Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 31096 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #75 : Maaliskuu 11, 2009, 17:09:03 »
Hihii, ensimmäinen koe on takana nyt! Olin etukäteen panikoinut ihan hirveästi, erityisesti niistä käytännöistä, ja kun pyöräilin kouluun, iski hirveä paniikki, että paidassani lukee Only. Mietin jo kaikki mahdolliset vaihtoehdot siitä, kuinka minut heitetään ulos ja koko tutkinto mitätöidään sen takia, mutta loppujen lopuksi en löytänyt koko tekstiä paidastani...

Kirjoitin tänään siis historian, ja olin aika helpottunut, kun sain sen paperin eteeni. Tajusin sentään jokaisen kysymyksen (en vain tiennyt, mitä vastata). Aika tosi meinasi loppua kesken... Enkä tiedä yhtään, ovatko vastaukseni hyviä vai huonoja ja vastasinko yhtään oikein mihinkään ja argh. Ahdistavaa. Aloitin ensimmäistä esseetä vasta, kun koetta oli mennyt jo melkein tunti, ja kun oli kaksi tuntia jäljellä, minun piti vielä vastata kolmeen kysymykseen, joista viimeistä en ollut edes päättänyt. Lisäksi ärsytti, kun piti pyytää lisää paperia enkä tiennyt, miten niihin papereihin pitää merkitä mikäkin. Ilmeisesti siihen piti laittaa joku ainetunnus... En todellakaan tiedä, teinkö oikein. Lisäksi tein a, b, ja c-kohtia erillisille papereille, kun en ollut varma, saako niitä jatkaa samasta (tosin osassa kyllä jatkoin...) ja pelkään, että juuri tuollaisista käytännön seikoista sakotetaan hirveästi. Mutta toivottavasti ei.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #76 : Maaliskuu 11, 2009, 17:38:54 »
Tänään oli vuorossa psykologia. Hieman aiheuttivat ärtymystä tehtävät, kun olivat niin samanlaisia - oppimista käsitteli kai ainakin kolme tehtävää? Tein sitten lopulta tehtävät 1, 5, 6, 7, 8 ja 9. Lähes käänteisessä järjestyksessä, 9. tehtävään tuli laitettua hirveästi teoriatietoa (Bowlby/Ainsworth, Mahler, Freud, Harlow, Stern, Bandura, Watson - sekä vertailin eri koulukuntia), muttei sitten paljoa mitään käytännön puolta (esim. en tajunnut idiootti mainita leikin merkitystä jne).

Että tiedä häntä, miten sitten oikeasti meni. Fiilikset vaihtelevat aika rajusti minuutista toiseen. Se on kuitenkin fakta, että pariin tehtävään tuli hirveästi sitä ytl:n kaipaamaa psykologia-tietoa, mutta lopuista se puuttui sitten lähes kokonaan, eipä nimittäin tullut pahemmin mainittua mitään teorioita esim. 1. tehtävässä...

Sanoisin, että C tulossa. Siitä eteenpäin kaikki on plussaa.

Perjantaina pitkä enkku, josta pitäisi saada vähintään E. Äikän L:n kämmäsin maanantaina vähintään sillä, että vahingossa unohdin kaikkien näiden vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa, että esseen sivumäärä pitäisi olla 4-5. Itse kirjoitin 3. Tyhmä minä. No, onneksi valitsin siihen 3. tehtävään (voittajat/häviäjät) sellaisen näkökulman, jota ilmeisesti muut eivät hirveästi valinneet. Se saattaa pelastaa. Ehkä...

Ja voi nominal-parkaa: minusta ne alakohdat pitää tehdä yhdeksi esseeksi. Ja esseen eteen/yläpuolelle olisi tosiaan pitänyt laittaa sen aineen tunnus ja tehtävän numero.

Ehkeivät kuitenkaan rokota moisista hirveästi.

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #77 : Maaliskuu 11, 2009, 19:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: Leamire
Ja esseen eteen/yläpuolelle olisi tosiaan pitänyt laittaa sen aineen tunnus ja tehtävän numero.
Ja me nimenomaan yritettiin kysyä tuota ainetunnusta tänään aamulla, "ei tarvi laittaa, kyllä ne on jo valmiiksi tiedossa". Olin kyllä itsekin lukenut tuon ohjeen jostain ytl:n nettisivuilta joskus, mutta kun koulussa ei kukaan tuota kertaakaan maininnut eikä edes ylipilkunviilaaja matikanopettaja joka otti kokeeni vastaan sanonut aiheesta mitään, niin minusta saa luvan kelvata ilman. Ja jos eivät erota fysiikan vastausta psykologiasta niin voi hyvä luoja, olkoot sitten erottamatta.

Toisaalta luulisin että jos se olisi ihan elintärkeää, se ehdottomasti mainittaisiin niissä itse koepapereissa (vrt. äidinkielen "merkitse kirjoitustehtävän numero otsikon eteen"). Menen varmasti huutamaan rehtorille jos siitä jotain valittamista tulee. Tosin ei kai se mikään varsinainen arvosteluperuste olekaan, ehkä se varsinainen osaaminen kuitenkin ratkaisee enemmän :)

Mutta no joo. Minä ja fyssa sovimme tänään yhteen paljon paremmin kuin prelissä, ja hyvällä tuurilla mulla voi olla jopa joku hienoinen sauma L:äänkin. E-fiilis vähintään, vaikka onhan se voinut mennä ihan penkin allekin enkä nyt uskalla riehaantua ainakaan ennen alustavia pisteitä. Tehtävät olivat yllättävän helpon oloisia, eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa että en vaan oikeasti osaa. Vastasin jopa toiseen jokeriin (siihen prismajuttuun), enkä tietysti muistanut mistään hilaspektreistä juuri mitään, mutta se viiden pisteen d-kohta houkutteli ja jos niistä a-c:stäkin edes pari pistettä yhteensä saisi.

Äikästä ei ole kyllä yhtään mitään käsitystä. Kirjoitin siitä rakkaus-ja-kuolema -aiheesta, mutta ei ollut mikään häikäisevä essee se. Tekstitaidon alustavia en ole udellut, ajattelin että voisin pyytää alustavat tulokset sitten arvosanana enkä mitään pisteitä missään nimessä, mutta en minä edes tiedä keneltä ne pyydetään (tai siis tiedän, mutta miten minä ne siltä pyydän, se on asia erikseen).

Ehkä tässä vielä ylioppilaaksi päästään :D
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Arya

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Maaliskuu 11, 2009, 19:29:37 »
Lainaus
Ja esseen eteen/yläpuolelle olisi tosiaan pitänyt laittaa sen aineen tunnus ja tehtävän numero.

Ja arvatkaapa kuka unohti laittaa?? :D
Just ihan ekat kirjoitukset ja hissaa kirjoittelin. Jännitti kamalasti. Oli muuten kamalat kysymykset, vaikka sitä kiitettävän tasoa olen ja aloin lukea jo siinä marraskuun lopulla... Mutta ei voi mitään Suomen historia ei oo koskaan ollut vahvinta. Tavoitteena olisi ollut se M tai E mut taitaa kuulkaa jäädä C tai sitä huonommaksi :/ Harmittaa kamalasti, kun se olisi ollut mun ns. bravuurini.
Kirjoittiko kukaan hissaa? Mitä mieltä olitte kysymyksistä?

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #79 : Maaliskuu 11, 2009, 20:04:33 »
Opin tänään, että ei pidä katsoa abitreenejä eikä katsella, mitä muut ovat vastanneet.

Arya, kirjotin myös historian. Ja onnistuin vastaamaan ykköskysymykseen täysin väärän kurssin perusteella - kirjoitin nimittäin vitoskurssista, koska en kuollaksenikaan muistanut ykköskurssista mitään enkä oikeastaan edes tajunnut koko kysymystä, mutta pakkohan se oli tehdä. Selitin pelkästä antiikista ja Ruotsin suurvallasta... No joo. Minusta tuntuu, että kaikki vastasivat jokereihin! (Kuin myös.) Ne tuntuivat kieltämättä yllättävän helpoilta - siis jokereiksi - mutta toisaalta en saanut haalittua oikeastaan mitään faktaa kasaan, vaan liikuin lähinnä akselilla "Saksa hävisi toisen maailmansodan ja Suomea yritettiin eheyttää", kun en muistanut lainkaan mitään mistään Kokoomuksesta tai muista puolueista. Niin että yhyy. Toisaalta, hissa on vapaaehtoinen, eli ei se niin haittaa, vaikka menisi huonommin.

Muuten, kyllä minä yritin pistää sen ainetunnuksen, mutta en vain tajunnut, miten se laitetaan! Ja lisäksi kirjoittelin kaikkia "jatkuu"-juttuja paperien alanurkkiin ja pistin jopa yhden tähden keskelle esseetä ja lisämaininnan espanjantaudista sen loppuun :'D
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #80 : Maaliskuu 11, 2009, 20:21:22 »
nominal:
Lainaus käyttäjältä: ytl
Kokelas merkitsee vastauksen otsikoksi kyseessä olevan reaaliaineen nimen tai kirjainlyhenteen ja tehtävän numeron, esim.  MAANTIEDE 3 tai GE 3, mutta ei itse tehtävää.
Tänään opin että meidän rehtoria ei kannata kuitenkaan kuunnella, sanoo se mitä tahansa :D
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Delia

• Sieluton
  • Vuotislainen
    • In This Madness
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #81 : Maaliskuu 11, 2009, 20:37:11 »
Lainaus käyttäjältä: ytl
Kokelas merkitsee vastauksen otsikoksi kyseessä olevan reaaliaineen nimen tai kirjainlyhenteen ja tehtävän numeron, esim.  MAANTIEDE 3 tai GE 3, mutta ei itse tehtävää.

En muuten maininnut missään kohtaa papereissani, että vastaan historian kysymyksiin. Eli kyllä jäi nuo kirjainlyhenteet pois. Toivottavasti ytl tajuaa lukevansa historian vastauksiani. Kuinka vakavaa luulette asian olevan? Meille ei kukaan mitään tuosta asiasta sanonut, liekö sitten ollut itsestäänselvyys muille. Muistankin (parempi myöhään kuin ei milloinkaan) lukeneeni asiasta ytl:n sivuilta, mutta ei sitä siellä kirjoituksissa tietenkään muistanut...

Ensimmäiset kirjoitukset siis minullakin pois alta, ja apua en halua enää katsoa yhtään, mitä muut ovat vastanneet. Alan vasta pikku hiljaa tajuta, että kirjoitin aika surkeasti ja unohdin puolet asioista pois. Jokerit (jotka minäkin väänsin parempien pisteiden toivossa) olivat, kuten nominal sanoikin, yllättävän helpot jokereiksi. En tainnut siltikään saada tarpeeksi selitettävää kasaan. Kummankin tehtävän a-kohtaan sain ihan kelvollisen vastauksen, mutta varsinkin 10. kysymyksen b- ja c-kohdat tuottivat tuskaa. Sain ensivääntämältä kumpaankin puoli sivua tekstiä ja sitten ihan viimeisellä tunnilla väänsin jotain ihan omaa niin, että edes vähän järkevämmältä näyttäisi. En tiedä, kuinka hyvin mahdoin onnistua. Lisäksi taisin olla ihan hukassa kaikkien alustusten kanssa, josta ihmiset puhuvat vallan kamalasti. Minä vain kirjoittelin viattomasti, enkä pahempia alustellut asioitani. Nyt alkoi pelottaa sitten senkin edestä!

Ja oletin muuten, että olisin heittänyt helposti 3. kysymyksen sen verran on antiikkia tullut tankattua, mutta kun itse asiassa aloin kirjoittaa vastausta, ei päähän tullut yhtään mitään. Mitä ongelmia siinä antiikin demokratiassa oli? Lavertelin jotain siitä, ettei naisilla ollut minkäänlaista asemaa politiikassa, kun en muuta keksinyt :D

Joo, ei ihan putkeen mennyt, mutta onneksi historian kirjoitin ylimääräisenä, joten yritän uskotella itselleni, ettei arvosanalla ole minkäänlaista väliä :) Syksyllä sitten uudestaan englannin, ruotsin ja äikän parissa. Toivottavasti paremmalla menestyksellä.

// Noh, tulos yllätti sitten luultavasti minut enemmän kuin kenetkään muun ;D E:hän sieltä sitten loppujen lopuksi tuli!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2009, 17:39:26 kirjoittanut Delia »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 12, 2009, 08:10:15 »
Itse olen ihan koukussa abitreenit-keskustelupalstaan. Samalla nimimerkillä olen siellä kuin täällä. :}
Muutenkin YO-kokeet ovat kaikessa jännittävyydessään jotenkin kutkuttavia (mitä sekin sana tarkoittanee). Varsinkin kokeiden jälkeen on kivaa pohtia, mitenköhän meni ja millaisiakohan pojoja sieltä sitten saa. Omien vastausten vertailu muiden kanssa on antoisaa, masentavaa ja mielialaa kohentavaa puuhaa.

Huomenna vuorossa englanti, se kirottu. Toisaalta enkkuni on kohentunut vähitellen, ja viime vuosien aikana luetut englanninkieliset Potteritkin ovat auttaneet asiaa. Luin myös Breaking Dawnin lukulomalla in english, ja ymmärsin jopa juonen! Ensiviikolla vielä uskonto ja matikka, joiden pitäisi olla minulle piece of cake. Haluaisin niin kovasti sen pipon ja juhlat (ja suunnittelun) <3
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #83 : Maaliskuu 12, 2009, 09:06:04 »
Itse olen ihan koukussa abitreenit-keskustelupalstaan. Samalla nimimerkillä olen siellä kuin täällä. :}
Muutenkin YO-kokeet ovat kaikessa jännittävyydessään jotenkin kutkuttavia (mitä sekin sana tarkoittanee). Varsinkin kokeiden jälkeen on kivaa pohtia, mitenköhän meni ja millaisiakohan pojoja sieltä sitten saa. Omien vastausten vertailu muiden kanssa on antoisaa, masentavaa ja mielialaa kohentavaa puuhaa.

Hehheh, minä myös. :D
Minulle on vain jotenkin mielekästä se kokeiden puiminen ja mahdollisten pisteiden arvuuttelu - jopa silloin, kun koe on mennyt penkin alle. Ja yo-kokeet ovat vielä kutkuttavampia (Röhköä lainatakseni) kuin normaalikokeet, koska ne ovat paitsi tärkeitä mutta myös sellaisia, jotka arvostellaan valtakunnallisella tasolla.

Ja Abitreeni-ohjelmaan olen koukkuuntunut jo aikoja sitten - isäkin on katsellut niitä viimeiset kymmenen vuotta. Enkä välitä oikeastaan siitä, mikä aine kulloinkin on käsittelyssä, niitä yo-tehtäviä on vain kiva katsella ja puntaroida, että olisiko itse osannut vastata mitään. ;D

Muuten, repesikö kukaan muu niille biologian parille kysymykselle? Piirrä kukka ja muodosta annetuista sanoista virke?? LOL, jos olisin etukäteen tiennyt, että bilsassa voidaan kysyä moisia, niin olisin voinut hyvinkin vaihtaa alaa ja ruveta pänttäämään tylsän opettajamme johdolla kyseistä ainetta ihan vain tuollaisten kysymysten takia. ;D

Niin, ja pakko vielä kysyä: muita psykan kirjoittajia?

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #84 : Maaliskuu 12, 2009, 22:13:06 »
Minä taas olen päättänyt ihan suosiolla jättää Abitreenit viimeaikoina väliin, syksyllä tiirailin tietysti kielten kokeiden oikeat rivit ja luin jonkin verran keskustelujakin, mutta sitten tekstitaidon jälkeen luin ensimmäisen sivun ko. aiheen keskustelua ja kun oma suoritus tuntui niin surkealta ja yleinen mielipide vaikutti (sen yhden sivun perusteella, nyttemmin sekin on alkanut tuntua vähän muulta) siltä että "olipa helppo koe", niin en viitsinyt kiduttaa itseäni lukemalla sitä pätemistä enää enempää. Mä en ole myöskään tykännyt ikinä analysoida kokeita jälkeenpäin kauhean tarkasti, tykkään kyllä puhua fiiliksista ja yleisestä tasosta, mutta aika harvoin edes kokeen jälkeen muistan miten vastasin mihinkin ja millaisia tuloksia sain. Enkä halua kauhean tarkkoja yksityiskohtia tehtävistä ainakaan nyt, se olisi yksinkertaisesti liian raastavaa ja tykkään säilyttää illuusioni :D

Minustakin tuo bilsan ykköskysymys oli aika huvittava :D Vielä joskus yläasteella joku olisi aivan varmasti kysynyt että saako niitä sanoja taivuttaa... Tosin ainevalinta ei edes tuon osalta harmita, esseevastaukset eivät ole vahvinta alaani sitä kokeen loppuosaa ajatellen, ja toisaalta fysiikassakin ykkönen oli aika sellainen hyvänmielentehtävä, siinä kun kysyttiin mm. ehkä perinteisintä fyssaan liittyvää kompaa ikinä - onko valovuosi suuri ajan yksikkö :D

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #85 : Maaliskuu 13, 2009, 19:03:20 »
Englanti ainakin vaikutti tänään tavallista helpommalta, mutta jälkikäteen vain ärsyttää! Essee kyllä tuntui menneen paremmin kuin koskaan, mutta nyt tuntuu että kirjoitin aiheen vierestä >:( Tein siis 2. aineen, living in the past, living in the future ja kerroin pelkästään roolipelaamisesta. Olisikohan tuossa pitänyt käsitellä mennyttä ja tulevaa yleisemminkin? Huoh..

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #86 : Maaliskuu 13, 2009, 20:43:29 »
Abitreenien keskustelupalstoilta voi löytää lukion opettajan tekemän oikean rivin englannin monivalintoihin. Laskeskelin tässä vähän muitakin pisteitäni, ja jos saan aineesta vähintäänkin 85 pistettä, niin silloinkin on L tulossa. Nyt jänskättää maanantaita varten siis aineen pisteet, sekä produktiivinen aukkotesti... Avoimista en ole niin huolissani, joskin yksi piste (eli kertoimineen 2) voi siitäkin ehkä mahdollisesti epätodennäköisesti mennä. Olisi kyllä enkun L aika hyvää balsamia äikän esseekokeen aiheuttamille haavoille... :D

Itse kirjoitin aineeni 1. aiheesta. Kumman helppoja olivat mokomat aiheet: oli mahdotonta valita sieltä sellaista, jota muut eivät valitsisi. Sisällöllisesti oma aineeni ei kyllä varmastikaan eroa massasta, mutta toivottavasti kielellisesti: muistin välillä korvata helppoja perussidesanoja vaikeammilla (ainakin therefore, on the other hand, however ja thus tuli käytettyä) ja yritin kyllä muutenkin viljellä vaikeampia verbejä ja adjektiiveja sekaan. Ja käytin ainakin kahdesti passiivia ja ehkä mahdollisesti kerran lauseenvastiketta. Näistähän sensorit tykkää, eikö? Toivottavasti...

Röhkö: Muistaakseni tehtävässäsi piti nimenomaan käsitellä roolipelaamista.

//muoks. Opettajat ovat jälleen keskustelupalstoilla laatineet oikeita rivejä monivalintoihin, tällä kertaa RUOTSISTA.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2009, 20:49:41 kirjoittanut Leamire »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #87 : Maaliskuu 18, 2009, 15:20:56 »
Ev.lut. uskonto meni kyllä tänään niin kökösti, varsinkin huomioiden sen että uskonnon piti olla bravuurini. :( Kuudesta esseestä tuli kuin lapsen jauhamaa sontaa, ympäripyöreää lässytystä.
Matikka saa luvan mennä perjantaina loistavasti. Tänään illalla ja huomenna luen kuin professori konsanaan.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #88 : Maaliskuu 18, 2009, 16:31:19 »
Äidinkielenopettajani mukaan esseekokeeni meni tosi hyvin, hän antoi siitä 50 pistettä. Jos se ei tipu, eivätkä myöskään tekstitaidon pisteet, niin E olisi tulossa :) Jos pisterajat pysyvät samana kuin syksyllä, niin olisi varaa pudota 5 pistettä, jotta sen E:n sieltä saisin. Täytyy toivoa parasta!
Ruotsi taas......luulin että se olisi semmoinen ihan perusjuttu, että ei siitä mitään huippuarvosanaa saa, mutta läpi helposti kuitenkin ja tavoitteenani oli C, mutta saas nyt nähdä meneekö edes läpi. En ottanut edes vastausrivejäni ylös, joten en voi tarkistaa noista ylempänä laitetuista edes. Täytyy toivoa että tulisi edes A. Harmittaa kyllä, kun olen ruotsissa ollut aina kuitenkin kasin oppilas ja nyt sitten epäonnistuin ihan kunnolla, ainakin tuntuu siltä.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #89 : Maaliskuu 18, 2009, 16:41:03 »
Joo, tuo uskonto oli aika ihmeellinen. Mutta ottaen huomioon, kun viimeksi kirjoitin ussan '07, niin tämä meni huomattavasti paremmin, joten odotan saavani vähintään C:n.

Lukiessani tätä varten, ajattelin, ettei siellä kuitenkaan mitään hindulaisuuten liittyvää kysytä, joten jätin sen vähemmälle huomiolle. Eiköhän sitten etusivulla ollut ne kolme pirun kuvaan liittyen hindulaisuuten. Noh, jotain sain kirjoitettua niistä, mutta se se OM-symboli oli aivan hämärän peitossa ja vasta jälkikäteen tajusin mikä se oli. LOL sentään. Mut joo. Sen ekan tehtävän lisäks tein tehtävät 3,4,5,6 ja 7. Ne oli mielestäni ne helpoimmat. Tosin vastauksistani tuli jotain kuraa, mutta luulen, että saan niistä kyllä ihan tarpeeksi pisteitä saadakseni ainakin tuon C:n.

Perjantaina ois sit matikka. Saa nähdä mitä siitä tulee. Toivottavasti nyt ainakin se 7 pistettä, et pääsis läpi. Ellei ne nyt mee nostamaan lyhyen matikan pisterajaa... Enkun ja äikän tuloksii en oo ees kysyny. Ei uskalla. Yritän kerätä rohkeutta ja kysyä ensi viikolla, kun käyn koululla.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #90 : Maaliskuu 18, 2009, 20:00:21 »
En ottanut edes vastausrivejäni ylös, joten en voi tarkistaa noista ylempänä laitetuista edes.

En minäkään ottanut ylös, mutta kun katsoin tehtävävihkoa (löytyy abitreenien sivustolta ruotsi-kohdasta, kuten myös toi oikea rivi), niin tuli kyllä kummasti mieleen jokaisen kohdan vastaukseni. Kannattaa kokeilla.

Psykologiasta... Alustavat pisteet ovat 27, eli E. Mutta opettaja varoitteli rajojen kiristymisestä. Että voi olla, että tulee jo kolmas M, joka on E:n rajasta kolmen pisteen sisällä...

Niin, ja järkytyin siitä, että sain 8.tehtävästä vain 3 pistettä. Opettaja sanoi, etten selostanut tutkimusta tarpeeksi, en esim. maininnut prosenttilukuja. Tuli sellainen wtf-olo: minun mielestäni tehtävässä olennaista oli tulosten ja ilmiön (mielialan vaikutus oppimiseen) suhteen ja ilmiön itsensä kuvaileminen ja analysoiminen, ei niinkään pikkutarkkojen tietojen esittely. Odotin täysiä pisteitä, lukujen puutteistakin rokottaisin itseäni vain yhden pisteen verran. En halua kuulostaa ylimieliseltä tai mitään, mutta tämä kyseinen essee oli mielestäni ehkä paras psykan esseeni koko lukion aikana ja ansaitsisin kyllä enemmän pisteitä.

Mutta kuten opettajakin lohdutti, voi olla, että sensori tulkitsee tehtävän samalla tavalla kuin minä (eli keskeistä tuo mainitsemani asia eikä tulosten konkreettinen selostaminen lukujen avulla) ja nostattaa pisteitäni. Toivottavasti, sillä tunnen tällä hetkellä itseni todellakin väärinkohdelluksi: eikö pisteitä pitäisi tulla asian kypsästä ja monipuolisesta käsittelystä ennemmin kuin noista luvuista? Tietenkin tehtävänantoa pitää esseen vastata, mutta mielestäni esseeni vastasikin. Selostin tutkimuksen tulokset vain laveammin, tyyliin "Samanlainen mieliala niin oppimis- kuin mieleenpalautustilanteessa yleensä takaa parhaimman oppimistuloksen, kuten tutkimuksen tuloksistakin käy ilmi. Tämä luultavasti selittyy sillä, että - ".

No, toivottavasti nyt pisteitä tulisi enemmän. Suoraan sanottuna ei niiden muiden esseiden pistemäärillä niin hirveästi väliä ole, tämä essee kun sattui olemaan juuri se, jonka ajattelin menneen ihan täydellisesti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2009, 20:03:40 kirjoittanut Leamire »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #91 : Maaliskuu 27, 2009, 12:36:52 »
No, millaisia alustavia pisteitä ovat ihmiset saaneet? Suuria yllätyksiä? Pettymyksiä?

Mulla meni muuten odotusten mukaisesti ja ylikin, paitsi englannin kanssa. Sain tuossa juuri enkun pisteet, ja olin saanut 65 pistettä kuuntelusta! Huonoimmillaan pisteitä on tullut aikaisemmin 75 ja parhaimmillaan 88, nyt siis 65.. Ja kirjallinenkaan kun ei aivan nappiin mennyt, niin magna on aika varmasti tulossa. Olen kyllä tuohon vähän pettynyt, kun tykkään enkusta ja oon siinä mielestäni hyvä. Ja siis tiedän, että pystyn parempaan! Nyt saa taas paperihakuun ainakin yhden pisteen vähemmän... Pitää katsella uusiksi, minne puolelle haen teknilliseen tiedekuntaan, ettei vaan käy niin etten pääse mihinkään. Noista muista arvosanoistakin kun on pientä epävarmuutta.

Nyt kiinnostaakin siis kovasti, miten muilla on erityisesti tuo englanti mennyt? Onko tullut floppeja? Tiedän ainakin myös poikaystäväni flopanneen, E:tä odotti ja C:nä lähti.
Humor me.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #92 : Maaliskuu 27, 2009, 15:00:51 »
noniin, kaikki meni ainakin läpi:) Äikkä siis lähti E:nä, ruotsi B:nä, mutta saattaa nousta C:hen jos pisterajat laskee syksystä yhtään, psykologia C:nä ja enksuta en tiedä, kun kirjoitin sen jo syksyllä (B tuli), enkä ole jaksanut käydä kysymässä, kun kuuntelut meni huonosti taas, joten tuskin nousee.

Pelkään eniten, että äikkä laskee, koska E olisi upea saada. Myö psykan kanssa vähän pelottaa, koska koe oli periaatteessa helppo, että pisterajat nousevat....ja silloin minun ceeni laskee beehen, koska siinä oil vain muutama piste varaa. En siis tosiaan lukenut psykaan muuta kuin kahtena edellisenä iltana että ei ihmekkään kun ei mennyt ihan nappiin. Toisaalta en minä varmaan tee yo-todistuksella muuta kun pyyhi perseeni, koska jatkokoulutukseen haen kuitenkin lukion päättötodistuksella parempien arvosanojen takia. Tärkeintä että kaikki menivät läpi.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #93 : Maaliskuu 27, 2009, 21:39:24 »
Minun tilanteeni on tällä hetkellä tämä: äikkä E, enkku L, psyka E, ruotsi C ja venäjä B. Enkku ja psyka ovat kuitenkin sellaisia, etteivät kestä kuin korkeintaan yhden tai kahden pisteen rajan korotuksen, joten jännitettävää riittää...

Äikkä oli suuri pettymys (koko lukioajan ainoa tavoite on ollut äikän L, edes valmistuminen ei ole ollut yhtä tärkeää), menin vieläpä munaamaan esseen, joka on kahdesta osa-alueesta se vahvempi. Vieläpä tyhmä moka, ajattelin taas liian abstraktisti. Mutta tilanne on mikä on ja sen kanssa on elettävä. Menen uusimaan keväällä, jos en E:n avulla pääse yliopistoon.

Enkku on suuri riemunaihe, siitä ei oikein uskaltanut edes unelmoida, vaikka periaatteessa kaiken osuessa kohdalleen voisi olla mahdollistakin. Nyt sitten ilmeisesti osui. Toivotaan vain, että se raja pysyy 270:ssä pisteessä...

Ruotsin C ja venäjän B olivat myös mukavia yllätyksiä, olin varautunut B:hen ja A:han. Psyka oli oikeastaan ainoa aine, jossa tuo E oli jotenkin oletusarvosana, vaikka lukemisieni perusteella olisin varmaan kyllä tyytynyt vähempäänkin. Mutta hyvä näin.

Mitä veikkaatte, nouseeko enkun pisterajat? Siitä on aika paljon spekulointia abitreeneissä: osa uskoo, että nousee paljon, kun taas ilmeisesti opettajat pitivät ihan normikokeena. Ruotsin rajat nyt tulevat tippumaan joka tapauksessa, se nyt on selviö sen kuuntelun jälkeen.

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #94 : Maaliskuu 28, 2009, 11:08:33 »
Mitä veikkaatte, nouseeko enkun pisterajat? Siitä on aika paljon spekulointia abitreeneissä: osa uskoo, että nousee paljon, kun taas ilmeisesti opettajat pitivät ihan normikokeena. Ruotsin rajat nyt tulevat tippumaan joka tapauksessa, se nyt on selviö sen kuuntelun jälkeen.
Yleensä keväällä ovat pisterajat aina olleet hieman matalempia kuin syksyllä, mutta toisaalta viime syksyn  pisterajat olivat ennätysalhaiset syksyn pisterajoiksi, joten ei sitä tiedä. Olen kuitenkin sitä mieltä, vaikka en nyt englantia kirjoittanutkaan, että kyllä esimerkiksi about 273:lla on jo aika turvallisilla vesillä.

Mutta joo, omista kirjoituksistani... Pakko tulla tännekin pröystäilemään. Tällä hetkellä näyttäisi vahvasti siltä, että rivi olisi viisi L:ää ja kolme M:ää, eli ainakin omasta mielestäni ihan kelpo rivi ;) Ok, myönnettäköön, että esimerkiksi äidinkielen 94 oli käsittämätöntä tuuria, tein esseen Lähi-idän rauhattomuudesta, josta sain 55, mikä oli sinänsä ihan odotettua, sillä esseessä olen aina ollut hyvä, mutta tekstitaidon 5-4-4 oli niin paljon yli odotusten, että hohhoijjaa. En ollut ennen kirjoituksia koskaan saanut viittä pistettä, ja neljän pisteen vastauksenikin olivat laskettavissa yhden käden sormilla. Lähdin siitä, että hyvä jos äidinkielestä saisi E:n, mutta kyllä L:kin kelpaa. Toisaalta kaikki tekstitaidon pisteeni olivat sellaisia, jotka voivat helposti laskea, mutta en jaksa uskoa, että sensorit laskevat kaikkia kolmea tai että ne laskevat myös esseetäni, joka oli oikeasti ihan kelpo raapustus.

Englannin ja psykologian L:t sain jo ennen tätä kevättä, englanti oli aika itsestäänselvyys, englanninluokalla kun olin, siinä missä psykologia oli jo hieman tuuriakin, koe ei mennyt nappiin, mutta L tuli viimeisellä pisteellä. Nyt kirjoittamistani aineista L tulee varmaan vielä pitkästä matematiikasta, 58 pistettä on kyllä turvallinen, ja fysiikan 45p riittää, ellei sitä lasketa, rajan kun arvellaan olevan 43 tai 44:ssä. Kumpikin oli aika odotettua, keskiarvoni olivat kuitenkin kummassakin, matikassa aika reilusti, kympin puolella.

Lyhyet kielet saksa ja ruotsi ja kemia näyttäisivät olevan M:iä, ruotsista olisi voinut tulla E, mutta sitten kuuntelusta tuli 49 :P. Kemiakin meni hyvin siihen nähden, että en ole tehnyt sen eteen yhtään mitään koko lukiossa, ja saksa nyt oli alun perinkin täys läppä, vaikka olenkin opiskellut sitä viidenneltä luokalta. Ei kyllä nämä M:n aineet jaksa oikein kiinnostaa, muuten menestys kun on ollut niin loistavaa. Eihän nuo viisi ällää todellakaan varmoja ole, fysiikka ja äidinkieli voivat ihan hyvin tippua, mutten jaksa millään stressata niistä. Kyllä uskon, että ainakin neljä ällää tulee, ja se olikin alkuperäinen tavoitteeni.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Maaliskuu 29, 2009, 11:31:04 »
Lakki taitaa tulla! Kaikki aineet lähtivät lautakuntaan reilusti hyväksyttyinä, äidinkieli ja matikka juuri ja juuri E:nä. Englannista luultavasti B, uskonnosta M. ^_^ Uskonnosta tavoite oli joskus L, mutta vaikean kokeen ja itsetutkiskelun jälkeen tuohon M:nkin on helppo tyytyä.

Poissa Eulalia

• Tahmatassu
  • Vuotislainen
  • They say that promises sweeten the blow
« Vastaus #96 : Huhtikuu 07, 2009, 21:03:39 »
Huomasin vasta nyt, että täällä on tällainenkin topic, joten päätin tulla leijumaan.

Eli viime syksyltä on kasassa ruotsin E ja yhteiskuntaopin E sekä historian L.
Nyt tämän kevään kirjoituksissa oli tavoitteina englannista, äidinkielestä ja lyhyestä ranskasta E, ja lyhyestä matikasta halusin vain läpi.
Näin alustavien pisteiden perusteella kuitenkin näyttää menneen yli odotusten. Englanti ja äidinkieli ähtivät lautakuntaan Laudatureina, ja uskoisin, ettei niille tapahdu siellä mitään dramaattista. Matikka lähti Magnana, mikä on mielestäni ihan käsittämätöntä - olen ihan täysi taukki matikassa. Viime syksyn pisterajat olivat tosin aika alhaiset, että pidän hyvinkin mahdollisena, että rajat nousevat yli sen neljä pistettä, mitä minulla olisi varaa antaa nousta. Ainoa "pettymys" olikin sitten se lyhyt ranska, josta niin kovasti haaveilin saavani Eximian. Se on nyt ihan E:n alarajalla, ja pelkään pahoin, että putoaa. Yritän kovasti selittää itselleni, että jos kaikki muut on mennyt odotuksia paremmin, niin kyllä se yhden ranskan M:n kompensoi, mutta silti harmittaa ihan pirusti.

Onnea kaikille niille, jotka saavat keväällä lakin :)
Well content loves the silence, it thrives in the dark with fine winding tendrils that strangle the heart.
Eulalian aikaansaannokset

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #97 : Huhtikuu 07, 2009, 23:51:32 »
Vähänkö naurattaa: laskin venäjän alustavani väärin! :D
Lähetin opelle aikoinaan viestiä, että jäipä harmittavan vähästä kiinni, ettei tule C:tä. Viikonloppuna vasta kävin katsomassa sähköpostin ja siellä oli tällaisen sisällön sisällään pitävä viesti:

Mitä puhut B:stä ja C:stä? E tai ainakin varma M sullehan on tulossa!

OMG. O_O

E? Venäjästä? Oikeasti? Venäjästä?!

Olen aika taivaissa tällä hetkellä. Voitte kuvitella, kun olin tyytyväinen siihen B:henkin. :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2009, 23:57:58 kirjoittanut Leamire »

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #98 : Huhtikuu 08, 2009, 12:28:27 »
Aika perushyvää tasoa ovat alustavat tulokset minulla. Kaikki aineet jotenkin jäivät hieman alakanttiin siitä, mitä ajattelin, kun taas syksyllä ylitin uskonnossa tavoitteeni ihan reilusti (sain E, tavoite oli C).

Ruotsi lähti C:nä, mihin olen oikein tyytyväinen, koska minulle oli sanomattakin selvää, että se on heikoin aineeni ja kuuntelu meni ihan täysin penkin alle.

Äidinkieli sen sijaan on pelottavasti juuri tasan E:n rajalla ja jos rajat muuttuvat, se saattaa tippua M:ään. Ei kiva ollenkaan, kun ykkösvuonna olin niin vahvasti kiinni L:ssä ja olen ollut ala-asteelta asti ollut erittäin vahva kirjoittaja. Noh, E:hen olen tyytyväinen, jos se nyt sieltä tulee, koska tekstitaidon jälkeen en edes ajatellut L:ää enää.

Matikka oli todellinen pettymys. Kaikki varmasti odottivat minulta - minä itse mukaan lukien - L:n suoritusta ja luinkin siihen ihan hulluna. Se oli oikeastaan ainoa L:n toivoni ja aika varmakin sellainen. Menin kuitenkin mokaamaan koko homman ja viimeisen tunnin aikana alkoi jo itkettämäänkin, kun tajusin, etten vain pysty enää laskemaan yhtään tehtävää loppuun asti, vaikka kolme oli vielä jäljellä. Huh, oli aika lamauttava kokemus. Nyt pidän peukkuja, etteivät rajat ainakaan nouse, koska olen ihan E:n alarajalla - kaksi tai yksi pistettä yli. M olisi aivan liian kova pala.

Muut aineet ovat olleet minulle ihan ok, mutta vähän jää kyllä kaivelemaan tuo englanti, jonka uusin nyt ja nostin siis B:stä M:ään, joka on siis todella hyvä ja olen sillä M:llä ylittänyt alkuperäisen tavoitteeni, joka oli C, mutta kyllä se silti kirpaiseen, kun jää kolme pistettä E:n rajasta. Varsinkin, kun jätin vahingossa yhden avokysymyksen tyhjäksi, vaikka tiesinkin vastauksen. En saanut vastaustani vaan mahtumaan annetuille riveille niin päätin palata siihen aineen jälkeen ja muotoilla vastaukseni kunnolliseksi. Palautin kuitenkin kokeen heti aineen valmistumisen jälkeen ja tajusin vasta päivää myöhemmin unohtaneeni kirjoittaa sen vastauksen sinne.

Ranskassa alitin tavoitteeni, joka oli E, mutta en nyt tiedä voiko M:ää pitää mitenkään häpeällisenä arvosanana. Vähän vaan harmittaa, kun onnistuin normaalia paremmin kuunteluosiossa ja nyt sitten alitin oman tasoni reilusti aineessa. Olen aina kirjoittanut ranskassa aineista 82-97 pistettä ja nyt jäin sinne seitsemäänkymmeneen viiteen - ensimmäinen kahdeksankymmenen pisteen alitus. Niistä pisteistä se E jäikin kiinni.

Kokonaisuutena olen kuitenkin ihan tyytyväinen, vaikka olinkin odottanut hieman parempia aloituspisteitä yliopistohakua varten, mutta mutta... Näillä mennään nyt ja tärkeintä kai on, että tiedän tehneeni parhaani ja onnistuneeni hyvin.
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #99 : Toukokuu 14, 2009, 08:06:53 »
Huomenna sitten saapuvat tulokset koulu(i)lle. Jännittää! Olen melko varma läpipääsystä (tai sitten tipun korkealta), mutta kaikki arvosanani keikkuvat ärsyttävästi rajoilla: enkku B/C, äikkä M/E, uskonto C/M ja matikka M/E. Jos kaikki aineet tulevat alempina takaisin, ottaa varmaan vähän pannuun.
Olen jo askarrellut kutsut melkein valmiiksi ja lähetän ne huomenna jos pääsen ylioppilaaksi. Parille kaverille olen jo antanut kutsun. Pari päivää sitten leivoin pakkaseen marmeladipiparkakkuja. Juhlamekkoni ostin jo pari kuukautta sitten, ja olen varannut ajan kampaajalle. Toivottavasti pääsen vielä sellaisen piponkin ostamaan. Äiti on siivonnut ihan hulluna jo pari viikkoa..