Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 12207 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Arghiga

• Ankeuttaja
Don Rosa
« : Maaliskuu 02, 2008, 14:17:08 »
Mietin tässä vaan, että kuinka moni tässä maailmassa lukeekaan Don Rosan ihania ankka-sarjiksia. Itse olen Rosan suuri fani ja tahdonkin tietää miksi te luette Rosan sarjiksia ja mitä olette lukeneet?

Itse luen niitä koska ne ovat hauskoja, yllätyksellisiä ja hyvin piirrettyjä! Rosan tyyliin kuuluvat yksityiskohdat ovat ihania ja niitä on hauska etsiä. Usein Rosan sarjakuvaa lukiessani saatankin jäädä vain katselemaan kuvia ja naureskelemaan hahmojen ilmeitä.

Minulla on Rosan sarjakuvakirjoista ainakin Roope ankan elämä ja teot 1 ja 2, Musta ritari-, Kymmenen avartan aarre- ja Temppeliherrojen kätketty kruunu ja miuta Don Rosan parhaita.

Ne ovat olleet täydellisiä lukukokemuksia ja suosittelen niitä lämpimästi kaikille faneille! (ja muillekin!)

Arya

• Ankeuttaja
Vs: Don Rosa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2008, 15:15:02 »
Kiva että täällä on joku muukin joka pitää Rosasta! :D Omasta mielestäni kukaan muu ankka piirtäjä ei ole yhtä hyvä kuin Don Rosa, vaikka Barks aikas lähelle yltääkin :) Mulla on kaikki Aku Ankassa ilmesyneet aina vuoden 1994 lokakuusta tähän päivään asti ilmestyneet Rosat. Ja olen lainannut kirjastosta muutamat kirjanakin.
Oletko löytänyt Rosan kuuluisat D.U.C.K.it? Se on ehkäpä myös yksi parhaista puolista lukiessa!

Kurppa

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2008, 19:02:56 »
Don Rosa on ehdottomasti paras tämänhetkisistä Aku Ankka-piirtäjistä. Ja on aina ollutkin, mielestäni. Hänen pikkutarkka kädenjälkensä erottuu aina edukseen, ja pienet humoristiset ripaukset joka sivulla piristävät sarjakuvia. En varsinaisesti keräile Rosan tekeleitä, mutta Aku Ankkoja on tullut aika kauan säilyttyä. Siinä samassahan ne menevät.

D.U.C.K.eja haen kyllä melkein aina, mutta yleensä en harmikseni sitä löydä. Joskus se on niin helposti havaittavissa, liian lähellä, mutta sitä ei löydä ellei katso vinkkiä jostain. Hauskahan niitä on hakea.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2008, 15:35:37 »
Don Rosa on paras Ankka-piirtäjä ikinä. Niin tarkkaa, kaunista, ja hauskaa.

D.U.C.K:eja on aina kiva etsiä, vaikka niitä ei aina löydäkään.

Kuvissa on aina hauskoja pieniä yksityiskohtia, tai isompia sitten taustalla.

Rosa on hyvin kuvittanut tarinansa, ja kekannut niihin hyvän aiheen. Vaikka Kertalaaki TM, Musta Ritari jne. Mahtavaa lukea osaavan piirtäjän&kuvittajan sarjiksia.
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2008, 21:10:17 »
Haa, Don Rosa on minun(kin) suosikkini ankka-piirtäjistä. Mielenkiintoiset ja hauskat yksityiskohdat sekä D.U.C.K:t lienevät se ensimmäinen syy, miksi näitä tarinoita jaksaa lukea yhä uudestaan ja uudestaan. Toinen erittäin hyvä asia Rosan sarjoissa on juoni. Se ei ole se perinteinen, että esim. Aku ja Hannu kilpailevat jostain niin että loppuratkaisu on arvattavissa jo ensimmäisellä sivulla, vaan mutkikas ja tosiaan yllätyksiä täynnä. Lisäksi rakastan Rosan luomia hahmoja, joista Musta ritari taitaa olla suosikkini.

Minusta Rosa on myös onnistunut saamaan ankkahahmoihin sellaista moniulotteisuutta, mitä ei muista tarinoista löydy. Esimerkiksi hänen tarinoissaan Roope ei ole ainoastaan rahanahne vanha äijä, vaan myös seikkailijaluonne. Myös pahikset tuntuvat mielenkiintoisemmilta, eikä maailma ole niin mustavalkoinen. En sitten tiedä, olenko ainut, jolle tämä vaikutelma on tullut, mutta sen nyt voisin melko varmasti sanoa, että Rosa yleensä miettii tarinoitaan vähän kauemmin kuin useimmat muut piirtäjät. Yritän nyt kovasti olla yleistämättä... :P

Ää, minulla piti olla kamalasti hyvää sanottavaa tästä piirtäjästä, mutta ajatus jotenkin katkesi. :P Tulen mahdollisesti muokkailemaan myöhemmin...

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2008, 14:42:52 »
Rosa on minunkin suosikkiankkapiirtäjäni. Nykyään en oikein mitään ankkoihin liittyvää lue, mutta Rosan tarinat kiinnostavat aina.

Olessani ala-asteella löysin kirjastosta Roope Ankan elämä ja teot-kirjan, joka oli siihen astisen elämäni vaikuttavin sarjakuvakokemus. Minusta oli mahtavaa, miten Roopen hahmo sai valtavasti syvyyttä verrattuna siihen yleiseen kuvaan, mikä hänestä yleensä annetaan ankkasarjakuvissa. Myös Rosan valtavat taustatyöt, joista hän kertoo "Näin syntyi tarina X"-jutuissaan, olivat vaikuttavia, suorastaan ihailtavia. Hyvä että tuollaisiakin hulluja on olemassa! :D Tietenkin se piirrostyyli erottaa Rosan selkeästi muista ankkapiirtäjistä.

Varmaan arvaatte, miten innoissani olin kun huomasin, että Roope Ankan elämä ja teot-kirjasta oli tullut uusintapainos sekä sen rinnakkaisteos, joka sisältää kaikki lisätarinat. Pakkohan se oli ostaa, kun kerran sain vihdoinkin lapsuuden suosikkisarjani hyllyyn :) Ainut, mistä en siinä pidä, on uusi väritys. Olen nipo, mutta tykkäsin enemmän aikaisemman painoksen (sen ruskeakantisen) värityksestä. Nojoo. Muutkin Rosan kokoelmateokset olisi kiva ostaa hyllyyn.

Lainaus
En sitten tiedä, olenko ainut, jolle tämä vaikutelma on tullut, mutta sen nyt voisin melko varmasti sanoa, että Rosa yleensä miettii tarinoitaan vähän kauemmin kuin useimmat muut piirtäjät.

Niin, tosin Rosahan käsikirjoittaa omat tarinansa... Ja sekin vielä, että Rosa jaksaa panostaa historiallisiin faktoihin ja asioihin, joihin tavislukija tuskin kiinnittää edes huomiota :D En nyt tiedä, että mikä on normiankkapiirtäjän käytäntö, mutta kovin moni tuskin tekee näitä sarjakuvia samalla paneutumisella. Enkä sano tätä mitenkään väheksymällä!

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2008, 13:11:03 »
Mielestäni Do Rosa on paras ankkapiirtäjä mitä on ollut vaikka hänen piirrostyylinsä onkin vähän valokuvamainen ja ei kuvaakkaan niin paljoa liikettä kuin olisi mahdollista. Hänen tarinansa eritoten Roope Sedät koukuttavat minut pahemman kerran ja omistankin kaikki Rosan julkaisemat Ankka albumit.
Harmi vain että Rosa ei ole kovinkaan tuottelias piirtäjä enää nykypäivänä eikä ole ainakaan tietääkseni julkaisut pitkään aikaan uutta sarjakuvaa.
Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Pottermore: DustSand65
« Vastaus #7 : Heinäkuu 24, 2008, 12:21:03 »
Uh ah. Mä suorastaan palvon Don Rosaa, Barksin ohella tietenkin.
Tykkään Rosan piirtotyylistä. Siinä on niin paljon pieniä kivoja yksityiskohtia :D.
Muistan, ku sillo joskus vuonna nakki tilasin Aku Ankkaa, nii olin aina ihan sika
ilonen ku tuli joku DR-jatkosarjis.

Muistan ainaki jonkun sellasen, missä Roope matkas Panaman kanavalle..
Ja tapas Theodore Rooseveltin..o_o En muistakaa muuta.. Se oli varmaan yks
parhaimmista ja olis kiva lukee se uudestaan.

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2008, 12:27:39 »
Muistan ainaki jonkun sellasen, missä Roope matkas Panaman kanavalle..
Ja tapas Theodore Rooseveltin..o_o En muistakaa muuta.. Se oli varmaan yks
parhaimmista ja olis kiva lukee se uudestaan.

The Sharpie of Culebra Cut
Culebran liikenero
[AA 38-40/2002] [Roope Ankan Elämä ja teot II]
Julkaistu nuissa.
'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2008, 15:51:42 »
Tykkään Don Rosan Aku Ankka -sarjoista. En ole todellakaan mikään asiantuntija, kunhan olen huomannut, että hän tekee tosi hyviä sarjoja. Juonenkäänteet ovat varsinkin ihania. Musta Ritari on lempparini, toivoisin todella, että hänestä tehtäisiin enemmän sarjoja. Kirje kotoa oli kuitenkin ehdottomasti paras Don Rosan tarina. Täytyy myöntää, että melkein itkin joissain kohdissa, kun se oli niin liikuttava :')
Tietääkö joku, voisiko netissä lukea ilmaiseksi Rosan Valvova silmä -tarinan? Kiinnostaisi lukea se, mutta meillä ei ole sitä.

//Niin joo, ne D-U.C.K -kirjaimet on kanssa aina kiva etsiä, vaikka useimmiten en niitä löydäkään. :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2008, 16:02:32 kirjoittanut Valkovuokko »
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2008, 02:35:17 »
Oi, Don Rosa on mielestäni paras Ankka -sarjisten piirtäjä/käsikirjoittaja. Hänen piirustusjälkensä on minusta persoonallista ja todella hienoa. Hahmojen ilmeet ovat ehdottomasti parhaita mahdollisia, mitä kuvitella saattaa. Käsikirjoituspuolikin on tietysti loistavaa, ne pienet asiat tekevät tekstistä aivan erityisen mahtavaa luettavaa.
Olen pitänyt Don Rosasta jo pidemmän aikaa, ja joskus haluaisin nähdä hänet ja pyytää nimmaria :) Onneksi hän vierailee Suomessa sangen usein, joten onpa hyvinkin mahdollisuuksia siihen.
Vaikuttaa ihan muutenkin mielenkiintoiselta ja mukavalta ihmiseltä, muttei siitä nyt enempää, kun tämä topichan käsittelee lähinnä sarjakuvia ;)

Meille tulee Aku Ankka, nykyisin tosin veljeni nimellä, ja luen sitä edelleen ahkerasti. Ihana yllätys, jos sattuu olemaan Don Rosan sarjis mukana. Minusta tuntuu, että Ankkojen taso on hieman laskenut, ja haluaisinkin enemmän Rosan sarjiksia lehteen - ne ovat taattua laatua!
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2008, 11:35:09 »
Don Rosa oli varmaankin ensimmäinen Ankka-piirtäjä, jonka piirrostyylin mä opin tunnistamaan. Ennenhän Aku Ankoissa ei mainittu juttujen alussa piirtäjiä tai käsikirjoittajia (paitsi joskus poikkeuksellisesti). Don Rosan piirrostyyli ei ehkä ollut yhtä sulavaa kuin joidenkin muiden, mutta ne kaikki pikku yksityiskohdat kompensoi hyvin. Mukavaa myös oli tarinoiden huumori ja aiheet. Erityisen kivana mä pidin sitä, että Rosa kirjoitti jatko-osia joillekin Barksin klassikoille tai täytti Ankka-historian aukkoja (lähinnä Roopen nuoruudenseikkailujen suhteen). Mä rupesin fanittamaan Rosaa ja odottelin vesi kielellä hänen juttujaan.

Sitten jossain vaiheessa (2000-luvun puolella) ensiviehätys meni ohi tai jotain, enkä mä enää tykännyt niin kamalasti Rosan jutuista. Mä tosin väittäisin hänen tasonsa laskeneen. Vanhat suosikit – kuten Le Musta Ritari – tuntuvat enimmäkseen musta vieläkin suurin piirtein yhtä hyviltä kuin aikoinaan, mutta uudemmat eivät enää ole iskeneet (muutaman viime vuoden ajalta mä en ole Don Rosaa lukenut enää lainkaan, joten en tiedä nykytilanteesta mitään). Rosan tarinoiden juonet eivät tuntuneet enää lainkaan yhtä huolellisesti laadituilta ja kekseliäiltä kuin aiemmin. Ja sitten toisaalta jotkut asiat menivät överiksi. Esimerkiksi yksittäisten ruutujen yksityiskohtia tuntui olevan turhankin paljon, tuli vähän huumoriähkyä. Ja hahmokehityksessäkin mentiin mun mielestä liiallisuuksiin. Periaatteessa mä arvostan sitä, että hahmoille pyritään tuomaan uusia puolia ja että heitä katsotaan uudesta näkökulmasta, ja mun mielestä Rosa pärjäsi tässä ihan suht hyvin vielä 90-luvun puolen tarinoissa. Hän onnistui ihan hyvin tasapainottelemaan vanhan ja uuden välillä – hahmot olivat vielä selkeästi tunnistettavissa, mutta niissä oli myös jotain uutta. Mutta sitten jossain vaiheessa Aku alkoi mennä liian kuivan sarkastiseksi, Roope liian sentimentaaliseksi jne. Eivät he enää näyttäneet mun silmiini Akulta ja Roopelta, vaan aika OOC:iltä, alkoi sanalla sanoen tuntua siltä, että lukisi jotain vähän huonompaa fanfictionia. Ylipäätään tuli sellainen olo, että Rosalta olisi löpö loppunut ja hän vain raapi tarinat jostain kasaan. Paljon sellaista pintasälää, jota on (enemmän tai vähemmän) hauska tutkia silloin kun ekaa kertaa törmää, mutta jonka pariin ei tee mieli palata. No, mun oli aika helppo lopettaa Rosan lukeminen, Aku Ankka –lehti tuntui muutenkin menevän alaspäin, joten lopetin tilauksen. Ikävä puoli oli se, että jotkut vanhat hyvät Rosan tarinat alkoivat myös näyttää vähän huonommilta, mä olin saanut yliannoksen sentimentaalista Roopea, joten en osannut suhtautua enää samalla tavalla kuin aiemmin. Mutta tämä on toivottavasti vain ohimenevä vaihe :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Ankallinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2008, 11:33:17 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin. Sen verran hyvä piirtäjä on, että kaikki hänen kovakantisensa olen hommannut. Se tosin johtuu myös siitä, että kaikki Suomen Ankkajulkaisut ajattelin joskus saada itselleni. Loka- (vai Marras?)-kuussa kävin Itäkeskuksessa singneerauttamassa kaikki Rosa-kirjani, kun herra oli Suomessa. Ihan mukavan oloinen ihminen kyllä. Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.) Rosan tarinoiden taso on aina pysynyt suht. hyvänä aina. Vaihtelua on ollut, esimerkiksi Suuri Kurpitsa (1988), on todella huono tarina verrattuna Auringon Poikaan (1987) Vaikka kumpikin on 80-luvun lopulta. Rosalla on monta hyvää tarinaa; Kymmenen avataran aarre, Musta Ritari, Sammon Salaisuus, White Angony Creekin vanki, Culebran liikenero jne. Tuo Culebran liikenero taitaa olla ensimmäinen lukemani Rosa-sarja, se kun ilmestyi Aku Ankassa 2002, heti kun meille alettiin tilaamaan. Rosa on kyllä 10 parhaan piirtäjän joukossa, Ainakin Carl Barks, Giorgio Cavazzano, Floyd Gottfredson, Paul Murry, Marco Rota ja Vicar ovat häntä parempia, mutta ehdottomasti TOP10-piirtäjä siis.

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2009, 17:42:44 »
Paras Ankka-piirtäjä, minun on sanottava, että jopa piirtäjälegenda Barks jää toiseksi. Rakastan hänen tyyliään ja uskomatonta kykyään kehitellä juonia.. Roope Ankan elämä ja teot 1 on aina rakkain sarjakuvakirjani ^^
Surullista, kun Keno ei voi enää jatkaa piirtämistä. Taisin itkeäkin kun kuulin, ettei hän enää piirrä yhtään sarjakuvaa :< Vissiin niitä "[kirjoita nimikkosarjakuvan nimi tähän] ja muita Don Rosan parhaita" on kuitenkin vielä pari julkaisematta, ja sen jälkeen ymmärtääkseni aletaan julkaista kirjoja, joissa on kaikki Kenon (ainakin) Ankka-sarjikset.
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2009, 16:54:55 »
Don Rosan pikkutarkat ankka-sarjikset tekevät kyllä kehen takansa vaikutuksen! Innolla pienenäkin odotin, että jos Aku Ankassa ilmestyi taas sillä viikolla joku Rosan tekemä sarjis, sillä ne olivat aina poikkeuksetta hyviä ja kivan yksityiskohtaisia :) Erityisesti olen ihastunut Don Rosan 'Roope Ankan elämä ja teot' kirjaan, joka kertoo Roopen elämästä ihan ensipennyn saamisesta tähän päivään asti (mikäli ilmaisua voi käyttää x)) ja se on todella hienosti, ykstyiskohtaisesti ja hauskasti kirjoitettu! Sitä jaksaa lukea aina uudelleen, ja uudelleen, ikinä kyllästymättä.

Toinen todella ihastutava Rosan teos, on Musta Ritari ja sen jatko-osa. Se saa aina nauramaan, ja kekseliäsyys on vailla vertaa. Olisin toivonut enemmänkin jatko-osia siihen, mutta nyt on tyytymä noihin :D

Ehdottomasti paras Aku Ankan tekijä!

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #15 : Huhtikuu 11, 2009, 00:04:23 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin.

Carl Barksin ansiot ovat minusta enemmänkin tarinoiden kirjoittajana kuin piirtäjänä (kuten myös Don Rosan). Kyllähän hän hyvä piirtäjä on, mutta arvostan silti Don Rosan tyyliä enemmän.

Lainaus
Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.)

Hän oli kyllä aikaisemmin lakossa jonkin aikaa, mutta se oli muistaakseni joitain vuosia aikaisemmin. Viime vuonna hän kuitenkin ilmeisesti ilmoitti jäävänsä eläkkeelle, eli uusia ei tosiaan ole tulossa. Viimeisin tarina taisi valmistua 2005.

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2009, 14:26:57 »
Don Rosa on akkaripiirtäjien parhaimmistoa!

Hienot yksityiskohdat, ja hahmojen ilmeet jne.
Erittäin hauskaa. :)

Paras lukemani Don Rosan tekemä on Musta Ritari.
Minunkin suosikki Ankka-piirtäjäni on tuo Rosa :) Hänen ansiostaan Roopesta on tullut lempihahmoni.

Tuo Musta Ritari on kyllä hirmu hyvä, täytyy sanoa, mutta suosikissani Milla Magia on manannut Roopeen ja Akuun sellaisen manauksen, että heidän painovoimansa muuttuu "seinään päin" (jessus, miten kökkö ilmaisu, mutten muista miten se nyt oli!) ja se mainitaan tuossa Mustassa Ritarissa. En muista sen nimeä, mutta joku hassu se oli :D
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #17 : Kesäkuu 05, 2009, 14:44:52 »
Tykkään Don Rosan tyylistä piirtää, käsikirjoituksista puhumattakaan. Monen mielestä Don Rosan piirrokset ovat "liian taiteellisia". Minusta ne on vain hyvin piirretty ja yksityiskohdat on vaan otettu vähän tarkemmin huomioon.
Siis juuri tuo yksityiskohtaisuus onkin parasta Rosan sarjiksissa - ne ovat todellakin taidetta minusta. Paljon eläväisempiä ja ilmeikkäämpiä kuin kenenkään muun piirtäjän.

Tuo Musta Ritari on kyllä hirmu hyvä, täytyy sanoa, mutta suosikissani Milla Magia on manannut Roopeen ja Akuun sellaisen manauksen, että heidän painovoimansa muuttuu "seinään päin" (jessus, miten kökkö ilmaisu, mutten muista miten se nyt oli!) ja se mainitaan tuossa Mustassa Ritarissa. En muista sen nimeä, mutta joku hassu se oli :D
Tarkoitat siis A Matter of Some Gravitya, eli suomeksi Paino-ongelmia? Se on kyllä sangen loistava, humoristinen sarjis. :)
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Roosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2009, 17:50:48 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin. Sen verran hyvä piirtäjä on, että kaikki hänen kovakantisensa olen hommannut:DD. Se tosin johtuu myös siitä, että kaikki Suomen Ankkajulkaisut ajattelin joskus saada itselleni(varmaan hieman viakea homma:'D). Loka- (vai Marras?)-kuussa kävin Itäkeskuksessa singneerauttamassa kaikki Rosa-kirjani, kun herra oli Suomessa. Ihan mukavan oloinen ihminen kyllä. Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.) Rosan tarinoiden taso on aina pysynyt suht. hyvänä aina. Vaihtelua on ollut, esimerkiksi Suuri Kurpitsa (1988), on todella huono tarina verrattuna Auringon Poikaan (1987) Vaikka kumpikin on 80-luvun lopulta. Rosalla on monta hyvää tarinaa; Kymmenen avataran aarre, Musta Ritari, Sammon Salaisuus, White Angony Creekin vanki, Culebran liikenero jne. Tuo Culebran liikenero taitaa olla ensimmäinen lukemani Rosa-sarja, se kun ilmestyi Aku Ankassa 2002, heti kun meille alettiin tilaamaan. Rosa on kyllä 10 parhaan piirtäjän joukossa, Ainakin Carl Barks, Giorgio Cavazzano, Floyd Gottfredson, Paul Murry, Marco Rota ja Vicar ovat häntä parempia, mutta ehdottomasti TOP10-piirtäjä siis.
Rosa on yksi parhaimmista!:DDDD

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #19 : Elokuu 09, 2009, 23:37:18 »
Don Rosa on ehdottomasti lempparini Ankkapiirtäjistä, ja sille on hyvät syyt. Ensinnäki Rosan sarjakuvat on tosi hauskoja ja huumorintajuisia, samalla myös ne tarinat on jotenki mahtavia. Esimerkiksi Roope Ankan elämä ja teot 2:ssa on sarjakuva nimeltä Hämäyksen hurrikaani, ja tästä tykkään tosi paljon. Se ruutu jossa Roope hyppää hevosellaan Hortensialla sen rakennuksen katosta läpi, missä Buffalo Bill ja Angus-setä on vankina, on mahtava koska Roope huutaa siinä Geronimoa.
En tiiä oikeen itekkään miksi se on niin mahtava kohtaus, on vaan tosi siistiä kun selviää että Goklayeh onki se kuuluisa päällikkö Geronimo... Ja toinen mahtava kohtaus on heti seuraavassa ruudussa, missä näkyy ku sen rakennuksen lankut hajoaa ja Roope tulee Hortensian kans seinästä/katosta läpi. Se on nimittäin piirretty tosi tarkasti, ja siinä on se toinen Rosan hieno ominaisuus, piirrosten tarkkuus. Kukaan Aku Ankan piirtäjistä ei minun tietääkseni piirrä niin tarkasti.
Ja tietysti vielä D.U.C.K.-omistuskirjotus on hauska hakea aloitusruuduista jne. Yleensä ne löytyy helposti (taitaa johtua jo kokemuksesta, niin monta kertaa niitä on tullu haettua). Monet muut Rosan sarjikset on myös hyviä, esimerkiksi Pysähtyneisyyden aika, Unelmoiden läpi elämän, Yukonin sydämet, White Agony Creekin vanki, Musta ritari, Julman maan jehu ja monet monet muut.

Don Rosan suuri ihailija alias Ihmeolio~
Cadillac.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #20 : Syyskuu 13, 2009, 09:50:01 »
Oi, ihanaa että täältä löytyi topic Don Rosasta! <3

Don Rosa on mielestäni ehdottomasti paras Ankka-piirtäjä kaikista! Hänen jälkensä on ihanan yksityiskohtaista, joten tarinoita lukiessa saattaa mennä muutama tovi, kun yksityiskohtia etsii! Lisäksi huumoria on ripoteltu lähes jokaiseen ruutuun. :D Hänen piirosjälkensä on hyvin tarkkaa myös. Mutta eniten varmasti ihailen Rosaa sen takia, koska hänellä on loistava mielikuvitus, niin kuin ystävällämme Barksilla. Oletteko lukeneet joitain klassikoita, esimerkiksi: Paino-ongelmia, Kymmenen avataran (meinaan aina kirjoittaa avataren :D) aarre, Kutistuva kitupiikki? Varsinkin tuosta Paino-onglemia:sta olin ihan sanaton, kuinka jollain voi olla niin hyvä mielikuvitus! :O Useimmat tarinoistahan seuraavat jollain lailla Barksin jalanjälkiä, mutta matkittuja ne eivät todellakaan ole!

Hienoa, Don Rosa! <3
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2009, 09:20:39 »
Auta armias, jos jostakin eteen putkahtaa Don Rosan piirtämää Aku Ankkaa! Itse en voi sietää tämän hepun sarjakuvia, olkoon ne kuinka suuressa suosiossa tahansa.

Mielestäni Rosan kuvitus ei ole kaunista, vaan se menee juuri liian tarkkoihin yksityiskohtiin. Tällöin jälki on mielestäni epämiellyttävää katseltavaa, rumaakin, jos näin voin sanoa. Jonkun hänen tarinansa olen lukenut, mutten ole myöskään juonesta pitänyt. Ja mitä tuohon hauskuuteen ja huumoriin tulee... itse en joko ymmärtänyt sitä (tai en muista, en ole moneen aikaan Rosan tuotoksia lukenut) tai sitten asia ei ole niin.

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Túrin Turambar

• Vuotislainen
  • One day, one room
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2009, 16:45:40 »
Siihen lopettamiseen oli monta syytä, mutta osittain ainakin jonkinlainen silmävika (valonarkuus?), sarjakuvayhtiöiden rahastuspolitiikko ja palkka olivat kyseessä.

Mielestäni Rosa häviää ehkä vain Barksille. Tarinat ovat hienoja. Pidän eniten puolivälin tarinoista (Roope Ankan elämä ja teot I, Yokonin sydämet yms.), joissa yksityiskohdat ovat vähän puolivälistä vanhaa ja uutta. Parhaimpia ovat Roopen nuoruuteen, erityisesti Klondikeen, sijoittuvat tarinat, lisäksi myös Sammon salaisuus on parhaimpia.
Cannery Row in Monterey in California is a poem, a stink, a grating noise, a quality of light, a tone, a habit, a nostalgia, a dream.

nr: Gabriel García Márquéz - One hundred years of solitude

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Joulukuu 07, 2009, 17:03:21 »
Lempipiirtäjäni. Rakastan Don Rosan yksityiskohtaista piirrosjälkeä, vitsejä, D.U.C.K:ja, historiallisia&Barks-faktoja. JA Rosan "suomalaisuus" on myös aika hienoa, hänhän käy täällä melkein jatkuvasti, ja tottahan toki kaikki muistavat Sammon salaisuuden? Yhdessä ruudussa oli tosin aika paljon liikennettä, mikä ei ollut realistista Helsingin keskustalle, mutta mitäs väliä sillä on? :D
Hän on 2. listoillani, sillä kukaan ei voi voittaa legendojen legendaa, Carl Barksia itseään.
Ehdottomasti suosikki sarjani Rosalta ovat kaikki mitkä on julkaistu Roope Ankan elämät ja teot 1&2-sarjassa. Tykkään niistä valtavasti, sillä niissä vilisee historiallisia hahmoja sekä Roope Ankka itse.

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2009, 14:55:32 »
Olen lukenut Aku Ankkoja koko ikäni ja Rosan tarinat pistivät silmään jo ennen kuin osasin lukea. Piirrostyyli on jotain mielettömän ihanaa ja yksityiskohtaista ja elävää. 8> Hahmot eivät ole jäykkiä niin kuin monen muun piirtäjän hahmot, ne ovat myös persoonallisempia ja AAA NE ON VAAN NIIN LIIAN HYVIN PIIRRETTY! *Lääkkeet*

Parhaimpia tarinoita ovat Roopen nuoruudesta kertovat tarinat ja ne joissa hyppii mukana Roopen sisaret Hortensia ja Matilda (Aaaaaa Hortensia on mahtavaaaa :DD) ja Kultu Kimallus. En muista tarinan nimeä, mutta se jossa Roope lähtee Klondikesta ja pudottaa Kultun kirjeen matkan varrelle on aivan ihana. :DD Yks parhaimmista varmasti. Tykkään myös niistä joissa Roope seikkailee Rooseveltin kanssa. :DD
Roope Ankan Elämä ja Teot ykkösessä on parhaat tarinat ja todella hyviä tarinoita on myös Elämä ja Teot kakkosessakin. Sammon Salaisuuden olen lukenut joskus miljoona vuotta sitten enkä muista siitä paljon mitään. Pitää kaivaa kaappiani, jos tarina löytyisi sieltä. :DD
Myös Akun ja Roopen yhteiset kommellukset on ihania. 8D Ja Milla Magian yritykset pölliä Ensilantti. NIIN tuosta tuli mieleen Ensilantin Tarina joka on myös mahtava juttu. :O Oon lukenut sen melkein yli 20 kertaa. :DD

Poissa Nibs

• Vuotislainen
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
« Vastaus #25 : Huhtikuu 04, 2010, 01:59:12 »
Don Rosa ehdoton suosikkini ankkauniversumin piirtäjissä ja käsikirjoittajissa. Kakkosena tulee Mark&Laura Shaw + Flemming Anderssen. Molemmat syistä, että piirrostyyli on hauskaa ja mieleenpainuvaa ja tarinat täysin hulvattomia ja kuitenkin syvällisiä tunne-elementtejä ja sanomia omaavia. Varsinkin pariskunta Shaw kirjoittaa aivan ihania tarinoita AKusta ja tämän veljenpojista... Mutta takaisin aiheeseen... Rosa on ehdoton ykkönen, koska sen tarinat on erilailla täynnä huumoria niissä kaikenlaisissa yksityiskohdissa, myös piirrostyylillisesti, mutta ennen kaikkea tekstissä. Kuolen nauruun melkeen jokaisen lukemani sarjan aikana vähintään kerran.

Eniten rakastan Roopen nuoruuteen sijoittuvia sarjoja, mutta Musta Ritari on myös ihana ja monet seikkailusarjat myös. Mutta olen tosiaan eniten rakastunut sukurakkaaseen Roopeen ja tämän ja Kultu Kimalluksen kuvioon. Suosikkisarjojani ovat "Yuokonin sydän", jos sen otsikon oikein muistan. Siis se tarina, missä Roope muistaakseni löysi hangenmunahipun ja se päättyi siihen kun se ei avannutkaan sitä kirjettä, jonka Kultu sille oli jättänyt, vaan se jäi hankeen lojumaan ja Roope palasi valtaukselleen. Ja "Uneksien läpi elämän" on niiiin ihana. <3<3 Ja "Kirje kotoa"!!! <3 Ja "Kaikkein mieluisin lahja" on kans aivan ihana. :DD Akusta ja pojista, "K.A.S.V.A.T.U.S.O.P.P.I.A" on mahtava.

Kirjoina omistan vain Roope Ankan elämä ja teot 1:n. Haaveilen kyllä ostaa kaikki Rosan kootut teokset, mutta ne on niin pirun kalliita ja rahareikiä mulla riittää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2010, 22:57:52 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Syyskuu 17, 2010, 19:49:50 »
Don Rosa Suomeen ensi viikolla! Missä tynnyrissä olen ollut, kun en aiemmin huomannut? Olisin menossa Helsinkiin perjantaina tai lauantaina, muita vuotislaisia tulossa?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Matthew

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Joulukuu 06, 2010, 17:33:31 »
Auta armias, jos jostakin eteen putkahtaa Don Rosan piirtämää Aku Ankkaa! Itse en voi sietää tämän hepun sarjakuvia, olkoon ne kuinka suuressa suosiossa tahansa.

Mielestäni Rosan kuvitus ei ole kaunista, vaan se menee juuri liian tarkkoihin yksityiskohtiin. Tällöin jälki on mielestäni epämiellyttävää katseltavaa, rumaakin, jos näin voin sanoa. Jonkun hänen tarinansa olen lukenut, mutten ole myöskään juonesta pitänyt. Ja mitä tuohon hauskuuteen ja huumoriin tulee... itse en joko ymmärtänyt sitä (tai en muista, en ole moneen aikaan Rosan tuotoksia lukenut) tai sitten asia ei ole niin.

Samaa mieltä.

Rosalla osaa olla jotenkin liian taiteellinen tyyli Disney sarjakuvaan. Ja onhan niitä muitakin yksityiskohtia paljon piirtäviä piirtäjiä, esim Romano Scarpa. (Hänenkin piirroksiaan kun alkaa tutkimaan löytää paljon piilovitsejä!) Sekä Scarpalla on paljon selvempi piirrostyyli.

Mutta kumminkin! Parhaat akkari piirtäjät mun mielestä:

1. Al Taliaferro
2. Carl Barks
3. Giorgio Cavazzano
4. Kari Korhonen

Ps. tässä kevennykseksi muutama kuva mun akkari kokoelmasta: http://www.facebook.com/album.php?aid=16460&id=100000712702666&l=1deecc5ba6
Ja nytten pari poimintaa tuolta:
Cavazzanon piirros. http://www.facebook.com/photo.php?pid=223248&l=f164ffe494&id=100000712702666
Korhosen piirros. http://www.facebook.com/photo.php?pid=414317&l=fdd4d5cadc&id=100000712702666
Ja vielä Rosan nimmari. http://www.facebook.com/photo.php?pid=242104&l=c78aafbc53&id=100000712702666

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #28 : Joulukuu 09, 2010, 21:22:17 »
Rosalla osaa olla jotenkin liian taiteellinen tyyli Disney sarjakuvaan.

Taiteellinen? Pikemminkin tieteellinen. Rosahan on arkkitehti ja se näkyy kyllä piirrostyylissä. Suurin kompastuskivi on liikkeen piirtäminen, mutta toisaalta talot ja ylipäänsä eloton luonto on piirretty hyvin tarkkaan ja realistisesti. Taiteellisten vapauksien ottaminen ja tyylitteleminen ei kuulu Rosan tyyliin. Ja minullehan se sopii.

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #29 : Maaliskuu 20, 2011, 14:40:26 »
Rosa on yksi parhaista ankkapiirtäjistä. Tykkään siitä, että vaikka tarinan juoni olisikin se perinteinen "Roope & co. lähtevät etsimään aarretta", juonenkäänteet ovat silti yllätyksellisiä ja ennen kaikkea se aarre ja paikka jolla aarretta etsitään eivät ole hatusta vedettyjä vaan ainakin jotenkin tosimaailmaan perustuvia. *selittää tosi hyvin* Ja Roopen elämänkertaa oli myös mielenkiintoista lukea ja D.U.C.K.:eja hauska etsiä. Oletteko muuten huomanneet että ne ovat yleensä talojen ikkunoissa?

Itse omistan kirjoista molemmat Roopen elämänkerrat, Sammon salaisuuden, Mustan ritarin, Kadonneen kirjaston vartijat ja Paon kielletystä laaksosta, tuon viimeksimainitun vieläpä nimmaroituna.^^

Ja sitten se Rosan tyyli... hieno, mutta vähän liian... *etsii oikeaa sanaa* pikkutarkka? Realistinen? En mie vaan tiedä...

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Helmikuu 15, 2012, 20:00:13 »
Don Rosan kootut -kirjasarja on syntisen kallis, mutta pakkosaadapakkosaada! :D Siis ei se hinta/laatu-suhteessa kallis ole, mutta peinituloiselle semmonen 3 x 180 euroa on pieni omaisuus. :D Mutta kyllä taas huomasi miten erilailla sitä käsittelee tunnearvolta suuria asioita. Tavallisia Aku Ankka -lehtiä ja muita sen sellaisia käsittelen huolimattoman kovakouraisesti, mutta Don Rosan koottujen ensimmäistä boksia ja sen kirjoja käsittelen niiin hellästi ja varovasti ihan kuin olisivat herkästi särkyvää materiaalia (vaikka ovat siis kyllä tukevasti nidotut ja muutenkin kestävää ja likaa hylkivää materiaalia.) Eli siis kyse ei ole hirmuisesta rahallisesta hinnasta vaan siitä että Rosan tuotanto on mulle rakasta. :D

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #31 : Helmikuu 15, 2012, 20:24:14 »
On se minusta hinta/laatu -suhteeltaankin kallis. Yksi kirja maksaa kuutisen kymppiä, mikä on melko sikamainen hinta jos vertaa siihen mitä vastaavat albumit normaalisti maksavat. Ero aikaisemmin julkaistuihin kirjoihin verrattuna on kuitenkin sen verran pieni, etten viitsi uhrata tuohon rahojani.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Helmikuu 22, 2012, 18:15:09 »
On se minusta hinta/laatu -suhteeltaankin kallis. Yksi kirja maksaa kuutisen kymppiä, mikä on melko sikamainen hinta jos vertaa siihen mitä vastaavat albumit normaalisti maksavat. Ero aikaisemmin julkaistuihin kirjoihin verrattuna on kuitenkin sen verran pieni, etten viitsi uhrata tuohon rahojani.

Olen eri mieltä. Näitä kirjoja ei koskaan julkaista kirjakaupoissa eikä koskaan paineta uudestaan - ja ennen kaikkea toisin kuin yksikään muu aiemmin julkaistu kokoelmakirja, näiden kirjojen tarinoissa on Rosan itse tarkistamat ja korjaamat tekstit (että käännökset ovat oikein jne.) ja oikeat väritykset. Ja alkuperäisemmiksi korjattujen tarinoiden lisäksi nämä sisältävät Rosan koko elämänkerran ja ennenjulkaisematonta tietoa urasta ja kirjaimellisesti kaikki Rosan tarinat, mukaanlikien ihan ensimmäinen minkä hän piirsi 5-vuotiaana, jne. Ja kaikki ovat kronologisessa järjestyksessä.

Eli nämä eivät ole mitä tahansa puolihuolimattomasti julkaistuja ja koottuja satunnaisia tarinoita vaan aivan kaikki tarinat läpikotaisin luojansa tarkistamia ja hyväksymiä, ja bonuksena paljon uutta infoa sekä tosiaan Don Rosan koko elämänkerta. Nämä ovat siis uniikkeja ja harvinaisuus jo syntyessään, kaikella mahdollisella tavalla.

Lisäksi koko sarjan keräävälle laitetaan mukaan Don Rosan henkilökohtaisesti nimikirjoittama Sammon salaisuus -keräilykuva. (Siis Rosa on erikseen nimikirjoittanut jokaisen tämän kootut-kokoelman mukana lähtevän keräilykuvan sen sijaan että ne olisivat kopioita yhdestä kuvasta.)

Eli edelleen väitän hinta/laatu -suhteen olevan ihan kohdallaan. Varsinkin verannollisesti aiemmin julkaistuihin kirjoihin. Riippuen toki siitä kuinka suuri Rosa -fani on. Ymmärrän kyllä jos näillä lisäyksillä, korjauksilla, infoilla ja kronologisella järjestyksellä ei ole kaikille faneille merkitystä.

P.S.
Tulin oikeastaan vain harmittelemaan, ettei Rosa kai koskaan ehtinyt kirjoittaa sitä tarinaa ankanpojista etsimässä biologisia vanhempiaan. K.A.S.V.A.T.U.S.O.P.P.I.A -tarinan alkusanoissa kokoelmassa Musta Ritari ja muita Don Rosan parhaita, hän kertoi jo vuodesta 1987 halunneensa kovasti kirjoittaa sellaisen tarinan ja uhosi vielä joskus keksivänsä kuinka sen voisi päättää onnellisesti ja että ehkä kirjoittaisi sen ankanpoikien 75-vuotias juhlavuodeksi. No se vuosi on tänä vuonna, mutta Rosa jäi eläkkeelle kuusi vuotta sitten. :(

En ole vielä ehtinyt kovin tarkkaan lukea tätä Koottujen ensimmäistä boksia. Saa nähdä mitä hän toteaa asiasta näissä, tai ties vaikka olisi sen kirjoittanut ja sitä vain ei ole vielä Suomessa julkaistu...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2012, 19:27:20 kirjoittanut Nibs »

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #33 : Helmikuu 22, 2012, 20:09:31 »
Eli nämä eivät ole mitä tahansa puolihuolimattomasti julkaistuja ja koottuja satunnaisia tarinoita vaan aivan kaikki tarinat läpikotaisin luojansa tarkistamia ja hyväksymiä, ja bonuksena paljon uutta infoa sekä tosiaan Don Rosan koko elämänkerta. Nämä ovat siis uniikkeja ja harvinaisuus jo syntyessään, kaikella mahdollisella tavalla.

Ehkä ongelma on siinä, että harvinaisuus itsessään ei ole minulle kummoinenkaan arvo. Etenkään kun harvinaisuus on luotu ihan vaan markkinointimielessä, jotta kirjoista voidaan ottaa kovempi hinta, eikä se siinä mielessä ole mitään oikeaa harvinaisuutta. Minulle olennaisinta on sisältö, ja annettujen tietojen perusteella en usko sen eroavan olennaisella tavalla aiempien albumien sisällöstä. En tietenkään ole päässyt tutustumaan itse kirjojen sisältöön, mutta oletukseni on, että korjaukset eivät vaikuta sisältöön olennaisella tavalla ja julkaisematta aiemmin jääneet tarinat tuskin ovat kovin mielenkiintoisia. Hinta/laatu -suhde riippuu tietenkin viime kädessä siitä miten näitä tekijöitä arvottaa, mutta minulle niistä ei ole olennaista iloa.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #34 : Helmikuu 23, 2012, 12:03:08 »

Ehkä ongelma on siinä, että harvinaisuus itsessään ei ole minulle kummoinenkaan arvo. Etenkään kun harvinaisuus on luotu ihan vaan markkinointimielessä, jotta kirjoista voidaan ottaa kovempi hinta, eikä se siinä mielessä ole mitään oikeaa harvinaisuutta. Minulle olennaisinta on sisältö, ja annettujen tietojen perusteella en usko sen eroavan olennaisella tavalla aiempien albumien sisällöstä. En tietenkään ole päässyt tutustumaan itse kirjojen sisältöön, mutta oletukseni on, että korjaukset eivät vaikuta sisältöön olennaisella tavalla ja julkaisematta aiemmin jääneet tarinat tuskin ovat kovin mielenkiintoisia. Hinta/laatu -suhde riippuu tietenkin viime kädessä siitä miten näitä tekijöitä arvottaa, mutta minulle niistä ei ole olennaista iloa.

Minä olen aika varma että korjaukset tekevät olennaisen eron - taas toki riippuu siitä mistä kukin pitää. Olen nimittäin viime aikoina verrannut alkuperäisiä eli englanninkielisiä verioita vanhojen kirjojen ja lehtijulkaisujen suoemnnoksiin ja monet suomennokset on niin kaukana siitä mitä puhekuplassa oikeasti pitäisi lukea, että jopa sanotun asian merkitys muuttuu ja vähintäänkin asenne muuttuu. Ei siitä välttämättä valheellista tule kokonaisuuteen nähden, mutta sanottu asia voi olla olennainen myös tilannekohtaisesti ja tarinasta jää siis jotain olennaista tunnelatausta kokematta tai jää enemmän tulkinnanvaraa kuin luoja olisi halunnut.

Esimerkiksi tarinassa "Vahva-Jussin paluu (Super Snooper Strikes Again) Aku juo voimamiesjuomaa ja suomennoksessa lukee "Mitäpä en tekisi Tupun, Hupun ja Lupun tähden?" vaikka englanniksi luki "What wouldn't I do to be a hero for Huey, Dewey and Louie?" - eli jokseenkin eri merkitys ja sitä kautta eri tunnelataus - vaikkei suomennoskaan valheellinen sinänsä ollut minkä tarinan eräs myöhempi tapahtuma näyttää. Mistä puhuen; kun Aku huomaa vahingossa päästäneensä valtamerialuksen hylyn puolikkaan putoamaan oman talonsa kohdalla ja säikähtää sillä pojathan liiskautuvat littanoiksi...Aku lentää valonnopeudella hylyn alle aikeissa päällään pukata sen takaisin mereen,vaikkei ole varma riittääkö voimat - ja suomennoksessa lukee "Vaan riittääkö rahkeet? Vihoviimeinen voimanponnistus! Meni syteen...tai saveen.", kun taas alkuperäisesti lukee "It might KILL me. It doesn't matter. I must save the kids." - jälleen kerran laimeampi suomennos joka vie Akun ajatukset jokseenkin eri poluille ja muuttaa kohtauksen tunnelmaa/dynaamisuutta. Varmasti jotkut pitävät enemmän suomennoksen tuomasta tunnelmasta ja vähemmän suorasta puheesta, mutta silti.

Ja sikäli kun en jaksa lukea englanninkielisiä koneeltani vaan lueskelen sarjakuvia mieluummin kirjamuodossa, on kiva saada suomennettuna vihdoin oikeat tekstit ja Rosan tarkoittamat tunnelmat.

Ja minulla ei ole mitään syytä epäillä ettei aiemmin julkaisematta jääneet tarinat voisi olla mielenkiintoisia. Kyse on kuitenkin Don Rosasta joka kirjoittaa yleensä upeasti seikkailusarjoja ja on ottanut syvällisen ja sydämellisen näkökulman ja tutkimustavan Ankkojen perhehistoriaan sekä luonut niille hienot persoonat. Rakastan erityisesti Rosan Roopea ja Akua. Julkaisematta jääminen kun yleensä johtuu kirjoittajan liiallisesta itsekritiikistä tai Disneyn nipoilusta, tai kirjoittajan ongelmista päättää tarinansa tyydyttävästi mikä on voinut muuttua Koottujen työstämisen aikana. Sitä paitsi puhuin muutenkin vain aiemmin SUOMESSA julkaisemattomista, mikä tarkoittaa sitä että tarina on tarpeeksi mielenkiintoinen julkaistavaksi mutta ei ehtinyt Suomeen asti, mutta pitäisi kaiken logiikan mukaan viimeistään tässä Kootuissa tulla. En siis tiedä onko Rosalla tarinoita joita Suomessa ei vielä ole julkaistu, mutta jos on.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2012, 12:09:45 kirjoittanut Nibs »

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Helmikuu 23, 2012, 16:11:14 »
Don Rosa tarjoili aikalailla parasta Ankkaa koskaan. Taino, Barksin ohella. Vertailu on mielestäni turhaa, kun miesten tyyli oli kuitenkin lopulta aika erilainen ja edustavat aivan eri Ankka-aikakausia.

Rosan tarinat onnistuivat oikeasti koskettamaan ja ruutujen välisiin tapahtumiin perustuva huumori oli äärimmäisen purevaa. Varsinkin englanninkielellä toimivat vitsit ovat mainioita, seikkailujen juonet mahtavia ja Rosan tapa käyttää eri hahmoja on ainutlaatuinen. Olen ollut Rosa-fani jo lähes 10 vuotta, enemmän tai vähemmän; tietoinen Rosan fanitus alkoi viimeistään 2003-2004.

Rosan mittavan ja laadukkaan tuotannon helmiksi nostaisin Roope Ankan elämä & teot -sarjan ja mitä hienoimman "jatko-osan", Kirje kotoa -tarinan. Miehen muutkin työt ovat tosin mahtavia. Rosalle kunniamaininta myös siitä, että hän kävi hienoa rivien välistä sotaa amerikkalaista Disney-julkaisupolitiikkaa vastaan.

Ja nyt on pakko vähän leijua :3
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #36 : Helmikuu 23, 2012, 18:57:53 »
Minä olen aika varma että korjaukset tekevät olennaisen eron - taas toki riippuu siitä mistä kukin pitää. Olen nimittäin viime aikoina verrannut alkuperäisiä eli englanninkielisiä verioita vanhojen kirjojen ja lehtijulkaisujen suoemnnoksiin ja monet suomennokset on niin kaukana siitä mitä puhekuplassa oikeasti pitäisi lukea, että jopa sanotun asian merkitys muuttuu ja vähintäänkin asenne muuttuu. Ei siitä välttämättä valheellista tule kokonaisuuteen nähden, mutta sanottu asia voi olla olennainen myös tilannekohtaisesti ja tarinasta jää siis jotain olennaista tunnelatausta kokematta tai jää enemmän tulkinnanvaraa kuin luoja olisi halunnut.

Tässä on tosiaan vaan eroavat mieltymykset, minun lukukokemukseeni mainitsemani esimerkit eivät kamalasti vaikuta. Ja muutenkin jos haluan mahdollisimman alkuperäisen kokemuksen, niin luen alkukielellä. Ja itse en olisi kovin vakuuttunut, että tarkastetussa suomennuksessakaan kaikki tuon tyyppiset käännökset olisi muutettu tismalleen samaan muotoon kuin englanniksi.

Lainaus
Sitä paitsi puhuin muutenkin vain aiemmin SUOMESSA julkaisemattomista, mikä tarkoittaa sitä että tarina on tarpeeksi mielenkiintoinen julkaistavaksi mutta ei ehtinyt Suomeen asti, mutta pitäisi kaiken logiikan mukaan viimeistään tässä Kootuissa tulla. En siis tiedä onko Rosalla tarinoita joita Suomessa ei vielä ole julkaistu, mutta jos on.

Ainakin joitain vuosia sitten oli, mutta nämä olivat ilmeisesti tasoltaan hiukan heikompia, mahdollisesti lyhyempiä tarinoita. Muistaakseni muutama aiemmin julkaisematon tarina olisi kaivettu viime vuosien aikana Aku Ankkaankin, mutta nämä olivat juuri niitä, jotka eivät minusta yltäneet normaalitasolle.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Helmikuu 24, 2012, 16:55:38 »
Löysin netistä Don Rosan sähköpostiosoitteen jonka se on joskus kauan sitten piilottanut yhteen tarinaansa, Roopen leikekirjaan. Onko joku sattunut kokeilemaan, vieläkö se osoite on voimassa? (donrosa@iglou.com) Tai no, varmempaa kai olisi kysyä; onko joku löytänyt mitään virallista tahoa joka varmistaisi että se on vielä voimassa, jos on? Esim. ei kukaan sattunut kysymään asiaa kun se kävi viimeks Suomessa jokunen kuukausi sitten?

Ei nimittäin huvittaisi kirjoittaa jos siellä saattaiskin olla joku ihan muu sähköpostin päässä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 16:59:32 kirjoittanut Nibs »

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Helmikuu 24, 2012, 18:44:38 »
Löysin netistä Don Rosan sähköpostiosoitteen jonka se on joskus kauan sitten piilottanut yhteen tarinaansa, Roopen leikekirjaan. Onko joku sattunut kokeilemaan, vieläkö se osoite on voimassa? (donrosa@iglou.com) Tai no, varmempaa kai olisi kysyä; onko joku löytänyt mitään virallista tahoa joka varmistaisi että se on vielä voimassa, jos on? Esim. ei kukaan sattunut kysymään asiaa kun se kävi viimeks Suomessa jokunen kuukausi sitten?

Ei nimittäin huvittaisi kirjoittaa jos siellä saattaiskin olla joku ihan muu sähköpostin päässä.

Osoitteen aitoudesta en tiedä, mutta... Ainakin IS:n Aku Ankka -liitteessä olleen haastattelun perusteella Rosa ei valitettavasti enää vastaile fanipostiin. : / Toki voihan sitä kokeilla, jos haluaa. :)

Suoraan lainaten:

"Sitten internetin ja sähköpostin myötä postin määrä kasvoi niin suureksi, että lopetin kokonaan niihin vastaamisen 5-7 vuotta sitten. Minlta meni 2-3 tuntia päivässä fanikirjerumbaan."

ja

"-En osaa jättää asioita puoliväliin. Joko vastaan kaikkiin posteihin tai sitten en vastaa yhteenkään, sillä mikä minä olen päättämään, onko tämä tai tuo fani parempi saamaan minulta postia?
-Ja jos joku tarjoaa rahaa piirroksesta, niin miksi tällainen rikas fani olisi arvokkaampi kuin köyhä ihailija, jolla ei ole varaa maksaa kuvasta? Siksi on reilua olla vastaamatta kenelllekään, hän toteaa."
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Helmikuu 24, 2012, 19:23:56 »
Ahaa. No siinä tapauksessa lienee todennäköistä, että se on laittanut tuon osoitteenkin pois käytöstä. Tosin, miltä vuodelta tuo IS-haastattelu on? Osoite nimittäin on aito, ja Rosa vastasi vielä vuonna 2008, jollekin joka oli lähettänyt sille itse piirtämänsä Roope-kuvan ja Rosa siis vastasi siihen kommenttien kera.

Hm...No, kai mun on sitten pärjättävä kutkuttavan uteliaisuuteni kanssa, otettava kysymykseni ylös, talletettava ne johonkin paikkaan josta löydän ne ptkänkin ajan päästä ja valittava niistä yks tai kaks tärkeintä johonkin live-tilaisuuteen jos Rosa nyt joskus vielä tulee Suomeen jonkin asian merkeissä. Kai nimikirjoitushetkellä ehtii edes yhden kysymyksen kysyä ja vastauksen saada. :P

Osaisko joku muuten sanoa mikä olis varmin tapa saada uutinen Rosan Suomeen tulosta mahdollsiimman varmasti ja ajoissa? Mä oon aina missannut sen kun en oo saanut sitä tietooni ja viimeks ku se luki Aku Ankka -lehden etukannen takana, sekään ei auttanut kun satuin lukeen sen numeron vasta seuraavan päivän iltana. Tarkalleen ottaen 2 tuntia sen jälkeen kun Rosa oli kävellyt ulos MUN KOTIKAUPUNKINI kirjakaupasta!!!!!! Prkle! Arvatkaa revinkö pelihousuni?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 19:30:42 kirjoittanut Nibs »

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #40 : Helmikuu 24, 2012, 19:27:56 »
Tosin, miltä vuodelta tuo IS-haastattelu on?

Joulukuussa alettiin IS:n yhteydessä myymään, eli melko tuore lehdykkä kyseessä. :)
*Tumblr
Instagram

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Helmikuu 24, 2012, 19:48:12 »
Toisaalta voishan sitä aina kokeilal onneaan, jos se kerta 5-7 vuotta sitten lopetti, mutta silti jollekulle vastasi 3-4 vuotta sitten. Toisaalta se saattoi olla vain siks että siinä pyydettiin kommenttia piirroksesta eikä niinkään tavallinen faniposti. Joten ehkä en kirjoita. Tuntuis tyhmältä varsinki jos se on noin tuoreessa haastattelussa sanonut noin ja vielä täällä meidän kotimaan lehdessä. :D

Damn! Miksen mä tajunnut etsiä sen sähköpostia vuosia sitten, kun kumminki olen fani ollut jo niin pitkään kun jaksan muistaa? En vaan erityisen aktiivinen ihan joka vuosi. :D

Noh. Vois lukea ton Kootut-sajan oheistekstit perusteellisesti läpi - hyvällä säkällä niistä löytyy vastaus edes osaan kysymyksistäni.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 19:53:11 kirjoittanut Nibs »

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #42 : Syyskuu 08, 2012, 16:06:30 »
Olen Samettiinan ja Matthewin kanssa samalla linjalla, ei Rosa kuulu akkareihin :\
 Se synkeä ja realistinen piirtotyyli sopii paremmin esimerkiksi dekkareihin tai muuhun jännitysgenren edustajaan mutta ei vain osaa lukea sitä tutua Akua joka kaatuilee ja ärhentelee Rosan piirtämänä ylimelankolisena. Itse pidän akkarilehteä ja ankkasarjiksia yleensäkin vain juuri sarjiksina, enkä halua lukea niitä kuin jonkin suuremman taitelijan teosta, vaan pilke silmäkulmassa seurata yksinkertaisia stooreja joiden henkilöt koheltavat jo lapsuudesta juontuvan tuttuun tyyliin. Juurikin nämä Vahva-Jussit ja muut, ne ei vaan iske muhun.

Nauttikaa mun puolesta, en mä siihen itse pysty.

// Voi onhan nuita korkkareita yms tullut luettua, vaan tarkoitinkin enemmän vain "sarjiksina" eikä niinkään SARJAKUVINA, jos ymmärrät eron? Siis semmoisena simppelinä muutaman sivun stoorina.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2012, 00:20:54 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Syyskuu 08, 2012, 16:35:56 »
Itse pidän akkarilehteä ja ankkasarjiksia yleensäkin vain juuri sarjiksina, enkä halua lukea niitä kuin jonkin suuremman taitelijan teosta, vaan pilke silmäkulmassa seurata yksinkertaisia stooreja joiden henkilöt koheltavat jo lapsuudesta juontuvan tuttuun tyyliin. Juurikin nämä Vahva-Jussit ja muut, ne ei vaan iske muhun.

Nauttikaa mun puolesta, en mä siihen itse pysty.

Mitä mitä mitä?! Miten niin pelkkä sarjis?!

Sarjakuvahan on yksi muoto kertoa tarina siinä missä kirja, elokuva tai tv - sarja. Sarjakuva voi olla hauska, surullinen, jännittävä, pelottava... ihan mitä tahansa käsikirjoittaja haluaa sen olevan. Ei millään pahalla, mutta minusta on todella kapea katseista sanoa, että sarjakuva toimii pelkästään yksinkertaisena huumorina. Hitto vie, eihän edes huumorisarjakuvankaan välttämättä tarvitse olla yksinkertainen. Tämä ennakkoluulo sarjiksista on minusta aivan yhtä ärsyttävää, kuin kuvitelma, että animaatiolla voidaan kertoa pelkästään lapsille suunnattuja tarinoita. Oleppa hyvä Affu ja painu lukemaan sellaisia mestariteoksia kuin Maus, Fullmetal Alchemist, Kerrassaan Merkillisten Herrasmiesten Liiga, Persepolis, The Walking Dead ja Death Note (eivätkä nämä edes raapaise sarjisten potentiaalin pintaa) noin alkajaisiksi ja tule sitten sanomaan, että sarjakuva toimii pelkästään "yksinkertaisen huumorin" välittäjänä. Huumorisarjakuvakin, sitä paitsi, voi olla todella hyvin ja vaivalla tehty kuten vaikkapa René Goscinnyn koko tuotanto.

Pitäisi kai jotain sanoa Rosasta, ettei mene täysin aiheen ohi. Minähän en ole tykännyt lukea Aku Ankkaa enää vuosiin... ollenkaan. Ovathan ne lapsille ihan harmittomia ja hauskoja seikkailuja, mutta nykyään ärsyttää samojen kaavojen jatkuva toisto ja välillä esiintyvä lukijoitten aliarviointi. Rosa, taasen, pyrkii aina tuomaan jotain erilaista pöytään, mutta antaa silti loistavia seikkailuja joista kaiken ikäiset voivat nauttia. Mies ei tee tarinoita "it's for kids, it don't need to be good" mentaliteetilla vaan näkee oikeasti vaivaa. Minä myös pidän aivan valtavasti Rosan tarkasta piirrostyylistä ja parasta siinä onkin kaikki taustalle piilotetut vitsit. Ja vitseistä puheen ollen, minä rakastan myös Rosan tarinoitten huumoria. Eihän niistä mitään räkänauruja usein tule, mutta antavat silti kaikille lennoikkaille seikkailuille hyvän säväyksen. Rosan suurin ansio on kuitenkin se, että hän on ainoa joka osaa käsikirjoittaa Roopea oikein. Ei Roopen kuulu olla sydämmetön julmuri, joka valitsisi rahansa rakkaittensa ylitse vaan kovaksi keitetty seikkailija, joka arvostaa rahojaan ja aarteitaan niihin sisältyvien muistojen (eikä niitten arvon) takia. Roopella on kuitenkin hyvä sydän ja hän pyrkii tekemään aina oikein. Rosan ansiosta Roopesta tuli lempi ankkahahmoni ja miehen Roope Ankan Elämä ja Teot on yksi parhaimpia sarjakuvatarinoita ja PARAS Aku Ankka - aiheinen tarina koskaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2012, 21:09:34 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Syyskuu 08, 2012, 22:26:39 »
Ja vitseistä puheen ollen, minä rakastan myös Rosan tarinoitten huumoria. Eihän niistä mitään räkänauruja usein tule, mutta antavat silti kaikille lennoikkaille seikkailuille hyvän säväyksen. Rosan suurin ansio on kuitenkin se, että hän on ainoa joka osaa käsikirjoittaa Roopea oikein. Ei Roopen kuulu olla sydämmetön julmuri, joka valitsisi rahansa rakkaittensa ylitse vaan kovaksi keitetty seikkailija, joka arvostaa rahojaan ja aarteitaan niihin sisältyvien muistojen (eikä niitten arvon) takia. Roopella on kuitenkin hyvä sydän ja hän pyrkii tekemään aina oikein. Rosan ansiosta Roopesta tuli lempi ankkahahmoni ja miehen Roope Ankan Elämä ja Teot on yksi parhaimpia sarjakuvatarinoita ja PARAS Aku Ankka - aiheinen tarina koskaan.

Täyttä asiaa. Rosan huumoria täytyy minunkin kehaista; Ankka-sarjakuvissa melko ainutlaatuista sanonnoilla ja kielellä leikittelyä, joka ei tietenkään aika käänny täydellisesti suomeksi, mutta pääsääntöisesti kuitenkin toimii.  Myös lukuisat viittaukset ovat usein ihan hauskoja. Rosan huumori ei tosiaan aiheuta ainakaan yleensä mitään hillittömiä hihittelykohtauksia, mutta se on usein oikeasti hauskaa ja usein aika nerokasta, mikä on Ankka-sarjakuvissa melko harvinaista, vaikka Suomen loistava Aku Ankan toimitus kyllä aina välillä säväyttää joillakin veikeillä nimiväännöksillä ja tietysti hyvällä tavalla kajahtanut huumori on aina Ankkoihin kuulunut: Rosan sarjojen huumori on kuitenkin mukavaa vaihtelua ja uskaliaampaa, kuin Ankka-sarjakuvissa yleensä.
*Tumblr
Instagram

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #45 : Syyskuu 08, 2012, 22:45:32 »
Minä taasen en pidä esimerkiksi Rosan Roope Ankasta.

Se on liian amerikkalainen - liian pahalla tavalla. Hänen Roopensa on oppikirjamainen kuvaelma amerikkalaisesta unelmasta. Kovaa työtä, kullankaivuuta, älyä ja yadda yadda. Se puskee niin voimakkaana, että melkein pahaa tekee. Minusta Rosa tekee Roope Ankasta helpon hahmon kuorruttamalla tämän sokerilla ja jättämällä hahmon kuivaksi ruopattuaan kaikki vedet. Mitä salaperäistä Roope Ankan hahmossa enää on? En pidä siitäkään, että muut henkilöt ikään kuin kutistuvat vain tukemaan Roopea. Esimerkiksi tupuhupulupun rooliksi jää ainoastaan Sudenpentujen käsikirjan lukeminen.

Historiaviitteistä pidän ja opinkin joskus, mikä on älyttömän hauskaa. Tämä siis silloin, kun viitsin lukea ne valtavat tekstimassat, joita Rosa ei kykene ilmaisemaan muuten kuin leikimällä historiankirjaa. Rosa ei osaa hyödyntää sarjakuvien mahdollisuutta lennokuuteen mammuttimaisissa töissään. Puhumattakaan hänen insinöörimäisestä piirustustyylistään, ahdetuista ruuduista ja jäykkyydestä. Hänen ruututaiteensa on tosi hapetonta.

Minustakin Rosalla on usein hyvää ja rohkeaakin huumoria, jossa leikitellään Disney-tabuilla, mutta usein hänen työnsä ovat ihan mahdottoman polleita verrattuna esimerkiksi oppi-isänsä Barksin teoksiin, jotka saattoivat liikkua ihan yhtä suurissa sfääreissä mutta pitää tietyn pilkkeen silmäkulmassaan.
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Syyskuu 08, 2012, 22:59:47 »
Minä taasen en pidä esimerkiksi Rosan Roope Ankasta.

Se on liian amerikkalainen - liian pahalla tavalla. Hänen Roopensa on oppikirjamainen kuvaelma amerikkalaisesta unelmasta. Kovaa työtä, kullankaivuuta, älyä ja yadda yadda. Se puskee niin voimakkaana, että melkein pahaa tekee. Minusta Rosa tekee Roope Ankasta helpon hahmon kuorruttamalla tämän sokerilla ja jättämällä hahmon kuivaksi ruopattuaan kaikki vedet. Mitä salaperäistä Roope Ankan hahmossa enää on? En pidä siitäkään, että muut henkilöt ikään kuin kutistuvat vain tukemaan Roopea. Esimerkiksi tupuhupulupun rooliksi jää ainoastaan Sudenpentujen käsikirjan lukeminen.

Tuo on kyllä totta, joskin itse edelleenkin pidän hahmosta: Rosan Roope on kyllä vivahteikas, mutta kirjoittajan rakkauden hahmoa kohtaan näkee siinä, että tarinat eivät koskaan pääty tilanteeseen, jossa Roope jäisi jotenkin huonoon valoon, vaan lähes koko Rosan tuotanto on oikeastaan Roopen hahmon samanlaista käsittelyä. Lukuunottamatta mainiota Elämä & teot -sarjaa, joka taas on varmaan suosikki Ankka-sarjakuvani, juurikin siksi, että Roopen hahmo muuttuu koko tarinakokonaisuuden ajan.

Tuo ankanpoikien, tai oikeastaan nimenomaan Sudenpentujen käsikirjan, käyttäminen tarinan... eh, ongelmien pois pelaamiseen ja historian selittämiseen on sinänsä jonkunlainen kömpelyys Rosan sarjoissa, etenkin sen toistuessa sarjasta toiseen, mutta toisaalta olen oppinut sen kanssa elämään ja se ei myöskään minua haittaa.

Se minusta Rosan sarjoissa tavallaan hassua onkin, että niiden viat ja ongelmat oikeastaan koko ajan tiedostaa, mutta jostain syystä en liieemmin välitä niistä. Fanilasit ovat nähtävästi liimautuneet nenälleni aika tiukasti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2012, 23:04:29 kirjoittanut Rantsu »
*Tumblr
Instagram

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #47 : Tammikuu 20, 2013, 18:43:32 »
Rosa on kyllä ihan paras ankkataiteilija. Olen kieltämättä vieläkin vähän katkera hänen jäätyään eläkkeelle tavallaan liian aikaisin. Varsinkin, kun ilmeisesti suurin syy oli se, että häntä yritettiin rajoittaa liikaa :/

Minua ei haittaa hänen yltiötiiperrys tyylinsä. Itse asiassa se on vain hauskaa kaiken muun keskellä. Miksi ei saisi olla vähän erilainen? Ankka on kuitenkin täynnä tosi samantapaista ja moneen kerrottua tarinaa ja matskua. Ehkä se on sitäkin, että tykkään henkilökohtaisesti minäkin yksityiskohdista, piirrän sillä tavalla itsekin.

Tykkään yleensä Rosan huumorista. Se on välillä niin tautista ja absurdia, että huhhuh :D

Suurin syy miksi nyt tulin tänne on kuitenkin se, että tahdon valittaa Roope Ankan elämä ja teot kirjasta. Itse kirjahan on aivan loistava kaikin puolin, ei siinä mitään. Ikävä kyllä en onnistunut saamaan käsiini tätä alkuperäistä ensimmäistä Suomessa julkaistua ruskeakantista kirjaa. Oli siis pakko odotella tähän uusintapainokseen, jonka kävinkin sitten vähän tyyriiseen hintaan melkein heti kirjakaupasta hakemassa. Kun sitten avasin sen olin ihan äärettömän PETTYNYT.

Syy on se, että kirjan väritykset ovat aivan äärettömän kammottavia. Siis suoraan sanottuna juosten kustua touhua. Miksi hemmetissä siihen on pitänyt laittaa uudet RUMAT väritykset, joiden eteen ei ole nähty sitten minkäänlaista vaivaa?? Tykkäsin tästä Roope kirjasta juurikin siksi, että se oli niin ihanan tunnelmallinen tummanpuhuvia sävyjään myöten. Se tuki mielestäni hyvin sitä tarinaa, että tapahtumat ovat vanhoja, kauan sitten tapahtuneita muisteloja. Sellainen väritys yksinkertaisesti kuuluu Rosan tuotoksiin, ja sellaisena hänen teoksensa on aina totuttu meillä näkemään. Ymmärrykseni ei siis riitä, miksi ihmeessä tästä nyt oli luovuttu ja otettu käyttöön ne kuvottavan haaleat pastellisävyt tällaiseen hienoon ja upeaan uuteen painokseen?

Kehtasivat vielä mainostaa, että "uudella upealla värityksellä!" Uh, sanon minä. Roopella on sitäpaitsi ihan väärän värinen nuttukin. Punaisessa paidassa on nyt harmaa kaulus ja vyö. Tiedän, että sellaisena se Amerikassa yleensä väritetään, mutta Euroopassa se on yleensä kokopunainen. Veikkaan, että tämän upeuden sijaan on iskenyt tekijöille laiskuus, eivätkä ole jaksaneet väritystä lähteä muuttamaan. Se että sävyt ovat rumia ja haaleita (Roopen klondiken vaatekin on enemmän PINKKI kuin ruskea tai punainen...) ei ole edes kaikki, vaan se on todella huonosti ja huolimattomasti tehty. Yksityiskohtia ei ole jaksettu värittää, vaan usein kaikki on vedetty vain yhdellä värillä, vaikka näin ei kuuluisi olla. Esimerkiksi vaatteet, joissa on paikkoja tai nappeja on kaikki vain samaa vihreää paidan sävyä. Tai kauempana päähenkilöstä olevia tyyppejä ei ole jaksettu värittää, vaan kaikki on taas vedetty vain yhtenäisesti keltaisella tai muulla värillä.

Kyllä, otan tämän tosissani, koska se on raivostuttavaa. Ensimmäinen painos oli niin täydellinen ja sitten tämä on pilattu tällä tavalla. Ensimmäistä painosta kun ei mistään enää saa. Mielestäni tässä kärsii kovasti tunnelma taiteellisesta puolesta puhumattakaan. Joskus olisi tehnyt mieli valittaa tuosta jonnekin, mutta en jaksanut ottaa tarpeeksi selvää mihin sellaisen olisi voinut suunnata.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Heinäkuu 04, 2013, 13:53:06 »
Nighwishin kärkimies Tuomas Holopainen työstää parhaillaan nuoresta Roopesta kertovaa levyä, joka on tavallaan soundtrack Don Rosan Roope-tarinoille. Aiheesta uutinen mm. Karjalaisessa.

Ihan mahtavaa, että joku taitelija on päättänyt tarttua tähänkin. :) Don Rosa on luvannut tehdä Holopaisen levylle kannen.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa sanpe hpf

• Hullu
  • Vuotislainen
  • Laiturilla 9 3/4 tavataan!
« Vastaus #49 : Maaliskuu 14, 2014, 07:23:18 »

Oletko löytänyt Rosan kuuluisat D.U.C.K.it? Se on ehkäpä myös yksi parhaista puolista lukiessa!

Lähes kaikki, koska en ole lukenut kaikkia sarjoja... mutta joo, Rosa fani oon!
Täällä ollaan.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #50 : Maaliskuu 17, 2014, 00:51:52 »
Minä oon aina tykänny Don Rosan tyylistä piirtää Ankkoja ja myös niistä Roopen nuoruus seikkailuista. Omistan itseasiassa kaikki kova kantiset Don Rosan parhaat kirjat. Olen tainnut löytää kaikki D.U.C.K.:t osaksi siksi että noissa kirjoissa on se D.U.C.K. ilonpilaaja ruutu mutta olen myös yrittänyt löytää nitä itse.

Eniten pidän niistä piirroksista Don Rosan sarjoissa. Mun on myös pakko ihailla sitä tausta työtä mitä Rosa on tehnyt sarjoja varten.

Poissa Jaguaari

• Hullun hatuntekijän oikea käsi ja kätyri
  • Vuotislainen
  • Pottermore: BatSilver23704
« Vastaus #51 : Maaliskuu 17, 2014, 07:29:14 »
Pakko sanoa että Don Rosa on yksi parhaista Aku Ankan piirtäjistä, rakastan hänen tyyliään. :D

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Maaliskuu 17, 2014, 10:05:38 »
Ensimmäinen single julkaistiin viime kuussa tuolta Holopaisen albumilta Music Inspired by Life and Times of Scrooge. Yksi hienoimmista kappaleista, joita olen koskaan kuullut! Tekee kyllä kunniaa Rosalle, joka kappaleen musiikkivideolla esiintyy ja työstää levyn kantta. Johanna Kurkelasta olen aina pitänyt, ja hän sopii Kultun ääneksi vahvasti.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #53 : Huhtikuu 27, 2014, 16:23:08 »
Haa, Don Rosa on minun(kin) suosikkini ankka-piirtäjistä. Mielenkiintoiset ja hauskat yksityiskohdat sekä D.U.C.K:t lienevät se ensimmäinen syy, miksi näitä tarinoita jaksaa lukea yhä uudestaan ja uudestaan.
Hahaa, täällä on vielä yksi Rosa-fani. :D
Eka peruste seama kuin lainauksessa, ja juonetkin on ihan kelvollisia, tykkään.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina