Kirjoittaja Aihe: Taiteiden yö  (Luettu 1097 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Oublieux

• Ankeuttaja
Taiteiden yö
« : Toukokuu 04, 2008, 12:38:28 »
Eli minulla olisi asiaa Taiteiden yöstä. (Helsingin, ainakin suurimmalta osalta..)

Mitä Taiteiden yö on, tai mitä se tarkoittaa nykyään?
Alunperin Taiteiden yö oli ainakin minulle mukava ilta jolloin voi mennä katsomaan esityksiä, näyttelyitä ym..
Mutta mitä se on nyt? Ihmisten juopotteluilta ja sekoiluilta jolloin kaupungille ei kannata mennä/huvita mennä yksin. 
Alun perin: (lainaus wikipediasta ! )
Lainaus
Taiteiden yönä museot ja galleriat ovat auki, kirjakaupoissa ja kahviloissa on runonlausuntaa ja musiikkiesityksiä.
Mutta: (wikipediasta tämäkin ! )
Lainaus
1990-luvun loppupuolella Taiteiden yöstä oli muodostua toinen vappu kaupungilla oleskelun ja alkoholinkäytön noustessa karnevaalin ehkä näkyvimmäksi osaksi. 2000-luvulla Helsingin taiteiden yö on siistiytynyt.
Ja nyt tuo on alkanut uudestaan. :(

Eli: Menettekö te Taiteiden yöhön? Miksi menette/ette mene? Onko Taiteiden yö mukavampi/huonompi kuin ennen? Mitä mieltä olette nykyisestä/entisestä Taiteiden yöstä? Voisiko Yötä parantaa? Minne menette Taiteiden yönä?
Kaikkea muutakin voi toki kirjoittaa Taiteiden yöstä ! :)

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Taiteiden yö
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2008, 17:58:30 »
On todellakin ikävää, että Taiteiden yöstä, jonka pitäisi olla puhtaasti kulttuuritapahtuma, on tullut kaiken maailman ääliöille taas yksi tilaisuus avoimeen kaupungilla juopotteluun (minunkin kokemukseni tosin ovat vain Helsingistä, mutta arvattavasti se on samanlaista muuallakin). Taiteiden yö on minulle niitä harvoja kaupunkijuhlia, joista tosissaan pidän juuri tuon kulttuuriarvon takia, mutta eikö sekin ole pitänyt pilata! Koko tapahtumahan vielä siirrettiin torstailta perjantaille, jotta ihmiset voisivat irrotella vielä vapaammin vailla huolta seuraavasta työpäivästä! Vaikka en nyt täysin teilaa tuota päivänvaihtoa, voi siitä olla hyötyä todellisille taiteen ystävillekin, mutta silti ärsyttää, että perinteitä mentiin sorkkimaan myönnytyksenä älyttömälle juopottelukulttuurille.

Käyn kuitenkin vuosittain Taiteiden yössä. Lähinnä kiertelen kaupunkia ja nautin tunnelmasta, jota känniset kyllä välillä vesittävät, mutta jota he eivät pysty täysin pilaamaan. On ihanaa, että lähes joka puolella tapahtuu jotakin. Tykkään vain harhailla päämäärättömästi ja jäädä katselemaan performansseja, joihin satun törmäämään. Yleensä en niinkään suunnittele, mihin menen. Museoissakin tykkään käydä, mutta ne ovat yleensä tosi täynnä. Akateeminen on Taiteiden yönä ihan must. On jotenkin ihanaa saada kirjaan se Taiteiden yö -leima. Sillä on ihan oma erityisarvonsa.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2008, 16:39:15 »
No niin, koska aihekin on ajankohtainen, olisi kiva saada vähän eloa tähän mielenkiintoiseen topiciin. Eli kävikö kukaan eilen Taiteiden yössä? Oliko mielenkiintoisia esityksiä?

Itse tein kuten aina ennenkin, eli lähdin kaupungille kävelemään ilman sen tarkempia suunnitelmia. Tänä vuonna ei kylläkään tullut katsottua oikeastaan minkäänlaisia esityksiä, sillä olin rankan viikon jälkeen rättiväsynyt ja olin käytännössä nukahtaa kävellessänikin. Piti kuitenkin käydä hyödyntämässä Akateemisen perinteistä pokkarit -20% -tarjousta ja ottaa samalla se taiteiden yö -leima.

Ikävä kyllä taiteiden yö alkaa minusta muistuttaa yhä enemmän toista vappua. Joka paikka oli täynnä juopottelevia teinejä -ja vähän vanhenmpiakin juopottelijoita- joilla ei kyllä varmasti ollut taide päällimmäisenä mielessä. Ärsyttää, että näin hieno idea on pitänyt ryssiä tuollaisella järjettömällä käytöksellä.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2008, 17:44:15 »
Me mennään joka taiteiden yö kattomaan meininkiä,mutta 2 kertana se on ollut surkea.Joka vuos vähenee taide ym. paikat.Ja tapaamaan tuttuja.Joskus nuorempana sitä tuli otettua siellä,mutta luulen sen olevan taiteen,ihmisten,juoman ja ruuan yö.Ihan kiva mennä kävelemään ja rauhoittumaan,vaikkei menoa enää paljon olisikaan.Ja näkeehän sitä iltaelämääkin mihin ei nykyään ehdi.
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2010, 21:52:23 »
Taiteiden yö on tänään Turussa. Ainakin mun tietääkseni. En siellä käy enkä ennen oo erityisemmin siitä ennen kuullutkaan mutta tänään kuulin ku joku tyyppi puhu puhelimessa. Musta on kiva kaivaa kaikkia vanhoja keskusteluja ylös täältä laatikonpohjalta. :P
-Nemi ♥

Poissa Toujours pur

• jääauringon pilkahdus
  • Vuotislainen
    • My life
  • Pottermore: NightCentaur152
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2011, 20:32:44 »
Ehkäpä nyt on taas aika nostella tätä töpöä, Helsingin taiteiden yö kun on kovaa vauhtia lähestymässä. 26-27.8 näkyy olevan. Ohjelma vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tänä vuonna onkin tarkoitus myös osallistua tuohon pieneen kuvauskilpailuun ystävän kanssa. Muuten tuntuu että pyörimme siellä sun täällä, mikä ikinä tuntuukaan kiinnostavan. Olimme saman ystävän kanssa tuolla viime vuonnakin, molemmat ensimmäistä kertaa. Kyllä sieltä päälimmäiseksi tunteeksi jäi se harmitus kaiken juopottelun ja yleisen riehumisen takia, mutta siltikin pisteet olivat mielenkiintoisia joten uskallamme uudestaan mennä eikä koko tapahtuman ajatus pilaantunut. Taisimme olla harvoja ikäisiämme, jotka eivät kännänneet paikalla vaan oikeasti kiertelivät pisteillä ja nauttivat.

Viime vuodelta kuvia.

Kyseinen kaveri josta olen puhunut on Vuotiksen Haltiamieli. Hänestä näkyy kansiossa paljon kuvia, yrittäkää kestää.
Japanilaiset hymyilevät paljon ja tekevät paljon itsemurhia. Hymyllä peitetään suru. :)
Camera and I.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2011, 15:37:30 »
Kyseinen kaveri josta olen puhunut on Vuotiksen Haltiamieli. Hänestä näkyy kansiossa paljon kuvia, yrittäkää kestää.

Kestin, vaikka tiukkaa teki :D

Itse taidan taiteiden yössä käydä katsastamassa ainakin Karhupuiston passion ohjelman sekä kahvila Villipuutarhan maalausesitelmää voisin käydä myös vilaisemassa. Yleensä taiteiden yössä itse lähinnä nautin alkuillan ohjelmista ja vetäydyn sitten nukkumaan, kun meno kiihtyy liikaa. Mikäli jaksan aktivoitua entisiä vuosia enemmän, ajattelin käydä katsastamassa Sederholmin talon näyttelyn Naisten huoneet, sekä pistäydyn luonnontieteellisessä museossa :)

Taiteiden yö on sinällään jännä tapaus, että vaikka se tulee joka vuosi koulujen alettua, onnistuu tapahtuma aina yllättämään. Tänä vuonna onneksi tapahtuma yllätti hyvissä ajoin, että ehdin tarkastamaan ohjelman, muutamana viime vuotena olen vasta kyseisenä aamuna tajunnut olevan taiteiden yö. Tänä vuonna ehkä onnistun jopa liikkumaan pois Kalliosta :D
Mens agitat molem.