Kirjoittaja Aihe: Mistä tunnistat hyvän biisin?  (Luettu 11352 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Magma

• Ankeuttaja
Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #50 : Joulukuu 14, 2006, 17:21:18 »
Hyvän biisin ykköskriteeri on se että sitä voi kuunnella paljon kyllästymättä. Tietenkin jossain vaiheessa tulee kyllästymispiste, mutta se erottaakin jyvät akanoista. Hyvien biisien pariin palataan, keskinkertaiset unohtuvat uusien myötä.

Minulle tärkeätä on myös kappaleisiin samaistuminen, ei pelkästään lyriikoihin, vaan myös melodioihin ja niistä kumpuaviin tunteisiin. Ilman mitään kiinnekohtaa biisi valuu toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Poissa Sokeri

• Sateessa sulamaton
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • per aspera ad astra.
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #51 : Joulukuu 15, 2006, 17:25:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Magma"
Hyvän biisin ykköskriteeri on se että sitä voi kuunnella paljon kyllästymättä. Tietenkin jossain vaiheessa tulee kyllästymispiste, mutta se erottaakin jyvät akanoista. Hyvien biisien pariin palataan, keskinkertaiset unohtuvat uusien myötä.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi Magma, biisin pitää kestää monta kuuntelukertaa.

En oikeastaan tunnista hyvää biisiä, joistakin vain yksinkertaisesti pidän ja toisista en.
On olemassa kylläkin biisejä, jotka ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen eivät kolahda, mutta toisella kertaa kappaleesta alkaa pitämään.
Ja on niitä biisejä, joista pidän heti ennen kertosäettä, *köh*The Rasmus - Immortal*köhköh*, ja yleensä ne biisit ovat sellaisia joita sitten jaksaakin kuunnella miljoona kertaa, eikä niihin silti kyllästy.
Huonot biisit, no yleensä niitä inhoaa ensimmäisestä soinnusta lähtien tai viimeistään kappaleen loputtua, mutta niistä kyllä yleensä tietää ovatko ne hyviä vai eivätkö.

Kuitenkin omasta mielestäni hyvää biisiä ei tunnista, kappale vain kolahtaa tai sitten ei.
On muut laulut liian äänekkäitä. ( Muuri - Stam1na ♥ )

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Joulukuu 16, 2006, 22:04:22 »
Minulla on melko normaalit kriteerit hyvälle biisille.

No laulajan äänellä on paljon merkitystä, sillä en voi pitää biisistä, jonka laulaja kuulostaa juopolta.
 Toinen asia mihin kiinnitän humiota, on sanotus. Siinä ei välttämättä täydy olla minkäämoista sanomaa, kunhan se on hyvä, eikä siinä ihan koko ajan hoeta yhtä ja samaa sanaa (sellaiseen kyllästyy melko nopeasti).

Raindrops

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Joulukuu 18, 2006, 19:22:47 »
Se saa kylmät väreet menemään vartalon lävitse, se saa sydämeen lyömään vikalyöntejä, se saa tuntemaan, edes jotakin. Tekee mieli kuunnella heti uudestaan, eikä kyllästy. Sillä perusteella minä valitsen musiikin mitä kuuntelen.

Ei minulla oikeastaan ole mitään semmoisia kriteerejä kuten "onko bastisti taikka rumpali tarpeeksi hyvä". Minulle on aivan sama, jos se vain iskee. Kuuntelen enemmänkin kokonaisuutta, sekä laulajan ääntä. Ääni on melko tärkeä osa. No tämä saattaa tietysti johtua siitä, että en ole itse kovin musikaalinen joten en kiinnitä huomiota mihinkään erinnäiseen soittimeen.

syksyinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Joulukuu 26, 2006, 17:25:40 »
Minussa hyvä biisi ei välttämättä aiheuta minkäänlaisia erikoisempia tuntemuksia tai muuta vastaavaa kovin usein. Joskus harvoin, kun kuulen jonkun erittäin hyvän ja kauniin biisin ensimmäistä kertaa, ajattelen vain, että "VAU", usein se saa vain sanattomaksi, eikä voi muuta kuin kuunnella  kappaletta. Huomaan ensimmäisenä kauniin melodian ym. ja se saa usein kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä ja ympärikehoa tai joskus saatan ruveta tärisemään ihan pikkuisen. Sekin saa kylmät väreet kulkemaan jokapaikassa, kun kuuntelee jotain kappaletta tarkemmin. Tarkemmin niin, että huomaa pienimmätkin tehosteäänet ja jutut siellä kappaleessa. Se saa ajattelemaan, kuinka paljon tälle biisille on tehty, että se saa kylmät väreet kulkemaan ihmisten selkäpiissä. Minulle tulee vain sellainen hassu tunne, jota en osaa kuvailla.

Kiinnitän hyvässä biisissä usein ensimmäisenä huomiota kokonaisuuteen. Miten melodia ja kaikki tehosteet ja ääni sopivat yhteen ja miltä ne yhdessä kuulostavat. Toisella kuuntelukerralla saatan kuunnella sanoja tarkemmin. Sanat, joilla yritetään vaikuttaa tai viestiä ihmisille jotain tai ovat muuten vain hauskat tai koskettavat, herättävät tunteita ja saavat ajattelemaan asioita. Hyvää biisiä minä ainakin jaksan ja haluan kuunnella uudestaan ja uudestaan.

Aaveenlapsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Joulukuu 27, 2006, 14:34:28 »
Tunteeni vaihtelee paljon... Yleensä minulle tulee halu laulaa.
Joskus itken liikutuksesta, joskus pompin sänkyni päällä, joskus tanssin, joskus rääyn sanoja rumalla lauluäänelläni. Kerran juoksin ympäri taloamme, hyppäsin sohvan päälle ja tipuin pää edellä pois.

Kommando

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Joulukuu 27, 2006, 17:11:26 »
Minulle laulaminen merkitsee paljon, ja yleensä hyvää biisiä on pakko laulaa mukana. Saatan pitää jostakin biisistä vain sen vuoksi, että se on kiva laulaa, vaikka kokonaisuus ei niin kympin arvoinen olisikaan, tai toisin päin. Toinen tapa tunnistaa hyvä biisi on se, että tekee mieli tanssia kappaletta, pomppia pitkin huonetta ja 'bailata'.
Jokin tarttuva riffi tai sanojen pätkä saattaa kiinnittää huomion. Jos biisissä on monta erilaista, kivaa osaa, olen jo ihan täpinöissäni. :D Tällä hetkellä pidän esimerkiksi Technicolourin Someday-biisistä sen vuoksi, että siinä on tarttuva kertosäe, jota on pakko laulaa mukana, kivoja taustamusiikkeja sun muuta.

Perusteettomuutta harrastaakseni sanon vielä, että moni biisi vain yksinkertaisesti iskee. :D

McAny

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Joulukuu 28, 2006, 13:35:33 »
Sen tunnistaa hyvästä kokonaisuudesta: mahtava melodia, hyvät sanoituksetkin ovat plussaa, sen mukana tekee mieli laulaa ja tanssia (no joskus kyllä inhottavissakin kappaleissa) ja sitä haluaa kuunnella uudestaan ja uudestaan kyllästymättä kuitenkaan. (Kuulostipa runomaiselta tuo äskeinen lause.. :D) Hyvä biisi herättää tunteita ja varsinkin, kun olen surun partaalla, laitan jonkun surullisen biisin ja se saa sitten minut lähes itkemään, jos mieli on muutenkin maassa.

Sharida

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Joulukuu 28, 2006, 14:04:18 »
Parhaimmat biisit eivät loksauta palasiin heti yhteen kuin helpossa lasten palapelissä. Hyvät biisit ovat satojen palojen palapelejä. Ensimmäisellä kerralla sitä saattaa kuunnella tietämättä miksi ihmeessä tälläistä huttua kuuntelee, mutta sitten kun sen vain pistää uudelleen ja uudelleen niin lopulta päässä naksahtaa jotain ja rakastut siihen biisiin sekä kaikkeen siinä. Esimerkkinä sanottakoon näin nopeasti Emilie Autumninerikoinen tuotanto, Dresden dollsja Type O Negative.

Radiota en ole kuunnellut enää aikoihin. Kaikki biisit siellä ovat niitä parin palan palapelejä, ne naksahtavat melkein heti paikoilleen ja niistä joko pitää tai ei (minun tapauksessani harvoin pitää). Mutta musiikin kuunteluni on nykyään tutkimusmatkaa sanojen ja sävelien ääressä. Kaverini puhui kerran halveksuen, että turrutan itseni kuuntelemaan tiettyjä bändejä, kun ne eivät kerran heti kolahda. Mutta minä olen toista mieltä. Minä sukellan vain syvemmälle niihin ja löydän niistä jotain sellaista kaunista ja miellyttävää, että tahdon iskeä sen biisin repeatille yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes jokainen pala on loksahtanut paikoilleen ja on aika siirtyä toisen palapelin kimppuun.

Hyvä biisi on minulle arvoitus, joka pitää vaan ratkoa. Ja sen hyvän biisin tekee värikkyys, taito käyttää soittimia, ääntä ja säveliä sekä sanoja.

Lallilaama

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Tammikuu 07, 2007, 19:38:52 »
Minä tunnistan hyvän biisin siitä, että tulee semmonen rentounut olo. Siis semmonen, että tekee vain mieli laittaa silmät kiinni ja kuunnella kyseistä kappaletta. Yleensä tuommoisen vaikutuksen minuun tekee hidas kappale, ja erityisesti H.I.M.:in tuotanto.
 Jos kappale on erittäin hyvä, haluan kuulla sen heti uudestaan. Jos kyseessä on tanssimusiikkia, minun alkaa tehdä mieli bilettää sen tahtiin.
 Muistan kerran, kun kuulin erään laulun ensimmäistä kertaa ja todella liikutuin. Sen jälkeen olin koko päivän ihan melankolisissa tunnelmissa ja se biisi soi päässäni koko ajan....... (kyseinen kipale on nimeltään Hurt ja sen laulaa Christina Aguilera)

Havina

• Ankeuttaja
Vs: Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #60 : Tammikuu 20, 2007, 13:19:12 »
Minä tunnistan hyvän biisin, jos eläydyn siihen. En yleensä tanssi sitä tai laula, mutta tunnen kappaleen omakseni. Yleensä alan hytkyä hyvän musiikin tahtiin. Ehkä ensin kappale ei mielytä minua, mutta kun kuulen sitä jatkuvasti minä kuin "sokeudun sen maailmaan". Alan pitämään siitä tai sitten jos käy toisinpain. Ehkä pidän ensin kappaleesta ja sitten sitä on jauhattu jo liikaa alan kyllästyä. Joitakin kappaleita voin kuunnella koko aika niin, että ne eivät kyllästytä minua.

Sauerkraut

• Ankeuttaja
Re: Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #61 : Tammikuu 24, 2007, 19:34:27 »
Kylmänväreet alkavat kulkea jo ensimmäisillä sekunneilla.
Iho menee kananlihalle.
Olo muuttuu vallattomaksi ja kädet hapuilevat ilmakitaraa.

Ja kaikki biisin ulkopuolinen maailman hämärtyy. Voi kyllä, minusta näkee metrien päähän jos kuuntelen hyvää musiikkia. Mutta näin sen pitääkin mielestäni olla. En minä halua kuunnella kappaleita, joista en saa kiinni tai joiden tehoa en voi jollain tavalla osoittaa itsessäni. Yleensä hyvää biisiä kuunnellessa olo muuttuu jotenkin ylvääksi. Kun on sulkeutuneena sinne kuulokkeiden turviin, ja ajattelee "Voisivatpa nuokin ihmiset kuulla ja kokea tämän kappaleen". Ja nimenomaan kokea!

[size=07pt]Inspiraationa Gladenfoldin "Embraced By The Accursed". Suosittelen, jos pidät näistä puhutuista 'hyvistä biiseistä'.[/size]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2007, 19:37:19 kirjoittanut Sauerkraut »

Santiago

• Ankeuttaja
Re: Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #62 : Helmikuu 04, 2007, 12:49:48 »
Jos kuulen hyvän kappaleen, saan sitä kuunnellessani jonkin hyvän tunteen. Uppoudun siihen kokonaan, muistan sen vielä pitkän ajan päästä.

Hyvä kappale herättää minussa positiivisia tunteita. Otan näihin positiivisiin tunteisiin mukaan myös itkun, sillä minusta se on vain hyvä asia, jos kappale saa itkemään. Silloin sen on kuunnellut, sen on ymmärtänyt ja se on koskettanut kuuntelijaa jostain, mistä huonommat kappaleet eivät pysty koskettamaan.

Kappale voi olla hyvä, vaikkei se kuuluisikaan siihen musiikkilajiin, jota yleensä kuuntelee. Kuuntelen yleisimmin erilaisia metallin lajeja, mutta silti soittolistastani löytyy myös muita musiikin tyylilajeja. Oikeastaan laidasta laitaan. Kyse ei siis ole koskaan lajista vaan itse kappaleesta.

Yleisimmin kappale vain kolahtaa minuun kertakuuntelulla, mutta joskus sitä saa kuunnella moneenkin otteeseen, ennen kuin se kuulostaa hyvältä ja mukavalta korvaan. Moniakaan kappaleita tosin ei ole, mitä olisin opetellut kuuntelemaan, mutta kyllä niitäkin löytyy.

Suurimmaksi osaksi kuuntelen solistin ääntä. Ei ole juuri yhtä tiettyä ääntä, joka mielyttäisi minua. Sen vain tietää kun kuulee. Tästä minä pidän, tällä laulajalla on ihana ääni. On tapauksia, joissa kahdella laulajalla on lähes samanlainen ääni, mutta toisesta en pidä ja toista rakastan. Se on hyvin pienestä kiinni. Joskus ehkä liiankin pienestä, kuka tietää.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Helmikuu 27, 2007, 17:24:59 »
Luonnollisesti fiilis hoitaa suurimman työn tehdessään jostain hyvän biisin, sillä ilman fiilistä ei ole olemassa tarttuvaa musiikkia. Fiilis - oli se hyvä tai huono -aiheuttaa usein sen, että kuultua kappaletta ei unohda helposti ja että kappale jää soimaan pitkäksikin aikaa päähän. Fiilis iskee jo alkuvaiheissa, jos on iskeäkseen; minun on erittäin vaikeaa, lähes mahdotonta, löytää sitä uppoutumalla biisin syvyyksiin etsiäkseni sitä sieltä. Kappale kolahtaa minuun heti tai ei milloinkaan. En kuitenkaan ajatellut takertua fiilikseen, sillä kappaleissa ja musiikissa ylipäänsä on monta muuta hyvää kohtaa, joista voi myös tunnistaa hyvän kappaleen.

Mielestäni kappaleen alku on yksi parhaista mittareista hyvälle biisille. Alusta voi useimmiten päätellä helposti, millaista musiikkia on luvassa: hidasta vai nopeaa, raskasta vai kevyttä. Biisi iskee yleensä jo alussa, jos on iskeäkseen. Heti alussa täytyy kuuntelijan saada tuo hyvä fiilis päälle, se ei onnistu yhtä helposti vasta maaliviivalla. Alku ratkaisee paljon myös siinä suhteessa, että jos se ei kuulosta hyvältä, suljen vaihdan yleensä radiokanavaa tai laitan seuraavn biisin soimaan. Sonata Arctican The Misery kaappaa kuulijansa kauniilla murtosoinnuilla mukaansa jo alussa, jonka jälkeen meno vain yltyy yltymistään. System of a Downilla on lukuisia kappaleita, joiden alussa on hieno melodia, mutta Ego Brainin melodia on omaa luokkaansa - ja kyseinen kappale onkin minulle aivan erityinen.

Kertosäe on tietenkin kolmas ja biisin alkua selkeästi paras tapa huomata, mikä kappale toimii ja mikä ei. Jos kertosäe ei ole hyvä, ei todennäköisesti mikään muukaan; hyvä kertosäe on suorastaan edellytys toimivalle biisille. Etenkin Sonata Arctican kappaleen Full Moon kertosäe on todella hienoa kuunneltavaa. Kaikki ei kuitenkaan rajoitu fiilikseen, alkuun ja kertosäkeeseen, sillä laulajakin voi yksin pelastaa paljon. Queenin musiikki on mielestäni aika tylsää eikä progressiivinen rock ole lempimusiikkiani, mutta Freddie Mercury mahtavana laulajana saa aikaan sen, että kuuntelen Queenia aika paljon. Tony Kakon hyvä ääni on mielestäni helpoimmin huomattavissa Draw Me -kappaleesta, jossa ääni johtaa biisiä hieman heikomman musiikin päällä.

Viksus

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Maaliskuu 04, 2007, 20:00:49 »
Hyvän biisin tunnistaa siitä, että siinä on sanoitus, joka iskee ja se esitetään muutenkin hyvin. Niin, että kaikki napsahtaa kohdilleen ja kyseisen biisin haluaa kuulla uudestaan aina kyllästymiseen asti (tai mikä vielä parempaa, siihen ei kyllästy ikinä).

Poissa Krizz

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #65 : Maaliskuu 06, 2007, 15:56:46 »
Hyvän biisin tunnistaa monesta asiasta. Kun kuulee kappaleen ja huomaa, että haluaa kuulla sen uudestaan, saa samalla ajatella, että kappale on hyvä. Jos sanat on hyvät,musiikin täytyy olla sanoihin sopivaa ja hyvin soitettua. Kun kokonaisuus toimii kappaleesta voi pitää. Kuitenkin pitäen mielessä, että kaikki ei tykkää silti jostain kappaleesta, vaikka se toimisikin hyvin.

Itse tunnistan hyvän biisin hyvästä kokonaisuudesta. Poikkeuksiakin on. Kappaleesta voi tykätä pelkän sanoituksenkin takia.

Hyviä biisejä on paljon!!

kossuhepe

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Maaliskuu 08, 2007, 22:02:38 »
Jos pidän biisistä alan jalalla tömistää tahdin mukaan. Ja alan hyräillä/Laulaa biisiä ainakin mielessä. Ja jos biisi yksinkertaisesti kuulostaa hyvältä ja on jotenkin (en tiedä mite) kolahtanu nii ehkäpä lataan...Ja joskus pelkkien hyvien sanojen takia tai melodian vaikka sanat olisi Per*****. Ei nyt tuu mitää muuta mielee. Sori taas tämmönen ihan  turha viesti.

Vampyyrityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Lokakuu 09, 2007, 16:11:04 »
Hyvä biisi tempaa mukaansa alkaa heilua musiikin tahdissa eikä halua jättää sitä kesken , pitää odottaa että se loppuu. Sitä jaksaa kuunella ja tuntuu, ettei koskaan kyllästy. Se herättää tunteita ja alkaa hoilata mukana vaikkei sanoja osaisikaan. En tiedä onko muilla näin mutta minä tunnistan hyvän biisin näillä ja melkein unohtui siit'ä tykkää ja sanoo sen suoraan ja ääneen vakka muut sen haukkuisikin.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #68 : Lokakuu 09, 2007, 17:09:27 »
Hyvä biisi on sellainen, jossa on hyvä melodia ja hyvät sanat. Jo heti, kun sitä ensimmäisen kerran kuuntelee, niin siitä kiinnostuu. Minusta hyvän biisin pitää olla mukaansa tempaava. Laulajan pitää olla hyvä ja äänten (laulu  ja musiikki) pitäisi olla jollain tavalla harmoniassa keskenään.

Yksinkertaisesti sellainen biisi, jonka jälkeen tulee ajatus "voisin kuunnella uudestaan".

Sanojen ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset aina. Minulle ei ole väliä, onko biisi joku rallatus vai onko siinä joku syvällisempi sanoma. Pääasia, että heti alussa 'kolahtaa'. Ja yleensä muistan hyvän biisin sanat aika helposti.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Lokakuu 29, 2007, 19:48:15 »
Emmä tiiä, tai ainaki mitä nyt muistan, ni ku kuulin yhen ihanan kappaleen ekaa kertaa, ni siin vaa tuli sellane tunne, et vähäks ihana tai jotain vastaavaa. Ja mullaki tulee sillee, et jos alan laulaa biisin mukana(siis jo vähän tutumman)ni mun silmät saattaa alkaa vuotaa, siis yleensä jos kappale on vähän surullisempaa sorttia.. ;D Ja sitte, jos oon kuullu jonku kappaleen ekan kerran, ni joku kohta jää siitä sitte soimaa mun päähän.. <:
Jos se kuulostaa hyvältä, mulle tulee mielee yleensä "pitää muistaa kappaleen nimi ja artisti" :D
Mulle on ihan sama, minkälaiset sanat kappaleessa on, kunha se vaa on kiva/hyvä kappale, tai sillee..
Pari kertaa on käyny sillee, et aattelin et kappale on ihan surkee, enkä tajuu, miten joku voi kuunnella sellasta kappaletta, mut sit kumminki kuulen sitä aika useesti Voicelta tai jostain, ja sit alan tykätä siitä.

Kai siinä sitte vaan tulee joku tietty tunne, ku kuulee hyvän kappaleen. Se vaan "kolahtaa". ;> Ja sitte saatan alkaa "heilua/keinua" kappaleen tahtiin yms..

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #70 : Lokakuu 29, 2007, 19:52:58 »
Mä tunnistan hyvä biisin siitä että mun mieli vapautuu ja mä osaan aavistaa sanoja ennalta ja pysyn laulussa mukana. Silleen hämysti ^^ Ninkun Metallican Nothing Else Matters, siinä vasta hyvä laulu <3
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

lajien

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Marraskuu 29, 2007, 18:42:43 »
Listausta, kun en muuta taida:

1. Biisi on erilainen. Se jää soimaan päähän, mutta vaikka sitä toistaa mielessään ja sen tahtiin asettaa askeleensa kun kävelee pakkasilmalla Hämeenkadulla, se ei ala rasittaa ja ei toivo, että se lakkaisi toistamasta itseään siellä aivokapasiteetissa.
2. Hyvässä kappaleessa on useampi erilainen vaihe: se ei ole samaa tasapaksua jankutusta jatkuvasti, vaan siinä on selkeitä jaksoja. Kappale kertoo tarinaa ilman sanoituksiakin, ja jos on sanoitus, niin se ei mene ristiin musiikin viestin kanssa.
3. Laulajan ääni on tumma ja miellyttävä, mitä luultavimmin. Tai sitten se on karhea ja särmikäs.
4. Ja siellä todellakin on sellaisiakin pätkiä, joissa ei ole minkäänlaista ihmisääntä. Kappaleet, joissa laulaja on melkein jatkuvasti äänessä, ovat tunkkaisia ja pidemmän päälle rasittavia.

Ei muuta. Paitsi että kappale voi ola huono, vaikka sillä olisi nuo kaikki ominaisuudet. Jos mulla on ennakkoluuloja. ^^

Boogey

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Kesäkuu 10, 2008, 16:29:45 »
Joo, no kuten aikasemmin mainittiin, niin just sellanen on paras biisi, joka herättää tunteita. Ite musiikkia kuunnellessani kiinnitän paljon huomiota laulajan ääneen, musiikin tahtiin, sävelmiin, sanoituksiin jne. Yleensä biisi kuulostaa heti hyvältä ja sen voi kuunnella monta kertaa läpi, eikä siihen edes kyllästy. (;

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #73 : Kesäkuu 10, 2008, 19:47:46 »
Hyviä biisejä on monenlaisia. Toisissa on tarttuva kertosäe, joka iskee ensimmäisellä kuuntelukerralla, joskus taas tajunnanräjäyttäjä löytyy vasta levyn pyörittyä soittimessa useampaan kertaan tai sanoitukset avaavat tien käsittämättömän ihanan ja tärkeäksi muuttuvan kappaleen maailmaan. Yhteinen nimittäjä hyvälle biisille on juuri se, että se herättää tunteita.

Kaikki hyvät biisit eivät sovi joka tilanteeseen, ja yleispätevää hyvää kappaletta en ainakaan minä ole löytänyt. Joskus ihanana pitämäni kappale tuntuu täysin yhtäkkiä masentavalta: Esimerkkinä Emilie Autumnin Art of Suicide, jota en halunnut kuunnella pitkään aikaan sen jälkeen, kun se erehtyi pyörimään mp3-soittimessani ollessani aivan onnessani ja rakastunut ("The world is full of lovers, we don't need anymore.") Nightwishin Ghost Love Scorea taas en jaksanut aluksi edes kuunnella loppuun, nyt sen sijaan kulutan sitä puhki.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #74 : Kesäkuu 10, 2008, 19:55:09 »
Minulla hyvän biisin tekee sanojen ja musiikin rytmi: sanoilla itsellään (tarkoituksella) ei ole niinkään väliä. Pääasia on se, että esim. rumpu tai basso tai kitara iskee juuri oikeassa kohdassa sanojen rytmiin nähden - ja usein tämä tarkoittaa sitä, että sanoissa on oltava loppusoinnut, joihin ne soittimet voivat tarttua. Myös nopeutta pitää biisillä olla: hitaat masentavat. Ja plussaa sanoituksille tulee, jos niillä kerrotaan oikeastikin jotain tarinaa.

Parhaana esimerkkinä mieleen tulee My Chemical Romance, joka osaa hyödyntää mielestäni kaikkia näitä (minulle) hyvän biisin ominaisuuksia.

*offtopic*
Ps. MCR:n ymmärtäminen saattaa viedä aikansa: itselläni muutos vihasta rakkauteen kesti vuoden. Antakaa mahdollisuus ilman ennakkoluuloja ja aloittakaa vaikka Heaven Help Us:sta.