Kirjoittaja Aihe: Don Rosa  (Luettu 12218 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Arghiga

• Ankeuttaja
Don Rosa
« : Maaliskuu 02, 2008, 14:17:08 »
Mietin tässä vaan, että kuinka moni tässä maailmassa lukeekaan Don Rosan ihania ankka-sarjiksia. Itse olen Rosan suuri fani ja tahdonkin tietää miksi te luette Rosan sarjiksia ja mitä olette lukeneet?

Itse luen niitä koska ne ovat hauskoja, yllätyksellisiä ja hyvin piirrettyjä! Rosan tyyliin kuuluvat yksityiskohdat ovat ihania ja niitä on hauska etsiä. Usein Rosan sarjakuvaa lukiessani saatankin jäädä vain katselemaan kuvia ja naureskelemaan hahmojen ilmeitä.

Minulla on Rosan sarjakuvakirjoista ainakin Roope ankan elämä ja teot 1 ja 2, Musta ritari-, Kymmenen avartan aarre- ja Temppeliherrojen kätketty kruunu ja miuta Don Rosan parhaita.

Ne ovat olleet täydellisiä lukukokemuksia ja suosittelen niitä lämpimästi kaikille faneille! (ja muillekin!)

Arya

• Ankeuttaja
Vs: Don Rosa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2008, 15:15:02 »
Kiva että täällä on joku muukin joka pitää Rosasta! :D Omasta mielestäni kukaan muu ankka piirtäjä ei ole yhtä hyvä kuin Don Rosa, vaikka Barks aikas lähelle yltääkin :) Mulla on kaikki Aku Ankassa ilmesyneet aina vuoden 1994 lokakuusta tähän päivään asti ilmestyneet Rosat. Ja olen lainannut kirjastosta muutamat kirjanakin.
Oletko löytänyt Rosan kuuluisat D.U.C.K.it? Se on ehkäpä myös yksi parhaista puolista lukiessa!

Kurppa

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2008, 19:02:56 »
Don Rosa on ehdottomasti paras tämänhetkisistä Aku Ankka-piirtäjistä. Ja on aina ollutkin, mielestäni. Hänen pikkutarkka kädenjälkensä erottuu aina edukseen, ja pienet humoristiset ripaukset joka sivulla piristävät sarjakuvia. En varsinaisesti keräile Rosan tekeleitä, mutta Aku Ankkoja on tullut aika kauan säilyttyä. Siinä samassahan ne menevät.

D.U.C.K.eja haen kyllä melkein aina, mutta yleensä en harmikseni sitä löydä. Joskus se on niin helposti havaittavissa, liian lähellä, mutta sitä ei löydä ellei katso vinkkiä jostain. Hauskahan niitä on hakea.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2008, 15:35:37 »
Don Rosa on paras Ankka-piirtäjä ikinä. Niin tarkkaa, kaunista, ja hauskaa.

D.U.C.K:eja on aina kiva etsiä, vaikka niitä ei aina löydäkään.

Kuvissa on aina hauskoja pieniä yksityiskohtia, tai isompia sitten taustalla.

Rosa on hyvin kuvittanut tarinansa, ja kekannut niihin hyvän aiheen. Vaikka Kertalaaki TM, Musta Ritari jne. Mahtavaa lukea osaavan piirtäjän&kuvittajan sarjiksia.
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2008, 21:10:17 »
Haa, Don Rosa on minun(kin) suosikkini ankka-piirtäjistä. Mielenkiintoiset ja hauskat yksityiskohdat sekä D.U.C.K:t lienevät se ensimmäinen syy, miksi näitä tarinoita jaksaa lukea yhä uudestaan ja uudestaan. Toinen erittäin hyvä asia Rosan sarjoissa on juoni. Se ei ole se perinteinen, että esim. Aku ja Hannu kilpailevat jostain niin että loppuratkaisu on arvattavissa jo ensimmäisellä sivulla, vaan mutkikas ja tosiaan yllätyksiä täynnä. Lisäksi rakastan Rosan luomia hahmoja, joista Musta ritari taitaa olla suosikkini.

Minusta Rosa on myös onnistunut saamaan ankkahahmoihin sellaista moniulotteisuutta, mitä ei muista tarinoista löydy. Esimerkiksi hänen tarinoissaan Roope ei ole ainoastaan rahanahne vanha äijä, vaan myös seikkailijaluonne. Myös pahikset tuntuvat mielenkiintoisemmilta, eikä maailma ole niin mustavalkoinen. En sitten tiedä, olenko ainut, jolle tämä vaikutelma on tullut, mutta sen nyt voisin melko varmasti sanoa, että Rosa yleensä miettii tarinoitaan vähän kauemmin kuin useimmat muut piirtäjät. Yritän nyt kovasti olla yleistämättä... :P

Ää, minulla piti olla kamalasti hyvää sanottavaa tästä piirtäjästä, mutta ajatus jotenkin katkesi. :P Tulen mahdollisesti muokkailemaan myöhemmin...

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2008, 14:42:52 »
Rosa on minunkin suosikkiankkapiirtäjäni. Nykyään en oikein mitään ankkoihin liittyvää lue, mutta Rosan tarinat kiinnostavat aina.

Olessani ala-asteella löysin kirjastosta Roope Ankan elämä ja teot-kirjan, joka oli siihen astisen elämäni vaikuttavin sarjakuvakokemus. Minusta oli mahtavaa, miten Roopen hahmo sai valtavasti syvyyttä verrattuna siihen yleiseen kuvaan, mikä hänestä yleensä annetaan ankkasarjakuvissa. Myös Rosan valtavat taustatyöt, joista hän kertoo "Näin syntyi tarina X"-jutuissaan, olivat vaikuttavia, suorastaan ihailtavia. Hyvä että tuollaisiakin hulluja on olemassa! :D Tietenkin se piirrostyyli erottaa Rosan selkeästi muista ankkapiirtäjistä.

Varmaan arvaatte, miten innoissani olin kun huomasin, että Roope Ankan elämä ja teot-kirjasta oli tullut uusintapainos sekä sen rinnakkaisteos, joka sisältää kaikki lisätarinat. Pakkohan se oli ostaa, kun kerran sain vihdoinkin lapsuuden suosikkisarjani hyllyyn :) Ainut, mistä en siinä pidä, on uusi väritys. Olen nipo, mutta tykkäsin enemmän aikaisemman painoksen (sen ruskeakantisen) värityksestä. Nojoo. Muutkin Rosan kokoelmateokset olisi kiva ostaa hyllyyn.

Lainaus
En sitten tiedä, olenko ainut, jolle tämä vaikutelma on tullut, mutta sen nyt voisin melko varmasti sanoa, että Rosa yleensä miettii tarinoitaan vähän kauemmin kuin useimmat muut piirtäjät.

Niin, tosin Rosahan käsikirjoittaa omat tarinansa... Ja sekin vielä, että Rosa jaksaa panostaa historiallisiin faktoihin ja asioihin, joihin tavislukija tuskin kiinnittää edes huomiota :D En nyt tiedä, että mikä on normiankkapiirtäjän käytäntö, mutta kovin moni tuskin tekee näitä sarjakuvia samalla paneutumisella. Enkä sano tätä mitenkään väheksymällä!

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Guns N' Fuckin' Roses!
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2008, 13:11:03 »
Mielestäni Do Rosa on paras ankkapiirtäjä mitä on ollut vaikka hänen piirrostyylinsä onkin vähän valokuvamainen ja ei kuvaakkaan niin paljoa liikettä kuin olisi mahdollista. Hänen tarinansa eritoten Roope Sedät koukuttavat minut pahemman kerran ja omistankin kaikki Rosan julkaisemat Ankka albumit.
Harmi vain että Rosa ei ole kovinkaan tuottelias piirtäjä enää nykypäivänä eikä ole ainakaan tietääkseni julkaisut pitkään aikaan uutta sarjakuvaa.
Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Pottermore: DustSand65
« Vastaus #7 : Heinäkuu 24, 2008, 12:21:03 »
Uh ah. Mä suorastaan palvon Don Rosaa, Barksin ohella tietenkin.
Tykkään Rosan piirtotyylistä. Siinä on niin paljon pieniä kivoja yksityiskohtia :D.
Muistan, ku sillo joskus vuonna nakki tilasin Aku Ankkaa, nii olin aina ihan sika
ilonen ku tuli joku DR-jatkosarjis.

Muistan ainaki jonkun sellasen, missä Roope matkas Panaman kanavalle..
Ja tapas Theodore Rooseveltin..o_o En muistakaa muuta.. Se oli varmaan yks
parhaimmista ja olis kiva lukee se uudestaan.

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 24, 2008, 12:27:39 »
Muistan ainaki jonkun sellasen, missä Roope matkas Panaman kanavalle..
Ja tapas Theodore Rooseveltin..o_o En muistakaa muuta.. Se oli varmaan yks
parhaimmista ja olis kiva lukee se uudestaan.

The Sharpie of Culebra Cut
Culebran liikenero
[AA 38-40/2002] [Roope Ankan Elämä ja teot II]
Julkaistu nuissa.
'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2008, 15:51:42 »
Tykkään Don Rosan Aku Ankka -sarjoista. En ole todellakaan mikään asiantuntija, kunhan olen huomannut, että hän tekee tosi hyviä sarjoja. Juonenkäänteet ovat varsinkin ihania. Musta Ritari on lempparini, toivoisin todella, että hänestä tehtäisiin enemmän sarjoja. Kirje kotoa oli kuitenkin ehdottomasti paras Don Rosan tarina. Täytyy myöntää, että melkein itkin joissain kohdissa, kun se oli niin liikuttava :')
Tietääkö joku, voisiko netissä lukea ilmaiseksi Rosan Valvova silmä -tarinan? Kiinnostaisi lukea se, mutta meillä ei ole sitä.

//Niin joo, ne D-U.C.K -kirjaimet on kanssa aina kiva etsiä, vaikka useimmiten en niitä löydäkään. :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2008, 16:02:32 kirjoittanut Valkovuokko »
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2008, 02:35:17 »
Oi, Don Rosa on mielestäni paras Ankka -sarjisten piirtäjä/käsikirjoittaja. Hänen piirustusjälkensä on minusta persoonallista ja todella hienoa. Hahmojen ilmeet ovat ehdottomasti parhaita mahdollisia, mitä kuvitella saattaa. Käsikirjoituspuolikin on tietysti loistavaa, ne pienet asiat tekevät tekstistä aivan erityisen mahtavaa luettavaa.
Olen pitänyt Don Rosasta jo pidemmän aikaa, ja joskus haluaisin nähdä hänet ja pyytää nimmaria :) Onneksi hän vierailee Suomessa sangen usein, joten onpa hyvinkin mahdollisuuksia siihen.
Vaikuttaa ihan muutenkin mielenkiintoiselta ja mukavalta ihmiseltä, muttei siitä nyt enempää, kun tämä topichan käsittelee lähinnä sarjakuvia ;)

Meille tulee Aku Ankka, nykyisin tosin veljeni nimellä, ja luen sitä edelleen ahkerasti. Ihana yllätys, jos sattuu olemaan Don Rosan sarjis mukana. Minusta tuntuu, että Ankkojen taso on hieman laskenut, ja haluaisinkin enemmän Rosan sarjiksia lehteen - ne ovat taattua laatua!
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2008, 11:35:09 »
Don Rosa oli varmaankin ensimmäinen Ankka-piirtäjä, jonka piirrostyylin mä opin tunnistamaan. Ennenhän Aku Ankoissa ei mainittu juttujen alussa piirtäjiä tai käsikirjoittajia (paitsi joskus poikkeuksellisesti). Don Rosan piirrostyyli ei ehkä ollut yhtä sulavaa kuin joidenkin muiden, mutta ne kaikki pikku yksityiskohdat kompensoi hyvin. Mukavaa myös oli tarinoiden huumori ja aiheet. Erityisen kivana mä pidin sitä, että Rosa kirjoitti jatko-osia joillekin Barksin klassikoille tai täytti Ankka-historian aukkoja (lähinnä Roopen nuoruudenseikkailujen suhteen). Mä rupesin fanittamaan Rosaa ja odottelin vesi kielellä hänen juttujaan.

Sitten jossain vaiheessa (2000-luvun puolella) ensiviehätys meni ohi tai jotain, enkä mä enää tykännyt niin kamalasti Rosan jutuista. Mä tosin väittäisin hänen tasonsa laskeneen. Vanhat suosikit – kuten Le Musta Ritari – tuntuvat enimmäkseen musta vieläkin suurin piirtein yhtä hyviltä kuin aikoinaan, mutta uudemmat eivät enää ole iskeneet (muutaman viime vuoden ajalta mä en ole Don Rosaa lukenut enää lainkaan, joten en tiedä nykytilanteesta mitään). Rosan tarinoiden juonet eivät tuntuneet enää lainkaan yhtä huolellisesti laadituilta ja kekseliäiltä kuin aiemmin. Ja sitten toisaalta jotkut asiat menivät överiksi. Esimerkiksi yksittäisten ruutujen yksityiskohtia tuntui olevan turhankin paljon, tuli vähän huumoriähkyä. Ja hahmokehityksessäkin mentiin mun mielestä liiallisuuksiin. Periaatteessa mä arvostan sitä, että hahmoille pyritään tuomaan uusia puolia ja että heitä katsotaan uudesta näkökulmasta, ja mun mielestä Rosa pärjäsi tässä ihan suht hyvin vielä 90-luvun puolen tarinoissa. Hän onnistui ihan hyvin tasapainottelemaan vanhan ja uuden välillä – hahmot olivat vielä selkeästi tunnistettavissa, mutta niissä oli myös jotain uutta. Mutta sitten jossain vaiheessa Aku alkoi mennä liian kuivan sarkastiseksi, Roope liian sentimentaaliseksi jne. Eivät he enää näyttäneet mun silmiini Akulta ja Roopelta, vaan aika OOC:iltä, alkoi sanalla sanoen tuntua siltä, että lukisi jotain vähän huonompaa fanfictionia. Ylipäätään tuli sellainen olo, että Rosalta olisi löpö loppunut ja hän vain raapi tarinat jostain kasaan. Paljon sellaista pintasälää, jota on (enemmän tai vähemmän) hauska tutkia silloin kun ekaa kertaa törmää, mutta jonka pariin ei tee mieli palata. No, mun oli aika helppo lopettaa Rosan lukeminen, Aku Ankka –lehti tuntui muutenkin menevän alaspäin, joten lopetin tilauksen. Ikävä puoli oli se, että jotkut vanhat hyvät Rosan tarinat alkoivat myös näyttää vähän huonommilta, mä olin saanut yliannoksen sentimentaalista Roopea, joten en osannut suhtautua enää samalla tavalla kuin aiemmin. Mutta tämä on toivottavasti vain ohimenevä vaihe :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Ankallinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2008, 11:33:17 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin. Sen verran hyvä piirtäjä on, että kaikki hänen kovakantisensa olen hommannut. Se tosin johtuu myös siitä, että kaikki Suomen Ankkajulkaisut ajattelin joskus saada itselleni. Loka- (vai Marras?)-kuussa kävin Itäkeskuksessa singneerauttamassa kaikki Rosa-kirjani, kun herra oli Suomessa. Ihan mukavan oloinen ihminen kyllä. Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.) Rosan tarinoiden taso on aina pysynyt suht. hyvänä aina. Vaihtelua on ollut, esimerkiksi Suuri Kurpitsa (1988), on todella huono tarina verrattuna Auringon Poikaan (1987) Vaikka kumpikin on 80-luvun lopulta. Rosalla on monta hyvää tarinaa; Kymmenen avataran aarre, Musta Ritari, Sammon Salaisuus, White Angony Creekin vanki, Culebran liikenero jne. Tuo Culebran liikenero taitaa olla ensimmäinen lukemani Rosa-sarja, se kun ilmestyi Aku Ankassa 2002, heti kun meille alettiin tilaamaan. Rosa on kyllä 10 parhaan piirtäjän joukossa, Ainakin Carl Barks, Giorgio Cavazzano, Floyd Gottfredson, Paul Murry, Marco Rota ja Vicar ovat häntä parempia, mutta ehdottomasti TOP10-piirtäjä siis.

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2009, 17:42:44 »
Paras Ankka-piirtäjä, minun on sanottava, että jopa piirtäjälegenda Barks jää toiseksi. Rakastan hänen tyyliään ja uskomatonta kykyään kehitellä juonia.. Roope Ankan elämä ja teot 1 on aina rakkain sarjakuvakirjani ^^
Surullista, kun Keno ei voi enää jatkaa piirtämistä. Taisin itkeäkin kun kuulin, ettei hän enää piirrä yhtään sarjakuvaa :< Vissiin niitä "[kirjoita nimikkosarjakuvan nimi tähän] ja muita Don Rosan parhaita" on kuitenkin vielä pari julkaisematta, ja sen jälkeen ymmärtääkseni aletaan julkaista kirjoja, joissa on kaikki Kenon (ainakin) Ankka-sarjikset.
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2009, 16:54:55 »
Don Rosan pikkutarkat ankka-sarjikset tekevät kyllä kehen takansa vaikutuksen! Innolla pienenäkin odotin, että jos Aku Ankassa ilmestyi taas sillä viikolla joku Rosan tekemä sarjis, sillä ne olivat aina poikkeuksetta hyviä ja kivan yksityiskohtaisia :) Erityisesti olen ihastunut Don Rosan 'Roope Ankan elämä ja teot' kirjaan, joka kertoo Roopen elämästä ihan ensipennyn saamisesta tähän päivään asti (mikäli ilmaisua voi käyttää x)) ja se on todella hienosti, ykstyiskohtaisesti ja hauskasti kirjoitettu! Sitä jaksaa lukea aina uudelleen, ja uudelleen, ikinä kyllästymättä.

Toinen todella ihastutava Rosan teos, on Musta Ritari ja sen jatko-osa. Se saa aina nauramaan, ja kekseliäsyys on vailla vertaa. Olisin toivonut enemmänkin jatko-osia siihen, mutta nyt on tyytymä noihin :D

Ehdottomasti paras Aku Ankan tekijä!

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #15 : Huhtikuu 11, 2009, 00:04:23 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin.

Carl Barksin ansiot ovat minusta enemmänkin tarinoiden kirjoittajana kuin piirtäjänä (kuten myös Don Rosan). Kyllähän hän hyvä piirtäjä on, mutta arvostan silti Don Rosan tyyliä enemmän.

Lainaus
Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.)

Hän oli kyllä aikaisemmin lakossa jonkin aikaa, mutta se oli muistaakseni joitain vuosia aikaisemmin. Viime vuonna hän kuitenkin ilmeisesti ilmoitti jäävänsä eläkkeelle, eli uusia ei tosiaan ole tulossa. Viimeisin tarina taisi valmistua 2005.

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2009, 14:26:57 »
Don Rosa on akkaripiirtäjien parhaimmistoa!

Hienot yksityiskohdat, ja hahmojen ilmeet jne.
Erittäin hauskaa. :)

Paras lukemani Don Rosan tekemä on Musta Ritari.
Minunkin suosikki Ankka-piirtäjäni on tuo Rosa :) Hänen ansiostaan Roopesta on tullut lempihahmoni.

Tuo Musta Ritari on kyllä hirmu hyvä, täytyy sanoa, mutta suosikissani Milla Magia on manannut Roopeen ja Akuun sellaisen manauksen, että heidän painovoimansa muuttuu "seinään päin" (jessus, miten kökkö ilmaisu, mutten muista miten se nyt oli!) ja se mainitaan tuossa Mustassa Ritarissa. En muista sen nimeä, mutta joku hassu se oli :D
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #17 : Kesäkuu 05, 2009, 14:44:52 »
Tykkään Don Rosan tyylistä piirtää, käsikirjoituksista puhumattakaan. Monen mielestä Don Rosan piirrokset ovat "liian taiteellisia". Minusta ne on vain hyvin piirretty ja yksityiskohdat on vaan otettu vähän tarkemmin huomioon.
Siis juuri tuo yksityiskohtaisuus onkin parasta Rosan sarjiksissa - ne ovat todellakin taidetta minusta. Paljon eläväisempiä ja ilmeikkäämpiä kuin kenenkään muun piirtäjän.

Tuo Musta Ritari on kyllä hirmu hyvä, täytyy sanoa, mutta suosikissani Milla Magia on manannut Roopeen ja Akuun sellaisen manauksen, että heidän painovoimansa muuttuu "seinään päin" (jessus, miten kökkö ilmaisu, mutten muista miten se nyt oli!) ja se mainitaan tuossa Mustassa Ritarissa. En muista sen nimeä, mutta joku hassu se oli :D
Tarkoitat siis A Matter of Some Gravitya, eli suomeksi Paino-ongelmia? Se on kyllä sangen loistava, humoristinen sarjis. :)
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Roosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2009, 17:50:48 »
Don Rosa on minunkin mielestä hyvä piirtäjä. Ei kuitenkaan vedä vertoja Carl Barksille, vaikka lähelle yltääkin. Hyvä piirtäjä, mutta mielestäni niin tarkat piirrokset eivät sovi kovin hyvin Disney-sarjkuviin. Sen verran hyvä piirtäjä on, että kaikki hänen kovakantisensa olen hommannut:DD. Se tosin johtuu myös siitä, että kaikki Suomen Ankkajulkaisut ajattelin joskus saada itselleni(varmaan hieman viakea homma:'D). Loka- (vai Marras?)-kuussa kävin Itäkeskuksessa singneerauttamassa kaikki Rosa-kirjani, kun herra oli Suomessa. Ihan mukavan oloinen ihminen kyllä. Sinänsä harmi, että Rosa lopetti Ankkatarinoiden piirtämisen vuonna 2004, kyllä uusia olisi vielä kiva lukea. Kaikki kun olen jo lukenut. Rosa taisi lopettaa jostakin rahaan liittyvästä syystä. (korjatkaa, jos olen väärässä.) Rosan tarinoiden taso on aina pysynyt suht. hyvänä aina. Vaihtelua on ollut, esimerkiksi Suuri Kurpitsa (1988), on todella huono tarina verrattuna Auringon Poikaan (1987) Vaikka kumpikin on 80-luvun lopulta. Rosalla on monta hyvää tarinaa; Kymmenen avataran aarre, Musta Ritari, Sammon Salaisuus, White Angony Creekin vanki, Culebran liikenero jne. Tuo Culebran liikenero taitaa olla ensimmäinen lukemani Rosa-sarja, se kun ilmestyi Aku Ankassa 2002, heti kun meille alettiin tilaamaan. Rosa on kyllä 10 parhaan piirtäjän joukossa, Ainakin Carl Barks, Giorgio Cavazzano, Floyd Gottfredson, Paul Murry, Marco Rota ja Vicar ovat häntä parempia, mutta ehdottomasti TOP10-piirtäjä siis.
Rosa on yksi parhaimmista!:DDDD

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #19 : Elokuu 09, 2009, 23:37:18 »
Don Rosa on ehdottomasti lempparini Ankkapiirtäjistä, ja sille on hyvät syyt. Ensinnäki Rosan sarjakuvat on tosi hauskoja ja huumorintajuisia, samalla myös ne tarinat on jotenki mahtavia. Esimerkiksi Roope Ankan elämä ja teot 2:ssa on sarjakuva nimeltä Hämäyksen hurrikaani, ja tästä tykkään tosi paljon. Se ruutu jossa Roope hyppää hevosellaan Hortensialla sen rakennuksen katosta läpi, missä Buffalo Bill ja Angus-setä on vankina, on mahtava koska Roope huutaa siinä Geronimoa.
En tiiä oikeen itekkään miksi se on niin mahtava kohtaus, on vaan tosi siistiä kun selviää että Goklayeh onki se kuuluisa päällikkö Geronimo... Ja toinen mahtava kohtaus on heti seuraavassa ruudussa, missä näkyy ku sen rakennuksen lankut hajoaa ja Roope tulee Hortensian kans seinästä/katosta läpi. Se on nimittäin piirretty tosi tarkasti, ja siinä on se toinen Rosan hieno ominaisuus, piirrosten tarkkuus. Kukaan Aku Ankan piirtäjistä ei minun tietääkseni piirrä niin tarkasti.
Ja tietysti vielä D.U.C.K.-omistuskirjotus on hauska hakea aloitusruuduista jne. Yleensä ne löytyy helposti (taitaa johtua jo kokemuksesta, niin monta kertaa niitä on tullu haettua). Monet muut Rosan sarjikset on myös hyviä, esimerkiksi Pysähtyneisyyden aika, Unelmoiden läpi elämän, Yukonin sydämet, White Agony Creekin vanki, Musta ritari, Julman maan jehu ja monet monet muut.

Don Rosan suuri ihailija alias Ihmeolio~
Cadillac.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #20 : Syyskuu 13, 2009, 09:50:01 »
Oi, ihanaa että täältä löytyi topic Don Rosasta! <3

Don Rosa on mielestäni ehdottomasti paras Ankka-piirtäjä kaikista! Hänen jälkensä on ihanan yksityiskohtaista, joten tarinoita lukiessa saattaa mennä muutama tovi, kun yksityiskohtia etsii! Lisäksi huumoria on ripoteltu lähes jokaiseen ruutuun. :D Hänen piirosjälkensä on hyvin tarkkaa myös. Mutta eniten varmasti ihailen Rosaa sen takia, koska hänellä on loistava mielikuvitus, niin kuin ystävällämme Barksilla. Oletteko lukeneet joitain klassikoita, esimerkiksi: Paino-ongelmia, Kymmenen avataran (meinaan aina kirjoittaa avataren :D) aarre, Kutistuva kitupiikki? Varsinkin tuosta Paino-onglemia:sta olin ihan sanaton, kuinka jollain voi olla niin hyvä mielikuvitus! :O Useimmat tarinoistahan seuraavat jollain lailla Barksin jalanjälkiä, mutta matkittuja ne eivät todellakaan ole!

Hienoa, Don Rosa! <3
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2009, 09:20:39 »
Auta armias, jos jostakin eteen putkahtaa Don Rosan piirtämää Aku Ankkaa! Itse en voi sietää tämän hepun sarjakuvia, olkoon ne kuinka suuressa suosiossa tahansa.

Mielestäni Rosan kuvitus ei ole kaunista, vaan se menee juuri liian tarkkoihin yksityiskohtiin. Tällöin jälki on mielestäni epämiellyttävää katseltavaa, rumaakin, jos näin voin sanoa. Jonkun hänen tarinansa olen lukenut, mutten ole myöskään juonesta pitänyt. Ja mitä tuohon hauskuuteen ja huumoriin tulee... itse en joko ymmärtänyt sitä (tai en muista, en ole moneen aikaan Rosan tuotoksia lukenut) tai sitten asia ei ole niin.

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Túrin Turambar

• Vuotislainen
  • One day, one room
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2009, 16:45:40 »
Siihen lopettamiseen oli monta syytä, mutta osittain ainakin jonkinlainen silmävika (valonarkuus?), sarjakuvayhtiöiden rahastuspolitiikko ja palkka olivat kyseessä.

Mielestäni Rosa häviää ehkä vain Barksille. Tarinat ovat hienoja. Pidän eniten puolivälin tarinoista (Roope Ankan elämä ja teot I, Yokonin sydämet yms.), joissa yksityiskohdat ovat vähän puolivälistä vanhaa ja uutta. Parhaimpia ovat Roopen nuoruuteen, erityisesti Klondikeen, sijoittuvat tarinat, lisäksi myös Sammon salaisuus on parhaimpia.
Cannery Row in Monterey in California is a poem, a stink, a grating noise, a quality of light, a tone, a habit, a nostalgia, a dream.

nr: Gabriel García Márquéz - One hundred years of solitude

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Joulukuu 07, 2009, 17:03:21 »
Lempipiirtäjäni. Rakastan Don Rosan yksityiskohtaista piirrosjälkeä, vitsejä, D.U.C.K:ja, historiallisia&Barks-faktoja. JA Rosan "suomalaisuus" on myös aika hienoa, hänhän käy täällä melkein jatkuvasti, ja tottahan toki kaikki muistavat Sammon salaisuuden? Yhdessä ruudussa oli tosin aika paljon liikennettä, mikä ei ollut realistista Helsingin keskustalle, mutta mitäs väliä sillä on? :D
Hän on 2. listoillani, sillä kukaan ei voi voittaa legendojen legendaa, Carl Barksia itseään.
Ehdottomasti suosikki sarjani Rosalta ovat kaikki mitkä on julkaistu Roope Ankan elämät ja teot 1&2-sarjassa. Tykkään niistä valtavasti, sillä niissä vilisee historiallisia hahmoja sekä Roope Ankka itse.

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2009, 14:55:32 »
Olen lukenut Aku Ankkoja koko ikäni ja Rosan tarinat pistivät silmään jo ennen kuin osasin lukea. Piirrostyyli on jotain mielettömän ihanaa ja yksityiskohtaista ja elävää. 8> Hahmot eivät ole jäykkiä niin kuin monen muun piirtäjän hahmot, ne ovat myös persoonallisempia ja AAA NE ON VAAN NIIN LIIAN HYVIN PIIRRETTY! *Lääkkeet*

Parhaimpia tarinoita ovat Roopen nuoruudesta kertovat tarinat ja ne joissa hyppii mukana Roopen sisaret Hortensia ja Matilda (Aaaaaa Hortensia on mahtavaaaa :DD) ja Kultu Kimallus. En muista tarinan nimeä, mutta se jossa Roope lähtee Klondikesta ja pudottaa Kultun kirjeen matkan varrelle on aivan ihana. :DD Yks parhaimmista varmasti. Tykkään myös niistä joissa Roope seikkailee Rooseveltin kanssa. :DD
Roope Ankan Elämä ja Teot ykkösessä on parhaat tarinat ja todella hyviä tarinoita on myös Elämä ja Teot kakkosessakin. Sammon Salaisuuden olen lukenut joskus miljoona vuotta sitten enkä muista siitä paljon mitään. Pitää kaivaa kaappiani, jos tarina löytyisi sieltä. :DD
Myös Akun ja Roopen yhteiset kommellukset on ihania. 8D Ja Milla Magian yritykset pölliä Ensilantti. NIIN tuosta tuli mieleen Ensilantin Tarina joka on myös mahtava juttu. :O Oon lukenut sen melkein yli 20 kertaa. :DD