Kirjoittaja Aihe: Mistä velhot saavat ruokansa?  (Luettu 20509 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
Mistä velhot saavat ruokansa?
« : Heinäkuu 13, 2009, 18:53:24 »
Olen tässä miettinyt, että mistä velhot saavat ruokansa? Luin tässä VK:ta ja huomasin että viistokujalla on vaikka minkälaista kauppaa, mutta ei ruokakauppoja. Kyllä, tiedän että ruokaa voi muodonmuuttaa, siirtää tai vaikka mitä, mutta sitähän ei voi taikoa tyhjästä. Joten mistäköhän he saavat sen?

~Presto, joka valittelee topicin aloitusviestin lyhyyttä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2009, 17:24:46 kirjoittanut Presto »
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Carelna

• pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
Vs: Mistä velhot saavat ruokansa?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2009, 20:08:42 »
Minä väittäisin, että velhot käyvät ihan tavallisissa ruokakaupoissa, tai sitten he kasvattavat itse. Tietysti on vaihtoehtona myös jonkinlainen tori, eikö? Tuota en ole todellakaan aiemmin miettinyt. Mistä mahtavat ruokansa saada?
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2009, 21:12:04 »
Ehkä ruokakaupat eivät vain ole niin mainitsemisen arvoisia, veikkaan että niitä viistokujallakin on. Ja toisaalta he voivat kasvattaa ruokaa itse. Mutta luulen että Velhot/noidat käyvät ihan normaaleissa (no mikä lasketaan normaaliksi? velhoruokakauppa?) kaupoissa, joita ei vain mainita, koska ne eivät ole merkityksellisiä.
Tahdonvoimaa!

Limetti

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2009, 18:57:47 »
Mutta mitenkäs puhdasveriset (esimerkiksi Malfoyt), jotka ovat velhoudestaan hyvinkin ylpeitä, eivätkä koskaan alentuisi käymään jästikaupoissa? Ajatus erillisistä velhoruokakaupoista kuulostaa minun korviini aika kaukaa haetulta, vaikka se taitaisikin olla tähän asiaan ainoa ratkaisu(?)

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2009, 20:31:26 »
En usko, että velhot käyvät jästiruokakaupoissa. Koska jos he olisivat koko elämänaikansa käyneet jästikaupoissa, niin osaisivathan he pukeutua kunnolla jästeiksi, jos he näkevät heitä joka kerran kaupassa. Ainakaan Huispauksen maailman mestaruuskisoissa jotkut eivät pukeutuneet oikeanlaisesti.
En osaa itse yhtään sanoa mistä he saavat ruokansa. Mutta voi se olla niinkiin että he käyvät jästikaupoissa, ehkä velhot eivät välitä miten pukeutuvat jästeiksi tai jotain. :) Tai ehkä niitä velhoruokakauppoja on jossakin. Viistokuja olisi hyvä paikka ruokakaupalla, mutta miksiköhän sitä ei olisi sitten kerrottu kirjassa... Aika vaikea kysymys.

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2009, 00:05:45 »
Half-Blood Prince, page 245:

'Caractacus Burke was not famed for his generosity', said Dumbledore. 'So we know that, near the end of her pregnancy, Merope was alone in London and in desperate need of gold, desperate enough to sell her one and only valuable possession, the locket that was one of Marvolo's treasured family heirlooms.'
'But she could do magic!' said Harry impatiently. 'She could have got food and everything for herself by magic, couldn't she?'
'Ah,' said Dumbledore, 'perhaps she could. ...'

Tuosta voisi periaatteessa päätellä, että ruokatarvikkeet on jotain sellaista, mitä velhot ja noidat pystyy taikomaan tyhjästä. Koulukaavut sun muut tykötarpeet ostetaan, samoin monet muut asiat ja esineet, mutta voisiko olla niin, että peruselintarvikkeisiin ei tarvita rahaa, vaan täysi-ikäiset velhot pystyvät taikomaan itselleen syötävää ja juotavaa?
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

Poissa Tunafish

• ehkä jossain muualla
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2009, 00:13:09 »
Mutta ruokaahan ei pystynyt taikomaan tyhjästä. Sitä pystyi kutsumaan jos tiesi missä sitä on ja sitä pystyi lisäämään jos sitä jo oli.

Ruoan taikominen tyhjästähhän oli poikkeus johonkin lakiin ja sitä ei voinut tehdä.

Poissa Narnia

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2009, 16:53:45 »
Mutta ruokaahan ei pystynyt taikomaan tyhjästä. Sitä pystyi kutsumaan jos tiesi missä sitä on ja sitä pystyi lisäämään jos sitä jo oli.

Ruoan taikominen tyhjästähhän oli poikkeus johonkin lakiin ja sitä ei voinut tehdä.

Juuri niin.Kyllä niillä velhoilla on varmaan omat kauppansa,missä ne käy ostoksilla,kuten just se Viistokuja(siis siellä olevat kaupat) tms.paikka.Voihan olla joku semmonen velhojen oma ostoskeskus,jota Rowling ei ole maininnut kirjoissaan.Mistä sitä tietää vaikka ne varastais ne ruuat jostain.Sehän ei oo rikos varmaan velhomaailmassa,eri lait.

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #8 : Heinäkuu 16, 2009, 15:45:42 »
Rowling nyt tuskin mainitsee jokaista pientä yksityiskohtaa velhojen maailmasta. Jättää isojakin aukkoja. Tosin sellaiseen pikkutarkkuuteen pystyisi vain Tolkien ja Row ei ole kirjailijana vielä niin korkealla.
Asiaan. Luulisin, että velhot käyvät ostoksilla normaali ruokakaupoissa (velho- tahi jästikaupoissa) ja vievät ruokansa kotiin. Sitten he voivat suihkuttaa esimerkiksi taikinaa sauvansa kärjestä ja se vähenee siellä missä se nyt onkin, jossain varastossa esimerkiksi.
Ainakin näin minä asian olen nähnyt, vaikka Row tuskin on miettinyt tätä asiaa itse.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2009, 16:16:05 »
Sitten he voivat suihkuttaa esimerkiksi taikinaa sauvansa kärjestä ja se vähenee siellä missä se nyt onkin, jossain varastossa esimerkiksi.
Joo, mutta mistä se sinne varastoon tulee??? Jos kaupasta, niin.. öö... *päässä pyörii*
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2009, 16:32:58 »
Tätä minäkin olen pohtinut, mutta ehkä Viistokujalla ja Tylyahossa sitten on jonkinlaisia ruokakauppoja, vaikka sitä ei ole meille erikseen mainittukkaan.
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2009, 18:20:47 »
Sitten he voivat suihkuttaa esimerkiksi taikinaa sauvansa kärjestä ja se vähenee siellä missä se nyt onkin, jossain varastossa esimerkiksi.
Joo, mutta mistä se sinne varastoon tulee??? Jos kaupasta, niin.. öö... *päässä pyörii*
Siis meinasin, että velhot ostavat kaupasta ruokansa ja vievät ne jonnekkin taloonsa, jossa on varasto ruokatavaroille.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2009, 20:33:55 »
Siis meinasin, että velhot ostavat kaupasta ruokansa ja vievät ne jonnekkin taloonsa, jossa on varasto ruokatavaroille.
Ahaaa... Okei =) Mutta jos itse olisin Rowling, mainitsisin nuo mahdolliset ruokakaupat. Olisi kiva tietää että onko niillä ruokakauppoja. Jos velhoilla todella on ruokakauppoja, niin en ainakaan usko, että ne edes muistuttavat jästien ruokakauppoja. Eihän esim. Malfoyt alentuisi käymään missään jästeistä muistuttavassakaan paikassa. Mutta ehkä kallistuisin enemmän sille puolelle, että velhoilla on jonkinmonen ruokakauppa, mutta Row on jättänyt sen mainitsematta. =)
                        Stalkkaan sinua.

Evergreen

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2009, 16:10:21 »

Jooh, Gampin laista perusmuodonmuutoksiinhan tässä on kyseessä.

Ja VK:n alussahan sanotaan, että outo mies kumarsi Harrylle hänen ollessaan kaupassa Petunia-tädin ja Dudleyn kanssa, eivätkä he tästä syystä sieltä sitten mitään ostaneet. Kyllähän tässä on todiste, että ainakin osa velhoista niissä kaupoissa käy. Onhan toki mahdollista, että tämä kyseinen velho (oliko nyt Dedalus Diggle kyseessä?) olisi tullut kauppaan vain stalkatakseen Harrya ja päästäkseen kumartamaan hänelle, mutten kyllä jaksa tähänkään uskoa..

Voihan kyseessä olla jokin muukin kauppa, kuin ruokakauppa, mutta jästien kauppa jokatapauksessa.

Poissa Modera

• Bodari
  • Vuotislainen
  • We are waiting for you, Coraline
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2009, 19:55:18 »
...Velhot saavat varmaankin ruuan sieltä mistä muutkin ihmiset. He joko kasvattavat itse, tai sitten ostavat kaupasta. Elintarvike kaupassa he varmaan käyvät viistokujalla. Ja jos he perustavat hyötypuutarhaa, he ostavat siemeniä, joka sieltä, tai jostain jästikaupasta. Ja se mistä Viistokujan elintarvikekaupat saavat ruuan, on varmaan jotain tehdas työtä tai muutoin kauppias on itse ne kasvattanut.

Merilla

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Heinäkuu 28, 2009, 23:25:03 »
Olen taas itse päätynyt siihen tulokseen, että suurin osa kasvatetaan kotona, mitä vaan pystyy kasvattamaan. Esimerkiksi vihannekset,juurekset, ja muut maassa kasvavat ruoat kasvatetaan omassa pihassa, jossa mahdollisesti on kanoja joista saa munia ja itse kanaa. Osalla varmaankin on omat possut joista sitten kinkkua. Mutta ne velhot ketkä ovat nuoria tai perheettömiä eivätkä tälläistä harrasta, vaan asuvat kerrostalossa/ sellaisella alueella, niin käyvät viistokujalla/ vastaavassa paikassa torilla. Mutta kuitenkin alueella missä on vain velhoja. Koska jos he tavallisilla jästien toreilla tai kaupoissa kävisivät, niin kai he osaisivat jästirahaa käyttää. (Arthur ei osannut, eikä Hagrid)

Sitten ne arvon puhdasveriset jotka eivät kykene itse käymään ostoksilla tällaista varten pistävät varmasti kotitonttunsa asialle, jos sellainen on.
Kuitenkaan taas en usko että kaupoissa käydään usein. Luulisin kaupassa käyvän kerran tai kaksi vuodessa, muuten he lisäävät ainesten määrää taikomalla.

Mutta syy miksi Rowling ei mahdollisesti ole maininnut asiasta mitään, niin oletan että Weasleyt ovat itse kasvattaneet kaiken possuista vihanneksiin asti. Tällöin ei jää mainittavaa tästä asiasta.

Tämä kuitenkin vain minun spekulointia, minun teoriani.

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 28, 2009, 23:45:23 »
Koo, supermarket. :]

Minä uskon kyllä eniten siihen torijuttuun. Ruokakaupat olisi vähän blääh, sillä jotenkin niistä tulee enemmän mieleen jästit. Enemmän olen kyllä miettinyt tätä, että miten ruoka pysyy kylmänä. o.O Velhoyhteisöllähän ei jääkaappeja ole, vai? Tietenkin ruoan ylle voidaan rangettaa jokin taika joka pitää ruoan jotenkuten kasassa, mutta sekin on jo aika omituista. Tai sitten - kun joka päivä tässä jääkaapilla käy - en voi ajatella elämää ilman sitä. Tietenkin joskus vuonna kivi ja Dumbledore liha suolattiin, mutta jotenkin tämä velhous on jo aika nykyaikaa, etten suolaukseen oikein usko.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #17 : Heinäkuu 29, 2009, 00:20:07 »

Minä uskon kyllä eniten siihen torijuttuun. Ruokakaupat olisi vähän blääh, sillä jotenkin niistä tulee enemmän mieleen jästit. Enemmän olen kyllä miettinyt tätä, että miten ruoka pysyy kylmänä. o.O Velhoyhteisöllähän ei jääkaappeja ole, vai?

Ainakin Number Twelve Grimmauld Placen keittiössä on pantry, suomeksi 1 ruoka-, keittiö|komero; 2 tarjoilu|huone, -välikkö (Hurme, Pesonen & Syväoja 1990: Englanti-suomi suursanakirja), mistä Order Of The Phoenixissa käytiin hakemassa käsittääkseni myös normaalisti kylmässä säilytettävää ruokaa.

'Come to think of it,' said Sirius, emerging from the pantry carrying a large turkey as they closed the cupboard door, 'has anyone actually seen Kreacher lately?'
Order Of The Phoenix, page 446
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

THTMA

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Heinäkuu 30, 2009, 00:44:10 »
Ihan totta.. Olen samaa mieltä henkilön Presto kanssa. En ole aikaisemmin ajatellut asiaa, mutta nyt kun siitä puhutaan, niin asia alkaa mietityttään..
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2009, 00:49:16 kirjoittanut THTMA »

eyeel

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Heinäkuu 30, 2009, 12:02:33 »
Nyt kun asiaa ajattelin, niin viidennessä kirjassahan on tällainen maininta:
"somebody's shopping bags had slid the length of the bus: an unpleasant mix of frogspawn, cockroaches and custard creams..."

Sammakonkutu ja torakat on luultavasti viistokujalta, joten kai siellä myydään myös ihan tavallisia ruokatarpeitakin, tollasten vähän eksootisempien aineiden lisäksi..Custard Cream:it taitaa olla dominon tapaisia keksejä.

Koo, supermarket. :]

Minä uskon kyllä eniten siihen torijuttuun. Ruokakaupat olisi vähän blääh, sillä jotenkin niistä tulee enemmän mieleen jästit. Enemmän olen kyllä miettinyt tätä, että miten ruoka pysyy kylmänä. o.O Velhoyhteisöllähän ei jääkaappeja ole, vai? Tietenkin ruoan ylle voidaan rangettaa jokin taika joka pitää ruoan jotenkuten kasassa, mutta sekin on jo aika omituista. Tai sitten - kun joka päivä tässä jääkaapilla käy - en voi ajatella elämää ilman sitä. Tietenkin joskus vuonna kivi ja Dumbledore liha suolattiin, mutta jotenkin tämä velhous on jo aika nykyaikaa, etten suolaukseen oikein usko.
Jääkappithan voi varmasti korvata jonkinlaisella viilennysloitsulla.

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
« Vastaus #20 : Heinäkuu 30, 2009, 13:02:30 »
Öööm, ehkä ne itse vain tekevät ruokansa?
Tai kotitontut hankkivat ne, eivätkä edes velhot ja noidat jotka omistavat kotitontun edes tiedä mistä ruoka tulee?
Periaatteessahan velhoilla ja noidilla pitäisi kai olla jonkinlainen ruokakauppa/tori, mutta hehän syövät samoja ihmisten ruokia kuin muutkin, joten mikäpä estäisi tavallisen kaupan käytön?
-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #21 : Elokuu 18, 2009, 13:02:00 »

--- mutta hehän syövät samoja ihmisten ruokia kuin muutkin, joten mikäpä estäisi tavallisen kaupan käytön?

Tämän nimenomaisen kohdan näkisin (jälleen kerran ;P) pienenä aukkona Rowin maailmassa. Iso osa velhoista on tosi onnettomia tapauksia, mitä tulee jästimaalimaan ja esimerkiksi jästirahan käyttöön. Lisäksi he tuntuvat elävän niin pienissä piireissä ja ties mitä, että tuskin käyvät jästikaupassa. Luulisi meinaan, että jos käy tavallisista jästikaupoista hakemassa ruokansa, niin osaisi käyttää jästirahaa. :) Ja tuskin kotitonttujakaan noihin kauppoihin päästetään :D Eikä kaikilla edes ole kotitonttuja, vaan käsittääkseniniitä löytyy lähinnä vanhoista suvuista..

Jokseenkin epätodennäköisenä pitäisin myös sitä, että velhoilla olisi kovin monta omaa katua (vtr viistokuja) tai toria tai jotain, mistä voivat käydä ostamassa ruokansa. Lisäksi en pitäisi kauhean todennäköisenä, että kaikki velhot ilmiintyisivät/käyttäisivät hormipulveria aina päästäkseen viistokujalle tjsp päästäkseen tavalliseen ruokakauppaan.

Osan ruoasta voi varmasti kasvattaa itse ja jotenkin pystyn ihan helposti näkemään Molly Weasleyn kyykimässä perunamaalla :D

Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Shakira

• Pilkun nussija
  • Vuotislainen
  • Mrr maanantai...
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2009, 09:34:11 »
Mielestäni velhot/noidat eivät käy jästien ruokakaupoissa, koska kai Arthur Weasley sitten olisi osannut käyttää jästi rahaa.
Jos hyppään kalliolta, välitätkö???

Poissa Lordofmursus

• Mursujen Valtias
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2009, 09:28:33 »
Itse uskon että velhoilla on omat ruokakaupat tai he käyvät jästien kaupoissa.

Mutta Weasleythän kasvattavat vihanneksia yms. omassa puutarhassa. Olen jostain lukenut? :O
    Minunkin mielestäni velhot kasvattavat ruokansa itse.
Tuntuuhan se ainakin paljon järkevämmältä ajatukselta kun velhot jästien ruokakaupoissa.  Mutta jos velhoilla olisi omat ruokakaupat niin kyllähän Rowling olisi sen maininnut.
Mursu -> Lordofmursus
Holy Mursus will be with you!

Juitze

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2009, 10:24:58 »
Itse uskon että velhoilla on omat ruokakaupat tai he käyvät jästien kaupoissa.

Mutta Weasleythän kasvattavat vihanneksia yms. omassa puutarhassa. Olen jostain lukenut? :O
 Mutta jos velhoilla olisi omat ruokakaupat niin kyllähän Rowling olisi sen maininnut.

Tuo on kyllä totta.

Ja mistäs velhot saisivat jästirahaa, kun pitäs äkkiä hakea pari maitopurkkia lähikaupasta :D