Kirjoittaja Aihe: Pimeän piirto  (Luettu 9107 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

roselen

• Ankeuttaja
Pimeän piirto
« : Elokuu 26, 2008, 17:25:50 »
//Siivottu 6.4.

En löytänyt tästä topiccia joka olisi vastannut kysymyksiini, joten ajattelin tehdä uuden :) Niin, eli siis minua on jo pitkään mietityttänyt kysymys pimeän piirrosta, jolla jokainen Voldemortin kuolonsyöjä on merkitty. Tuntevatko velhomaailmassa ns. hyvän puolen kannattajat tämän tavan, jolla Voldemort sekä kuolonsyöjät itse toisensa tunnistavat? Sillä esimerkiksi ensimmäisen sodan jälkeen taikaministeriössä pidettiin kuulusteluita sekä tutkimuksia siitä, ketkä kaikki olivat olleet Voldemortin puolella. Tiedän, että kaikki kannattajathan eivät olleet kuolonsyöjiä, mutta ne jotka olivat, niin eikö heidät olisi ollut aivan yksinkertaista tunnistaa juuri tämän pimeän piirron merkin avulla?

Muistelisin, että neljännen kirjan lopussa on kohtaus, jossa Kalkaros näyttää kädessään olevan piirron Corneilus Toffelle kertoen, että se on merkki, jolla Pimeän Lordi tunnistaa kannattajansa. Tämähän antaa oletuksen siitä, että "merkkaustapa" ei ollut yleisessä tiedossa hyvien puolella. Kuitenkin vaikkapa Dumbledore ja luultavasti muutkin Feeniksin kiltalaiset piirrosta tiesivät, niin miksei sitä sitten kerrottu yleisesti kaikille ja erityisesti minkä takia sitä ei käytetty hyväksi kuulustellessa epäiltyjä ensimmäisen sodan jälkeen? Sillä eikö tätä tietoa käyttämällä oltaisi saatu vaikkapa sekä Macnairia ja Lucius Malfoyita pidätetyksi? Ainakin näin minä ajattelisin (ellen sitten ole ymmärtänyt jotain kirjoista aivan väärin ^^) mutta siis toivoisin keskustelua tästä aiheesta ja kunpa teillä ihanilla vuotislaisilla olisi vastauksia näihin kysymyksiini! :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2009, 08:44:46 kirjoittanut Lae »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Kuolonsyöjät - pimeän piirron merkitys
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2008, 18:30:38 »
Pimeän piirto on myös musta outo juttu*, ihan jo lähtökohtaisestikin. Ensinnäkin, mitä ihmeen järkeä? Jos Voldemort olisi onnistunut vakiinnuttamaan valtansa yhteiskunnassa, niin sitten juttu olisi tietysti eri, mutta kun hän oli vallankumousta yrittävä. Piirronhan avulla saisi tosiaan ihan naurettavan helposti selville, että kuka on kuolonsyöjä ja kuka ei. Samoin siitä saisi selville, koska Voldemort pitää kokousta ja näin edelleen. No, ehkä Voldemort oli sen verran ylimielinen, ettei osannut ajatellakaan sellaista tilannetta, että joku voisi käyttää pimeän piirtoa häntä vastaan. Etteivät hyvikset saisi koskaan tietää siitä, yksikään kuolonsyöjä ei jäisi koskaan kiinni tai ottaisi hatkoja tai muuta vastaavaa. Kuulostaa vain vähän oudolta, sillä vaikka Voldella olikin heikkoutensa, ei hän ollut kuitenkaan niiiin tyhmä... eihän.

Tuohon roselenin kysymykseen, että miksei piirtotietous ollut yleistä, ei mulla ole mitään vastausta. Selkeästi Dumbledore, ja varmasti monet muutkin kiltalaiset, tiesivät piirrosta viimeistään Kalkaroksen loikkauksesta saakka, enkä mäkään ymmärrä, että mitä pointtia olisi pimittää tällaista tietoa. Piirto kuiteski oli Voldemortin sisäpiirin merkki, ja luulisi ettei Lucius Malfoyn selitykset komennuskirouksesta (vai mitä hän nyt käyttikään) vaikuttaisi enää uskottavilta. Luulisi myöskin, ettei piirtoa voisi niin hyvin naamioida ettei naamiointia voisi ottaa pois, varsinkin jos piirronkantaja olisi vangittu ja sauvaton.

Myös Dracon väitetty pimeän piirto jaksaa kummastuttaa mua. Jos hänellä oli se, niin kuinka kummassa hän olisi onnistunut kätkemään sen muilta Tylypahkassa? Ja miksi ihmeessä Dumbledore olisi sallinut kuolonsyöjien käyskennellä Tylypahkassa? Joo, hän sääli Dracoa ja ihan syystäkin, mutta Draco oli kuitenkin turvallisuusriski muille. Ehkä Dumlekin oli sen verran ylimielinen, että ajatteli voivansa pitää tilanteen hallinnassaan, mutta ei tuollaisia riskejä sopisi rehtorin ottaa. Ja mitä ihmettä Voldemort ajatteli, jos lähetti Dracon merkittynä Tylypahkaan? Siinä niin moni seikka olisi voinut mennä pieleen, ja hän varmaan kuitenkin olisi ollut tyytyväinen, mikäli Draco olisi ollut menestyksekäs tehtävässään. Näitä mä oon tosin kummastellut jo jossain muussa topikissa täällä, mutta ei kai lisä pahaa tee :P

*Hehe, tuli vahingossa lauseelle kaksoismerkitys :D

edit. Mä tulin tässä lukeneeksi hiukan kirjallisuutta aiheesta ja GoF:n sivulla 461 vaikuttaa vähän siltä, että ainakaan Sirius ei tiedä pimeän piirroista. Kohtauksessa Harry kertoo nähneensä, kuinka Irkoroff näytti Kalkarokselle jotain käsivarrestaan ja Sirius sanoo, ettei hänellä ole aavistustakaan, mistä oli kyse. Hmmmm.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2008, 19:08:42 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2008, 20:05:51 »
Pimeän piirron perusmerkitys on minusta olla eräänlaisena yhdistävänä tekijänä kuolonsyöjien välillä. En usko, että Voldemort merkitsi kuolonsyöjät tunnistaakseen heidät. Tuskinpa hän jokaikiseen vapaaehtoiseen vastaantulijaan alkaa piirtoa polttamaan.
Kun Voldemort vahvistui, pimeän piirto poltteli ja oli kipeä. Kun Voldemort kuoli, piirrot alkoivat haalistua eivätkä enää olleet ikinä polttelevat tai kipeät. Voldemortin omassa kädessä oli myös piirto. Kun Voldemort kosketti piirtoa, muiden kuolonsyöjien piirrot alkoivat ilmaista merkinantoa. Luultavasti Voldemort käytti näitä myös yhteydenpitovälineenä. Piirto oli pöllöä nopeampi eikä piirto jäänyt yhtä helposti kiinni. Piirto oli Voldemortin mielestä hyvä idea, eihän hän itse sen vuoksi kokenut kipua eikä tuskin omannut vähääkään empatiaa uskollisia palvelijoitaan kohtaan, jotka kestivät valittamatta kivun joka piirrosta seurasi.

Luultavasti kuolonsyöjät oppivat vaistomaisesti peittelemään epäsopivassa seurassa piirtonsa esim. vaatteilla.  Eikös kaapujen alla ollutkin kalvosinpaita? Feeniksin killassa mainittiin ennen V.I.P:ejä kaikkia lunttauskeinoja, joista yksi oli lunttikalvosin. Eli minun tietääkseni oli kaapu, sitten kalvosinpuheen perusteella paita, jossa oli ehkä kaulus ja kravatti-näinhän oli elokuvissa, mutta elokuvat eivät ole koko totuus. Eli Tylypahkassa Dracolla oli koulupuku yllä. Hän oli valvojaoppilas, joten hän käytti yksityistä kylpyhuonetta. Vaatteet vaihdettiin omassa pylvässängyssä. En usko, että kukaan pahemmin kurkisteli Dracoa tämän vaihtaessa vaatteita. Taioilla hän saattoi hätätilanteessa peittää piirron. Uskon, että kuolonsyöjät olivat varsin neuvokkaita tässä asiassa.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2008, 21:48:58 »
Luultavasti kuolonsyöjät oppivat vaistomaisesti peittelemään epäsopivassa seurassa piirtonsa esim. vaatteilla. Eikös kaapujen alla ollutkin kalvosinpaita? Feeniksin killassa mainittiin ennen V.I.P:ejä kaikkia lunttauskeinoja, joista yksi oli lunttikalvosin. Eli minun tietääkseni oli kaapu, sitten kalvosinpuheen perusteella paita, jossa oli ehkä kaulus ja kravatti-näinhän oli elokuvissa, mutta elokuvat eivät ole koko totuus. Eli Tylypahkassa Dracolla oli koulupuku yllä. Hän oli valvojaoppilas, joten hän käytti yksityistä kylpyhuonetta. Vaatteet vaihdettiin omassa pylvässängyssä. En usko, että kukaan pahemmin kurkisteli Dracoa tämän vaihtaessa vaatteita. Taioilla hän saattoi hätätilanteessa peittää piirron. Uskon, että kuolonsyöjät olivat varsin neuvokkaita tässä asiassa.

Olihan Dracolla koulupuku (tosin ei tuo kalvosinjuttu takaa imo sitä, että siihen kuuluisi kauluspaita. Se antaa vain ymmärtää, että jotkut mitä ilmeisimmin käyttivät sellaisia. On vähän vaikea vain uskoa, että esimerkiksi kesähelteillä tylypahkalaisilla olisi monta kerrosta vaatteita yllään) ja yksityisyyttä käytettävissään, juu. Mutta me nyt kuitenkin puhutaan kokonaisesta vuodesta ja uraansa aloittelevasta kuolonsyöjästä (jos siis Draco oli nyt sellainen), ei mistään konkarikuolarista joka käväisee päivän ajan jossain Viistokujalla. Pimeän piirto on vissiinkin kyynärvarressa (vai?) ja mun mielikuvissa se on vähän kookkaammanpuoleinen tatska. Kuinkakohan monta kertaa sitä tuleekaan vuoden aikana edes vähän hihoja käärittyä (esimerkiksi käsiä pestessä tai vilvoitellessa) tai hihan muuten vain noustua (esimerkiksi kurottaessa)? Muistaako sitä joka kerta vaihtaa vaatteet vuoteessa kyyristellen ja verhot tiukasti eteen vedettyinä? (Ja mitäs muuta Tylypahkassa tehtäisiin kuin kurkisteltaisiin toisia? ;D) Ja jos joskus piirto vähän vilahtaisi sillä tavoin että itsekin huomaisi, niin tajuaisiko sitä heti ryhtyä loitsimaan? Pystyisikö edes pimeän piirtoa naamioimaan, se vaikuttaa aika jämerältä taikuudelta, että en tiedä onnistuisiko naamioiminen ylipäätään välttämättä. Mä oon edelleen sitä mieltä, että pimeän piirron kätkeminen 24/7 kokonaisen lukuvuoden aikana oppilaslaumojen keskellä on vähän liian ihmeellistä ollakseen totta. Keinot periaatteessa löytyvät, mutta eikö sitä muka joskus vähän lipsahtaisi, joko omasta huolimattomuudesta tai sitten muiden myötävaikutuksella. Nojoo, fantasiaahan Potterit kyllä ovat ;)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2008, 18:09:43 »
Pimeän piirto on vissiinkin kyynärvarressa (vai?) ja mun mielikuvissa se on vähän kookkaammanpuoleinen tatska.

Käsittääkseni se on olkavarressa. Siinä se ainakin olisi vähän paremmassa piilossa. Kyllä Draco varmasti yksityisyyttä sai. Kaavut taitaa peittää kuitenkin aika hyvin, oli niillä sitten kauluspaidat tai ei. Valvoja oppilaiden kylpyhuone varmasti helpotti asioita. En usko että Dumbledore olisi ollut ylimielinen Dracon suhteen. Dumbledore vain uskoi (ja oli oikeassa) ettei Draco pystyisi tappamaan. Dumbledore myös pelkäsi Voldemortin tappavan Dracon, jos Draco olisi jäänyt kiinni.

Pimeänpiirto on Voldemortin ja kuolonsyöjien yhteydenpito väline ja paljon nopeampi, kuin pöllöt. Kuolonsyöjäthän kutsuivat Voldemortia ja toisin päin pimeänpiirron avulla.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2008, 21:17:40 »
No, jos piirto on olkavarressa, niin siellä se tietysti on paremmassa piilossa, kuten sanoitkin (mutta ei ehkä kuitenkaan tarpeeksi hyvässä). Olisiko sulla kuitenkin antaa jotain linkkiä tuohon olkavarsisijaintiin? Oon jo niin kauan ajatellut piirron olevan kyynärvarressa, etten mielelläni vaihtaisi uskomuksiani ;D

Loppupeleissä Dumbledore oli oikeassa Dracon suhteen, ja tietysti hänen huolensa Dracon hyvinvoinnista oli aiheellista ja ihailtavaa, mutta kyllä mä edelleen pidän hänen käytöstään myös ylimielisenä ja vastuuttomana. Etenkin sen jälkeen kun näitä myrkytettyjä juomia ja kirottuja kaulakoruja alkoi ilmestyä kuvioihin mukaan. Ei Dumbledore olisi musta saanut omin päin (tai no, varmaan Kalkaros oli antamassa konsultointia tms, mutta kaksi on edelleen liian vähän) päättää epätoivoisen kuolonsyöjän päästämisestä Tylypahkaan. Ja jos Dumbledore ajatteli voivansa aina tarvittaessa itse pelastaa tai järjestää jonkun muun pelastamaan tilanteen, mikäli asiat kehkeytyisivät sellaisiksi, tai jos hän ajatteli voivansa ennakoida Dracon jokaisen liikkeen, niin hän kyllä ajatteli liikoja kyvyistään ja liian vähän tylypahkalaisten elämää ja terveyttä. (Etenkin kun hän puuhasi kovasti hirnyrkkien ja sen sellaisten parissa.) Lopussa kyllä kävi ihan hyvin (jos nyt näin voi sanoa), mutta siinä oli onnella ja sattumalla paljon enemmän tekemistä kuin Dumbledoren järjestelyillä.

Jos nyt mennään takaisin itse aiheeseen, niin kyllähän piirrot ovat tosiaan nopea yhteydenpitoväline, mutta eipä niillä voi paljoa muuta tehdä kuin kutsua porukkaa koolle. En mä näe tuossa niin paljoa hyötyä, että se menisi piirtojen aiheuttamien mahdollisten haittojen (ennen kaikkea raskauttava tunnistaminen) yli.

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2008, 18:26:42 »
 No, Voldemortillahan oli tapana kerätä "sotasaalista", ja tarve kertoa omista suurista teoistaan. Pimeän piirto on siihen hommaan aika kätevä, koska ne, jotka merkin saivat, ikäänkuin polttomerkittiin Voldelle. (Minun omaisuutta, minun!) Kuolonsyöjät varmasti ajattelivat sitä suurena kunnianosoituksena, mutta Voldemortille saattoi olla lähinnä tapa merkitä (arvokas ja tarkoin valittu) omaisuus.

Ja tähän piirron sijaintiin liittyen: nelosessahan on tämä kohta, jossa Vold käyttää Piskuilanin piirtoa kuolonsyöjien kutsumiseen. En oikein usko, että Piskuilan joutuisi hihansa kainaloon asti käärimään...
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Mössö

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2008, 01:38:52 »
Pimeänpiirto on kyynärvarressa. Tämä on fakta.

Kuriositeettina mainittakoon, että piirtohan on pääkallo, jonka suusta tulee käärme. Kun nuori Valedro kakkoskirjassa kutsuu basiliskia, eli siis jättiläismäistä käärmettä, se tulee Salazar Luihuisen patsaan suusta. Mielestäni tämä yhteys voisi puhua sen puolesta, että Voldemort haluaa "merkata" omaisuutensa.

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2008, 16:29:46 »
Eihän sitä käsittääkseni kaikilla ollut, vai niillä harvoilla ja valituilla? Harmaaselällä ei ollut pimeän piirtoa, vaikka tämä Voldemortia kannattikin (saattoi tosin johtua siitä, että tämä oli ihmissusi). Voldemortilla oli paljon enemmän kannattajia kuin ne noin 20 kuolonsyöjää.
Eikös ministeriössä olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tarkistaa, että sinne töihin pyrkivillä ei ole piirtoa? Miten Macnair pääsi töihin, vai onko hänellä sitä? (Tietysti voi olla mahdollista ettei niin vähäpätöisiltä ihmisiltä tarkistettu.)

//Okei.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2008, 09:12:57 kirjoittanut Valkovuokko »
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Mössö

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2008, 23:02:59 »
Eihän sitä käsittääkseni kaikilla ollut, vai niillä harvoilla ja valituilla? Harmaaselällä ei ollut pimeän piirtoa, vaikka tämä Voldemortia kannattikin

Pimeänpiirtohan on kuolonsyöjille statussymboli, joten tietenkään kaikilla tuollaisilla pikku-kätyreillä ei sellaista ole.

Lainaus
Eikös ministeriössä olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tarkistaa, että sinne töihin pyrkivillä ei ole piirtoa? Miten Macnair pääsi töihin, vai onko hänellä sitä?

Macnairilla on piirto, sillä neljännen kirjan lopussa hän on siellä hautausmaalla - eli hän siis vastasi Voldemortin kutsuun, jonka sai juuri nimenomaan piirron avulla.
Ja kuten jo tuolla aiemmin mainittiinkin, niin eihän esim. Siriuskaan kai oikein tiennyt, että mikä hitto niillä siinä käsivarressa muka on. Plus että neloskirjassa Irkoroff esittelee Kalkarokselle piirtoaan sanomalla, että se on taas vahvistunut. Tämän pohjalta voisi olettaa, että Voldemortin ollessa poissa kuvioista piirto haalenee ja palaa mustana kunnolla vain silloin, kun mestari on voimissaan ja kutsuu palvelijoitaan.

Poissa Mameha

• Peilijään uurtaja
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #10 : Syyskuu 15, 2008, 15:55:26 »
Mielestäni pimeän piirto sopii todella hyvin Voldemortille, hänen tapoihinsa ja luonteeseensa. Kuten joku jo sanoi, hänellä oli tapana kerätä sotasaalista ja luulisin, että hän piti uskollisimpia kannattajiaan juuri eräänlaisina sotasaaliina ja merkitsi heidät omakseen. Kaiken lisäksi piirtohan oli todella kätevä vietintäkeino.

Ja mitä merkin piilotteluun ja paljastumiseen tulee: kirjoissahan on useitakin mainintoja, jossa kuolonsyöjä laskee hihansa kiireesti jonkun nähdessä tai säpsähtää jonkun koskiessa hänen vasenta käsivarttaan. Eikös se ole melko selvä merkki siitä, että os oli varomaton, kuka tahansa saattoi tietää siitä. Luulen, että kun kuolonsyöjälle oli annettu niinkin suuri kunnianosoitus
Pimeänpiirtohan on kuolonsyöjille statussymboli, joten tietenkään kaikilla tuollaisilla pikku-kätyreillä ei sellaista ole.
niin luulisi, että kyseinen kuolonsyöjä pitää kunniatehtävänä säilyttää isäntänsä luottamus ja pitää merkki piilossa. Jos hän taas epäonnistuu, häntä rangaistaan. (He knows. He always knows.) Kuolonsyöjät tietävät kaikki, kuinka heidän isäntänsä toimii. Jos he epäonnistuivat, heitä rangaistaan. Oli kyseessä sitten ministeriöön tunkeutuminen tai pimeän piirron salaaminen.
Wow! We're identical!

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2008, 13:39:37 »
Kun Voldemort vahvistui, pimeän piirto poltteli ja oli kipeä. Kun Voldemort kuoli, piirrot alkoivat haalistua eivätkä enää olleet ikinä polttelevat tai kipeät. Voldemortin omassa kädessä oli myös piirto. Kun Voldemort kosketti piirtoa, muiden kuolonsyöjien piirrot alkoivat ilmaista merkinantoa.

Missä on mainittu Voldella itsellään olleen piirto? Eikös se ollut niin, että Voldemort koskettaa jonkun kuolarinsa piirtoa, ja tämä toimii merkkinä muille tulla tiettyyn paikkaan. Esim. hautausmaalla V kosketti Kalkaroksen piirtoa, ja kohta kuolonsyöjät olivat paikalla. Käsittääkseni Voldemortilla itsellään ei kuitenkaan ollut piirtoa.

Alussa puhuttiin siitä, että eikö piirrot ole täydellisen varma tapa tunnistaa kuolonsyöjät. Tietysti niin olisi, elleivät kuolarit olisi kyenneet valehtelemaan olleensa toimintaan pakotettuja, kommennuskirouksella hallittuja jne. Ja varmasti tietty siivu pimeän piirolla merkityistä onkin pakotettuja tai pelosta Voldemortin kannattajia, joten taikaministeriö ei ole voinut vain heittää kaikkia piirtokätisiä Azkabaniin. Oikeudenkäyntejä piti järjestää, ja sukkelakieliset saattoivat puhua itsensä pois pälkähästä (esim. Lucius), vaikka olivatkin syyllisiä.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2008, 16:55:45 »
Esim. hautausmaalla V kosketti Kalkaroksen piirtoa, ja kohta kuolonsyöjät olivat paikalla.

Eikös Volde koskettanut hautuumaalla Matohännän piirtoa? ;D

No joo, nillitys sikseen. Mä en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, etteikö Voldella itsellään olisi ollut pimeän piirtoa, mutta en mä voi sanoa muistavani varmasti, että jossain olisi tämä vahvistettu. Musta on kuitenkin edelleen loogisempaa ajatella, että hänelläkin olisi, kun eihän Voldemort voi aina laskea sen varaan, että lähistöllä norkoilisi joko piirrollinen kuolonsyöjä (jos tulisi siis tarvetta kutsua kaikki kasaan). Ja tuli mieleen sellainenkin pointti, että jos vain kuolarit olisivat piirrollisia, hehän voisivat periaatteessa käyttää piirtokutsua Voldemortin tietämättä, eivätkä salaiset kokoontumiset ilman pomoa olisi varmaankaan Volden mieleen. Ideana tässä siis se, että vaikka kuolarit voisivat tietysti tapailla muutenkin ja vaikka Volde on pätevä lukitiliksessa, niin ei hän kuitenkaan varmaan antaisi kuolonsyöjille mitään "ylimääräistä", minkä voisi kääntää häntä itseään vastaan.

Lainaus
Alussa puhuttiin siitä, että eikö piirrot ole täydellisen varma tapa tunnistaa kuolonsyöjät. Tietysti niin olisi, elleivät kuolarit olisi kyenneet valehtelemaan olleensa toimintaan pakotettuja, kommennuskirouksella hallittuja jne. Ja varmasti tietty siivu pimeän piirolla merkityistä onkin pakotettuja tai pelosta Voldemortin kannattajia, joten taikaministeriö ei ole voinut vain heittää kaikkia piirtokätisiä Azkabaniin.

Nojoo, ehkä noinkin. Mutta toisaalta, mä oon ajatellu piirrollisten kuolonsyöjien olevan sen luokan eliittiä V:n kannattajissa, ettei kuka tahansa kelpaa. Komennuskirouksen tai uhkailun avulla saatu tukija ei olisi tarpeeksi luotettava piirtoon (kun senhän avulla pystyy ilmiintymään Voldemortin rinnalle ja silleen).

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #13 : Lokakuu 02, 2008, 20:54:09 »
Eikös Volde koskettanut hautuumaalla Matohännän piirtoa? ;D

Eikä! Miten minä saatoin kirjoittaa Kalkaros? Oikeasti häpeän pistoksen koin äsken, kun luin ilmiselvän korjauksesi. Tuo ei mitään nillitystä ole, vaan aiheellinen huomautus kaikkien aikojen noloimpaan HP-emämogaan. Antakaa anteeksi.

MATOHÄNTÄ.

Ja joo, minä taas uskon että käytännössä kuolarit voisivat ehkä pitääkin tapaamisia ilman Voldemortia, mutta sellaiseen ei tietystikään löydy uskallusta. Eikä varmaan kukaan kuolonsyöjä ole edes harkinnut jonkun ministeriön työntekijän kanssa ilmiintymistä Voldemortin luokse. Siitä tulisi aika paha rangaistus. :D Mutta sen riskin Volde on tähän systeemin jättänyt, että joku tosiaan voisi pettää hänet, useampaakin kautta.

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Lokakuu 03, 2008, 21:14:18 »
Kun Voldemort vahvistui, pimeän piirto poltteli ja oli kipeä. Kun Voldemort kuoli, piirrot alkoivat haalistua eivätkä enää olleet ikinä polttelevat tai kipeät. Voldemortin omassa kädessä oli myös piirto. Kun Voldemort kosketti piirtoa, muiden kuolonsyöjien piirrot alkoivat ilmaista merkinantoa.

Missä on mainittu Voldella itsellään olleen piirto? Eikös se ollut niin, että Voldemort koskettaa jonkun kuolarinsa piirtoa, ja tämä toimii merkkinä muille tulla tiettyyn paikkaan. Esim. hautausmaalla V kosketti Kalkaroksen piirtoa, ja kohta kuolonsyöjät olivat paikalla. Käsittääkseni Voldemortilla itsellään ei kuitenkaan ollut piirtoa.

Ohhoh.. Olin ihan varma, että Harry Feeniksin killassa mainitsee tästä puhuessaan AK:n rahoista Hermionen kanssa, mutta kun tarkistin kohdan, siellä totta tosiaan sivulla 484 lukee näin: "Kuolonsyöjien arvet. Voldemort koskettaa yhtä piirtoa, ja kaikkia alkaa polttaa, ja siitä he tietävät, että täytyy mennä Voldemortin luo." Joo, eli ei Voldemortilla siis kai ollut piirtoa, vedän sanani takaisin.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Hemming

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2008, 23:05:45 »
Tähän pimeänpiirron sijaintiin liittyen, voin vahvistaa että se on kyynärvarressa. Suora lainaus sanoo seuraavaa: "...she pressed a stubby forefinger to the skull and snake branded on her forearm". Forearm tarkoittaa kyynärvartta - over and out, mysteeri selvitetty. (lainaus sivulta 473, The Deathly Hallows)

Minäkin muistelin, että vain kuolonsyöjillä on pimeänpiirto, ei Voldemortilla itsellään. Tämä on omaa hypoteesiani, mutta olen saanut Voldemortin persoonallisuudesta sellaisen kuvan, että hän halusi kaikin keinoin osoittaa ylemmyyttään muille, ja pimeänpiirto sopisi loogisesti tällaiseen ajatuksenjuoksuun. Hän polttaa sen uskotuimpiin palvelijoihinsa, ei pelkästään siksi että se on yhteydenpitoväline, vaan myös siksi, että nämä palvelijat kirjaimellisesti tuntevat kuuluvansa hänellä, että heidät on ikuisiksi ajoiksi merkitty hänen merkillään eivätkä he voi päästä siitä pois. Voldemort teki hyvin selväksi, ettei hänen palveluksestaan poistuta kuin kuoleman kautta, joten piirron pysyvyys lienee myös merkki siitä, että olet sitoutunut palvelemaan kuolemaasi saakka. Voldemort ei piitannut muiden tuskasta, joten kivulias polttomerkki oli varmasti hänen mielestään erinomainen keino saada kuolonsyöjät muistamaan kenelle he ovat vannoneet uskollisuutta. Näiden seikkojen valossa ei ole mitään järkeä, että hänellä itsellään olisi piirtoa, hänhän ei halunnut omistaa edes samaa nimeä jonkun toisen kanssa. Olisi hyvin voldemortmaista ajatella, että jos hänellä olisi piirto, se saisi ehkä kuolonsyöjät tuntemaan olevansa hänen kanssaan samalla tasolla ja sitä hän tuskin olisi halunnut.

Koska pimeänpiirto ilmeisesti annettiin vain valitulle joukolle, siitä tiesi aniharva ulkopuolinen ja Voldemort todennäköisesti ei, luonteelleen tyypillisesti, uskonut että kukaan voisi päästä perille jostain hänen keksimästään. Hän osoitti samanlaista ylimielisyyttä myös hirnyrkkiensä kanssa, joten miksipä hän ei olisi luottanut siihen, ettei tämä salaisuus paljastuisi? Hän luultavasti uskoi, että hän oli pelotellut kuolonsyöjänsä niin perusteellisesti ettei kukaan uskaltaisi pettää häntä - tällainen ylimielisyys olisi hyvin tyypillistä Voldemortille. Hän ei todennäköisesti luottanut niinkään palvelijoihinsa vaan omaan kykyynsä pitää heidät kurissa. Hänellä totisesti oli keinonsa siihen.

Ja tuli mieleen sellainenkin pointti, että jos vain kuolarit olisivat piirrollisia, hehän voisivat periaatteessa käyttää piirtokutsua Voldemortin tietämättä, eivätkä salaiset kokoontumiset ilman pomoa olisi varmaankaan Volden mieleen.

Minulla on tähän pieni argumentti; viimeisessä kirjassahan Bellatrix ja Alecto molemmat koskettivat omaa piirtoaan, ja molemmissa tapauksissa Voldemort tunsi sen, tunsi että hänen palvelijansa kutsuvat. Tämä jotenkin sai minut epäilemään, että kuolonsyöjät tuskin pystyisivät pitämään kokouksia Voldemortin tietämättä, ainakaan niin että he kutsuisivat toisiaan piirron avulla (tämä siis nimenomaan vedoten siihen seikkaan, ettei Voldemortilla itsellään uskoakseni ole piirtoa).

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2008, 22:15:27 »
Hmmm... hyviä pointteja, Miliyah. Mutta Voldemortin piirrottomuus aiheuttaisi musta edelleen häiritseviä ongelmia, tärkeimpänä sen että miten hän kutsuisi omin päin kuolonsyöjät kokoon. Hermionehan käytti Volden ideaa niissä valekolikoissa ja Harrylla oli oma kolikkonsa, jonka hän sääteli ilmoittamaan seuraavan kokoontumisen ajan ja joka sitten näkyi kaikkien muidenkin kolikoissa. Saattoihan Volde käyttää mielellään  kuolonsyöjien piirtoja kutsumiseen, se kun on tuskallista jne., mutta kyllä hänellä pitäisi mun mielestä olla joku tapa hoitaa homma silloinkin, kun kuolonsyöjiä ei ole käden ulottuvilla.

Sekin on ehkä yksi mahdollisuus, että Voldella oli piirto ennen kuin hän sai aakoosta 1981. Uudelleensyntyneenä hänellä ei sitten ollut enää vanhan ruumiin merkkejä (ja siksi hän kutsui muut Matohännän avulla)

Lainaus
Näiden seikkojen valossa ei ole mitään järkeä, että hänellä itsellään olisi piirtoa, hänhän ei halunnut omistaa edes samaa nimeä jonkun toisen kanssa. Olisi hyvin voldemortmaista ajatella, että jos hänellä olisi piirto, se saisi ehkä kuolonsyöjät tuntemaan olevansa hänen kanssaan samalla tasolla ja sitä hän tuskin olisi halunnut.

Mutta toisaalta, jos Voldella ei ole piirtoa, niin sittenhän hän olisi samalla viivalla kaikkien muitten piirrottomien kanssa ja tällaisia on velhoista/noidista 99,9%, jästejä nyt mainitsemattakaan. Musta on ihan loogista ajatella, että vaikka piirrot nostaisivatkin kuolonsyöjien omanarvontuntoa (liiallisiin) korkeuksiin, niin se kuitenkin on toisarvoista siihen verrattuna, että he+Voldemort muodostaisivat yhdessä kaikista muista ihmisistä erottuvan eliittiporukan. Kenties Volden oma tatska oli vaan isoin, mahtavin ja säkenöivin, vaikka selässä jos ei muualle mahdu ;)

Mä hyväksyn kuitenkin lopun vasta-argumenttisi, Volde on todistetusti tietoinen piirtokosketuksista, oli hänellä itsellään sitten piirtoa tai ei.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #17 : Marraskuu 05, 2008, 21:51:51 »
joo. mutta onko siriuksella pimeän piirto??
Ei ole, Sirius oli henkeen ja vereen vastaan vanhempiensa puhdasverisyysvimmaa ja kuolonsyöjien aatteita. Hän kuului Rohkelikkoon (vaikka tupa sinänsä ei todista mitään). Hänet käsittääkseni ainakin jollain tasolla karkoitettiin kotoaan ja kiellettiin kokonaan (kuva poltettu sukupuusta, vietti kesäisin enemmän aikaa Pottereilla ym). Pimeän piirronhan saavat vain Voldemortin lähimmät kuolonsyöjät, esimerkiksi Fenrir Harmaaselkä ei pimeän piirtoa saanut.

Jotenkin minulla on ollut sellainen käsitys, että "tietenkään Voldella ei ole omaa piirtoa", mutta lukiessani näitä argumentteja puolesta ja vastaan aloin hieman miettiä. Oman kantani olen tosiaan rakentanut lähinnä sen hautausmaa kohdan varaan, jossa Voldemort kutsuu muut koolle Matohännän piirron avulla (tai ainakin luullakseni perustan uskomukseni tähän kohtaan). Tästä tietysti seuraa ongelmia (joita aloin ajattelemaan vasta nyt), kuten "jos Voldemort on yksin, kuinka hän kutsuu muut silloin koolle" tai "Miten hän tuntee, kun joku muu koskettaa piirtoa". Jälkimmäisen vastaus voi toki olla niinkin "yksinkertainen", että hän on jotenkin loitsinut ne niin, että tuntee automaattisesti, kun niitä painetaan. Siis jotenkin, en oikein tiedä miten. Ensimmäiseen kysymykseen onkin sitten vähän vaikeampi vastata. Toisaalta voisi ajatella, että hän ei ole yksin koskaan, mutta olihan hän viimeisessäkin kirjassa monesti yksin niillä matkoillaan. Niillä matkoillaan (elder wandia metsästäessään) hän ei tosin kutsunut porukkaa kertaakaan sinne missä oli, mutta kuitenkin. Mmm, joo. Pitänee pohtia tätä asiaa enemmänkin, oikeastaan hieman hämmästytin itseäni huomaamalla, etten ole kiinnittänyt tähän asiaan sen kummemmin huomiota aikaisemmin :D

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
Vs: Pimeän piirto
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2009, 18:29:32 »
Ehkäpä kuolonsyöjillä on jokin keino, jolla he piilottivat merkin ja siksi Dumbledore ei vihjaissut merkistä taikaministeriölle. Sillä luultavasti he eivät näyttele merkkiään ihan kenelle tahansa, en ainakaan luule että Voldemort olisi niin tyhmä että merkkaisi kaikki alamaisensa niin, että heissä ikään kuin lukee "olen pahis, tappakaa minut". Ei se niin voi olla

Oman kantani olen tosiaan rakentanut lähinnä sen hautausmaa kohdan varaan, jossa Voldemort kutsuu muut koolle Matohännän piirron avulla (tai ainakin luullakseni perustan uskomukseni tähän kohtaan). Tästä tietysti seuraa ongelmia (joita aloin ajattelemaan vasta nyt), kuten "jos Voldemort on yksin, kuinka hän kutsuu muut silloin koolle" tai "Miten hän tuntee, kun joku muu koskettaa piirtoa".

Ehkäpä piirron koskettaminen sattuu jonkin verran, tai kun Voldemortilla ei ole piirtoa, hän tarvitsee jonkin loitsun, eikä juuri tuolla hetkellä viitsinyt tehdä sitä kun oli alamainen paikalla. Luulen että Voldemort voi kutsua myös yksittäisiä henkilöitä tai sitten kaikkia. Tämä olisi huomattavasti loogisempaa kuin se, että hän lähettäisi esim. pöllön Bellatrixille ja pyytäisi häntä tulemaan heti, sillä pitää kutsua kaikki tyypit koolle. Pimeänpiirrollahan muistaakseni kuolonsyöjä voi kutsua Voldemortia.

Onkohan missään kerrottu miten pimeänpiirto syntyy? Sillä se mitä minä olen kuvitellut on, että Voldemort jotenkin loitsii sen.. Tunteeko Voldemort jos joku hänen "merkityistään" kuolee? Mitä tapahtuu jos käsi, jossa on pimeänpiirto, leikataan irti? Kysymyksiä joihin en itse osaa vastata kuin hiukan epäröiden: ehkä pimeänpiirron tosiaan saa irti ruumiista, mutta en sitten osaa sanoa toimiiko se irroitetussa kädessa (hyh). Ehkä pimeänpiirto kuoleekin ruumiin mukana, jolloin Voldemort tuntisi vain jos merkki "kuolee" mutta ei voisi olla varma onko se koko kuolonsyöjä kuollut vai vain käsi...

~Barella
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #19 : Huhtikuu 15, 2009, 11:14:14 »
Ehkäpä kuolonsyöjillä on jokin keino, jolla he piilottivat merkin ja siksi Dumbledore ei vihjaissut merkistä taikaministeriölle. Sillä luultavasti he eivät näyttele merkkiään ihan kenelle tahansa, en ainakaan luule että Voldemort olisi niin tyhmä että merkkaisi kaikki alamaisensa niin, että heissä ikään kuin lukee "olen pahis, tappakaa minut". Ei se niin voi olla
Minustakin tuo on ainoa järkeenkäypä selitys, että piirron todellakin pystyy (ainakin tilapäisesti) kätkemään silmiltä, jotka sitä eivät saa nähdä. Sitten tietty herääkin jo tuolla aiemmin esitetty kysymys esiin: miksei piirtoa olisi mahdollista saada väkisin esiin kuolonsyöjän ollessa vangittuna? Yksi selitys voisi olla, että piirtoa ei todella kykene saamaan esiin - vähän niin kuin Kelmien karttaa ei pysty lukemaan kuka tahansa, vaikka kuinka yrittäisi. Jos koulupojat kykenevät loitsimaan moiset loitsut, luultavasti yksi maailman mahtavimmista velhoistakin osaa loitsun tai pari.

Ei todellakaan ole kenenkään edun mukaista, että piirto olisi kaikkien nähtävillä - eihän sillä ole muutoin käyttöä ulkopuolisten keskuudessa kuin esim. uhkailun yhteydessä.

En muista tuota kohtaa tarkalleen, jossa käy ilmi Siriuksen tietämättömyys piirron suhteen, mutta voisiko kyseessä olla yksinkertaisesti se, ettei Sirius halua kertoa Harrylle piirron olemassaolosta? Mitä se ketään hyödyttäisi, vaikka Harry tietäisikin, että Karkaroffilla on piirto? Suotta Sirius siitä kertoisi.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Eulalia

• Tahmatassu
  • Vuotislainen
  • They say that promises sweeten the blow
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2009, 19:58:10 »
Kyllä sen piirron varmaan piiloon saa, ainakin tilapäisesti, kuten Giladra Carrion veikkasi. Onhan se kuitenkin ihan liian riskaabeliä touhua, jos pelkillä vaatteilla pitää yrittää moista peitellä julkisilla paikoilla. Veikkaan kyllä, että sinnikkäimmät kuolonsyöjät ja ne tarpeeksi pelotellut kyllä suojaisivat kättään henkensä kaupalla, mutta voisi mennä jo aika epäilyttäväksi, jos väki ei suostu koskaan löysäämään villapaidan ranneresoreita... Siitä en sitten tiedä, miten sen merkin voi kätkeä. Ehkä samantyyppisillä loitsuilla, joilla viitoskirjassa painettiin jotain lehtiä/lehtisiä (tai mitä lie olivatkaan) niin, että esimerkiksi Pimento ei kyennyt näkemään niiden tekstiä. Tai sitten niitä pystyy ehkä hetkellisesti muovaamaan erilaisiksi. Tosin voisi herättää hiukan ihmetystä, jos jokaisella kuolonsyöjäepäillyllä on tismalleen samassa kohtaa käsivartta tatuointi, jonka kuvio nyt muuttuu luojansa mielikuvituksen mukaan vaikka pupusta lohikäärmeeseen... *naureskelee ajatukselle Luciuksesta kissanpentutatuoinnilla*

Mitä siihen merkkiin itsessään sitten tulee, niin koetan nyt jotenkin selittää ajatuksiani...
Minusta Voldemortilla itsellään ei ole sitä merkkiä. Se on hänelle tapa merkata oman lauman lampaat, eikä paimenilla ole koskaan ollut tapana polttomerkitä itseään. Minulla on jotenkin sellainen ufo ajatus kehittynyt tässä kirjojen saatossa, että pimeyden piirto on tavallaan osa Voldemortia. Ei siis samalla tavalla kuin jotkin hirnyrkit - ei todellakaan mitään niin syvällistä. Mutta tarkoitan vain, että Voldemort on mielessäni ikään kuin luonut ne siitä omasta pahuudestaan, ja kun hän on polttanut piirron kannattajansa käsivarteen, niin se on tavallaan Voldemortin tapa kytkeä kuolonsyöjät osaksi itseään. Niiden avulla hän viimeistelee näiden sitoumuksen (vaikka eihän se aina niin pitävä ole, kuten Kalkaroksestakin huomataan), ja sen vuoksi hän ei tarvitse itse piirtoa. Koska Voldemort on piirron avulla sitonut kuolonsyöjät jollakin tasolla itseensä, hänen tarvitsee vain tyyliin ajatella kokoontumista tai sanoa se ääneen, niin johan alkaa kuolareiden käsivarsissa poltella. Ja kun kuolonsyöjä puolestaan tahtoo yhteyteen Voldun kanssa, hän koskettaa sitä yhdistävää tekijää, ja Voldu aistii sen miten nyt sitten aistiikaan.

Sekavaa... Ehkä palaan vielä muokkaamaan ajatukseni selkeämmiksi...
Well content loves the silence, it thrives in the dark with fine winding tendrils that strangle the heart.
Eulalian aikaansaannokset