Kirjoittaja Aihe: Kiroileva siili  (Luettu 2868 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
Kiroileva siili
« : Tammikuu 14, 2008, 22:33:19 »
Kiroileva siili on Milla Paloniemen piirtämä strippisarjakuva. Suurin osa stripeistä löytyy netistä, mutta on niitä ihan painettunakin. Toinen albumi on tulossa helmikuussa. Kiroilevan siilin kotisivut (Varoitus! Sisältää kiroilua) www.kiroilevasiili.fi
Vieraskirjan perusteella Kiroileva siili on eri-ikäisten suosikki, olen bongannut sieltä niin alle 10-vuotiaita kuin eläke-ikää lähestyviä kirjoittajia.

Yksi hauskimpia strippejä on se maitojuttu. "Kai tää on sitte hylaa?!"
Mielestäni aika hauskoja juttuja muutenkin. Piirustustyyli on kiva ja pikkusiili on suloinen. Citysiili taitaa olla ainoa hahmo, josta en hirveästi pidä. Se taitaa olla lähinnä teini-ikäisten suosikki, se jou-asenne on ärsyttävää.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kiroileva siili
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2008, 23:18:07 »
Kiroileva Siili! :D

On siitä jo useampi vuosi, kun kiroilevaan siiliin ensimmäistä kertaa törmäsin. Oltiin kaverilla käymässä ja hän näytti koneelta "hauskoja strippejä mihin sattui törmäämään". Kyseessähän olivat klassikot "siilit hakeutuvat syksyisin lehtikasoihin nukkumaan" ja "siilit eivät ole sosiaalisia".
Omat suosikit ovat kyllä ehdottomasti kaupunkisarjakuva, jossa City-siili istuttaa siilin skeittilaudalle ja siili on hädässä vaikkei ne vielä liiku; "sulla oli kolmio"; sekä "siileillä on melko pienet aivot". Hahmoista olen tykästynyt siilimuoriin, joka on ihanan kursailematon matriarkka, muistuttaa vähän omaa isoäitiäni X) Joskus hieman kyyniselle päälle sattuessani saatan joskus jollekin myös linkata kommentiksi kuvan, jossa muori roisisti totetaa OMGKIROILUA ja paskat OMGNYSSELOPPU.

Sinällään kiroileva siili on idealtaan harvinaisen yksinkertainen, siinä on vain yhdistetty kaksi palikkaa osuvasti toisiinsa. Luultavasti monien muiden maiden kansalaiset eivät tätä käsittäisi, onhan sekin nähty, että useat suomalaisetkin pitävät siiliä hieman, höm, alatyylisenä. Makukysymys sinänsä, itse tulen suvusta, jossa niin miehet kuin naisetkin kiroilevat kuin turkkilaiset merimiehet (mitä tuokin sittenon tarkoittavinaan) ja on vain huvittavaa "nähdä" söpön pikku siilin laukovan ärräpäitä.
Mitä olen siilissä myös huomannut ihailevani, niin kyllähän se ottaa kantaa asioihin. Jos juot bisseä, muutut idiootiksi. Ilmastonmuutos tulee, siilit eivät voi siihen vaikuttaa, ihmiset voivat. Ja luonnollisesti siili heittää kommenttia kehnoille autokuskeillekin.
Ylioppilaslahjaksi saamallani kirjakaupan lahjakortilla kävin lunastamassa itselleni Paloniemen sarjakuvakirjan. Piskuinen se kyllä sinällään on ja jotkin nettisivuilla lukemani stripit olisin siihen halunnut kyllä mukaan, mutta minkäpä sille myöhemmin julkaistuille voi. TUosta uudesta sarjakuva-ablumista en tiennytkään, jännää nähdä se. Kuitenkin taitaa olla karu totuus, ettei siili kestä samalla tavalla kuin esimerkiksi Karvinen, koska kuinka moneen tilanteeseen Siili lopulta voidaan asettaa o.O Kieltämättä etanan syömisestä seuraavat kommervenkit osoittavat, että toivoa on edelleen :)
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2008, 09:30:00 »
Törmäsin Siilliin vähän ennen kuin siitä tuli kultti-ilmiö, enkä nähnyt siinä mitään hauskaa. Enkä näe vieläkään. Jutut ovat niin yksioikoisia, niiden "huumori" lepää lähes täysin sen "hassun" seikan varassa, että siili kiroilee. Ehkä se yhden kerran jaksaa naurattaa, mutta kun sama toistuu uudelleen ja uudelleen, tulee lähinnä kyllästynyt eikö-se-nyt-muuta-keksi -olo. Siili toimi varmaan joskus kouluvihkon sivun reunaan tehtynä tuherruksena, jolle naurettiin kavereiden kanssa (vähän samaan tapaan kuin Helsingin yliopiston arkeologian laitoksen legendaarinen viinisiili), mutta nipuksi sarjakuvastrippejä siitä ei imo ole.

Makuasioista on luonnollisesti paha kiistellä ja kullakin on omanlaisensa huumorintaju. Jaksan silti ällistellä aina kun törmään ihmiseen, jonka mielestä Siili on hauska.
Constantem decorat honor

Morre

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2008, 12:45:16 »
Ehkä se yhden kerran jaksaa naurattaa, mutta kun sama toistuu uudelleen ja uudelleen, tulee lähinnä kyllästynyt eikö-se-nyt-muuta-keksi -olo.
Tähän minullakin Kiroileva siili -"fanius" kaatui ennen kuin oikeastaan ehti alkaakaan. Nauratti kerran, hihittytti pari kertaa ja sitten 'plaah'.

Tunnustaudun tiukkanutturaiseksi tädiksi, mutta en käsitä mitä erityisen hauskaa tai edes omaperäistä on rakentaa sarjis kiroilun varaan? Kiroilen kyllä itsekin, en pidä junttina ihmistä joka kiroilee tms. Mutta vain yhden seikan varaan laitettu sarjis ei pidemmän päälle toimi. Se lässähtää samaan tapaan kuin "Yks vitun päivänsäde" -paita, joka ei jaksa enää edes hymyilyttää.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2008, 11:08:13 »
Mä tutustuin myös Siiliin ennen sen Suomen-valloitusta, mistä mä oon hyvin ylpeä (siis siitä, että tutustuin ennen, kerrankin mä olin ajan hermolla). Onhan se niin, että Siili rakentuu pitkälti yhden vitsin varaan, ja jos se ei naurata alun alkaenkaan tai siihen kyllästyy, niin ei Siilillä ole sitten paljoa annettavaa. Piirrosjälki on jokseenkin yksinkertaista, eikä useimmissa stripeissä ole sen kummempaa sanomaa.

Mä en kuitenkaan ole vielä kyllästynyt Siiliin. Tosin mä en ole sitä juuri lukenutkaan, jos joskus tulee joku strippi vastaan, niin luen kyllä, mutta en varta vasten haeskele niitä käsiini. Albumia mä en ole nähnyt kuin vilaukselta kirjakaupassa. Mun mielestä monet stripit on ollut ihan hauskoja, vaikka jotkut tuntuukin vähän vääntämällä väännettyjä. En mä tiedä varmasti, mikä niissä uppoaa muhun; mä en ole mikään kiroilun ystävä (se täytyy sanoa Paloniemen kunniaksi, että [mun mielestä kaikista vastenmielisin kirosana] v**** ei vissiin ole käytössä ollenkaan). Varmaan suurimpana syynä on päähenkilösiilin akuankkamaisuus. Elämä potkii jatkuvasti päähän, mutta se vaan kuitataan ärinällä. Lisäks siili on jossain määrin anarkistinen, mä en odota söpön siilin käyttäytyvän tuolla tavoin, minkä takia on hauskaa että se käyttäytyykin niin. Tosin onhan siili piikkeineen aika punk-henkisen näköinen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2008, 16:24:08 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa parma

• The Demented One
  • Vuotislainen
  • Putoamista tyylillä
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2008, 20:41:30 »
UUuu, minäkin tutustuin siiliin jo mooonta vuotta sitten, mutta vasta about puoltoista vuotta sitten bongasin jutun siilistä jostain - netistä tai lehdestä tai telkkarista tai jostain ja ajattelin että omg, tää on tää hyvä, mä muistan tän!

Hmm. Monien mielestä siili on vain "Tyhmä keksintö, mitä hauskaa siinä nyt on kyn yks siili vaan kiroilee, häh? Hahaha.". Minusta se kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan toimii. En voi sanoa rakastavani niitä uudempia strippejä, mutta vanhat kyllä toimii ja naurattaa oikein mainiosti ;) Voisi kai sanoa että siilistä menisi jollain tavalla maku, jos Milla vielä jatkaisi sitä kovin pitkään, sillä loppujen lopuksi hän tuskin enää mitenään kovin järisyttäviä ideoita keksii. Hauskimmat stripit on jo piirretty, ja jos Milla vielä kauankin jatkaa, käy samalla tavalla kuin monille TV- srajoille. Ne vain pitäisi lopettaa ajoissa, niin ne jää mieleen hyvinä.

Olen itse asiassa lueskellut paljonkin Milla Paloniemen sarjiksia. Siilin lisäksi on tutustuttu siihen kissa ja koira- sarjikseen (en tosiaankaan muista nimeä), mutta jostain syystä se ei oikein ole ainakaan vielä tähän mennessä iskenyt. Omistan siilin ensimmäisen sarjakuvakirjan ja ajattelin että jos ja kun Paloniemeltä tulee seuraavaa niin voisi senkin kaiketi ostaa. Lisäksi lueskelen säännöllisesti Paloniemen sarjakuvablogia. Olen huomannut, että Milla kyllä osaa piirtää ja on varsin fiksukin, joten uskon että häneltä tulee vielä muitakin huippusarjakuvia kuin Kiroileva siili ;) Ja toivonkin, koska sehän olisi ihan silkkaa haaskausta jos noin hyvän piirrustustaidon ja huumorintajun yhdistelmästä ei tulisi mitään!

Eli pidän, ainakin vielä toistaiseksi :)

//ja no muistinpas nyt! Se kissa/koira- sarjis onkin tassutellen, siihen löytää linkin tuolta kiroilevan siilin sivuilta :>
Tie Miehen Sydämeen Käy Kairon Kautta
Niin kauan kuin kuulen lokkien kiljunnan,
tiedän olevani elossa.

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2008, 21:01:38 »
Olen lukenut strippejä siilin omilla sivuilla, ja kyllähän niille tuli naureskeltua. Vieraskirjan perusteella suurin osa faneista on 12- vuotiaita "oot ihan sika hyvä piirtää vähänkö oot ees paras siili on ihana!"- tyyppejä. En ole ostanut yhtään kirjaa, koska netistäkin ne voi lukaista. Kalenterikin on kökkö, kun siinä ei ole yhtään tilaa merkinnöille.

Pidän siilimuorista. Se aina vaan huutaa, ja jopa siili itse alistuu hänen auktoriteettinsä alla.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Fishi

• ateistinen kadunylittäjä
  • Vuotislainen
  • Älkää olko neliöitä!
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2008, 13:00:23 »
Milla Paloniemi -fani ilmoittautuu. Toistaiseksi luen sarjiksia vain netistä, mutta heti kun tuntuu siltä että raaskii rahaa tuhlata, on aikomuksena kyllä ostaa vähintään yksi albumikin. Tutustuin Siiliin kun kaverini linkitti sivuston minulle mesessä. Siili oli silloin jo huipulla, mutten siltikään ollut koskaan kuullutkaan siitä (joo, minä tuppaan elämään vähän laatikossa toisinaan). Ihastuin oitis. Luulin, että se oli jonkun randomin random-hupisivusto, ja yllätys oli aika suuri, kun luin sivulta Siilin matkasta kouluvihkon marginaalista fanilaumojen saartamaksi. :D Sen jälkeen olen selaillut vähän kaikkea, mitä Paloniemeltä vain satun löytämään.

Minä itse olen välillä vähän naurettavankin radikaalisti kiroilua vastaan, mutta se ei häiritse niin yhtään Kiroilevaa siiliä lukiessani, päinvastoin. Minusta Siili ironisoi kiroilua törkeän huvittavalla tavalla. Sarjakuvastripeissä on minusta se hyvä puoli, että niitä voi vain lueskella ja klikata lisää ja lisää eteensä, niin ne epäonnistuneemmat tapaukset eivät ehdi jäädä häiritsemään. Ei Siili-sarjiksia ole kuin pari, jotka saavat ääneen nauramaan, mutta yleiskuva on kuitenkin lopulta ehdottoman positiivinen. Minulle se on se tyyli, eivät yksittäiset vitsit. Ymmärrän siis kyllä sinänsä, miksi jotkut ihmiset eivät näe Siilissä mitään hauskaa.

Minusta Paloniemen vahvuus muissakin sarjakuvissa kuin Siilissä on se tyyli ja asenne. Minulle ei tule hänen sarjakuvistaan oloa, että ne on tehty väkisin vääntäen ja rahastusmielessä. Se kaikki tuntuu vain tulevan niin itsestään hänellä. Niin kuin hän yhdessä haastattelussakin sanoi, jotenkin näin: "En muista, että olisin koskaan vain istunut kynä ja lehtiö kädessä ja ajatellut 'Keksi jotain! Keksi!'" ja "En minulla oikeastaan ole mitään kohderyhmiä. Jälki vain kärsii, jos piirtäessä miettii että onkohan tämä nyt hauska ja kukakohan tätäkin nyt lukee. Siinä julkaisuvaiheessa voi sitten alkaa miettiä, että kannattaako tätä nyt lähteä mihinkään laittamaan..." Minusta tuollainen asenne välittyy hyvin hänen sarjakuvissaan. Ne tuntuvat minusta niin spontaaneilta. Jos huumori ei iske niin sitten ei iske. Ei sen tarvitsekaan. Käsittääkseni Paloniemi itsekin on jatkuvasti äimistyksissään saamastaan suosiosta, kun hänen sarjakuvansa ovat niin yksinkertaisia.

// Linkitänpä tähän vielä esimerkin Paloniemen suhtautumisesta pakolla vääntämiseen, klik.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2008, 20:22:19 kirjoittanut Fishi »
Kylä
"the piano keys are black and white
but they sound like a million colours in your mind"
- Katie Melua
"a passionate hour's never a wasted one" - Tuomas Holopainen

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
Kiroileva siili hah
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2008, 08:06:19 »
 Juup olen lukenut ja rekisteröitynyt pääsivulle jotta voin luke niitä uusimpia...Kyllä sitä lukee ja kyllä se naurattaa mutta vain kerran saa hyvät naurut ^^ normaalisati en pahemmin kiroilusta perusta mutta kyllä se tuossa menee...Tarina on aian selkeä ja hyvin piirretty ..Mutta silti se kaipaisi jotain sellaista jotta sitä jaksaisi lukea uudestaan ja uudestaan
dataa kotona ja koulussa

Poissa Riekale

• Kangaskaistale
  • Vuotislainen
    • Riekaleen kotisivut
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2008, 18:26:49 »
Minäkään en liiemmin kiroilusta perusta, mutta on tuo siili kyllä mahtava. Ja minun mielestäni niitä voi lukea aina uudestaan. Ihana piirtotyyli ja mahtavat jutut.

Boogey

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2008, 13:53:23 »
Kiroileva siili on niin sanotusti parasta huumetta. X,)

Se on kertakaikkiaan ihan valloittavan ihana, vaikka sopii luultavammin paremmin ihmisille, joita jatkuva kiroilu sekä paikoin härskit ruudut eivät haittaa. ♥ Suosikkini on itse Kiroilevan Siilin lisäksi se sen mummi(?).

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2010, 15:46:03 »
Kiroileva siili on minun kohdallani aika kausi-tavaraa; joskus pitkän aikaa sitten luin, sitten tuli lukemiseen tauko, nyt olen lueskellut vähän taas. Kuten täälläkin on jo todettu, minunkin syynä tähän ”ei koko aikaiseen fanitukseen/lukemiseen” on juuri se, että osa stripeistä toistaa mitä selvemmin toisiaan.

Netissä näitä Kiroileva siili -strippejä olen lukenut. Silloin kun eteen sattuu hyvä juttu, ja sitä on itsekin sopivalla ajatuksen pituudella, niin juttu saattaa naurattaa jonkin aikaa. Mikään lempparisarjikseni ei tosiaan ole kyseessä, mutta menettelee :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #12 : Maaliskuu 18, 2012, 20:05:32 »
Olen ollut muutaman vuoden epävirallinen Siili-fani, tarkoituksena olisi kerätä kaikki kuusi albumia, yksi jo löytyy. Siilit ovt vain niin hauskoja, ja tykkään Millan tyylistä muissakin asioissa. Seuraan aktiivisesti Millan blogia ja olen lukenut muitakin hänen sarjakuviaan. Koska kirjoittajan arvot vastaavat aikalailla omiani on helppo lukea juttuja esim. eläintensuojelusta ja ekologisuudesta.
Mutta takaisin Siiliin! Siilissä parasta on se, että Siili sanoo kaikki aina hyvinkin suoraan. Jutut ovat ihania ja itse en pidä kiroilua mitenkään haittana, onhan kyseessä Kiroileva Siili. Tyttö siili on kyllä paras, se on jotenkin niin äijä.

Boogey: mikäli tarkoitat sitä vanhaa rouva siiliä niin se on käsittääkseni Kiroilevan Siilin äiti, mutta varma en ole koska en ole lukenut kaikkia albumeita :D
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2015, 19:18:57 »
Kiroilevan siilin kokonaisuus on hyvin yksinkertainen mutta sellaisena toimiva, suomalaiset tykkää ainakin. Itse en keksi mitään pahaa sanottavaa, oon aina tykännyt ihan ok-tasolla. Tällä viikolla aion lukea lisää siili-juttuja. Tein nettitestin ja olen täydellisesti city-siili.
Don't blink. Blink and you're dead.