Kirjoittaja Aihe: Luudat/lentäminen  (Luettu 5041 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Kalmaluonne

• Ankeuttaja
Luudat/lentäminen
« : Tammikuu 05, 2009, 05:32:39 »
Olen tässä nyt jo pitemmän aikaa miettinyt, että miten luudalla voi lähteä lentämään? Kun Harry ja kumppanit menevät ensimmäiselle lentotunnille, heille opetetaan kuinka aloittaa lentäminen, eli luuta maahan -> siitä se pomppaa käteen kun käskee sen ylös.

Mutta, leffoissa kuitenkin huispaajat kävelevät luudat kädessä kentälle ja hyppäävät luudan selkään ja ponnistavat. Näin kuvaillaan myös kirjoissa kaikki lentotilanteet, eli hypätään luudan selkään ja ponnistetaan ilmaan. Kuitenkin seiskakirjan alussa, kun porukka valmistautuu lähtöön Dursleyiltä, homma ei ole kuitenkaan aivan niin.

Lainaus
Harry kiiruhti eteiseen hakemaan reppunsa, Tulisalamansa ja Hedwigin häkin ennen kuin liittyi toisten seuraan pimeälle takapihalle. Luudanvarret hypähtelivät käsiin hänen ympärillään; Kingsley oli auttanut Hermionen ison mustan thestralin selkään ja Bill Fleurin toisen selkään. Hagrid seisoi moottoripyörän vieressä suojalasit silmillä.

Olisi aika epäkäytännöllistä että aina kun ollaan lähdössä lentoon, luuta lasketaan maahan ja sanotaan 'Ylös!' tai sitten loihditaan se sanattomasti käteen sieltä maasta. Vai onko asiaan 2 eri tapaa?

Poissa Sethis

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: ScarletSickle65
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Luudat/lentäminen
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2009, 08:00:00 »
Ymmärsin tämän kohdan niin että he taikovat luudan esiin. Se on ehkä jossain säilössä, niin että sitä ei tarvitse koko ajan kantaa, ja sitten he kutsuvat sen. Ehkäpä kokeneemmat velhot eivät käytä Tulejo-loitsua, kuten Harry teki LP:ssä, koska yksin lentävä luuta aiheuttaisi varmasti monelle näkijälle päänvaivaa. He tietävät jonkin loitsun joka muistuttaa enemmän ilmiinnyttämistä.

Katso FK leffasta kohta, kun Harry lähtee Dursleyiltä. Siinä nämä luudat ilmestyvät tyhjästä suoraan heidän käsiinsä.
"En minä pelkää Harry", Dumbledore sanoi, ja hänen äänensä oli hivenen vahvempi, vaikka vesi oli niin kylmää. "Olen sinun kanssasi."

Dahlia

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2009, 23:53:43 »
Niin.. mutta siis jos velho seisoskelee luuta kädessä niin eihän se luuta edes voisi nousta ylös kun se jo valmiiksi on ylhäällä, eikä se yksi liike luudan toimivuutta sentään poista ? ei luulisi ainakaan ;D ...
Niin ja sitten tuo ensemmäinen lentotunti, siis kävelivätkö oppilaat luuta kädessä kentälle, vai olivatko luudat valmiiksi kentällä? muistaakseni ne olivat valmiiksi kentällä. (en ole lukenun ykköstä pitkään aikaan niin en muista ihan tarkalleen. saatta olla että se kuva on vaan juuttunut päähän leffasta ;)
mutta vaikka he olisivatkin tulleet kientälle luuta kädessä, niin kyseessähän on heidän ensimmäinen lentotuntinsa, eli periaatteessa heidän ei pitäisi osata lentää vielä silloin, jolloin luudan maahan asettamine olisi melko luonnollista. Mutta melkein kaikki velhoperheiden lapsethan osasivat lentää jo siihen mennessä, joten tuskinpa tuo pitää paikkaansa...

siinä vähän pikku aivoituksiani ;)

Cofié

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2009, 20:01:56 »
Olisi aika epäkäytännöllistä että aina kun ollaan lähdössä lentoon, luuta lasketaan maahan ja sanotaan 'Ylös!' tai sitten loihditaan se sanattomasti käteen sieltä maasta.
Olen samaa mieltä.
Jotenkin kuvittelisin, että kun pienet ekaluokkalaiset tulevat ensimmäiselle lentotunnilleen, heille on pistettu luudat valmiiksi kentälle (kouluunhan ei vielä saanut tuoda omia luutia ja tuskin heitä luutakomeron kautta olisi kierrätetty..?) ja tämä "Up!"-juttu, millä he nostavat luudan maasta on kuin harjoittelua. Sehän ei kaikilla heti onnistunut, joten ehkä siten lapsia opetetaan 'komentamaan' luutaa, että se tavallaan tottelisi ja toimisi? En todellakaan tiedä..

FK:ssa taas Feeniksin killan jäsenet minustakin taikoivat luudat vain tyhjästä, kuten FK elokuvassa. He ovat myös kokeneita lentäjiä ja luudat ovat heidän omansa, niin olettaisin siksi myöhemmin velhojen (ja noitien) pystyvä vain ponkaisemaan ilmaan.

Poissa Carelna

• pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2009, 19:26:02 »
Tässä olen melkolailla samoilla linjoilla kuin Cofié. Luulen, että ensimmäisellä lentotunnilla pitää opettaa luuta siihen, että sen kuuluu totella. Tietystikään en usko, että luudilla omat ajatuksensa on tai mitään, mutta kuitenkin kai nekin pitää jollain tapaa kouluttaa.

Samaa mieltä olen myös siitä, että kokeneemmilla noidillla ja velhoilla on varmaan omat konstinsa luudan kuljettamiseen yms.
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • joulu.....
« Vastaus #5 : Lokakuu 19, 2009, 21:17:45 »
Kokeneemmat lentäjät voivat vain istahtaa luudalle ja ponkaista ylös,mutta harjoittelu aloitetaan maasta nostamisella,jotta mahd.karkaavaa luutaa on helpompi kontrolloida tulevaisuudessa.
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa Carrot

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2009, 13:02:19 »
Mun mielipide on et se luuta on ekalla lentotunnilla siinä valmiina mut kokeneemmat lentäjät vaan tekee jonkun kutsuloitsun tyylisen mut silleen et kaikki jästit ei näkis. Oishan se aika outoa jos olisit kävelyllä ja ohitsesi lentelis luuta. kyllä se varmaan silleen menee et luudat on jonkun loitsun takana ettei jästit nää niitä. Silloin siinä vois kyseessä olla kutsuloitsu.
Oikeasti, minä inhoan porkkanaa.

Ginerva

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Joulukuu 26, 2009, 14:20:05 »
Yksinkertaista.

Eihän velhot voi aina ennen lentoon lähtöään asettaa luutaa maahan ja sanoa: "ylös." Jos se on heillä valmiiksi kädessä, niin tottakai he vain nousevat istumaan sen päälle ja ponkasevat ilmaan.

Ja tuo, että ne ilmestyivät vain ns. tyhjästä heidän käsiinsä dh:ssa ja oop:ssä: uskon, että ne olivat kehittyneimmät velhot osaavat jonkin taian, joka on hieman kutsuloitsua kehittyneempi, ja joka tuo esineet heidän käsiinsä näkymättöminä, tai ns. ilmiintyen.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #8 : Marraskuu 07, 2011, 17:54:34 »
Komppaan muita tuossa, että luuta pitää ensin saada "tottelemaan", ennen kuin sen selkään on järkevää nousta. Siksi luudan kutsuminen ensimmäisellä lentotunnilla on luontevaa.

Tuon FK:n kohdan olen kuitenkin ymmärtänyt niin, että luudat ovat olleet jossain nurkan takana odottamassa kiltisti omistajiaan, kunnes he niitä kutsuvat. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että ne voitaisiin taikoa tyhjästä. Ajattelen niin, että luudalla voi nousta lentoon tuosta vain, jos se sattuu jo valmiiksi kädessä olemaan, mutta jos se on jossain kauempana, sitä on kätevämpi kutsua kuin lähteä hakemaan. "Kauempana" tarkoittaa tässä nyt siis jotain muutaman metrin päässä tai nurkan takana, eikä tosiaan missään kaupungin toisella laidalla - silloin ongelmaksi tulisivat juuri nuo muidenkin mainitsemat hämmentyneet jästit.

Luudan kutsumisen voisi tietysti hoitaa aivan hyvin kutsuloitsullakin ("tulejo Rosmertan luudat"), joten en tiedä, onko teoriassani oikeastaan mitään järkeä. Toisaalta ajattelisin luutakutsun toimivan ilman sauvaa - niinhän se toimi ensimmäisellä lentotunnillakin - joten sikäli tämä erillinen loitsu (tai mikä sitten onkaan) olisi ihan kätevä. Jos on lähdettävä liikkeelle nopeasti, on helppo laittaa sauva taskuun, kutsua luutaa ja lähteä saman tien lentämään.
Using the "are we", are we?

Poissa Phoéx

• Weasley
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed.
  • Pottermore: KnightJinx51
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Joulukuu 27, 2011, 22:00:29 »
En nyt lukenut aivan kaikkia kommentteja ja voi olla, että joku kommentti sivuaa tätä omaa vastaustani, mutta itse käsitin tilanteen niin, että he vain kutsuivat luudan maasta käteensä ettei tarvitse kumartua nostamaan sitä :D
Sillä siis ei periaatteessa ole mitään merkitystä itse lentämiselle...
Sitä sitten en tosin tiedä, miksi he eivät käyttäneet tulejo loitsua...

Mutta tästä tulikin mieleeni toinen kysymys... Miten he saavat luudat pysymään ilmassa ilman jotain käynnistysnappulaa tai jotain? Jos ne eivät kerta leiju missään säilytylokeroissakaan? Tunnistaako luudat kun niillä aletaan lentämään tai tunteeko ne kun niiden selässä istutaan? Jos kukaan tajusi mitä ajan takaa :)
"Better that I devote myself to study the other great mystery of the universe: Women."
-Emmett "Doc" Brown