

Lainaus
Hyvin selkeitä jumping the shark -hetkiä ovat olleet esimerkiksi se, kun Monica ja Chandler menivät yhteen Frendeissä, Niles ja Daphne menivät yhteen Frazierissa (ja minä todella olin halunnut nähdä heidät yhdessä!) ja Billyn kuolema Ally McBealissa. Nämä kaikki sarjat olivat viihdyttävää ja jopa oivaltavaa hömppää, joka hyvin äkisti vain lakkasi naurattamasta enää ja muuttui vaivaannuttavaksi.

En minä pidä niitä mitenkään niin selkeinä. No, Billyyn en ota kantaa kun en muista. Mutta esimerkiksi Frasierissa Nilesin ja Daphnen pariutuminen oli koko ajan odotettavissa. Kieltämättä se tuli turhan aikaisin tai paremminkin sarja jatkui liian pitkään, mutta sinänsä ratkaisu oli väistämätön. Monica ja Chandlerkaan eivät minusta kieli epätoivoisesta huomion tavoittelusta. Tietenkin nämä ovat puhtaasti makuasioita. Esimerkiksi Hulluna sinuun -sarjan vauva täyttäisi tyypilliset tunnusmerkit, mutta minusta se sopi sarjan elinkaareen täydellisesti.
Sen sijaan Teho-osastossa tätä oli minusta selvästi havaittavissa. Ei välttämättä yksittäisenä jaksona, mutta loppupuolella huomasi selvästi, että sarjaan kirjoitettiin aina vain massiivisempia ja näyttävämpiä katastrofeja ja hahmoillekin tapahtui yhtä sun toista. Kotimaisesta esimerkistä käy Kotikatu, joka nykyään muistuttaa juoneltaan lähinnä Salkkareita.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #22 : Lokakuu 06, 2009, 21:21:55 »
Minulle Teho-osastossa selkeä hetki oli se helikopteri, joka vainosi Romanoa. Koko jakso muistutti enemmän katastrofielokuvaa kuin draamaa ja sen jälkeen aloin antaa periksi sille, etten enää oikein välitä entisestä lempisarjastani.

Kieltämättä nuo yhteenmenemiset olivat sinänsä juonikuvioina loogisia, mutta jostain syystä sarjan jännite kärsi aika pahasti siitä, että hahmot saivat toisensa.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #23 : Lokakuu 06, 2009, 21:59:21 »
Minulle Teho-osastossa selkeä hetki oli se helikopteri, joka vainosi Romanoa. Koko jakso muistutti enemmän katastrofielokuvaa kuin draamaa ja sen jälkeen aloin antaa periksi sille, etten enää oikein välitä entisestä lempisarjastani.

Joo, se on ensimmäinen noista älyttömyyksiin menneistä käänteistä jonka muistan. Toki sen lisäksi oli putoavia lentokoneita yms. Tosin minulta maku Tehikseen meni lopullisesti vasta toiseksi viimeisellä kaudella. Ja viimeinen oli taas ihan kelvollinen.

Lainaus
Kieltämättä nuo yhteenmenemiset olivat sinänsä juonikuvioina loogisia, mutta jostain syystä sarjan jännite kärsi aika pahasti siitä, että hahmot saivat toisensa.

Frasierin tapauksessa kyllä kun tuo jännite oli olemassa koko sarjan ajan. Ja kuten sanoin niin vika ei ollut ratkaisussa sinänsä vaan sen ajoituksessa. Frendeissä taas ei etukäteen oikein jännitettä ollutkaan vaan suhde tuli vähän puun takaa. Sen sijaan Rachelin ja Joeyn suhde menee minusta tuohon jump the shark -kategoriaan.
Jännitteestä puheen ollen se toimi Salaisissa kansioissa minusta oikein hyvin. Tarina päättyi odotetusti, mutta ei varsinaisen sarjan aikana. Toki sarja muilta osin ehti väsähtää moneen kertaan.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #24 : Lokakuu 06, 2009, 22:05:08 »

Minäkin muistan tuosta Teho-osastosta erittäin hyvin tuon helikopteri-romano selkkauksen, etenkin sen lopun, kun Romano tuijottaa ylöspäin, kun se helikopteri on juuri tippumassa hänen päälleen ja mulle tulee aina mieleen et siihen ois pitäny lisätä semmonen ajatuskupla: "Oho! Helikopteri tippuu kohta mun päälle!" *tauko* "Pitäisköhän mun juosta vai huutaa?" Myöhästä. *RYSK* Juu... Mutta sen jakson jälkeen mullaki jäi aika vähälle sen sarjan kattominen ja lopulta lopetin sen kokonaan.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams