Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 30976 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
Yo-kirjoitukset vol. 2
« : Maaliskuu 22, 2008, 23:22:02 »
Ensimmäinen viesti vanhasta topicista:

Mitä kirjoitit/kirjoitat tänä syksynä/keväänä?

Tavoitteesi?

Onko yritys ensimmäinen, toinen, kolmas...?

Ja muuta löpinää.

//Keskustelua myös yleisellä tasolla. Ei enään pelkästään tämän syksyisistä. Kiitos. ~m
Ja anteeksi, hävitin vahingossa yhden viestin. En usko että sillä on paljon merkitystä mutta syy on minun kuitenkin jos se jotakuta vaivaa
Ja vielä se että vaikka olette todellakin hyvin kirjoittaneet ja onnellisia siitä, niin koittakaa saada niihin viesteihin muutakin asiaa kuin se "sain ällän matikasta, ihanaa" vaikkapa pieni analyysi siitä oletteko tyytyväinen ja kuinka vaikealta se tuntui kun sitä teitte.

Eli jatketaan tästä siihen mihin Yo-kirjoitukset-topicissa jäätiin. Ja edelleen peräänkuulutan muutakin kuin vain tuloksilla tuulettelua.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Kitiara

• Ankeuttaja
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2008, 08:27:41 »
Pakko tulla höpöttelemään kirjoitusjuttuja. Ei tee mieli lukea. Olen siis myöskin tämän kevään abeja. Aloitin kirjoitusurakkani syksyllä 2007, jolloin kirjoitin pitkän englannin (C, pakollinen), historian (M, pakollinen) ja maantiedon (M). Nyt keväällä jatkoin uusimalla englannin ja kirjoittamalla myös äidinkielen (pakollinen), ruotsin keskipitkänä (pakollinen) ja biologian.

Biologia on siis enää ainoa edessä oleva, huomenna istun sitä kirjoittamassa. Olen kauhusta kankeana varmaan ensimmäistä kertaa ennen kirjoituksia. Kadun sitä että ilmoittauduin kirjoittamaan ainetta jota en takuulla osaa. Pidän kestävä kehitys -tyyppisestä "isosta biologiasta", siis käytännönläheisestä sellaisesta. Heti kun aihepiirit menevät käsinkosketeltavaa pienemmiksi kiinnostukseni hiipuu aika nopeaan. Tämä yhdistettynä laiskaan lukemiseen on hiukan kohtalokas yhdistelmä, kun huomenna pitäisi istua salissa. Minun tuurillani en millään pysty kirjoittamaan kuutta esseetä jostain ilmastonmuutoksesta ym, vaan mukaan on väkisinkin pakko ottaa jotain mistä en tiedä tuon taivaallista. Koska olen laiskana ihmisenä lukenut aivan liian vähän, tietomääräni on siis todella aika heikkoa. Biologia ei ole minulla pakollisena aineena, mutta erehdyin jossain pahuksen mielenhäiriössä ruksimaan sen kuudentena valintana. Pidän biologiasta mutten osaa sitä.

Muuten kirjoitukseni ovat menneet ihan hyvin, millä yritän lohduttautua. Englanti ja äidinkieli ovat minun toivoni tässä urakassa. Äidinkielestä tähtäimessäni on L. Tekstitaidon kokeen pistemääräni oli kertoimineen 36 ja esseistä olen muuten kirjoittanut 55p suorituksia. Jos nyt onnistuin samaan, tuloksen pitäisi olla 91p ja sillä saisi jo ällän elleivät joko pisterajat nouse tai minun pisteeni laske. Se olisi surkeaa, sillä näin tippui jo syksyllä E:nä lähtenyt historiani parin pisteen kurotuksella, kun pisterajat nousivat. Englannin C oli syksyllä oma mokani, tällä kierroksella toivon E:tä. Olen kielessä hyvä, mutta mokasin syksyllä kuuntelussa pahasti. Se oli ensimmäinen kirjoituskertani, ja jännitin paljon - tarkalleen ottaen noin 25 pisteen verran normaalista suoritustasostani. Ei paljon tehnyt mieli enää kirjalliseen panostaa, kun uusiminen oli jo varmaa. Mitä noihin muihin tulee, niin ruotsista jos rääpisin C:n, olisin tyytyväinen. Vähempään petyn, paremmasta en pahakseni pistäisi. "Lopputulostavoitteeni" olisi siis englanti E, äidinkieli L, ruotsi C, biologia x + jo olemassaolevat tulokset maantieto M ja historia M.

Pahus että hakkaan päätäni sen biologian kanssa. Olen jo laatinut sotasuunnitelman itseni varalle. Luen nyt aamupuolella pari tuntia, käyn kysymässä koululla alustavia tuloksia jo tehdyistä kokeista, syön ja tulen jatkamaan lukemista. Jos vaikka äidinkielestä saisin nyt sen toivomani tuloksen, saan voideltua sillä itseäni henkisesti sen verran että onnistun pinnistämään itseni vielä huomenna hengissä biologian salista ulos. Enköhän biologiasta läpi selviä joka tapauksessa, mutta toiveeni tuloksieni suhteen olivat vain niin paljon korkeammat. Olin tavoitellut sitä, etten saa mitään magnaa huonompaa papereihini. Ruotsin suhteen olen valmis kestämään poikkeuksen vaikken ylpeä siitä olekaan, mutta jokin biologian kaltainen harhaveto jo ilmoittautumisvaiheessa pistää kyllä nyppimään. Höh.

Koska kirjoittamiseni näyttää olevan vain omaa stressinpurkupohdintaani, vetäydyn tällä kertaa. Jospa vaikka kuitenkin kipaisisin jo nyt kysymään kansliasta niitä tuloksia.. Samalla voisin sopia parin viimeisen kurssin tenttimisestä. Ovatko vuotiksen muut abit jo saaneet 75 kurssia kasaan?

//edit vielä. Kävin kyselemässä alustavia tuloksia. Äidinkieli E (4 pistettä vajaa L, nyt toivotaan että nousee!!) ja enkku M. Muita tuloksia vielä odotellaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2008, 21:27:14 kirjoittanut Kitiara »

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2008, 19:14:32 »
Ei kannata surra, vaikka kirjoitukset eivät menisikään kovin hyvin. Jatkokoulutukseen voi päästä huonollakin yo-todistuksella ja yliopistossa on kiintiöt, jolloin huomioidaan yo-todistus ja valintakoe tai pelkkä valintakoe.

Kannattaa aina muistaa myös avoin yliopisto ja avoin ammattikorkeakoulu, joissa voi opiskella aika paljon tutkintoon suoritettavia opintoja. Tällöin voi päästä hyvällä opintomenestyksellä ainakin yliopistoon ilman pääsykoetta erillisvalinnassa. En tiedä onko ammattikorkeakoulussa erillisvalintaa, ja voi olla että sillä pääsee vain aikuiskoulutuslinjalle.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa innna

• vuotislapsi
  • Vuotislainen
  • kun olet kohdallani viulut soittavat taustalla
« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2008, 23:37:12 »
Itselläni loppui siis koko kirjoitusrumba viikko sitten ruotsin kirjalliseen kokeeseen. Aloitin syksyllä 2007 englannilla ja yhteiskuntaopilla, jotka olivatkin helppoja nakkeja, laudatur englannista ja eximia yhteiskuntaopista. Oikeastaan olisi ehkä ollut parempi, jos olisin mokannut edes jomman kumman noista, sillä täysin lukematta E ja L ei varsinaisesti nostanut opiskelumotivaatiota.

Nyt keväällä vuorossa oli pitkä matematiikka, äidinkieli ja ruotsi.
Harmittaa oikeasti ihan älyttömästi, että matikan koe oli niin järjettömän helppo - keskimäärin pisteitä taisivat suunnilleen kaikki saada jotain viidenkymmenen ja kuudenkymmenenkuuden väliltä. Oma paperini lähti YTL:aan siis 50 pisteenä, joten palaa takaisin mitä ilmeisimmin M:nä. Hirveä sääli, panostin tuohon matematiikkaan kuitenkin eniten kaikista kirjoittamistani aineista. Ruotsin lähtöpisteitä en ole vielä kysynyt, mutta C vaikuttaa todennäköisimmältä, tai siis sitä tasoa uskoisin olevani. Äidinkieli lähti E:nä (84 pistettä yhteensä), mutta tuotakin tietenkin saa vähän jännittää, että mahtaako se tippua magnaan.

Kirjoitukset olen ottanut oikeastaan aika huumorilla, enkä ole panostanut tippaakaan mihinkään noista lukuunottamatta tuota matematiikkaa. M on toki hyvä saavutus niinkin "haastavasta" aineesta (pitkä matematiikka oikeasti on aika ponnistus, ainakin minusta), mutta kyllähän se L E E E C -rivi olisi kauniimmalta YO-todistuksessa näyttänyt. Jatko-opiskelujen kannalta noilla kirjoituksilla ei niin kamalasti painoa ole, tietojenkäsittelytieteiden laitokselle kun on pääsykoekin. Tietenkin sitten jos satun pääsemään papereilla teknilliseen tiedekuntaan (tietotekniikka tai informaatioverkostot), olen todella iloinen, mutta diplomi-insinööriys on vain kaukainen haave. Tuolla arpomallani lottorivillä kun saisi jo hyvin lähes täydet aloituspisteet TOL:lle, ja pääsykokeissa en voi kämmätä.

Mutta ihana juttu kun kirjoitukset ohitse, ei minua kyllä sinänsä kirjoittelu haitannut. Koetilanteet olivat ihan mukavia, ja aika meni kirjoitellessa nopeasti. Nyt sitä sitten nautiskellaan yleissivistykseni huippukohdasta! Akateeminen maailma odottaa, ja lukiosta olen omasta mielestäni saanut aika hyvät eväät tulevaisuuteen.
"Somewhere, something incredible is waiting to be known." - Carl Sagan

Poissa Saphire Tulenpunainen

• Kliseitä rakastava
  • Hirnyrkki
  • UGH!
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2008, 23:13:34 »
Itse jo panikoin vuoden päästä olevaa kirjoitustani: Filosofiaa. Pelkään, että jäädyn totaalisesti kokeissa tai en muista yhtään mitään kun pitäisi kirjoittaa. Onneksi filosofian kursseja on vain viisi, mutta silti. Haluan siitä L:n, mutta pelkään, että jos saan huonomman, en ole tyytyväinen itseeni ja stressaannun ja pelkään tulevia kokeita.

Toisaalta minulla on todella hyvät saumat. Molemmista kursseista kymppi, kolmonen ja nelonen syksyllä ja kertaava kurssi on aina keväällä, joten minula olisiihan loistava tilaisuus vetäistä laudatur. Ei minulla hätää ole. Mutta henkisesti kyllä: Olen paniikissa jo pelkästä ajattelemisesta.

Vaikka YO-kokeet eivät eroa normikokeista hirveästi, niin silti kuvittelen aina, että mitäs jos siellä onkin joku kysymys, mihin en osaa vastata? Mitä jos en muistakaan mitään filosofin teoriaa?

Eräs tuttavani sanoi, ettei pystynyt edes nukkumaan kunnolla, vain kolme tuntia yössä. Huh, aika kammottavaa olisi istua salissa kuusi tuntia nukuttua tuskin ollenkaan. Ja energiajuomaa on turha edes ajatella, kun pitää juosta vessassa koko ajan.

Toivotaan että onnistun, katsotaan vuoden päästä uudestaan. Pitänee yrittää rauhoittua, johtuu varmaan tulevasta koeviikosta tämäkin panikointi. ^^;
"Minä annan kaiken ja enemmän tuli polttaa uskon mihinkään, mitä sitten jos sielun menettää. Mutta on vaan pakko roikkuu perässä."  I want stay Together Forever.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2008, 23:23:51 »
Eräs tuttavani sanoi, ettei pystynyt edes nukkumaan kunnolla, vain kolme tuntia yössä. Huh, aika kammottavaa olisi istua salissa kuusi tuntia nukuttua tuskin ollenkaan. Ja energiajuomaa on turha edes ajatella, kun pitää juosta vessassa koko ajan.

Itse nukuin aikoinaan englannin kirjallista edeltävänä yönä vain 3 tuntia. Aamulla oli huono olo, ja söin aamiaista pakon edessä sillä mitään en meinannut saada syötyä. Söin eväitä kokeen aikana kuten ennenkin, mutta taistelin pahoinvointia vastaan. Ajattelin, että se koe menee varmasti huonosti mutta kuitenkin ylitin odotukseni. Sain kirjoitelmasta, luetun ymmärtämisestä ja aukoista paremmat pisteet kuin ikinä englannin kursseilla harjoituksissa joten eivät ne lyhyet yöunet välttämättä pahasta ole. Aivoista ei vielä tiedetä paljoa mitään, joten mistä tietää vaikka aivoni olivat tavallista aktiivisemmat jotta varmasti pysyin hereillä. No tuskinpa...
Yleensäkään yksi huonosti nukuttu yö ei tee pahaa, mutta usea sellainen yö etenkin peräkkäisinä päivinä voi sairastuttaa vakavasti.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2008, 23:33:47 »
Vaikka YO-kokeet eivät eroa normikokeista hirveästi, niin silti kuvittelen aina, että mitäs jos siellä onkin joku kysymys, mihin en osaa vastata? Mitä jos en muistakaan mitään filosofin teoriaa?

Sinulla on kuitenkin jonkun verran varaa valita niistä kysymyksistä. Ei siis ole mikään maailmanloppu vaikket ymmärtäisikään paria kysymystä, mikä on aika todennäköistä että sieltä löytyy sellaisia kysymyksiä joihin et osaa vastata.
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Kitiara

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2008, 23:25:06 »

Sinulla on kuitenkin jonkun verran varaa valita niistä kysymyksistä. Ei siis ole mikään maailmanloppu vaikket ymmärtäisikään paria kysymystä, mikä on aika todennäköistä että sieltä löytyy sellaisia kysymyksiä joihin et osaa vastata.

Ei tässä suhteessa tosiaan hämminkiä. En historiaa kirjoittanut, mutta jokusen muun reaalin kylläkin. Koepaperissa on aina enemmän kysymyksiä kuin mitä vastauksia vaaditaan, ja siitä saa valikoimalla pudotettua ne tehtävät suoraan pois joista ei ole oman osaamisensa suhteen varma. Ja itse koetilanne on jopa melko mukava ainakin meillä, ihan mielellään siellä sen kuusi tuntia istuu. Tietysti riippuu hiukan tietomääristäkin, jos homma on hanskassa ja kirjoitettavaa löytyy korvienvälistä niin mikä jottei. Siellä hiljaisuudessa on melkein mukavampaa tehdä koetta kuin tavalliseen malliin koeviikolla jossain auditoriossa, jossa on kuitenkin koko ajan taustaääniä. Mitä stressiin tulee, niin onnistuin ainakin itse sulkemaan sen aika hyvin useimpien aineiden kohdalla pois ajattelemalla yksinkertaisesti, ettei se hyödytä mitään. Tulee mitä tulee, ei siinä stressi auta ainakaan jos on yhtä kamala stressaavana kuin minä. Jos pieni hätä auttaa lukemisessa, niin mikä jottei, mutta jos se menee tavallani pelkkään hermoiluun niin unohda ressi ja anna mieluummin palaa vaan.

Tuli muuten hermoilusta mieleen. Yläasteen alkuaikoina aikanaan ajattelin aina mielessäni, että menen lukioon mutten ikinä suostu osallistumaan kirjoituksiin. Ajattelin, että en ikinä jännitykseltäni uskaltaudu sellaiseen kauheaan näytön paikkaan, kyllähän sitä nyt pelkällä lukiotodistuksella jo periaatteessa pärjäisi. Nyt lukion käytännössä jo ollessa ohi muistin jokin aika sitten tuon ajatukseni, ja pisti hiukan hymyilyttämään. Kun kirjoituksien aika lopulta oli, se ei ihan niin kamalan jännää kuitenkaan ollut kuin sitä olisi tuolloin ajateltu. Kuitenkin siellä oli jokunen muukin samaan aikaan ihan yhtä kipsissä.. Tavallaan koko lukioaika valmistaa niin suoraan kirjoituksiin, että lopulta niiden alkaminen tuntuu jo luonnolliselta. Ykkösvuonna olin ärsyyntynyt siitä että opettajat jo jallittivat meitä tekemään kurssivalintojamme kirjoitussuunnitelmiemme mukaan, vaikka harva tiesi vielä mitä aikoo ylipäänsä kirjoittaa. Joka aineessa sivuttiin alusta asti vanhoja yo-tehtäviä ja vähän väliä opettajat jaksoivat mainita jostain vanhasta sensorijutusta tai vastaavasta kirjoituksiin liittyvästä jutusta. Ei sitä oikeastaan ennen yo-kokeita edes tajua kuinka hyvin opettajatkin itse asiassa hommansa hoitavat tämän jutun suhteen, kun esimerkiksi kielissä harjoitellaan ihan aidoilla yo-kuunteiluilla ja teksteillä heti alusta alkaen ja muutenkin hommaan totutetaan välillä puolihuomaamatta. Kun sen aika tulee, systeemi on jo niin tuttu ettei kirjoitushomma enää nosta tunteita kuin lähinnä oman suoriutumisen osalta.

Tuli muuten mieleen noista Saphiren (?) viestissä luetelluista kursseista, että jos stressiä vähentää niin meillä pienten lukioiden plikoilla on tietopohjaa kurssien suhteen vielä vähemmän. Esim. filosofiaa ei "minun" koulussani (n. 150 oppilasta lukion puolella) periaatteessa järjestetä kuin pakollisen kurssin eli ykkösen verran. Kakkoskurssin olen käynyt siten, että ryhmässämme oli muistaakseni 5 oppilasta ja tämänkin kurssin järjestäminen oli työn ja tuskan takana, kolmonen taisi kaatua heti kättelyssä. Ne jotka koulustamme ovat filosofiaa kirjoittaneet ovat kaiketi itse tenttineet kolmanteen kurssin asti ja siltä pohjalta osallistuneet yo-kokeeseen. Myös esimerkiksi historiaa saamme lukea juuri pakolliset kurssit, samoin kuin monia muita reaaliaineita joissa isompien lukioiden on mahdollista tarjota koulukohtaisia syventäviä kursseja suunnilleen niin paljon kuin lukijoita riittää. Vaikka meilläkään ei kurssien runsaudella herkutella, niin ollaan muuten tilastollisesti kulmakunnan kermaa mitä yo-menestykseen tulee, että ei kaiketi se määrä vaan se laatu.

(Vieläkin off topicimpana, muistan kuinka olin katkera yhdessä vaiheessa, kun yksi suurempaa lukiota käyvä kaverini näytti todistuksestaan käymäänsä kymmenkuntaa historiankurssia. Historia on aina ollut suosikkiaineitani, enkä voinut sietää ajatusta ettei sen kursseja tarjota koulussani muuta kuin pakollisten verran. Minäkin haluaisin lukea miltei 1/7 lukiossa viettämästäni ajasta suosikkiainettani. Taidan eksyä aina vain pahemmin aiheesta.)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2008, 23:28:16 kirjoittanut Kitiara »

tutkis

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2008, 14:14:16 »
Kirjoitin viime syksynä ja tänä keväänä neljä ainetta: matematiikka, ruotsi, englanti ja äidinkieli.

Melkeinpä kaikki aineet jäivät oman tavoitteeni alle, ainoastaan äidinkieleen olen tyytyväinen. Tavoite oli lähempänä riviä LEEB, mutta tulos oli EMCA. Oma vika, en lukenut juuri ollenkaan. Vaikka tiesin alunperinkin, että tuo tavoite oli aika ylärajoilla, olisi se mahdollinen kuitennii ollut. En minä oikeastaan jaksa edes tuota pahemmin harmitella, sen verran helpolla tuli tuokin rivi, että jaa. Ei noilla edes ollut vaikutusta minun jatko-opintoihini.

Ruotsi jäi pisteen päähän B:stä ja jäi tuo vähän kaivelemaan, koska B näyttää paremmalta kuin A. Matikasta tavoite oli L tai vähintään E, mutta M tuli. Englannissa tavoite oli E, ämmään olisin vielä sulattanut ihan hyvin, mutta tuli C. Tuo varsinkin harmittaa, koska olen niin paljon parempi. Normaalisti saan melkeinpä kaikista osioista parempia pisteitä. Äidinkielestä tuli E, josta tykkäsin kyllä. L olisi toki ollut vielä kivanpi, mutta ihan jees tuokin.

Koska teen kaksoistutkintoa ammattikoulussa, ei meillä ollut juurikaan vaihtoehtoja opiskeltavien ja kirjoitettavien aineiden suhteen. Jos olisi halunnut jotain muuta opiskella, olisi se pitänyt hoitaa iltalukiossa koulun jälkeen ja se taasen maksaa ylimääräistä. Ruotsia olen vihannut aina ja kurssitkin meni läpi rimaa hipoen, mutta tajusin vasta vähän liian myöhään, että minun olisi kannattanut käydä vaikka muutama terveystiedon kurssi ja päästä sillä eroon tuosta. Melkeinpä kaikki (jossei jopa kaikki) kurssit oli käyty ja kirjoitukset häämöttivät turhan lähellä, ennen kuin tuon tajusin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2008, 15:38:06 kirjoittanut Des Grieux »

Poissa lurkki

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2008, 15:08:20 »
Viime perjantaina tuli lopulliset tulokset kevään kirjoituksista. Äikästä ja fyssasta tuli C, ruotsista ja pitkästä matikasta M. Muuten oon ihan tyytyväinen, mutta äikkä jäi yhden pisteen päähän M:stä. Yhteenkään kokeeseen en oikeastaan lukenut, joten meni ehkä jopa paremmin kuin odotin. Enkun kirjotus jäi erinäisistä syistä ens syksyyn, vaikka valmistunkin jo tänä keväänä.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2008, 15:33:52 »
Tulokset tuli joo perjantaina. Melkein toivon, että en olisi soittanut niitä vielä silloin, meni perjantai vähän pilalle :P Tai no, onneksi edes soitin enkä käynyt paikalla, koska porasin sen jälkeen aika kauan. Oikeastaan koko päivän melkein. "Töissä" koitin esittää reipasta, mutta kyllä siinä oli tekemistä..

Ja nyt kaikki harmittelevat, että Xanie ei päässyt ylioppilaaksi ja tulevat kohta kirjoittamaan "syksyllä sitten uudestaan" tms. Mutta ei tarvitse, sillä kysymys ei ole siitä. Pääsin ylioppilaaksi ja vielä ihan kohtalaisilla papereilla. "Keskiarvona" on C, että ei edes mitenkään hirveän huonosti. Harmittaa vaan (ja perjantaina väsyneenä harmitti vielä enemmän) kun yhtä vaille kaikki  putosivat parilla pisteellä. Ne pyörivät siinä M ja C rajalla, lähtivät M:nä, tulivat takaisin pari pistettä huonompana ja C:nä. Omaa tasoani on lähinnä E, joten ei ihme että harmittaa. Vieläkin kyllä ihmettelen, että miksi ihmeessä aloin itkeä niiden tulosten takia? Maailma ei kutienkaan kaadu tähän ja syksyllä voi mennä korottamaan. Ja C on vielä ihan ok. En olisi ikinä uskonut, että ne tulokset voivat herättää minussa sellaisia tunteita.

Ja mitä aineita kirjoitin? Syksyllä kirjoitin psykologian, joka oli M (enkä edes lukenut kuin 1 kirjan ja olin käynyt vian puolet kursseista :D)
Keväällä sitten kirjoitin: Äidinkielen, Matikan (lyhyt), englannin (pitkä) <- noi plus psyka oli pakollisia. Psyka M ja muut C
sitten ylimääräisiä minulla oli lyhyt venäjä (B tuli, ainoa, johon olen tyytyväinen niistä, jotka tuli takaisin) ja uskonto (M tuli, siihenkin ihan kohtuu tyytyväinen, vaikka E:tä toivoin. En kyllä edes lukenut, kuin pari edellistä päivää..)

Syksyllä olen siis menossa korottamaan ainakin enkkua ja äikkää. Äidinkilessä kirjoitin ylppäreissä huonoimman aineen, mitä ikinä! Normaalisti tasoni on siinä E:n pintaan. M ja E rajalla joten C harmittaa kyllä. Englannissakin voin pienellä panostamisella saada helposti sen M:n.. Ainakin.

Toisaalta kirjoitukset meni huonosti omalta osaltani, mutta en voi oikeastaan syyttää ketään muuta, kuin itseäni. Kun kerran en lukenut juuri ollenkaan. Pari edellistä päivää. Lukulomakin meni lukematta, se vain sujahti ohi ja yhtäkkiä kirjoitukset olivat edessä. Ja kielissä oli vielä se, että kuuntelut meni vähän penkin alle, kun en ehtinyt niihin keskittyä juuri ollenkaan. Kun ne ovat jo niin aikaisin. Ennen lukulomaa ja ennen kuin koko koulu on edes "ohi".

Sitten jään vielä miettimään, josko ilmottautuisin kirjoittamaan vielä ruotsin. Kun en kirjoittanut sitä ollenkaan ja nyt harmittaa sekin iha vietävästi. En ole lukenut sitä yli vuoteen, kun ei abi vuonna tullut otettua yhtään kurssia (miksi ihmeessä???). Mutta kyllä siitäkin B voisi tulla. Tosin ehkä se jää. Ellen sitten saa inspiraatiota ja opiskele kesän aikana hullusti. Vaikka pitää kyllä lukea myös englantia. Enkkua täytyy lukea siinäkin mielessä paljon, kun on se sitten vähä noloa mennä korottamaan, eikä lue eikä sitten onnistu. Kyllä minä ajattelin ainakin M:n sieltä korotuksesta saada.

Mutta tosiaan, piti vielä sanoa, että enää olo ei ole niin tyhjä, kun on kuullut kavereista, jotka ei päässyt läpi. Kaikki eiät valmistu ylioppilaiksi ollenkaan, että siinä mielessä pitää kyllä olla ihan tyytyväinen :) "Pahin" tapaus niistä ei läpi päässeistä on eräs kaverini, joka on Ranskassa au-pairina. On siellä vielä puolitoista vuotta käsittääkseni. Hänen pitäisi sitten syksyllä uusia joku koe. No, milläs tulet sietlä tänne? Ehkä hän onnistuu neuvottelemaan sen perheen kanssa. Alun perin hänen piti tulla tänne kevätjuhlaan ja saada lakki (hänen perheensä olisi maksanut hänelle lennot tänne ja takaisin). Nähtäväksi jää..
Ja eräs "noloimmista" tapauksista näistä ei-ylioppilaiksi päässeistä on tuttuni, joka aloitti pitkällä matikalla, vaihtoi kuitnekni jossain vaiheessa lyhyeen, kirjoitti lyhyen pakollisena, mutta ei päässyt läpi.

Noo, ei tähän tosiaan maailma kaadu ja aina voi mennä korottelemaan myöhemmin. Nythän sitä tutkintoa voi täydentää ja tuloksia koroitella mielensä mukaan ilman aika rajaa. Ainakin käsittääkseni?

~Xanie (se, joka toivoo liikoja, mutta ei tee töitä niiden toiveiden eteen..)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Kitiara

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2008, 22:14:55 »
Huomasin, etten ole vielä kirjoitellut tuloksien julkistamisen jälkeen. Kyllä minustakin vaan ylioppilas sitten tuli, vaikka sen biologian osalta hiukan pisti jännittämään. Kirjoitin nyt äidinkielen (L), enkun (M), ruotsin (M) ja biologian (B). Kun syksyllä jo rustasin historian ja maantiedon, niin kokonaispottini on rivi LMMMMB eli yleisarvosana kaiketi magna.

Hauskaa on, että viimeisistä kirjoituskerroista on loppuviimeksi juuri sen verran aikaa että juttuun on jo saanut hiukan etäisyyttä. Ei edes harmittanut, että englanti oli tippunut matkalla M:n puolelle, kun se nyt oli jo miltei tiedossa. Biologian B nauratti, hyvä nyt jos onnistuivat raapimaan ytl:n porukalla senkin edestä pisteitä kasaan. Hatunnoston arvoinen suoritus, haluaisinpa vain nähdä mistä ne sen tekivät! ;) Äidinkielen L oli jättipotti jopa siinä määrin että äidinkielen opettajani oli sen kuultuaan kuulemma lähes hyökännyt halaamaan lukiota yhä käyvää veljeäni. Sääli etten ollut näkemässä.

Minun valmistautumiseni määrällä siis jo varsin hieno tulos. Olen tyytyväinen itseeni, kun katastrofia ei syntynytkään. Yleisarvosanani ei olisi taatusti noussut vaikka olisin pykertänyt biologiasta vielä mitä, joten se siitä. Lukio-opintoni ovat nyt onnellisesti takana kun jopa onnistuin tässä loppukeväästä pykertämään sen maagisen 75 kurssin rajan deadlineen mennessä täyteen. Korottelemaan en yo-tuloksia aio missään nimessä lähteä, en usko että vaivannäkö (köh...) korreloisi koskaan sen kummemmin tuloksien kanssa. Kuka oikeasti kiinnostuu siitä olenko saanut biologiasta B:n vai C:n? Nyt haluan katsoa eteenpäin ja keskittyä täysillä uusiin juttuihin. Pahus että on voitonriemuinen olo kun koko höskä on takana!

Melodrama

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Toukokuu 22, 2008, 02:05:25 »
Haa. Ylioppilaskirjoituksia.

Kirjoitin tänä vuonna. Syksyllä en kirjoittanut mitään - myöhemmin  mietin, että ehkä olisi ollut hyvä käydä kokeilemassa jo silloin ilmapiiriä, mutta ihan hyvä näinkin. Syksyllä kun oli sen verran uusi elämäntilanne (seurustelusuhde), joka oli hirveän kivaa ja aikaa vievää, enkä varmasti olisi onnistunut lukemaan. Kevään tullen sentään pahin innostus oli laantunut, ja lukulomalla oli sentään hyvää aikaa lukea päivällä, kun poika oli töissä. ^^

Kirjoitin äidinkielen, lyhyen matematiikan, englannin, psykologian, uskonnon ja ruotsin. Ennen kirjoituksia panikoin hirveästi etten taatusti pääse mistään läpi tai osaa mitään ja ää, mutta itse koetilanteet olivat enimmäkseen miellyttäviä. Eväitänikin tulin epähuomiossa syöneeksi, ja muutenkaan en juuri stressannut.

Äidinkielenkoe taisi olla ensimmäinen? Siellä kyllä tuli vähän kiire, sillä minulla oli puhtaaksikirjoittamisen kanssa ongelmia, kun käsiala oli kamalaa ja kynäkin suttasi (luulin ettei se tekisi sitä, mutta myöhemmin tajusin että juuri se teki paljonkin, silloin kun vielä toimi...).
Psykologiankoekin oli hiukan ikävä, sillä en osannut siellä oikein mitään ja ahdisti se, ja muutenkin. Se toisaalta kyllä oli viimeinen, ja viikon tauolla muista...

Viralliset tuloksetkin olen saanut. Kolmessa aineessa pisteet olivat nousseet alkuperäisistä, ja lopuissa kolmessa laskeneet. Laskeminen oli erityisen harmi äidinkielen kohdalla, sillä alustavilla pisteilläni olisin saanut L:n.
No, joka tapauksessa: kirjoitin äidinkielestä, matikasta, psykologiasta ja uskonnosta E:t, ja englannista sekä ruotsista C:t. Kielistä olen kyllä aika ylpeä, sillä en niissä koskaan ole ollut erityisen hyvä (ruotsi varsinkin, enhän minä siitä mitään tajua...). ^^ Englanti taisi olla aika täpärästi C, samoin kuin psykologia täpärästi E. Sentään kuitenkin. ^^ Matikka ja äidinkieli taas eivät olleet kaukanakaan L:n rajasta, mutta käyhän tuo noinkin.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen. On vain vähän ongelmallista, kun tunnen vain älyköitä useamman L:n oppilaita, ja sitten tunnen itseni joka tapauksessa alemmaksi, vaikkei pitäisi eikä kukaan edes anna ymmärtää että kannattaisi.

Selvisin kirjoituksista! Pääsin läpi! Sain hyvät arvosanat!
... joo, enköhän minä ole ihan tyytyväinen. Hattu pitäisi vielä hankkia. Ne olivat pahukset kaikki huononkokoisia.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2008, 20:16:34 »
No niin, kesälomaa on enää pari viikkoa jäljellä, ja periaatteessa sehän siis tarkoittaa sitä, että syksyn kirjoitusten "lukuloma" on loppusuoralla :D Onkos täällä ketä muita, joilla häämöttää kirjoituksia edessä nyt syksyllä tai sitten keväällä? Abit ohoi!

Itse en ole vielä tarttunut ruotsinkirjoihin, vaikka vähitellen omatunto alkaa jo patistella kirjojen pariin. Kirjoitan siis syksyllä ruotsin, joka onkin ensimmäinen yo-kokeeni. En ole vielä tässä vaiheessa kamalan peloissani, vaikkakin tiedän, että jos en pian ala tehdä jotain asioiden eteen, saattaa hysteerinen paniikki iskeä sitten syyskuussa! Jotenkin sitä vain ajattelee, että siihenhän on vielä ikuisuus, eikä mun niiiin hirveesti edes tartte lukea....

Miten te edellisen vuosien ylioppilaat, missä vaiheessa aloititte kertaamaan yo-kokeita varten erityisesti näin syksyllä? Pitikö aikataulu, vai iskikö todellinen viimehetken paniikki? Lisäksi olisi mukavaa tietää etenkin tuohon ruotsiin liittyen, että käytittekö paljon hyväksenne kirjojen ulkopuolista materiaalia, esimerkiksi ruotsinkielisiä sanomalehtiä, kirjoja, radiokanavia, kuunteluita kirjastosta jne, ja koitteko niistä olleen hyötyä? Tokihan se, mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, mutta silti olisi ihan kiva kuulla, onko joku kenties kokenut hyötyneen erityisesti esimerkiksi lehtien lukemisesta?

Minä en ole menossa mihinkään ruotsin abikursseille, kun menee muutto ja kurssi pahasti päällekäin. Kaikki lukeminen jää siis omalle vastuulle. Onhan meillä toki ensimmäisessä jaksossa toinen ruotsin syventävä, mutta ei sielläkään kamalan syvällisesti sitä kielioppia ehditä käymään, ja mulla on ongelmia erityisesti sanajärjestyksen ja prepositioiden kanssa. Sanavarastoa ois kans hyvä kasvattaa.

Mites muut kohtalotoverit? :)
Humor me.

Poissa Villa Viola

• Salarakas Mäyrä
  • Vuotislainen
  • Rakkaus on kärsivällinen!
  • Pottermore: WingHowl90
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2008, 09:24:15 »
Kirjoitin ruotsin viime syksynä arvosanalla C. (Muutamia pisteitä vaille M, mutta ei anneta sen enää haitata.)
  Aloin oikeastaan lukea vasta sitten, kun olin lukenut DH:n, eli johonkin näihin aikoihin. Aloitin kyllä jo heinäkuun alussa, mutta en kovinkaan intensiivisesti. Luin yhden kappaleen oppikirjoista per päivä, enemmän tai vähemmän ajatuksen kanssa. Kappalekohtaisia sanastoja en koskaan lukenut. Saimme kesälomalle kaksi vanhaa yo-vihkoa, mutta nekin tein vasta viimehetkellä. Aika huolimattomasti...
  Koulu järjesti kaikille halukkaille kesäloman viimeisellä viikolla preppauskurssin. Kuusi tuntia päivässä istuttiin hiostavassa kuumuudessa luokassa ja harjoiteltiin kielioppia. Lopuksi tehtiin harjoituksen vuoksi vanhoja yo-tehtäviä. Vaikka se ei mitään hauskaa ollut, minusta siitä oli silti hyötyä.
  En oikeastaan lukenut itsenäisesti juuri yhtään, sillä minulla oli ensimmäisessä jaksossa ruotsia 10 tuntia viikossa, joten koin sen riittävän. (Joka viikko oli yksi yo-kuuntelu (ennen koetta ne lisääntyivät), ainakin yhdet sanakokeet joihin sisältyi 10 lauseen kirjoittaminen, ja aina viikonlopuksi saatiin yksi vanha yo-vihko.) Totta kai viimeisenä iltana lueskelin epäsäännöllisiä verbejä ja teemasanastoja, mutta en oikeastaan panikoinut koskaan. Minulla oli lähinnä vain huono omatunto, koska en lukenut. Yo-vihkoja saa tehdä niin monta syksyn aikana, että kokeessa sen tekeminen menee ihan rutiinilla. Ei tule paniikkia siitä, ettei tiedä miten vihko tulisi täyttää.

Kirjastosta lainasin muutaman ruotsinkielisen kirjan, mutta en minä niitä koskaan saanut luettua loppuun. Sitä vastoin katselin Muumeja, Eemeliä ja muita lasten elokuvia ruotsiksi. Myös joitain elokuvia ruotsinkielisellä tekstityksellä, mutta niistä ei ollut niin paljon hyötyä, koska ymmärsin englanniksi, mitä sanottiin, ei tarvinnut lukea tekstitystä. Kuuntelin myös joitakin lauluja. Ei niistä ollut samanlailla hyötyä kuin englannissa, mutta jotenkin se sai huonoa omaa tuntoa hiukan hälvenemään. Minulle oli hyötyä siitä, että luin tavaroiden tuoteselostuksia. Niistä jäi muutamia hyödyllisia sanoja mieleen, kun sai liitettyä ne johonkin muistikuvaan.

Olen sitä mieltä, että jos on edes kohtalaiset perustaidot niin ei ole välttämätön pakko lukea itsenäisesti. Koulu auttaa (ainakin meillä) niin paljon kuin on mahdollista pääsemään kokeesta läpi, kunhan vain tekee mitä käsketään. Lukemalla saa vain paremman numeron.

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 24, 2008, 11:22:11 »
Minullakin on edessä abivuosi, ja nyt syksyllä alkaa kirjoitusurakka. Kesäloman alussa jaksoin toden teolla lukea, mutta viimeisten parin viikon aikana en ole viitsinyt edes koskea kirjoihin. Tiedän kyllä, että minun pitäisi lukea - tai olisi pitänyt. Olen lähdössä reilun parin viikon reissulle, kotiin tulen vasta pari päivää ennen koulujen alkua. Tämähän tarkoittaa tietenkin sitä, että lukeminen jää todella vähiin nyt kesän lopulla. Onneksi kuitenkin koulu alkaa melko helpolla jaksolla, ja voin vielä lukea kaikki kirjat läpi elokuun aikana. Ja minähän siis kirjoitan nyt historian ja uskonnon.

Näin jälkeen päin ajateltuna olisi ollut ehkä järkevämpää kirjoittaa reaalit eri kerroilla, ja ottaa vaikka se englanti syksylle. Nyt lukemista on todella paljon, ja joudun vielä käymään uskonnon viimeisen kurssin itsenäisesti nyt kesän aikana että ehdin suorittaa sen ennen koetta. Esseet kyllä näyttävät pahasti jäävän sinne aivan kesäloman viimeisille päiville...

Keväällä sitten ovat vuorossa englanti, ruotsi ja äidinkieli. Kaikki aineet pelottavat, mutta erityisesti tuo äidinkieli. Se ei vain jaksa kiinnostaa, enkä ole tunneillakaan juurikaan jaksanut seurata opetusta saatikka sitten tehdä huolellisesti ne kaiken maailman kirjoitustehtävät. Englannissa ja ruotsissa minua hirvittää kuunteluosuus. Minulla kuuntelut laskevat pistemäärää ja numeroa todella paljon. Muut osiot menevät hyvin, aineistakin tulee lähes täysiä pisteitä, mutta kuuntelut pilaavat kokeen aina. Tässä on onneksi vielä reilu puoli vuotta harjoittaa tuota kuuntelutaitoa, ja olenkin erään kirjekaverini vihjeen ansiosta ajatellut hankkia itselleni äänikirjoja joita kuunnella.

Poissa Sharra

• never existed
  • Vuotislainen
    • Sharran maailmaa
« Vastaus #16 : Heinäkuu 26, 2008, 10:37:10 »
Täällä on taas yksi hämmentynyt abi, jonka pitäisi jaksaa lukea kirjoituksiin :D aloitin yo-kirjoitukseni jo viime keväänä, kun kirjoitin yhteiskuntaopin (L tuli :), tänä syksynä pitäisi jatkaa ruotsilla, englannilla ja äidinkielellä. Olen kyllä yrittänyt kovasti lukea, mutta jotenkin olen lukenut paljon vähemmän kuin olisi pitänyt - kirjoja en ole vielä saanut edes avattua :( ja tällä tarkoitan siis ruotsia. Englantia ja äidinkieltä en luultavasti edes harjoittele kovin paljon etukäteen. Englannissa on se hyvä puoli, että sitä kuulee muutenkin niin paljon joka paikasta, plus luen vähintään tosi paljon englanninkielisiä kirjoja, joten harjoitusta tulee ihan huomaamatta. Tietenkin jotakin prepositioita ja hankalia sivistyssanoja harjoittelen ennen kokeita, mutta se saa nyt vielä odottaa. Äidinkielen lukeminenkin jää varmaan aika vähiin. En ymmärrä, miten sitä voisi lukea! Mulla on ollut äidinkielessä aina se, että joko osaan tai en osaa - sitä välimuotoa vain ei tunnu olevan. Oikeastaan onnistumiseni äikän yo:ssa riippuu mielettömästi aiheista. Jos saan hyviä aiheita tekstitaitoon ja esseekokeeseen, voin saada hyvän arvosanan, jos ei, niin sitten... en. Ehkä jotain käsitteitä ynnä muita pitäisi kerrata, mutta mutta...

Mutta se ruotsi. Ikuinen piikki lihassa. Sinänsä olen kai ihan hyvä ruotsissa, osaan koulussa yleensä kääntää kappaleet ilman sen kummempaa sanastoa ja pystyn lukemaan kirjojakin ruotsiksi ilman sen suurempia ongelmia. Kuuntelu on tosin vähän heikkoa, samoin oma tekstin tuottaminen. Tiedän, että pitäisi jaksaa avata kirja ja päntätä sanoja ja lauserakenteita, mutta en millään jaksaisi! Asiaa hankaloittaa vielä sekin, että olin aina verrattain laiska ruotsintunnilla, enkä päntännyt ollenkaan niin paljon kuin olisi pitänyt. Oma vika siis, että ruotsi on heikoissa kantimisissa :( tähän mennessä olen katsonut Disneyn piirrettyjä ruotsinkielisellä puheella, samoin Vaahteramäen Eemeliä :D ja lukenut paljon ruotsinkielistä hömppää, ensin lastenkirjoja, sitten Harlequineja (ush!), sitten Tarua Sormusten Herrasta ja viimeisimpänä nyt Sophie Kinsellaa. Se tekee opiskelemisesta jotenkin miellyttävää, vaikka en olekaan varma siitä, miten paljon olen oppinut. Päähän on muun muassa jäänyt, että avguda tarkoittaa palvoa ja että hobitti on en hob, hoben, hober, hoberna :D mutta ehkä tämä tästä. Olen jo löytänyt kirjani ja muutaman yo-vihkon, mikä on jo edistystä, eli ehkä näinä päivinä voisi aloittaa harjoittelun...

Ensi keväänä jatkan sitten vielä psykologialla ja lyhyellä saksalla. Oikeastaan mulla on siis rankempi syksy kuin kevät, mikä sopii mulle - voin ajatella, että jos selviän tästä syksystä, niin keväällä jo sitten helpottaa :)

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Syyskuu 10, 2008, 14:32:38 »
Ruotsin kuuntelu takana päin. Eilen odotin maha kiemuralla, millaista YO-kokeissa sitten oikeastaan onkaan. Lomakkeiden täyttökin aiheutti aikamoista stressiä, kirjoitin ensin oman nimeni kohtaan koulun nimi. Voi luoja sentään, onneksi huomasin virheeni. Itse kuuntelu oli keskiverto lukuunottamatta avoimia kysymyksiä (haluaako joku kertoa vastauksia, ope ei vielä ole kertonut?). Ruotsin kuuntelu ei ole koskaan ollut suurimpia vahvuuksiani, luultavasti tästäkin tulee alle 40/90. Tavoitteeni ruotsista on B tai mieluiten C. Syksyllä taitaa olla vähän hankalampaa saada korkeita arvosanoja. :E (vapaaehtoisen) ruotsin lisäksi en syksyllä muuta kirjoitakaan.
Keväällä kirjoitan pakollisena äikän (tavoite väh. C), lyhyen matikan (tavoite väh. M), pitkän englannin (tavoite väh. B) ja uskonnon (tavoitteena vähintään E).

Ruotsin kielioppia ja sanastoa pitäisi alkaa nyt oikein todenteolla lukea kirjallisia varten! Kaksi viikkoa aikaa, mutta aina vain ajaudun koneelle...

"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2008, 20:04:44 »
Kuuntelumonivalintojen vastauksia Ylen Abitreenien sivuilla.

Englanti+ruotsi kuunneltu, englannista sain jo alustavat pisteet 85/90 mikä oli ilmeisesti ihan mainiosti koska kuuntelu oli kuulemma YTL:nkin puolesta myönnetty vaikeaksi. Ruotsissa näytti olevan monivalinnoissa kolme virhettä, että ihan kohtalaiset pisteet lienee sieltäkin tulossa. Englannin kanssa olen ehdottomasti ällää hakemassa, ruotsista saattaisi riittää E:kin, vaikka aina harjoitellessa pisteet ovatkin roikkuneet ärsyttävästi siellä ihan L:n rajalla. Ruotsia olisi kyllä joutanut lukemaan kesällä enemmänkin, mutta on nyt kai mentävä suunnilleen näillä nykyisillä taidoilla, jotka tuntuvat äärimmäisen vajavaisilta.

Keväällä edessä ovat äikkä, pitkä matikka ja fysiikka, joista joku E:n taso oli kaikista ihan kiva, tosin ainakin fysiikka tulee vaatimaan ihan järjettömän paljon lukemista. Jotenkin tuntuu hölmöltä sanoa että "kirjoitan vain viisi ainetta" kun ihmisten oletus on se, että sinähän kirjoitat sitten seitsemän ällää. Tiedän kuitenkin itseni sen verran hyvin että kun olen kerta kirjoittamassa matikkaa ja fysiikkaa ja tähtäämässä kohtuullisen hyviin arvosanoihin, niin minun ei kannata ottaa muita aineita väsyttämään itseäni. Ainahan sitä tutkintoa voi täydentää jos tulee hirveä hinku kirjoittaa psykologia, mutta en ole oikeastaan jaksanut kiinnostua kauhean monesta aineesta. Maantieteen olisin periaatteessa voinut kirjoittaa, mutta siinäkin on puolet mielenkiintoista asiaa ja puolet ei, ja ne kysymykset eivät liene mistään yksinkertaisimmasta päästä (en todellakaan halua kirjoittaa esseetä aiheesta "ratkaise maailman nälkäongelma" :D)
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2008, 20:24:07 »
Uskonnon yo (ensimmäinen yo:ni) on nyt sitten takana, keskiviikkona (iik, jo niin pian!) vuorossa lyhyt matikka. Aloitin lukemisen jo kaksi viikkoa kesäloman alkamisen jälkeen, mutta vain kaksi viikkoa pysyin suunnitelmissa, ennen kuin repsahdin laiskuuden puolelle: kokeeseen menin kolme kertaa alueen lukeneena, kerran "hauki-on-kala-hauki-on-kala" -tekniikalla, toisen alleviivaten ja kolmannella alleviivauksia lukien. Ilmeisesti hyvä tekniikka, koska koe oli aika helppo: olisin voinut vastata kahdeksaan kysymykseen kymmenestä - vain 1. ja 4. veivät kokonaan sormen suuhun.

Mutta... Se vastausten laatu. Se onkin pieni kysymysmerkki... Vastasin tehtäviin (muistaakseni) 2, 5, 6, 7, 9, ja 10 - eli myös molempiin jokereihin, joista ensimmäinen oli aika simppeli (uskonto näkyy Amerikassa kaikkialla missä muuallakin, korostetusti ja rajummin vain + pari omaa juttua), mutta tuo kymppi aiheuttaa vieläkin pientä päänvaivaa: mielestäni siinä piti viitata alkukertomuksiin ja siihen, miten ihminen on jumalan kuva ja luonnon yläpuolella jne, jne, jne - mutta pitikö siinä?

Mitä muuten luulette, meneekö 6:ssa pisteitä jos ei luetellut kaikkia käskyjä?

Miten muilla meni kirjoitukset?

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2008, 16:32:16 »
Minäkin kirjoitin eilen uskonnon, ja olin ainoa tämän aineen kirjoittaja meidän koulussa. Koe oli mielestäni todella helppo, mutta siltikin koe meni mielestäni todella huonosti. Se jäi vähän harmittamaan, sillä uskonto on kuitenkin vahvimpia aineitani, ja haluan saada siitä hyvän arvosanan. Luultavasti menen sitten keväällä uusimaan. Riippuu ihan arvosanasta, mutta en kyllä usko, että siitä E:tä tai L:lää tulee.

Itse vastasin tehtäviin 1, 2, 3, 5, 8 ja +9. Olisin voinut tehdä toisenkin jokerin jos aikaa vain olisi ollut enemmän. Mutta noihin tehtäviin vastaamiseen aika riitti mielestäni ihan hyvin (olin kokeessa koko kuusi tuntisen). Tehtävän 6 olisin tehnyt, jos olisin muistanut käskyjen järjestyksen :D. Tuossa kohdassa tuli kamala oikosulku. Mutta näin jälkeen päin ajatellen siinä ei edes olisi tarvinnut kuin kahta tai kolmea ensimmäistä käskyä - siinähän oli kyse vain Jumalasta, jota nuo ensimmäiset käskyt käsittelevät. Muuthan liittyvät enemmänkin ihmisten välisiin suhteisiin.

Ja nämä kirjoitukset olivat ne ihka ensimmäiset. Jännitti kyllä aivan kamalasti ennen koetta ja kokeen alussa, ja viikonloppunakin nukuin todella huonosti, sillä en voinut ajatella muuta kuin edessä olevia kirjoituksia. Mutta nyt tuokin on takana ja tiedänpähän nyt ainakin millaista se on. Ensi keskiviikkona sitten edessä historia.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Syyskuu 21, 2008, 09:44:41 »
Ruotsin kuuntelusta 36/90. Varmaan surkein tulos meidän koulussa tänä syksynä >__<
Toivottavasti(!) kirjallinen osuus ja essee menevät sitten ensi perjantaina paremmin. Lukea olisin voinut kyllä vähän enemmänkin, tänään vielä lueskelen kielioppia.. Hui.

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #22 : Syyskuu 23, 2008, 22:15:52 »
ÄÄÄÄ. Kuolen x__X Miks ihmeessä menin ikinä päättämään, että 'jee, kirjotan filosofian' kun se on mukamas niin helppoa ja mukavaa. Ja pah. Kaukana siitä :( Huomenna pitäs kuitenki osata, ja tällä hetkellä tunnelmat on sellaset, etten osaa yhtään mitään. Sitten vaan meen sinne saliin istumaan ja jotain kirjustelemaan, ja niin sitten napsahtaa I että joo :( ärrrsyttää.

Ja perjantaina sitten ruotsi. No, kuuntelu meni ihan omaa tasoani, sain 44/90 ja oon suhteellisen tyytyväinen. Tähtäisin ruotsissa varmaan siihen B:hen. Sopii vaan toivoa, ettei kirjallinen olis niin kamalan vaikee, kun kuuntelu oli. Mutta varmaan turha toivo :) No, onneks on koko torstai aikaa kerrata ruotsia.

Aika erikoista. Stressaan paljon enemmän huomista filosofiaa, kun ruotsia. Joskus kuukaus sitten oli tilanne ihan päinvastanen vielä. Sillon ajattelin, että kyllä se filosofia siitä, mut että ruotsi. Nyt taas tuntuu, ettei filosta tuu mitään, mutta ruotsi menee kyllä. No, huomennahan sen näkee. Ja sitten ehkä jotain tunnelmia tänne, jos vaan selviän hengissä :S
Luonnevika.
Täytyy taistella.
Joskus voi myös taiteilla. Tai ainakin yrittää.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #23 : Syyskuu 24, 2008, 07:40:42 »
Minulla kirjoitukset menivät ilmeisesti sitten hyvin: uskonto lähtee M:nä ja matikka C:nä, mutta molemmat ovat ylärajalla, joten voi ihan yhtä hyvin tulla takaisin E:nä ja M:näkin.

Varsinkin matikka yllätti: kokeen jälkeen olin ihan varma, että A sieltä tulee. Kertauskurssin seuraavan tunnin jälkeen olin varma, että taitaa tulla maksimissaan B. Mutta C:tä - saatika sitten M:ää - en ikimaailmassa odottanut!

Nyt on sitten koeviikko päällä ja joudun tekemään kaksi uskonnon koetta ja yhden matematiikan. Jotenkin ei noiden kirjoitusten jälkeen enää nappaa...

Leamire

Ps. Älkää niin hirveästi stressatko reaaliaineista: loppujen lopuksi läpimenevän esseen saa kyllä kirjoitettua ilman hirveää faktatulvaakin. Jos joudutte tekemään jonkun esseen, minkä aiheesta teillä ei pahemmin ole hajua (siis tiedätte kyllä, mitä haetaan, muttette pahemmin mitään osaa), niin hakekaa tietonne muista aineista ja kirjoittakaa edes asiaa sivuten: kaikki vaan, mikä voisi aihetta edes jollakin tapaa muistuttaa.
Mielummin yksi piste kuin ei yhtään.

//muoks.

Niin, tuli vielä tällainen juttu mieleen: oletteko te yhtä "pihalla" yo:n jälkeen kuin minä? Viime keskiviikon jälkeen en ole muistanut kai tehdä kuin yhden koulujutun - jäi esimerkiksi uskonnossa tehtävä tsasounatutustuminen väliin - ja koko ajan on tunne, että pitäisi lukea johonkin kokeeseen. Okei, koeviikkoni huomioon ottaen tuon tunteen noudattaminen voisi olla viisasta - ja sen voisi kuvitella johtuvan juuri tuosta koeviikosta - mutta tiedän, että tunne johtuu yo:sta.
Argh, päivätkään eivät pysy enää järjestyksessä...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2008, 07:46:41 kirjoittanut Leamire »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Syyskuu 26, 2008, 14:55:31 »
Apua!
Tänään oli ruotsin kirjallinen koe, joka tuntui muuten ihan siedettävältä, MUTTA minua pelottaa että suoritukseni hylätään koska: avasin tehtävävihon vahingossa liian aikaisin. Kun rehtori sanoi että nyt aloitamme kokeen, valvova opettaja jakoi vihot ja rehtori lähti pois, avasin vihon, mutta suljin sen melkein heti kun näin ettei kukaan muukaan avannut sitä. Sitten valvova opettaja sanoi:
"Nyt voitte avata vihot!"
Takanani istuva toinen valvova opettaja ei huomauttanut minulle mitään vilpin yrityksestä, mutta voinko silti saada i:n (ja/tai osallistumiskiellon kevään yo-kirjoituksiin)??
Pelottaa.