Kirjoittaja Aihe: Death Note  (Luettu 2386 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Death Note
« : Lokakuu 24, 2008, 20:48:42 »

Tarina alkaa, kun huippuoppilas Light Yagami löytää Shinigami Ryukin tahallaan tiputtaman muistikirjan. Kun kirjaan kirjoittaa, jonkun henkilön nimen samalla, kun ajattelee hänen kasvojaan hän kuolee. Light alkaa käyttämään muistikirjaa rikollisten rankaisemiseen ja häntä aletaan kustsua mediassa Kirakasi, mutta sitten kuvaan astuu L mestarietsivä, joka on ratkaissut lukemattomia tapauksia näyttämättä kasvojaan julkisuudessa. Alkaa tiukka takaa-ajo, kun L  ja Light yrittävät selvittää toistensa henkilöllisyynet ja se, joka ehtii ensin voittaa...

Tutustuin tähän sarjaan siskoni kautta ja täyttyy myöntää, että se on paras manga sarja koskaan!!! Jokainen osa selvittää muutaman juonikuvion ja avaa samantien useita lisää lätistämättä jännitystä. Piirustus on upeaa eivätkä hahmot ole ollenkaan mustavalkoisia. Vähänväliä saa muistella, mitkä olivatkaan hahmon alkuperäiset motiivit, eikä ole suoraa hyvää ja pahaa vaan eri näkökulmia.
Kumman puolella itse olet?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2009, 19:21:22 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa momentum

• Daydreamer
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Hi~ ♥
    • Tunneterapiaa
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Death Note
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2008, 19:53:08 »
Uh, Death Note. <3

En omista ainuttakaan osaa, mutta olen silti lukenut sarjasta osat 3-6, jotka olivat kaverilta lainassa ja täytyy kyllä sanoa, että tämä sarja on yksi parhaimmista mitä olen koskaan lukenut.

Hahmot, tarina ja kaikki toimii ja iskee minuun todella voimakkaasti. En tosin ole taas pitkään aikaan lukenut tätä sarjaa, joten en millään voi muistaa siitä mitään. Muistan kyllä sen, että L ja Light ovat ihan älyttömän hauskoja hahmoja. Light on ihana kaikessa mielipuolisuudessaan. Ihan oikeasti karmivakin ja L taas hauska, vaikka en usko sen olevan mikään tarkoitus.

Olin ollut myös tietoinen mangasta/animesta ennen sen lukemista, sillä moni muu ihminen muilla foorumeilla on sanonut sarjan olevan erinomainen ja olinkin todella utelias. Nyt pitäisi varmaan yrittää saada itseni ostamaan Oulusta lisää tätä mahtavaa sarjaa, kun se kaveri ei sitä enää ole ostanut ollenkaan. Gräyh. >.<

Mutta kaiken kaikkiaan todella kiinnostava ja erilainen rikossarja. Toimii minusta todella hyvin tämä tämmönen idea. <3
Löydätte mut myös näistä:
last.fm||Twitter||Facebook||LiveJournal||Fanfiction.net||DeviantART

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #2 : Joulukuu 29, 2008, 00:06:43 »
Oih! Tämä on aivan uskomattoman karmivan mielenkiintoinen sarja. Oikeasti, tämä ei saarnaa moraalista tahi etiikasta vaan antaa lukijan pohtia aivan itse kuka tässä nyt onkaan oikealla asialla. On jotenkin häiritsevää huomata, että Kiran tavoitteisiin (Light on sen verran skitsofreninen, että Kira ja Light on, tai ainakin sarjan alkupuolella, suorastaan eri persoonat... xD) pystyy samaistumaan, vaikka keinot ovatkin aivan hirveät. Ja silti kun miettii niin muuta keinoa rikollisuuden kokonaan kitkemiseen ei varmaan ole. Brrrr...

DN:n piirrustustyyli on mielestäni aivan uskomattoman upeaa. Kohtalaisen realistinen piirrustustyyli tukee tunnelmaa ja taidolla piirretyt ilmeet antavat hahmoille persoonallisuutta ja sanojen merkitykset tulevat paremmin esille. Esimerkiksi Lightista pystyy juuri silmistä näkemään miten hän pikkuhiljaa alkaa menettämään itseään ja muuttumaan totaallisesti Kiraksi. Muutenkin hahmojen ihanat pikku omituisuudet kuten L:n makeanhimo ja outo istuma-asento, Mellon suklaan syöminen tai Nearin leluilla leikkiminen ovat sympaattisia, mutta samalla minulle tulee mieleen, että kuinka pakkomielteisiä he ovatkaan.

Hahmoista on pakko mainita myös Misa, vaikka en hänestä oikeastaan pidäkään. Hän kuvaa liian täydellisesti tyhjäpäistä tyttöä, joka tekee mitä vain sanotaan. Oikeasti, eikö hän tajua, että Light vain käyttää häntä hyväksi vai eikö hän vain välitä? Muutenkin DN kaikki naisroolit ovat täytetty typerillä heitukoilla, jotka eivät tunnu ajattelevan itse mitään. Ainut vähääkään poikkeava oli Naomi, mutta hänkin sitten kuoli kakkos pokkarissa parin luvun tutustumisen jälkeen... :)

Mutta siis, Death Note on mielettömän hyvä sarja, mutta kevyeksi lukemiseksi sitä ei voi suositella. Mutta jos tahtoo lukea jotain fantastisat ja ajatuksi herättävää suosittelen sitä kympillä. Itse olen lukenut 10 ja ½ pokkaraista englanniksi ja vielä viimeinen 12. on vielä ostamatta. Joten 1 ja ½ pokkaria ennen kuin olen saanut sen loppuun. Animea en ole viitsinyt paljoa katsoa kun se noudattaa (luojan kiitos) täysin mangan juonta. Sen voisi katsoa loppukoosteeksi sitten kun itse manga on tullut luottua loppuun.
Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2009, 17:24:12 »
Ehdottomasti mangasarjojen aatelia! Olisi kiinnostava seurata tämän animesarjaa, mutta sitä ei valitettavasti löydy suomeksi. Jos vain löytäisin edes englanniksi DVD-boksin..!

Joka tapauksessa, mitä nyt tästä kehuisi.. Loistavat henkilöt. Kaikilla omat, erikoiset persoonansa, esimerkiksi vaikka L. Kaikki ovat erilaisia ja unohtumattomia, en pysty välillä käsittämään kuinka heidät on pystytty keksimään! Juoni on sopiva. Sopivasti jännitystä, tarina kulkee hyvin, juoni toimii. Välillä ehkä junnaa paikallaan mutta ei niihin kiinnitä sinänsä huomiota. Piirrustustyyli upeaa. Ei liian suttuista tai epärealistista, asiat kuvataan mielestäni sellaisina kuin ne ovat.

En yhtään ihmettele tämä sarjan olevan niin suosittu, itsekin olen aika tavalla hulluna tähän.

Löysin tämän kaverin suosituksella, ja olen kiitollinen siitä! Olen alkanut etsiä kirjakaupoista sopivaa, mustaa, nahkakantista ja viivasivuilla varustettua vihkosta, jonka kanteen kirjailisin tai painaisin Death Note -tekstin.. Menee ehkä vähän yli, mutta sarja on loistava ja sen keskittymä, Death Note, kuoleman muistivihko, on aivan uskomattoman hyvä keksintö.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2009, 13:24:29 »
Nyt on luettu loppuun ja pakko sanoa, että aivan upean mahtavan hieno lopetus! Juuri sellainen kuin kuvittelinkin. Kuten joku tuossa sanoikin, ei sovi kevyeksi luettavaksi. Eteenkään pari viimeistä kirjaa. Koko kirjasarjan lopetus oli juuri sellainen kuin pitikin, (spoileriin ettei kukaan lue vahingossa;>)
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Ja sitten ne juonien salat: miten on voinut keksiä tuollaiset juonikäännökset ja lopputulokset? Ehdottomasti mielenkiintoisin sarja, jota olen lukenut ja ymmärrän, että tätä sarjaa on arvostettu maailmalla. Parin kirjan ajan tuntui, kuin koko sarja olisi pysähtynyt mutta lopetus kattoi senkin, ja kaikki tapahtunut merkitsi.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2009, 23:11:38 »
Kyllä minäkin tästä sarjasta pidän kovasti. Luin sen äskettäin kokonaisuudessaan suomeksi, panttasin ihan kunnolla vikan osan lukemista viime hetkille, vaikka tiesinkin suurin piirtein millainen päätös olisi. En sitten malttanut pysyä erossa spoilereista :D

Light on kyllä kiehtova päähenkilö, joskin vihasin häntä ihan koko sarjan ajan. Oikeasti, jätkä lahtaa ihmisiä ihan surutta, kuvittelee olevansa vieläpä "hyvä" tehdessään niin ja leikkii jumalaa. Suuruudenhullua ja sairasta - ja olenko ainut, jonka mielestä Lightin selitykset ykköskirjan alussa jostain "täydellisestä maailmasta ilman pahuutta" kuulostivat lapsellisilta? Se Nearin puhe Lightille vikassa osassa osui niin yksiin ajatuksieni kanssa. Melkein hihkuin innosta sitä lukiessani :D Mikä se sellainen maailma edes olisi ilman pahuutta? Aina voi toki toivoa, mutta ei se pahuus ole mihinkään poistumassa.

DN:än alku oli lupaava, mutta juoni vesittyi jossain vaiheessa aika pahasti - se Yotsuba-kuvio ei olisi millään jaksanut kiinnostaa, enkä nyt erityisesti välittänyt Nearistakaan. Tyyppihän oli kuin mikäkin L-kopio, ja L sentään tuntui todella persoonalliselta hahmolta. Lisäksi hahmojen ah niin monimutkainen ajattelu oli suurimmaksi osaksi aika puuduttavaa. Kolmoskirjan tennisottelu hegästyttävine analyyseineen ei ikinä lakkaa naurattamasta minua, niin älytöntä se on kokonaisuudessaan! :D

Mutta ihan hyvä sarja Death Note toki on. Ei ehkä mitään kauhean kevyttä, mutta suurimmaksi osaksi ihan mielenkiintoista luettavaa - kerrankin manga, joka oikeastaan haastaa lukijan valitsemaan puolensa.

Vähän angstittaa sarjan ankeat naishahmot. Misa on jotain ärsyttävintä vähään aikaan :D Mikä taulapää, voiko tosiaan olla niin tyhmä ettei huomaisi Lightin vain käyttävän itseään hyväkseen suunnitelmisaan?

Poissa Sonja

• Gradzbbh Mkryx
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2009, 21:59:18 »
Ah, Death Note, siinäpä vasta kiero sarja!
Olen lukenut kaikki osat, ja kyllä tykkäsin! Sarjassa pidetään jännitystä hyvin yllä, ja jää pakostakin jännittämään, kuka voittaakaan juonittelun.
Myös Mello on hyvin mielenkiintoinen hahmo, joskin toisinaan ehkä vähän pelottavakin. Näin kun myöhemmin lukee sarjan osia, niin oi että... Tässä on kyllä sellainen sarja, josta saa aina jotain irti. :) Varsinkin kun kaikki katkeruuteni ovat kaikonneet (hehe), niin tykkään koko sarjasta vielä enemmän.

Sarjassa on paljon jänniä hahmoja. Mielestäni esimerkiksi Light hahmona on tosi hyvin toteutettu. Hänellä on jokin päähänpinttymä parantaa maailma, ja saadessaan kirjan käsiinsä, koko hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä sekoaa ja niin sekoaa Light itsekin. Kiltistä opiskelijasta tuleekin joku ihan toisenlainen tyyppi...

Death Notessa piirustusjälki on mielestäni todella hyvä. Pidin paljon kaikista yksityiskohdista, joita oli etenkin shinigameissa. Tekstiä tosiaan oli aikasta paljon, mutta en oikein tiedä, miten muutenkaan tuota kaikkea juonittelua ja sen selittämistä olisi voinut laittaa. Yhden osan lukemiseen meni kuitenkin suhteellisen pitkä aika, ja välillä tuntui tulevan liikaa informaatiota, kun Light ja L oikein innostuivat. Death Noten sääntösivuista tykkäsin, oli todella mielenkiintoista lukea niitä sääntöjä, mitä aina osien tahdissa sai tietää.

Aluksi muuten en oikein tykännyt Misasta, mutta tarinan loppua kohden hän ei enää vaikuttanut ihan niin ärsyttävältä jauhopäältä. Siis ei hän sen fiksummaksi muuttunut, mutta minusta ainakin oli ihan hauskaa, että joku hieman höpsö, mutta kuitenkin tarinan juoneen vaikuttava tyyppi oli mukana. Ja välillä kävi kyllä sääliksi Misaa, kun Light ei yhtään huomioinut häntä, vaikka Misa kuinka yritti tulla huomatuksi.

Ensin en oikein tykännyt sarjan lopusta, koska jotenkin se oli niin pikainen lopetus. Siis että oletin Lightin kieroilun jatkuvan pidempään. Kuitenkin loppukohtaus oli jotenkin niin hieno, ja viimeisen sivun luettuani tuli sellainen pysäyttävä woooow-olo. Hyvä sarja siis, kun tuollaisen fiiliksen sain!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2010, 16:58:56 kirjoittanut Sonja »
Keijukaisia on sittenkin olemassa. Salaperäistä.
 ~Hatsuharu

Kratztbuhh, manaatti!

Kepa

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2009, 21:49:59 »
Pidän Death Notesta todella paljon. Rakastan tällaisia sarjoja, jossa hahmoja ei olla jaettu karkeasti "hyviksiin" ja "pahiksiin", ja joissa saa vähän ajatellakin lukiessa.

Alun perin tutustuin Death Noteen animena ja tykästyin siihen heti todella paljon. Kun sarja alkoi ilmestymään suomeksi, ostin mangan itselleni ja olin iloinen siitä, että sarja toimi hyvin myös ilman jännitystä lisääviä musiikkeja ja mahtavia ääninäyttelijöitä, jotka olivat antaneet animelle vielä lisäpisteitä.

Lempihahmoni on Ryuk. Hän on mahtavan puolueeton ja tarkkailee tilannetta sivusta - samoin tekisin itse jos pitäisi valita mille "puolelle" menee. Ryuk on vain jotenkin outo hahmo, josta ei voi olla pitämättä. Pidän todella paljon myös Remistä. Ihan ihmishahmoista hauskin on Matsuda. : ))

Mutta juu, Death Note on todella loistava sarja, josta löytyy aina jotain uutta ja mielenkiintoista.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2009, 20:58:10 »

DN:än alku oli lupaava, mutta juoni vesittyi jossain vaiheessa aika pahasti - se Yotsuba-kuvio ei olisi millään jaksanut kiinnostaa, enkä nyt erityisesti välittänyt Nearistakaan. Tyyppihän oli kuin mikäkin L-kopio, ja L sentään tuntui todella persoonalliselta hahmolta. Lisäksi hahmojen ah niin monimutkainen ajattelu oli suurimmaksi osaksi aika puuduttavaa. Kolmoskirjan tennisottelu hegästyttävine analyyseineen ei ikinä lakkaa naurattamasta minua, niin älytöntä se on kokonaisuudessaan! :D
Komppaan koko kappaletta. Luin itse sarjan ensi kertaa yläasteiässä, eikä englantini tainnut olla ihan niin erinomaista kuin olin kuvitellut. Ymmärsin tarinan toki pääpointeittain hyvin, mutta keskittyminen tahtoi vähän väliä herpaantua puuduttavimmissa päättelyketjuissa... Juupas-eipäs-juupas-eikä-mutta-entäpä-jos-sittenkin. Ei sillä, tykkäsin kyllä kokonaisuudessaan kyseisestä mangasta kuin hullu puurosta ja tykkään vieläkin. Vasta luin uudestaan, ja nyt jotkin kohdat avautuivat selkeämmin kielitaidon kartuttua. Keskikohdilla tuntui nyt, että juoni vähän jaapasi, mutta kylläpä se sitten siitä lähtikin etenemään.
Tennisottelu on kyllä ihan malliesimerkki tarinan L:n ja Lightin häiritsevän samankaltaisista (ja ylimonimutkaisista) ajatusradoista… ja hervoton : D

L vai Light...? Jaa-a. Näen kyllä molempien mielenliikkeissä kaikenlaista jännää. Henkilönä Lightiin on kyllä sinänsä helpompi samaistua, että vaikka omasta mielestäni koko hänen ajattelunsa rikollisuuden kitkemisestä on överi, utopistinen ja lapsellinen ja hänen keinonsa tekopyhät ja itseluottamusta pojalla on turhankin paljon. Mietinpä, jos hän olisi saanut Death Noten vaikka vuosi-pari myöhemmin, olisiko hän ryhtynyt samaan enää? Jep, Lightilla ei ole missään vaiheessa mitään oikeutta tappaa ketään, mutta väliäkö hällä, kun hän pystyy siihen. Se karmii hänessä kaikista eniten. Kun taas L. No, komppaan joitain sarjan hahmoja: en pidä hänen työmenetelmistään. Hän käy välillä turhan kilpailuhenkiseksi ollakseen ihan pätevä.

Aijuu. Minua karmii mangassa jatkuva puhe kuolemantuomiosta. Elän käsityksessä, että kyseinen rangaistus on Japanissa yhä käytössä (murhasta)?

Minuakin ottaa hiukan aivoon naishahmojen aivottomuus. Mutta olen koettanut päästä siitä yli. (Sitä paitsi elän vakaassa uskossa, että Misa ei olekaan ehkä ihan niin taukki.)
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2010, 19:28:58 »
Aloitin muutama viikko sitten lukemaan sarjaa ja pidin alusta todella. Ensimmäinen manga minkä luin ja heti nappasi.
Minäkään en pidä Nearista (mikäkin wannabe L), mutta toisaalta Nearin ja Mellon saapuminen sarjaan toi siihen taas jännitystä ja kilpailua. Alku oli todella lupaava ja mukaansatempaava, kuitenkin tarina jotenkin tietyssä vaiheessa tuntui jynssäävän paikallaan, mutta lähti kuitenkin käyntiin juuri kun oli menettämässä mielenkiintoni.

L vai Light, siinäpä vasta kysymys. Light, sarjan keskushenkilönä, on jotenkin helposti samaistuva tyyppi (epäselvä ilmaisu, anteeksi). L on kuitenkin enemmän minun mieleeni, älykäs ja hieman (tai hieman enemmän) outo, kuka nyt ei häntä voisi rakastaa? Light on jotenkin tosiaan lapsellinen maailman parantamis ajatuksillaan ja jumalan roolin ottamis leikeillään, mutta toisaalta ymmärrän mihin hän pyrki, Kyllä minäkin maailmasta paremman paikan haluasin, mutta tappaisin satoja ihmisiä? Ei käy. Shinigamit ovat minusta ihania, jollain tapaa jokainen niin erilaisia ja samaan aikaan jollain tapaa samanlaisia. Osa kyllä kamalan rumia, mutta se kuuluu asiaan.

JA se tenniskohtaus! nauran ajatuksestakin:D

Minua kyllä häiritsee ihan älyttömästi Misan aivottomuus, tai ainakin se että se vaikuttaa siltä kuin Misa olisi aivoton. Ja se miten Light käyttää Misaa hyväkseen on törkeää. Ja en edes viitsi aloittaa kuinka vihaan sitä miten Light sanoo koko ajan Misalle "rakastan sinua" vaikkei tarkoita sitä. JA se että Misa RAKASTUI Lightiin ensisilmäyksellä, hei c'moon, ei oikeasti niiin voisi käydä.

no, jos vaikka joku muu kertoisi mielipiteensä, ennenkuin tämä ei lopu ollenkaan:D
-metsis

muokkis//
Mello ja Near olivat muuten lempihahmoni, L:n ohella, vaikka Near jotenkin hieman ärsytti L matkintansa vuoksi. Mul on selvästi joku juttu noihi älykköihi:D

//Lisäsin ylimääräisen spoiler-tagin ^^ -Leonor
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2010, 17:39:05 kirjoittanut metsän menninkäinen »
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2010, 14:39:18 »
Luin tämän manga sarjan jokin aika sitten. Alku oli hyvä ja loppu ihan ok. Sarja alkoi valitettavasti huonontua puolen välin jälkeen ja huonontui joka osan myötä. Viimeinen osa oli taas ihan mukava, mutta ei tuokaan ensimmäisten osien tasolle pääse.
L oli suosikki hahmoni. Älykäs ja jotenkin todella samaistuttava. (Istun muuten usein samanlaisessa asennossa kuin L. Olen istunut niin aina. Ei siis johdu vaikutteista. Mielenkiintoinen yksityiskohta vain. :D ) Toisaalta myös Light on todella samaistuttava. En tiedä miksi. Johtuu ehkä näiden kahden samankaltaisuudesta. Hänen ajatuksensa pahan pyyhkimisestäi maailmasta on naiivi ja ajatuksensa itsestään jumalana idioottimainen. Olisihan se hienoa, jos rikollisuus ja muu pahuus lakkaisi, mutta ei pahaa kitketä pahalla. Murhaaminen on väärin ja Light sortui hyvien tarkoitusperiensä kautta massamurhaajaksi. Aluksi hän sai hieman sympatioitani, mutta ne katosivat jossain vaiheessa sarjaa hänen hulluuden vuoksi. Hahmona todella onnistunut ja mielenkiintoinen. Muutenkin sarjan hahmot on mukavan persoonallisia. Misan jauhopäisyys ärsyttää. Near ja Mello olivat myös ärsyttäviä hahmoja. Mello vastasi pahaan pahalla ja Nearin leikkiminen oli naurettavaa. Myös pakkomielle tökätä Lightin nenän eteen todisteet alkoi mennä naurettavuuksiin. Shinigamit olivat hahmoina loistavia persoonia. Myös kuoleman muistikirjan ohjeet väleissä olivat mukava ja valaiseva lisä. Tietoa tiputeltiin pieninä paloina. :)
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2010, 18:16:35 »
Olen vähän ihmeissäni kun en vielä ollut löytänyt tätä topicia. No, nyt ainakin olen ^^

Luin Death Noten aika kauan sitten loppuun, ehkä jopa hieman alle vuosi sitten. En tarkkaan muista milloin 12. osa tuli kauppoihin. Tosin olen tämän(kin) sarjan lukenut niin, että olen kirjastosta kaikki osat yksi kerrallaan lainannut, mikä tietenkin oli aika vaivalloista, sillä Death Notet ovat aika suosittuja tai muuten vain koko ajan lainassa. No, ahkeralla ja onnekkaalla kirjastossa käymisellä sain sarjan kohtuuajassa luettua. Yhden osan päädyin lukemaan ruotsiksi (kuudennen), sillä en jaksanut odottaa kuudennen kirjan tuloa takaisin kirjaston hyllylle enkä halunnut maksaa varausmaksua.

No, itse sarjaan. Pidin Death Notesta jollain tasolla, en kauheasti, mutta kyllä se ihan luettava oli. En osaa antaa koko sarjalla mitään hyvä/huono-arvostelua, sillä tunteeni sarjaa kohtaan vaihtelivat aika rajusti kirja kirjalta. En pitänyt yhtään kirjan teemasta, mutta silti joku viehättävyys siinä oli, sillä jaksoin lukea sarjan loppuun. Välillä putosin juonesta ihan täysin kärryiltä, kuvaselitykset olivat ihan hämäriä, varsinkin siinä kun Light vaihtelee niitä Death Noteja ympäriinsä. Sarja on aika nerokas ja itse piirtäjän/käsikirjoittajankin on pitänyt kiinnittää huomiota kaikkeen ja kehittää kaikkia neroja suunnitelmia. Tiedä sitten toimisivatko nuo "oikeassa elämässä", mutta ainakin sarjassa toimivat ja se on pääasia.

Pidin piirrostyylistä, sen tarkkuudesta ja hahmojen pienistä yksityiskohdista. Myös tunnelma oli luotu värisävyillä aika hyvin. Toisaalta se, että tekstiä oli todella paljon ja kuvista ei oikein ymmärrä lukematta tekstiä (tämän huomasin lukiessani tuota kuudetta osaa ruotsiksi). Ja sitten kun vertaa "normaaliin" mangaan niin Death Notejen lukemiseen menee kaksinkertainen aikamäärä juuri tuon tekstipaljouden vuoksi. Tosin sarja, jossa päähenkilönä toimivat henkilöt jotka juonivat toisiaan vastaan vain ajatuksiensa varassa lähes pelkästään omasta tukikohdastaan käsin vaatii aika lailla tuota tekstimäärää.

Lempihahmoni oli L. Hän oli aika suloinen ja varsinkin hänen ajatuksensa Lightista toivat tarinaan yhden niistä harvoista inhimillisyyden vivahteista nerouden keskellä. No, nämä ajatukset eivät kovin selkeitä olleet ja lopulta jäikin ärsyttämään se, että L ei uskonut tarpeeksi omiin päätelmiinsä. Sarjan alussa oli todella maagista kun L:n kasvoja ei koskaan paljastettu kokonaan :) Hänen seuraajansa taas olivat jotenkin sekava kaksikko. Pidin Nearista paljon enemmän, sillä hän ei rynnännyt suinpäin vaaroihin ja toimi paljon järkevämmin kuin Mello (jota luulin tytöksi aika pitkään ^^') Light taas oli sarjan päähenkilönä jo sinällään kiinnostava ja hänen kehittymistään ihan tavallisesta nerosta oppilaasta hulluksi massamurhaajaksi oli hieno tarina. Sarjan alussa Light sai lukijan puolelleen ja viimeisimmässä osassa oli minunkin vaikea myöntää itselleni että Lightin tekemiset olivat ihan väärin ja hulluja.

Hyvä sarja Death Note kaikesta huolimatta oli, jäi puhuttamaan moni asia :)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Tammikuu 02, 2015, 20:45:18 »
Itse ostin kirjaston poistomyynnistä suomenkieliset osat 7, 8, 9, 10 ja 12. Divarista ostin osat 1, 2, 5 ja 6 englanniksi. Puuttuu siis vielä osat 11, 3 ja 4. Vielä en ole ostanut/löytänyt. Sekavaa, kieltämättä. Alku tempaisee mukaansa ja suosikkejani ovat jollain tavalla Misa ja Light. Jännittävää seurata, kuinka kauan Light pystyy salailemaan todellista osuuttaan tapahtumissa. Välillä häiritsi valtava tekstin määrä, eikö asioita olisi voitu ilmaista yksinkertaisemmin? Tosin on varmasti huimasti eroa sivun ulkoasulla suomi-japani vertailussa. Siis japanin kielen merkit on varmasti siististi pitkin sivuja. In english lukeminen vie enemmän aikaa, koska tekstiä on niin paljon. Ruotsiksi en välttämättä edes yrittäisi. Hyvä sarja kokonaisuudessaan! Loppua kohden Light hahmona muuttuu, mutta ihmettelen miksi ihastun aina pahiksiin? Lopetus oli turhan helppo, mutta paha sai palkkana tjms.
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #13 : Maaliskuu 23, 2015, 20:08:40 »
Oh, Death Note!

Toinen niistä mangoista, jotka ostin joka kuukausi kaupasta ja joita odotin ja odotin ja rahat riivittiin en edes tiedä mistä! En ollut töissäkään silloin, joten kaipa sain jotain kuukausi rahaa? Eli meikäläisellä on kaikki osat (vaikkakin osan selkämys on kanien jyrsimä...) ja oli niiiiiiin siiiiiistiiiiii lukee uusin osa ihan silmät ymmyrkäisinä ja miettien että mihin tää kaikki oikein johtaa! ...tavallaan kaipaan sitä fiilistä :'<

Mutta tosiaan Death Note, tykkäsin tosi paljon juonesta ja siitä, että kyseessä on ennemminkin tahtojen ja logiikan taisto kuin mikään verinen tappelu.(Oli kyllä jännä että ostin ja luin samaa aikaa Death Notea ja Hellsingiä, ja Hellsing on siis juuri sellaista veri mättömättöä ettei mitään rajaa....)
Parasta oli kun kaverin kanssa spekuloitiin mitä tapahtuu ja kuka kuolee ja jääkö Light kiinni ja ties mitä. Ja tietysti
Välillä meni koko manga ihan ohi ja yli ja piti lukea joku osa uudestaan että mitäs ihmettä nyt oikeen tapahtuikaan :D

Mutta tosiaan tykkäsin todella ja nyt tuli into lukea uudestaan koko setti >_>
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!