Kirjoittaja Aihe: Mistä velhot saavat ruokansa?  (Luettu 18252 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lordofmursus

• Mursujen Valtias
  • Vuotislainen
Vs: Mistä velhot saavat ruokansa?
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2009, 12:51:21 »
Itse uskon että velhoilla on omat ruokakaupat tai he käyvät jästien kaupoissa.

Mutta Weasleythän kasvattavat vihanneksia yms. omassa puutarhassa. Olen jostain lukenut? :O
 Mutta jos velhoilla olisi omat ruokakaupat niin kyllähän Rowling olisi sen maininnut.

Tuo on kyllä totta.

Ja mistäs velhot saisivat jästirahaa, kun pitäs äkkiä hakea pari maitopurkkia lähikaupasta :D

Ja tuskin Irvitasta saa velhorahaa vaihdettu jästirahaksi. :)
Mursu -> Lordofmursus
Holy Mursus will be with you!

Lowepo

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Elokuu 23, 2009, 13:21:07 »

Mutta Weasleythän kasvattavat vihanneksia yms. omassa puutarhassa. Olen jostain lukenut? :O
 Mutta jos velhoilla olisi omat ruokakaupat niin kyllähän Rowling olisi sen maininnut.

Tuo on kyllä totta.

Ja mistäs velhot saisivat jästirahaa, kun pitäs äkkiä hakea pari maitopurkkia lähikaupasta :D

Olen toista mieltä :). Jos siellä voi vaihtaa jästirahaa velhorahoihin niin miksei sitten velhorahaa jästirahoihin? (SK, sivulla 66. Grangerit vaihtavat jästirahaa velhorahoihin)

Juitze

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Elokuu 23, 2009, 15:58:43 »

Tuo on kyllä totta.

Olen toista mieltä :). Jos siellä voi vaihtaa jästirahaa velhorahoihin niin miksei sitten velhorahaa jästirahoihin? (SK, sivulla 66. Grangerit vaihtavat jästirahaa velhorahoihin)

Varmasti irvetasta saa vaihdettua velho-rahaa jästi-rahoihin.

Mutta entäs jos et elä lähelläkään Irvetaa tai Lontoota? Lähde vaan 300 km päähän sen takia et saat vaik sen yhen maitopurkin?

Ilmiintyminen on kylläkin keksitty, mutta voikohan Viistokujalle ilmiintyä? Eipä ole kukaan koskaan sinne ilmiintynyt kirjoissa...

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #28 : Elokuu 23, 2009, 21:06:14 »
Se kyllä johtuu ihan siitä, ettei sitä jästien nähden uskalleta tehdä. Viistokuja on harvoja paikkoja, minne voi tulla vain velhoja ja noitia. Muualla Lontoossa on myös paljon jästejä, joten ilmiintyminen olisi erittäin uhkarohkeaa ja tyhmää ja sitä olisi vaikea tehdä huomaamattomasti. Joku jästi saattaisi hyvin nähdä. =)
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Mijaskal

• Vuotislainen
    • Sarjakuvablogini
« Vastaus #29 : Elokuu 23, 2009, 21:29:19 »
Rupesinpa itsekin miettimään tätä.

Minulle on jäänyt kirjoista sellainen kuva, että velhoja asuu maaseudulla joko itsekseen (kuten Weasleyt?) tai pienissä kylissä, kuten Godrickin notkossa tai Tylyahossa. Jos kokonainen kylä olisi velhojen asuttama, niin sitä luultavasti ympäröisi viljelysmaat ja kylällä olisi oma kauppa. Tällainen yhteisö voisi toimia aika hyvin jästimaailman ulkopuolella erilaisten eksytysloitsujen ja vastaavien avulla.

Gaunttien talo oli jästikylän läheisyydessä, mutta jästit pitivät heitä vain outoina köyhinä. He varmaan saivat kasvatettua oman ruokansa (tai sitten ottivat jästeiltä taikuudella mitä halusivat).

Velhoja asuu kuitenkin myös jästikaupungeissa taloissa joita jästit eivät huomaa (kuten kalmanhanaukiolla). Vuotava noidankattila ja Pyhän mungon sairaalakin ovat hyvin piilossa jästeiltä, niin varmaan sivukujilta löytyy myös ruokakauppoja ja muita jokapäiväisessä elämässä tarvittavia kauppoja. Jästit varmaan näkisivät ne suljettuina liikkeinä tai "ihan pian aukeavina" antiikkikauppoina tai vastaavina.

Viistokuja varmaan mainitaan kirjoissa niin usein, kun sieltä tosiaan saa kaiken, ihan niinkuin kaupungin keskustan ostoskeskuksesta yleensä. Voisi hyvin olla että muissakin kaupungeissa on vastaavanlainen paremmin piilotettu kauppakeskittymä.

En itsekään voisi kuvitella Lucius Malfoyn heittävän verkkokassia olalleen ja lähtevän Tarkan Kaljuunan Kyläkauppaan. Ehkä rikkaimmat velhosuvut vain lähettävät kotitonttunsa asioille tai tilaavat pöllöpostilla tarvitsemansa ruuat, jotka kauppias sitten kiikuttaa tai loitsii heidän taloonsa.

Ruuanvalmistusloitsut ovatkin sitten ovelampi tapaus. Muistan itsekin jossain kohdassa Mollyn taikoneen kastiketta sauvansa kärjestä. Itse ajattelisin sen muodonmuutosloitsuna, missä sivupöydällä olevat ainekset muuttuvat sauvan avulla kastikkeeksi. Ehkä ruokaa voi valmistaa tällaisilla loitsuilla nopeasti, ihan samoin kuin jästit käyttävät mikroaaltouunia puuhellan sijaan.

Monet huomauttivat että Arthur Weasley ei olisi niin pihalla jästiasioista jos hänen pitäisi käydä kaupassa. Minulle tuli heti mieleen että Molly varmaan hoitaisi asian muutenkin itse, koska Arthuria ei varmaan saisi kaupasta ulos ilman noloja välikohtauksia :D

Ehdotettiin myös että Rowling vaan on jättänyt asian huomiotta. Ehkä niin tai hänelle on käynyt samoin kuin minulle usein tarinoita kirjoittaessani. Tarina ja maailma ovat omassa päässäni selviä, mutta unohdan että niin ei ole lukijoiden kohdalla ja kaikenlaista pientä jää mainitsematta, koska se tuntuu itsestä itsestäänselvyydeltä.

-- Tulipa toteavaa tekstiä ^.^ mutta tällaisia vaihtoehtoja minulle tuli mieleen.   
Nobody suspects the Hufflepuff

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • joulu.....
« Vastaus #30 : Lokakuu 22, 2009, 18:38:45 »
Velhot KASVATTAVAT ITSE ruokansa! Kuvitelkaapa iloinen Albus Dumledore nyppimässä rikkaruohoja porkkanamaalta.Ihana näky :) Ja lihan/kanan saa maatilalta pyytämällä lihaa.Ja kalathan elävät vedessä.
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
« Vastaus #31 : Lokakuu 25, 2009, 09:16:03 »
Noh siis minulle ei ole edes tullut koko juttu mieleen .....Mutta siis uskoakseni he varmaan tosiaan käyvät viistokujalla ...Tai sitten iha metsästä tai jopa taikomalla hankkivat elantonsa.....Tai ihan käyvät jästi ruokakaupoissa.....Vai hetki olisko se mahdollista....Kai
dataa kotona ja koulussa

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Lokakuu 25, 2009, 11:58:10 »
Jos olen tätä joskus ajatellut, niin aika selvään ratkaisuun olen päätynyt. Jästiperheet joissa on taikalapsia käyvät luonnollisesti jästikaupoissa. Puoliverisetkin perheet ( varsinkin ne ei-niin-varakkaat )  tyytyvät tuohon ratkaisuun luultavasti myös. Sitten jää jäljelle hankalin osapuoli: vanhat puhdasveriset suvut ( ja näihin myös Weasleyt lasketaan ).

Luulenpa, että vanhoimmilla ja rikkaimmilla suvuilla kotitontut huolehtivat kokonaan siitä ruuasta mitä heidän isäntäperheensä syövät. He hankkivat sen ja valmistavat sen. Ja koska tonttujen taikuus eroaa velhojen taikuudesta, en ihmettelisi jos he voisivat hankkia ruokaa ´tyhjästä´. Niille, joilla kotitonttua ei ole (Weasleyt), on varmasti eri keinoja hankkia ateriansa. Monet maalla asuvat voivat itsekin kasvattaa jotain ja sitten on vielä ne tori markkinat joihin minä uskon. Velhomaailma on vanhanaikainen enkä heti usko, että Lucius Malfoy astelee jonnekin supermarkettiin viistokujalla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2010, 09:12:34 kirjoittanut Mortti »

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • joulu.....
« Vastaus #33 : Lokakuu 25, 2009, 14:44:58 »
Mielestäni tyhjästä taiotut ruuat ovat vähän niin kuin kaupan einekset,eli ei todellakaan niin hyvän makuisia ja terveellisiä kuin kotiruoka.
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #34 : Lokakuu 26, 2009, 19:19:20 »
Oma näkemykseni, tällä hetkellä asiasta on se, että suurin osa varmaan kasvattaa ruokansa itse. Riippuu tietenkin vähän siitä missä asuu, esimerkiksi jossain Kalmanhanaukio 13. ei varmaan ole omaa kasvimaata jne. jolloin ruoka varmaan hankitaan jostain muualta. Onhan kuitenkin Tylyahossa vaikka jotain ravintola-tyyppisiä paikkoja ja luultavasti jossain ruokakauppakin. Ja ehkä Rowling ei mainitse siitä mitään, sillä ei koe sitä tarpeelliseksi tai sitten ei ole edes ajatellut asiaa. Eihän hän mainitse mitään siitäkään, että oleskeluhuoneissa luultavasti on vessat (jos yöllä sieltä ei saa poistua) ja että kyllä varmaan velhotkin pesevät hampaitaan jne. mutta asia on jätetty mainitsematta.

Viistokujalla mainitaan ainakin olevan jotain sellaisia kuin jäätelöbaari ja varmaankin Vuotavasta noidankattilasta (jee) saa jotain ruokaa kun siellä kuitenkin voi yöpyä (eivätkä Vuotavan noidankattilan henkilökunta varmaankaan itse kaikkea kasvata), samoin kuin Tylypahkassa ei mainita olevan mitään kanalaa tai muuta paikkaa missä pidettäisiin karjaa ja silti joka päivä siellä tarjotaan jotain lihaa (esim. nyt tuo munuaispiirakka :) Luultavasti tällaiset asiat ostetaan suoraan jostain velhon pitämältä maatilalta, ilmiintyminenhän helpottaa niin kotitonttujen kuin ihmistenkin asioidessa jollain kaupungin ulkopuolella olevalla maatilalla. Miksi ei siis näinkin.

Kuitenkin kun velhot asuvat sen verran lähellä jästejä, niin ei ruokakauppa-ajatus varmaankaan mitenkään vieras ole. Ja luultavasti jotkut mukavuuden haluiset ja jästiystävälliset velhot (tai puoliveriset/jästisyntyiset) käyvät ihan jästienkin ruokakaupoissa. Mutta tuo ilmiintyminen mahdollistaa myös nuo "suoraan viljelijältä" ostot, mutta se velvoittaa myös ilmiintymisen osaamista ja sitä, etteivät lapset voi käydä kaupassa muuta kuin vanhempiensa kanssa tai matkustamalla pitkiä matkoja maatilalle. Lontoossa ainakin luulisi olevan muitakin velhojen kauppapaikkoja kuin Viistokuja ja luultavasti tuolta kujalta pääsee muillekin velhojen kauppakaduille, sillä ei se yhdessä Iskunkiertokujan (hyvis- ja pahiskadut :) voi olla ainoa tuolla. Kyllä siellä siis varmaan joku nimeltämainitsematon torin/ruokakauppoja sisältävä katu ole.

Taian avulla kotikasvatus kuitenkin saattaa olla vaivattomampaa kuin jästeillä, joten ehkä se voi olla siksi yleisempää velhojen keskuudessa. No, kaikki tuo riippuu tietenkin taikojan taidoista, tai voihan sitä joku puolisurkki apua pyytää taikomisessa, mutta paremmin kyllä selviäisi ihan ruokakaupalla.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa saivartelija

• Agentti
  • Vuotislainen
  • Hitaat refleksit
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #35 : Elokuu 02, 2010, 15:03:06 »
Ei kakki Viistokujan kaupat voi koostua niistä parista Ollivandereista ja Säilä & Imupaperista mitä siinä mainitaan. Luulen, että kaikki erikoisemmat ( sammakonkudut? ) Ostetaan jostain kaupasta ja hedelmille ym. On omat kojut. Luulisin. Ja paljon varmaan kasvattavat itsekin! Äs, ei minulla ole mitään suoraa mielipidettä, kunhan Tuulesta Tempaisin :''D

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Elokuu 03, 2010, 19:22:53 »
Jotenkin ajattelen, että noidat ja velhot elelevät suurin piirtein niin kuin jästit elivät ns. "vanhaan aikaan". Eihän silloinkaan mitään supermarketteja ollut, vaan kasvikset saatiin torilta, leipomosta leivät, lihakauppiaalta lihat jne. Maaseudulla tietty elettiin enemmän oman tilan tuotteilla, mutta kaupungeissa sitten ostettiin enemmän suoraan kaupasta. Voisin hyvin kuvitella tuollaisia pikkukauppoja Viistokujalle, kuten pienen lihakaupan, jossa myytäisiin velhomakuun sopivia lihatuotteita. :)

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #37 : Elokuu 03, 2010, 19:48:22 »
Siis, Viistokuja ja Tylyaho eivät todellakaan ole ainoita tälläisiä kauppakatuja. Ja luultavasti niissäkin on joitain muitakin kauppoja, joita ei ole mainittu. Taikina nyt on selvä juttu, voihan olla joku maanviljelijäsurkki joka on hyvissä väleissä velhojen kanssa jne., ja kyllähän kasvikset voi kasvattaa.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #38 : Elokuu 03, 2010, 23:07:37 »
Siis, Viistokuja ja Tylyaho eivät todellakaan ole ainoita tälläisiä kauppakatuja. Ja luultavasti niissäkin on joitain muitakin kauppoja, joita ei ole mainittu. Taikina nyt on selvä juttu, voihan olla joku maanviljelijäsurkki joka on hyvissä väleissä velhojen kanssa jne., ja kyllähän kasvikset voi kasvattaa.
Agreed. Kuten sanottu, meille on annettu vain Harryn ja suurimmissa osin Hagridin käsitys tapahtumista. Tylypahka on paras velhokoulu, Irveta on ainut pankki yms yms. Emme tiedä yksinkertaisesti Britannian ulkopuolisesta, tai sanotaan nyt, että Lontoon ulkopuolisesta velhomaailmasta lähes yhtään mitään.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa sotka

• kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #39 : Elokuu 06, 2010, 15:10:32 »
Viistokujallahan on kerrottu olevan kojuja, jospa jossain kojussa on myynissä jotain vihanneksia sillailla kun toreilla on. Kasvattavat itse ja voi olla jotain kauppojakin.

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RuneLumos12214
« Vastaus #40 : Elokuu 09, 2010, 11:02:36 »
Osa velhoista kasvattaa varmasti ruokansa itse ja osa käy jästikaupoissa. Sitten on niitä velhokauppoja/kojuja/toreja.
Velhothan voivat aina käyttää ahminta loitsua kasveihin tai eläimiin ,jolloin näistä tulee epätavallisen suuria, joilloin yhdessä eläimessä/kasvissa on enemmän syötävää ja ei tarvitse huolehtia niin paljon ruan riittävyydestä. Ja siihen päälle kaikki monistus loitsut.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Elovenatyttö

• Kultakutri
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Syyskuu 01, 2010, 15:56:18 »
Itse uskon siihen, että Viistokujalla/muualla Lontoossa on jonkinsortin velhojen ruokakauppa. Nämä meidän superhypermarketit saisivat velhot varmaan aika hämmennyksiin ainakin kylmäkaappien suhteen.

Saattoihan Viistokujallakin olla jokin puoti, mutta sitä ei vaan mainittu. Tuskin Harrykään tuli ajatelleeksi "kappas, tossa on joku velhojen ruokakauppa" tallustellessaan Viistokujalla. Siellä on varmaan mielenkiintoisempaakin nähtävää.

Ja tietenkin velhot ovat aika omavaraisia. Nehän ovat olleet eristyksissä ties kuinka kauan, joten eivät ole ehkä teollistuneet siinä missä muu Englanti. Tuskin velhojen viljely, puutarhanhoito tms. on kovin vaikea...
The girl who lives in dreams.

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #42 : Syyskuu 01, 2010, 19:07:30 »
Eikös Harry törmännyt Dedalus Diggleen kaupassa? Eli siis ainakin hän käy ostoksilla jästien ruokakaupoissa, ellen ihan väärin muista. Kun Harryhan mainitsi VK:ssa, että hän tapasi kaupassa lyhyen miehen, joka kumarsi hänelle, ja sitten Digglen tavatessaan tajuaa kaupassa olleen miehen olevan Diggle.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #43 : Syyskuu 02, 2010, 17:12:13 »
Eikös Harry törmännyt Dedalus Diggleen kaupassa? Eli siis ainakin hän käy ostoksilla jästien ruokakaupoissa, ellen ihan väärin muista. Kun Harryhan mainitsi VK:ssa, että hän tapasi kaupassa lyhyen miehen, joka kumarsi hänelle, ja sitten Digglen tavatessaan tajuaa kaupassa olleen miehen olevan Diggle.
Taisi tosin tapahtua kaupan ulkopuolella, ei kaupassa. En tiedä onko sillä merkitystä. Mutta jos Diggle uskaltaa käydä jästikaupassa, niin voisi kuvitella hänen myös tajuavan miten kannattaa pukeutua ettei herätä huomiota.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Asiam

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Syyskuu 02, 2010, 18:19:12 »
Taisi tosin tapahtua kaupan ulkopuolella, ei kaupassa. En tiedä onko sillä merkitystä. Mutta jos Diggle uskaltaa käydä jästikaupassa, niin voisi kuvitella hänen myös tajuavan miten kannattaa pukeutua ettei herätä huomiota.
Ellei hän halua olla erinlainen ihminen.

Poissa Sid

• laiskiainen
  • Vuotislainen
  • vompatti
  • Pottermore: GoldNox21584
« Vastaus #45 : Syyskuu 02, 2010, 22:06:04 »
Itse asiassa se tapahtui kaupassa, koska Petunia talutti Harryn ja Dudleyn kaupasta ostamatta mitään.
Ja useimmat velhothan eivät osaa pukeutua kuten jäsitit. Harry kyllä muisti miehen siitä, että tämä kumarsi hänelle (vaikka värikäs silinteri varmaan auttoi muistamisessa:D).
Afrikan sademetsissä lukuisat hienostoherrat juovat kermalikööriä.

easilyswayed

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Syyskuu 22, 2010, 01:18:13 »
Mä olen aina nähnyt velhoelämän sellaisena, mistä jästielämä voisi olla, kun ei luoteta liikaa tekniikkaan ja ruoan tekniseen prosessoimiseen. Jotenkin, Potter-maailman elo ei ole niin nykyaikaista, enemmänkin... en tiedä miten sen selittäisi, keskittyy enemmän olennaiseen? Ongelmana on pimeyden velhon tuhoaminen ja heidän koko maailmansa pelastaminen, ei se että onko Tylypahkaan nyt ostettu oikeanlaista maitoa tai soijatuotteita.

En usko mihinkään supermarket-teoriaan, olen Viistokujankin nähnyt ihanan vanhanaikaisena ja jotenkin käsiintuntuvana paikkana, jossa kauppoihin mennään, kauppias tulee paikalle ja palvelee, eikä mennä minkään teknisen 'sisään kauppaan, valitaan itse hiljaa kyräillen jotain, mennään kassakoneelle, myyjä ottaa maksun vastaan, pistää kamat pussiin ja antaa kuitin päälle', vaan vähän enemmän vanhanaikaisesti. Siksi uskon tähän tori-teoriaan ja ehkä juuri eri asioihin erikoistuneisiin kauppoihin - lihakauppa, kauppa josta voi ostaa jauhoja, mausteita ynnä muuta, ja sitten tori tuoreille aineksille.

Andu

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Syyskuu 22, 2010, 19:45:21 »
Jaa, enpä ole tullut aikaisemmin miettineeksi. Jos puhutaan velhoista/noidista, jotka pitävät jästeistä niin uskoisinpa, että he menevät ihan sinne jästien ruokakauppaan tai taikovat itsensä torille. Puhdasverisiä velhoja/noitia kannattava velho/noita, ei todennäköisesti innostu ajatuksesta jästien ruokakaupassa. He varmaan kasvattavat itse omat ruokansa. Myös velhot/noidat, jotka eivät halveksi jästejä, voisivat yhtä hyvin kasvattaa ruokaa omassa kodissaan. Ken tietää totuuden?

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #48 : Syyskuu 23, 2010, 15:18:01 »
Kaikki velhot eivät välttämättä kasvata ruokaansa itse, kuten tuolla aiemmin arvelin. On mahdollista myös että velhoilla on noita ruokakauppoja, joihin toimitetaan jostain yhden velhon pieneltä farmilta ruokatavaraa. Toimituksethan hoituvat melko kätevästi kaikenlaisin taikakeinoin, taitavimmat velhot voivat siirtää ruokaa paikasta toiseen todellakin nopeasti. Tosin on aika hämärää, että joku velho haluaisi ryhtyä kaiken maagisen elämänsä jälkeen vain viljelijäksi, mutta tietenkin jokaisella on omat unelma-ammattinsa ja kasveja ja karjaakin voi kasvattaa taikakeinoin ^^

Tietenkin jos olisi mahdollista taikakeinoin toimittaa ruokaa hyvänä maapallon toiseltakin puolelta, on mahdollista että maailman velhojen keskuudessa vaikuttaa sellainen epätasa-arvo, että jossain Afrikassa on paljon enemmän maanviljelijä/karjankasvattajavelhoja kuin sivistyneessä ja kehittyneestä Britanniasta. Muutenkin kaikki muukin materiaali, villa, rauta, puu jne. täytyy olla peräisin jostain ja velhot varmaan harvemmin ostavat jästeiltä jos eivät kerran edes ymmärrä näiden rahayksikköä tai muita elämäntapoja kunnolla. Toisaalta eiväthän suurin osa eurooppalaisista tiedä vaatteidensa tarkkaa alkuperää jne. joten on myös mahdollista että ainakin osa velhojen ruuasta tulee jästeiltä. Tosin tähän koko kysymykseen saisi vastauksen vain jos kysyisi kotitontuilta...
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

easilyswayed

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Syyskuu 24, 2010, 22:26:41 »
tätä aihetta pyöritellessäni tuli mieleen Kuoleman varjeluksissa, kun Pimento kuulustelee oletettavasti jästisyntyistä noitaa, hän toteaa ivallisesti että naisen vanhempien ammatti on niinkin alhainen kuin vihanneskauppias, englannksi greengrocer.

oletan tuon tarkoittavan jästien vihanneskauppiaita, mutta en sitten tiedä miten tuon saa istumaan toriteorioihin.