Kirjoittaja Aihe: Kielten opiskelusta vol. 2  (Luettu 19640 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • diibadaabafggh
Vs: Kielten opiskelusta vol. 2
« Vastaus #50 : Lokakuu 10, 2008, 19:31:10 »
Ruotsi on muuten yllättävän helppoa. Meillä on ollut nyt lähiaikoina muutamat ruotsin sanarit, ja kymppejä pukkaa ;DD Ollaan katottu koulussa niitä pääasioita, tervehdyksiä yms. Useilla on ennakkoluuloja ruotsista, mutta se on ihan sikamahtava kieli! Ja helppo... Jos ei yritä, ei osaa. Yks meidän luokalla ei edes yritä, ja saa kutosia. Ja kaikki jotka lukee sanat ees kerran sanareita varten, saa kasia paremman! Joten... ruotsista on vähän helppo saada hyvä numero...

Poissa pulmyu

• Inspiraation lähteellä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #51 : Lokakuu 11, 2008, 11:20:23 »
Minusta kielten opiskelu on kivaa, ja englanti kuuluukin lempiaineisiini. Pidän englannista, ja opiskelen myös saksaa. Ruotsia en vielä ole ehtinyt miettiäkkään, ala-asteella kun nääs ollaan:D
Kielten opiskelu on mielestäni helppoa, ainakin itselläni on, sillä minun tarvitsee lukea vain kerran läksyksi tulleet sanat, kun ne jo ovat alitajunnassa. Minulla on nääs norsun muisti:)
Sama saksassa.
Toki kaikilla ei näin ole. ystävänikin pänttäävät aina hirveästi niitä ennen sanakoetta. En ole kylläkään koskaan saannut kokeesta kymppiä, tai todistukseen kymppiä, mutta siihen tähdätään.

Sitten siitä espanjasta. Muuta en siitä osaa kun ykkösestä kolmoseen ne numerot:D Haluaisin kyllä opiskella sitä. Luultavasti sitten isona alankin opiskelemaan sitä.:)
Aina voi kuvitella, vaikkei unelmat
olis lähelläkään totuutta

Asta

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Joulukuu 18, 2008, 02:07:44 »
Silloin joskus, kun koulussa vielä olin, niin kielet olivat käytännössä pääaineet minulla :) Lukiossa kävin kielten lisäksi pitkän matikan, vaikka matikkapäätä ei olekaan ja läpi pääsin hammasta purren. Mutta kielet ovat aina olleet lähellä sydäntäni, helppoja, mukavia ja hyödyllisiä :)

Itse opiskelin seuraavia kieliä:
- englanti (kirjoitin yo-kirjoituksissa pitkänä)
- ruotsi (myös tämän kirjoitin yo-kirjoituksissa pitkänä)
- espanja (yo-kirjoituksissa lyhyenä)
- italia (yo-kirjoituksissa lyhyenä)
- saksa
- ranska
- eesti

Ranskan ja saksan kieleen en ole oikein koskaan päässyt kunnolla sisään, eivät ole olleet minun juttuni. Sen sijaan espanja ja italia ovat olleet alusta asti sellaisia kieliä, jotka ovat olleet minua miellyttäviä sekä helppoja opittavia :) Kaikenlisäksi espanjasta on englannin ohella tulossa (tai no, tullut) yleismaailmallinen kieli, jonka vuoksi koen espanjan opiskelun erittäin hyödyllisenä. Kaksikielisen taustan takia myös ruotsi sujuu suomen ohella. Haaveena olisi mahdollisesti joskus työskennellä kielten parissa, joko kääntäjänä tai opettajana. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo :)

kasiolove

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Joulukuu 19, 2008, 16:52:46 »
Pidän kielistä, ovat aina kuuluneet lempiaineisiin koulussa ja taisipa niistä olla joskus yläasteella kymppejäkin todistuksessa. Aikoinani olin myös suomalais-saksalaisessa päiväkodissa.

Varsinkin englanti on lähellä sydäntä, en tiedä miksi mutta se vain jotenki kolahti joskus 5. luokan tíenoilla vaikka silloinen opettaja olikin harmaa akka, jota kaikki pelkäsivät. Innostusta nostatti entisestään kun yläasteella ja lukiossa kohdalle on sattunut todella mukavat opettajat. Hassua että molempien nimi on Nina.. Kasiluokalla minulla oli myös valinnaisena englannin lisäkurssi, mutta en tiedä onko siitä ollut oikeastaan mitään hyötyä.

Ruotsi tuli sitten yläasteella. Alusta asti olen pitänyt myös siitä kielestä, vaikka sen kanssa onkin ollut vähän enemmän vaikeuksia kuin englannin. Onneksi omistan liikkuvan ruotsinsanakirjan(ystäväni, joka käy svenska privatskolania) :)

Yläasteella aloitin kasiluokalla saksan lukemisen, mutta se jäi kun vaihdoin koulua, eikä siellä ollut mahdollisuutta lukea muuta kuin jo 5. luokalta alkanutta saksaa joten olen unohtanu lähes kaiken.

Lukiossa sitten oltin B3-ranskan, ja olen tykännyt vaikka kuunteluista en tajua yhtään mitään ! Nyt on kai 6 kurssia takana ja tarkoitus olisi kirjottaa myös ranska englannin ja ruotsin ohella :)

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #54 : Joulukuu 19, 2008, 17:48:10 »
Oi kielet on ihania <3

Tällä hetkellä opiskelen englantia, ruotsia sekä ranskaa. Englannin aloitin kolmannella luokalla ja se on aina ollut minulle helppoa kaikilta osa-alueiltaan. Paitsi sanat, olen aina ollut laiska opiskelemaan niitä :D Kuitenkin olen aina keplotellut itselleni ysin todistukseen, nyt tosin olen koittanut kovasti nostaa kymppiin.

Sitten ruotsi. Minulla on kai jonkin sortin viha-rakkaus -suhde tämän kielen kanssa :D Toisaalta pidän siitä, mutta minulla on kai jonkin sortin asennevammakin tämän suhteen. Sanoja ei tietenkään jaksa lukea, eikä kielioppiakaan. Silti aina ollut 9, ehkä tämä kaksikielinen paikkakunta ja ainainen asuminen ruotsinkielisessä naapurustossa on tehnyt tehtävänsä.

Sitten se ranska. Minä niiiiin rakastan vihaan ranskaa :D Tämä on ainut kieli jossa jaksan päntätä sanoja ja oikein opiskellakin kunnolla. Muuten en pärjäisi. Nyt on numerona 9 ja tavoitteena saada kevääksi 10. Ihan saavutettavissa oleva tavoite ^^

Näiden lisäksi aion lukiossa aloittaa ainakin espanjan. Saa nähdä mitä tulee ^^
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa ee

• hated
  • Vuotislainen
  • örr
« Vastaus #55 : Joulukuu 20, 2008, 14:07:36 »
Minä opiskelen tällä hetkellä englantia, ruotsia ja venäjää, äidinkielen lisäksi siis. Yläastetta käyn kahdeksannella luokalla.

Englanti on aina ollut minulle suht helppoa ja pidän sitä yhtenä maailman kauneimmista kielistä. Ääntäminen tosin on välillä hieman vaikeahkoa, koska sitä en niin kamalasti tee. Yleensä tulee vain luettua englanninkielistä tekstiä ja kirjoitettua sitä, ja siinä en mieti miten se lausutaan, vaikka ehkä pitäisi. Englanninkielistä musiikkia tulee kuunneltua paljon, ja yritän kuunnella todella tarkkaan lyriikoita. Vaikka en tee sitä ymmärtääkseni englanninkielistä puhetta paremmin, huomaan sen auttavan aika paljon myös siinä. Esim. nykyään pystyn katsomaan englanninkielisiä ohjelmia telkkarista ilman suomenkielistä tekstitystä, vaikka se keskittymistä vaatiikin enemmän.

Ruotsi. Jep, sitä pidän puhevikana, mikä on kyllä typerää. En vain pidä siitä kielestä yhtään, se on niin rumaa verrattuna vaikka englantiin. Kiitos myös kamalan opettajan, en ole kovinkaan innostunut ruotsin opiskelusta. Motivaatio on täysi nolla, mikä näkyy numerosta todistuksessani, se oli 7. Sanojen taivutuksista en ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta lausejärjestys on minulle ihan itsestäänselvyys, kuten englannissakin.

Venäjästä pidän, vaikka olenkin aivan pihalla koko kielestä. En ole oppinut puolen vuoden aikana kuin kertomaan kuka olen ja kysymään "mikä tuo on?"
come sit next to me / pour yourself some tea

Sonija

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2008, 11:32:46 »

Lainaus
Minä opiskelen tällä hetkellä englantia, ruotsia ja venäjää, äidinkielen lisäksi siis

Sama täällä! Paitsi että olen ysiluokkalainen...

Englanti ja ruotsi ovat minulle ihan mielettömän helppoja kieliä, englantia osaan tietenkin paremmin ja enemmän (alkoi 2. luokalla), mutta ruotsi toimii ihan samalla tavalla ja sanatkin ovat melkein samoja... Kielet ovat oikeastaan lempiaine koulussa. Läksyt ja kokeet eivät aiheuta minkäänlaisia ongelmia, ja uusia sanoja on tosi helppo omaksua. Mistä lie johtuu, mutta se on kyllä mielettömän kiva asia!

Venäjä taas... No, ala-asteella se oli kymppi koko ajan, sitten seiskalla tippui ysiin, kasilla kasiin ja nyt se on seiska. odotin kyllä kutosta tai vitosta, mutta meillä oli yksi suullinen koe, jossa pärjäsin, ja se nosti numeroa vähäsen. En pysy ollenkaan kaiken maailman datiivien ja instrumentaalien perässä! Kieli on kivan kuulosta, sitä olisi kiva osata, mutta ei niin millään! Lopetankin sen ensi vuonna lukioon, ja vaihdan saksaan. Uskoisin, että se ei hirveitä ongelmia aiheuta.

Näiden lisäksi osaan parin hassun sanan ja lauseen viroa (Tere hommikkust! Mis kell on?) ja osaan laskea espanjaksi kymmeneen. :D

Kielimatka tms. Englantiin olisi haaveissa. Se vaan maksaa ihan liikaa...

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Joulukuu 21, 2008, 13:28:17 »
Kielten opiskelu on minulle suht helppoa, jos näen vain hieman vaivaa ja teen kaikki läksyt. Se voi olla, että olen perinyt kielipääni vanhemmiltani ja englantia puhun melkein kuin suomea, paitsi että sanavarasto ei tietenkään ole yhtä laaja, enkä mitenkään voi osata kaikkia rakenteita, mutta siis sen verran puhun englantia, että pärjäisin sillä loistavasti jos muuttaisin ulkomaille asumaan. Englantia äidinkielenään puhuvakin kerran ihmetteli, että voiko suomalainen puhua englantia äidinkielenään vai miten ihmeessä osasin kieltä niin hyvin. Ala-asteellakin opettaja ihmetteli miten osasin ääntää sanat melkein aina oikein. Niin että kai se on geeneistä lähtöisin.

Ruotsia en puhu niin hyvin, mutta nyt olen lukion pitkässä ruotsissa ja minulla on ollut kaikki mahdolliset osaamattomat opettajat sitä ennen, joiden opetuksessa ei ole oppinut mitään ja silti sain suht samoja numeroita kuin muut. 7 tällä hetkellä mutta tarkoitus olisi kyllä nostaa. Luen myös ranskaa, yläasteella aloitin, että pari vuotta takana, mutta sillä en varmaan pärjäisi missään. 9 ja 10 siitä on tullut, mutta koe nyt on aina koe. Ei se tarkoita, että osaisi käyttää kieltä sujuvasti, jos saa kokeista hyviä numeroita. Mutta ainakin se antaa jonkinlaista osviittaa.

Uusimpana kielenä olen aloittanut espanjan ja ainakin tällä hetkellä rakastan sitä. Ääntäminen on helppoa kun tietää helpoimmat niksit ja esim. substantiivien ja verbien taivutukset (preesenssissä vasta mennään) ovat helppoja. Haluaisin oppia kieltä sen verran hyvin, että voisin joskus lähteä Latinalaiseen Amerikkaan.

Parhaiten kieltä yleensä oppii vain lukemalla sanoja ja tekstiä, toistamalla niitä jo opittuja asioita ja kuuntelemalla vaikka sen kielistä musiikkia, mitä opiskelee. Sitä kieltä pitää vain käyttää, vaikka ei ehkä kaikkia asioita osaakaan. Tärkein näistä on varmaan tuo sanojen ja tekstien lukeminen. Alkuvaiheessa on hyvä opetella hyvin kaikki taivutukset ja kielioppiasiat, että on hyvä pohja.
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #58 : Joulukuu 23, 2008, 15:00:16 »
Mulle kaikki kielet on  aika moista kidutusta... Tai siis, mulla vaan ei ole kielipäätä. :S Mutta jotenkin olen pitänyt aina kolmannelta asti 8 todistuksessa, nyt se sitten tippuikin 7... Lähinnä tuntiaktiivisuudesta. En tykkää mokata, ja koska en osaa lausua, mokaan aivan varmasti. Ja sitten en viittaa. Mutta ehkä keväälle yritän parantaa... Saada vaikka kokeista vähän parempia numeroita, niin että josko sillä parantuisi... Heh. ;D

Ruotsi onkin sitten toine  kieli mitä opiskelen, pakkoruotsi on syvältä. :D Seiskalla ensimmäinen ruotsin numero todistukses oli 9, koska aluksi opiskelin innolla. Sitten se -ihme kyllä- tipahti kasiin, ja oli nytkin. xD Mahdollisesti olisin pystynyt nostamaan ysiin, ekasta kokeesta sain 8½, mutta toisesta tulikin sitten 7½ -en nimittäin lukenut. Aika ylpeä olen kumminkin tuosta 7½, se on kuitenkin aika hyvä numero näin lukematta. xP Mutta ehkä keväällä panostan opiskeluun enemmän, nimittäin harrastuksessani olen joutunut tekemisiin suomenruotsalaisen pojan kanssa, joka toki osaa melko hyvin suomea, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että osaisi neuvoa mua sujuvasti... :D Mutta kyllä hän tajuaa onneksi mua, kunhan vain puhun rauhallisesti, enkä kovin kamalasti murteella... heeeh :D (ja se poika on vielä ihan kivan näköinenkin ;) harmi vain, että olen kaksi vuotta nuorempi ja hän on lyhyempi kuin minä... :DD)

Saksaa olisin halunnut ottaa valinnaiseksi. Saksa on kaunis kieli. Ja osaan oikein pari sanaakin saksaa, kuuntelen kaikkea Rammsteinia ja Tokio Hotelia (jälkimmäistä en kovinkaan paljon)... xD Mutta päätin, että ei ole mitään järkeä ottaa uutta kieltä, jos vanhojenkaan kanssa ei pärjää kiitettävästi. ;D
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #59 : Tammikuu 02, 2009, 13:01:42 »
Opiskelen äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, ranskaa ja venäjää ja olen peruskoulun 8. luokalla. Tänään saatiin välitodistus ja kyllähän siinä selkeästi huomasti, että olen kaikista vahvimmillani kielissä. Keski-arvo oli 9.2 ja todistuksessa oli neljä kymppiä (äikkä, enkku, ranska ja venäjä). Valitettavasti tämän täydellisen kymppirivin pilasi ruotsin numero joka laski viime kevään kympistä ysiin. Mutta silti tyytyväisenä lähden opiskelemaan kieliä taas loman jälkeen, vaikkakin ranskan opettajani jäi hermolomalle(?) ja palaa opettamaan vasta toukokuussa.

Mutta kuitenkin, lempiaineeni on ranska ja pidän siitä kielestä aika paljonkin enemmän kuin venäjästä. Englanti sujuu leikiten ja ylitin itseni saamalla kokeen essee-kysymyksen 10 pisteestä 11 pistettä (kehuskelua) ja ruotsinkin kiinnostus on taas lisääntymässä. Hyvältä näyttää ja suosittelen kaikkia opiskelemaan kieliä ahkerasti sillä niitä todella kannattaa opiskella, panostakaa englantiin ja ruotsiin täysillä, jos ette opiskele muita kieliä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2009, 21:08:47 kirjoittanut Tomataro »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Kesäkuu 12, 2009, 11:42:03 »
Aloitan syksyllä journalismialan opinnot, ja siihen rinnalle harkitsen ottavani avoimen yliopiston enkun ja ruotsin kursseja (molempia 3 op). A-englannista sekä keskipitkästä ruotsista kirjoitin B:n, molemmissa jäi muutamaa pistettä vaille C:stä. Olen aina kokenut olevani huono kielissä, varsinkin englannissa. Mongerruksestani harva saa selvää, ruotsia nyt en kenenkään kanssa ole puhunut koulun ulkopuolella. Kirjoitin ruotsin syksyllä 2008, enkä sen jälkeen ole kyseistä kieltä tarvinnut. Voi kyllä olla vähän rankkaa vaihtaa yliopistotasolle, eli ehkä minun pitäisi harkita myös kansanopiston kielikursseja.

Ranskaa luin lukion 1. vuonna yhden kurssin. Sain arvosanan 8, mutta sitten päätin keskittyä "tärkeämpiin" kieliin. Minä olen näitä matematiikkaihmisiä... Ja suomen kielen opiskelu on aina ollut helppoa minulle. Kun kuitenkin toimittajaksi opiskelen, vieraiden kielien hallitsemisen näen pelkkänä plussana ja vaatimuksenakin, niin suuresti kuin se minua nolottaakin muiden ihmisten läsnäollessa.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Vanilja

• Poro!
  • Ylihörhö
  • *
  • God's First Mistake
    • Nappi!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #61 : Kesäkuu 16, 2009, 02:49:01 »
Kielten opetuksessa on kauheasti eroja... hyvän opettajan kanssa opiskelu sujuu, mutta työhönsä rutinoituneen, epävarman tai sellaisen, jolla ei ole auktoriteettia luokkaan kanssa koko homma on tuskaa. Sen huomasi yläasteella, kun varsinaista motivaatiota ja syytä opiskella ruotsia ei ollut, opettajalla ei ollut valtaa luokkaan ja tunnit menivät aika farssiksi. Sitten kun perusasiat olivat huonolla pohjalla, niin ruotsi on nykyään lähinnä "jag talar inte svenska" tasolla.

Englannin kanssa oli onneksi paremmin ja opettaja joka se aloitti ala-asteella oli innostava ja osasi myös keksiä pikkuisia päitä innostavia syitä miksi kannattaa opiskella englantia... paljon matkustellut opettaja osasi kertoa hienoista maista ja tuoda luokkaan vierailijoita joiden kanssa harjoitella.

Innostus ja motivaatio on kaikki kaikessa, itselläni on huono kielipää, ja opin parhaiten käytännön kautta. Tällähetkellä olen innostunut lähinnä kantoninkiinasta, jota tulee töissä puhuttua jonkin verran ja sitä kautta harjoiteltua, kirjoitusmerkkejä en ole aikeissa opiskella, mutta puhekielestä selviytyminen olisi hienoa!
Those that live in the darkness wander aimlessly...
Because they can't see.

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #62 : Heinäkuu 03, 2009, 12:58:02 »
Opiskelen (yhdeksännellä) äidinkielen lisäksi englantia (3. luokalta lähtien), ruotsia (4. luokalta lähtien) ja saksaa (8. luokalta lähtien). Yritin kahdeksannelle luokalle valita sekä saksan että espanjan, mutta vain saksan ryhmä muodostui, valitettavasti.

Pidän kielten opiskelusta, mutta kyllä osaavat kirjojen kappaleiden aiheet ja sanastot olla kyllä niin kummallisia... kieltä opetetaan mahdollisimman yksipuolisesti eikä yhtään syvennytä esim. vanhaan kieleen, josta ainakin minulle olisi paljon hyötyä kirjoja (Tolkien, ruotsinkieliset klassikot) lukiessani, ainakin paljon enemmän kuin vaatemuotisanastosta. Ärsyttää myös se, ettemme tunneilla juurikaan etene, vaan kahdeksannellakin luokalla kielioppiaiheisiin kuului mm. perfektin käyttöä. Tasokurssit tak- ...ai niin, se kuuluu toiseen topiciin.

Mielestäni kielten opiskelussa ja opetuksessa pitäisi painottaa enemmän kielellistä tuottoa kuin nykyään. Esim. aineita ja kirjoitelmia, ehkä tutkielmiakin, voisi tehdä aivan mainiosti viimeistään yläasteella A1-kielessä.

Olihan minullakin enkussa, saksassa ja äikässä 10, ruotsi jäi vaan vielä ysiin :(

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #63 : Marraskuu 09, 2009, 21:53:55 »
Mikään kielinero en ole koskaan ollut, enkä sitä tule koskaan olemaan. Kielten opiskelu on kuitenkin hyödyllistä jo pelkän tulevaisuuden kannalta, kuten asia ollaan jo moneen kertaan todettu.

Englantia olen lukenut kolmannelta luokalta lähtien, ruotsia seitsemänneltä ja espanjaa lukion ensimmäiseltä, jolloin kävin myös yhden mahdollisen kurssin viroa. Vieraista kielistä englanti on minulle kaikista helpoin, siinä olenkin aina ollut kasin ja ysin oppilas. Ruotsissa olen astetta heikompi. Espanjassa olen omasta mielestäni numeroani (9) huonompi, mutta itse kieli on mukava opiskeltava aine. Viron sain läpi lähes täysin pistein.

En mitenkään sanoisi rakastavani minkään kielen kielioppia, oman äidinkielenkin kanssa tekee välillä tiukkaa. Sanat ovat minulle helpompia, vaikka mikään kävelevä sanakirja en olekaan.

Tehtävät saan aina kielissä tehtyä, samaten kirjoitelmat. Keskustelutehtävissä kuitenkin tulee hätä käteen; muutenkaan en ole hyvä keskustelutehtävissä, niin mitenkä sitten yks' kaks' vieraalla kielellä!

Kieliä en ole muistaakseni joutunut käyttämään omassa arkisessa vapaa-ajan elämässä. Tarkoituksena on vanhempana lähteä kuitenkin reissaamaan jonkin verran, eli siellä niitä kieliä tarvitaan :)

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa kkaro

• Datisprinsessa
  • Vuotislainen
  • bujakaza
« Vastaus #64 : Marraskuu 09, 2009, 23:19:51 »
Mulle kielten opiskelu on tosi vaikeeta varsinkin enkku, vaikka oon aika tosi hyvä puhekielessä, mutta koulussa jos on pienikin virhe kieliopissa menee kokeessa piste ( meillä menee siitäkin jos I [eli minä] ei oo isolla. Kyllä tajuun esim. mitä lauluissa lauletaan tai jossain elokuvissa missä ei oo tekstityksiä.

No, ruotsi on mennyt vähän paremmin numeroilta, mutta ei sekään niin hyvin.

Ja en voi kestää meiän kielien opettajaa, tietäisittepä minkälainen se on! ughh en kestä.
I don't care what you think. lol

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Marraskuu 10, 2009, 16:15:01 »
Tällä hetkellä opiskelen englantia, ruotsia ja saksaa + äidinkieli :] Olen 7. luokalla.

Tykkään ihan hirveästi kielistä! Olen aina ollut suht hyvä englannissa, se on ollut aina todistuksessa 10, paitsi 3.luokalla oli 9. Englanti on aina ollut mielestäni helppoa, ja nykyään katson aina Pottereitaki englanninkielisillä teksteillä :] Enkku on ollut aina lempiaineeni, ja lempikieleni :] Haaveena ois joku kielimatka Englantiin, mutta tuskin toteutuu :(

Ruotsi alkoi tänä vuonna. Sitä en nyt vielä aivan mahtavasti osaa, mutta helpolta sekin vaikuttaa. Sekoitan ruotsin aina saksaan, joka ei ole kivaa D:

Saksan aloitin 4.luokalla. Saksa on ollut aina kanssa 10, vaikka en olekkaan ollut lainkaan aktiivinen millään tunneillakaan. Kokeista on vaan tullut kymppejä, mutta kai se sitte riittää : D
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #66 : Marraskuu 10, 2009, 17:05:51 »
En itse ole mikään kielien superihkuttaja (en voi ymmärtää niitä, joilla on kymmenen kieltä samaan aikaan opiskeltavana), mutta en nyt toivoisi koko maailman puhuvan samaa kieltä. Noin puolet oppitunneista katoaisi. :D Suhtaudun kieliin itseasiassa aika neutraalisti. Ne ovat olemassa, niin on ja varmaan tuleekin olemaan, enkä sitä sen enempää ala pohtimaan.

Olen neljännellä luokalla nyt ja opiskelen englantia ja ruotsia + äidinkieltä tietenkin, sekin on kieli, vaikka en (itse ainakaan) tule sitä aina muistaneeksi.

Äidinkieli, eli suomi, on... no jaa, jyräänkö aineen täysin, jos sanon aika tylsää? Nimittäin suomen kieli ei ole minusta mikään ihmeellinen kieli, eikä se anna minulle paljon mitään. Kuten Untukka sanoikin, tuttua ja turvallista, mutta kun Untukka tykkää siitä juuri siksi, minä tylsistyn sitä opiskellessani juuri siksi. Haluan kokea jotain uutta kielimaailmaa, enkä vain pysyä siinä kielessä, mitä jo osaan. Toki äidinkieli muuttuu vaikeammaksi luokka-asteiden myötä, mutta ainakin nyt se on minulle liian helppoa.

Englantiin sitten suhtaudun aivan eri lailla kuin äidinkieleen, aivan ihana kieli, jota olen opiskellut toiselta luokalta asti. <3 Se on minulle helppoa (mutta ei tylsää!) - lähes aina kun opetellaan joku uusi sääntö/sana/prepositio tai mikä muu vaan, niin osaan (ja muistan) sen lähes heti. Rakastan lausumisen ja kirjoittamisen välistä eroa, se tuo kieleen vähän haastetta! Lausuminenkin on ikään kuin veressäni, kun näen englanninkielisen sanan, osaan lähes automaattisesti lausua sen. Inhoan, kun suomenkielessä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kaikki sanat lausutaan samalla tavalla, kuin ne ollaan kirjoitettu. Ihan tylsää!

Ruotsia olen opiskellut tämän vuoden alussa, se oli vapaavalintainen aine, ja päätin ottaa sen, koska sitten yläasteella osaa paljon paremmin ruotsia, kun se tulee pakolliseksi. Kieli menettelee, vaikka se onkin aika haastavaa minulle. Ä-kirjaimen ja e-kirjaimen lausumiset menevät lähes aina ristiin ja se tuottaakin näin alkuun hankaluuksia. Kuten aika moni muukin k.o kielessä. Noh, kunhan olen opiskellut ruotsia tarpeeksi kauan, niin kyllä se alkaa sujumaan. Luokan keskitaso on muutenkin niin huono, että olen itseasiassa kohtalaisen hyvä kielessä. :>
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Marraskuu 10, 2009, 19:17:43 »
Minä opiskelen pelkästään englantia ja omaa äidinkieltä, suomea. Kammottavan epäreilua, että jotkut onnekkaat saavat opiskella esim. ruotsia jo neljännellä luokalla. Meillä olisi ollut mahdollisuus opiskella saksaa neljännellä luokalla (tietysti hain siihen porukkaan), mutta kun ryhmä jäi vain paria oppilasta vajaaksi niin rehtori sitten päätti, että ryhmä on liian pieni. Seuraavan kerran saksaa voi opiskella vasta kahdeksannella luokalla ja siitä ylöspäin. >:( Se ottaa aivoon todella paljon.

Ruotsikin alkaa sitten ensivuonna pakollisena aineena. Kammottaa vähäsen, koska kaikki ovat sanoneet ruotsia melko inhottavaksi. Se on kuitenkin heidän mielipide ja minulla tulee olemaan omani.

Kielten opiskelu, varsinkin englannin kielen opiskelu on minusta melko helppoa. Englannin opiskeluun panostan todella kovasti, sehän on todella tärkeä ja yleinen kieli. Oppimisen tahti on minun mielestä niin ärsyttävän hidas. Meidän luokallakin tietysti on niitä oppilaita, jotka eivät nopeassa tahdissa pysy mukana, mutta äitini ainakin sanoi, että seitsemännellä luokalla tulee tasokurssit.

Opiskelun vaikeuteen on monia syitä. Ehkä useimmat, jotka ovat vaikeuksissa oppia ja ymmärtää vieraita kieliä, eivät vain yksinkertaisesti ole kiinnostuneet opiskelusta ollenkaan. On myös monia, jotka oikeasti yrittävät, mutta siitä ei tule mitään. Luokallani on eräs mukava tyttö, joka oikeasti yrittää yhtä paljon kuin minä, mutta ei vain pärjää. Se on surullista, että vaikka ponnistelee, niin ei onnistu, mutta elämähän ei ole reilua. :(

Lainaus käyttäjältä: Candily
Haaveena ois joku kielimatka Englantiin, mutta tuskin toteutuu :(
Minä pääsin todennäköisesti kahden vuoden päästä kesällä Englantiin kielimatkalle, ja alustavasti mukaan olisi tulossa ainakin yksi luokkalaiseni. Kahden vuoden päästä vasta säästämisongelmien takia.. :( Mutta kerkeää sitä sitten vanhempanakin mennä ihan muuten vaan sinne Englantiin. :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
« Vastaus #68 : Marraskuu 10, 2009, 19:59:29 »
Totesin, että japanin opiskelussa perus "koulumenetelmät" eivät toimi kovin hyvin, joten lopetin japanin opinnot koulussa ja aloitin harjoittelemisen alljapaneseallthetime.com-sivulta lukemieni vinkkien mukaan, ja olen jo nyt kuukaudessa oppinut paljon enemmän kuin kahden vuoden lukiokursseilla (joilla opin paljon enemmän kuin työväenopiston kursseilla joita otin aikaisemmin). Suosittelen kyseistä sivua ehdottomasti kaikille japanista kiinnostuneista, ja tuo taktiikka toimii varmasti myös muihin kieliin. Ideana on periaatteessa lopettaa niinsanottu kieliopin ja sanojen pänttäys ja oppikirjojen tyhjien ruutujen täyttely, ja pelkästään kuunnella kieltä ja opiskella esimerkkilauseita, joiden kautta kielioppi ja kielen hienot sivuseikat tavallaan avautuvat sitten ajanmyötä. Minun kohdallani tämä ei enää niin hienosti toimi kun olen jo kielioppisäännöt opetellut, mutta etenkin tuo Spaced Repetition on auttanut kovasti niin sanaston kuin kiinalaisten merkkienkin opiskelemisessa. Kieltä olen kuunnellut kuuntelemalla youtubesta japanilaista musiikkia ilman että luen englanninkielisiä lyricejä, ja huomaan ymmärtäväni koko ajan enemmän ja enemmän...

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Marraskuu 15, 2009, 00:20:26 »
Olen aina rakastanut kieliä ja haaveenani olisi osata useampaa kieltä vähintäänkin melko sujuvasti. Perinteinen ongelma vain on se, että olen laiska opiskelija, ja vaikka alkuhuuma jatkuisikin vielä vuosien päähän, aina se tietty panostaminen opiskeluun alkaa vähentyä :D

Suomi on äidinkieleni, kuten suurimmalla osalla täällä. Kielikorvani on ihan okei, alakoulusta saakka (lähes) täysiä pisteitä nappailin kielioppikokeista. Englanti olikin sitten ensimmäinen vieras kieli, jota opiskelemaan aloitin alakoulun kolmannella, ja siinäkin pärjäsin ihan hyvin. Englanti kuitenkin on se kieli, jota pienestä pitäen kuulin eniten heti suomen jälkeen, kiitos television. Tyhmiä pikkuvirheitä teen kyllä edelleen, mutta muuten englanti kuitenkin on hallussa. Sanavaraston kasvattaminenhan on se ikuisuusprojekti, samoin tiettyjen sanontojen opettelu ja toisinaan prepositioiden käyttö, jotka joskus riitelevät sen kanssa, miten suomessa se menee :D Ylioppilaskirjoituksista repäisin C:n. Toisaalta nolottaa, sillä en jaksanut kertailla asioita kokeita varten. Arvosanahan sinänsä ei kerro koko totuutta, mutta jos sitten jonain päivänä jaksaisi korottaa tuota.

Vaikka en osaa englantia täydellisesti, on se kuitenkin suomen lisäksi ainoa kieli, jolla oikeasti osaan ilmaista itseäni melko hyvin. Käytän englantia oikeastaan päivittäin internetiä käyttäessäni, jatkuvasti opin jotain uutta ja näin pysyy kieli hallussa. Joskus näen unia englanniksi, ja toisinaan huomaan ajattelevani englanniksi - tai paremminkin, huomaan vasta myöhemmin, että olin pohtinut jotain asiaa englanniksi. Englanti kuitenkin tuntuu olevan niin universaali kieli jo, ettei se jaksa tehdä vaikutusta xP

Saksan aloitinkin viidennellä luokalla, koska siihen oli mahdollisuus ja halusin opiskella lisää kieliä. Alakoulussa opettajamme, joka sattui samalla olemaan myös englannin opettajamme, oli mukava ja kannustava ja keksi mielenkiintoisia tapoja opiskella kieltä. Luulen, että sain kohtalaisen hyvän pohjan saksalle tuolloin, ja olin edelleen kiinnostunut kielestä. Yläkoulussa kiinnostus laski samaa tahtia numeron kanssa, ja lukioon mennessä vaihdoin A-saksani B-saksaksi, jotta edes nuo perusopinnot pysyisivät päässä; mielestäni olisi ollut turhaa jatkaa pitkänä tuota kieltä, sillä jos en aiempia oppimiani kielioppiasioita hallinnut, en olisi pärjännyt. Lopulta kirjoitin saksan ylimääräisenä, ja lyhyenä, tuloksena A.

Saksasta kuitenkin pidän, minusta on aivan ihanaa yrittää lausua sitä kuin natiivi, etenkin r-kirjainta <3 :P Muutaman vuoden tauon jälkeen yritän elvyttää kielitaitoani ja tällä hetkellä luenkin saksankielistä kirjasarjaa. Vaikka lauseiden muodostaminen on minulle hankalaa, luulen, että puhutussa kielessä se ei ole niinkään ongelma, ja jos joskus on tarve käyttää saksaa, niin on edes jonkinlainen pohja. Tosiasiahan se on, että jos ei ole tilanteita, joissa kieltä käyttää, ei sitä voi täydellisesti oppiakaan.

Ruotsi tietenkin hyppäsi kuvioihin yläkoulussa, ja lukion loppuun mennessä kurssiarvosanoinani ovat olleet melkein kaikki numerot viitosen ja kympin väliltä. Lukiossa koin jonkinmoista oppimisvaikeutta koko kieltä kohtaan, ja kiinnostus lopahti ensimmäisen kurssin aikana jo: opettaja ei tunnilla opettanut oikeastaan yhtään, ja siten koko kurssi tuntui olevan vain itseopiskelua.
Ruotsin kielioppi taitaa olla itseasiassa melko helppo. En vain kyennyt näkemään sitä lukioaikana. Ruotsin aktivointi on täysin jäänyt, ja minulle melkein jäi traumat ruotsin puhekurssista, jonka lukiossa aikoinani otin. En kuitenkaan ole ruotsivastainen tai kutsu sen opiskelua pakkoruotsiksi. Kielet kun ovat vain rikkaus.

Latinan peruskurssi oli niin turhaa moskaa minulle, koska kakkoskurssia ei koskaan järjestetty lukiossani. Olisi sittenkin pitänyt valita italia, jota tälläkin hetkellä haluaisin niin opiskella. Koen sen kauniiksi kieleksi, ja vaikka siitä ei välttämättä suurta hyötyä olisi, haluaisin kuitenkin opiskella. Aktiivinen kielikurssien metsästys on kuitenkin jäänyt jonnekin taka-alalle, ehkä joskus myöhemmin sitten.

Japaniakin opiskelin pari vuotta sitten yhden peruskurssin verran, ja koko alkupuolisko kurssista oli helppo nakki, kiitos katsomieni animesarjojen (ja animekielihän ei ole sitä ihan oikeaa japania, että muistetaan se :D). Mutta se hiraganojen ja katakanojen opettelu ja muistaminen vie niin kauheasti energiaa koko kielen opiskelussa, en vieläkään muista kaikkia. Japanin kanssa ei kauheasti voi edistyä, ellei kirjoitusmerkkejä opiskele, joten se siitä. Puhuttua kieltä ymmärrän kuitenkin hyvin verrattuna kirjoitettuun kieleen :D Japanin suhteen voisin kyllä panostaa puhumiseen, tulevaisuudessa kun yritän vielä jonain päivänä matkusta Japaniin, niin puhumalla ehkä pärjää paremmin (vaikka tietty edelleen se kirjoitusmerkkien opettelu myös voisi helpottaa asioita :D)

Kuten viestini alussa sanoin, olen laiska opiskelija. Korea on yksi niistä kielistä, joita haluaisin myös opiskella, ja olen sitä yrittänyt hiljaksiin opiskella itse. Itseopiskelu vaatii kuitenkin jonkinmoista itsekuria, ja siinä tuppaa lipsumaan omista aikatauluista. Koreassa helppo puoli kuitenkin on se, että kirjoitusmerkit oppii muutamassa tunnissa, itsekin näen ne jo kirjaimina enkä omituisina merkkeinä. Korea on jossain suhteessa samankaltainen kieli kuin japani, mutta ei kuitenkaan. Ymmärrän hyvin yksinkertaista koreaa kahden vuoden aktiivisen kuuntelun ja lukemisen jälkeen.

Olisi kuitenkin ihanaa hallita hyvin ainakin yksi kieli lisää suomen ja englannin lisäksi. Kreikka olisi vallan ihastuttava <3

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Marraskuu 17, 2009, 10:59:51 »
Jaa no, minä opiskelen ranskaa kuudetta vuotta. Sanoisin että ***** vaikea kieli käyttää kevyessä kaverikeskustelussa. Eipä vedä vertoja englanninkielen taidolleni, vaikka olen vuoden kauemmin ranskaa opiskellut.
Ranskan opiskelussa keskitytään lähinnäkin kohteliaaseen keskusteluun ja esim. ravintolassa tilaamiseen jne.

Meille kerrottiin pari kuukautta takaperin, että ollaan lähdössä toukokuussa Ranskaan luokan kanssa. No mahtavaa. Ja pitäisi tällä taidolla pärjätä siellä. Ei tule kesää.

Mutta toinen A kieleni on englanti. Se on helppoa, koska sitä kuulee ja lukee paljon. Ainoastaan englannin aluemurteet ovat häiritseviä. Sitä kun suomalaisena tuppaa puhumaan kaikkea sekaisin. Ei siitä muuta.

Ja ensimmäinen B kieleni. Ruotsi. Just jaa joo. Pakko sanoa tässäkin, että ei tule kesää. En ymmärrä, en osaa, ei huvita.

Olen iloinen persoona. :3

Poissa Tunafish

• ehkä jossain muualla
  • Vuotislainen
« Vastaus #71 : Joulukuu 13, 2009, 00:56:40 »
Itse olen aina tykännyt englannin opiskelusta, mutta minulla on aina ollut opettaja, josta en ole pitänyt. Minulla on ollut kolme eri englannin opettajaa ja kahdesta en pidä ollenkaa ja yksi oli menettelevä, mutta hän opetti vain 4. luokalla kauan aikaa sitten.
Englanti on mielestäni tärkeä kieli ja haluankin oppia sitä mahdollisimman hyvin koska se on kuitenkin maailman valtakieli.

Ruotsi taas... sitä olen opiskellut puoli vuotta (eli yläasteelle tultuani alkoi pakkoruotsi). Se on kaunis kieli ruotsalaisen puhumana, mutta suomenruotsi on mielestäni hirveän kuuloista. En pidä sen opiskelusta vaikka minulla meneekin se aika hyvin; saan luultavasti 9 todistukseen.

Muita kieliä en vielä opiskele, mutta tarkoituksenani on aloittaa italia, jos se vain on mahdollista. Kouluni vain on niin pieni että siellä ei ole vaihtoehtoina kuin saksa ja ranska. Jos en pääse aloittamaan italiaa millään keinolla, aloitan sitten joko ranskan tai saksan.
Unelmanani on joskus matkustaa Italiaan joksikin aikaa tai sitten lähteä vaihtariksi. Silloin olisi hyötä italian kielestä.

Joo meni ajoittain vähän offtopiciksi, mutta laitetaan se kellonajan piikkiin. :D

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #72 : Joulukuu 21, 2009, 22:48:08 »
Ah, kielten opiskelu on mukavaa! Sehän on tietysti kiinni siitä, onko hyvä kielipää vai ei, nimittäin joillekin se on tuskaa. Itse opiskelen tällä hetkellä neljää vierasta kieltä (englanti, ruotsi, ranska ja venäjä) ja nyt joulutodistuksessani olleet neljä kymppiä tulivat kaikki kielistä, ruotsi vain laski ysiin. Haluaisin opiskella myös saksaa, mutta liika on liikaa ja sitten saattaisi olla jo raskasta kun valinnaisaineet olisivat vain uusia kieliä. Kieliä tarvitsee paljon matkustellessa, tietenkin englannilla pärjää monissa paikoissa, mutta onhan se tietenkin mukava ilahduttaa esim. ranskalaisia puhumalla heille ranskaa. On hyvä jos osaa tilata edes kahvin ja croissantin. :)

Itselleni helpointa on englanti ja siihen ei vielä ole tarvinnut panostaa lainkaan. Ei minulla minkään kielen kanssa ole oppimisvaikeuksia, ranska ja venäjäkin nyt yhden lukukauden jälkeen sujuvat erinomaisesti. Ruotsissa motivaatio laski, joten se oli syy numeron putoamiseen mutta aikomuksena on nostaa se taas kympiksi kevättodistuksessa. Kuitenkin ajattelin lopettaa venäjän peruskoulun päättyessä ja kirjoitan sitten enkun, ruotsin ja ranskan YO-kirjoituksissa.

Niin tuota, muistakaa siis että hyvällä kielipäällä on paljon merkitystä kielten opiskelussa. Eräs kaverini melkein inhoaa venäjää, mutta ryhtyi opiskelemaan sitä silti vanhempien pain-...krhm, vanhempien pyynnöstä ja nyt ensimmäisen lukukauden jälkeen voin sanoa että vaikka hän harjoitteli enemmän kuin minä ja minä autoin häntä venäjän opiskelussa, niin todistukseen tuli seiska. Vähän säälittää kyllä. :P Vaikka eihän seiska mikään niiiin huono numero ole kuitenkaan.

Tiivistettynä: Kielten opiskelu on hauskaa, jos niihin ei tarvitse panostaa hirveästi. Kielten opiskelusta on TODELLA paljon hyötyä ja niin kuin joku sanoikin, niiden osaaminen on rikkaus.
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #73 : Joulukuu 22, 2009, 13:28:39 »
Opiskelen (äidinkielen lisäksi, siis) neljää vierasta kieltä: A1-englantia, A2-ranskaa, B1-ruotsia ja B2-espanjaa.

Englannissa pärjään suht hyvin, ysin tasolla, ja tykkään kielestä.:) opettaja vain on huono, enkä ole tässä yläasteen kahden ja puolen vuoden aikana oppinutkaan englannintunneilla melkein mitään, paremmin opin esim . netissä ja lukemalla kirjoja englanniksi.:)

Ranskasta taas olen aivan kujalla.:) kuin myös koko muu ryhmämme. ala-asteen vitosella aloitin, ja pari ensimmäistä vuotta numeroni olikin 10. nyt se on ysi, mutta laskee varmaan välitodistuksessa kasiin. Olemme surkeita:)

Ruotsi on tyhmä kieli. Ruma kuin mikäkin, ja tyhmä. opettajakin on todella syvältä. että näillä mennään. Se tosin on aina ollut 10, mutta laskee varmaankin ysiin..

ja Espanja. Se on kivaa. Todistuksessa 10, ja tuskin laskee, nätti kieli, ja kiva opettajakin siinä on:)

Tykkään ihan opiskella kieliä, ja olenkin niissä ihan hyvä noin yleisesti ottaen:)
Tahdonvoimaa!

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • leeroy
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #74 : Joulukuu 22, 2009, 13:42:21 »
Äidinkieli ja ruotsi ovat mulle ihan älyttömän vaikeita - en ymmärrä, en osaa eikä jaksa kiinnostaa. Suomea pitäisi kyllä osata, mutta ruotsi on mulle ihan sama. Molemmissa ihan ok, lähes siedettävä opettaja, mutta ei, mä en ymmärrä!

Espanja ja englanti sen sijaan on täysin munkin ymmärrettävissä, tosin sekä enkkua että espanjaa minua opettaa sama maikka, joka on espanjassa paljon kivempi kuin enkussa. Miksi lie, varmaan se pitää enempi espanjasta.

Näin meillä. Oon kyllä hirmu kade kaikille joiden äikkä on 10 tai 9!