Kirjoittaja Aihe: Kuuhulluus  (Luettu 3622 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

White lady

• Ankeuttaja
Kuuhulluus
« : Elokuu 17, 2008, 18:11:19 »
 Oletteko ikinä huomanneet niin kutsutun "kuuhulluuden" merkkejä itsessänne? Itselläni on "kuuhulluus" samoin kuin isälläni. Tämä kyseinen ongelma tarkoittaa sitä että aina täydenkuun aikaa ei saa millään nukuttua tau nukkuu todella huonosti. Myös oudot unet täydenkuun aikaan ovat merkkiä siitä. Itse en koskaan saa nukuttua täydenkuun aikaan tai jos nukunkin nään pelkkiä painajaisia... "kuuhulluus" on uskottua yleisempää ja liittyy jotenkin kuun vetovoimaan... jotkut vain reagoivat pahemmin kuin muut...

Elikkäs koitetaanpas saada jonkinlaista keskustelua alkuun ja haluaisin kuulla muidenkin "oireista" :D

Poissa Ryövärintytär

• pulupikkunen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Täydenkuun ja yksinäisen karhun neljäs tytär
  • Pottermore: PotionRain200
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Kuuhulluus
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2008, 10:02:46 »
Kjäh, mikä keskustelu ^^
Itsellänikin on jotain pientä, kai... Usein, kun on täysikuu, niin ärsyttää ihan mielettömästi, jos vaikka seuraavana päivänä on koulua, enkä ole saanut nukuttua kunnolla ja sitten koulussa yritän kovasti pystyä pitämään silmät auki, ajatukset koossa ja keskittyä opettajan puheeseen... Harvoin onnistuu, mutta yrittämisestä saa pisteitä ;)
Painajaisia en ole koskaan nähnyt tai en ainakaan muista nähneeni :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2009, 18:50:36 kirjoittanut Örhikkipörhikki »
"Hän kirjoittaa kuin känninen rapu!"
"I'm not crazy! My mother had me tested."
"Oh Remus you're so fine, you're so fine you blow my mind, hey Remus!"
http://lorunloppu.tumblr.com/

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2008, 20:02:46 »
No, minulla on outoja unia muutenkin, mutta täysikuun aikaan varsinkin. Yleensä näen unia merestä. (Juu, täysi H2O-meininki... xD) Ja unen saaminen on hankalaa. Se on aika ärsyttävä ominaisuus, varsinkin kun opettajilla tuntuu olevan pakkomielteenä laittaa kokeet jotenkin sinne täydenkuun ympärystöön... Siinä olisikin tutkimisen aihetta: "Opettajat, kokeet ja kuun vaikutus"!
Kuuhulluus on kyllä mielenkiintoinen aihe. (Seuraava täysikuu näyttää olevan 15. syyskuuta). Minä katsoin joskus jonkun dokumentin kuusta, ja siinä epäiltiin, että kuu vaikuttaa enemmän naisiin, ja että ennen sähkövaloja yms. naisten kuukautiset olivat yhtäaikaa täysikuun kanssa. Uskokoon ken tahtoo...
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2008, 21:13:45 »
Minäkin olen huomannut itsessäni kuu"hulluuden" merkkejä, sillä täysikuun aikaan näen hyvin omituisia unia, jotka jopa muistan - vaikka yleensä näen joko todella vähän unia tai sitten unohdan ne heti herättyäni. Täysikuun aikaan nukun muutenkin levottomasti, enkä haluaisi nukkua, kun sängyssä lilluminen alkaa jollain hassulla tavalla ahdistaa. Aika jännää.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Yuki

• Vuotislainen
  • Omituinen pikku otakupallero.
    • Densetsu
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2008, 21:18:10 »
Ohoo, kuulostaapa jännältä. o___o

Mulla ei tommoista ole, mutta rakastan täysikuuta. <3 (takuuvarma todiste siitä, etten ole ihmissusi) Silloin on kiva mennä ulos sitä kattomaan... täysikuu on tosi kaunis. Ja sen valossa on jotain taianomaista, jotain lumoavaa. Mä tykkään semmoisesta. Että kuu ei aiheuta mussa huonoja oireita, pikemminkin hyviä. 8D
LOVE-NYAPPY! ♥

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2008, 06:53:52 »
Itselläni ei taida tuota kuuhulluutta ainakaan kovin rankasti esiintyä. :) Kuulostaa kuitenkin mielenkiintoiselta, ja hitusen karmivaltakin. En tarkkaile kuun kiertoa tai mitään, joten en ikinä huomaa onko kuu täysi. Pienenä olin hyvin kiinnostunut kuusta, ja aina täysikuun aikaan odotin näkeväni ihmissuden tuolla ulkona käppäilemässä. 15. päivä syyskuuta tarkkailenkin kuuta nyt erittäin tarkkaan, jos näkisinkin silloin vielä oudompia unia.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2008, 09:35:18 »
Minulla on lievä kuuhulluus nukkumisen saralta :D Aina kun on täysikuu, minulla on taipumuksena nukahtaa vasta tunti tai yli sen jälkeen kuin menen nukkumaan, vaikka yleensä nukahdan puolessa tunnissa. Tällöin saatan myös usein herätä keskellä yötä ja torkahtaa taas. Ei edes ärsyttävää, ei yhtään! :D

Mutta joo, minun äitini tuppaa aina univaikeudet pistämään kuuhulluuden piikkiin. Justiinsa joo. :D
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2008, 15:10:42 »
Mielenkiintoien keskustelu. Hyvin on tullut jo viestejäkin.

Uskoisin omaavani vain pientä kuuhulluutta.
En vain tiedä tarkkaan johtuvatko kaikki nukkumisongelmani kuusta silloin tällöin, koska en yleensäkään tiedä koska täysikuu on. Tosin silloin kun satun tietämään huomaan, että nukun myös normaalia levottomammin ja nukahtaminen kestää. En muista onko se aina ollut minulla näin, mutta aika kauan kuitenkin.
En ole ennen edes kuullut kuuhulluuden johtuvat jotenkin kuun vatovoimasta tai vaikuttavan enemmän naisiin, mutta en kyllä ole aihetta koskaan tutkinutkaan. Kuu on tosin silti kiehtova aihe ja asia, joten ehkä voisinkin joskus selvittää siitä lisää.^^

Outoja unia en niinä varmoina kuuöinäni muista nähneeni;)

-Feen

-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2008, 14:51:04 »
Minulla tuskin on, mutta mummoni kertoo, ettei hän saa unta tai nukkuu huonosti täydenkuun aikaan. Mistäköhän moinen mahtaa johtua? Entisaikoinahan kuu yhdistetiin juuri hulluuteen...? Onko se jokin pohjimmainen vaisto, etteivät jotkut ihmiset saa nukuttua täysikuulla, kun ovat lapsena kuunnelleet tarinoita ja pelkäävät, että ihmissusi hyppii kimppuun. Vai käyttäytyvätkö eläimet jotenkin oudosti täysikuun aikaan? Esim. petoeläimet tulevat lähelle ihmisasutusta tms.?
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Minsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2008, 13:20:56 »
Kuuhulluus. Jännä sana. Itselläni voisin sanoa olevan "kuuhulluutta", sillä täydenkuun aikaan on todella vaikea nukkua. Saatan pyöriä tunteja sängyssä, väsyneenä, mutta ei vain vaivu uneen. Muistan kun kerran ala-asteella olin poissa koulusta yhden päivän, koska en ollut saanut edellisyönä nukuttua ollenkaan. Opettaja vain sanoi siihen, että hänelläkin on sitä, ja asia oli okei. Että kai sitä on melko usealla ihmisellä, koska monet ystävänikin ovat valittaneet kyseisestä asiasta.

Nimi kyllä pitäisi vaihtaa, ihminen joka ei ole kuullut sitä ennen, voi saada.. hmm.. mielenkiintoisia ajatuksia. x) Ainakin itse olin hieman hämmentynyt, että olenko nyt hullu vai täh. Olinhan vasta joku 2.luokkalainen, kun kuulin asiasta ensimmäistä kertaa. :)

Poissa Tiitii

• Vuotislainen
  • Yes, no, yes, no, I don't know.
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2008, 19:45:14 »
täysikuu vaikuttaa jotenkin ihmisen nesteisiin :D siiskun ihmisessä on joku 70-80 % vettä, en muista tarkkaan)..

Mulla ja mun äidilläni on molemmilla tämä ongelma. Nukutaan aina tosi huonosti ja ollaan joskus täydenkuun aikaan yhessä valvomassa, koska nukkuminen on niin hankalaa. Sama about 1 yö ennen täyttäkuuta ja 1 yö täydenkuun jälkeen. Pahinta se on vain itse ''täydellisen kuun'' vaihteessa.
Why is everything so confusing?

Arya

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2008, 20:01:38 »
Mielenkiintoista!
No minulla on pahat "kuuhulluus oireet". Jos on pilvetön ja täysikuinen yö en pysty nukkumaan ilman että pidän ikkunavehoni/sälekaihtimet auki. Kuu nyt sattuu paistamaan melkein koko yön huoneeni ikkunasta sisään. Niin että nukun sitten koko täysikuu viikon ikkunaverhot aukin. Uni vaikeuksiakin löytyy... Sitä mukaan kun kuu kasvaa ne lisääntyvät ja kun kuu vähenee ne pienenevät. Unetkin on melko sekavia ja naurattavat aamulla. :D

Olen kuullut että on olemassa jotain "kuukristalli/kiviä" jotka helpottaisivat jotenkin "kuuhulluuteen" (kansantarujako?) Äidilläni on vahvasti kuuhulluus ja hän on ostanut sitten itselleen tuommoisen kiven, auttaa kuullemma... Niin että onko joku kuullut tästä tai sattuisiko jollakulla olemaan kiviä? Ja toimiiko ne? Itse en usko äitiini, koska on välillä luulosairaskin, terveellä tavalla... :D

-Arya

Poissa Tiitii

• Vuotislainen
  • Yes, no, yes, no, I don't know.
« Vastaus #12 : Syyskuu 18, 2008, 19:11:04 »
Eikös se oo ihan tutkittua, että tommoset toimii vain jos itse siihen uskoo?
Why is everything so confusing?

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2008, 22:56:53 »
Aloitan sanomalla, että uskon horoskooppeihin. Olen rapu ja kuu hallitsee meitä rapuja. Ainakin minua ajoittain hyvinkin vahvasti. Täydenkuun aikaan nukkuminen on täysin mahdotonta. En myöskään pidä koko kuusta. Kuvitelkaapas sille kasvot. Omassa mielikuvituksessani kuva on täysin mielipuolinen ja olen nähnyt siitä lukuisia painajaisiakin. Muutenkin, koska se häiritsee öitäni silloin tällöin, se ei ole suosiossani. En voi sanoa nähneeni täydenkuun aikaan kummallisia unia, sillä minä kuulun juuri niihin, jotka eivät silloin nuku silmänräpäystäkään. Pyörin vain sängyssäni ja odotan aamua.

Lainaus käyttäjältä: Tiitii
Eikös se oo ihan tutkittua, että tommoset toimii vain jos itse siihen uskoo?

Niin minullekin on sanottu, mutta enpäs ole pahemmin miettinyt. Ehkä olen kehittänyt hulluuteni itse uskomalla mokomaan tai sitten en. Nukkuminen on silti mahdottomuus täydenkuun aikana. Ja toki kaikki fyysikot yms. yrittävät tieteellisesti todistaa kaiken, joka on hiemankin ylimaallista. Mielestäni kaikkeen ei aina tarvitse löytyä järkevää selitystä. Kuuhullu mikä kuuhullu.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2008, 11:28:26 »
Joo, meikä pätee kuuhulluutta. Siinä on -pakkomyöntää- hyviä ja huonoja puolia.
 Kun on täysikuu, nukahtaminen venyy sinne 12 jälkeen. Ja yleensä kävelen unissani jonnekkin, enkä aamulla tiedä mitään ellei äitini kerro. Kerran olin mennyt saunaan kiikkutuolin kanssa sohimaan, ja murissut isälleni. :D Se oli varmasti huvittava näky.
IHANA puoli kuuhulluudessani on se, että nään aina, siis ihan jokikinen kerta unen lempibändistäni/lempibändiini liittyvästä asiasta. <3 Se on ihanaa eteenkin kun ne ovat joskus todella todentuntuisia (sain halata niitä<3).
äääh siis tosi henkevää juttua heti aamusta
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Satsuma

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Syyskuu 28, 2008, 21:36:02 »
Minäkään en aina saa kovin hyvin unta täydenkuun aikaan. Ja nään outoja unia. Joskus taas nukun täydenkuun aikaan paremmin kuin muulloin.

White lady

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Syyskuu 28, 2008, 21:52:01 »
Oho!
Enpä olisi uskonut että saisin oikean keskustelunkin aikaan :D Tosi kiva kuulla muidenkin kokemuksista! :D

Satsuma

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Syyskuu 28, 2008, 21:56:23 »
Joo, meikä pätee kuuhulluutta. Siinä on -pakkomyöntää- hyviä ja huonoja puolia.
 Kun on täysikuu, nukahtaminen venyy sinne 12 jälkeen. Ja yleensä kävelen unissani jonnekkin, enkä aamulla tiedä mitään ellei äitini kerro. Kerran olin mennyt saunaan kiikkutuolin kanssa sohimaan, ja murissut isälleni. :D Se oli varmasti huvittava näky.

Minä lähin kerran kuulemma nelin kontin juoksemaan olkkarin ja mun huoneen väliä, iskä oli viel hereillä sillo (kello jotai 1 yöllä). Oli kuulemma ollu hauskan näköstä, ku meikä vaan konttaa lattialla. Sitte vaa sänkyyn takas nukkuu. :') Ja silloin oli täyskuu.

Kromisade

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Lokakuu 20, 2008, 13:09:46 »
Tämä kyseinen ongelma tarkoittaa sitä että aina täydenkuun aikaa ei saa millään nukuttua tau nukkuu todella huonosti. Myös oudot unet täydenkuun aikaan ovat merkkiä siitä.

Nämä oireet tekevät minusta kuuhullun.
Juuri tuossa edellisyönä möllötti täysikuu, joka paistoi vieläpä mukavasti huoneeni ikkunasta valaisten koko ikkunan täydellisesti. Minäpä sitten pyörin sängyssä valveilla melkein kolmeen saakka ennenkuin sain unenpäästä kiinni. Toisinaan sitten nukun, mutta nukun hyvin levottomasti heräillen monta kertaa yössä tai nähden sekavia unia koko ajan ja aamulla olo on kuin ei olisi nukkunut ollenkaan.
Vaikka kuutamo on nätti, niin toisinaan toivoo, että täysikuu ei paistaisisi kovin montaa kertaa yössä ja veisi yöunia kokonaan. :)

Poissa Fabulous

• hametyttö
  • Vuotislainen
  • Help me out of here.
« Vastaus #19 : Lokakuu 20, 2008, 22:03:51 »
Juu en minäkään saa nukuttua. Oletteko muuten huomanneet, kuinka energistä ulkona on yöllä täyden kuun mollottaessa taivaalla?
But whether James really did take off Snape's pants, Harry never found out.
(Harry Potter and the Order of the Phoenix)

Eragon

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Marraskuu 05, 2008, 15:00:50 »
Mielenkiintoinen aihe :)
Itse en ole tajunnut panna merkille, että mihin aikaan kuusta en saa unta... Mutta tiedän että johonkin aikaan kuusta pyörin vain sängyssä koko yön ja en voi nukkua. En tosiaan tiedä onko se yhdistettävissä täysikuuhun, kun en ole asiaan kiinnittänyt huomiota.
Muistakaapas noiden unien kohdalla, että erilaisille asioille unissa on erilaisia selityksiä. Edellä joku mainitsi näkevänsä unta meriin liittyen yms. Vesi = seksuaalisuus unissa ;)
Eilen lukiossa eräs opettaja selitti noita selityksiä, mutta en enää tarkkaan harmikseni niitä muista. Olisi kiva tutkia unia enemmänkin! Oman alitajunnan selvittäminen voisi olla jännittävää :D

Tämän verran löysin pikaisesti netistä:
Unien avaimen mukaan päivällä ja kuun vaiheella on väliä. Ensimmäisenä kuun kierron päivänä nähty uni ei merkitse mitään, mutta 28.-30. päivä nähty uni "toteutuu täydellisesti". 30. päivä nähty uni jopa heti.

21. päivä nähtyjä unia ei kannata tulkita.

Unet ovat kirjan moniselitteisiä. Pitäisi osata tarkata unistaan monenlaisia seikkoja: esimerkiksi linnuista niiden laji, liike ja lennon suunta. Ilman kaikkia kolmea tulkintaa ei voi tehdä. Kalat ennustavat hyvää, jos ne ovat virkeitä. Mitä suurempi parvi, sitä suurempi onni. Kuolleet tai sairaat kalat taas ennustavat pahaa, ja vielä kamalampaa jos ovat joukoittain.

Linnuista pitäisi vielä osata muistaa, onko sen nähnyt oikealla vai vasemmalla puolella. Oikea tietäisi hyvää, vasen pahaa. Mutta korkealla oleva on hyvä, matalalla paha.

Yhteys ratkaisee aina paljon.

Yksi klassinen unien näkemisen aihe lienee hampaat. Niiden näkemiselle unissa Unien avain tarjoaa koko joukon erilaisia selityksiä. Kun linnuista haukan todetaan tuovan taloudellista riskinottoa tai hauen ikävää löytöä, niin hampaille ei vastaavaa yksiselitteistä selvitystä tarjota.

Terveiden hampaiden näkeminen unessa tuo menestystä. Mutta jos terveet hampaat ovat ministeri Alexander Stubbin suussa, niin uni täytynee tulkita ministerin näkemiseksi. Ministerin unessa näkeminen ei tuo menestystä, silloin täytyy varautua pahoihin pettymyksiin.

Huonot tai liikkuvat hampaat merkitsevät äkkinäistä sairautta. Mutta jos huonot hampaat ovat muusikko Andy McCoyn suussa, niin luvassa on lohtua vastoinkäymiseen.

Hampaan putoaminen unessa merkitsee läheisen äkkikuolemaa. Siis jos unennäkö sattuu sellaiselle kuun kierron päivälle, jolloin se pitäisi ottaa tosissaan.

Hampaan puhkeaminen tarkoittaa raskautta. Uuden perheenjäsenen tuloa.

Tekohampailla leikittely tietää vaikeuksia kotona.

Jos näin syyssateiden aikana unissa nousee esiin kesämökki, niin luvassa levollista arkielämää. Jos uni kuitenkin keskittyi mökin ympärillä kasvaviin mäntyihin, olet luultavasti aloittanut jonkin uuden harrastuksen.

Niin moni näin syksyisin tekee.

http://poistyopoydalta.blogspot.com/2008/09/unien-selityksi.html

Meniköhän nyt vähän ohi aiheen...(?) Oudot unet ainakin täällä mainittiin :)

Mmeri

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Marraskuu 16, 2008, 16:46:39 »
tuli mieleen ensimmäisenä tv kakkosen H2o.

Niin minullekkin tuli ensimmäisenä se sarja mieleen. Mutta ei siitä sen enempää.
Itseäni ei haittaa lainkaan, enkä ole huomannut erikoisia merkkejä "kuuhulluudesta".
Saan nukuttua hyvin täydenkuun aikaan. Mielestäni täysikuu on kaunis, varsinkin talvella, kun on
lunta ja pakkasta.

Momy

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Marraskuu 20, 2008, 13:28:40 »
Oletteko ikinä huomanneet niin kutsutun "kuuhulluuden" merkkejä itsessänne? Itselläni on "kuuhulluus" samoin kuin isälläni. Tämä kyseinen ongelma tarkoittaa sitä että aina täydenkuun aikaa ei saa millään nukuttua tau nukkuu todella huonosti. Myös oudot unet täydenkuun aikaan ovat merkkiä siitä. Itse en koskaan saa nukuttua täydenkuun aikaan tai jos nukunkin nään pelkkiä painajaisia... "kuuhulluus" on uskottua yleisempää ja liittyy jotenkin kuun vetovoimaan... jotkut vain reagoivat pahemmin kuin muut...

Elikkäs koitetaanpas saada jonkinlaista keskustelua alkuun ja haluaisin kuulla muidenkin "oireista" :D

Sama juttu minulla. Tyädenkuun aikaan en saa unta / nukun todella huonosti.
Yleensä menee johonkin yö 2 - 3 ennenkuin saan unta, ja puol 7 herätys kouluun.

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2008, 17:40:09 »
Olen potenut kuuhulluutta kauan. Tätä ei ollenkaan helpota se, etten ole nukkunut yhtenäkään yönä "suden hetken" yli, eli olen aina tavallista väsyneempi.
Täysikuun aikaan joko nukahdan neljän-viiden aikaan, nukun pieniä 10 minuutin pätkiä tai näen kamalia painajaisia.

Vaikka itse "kärsin" kuuhulluudesta, täytyy sanoa, että tässä on pieni ristiriita. Kuuhan on aina tuolla, vaikkei se näykkään. Sen vetovoima ei muutu vaikka Aurinko valaisisi vain puolet tai vähemmän sen pinnasta. Eli käytännössä voisi ajatella, että kuuhulluus on huijausta, mutta silti monet kärsivät siitä.
Haluan siis tietää, miksi juuri silloin, kun kuu näkyy kokonaan, se vaikuttaa ihmisiin näin? :D
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Ouva

• Toinen Niistä Kahdesta
  • Vuotislainen
  • Tiedostamaton vuotaa tietoiseen.
    • "Matkapäiväkirja"
« Vastaus #24 : Marraskuu 24, 2008, 15:03:18 »
"Podin" tätä myös. En tosin aivan joka täysikuu, vaan ainoastaan silloin, kun kuukautiskiertoni oli sinä yönä tietyssä kohtaa, mikä vähän vaihteli kuukaudesta toiseen. Niinä öinä, kun nämä kaksi mätsäsivät sopivasti yhteen, nukkumisesta ei tullut mitään ja kuun valo oli jopa häiritsevän kirkasta pilvien läpikin. (Silmäni eivät siis kestäneet kuun valoa.) Ah, niitä unettomia öitä, jolloin oli kuitenkin liian väsynyt tekemään oikeastaan mitään. Ikkunoiden pimentäminen täysin ei auttanut mitään, paitsi että silmät eivät kärsineet. Toinen piirre oli, että jos menkat olivat melkein sopivassa vaiheessa, näin todella outoja ja pitkiä unia, jotka aina muistin herätessäni - ja heräilin öisin. Aamulla muistissa oli sitten jopa viisi, mutta useimmiten kolme, unta, joiden tulkitsemista en outouden takia edes harkinnut. Mitkään eivät ole toteutuneet. Onko kukaan muu huomannut kuukautistensa vaikuttavan kuuhulluuskausiin.

Oletteko muuten huomanneet, kuinka energistä ulkona on yöllä täyden kuun mollottaessa taivaalla?
Totta. Esimerkiksi talvella, kun kuu nousee aikaisin, tulee täyden kuun noustessa hinku lähteä pihalle vaikkapa pulkkamäkeen tai ihan vain olemaan - kuuntelemaan lumen narskumista, eläinten rapistelua, kaukaisia ääniä, tuijottamaan tähtiä, puhtaita kinoksia ja itse kuuta. Lisäksi kaikki ympärillä tuntuu erittäin aktiiviselta, täynnä elämää ja elinvoimaa olevalta. Esimerkiksi metsän reuna näyttää täysikuuöinä aivan uskomattomalta.
Kuka tahansa siihen pystyvä saa vapaasti vaihtaa titteliäni, vaikka siinä olisi jo jokin nimike, kunnes toisin ilmoitan. / Kaurat ja Ryynit