Kirjoittaja Aihe: Valokuvitetut sarjakuvat  (Luettu 1219 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Valokuvitetut sarjakuvat
« : Elokuu 30, 2008, 22:12:14 »
Tyylisuuntauksen suomennos on vielä pitkälti hakusessa, mutta kansainvälisesti tunnetuin termi ilmiölle on photocomics, joka nimensä mukaisesti hoitaa kuvituksensa kameralla kynien tai photoshoppien sijaan. Sitä on tietääkseni ainakin toistaiseksi olemassa vain nettisarjakuvana eikä niitäkään ole kovin runsaasti, koska ilmiö vaikuttaa olevan vielä melko uusi juttu ainakin valtavirrassa. Wikipedia tuntee aika monta edustajaa, mutta itse toistaiseksi seuraan vakituisesti vain yhtä ja haluaisin tietää mikäli muutkin ovat kiinnostuneita tällä tavalla toteutetuista sarjakuvista ja tietävät niistä kenties enemmän. Näissä on jotenkin erilainen tunnelma kuin perinteisesti kuvitetuissa, on vähän hankala selittää millä tavalla.

Itse retkahdin reilu vuosi sitten tähän: kanadalaisten Emily Hornen ja Joey Comeaun a Softer World on todella kaunis sarjakuva ja pysäyttää sanattomaksi lähes joka kerta. Horne ottaa ensin kuvan tai kuvia, johon Comeaun lisäämä tekstitys sisältää englanniksi (osa käännetty ranskaksi) yleensä jotain suurta pienissä sanoissa. Se ei siis keskity ensisijaisesti huumoriin eikä jatkuvajuonisuuteen. Aiheet ovat enimmäkseen sellaisia jokaisen samaistuttavia kuten tunteita ja ihmissuhteita useimmiten minä-kertojalla, välillä arkisia kun taas joskus käsitteillä on jokin kuvitteellinen tilanne (After the accident, it was just the family dog and me. / I started letting him sit at the table, / dressing him in my daughter's clothes.). Silloin tällöin kuvan ja tekstin yhteys on hyvinkin tulkinnanvaraista. Osa teksteistä saattaa käydä jossain K15-rajalla mutta ei niissä pitäisi olla mitään äärimmäisen järkyttävää. Suosittelen a Softer Worldia erityisesti taiteellisille sieluille. Näiden lukemisen jälkeen tekee kovasti mieli luoda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Photocomics
http://asofterworld.com/
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Valokuvitetut sarjakuvat
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2009, 23:25:48 »
Itsekin A softer worldista tykkäilen, omalla tavallaan kauhean nättejä tarinoita kauniilla kuvilla väritettyinä. Löysin paikan aikoinaan jonkun blogin kautta ja nykyisin käyn päivittäin katsomassa, olisiko tuonne ilmestynyt uutta tarinaa. Tykkään siitä, että kuvat ovat usein vähän "rakeisia" ja vinoja, eivät hypertarkkoja ja tekstiltä huomiota vieviä. Tuolta löytyisi upeita tekstejä esimerkiksi allekirjoituksiin foorumilla kun vain jaksaisi vähän kaivella. :> Tietokoneen taustakuvaksi olen noita napsinut nyt välillä, ovat siinä mukavan rauhallista katsottavaa. Plus että tykkään, kun kuva ei ole koko näytön kokoinen...

Mitä muita valokuvitettuja sarjakuvia olette seurailleet? Itse tutustuin muutamaan vähän tuntemattomampaan sarjakuvaan, joiden nimiä en nyt tähän hätään muista. ^^' Niissä tuntui vain, että teksti nojaa kuvaan vähän liikaakin (mikä mielestäni sopii paremmin piirrettyyn sarjakuvaan, näissä valokuvitetuissa idea on mielestäni juuri se, ettei kuva välttämättä ole aivan suoraan tekstiin liittyvä) ja kuvatkaan eivät olleet kovin taiteellisia. Noh.
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Valokuvitetut sarjakuvat
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2009, 13:53:54 »
Itse en näihin valokuvitettuihin sarjakuviin ole ennen törmännyt, ja tämäkin on siis ensi kosketukseni niihin. Mielenkiintoni heräsi, voisinhan noita alkaa jostain kaivamaan.

Ensivaikutelmani oli, että tämäpä vasta erikoista. Sitten päädyin mietteisiin, että eihän kaiken kuitenkaan tarvitse mennä aina samalla vanhalla kaavalla, ja pitäähän tässä maailmassa mennä avoimin mielin lähes kaikissa asioissa.

Jospa tekisin tässä taas yhden uuden vuoden lupauksen, ja alkaisin ensi vuonna perehtymään valokuvitettuihin sarjakuviin sitten ihan tosissaan :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.