Kirjoittaja Aihe: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2  (Luettu 10505 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kirlie

• Viherpeippo
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HeartIce8304
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2
« Vastaus #25 : Tammikuu 04, 2009, 00:33:13 »
En tiedä kaikista kirjoista, mutta Potterit ainakin voi. Kuudes kierros menossa Liekehtivän pikarin kohdalla. Kuoleman varjelukset kylläkin luettu vasta neljästi, mutta se johtuu siitä, että siitä ei ole kovin kauaa kun se ilmestyi.

Olen myös muutamia muitakin kirjoja lukenut useasti, Ronja ryövärintytär meni kahdesti ja Koirahullun päiväkirjoista puolet on luettu toisen kerran.

Äitini on sitä mieltä ettei kirjoja voi lukea uudestaan. Hän laittoi ison kuorman kirjoja kirpputorille ja sanoi, että oli lukenut ne jo.

Eli siis voi, mutta en tiedä huonoista kirjoista jotka ei ole mennyt mulla yhtään kokonaistakaan lukukertaa.

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Tammikuu 15, 2009, 22:34:26 »
No kyllä melkein kaikki juonikirjat voi lukea kuinka monesti tahansa. Jotkin elämänkerrat ja sitten tosi paksut ja uuvuttavat teokset on sitten eri juttu. Toisaalta Anne Frankin päiväkirja on tullut monesti luettua.
Lempikirjojani olen lukenut kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. Etenkin Pottereita. Minulla on aina vuodessa sellainen vaihe, esim. joululoman aikana luen yleensä Montgomeryn ja Alcottin tyttökirjoja, syksymmällä Artemis Fowleja, Pottereita joka välissä. Jotenkin kyllästyn kirjoihin tosi vaikeasti, rakastan lukea vanhaa tuttua kirjaa. Tietysti ensimmäisen lukukerran tietämättömyys ja yllätykset ovat ihania mutta uudestaan lukiessa on turvallinen olo kun tietää mitä tulee tapahtumaan. Toisaalta joissain kirjoissa tulee ahdistus myöhemmillä lukukerroilla jos tietää että kohta esimerkiksi lempihahmo kuolee tms.

Mutta anyway, kannatan kirjojen uudelleen lukemista, mitä suurimmissa määrin!

Arya

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2009, 16:25:25 »
Minusta parasta on kun kirja muuttuu minulla aina joka lukukerran jälkeen. Eli tekstin niin kuin näkee uudesta kulmasta ja jotkin asiat joita ei ole pitänyt kovin tärkeinä onkin nyt esillä parhaiten. Siksi luenkin kirjahyllyni kirjoja yhä uudelleen ja uudelleen. Ja kirjaston fantasiahyllyt on koluttu jo useamman kerran läpi... :) Minulla vaikuttaa lukemiseen ja siihen miten hmm... vastaanotan kirjan sanomaa yms. se millaisessa tilanteessa elän. Kuten jos luin jonkin kirjan 12-vuotiaana ja uudelleen sitten 16- vuotiaana on aika varmaa, että lukukokemus on ihan eri.
Joten kyllä! Kirjoja voi lukea miljoona kertaa uudelleen! ^^

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornGhost192
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #28 : Tammikuu 16, 2009, 16:31:55 »
Mielestäni kirjat vain paranee jokaisella lukukerralla. Kirjoista voi usean lukukerran ansiosta huomata joitakin asioita joita ei ole aikaisemmin huomannut ja muistaa sellaisia vähemmän tärkeitä asioita, jotka eivät ensimmäisellä lukukerralla ole jääneet päähän.
Itse ainakin luen hyviä kirjoja todella useita kertoja, esimerkiksi jos lainaa kirjastosta hunon kirjan, eikä jaksa sitä lukea tulee usein napattua hyllystä joku useasti aikaisemmin jo luettu kirja.
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Poissa Muratti

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Tammikuu 18, 2009, 21:52:19 »
Tapanani on lukea hyviä kirjoja uudestaan. Jotkut kirjat ovat sellaisia, joihin voi palata yhä uudestaan, ja joita mielelläni luen moneen kertaan. Kirjassa pitää kuitenkin olla jotain erityistä, esimerkiksi todella taitavasti luotu tunnelma, jotta se saisi minut palaamaan äärelleen uudelleen. Pelkkä vauhdikas juoni ei saa minua välttämättä tarttumaan kirjaan toista kertaa, vaikka poikkeuksiakin on. Usein niissä kirjoissa, joita palaan lukemaan uudelleen, on jotakin minulle hyvin merkityksellistä, mutta se onkin sitten vaikeampaa aina määritellä, että mitä se 'merkityksellinen' milloinkin on. Hyvän kirjan uudelleen lukeminen on myös tavallaan "turvallista", koska tiedän varmasti, että kirja on lukemisen arvoinen. Tiedän ainakin, etten koe pettymystä valitessani vanhan, tutun kirjan. Usein valitsenkin kirjahyllystäni juuri jonkin vanhan kirjani uudelleen luettavaksi, kun esimerkiksi tekee mieleni fiilistellä jonkin kirjan tunnelmassa.
En kuitenkaan ole ikinä lukenut edes erittäin hyvää kirjaa toiseen kertaan heti putkeen ensimmäisen lukukerran jälkeen. Tarvitsen siis pienen "hengähdystauon", ja sitten kun on kulunut vähän aikaa, niin voin hyvinkin lukea taas saman kirjan. Kuten täällä monet ovatkin jo sanoneet, niin uusilla lukukerroilla kirjoista löytyy uusia ulottuvuuksia. Toisella lukukerralla kirjan myös jo hahmottaa paremmin kokonaisuutena, ja usein silloin löydän kaikkia yksityiskohtia, joita en ole aiemmin havainnut, ja kenties löydän myös juonesta paremmin vihjeitä kirjan tulevista tapahtumista.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Tammikuu 18, 2009, 22:57:19 »
Kyllä yleensä voin kirjoja lukea uudestaan. Potterit nyt tietysti. Riippuu kirjasta, jos on huono kirja sitä en tietenkään jaksa lukea uudestaan, kun en varmaan jaksa edes ekaa kertaakaan loppuun lukea :D Jotku kirjat on taas tosi hyviä mutta niitä ei jaksa lukea uudestaan, jos on pitkästyttävä alku tms... Minulle pitää olla ainakin todella hyvä kirja, että vaivaudun lukemaan sen uudestaan, koska en ole mikään kauhea lukutoukka, joka kulkee kaupungillakin kirja naaman edessä. Kirja ei saa olla liian yksinkertainen, koska eihän sitten kukaan jaksa uudestaan lukea, eikä liian ennalta-arvattava.

Eli kyllä kirjan voi lukea uudestaan, mutta se riippuu siitä jaksaako :D Joo oon laiska TIEDÄN !
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #31 : Tammikuu 19, 2009, 17:43:51 »
Kyllä voi ihan hyvin. Minä luen melkein kaikki kirjat kahdesti ja useammankin kerran, riippuen tottakai kirjasta. Olen nopea lukemaan ja aika laiska kirjaston käyttäjä, siinä pari syytä miksi luen samat kirjat niin moneen kertaan. Joitakin kirjoja en lue kokonaan vaan harpon niiden vähän tylsempien kohtien ohi enkä lue muutenkaan niin sanatarkasti. Joskus taas en kerta kaikkiaan voi lukea jotain kirjaa uudestaan, jos muistan sen liian hyvin. Silloin on jotenkin tympäsievää lukea.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #32 : Helmikuu 06, 2009, 15:44:39 »
Tottakai kirjan voi lukea uudestaan! Jotkut jopa kannattaa lukea uudestaan, kuten esim. Stephenie Meyerin New Moon (Uusi kuu). Minä ainakin olin aivan paniikissa kirjan alussa jo sitten se puoliväli vaam jotenkin meni ohi silmien ja korvien. Ja sitten toisella lukukerralla vasta meni kunnolla perille se koko kirja. :)

Ja sitä paitsi, miksi muka kirjaa ei voisi lukea uudestaan? Iskäkin on lukenut Tuntemattoman sotilaan jo niin monta kertaa, että se osaa koko kirjan ulkoa melkein sanasta sanaan. Se on testattukin! Minä kerran luin sitä kouluun ja kun iskä kysyi, että missä mä meen, niin mä sanoin sivun, jolla olin ja iskä kerto koko aukeaman tapahtumat muuten täsmälleen oikein, mutta siltä meni toisen niistä tyypeistä nimi pikkusen pieleen... :D Että, jos meiän iskä voi lukea jonkun kirjan uudestaan ja uudestaan, niin kuka tahansa voi, jos kärsivällisyys antaa myöten ja edes haluaa lukea jonkun uudestaan... :)
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #33 : Helmikuu 08, 2009, 20:01:13 »
Mielestäni yksi hyvän kirjan merkeistä on se, että ne voi aina lukea uudestaan ja uudestaan, mutta aina löytyy jotain uutta.
Eli mielestäni kirjat pitää voida lukea useasti. Jos kirjaa ei voi - siis se on huono kirja. Niin sitten se on huono. Kute nyt luen melko huonoa kirjaa (Narnian tarinat - viimeinen taistelu) itse en tykkää (huom. mielipide-asiani). Mutta esimerkiksi animorphs ja Harry Potterit. Myös Alex Riderit olen lukenut moneen otteeseen.
Anteeksi kun tuli nyt melko lyhyt viesti, mutta nyt en kyllä juuri keksi muuta kirjoitettavaa - siis kirjan (hyvän) voi lukea koska tahansa uudestaan (lähes joka ilta luen uudestaan pätkiä Puoliverisestä prinssistä ja Kuoleman varjeluksista.

Kiitos. Ja pahoittelen edelleenkin lyhyttä viestiä. Kiitos.

-E
MS Hirmun kapteeni!

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #34 : Maaliskuu 22, 2009, 09:07:01 »
Totta kai, en esimerkiksi tajunnut puoliakaan Ylpeys&Ennakkoluulon hienouksista, ennen kuin luin sen uudelleen (ja taas ja taas). Toisalta kun sitten satuin sen viimein lukemaan englanniksi niin innostukseni jotenkin lopesi, luulin etta siita olisi loytanyt jotain uutta hienoa alkuperaiskielella, mutta ei... Eli kylla lempikirjaankin kyllastyy kahdeksan lukukirjan jalkeen.
Nyt tietenkin kun kaytossani on rajallinen maara kirjoja, eika kirjastoa niin tuppaan automaattisesti lukemaan kaiken vahan ajan sisassa uudelleen, puhtaasta tylsyydesta.

Tykkaan toisaalta lukea nk. "arvoituskirjojakin" uudelleen, silla jos juoni on monimutkainen ja kaiken tajuaa vasta lopussa, niin on hienoa toisella kerralla sitten huomata miten tahan paadyttiin ja nahda kirjan selkarangan logiikka. Jos on nimittain keskiverron puoleinen lukija puolet vihjeista jaa huomaamatta.

Sitten toisaalta, kuten mainittukin niin aika antaa kirjoille ihan uuden kosketuksen:)

Poissa Pomdidali

• Juustokakku
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 22, 2009, 13:08:56 »
Minä luen yleensä jokaisen -hyvän- kirjan ainakin kaksi kertaa ja kolmannen kerran selailemalla parhaat kohdat läpi. Harry Potterit 1-4 olen lukenut valehtelematta yli kymmenen kertaa jokaisen, Pikku Naisia -sarja on tullut luettua niin monta kertaa etten edes pysy laskuissa mukana, Ylpeys ja Ennakkoluulo tulee luettua aina uudestaan kun olen katsonut sitä sarjaa ja tällä hetkellä menossa on Twilight- sarja, jonka olen nyt muutaman viikon aikana lukenut kaksi ja puoli kertaa. Hyvään kirjaan ei kyllästy ja se nappaa mukaansa aina uudestaan; kuinkahan monta kertaa olen vain halunnut lukea GoFin alusta vähän huispauksen MM-kisoista ja päätynyt lukemaan sitten yhdeltä istumalta koko kirjan...

Ensimmäisellä lukukerralla minun on hankala keskittyä nautiskelemaan kirjasta, koska haluan tietää miten kirja loppuu -tämän takia joudun yleensä lukemaan kirjan heti toiseen kertaan jotta minulla on vähän parempi käsitys mitä alun ja lopun välillä oikein tapahtuikaan. Toisella lukukerralla voi sitten nautiskella kunnolla ja lukea muutamia hyviä kohtia vaikka usempaan kertaan, kolmannella lukukerralla yleensä selaan parhaat kohdat läpi ja nautiskelen erityisesti niistä. Olen aika lailla haaveilijasielu, minusta on ihana uppoutua kirjan maailmaan ja yleensä uppoudun siihen niin tehokkaasti että kun kirja on luettu tulee sellainen tyhjä olo, ihan niinkuin elämästäni olisi viety jotain välttämätöntä. Tähän tunteeseen auttaa kun kirjan lukee uudestaan ja uudestaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2009, 23:58:27 kirjoittanut Pomdidali »
Who'd want to be men of the people
When there's people like you?

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Maaliskuu 22, 2009, 13:39:27 »
Minusta hyvän kirjan voi lukea moneen kertaa, lähestulkoon pitää. Toki on näitä hyviä ns. teinikirjoja, jotka ovat niin ohuita että ne osaa ulkoa ensimmäisen lukukerran jälkeen eikä niitä enää jaksa/viitsi lukea uudestaan.

Tähän mennessä olen lukenut moneen kertaan Potterit, ennätys taitaa olla kymmenen kertaa LP :D Lisäksi aloitin tuossa perjantaina lukemaan Eragonia uudelleen, en tosin siksi että se olisi mitenkään erityisen hyvä. Minulta nimittäin löytyy tuo Eragonin kakkososa, jota joskus aloitin lukemaan ja se jäi kesken ja sitten minua alkoi yhtäkkiä näin monen vuoden jälkeen vaivaamaan mitä siinä käy :D Eli aloitin lukemaan ykkösosasta, jotta kakkososa olisi selkeämpi :)

Niin, nuo aiemmin mainitut Potterit tosiaan :> Potterit olen lukenut kaikki monen monta kertaa, nyt olen aloittanut englanninkielisen kierroksen joka etenee hieman hitaammin kuin suomeksi :D Nyt minulla on ollut GoF kesken viime kesästä ^^' Ei vain yksinkertaisesti ole ollut aikaa ja sitten nämä Twilight-saagan kirjat ovat kiilanneet GoFfin ohitse hieman.

Ensimmäisellä lukukerralla ahmin kirjan yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, toisella sitten taas jarrutellaan ja syvennytään. Ensimmäisellä kiinnitän huomion suurempiin asioihin ja tunteilen enemmän, toisella taas uppoudun niin syvälle kirjan maailmaan, että minut saa vetäistä sieltä pois tökkäämällä kylkeen :)

Sitten on tietysti esimerkiksi tämä The  Tales of Beedle the Bard, jonka luin ensin englanniksi ja sitten suomeksi. Kai tämäkin on uudelleen lukemista. Englanniksi en ymmärtänyt paljoakaan sisällöstä, vaikka kyseisen kielen taitoni ovat mielestäni minun ikäisteni keskitasoa paremmat. Sitten kun luin kyseisen opuksen suomeksi, voi että sitä harmistusta; en pitänyt suomenkielisestä sisällöstä laisinkaan. Tulin jälleen kerran tulokseen, että alkuperäiskielellä teokset ovat parhaimpia :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
« Vastaus #37 : Huhtikuu 09, 2009, 13:08:12 »
Kyllä minusta voi kirjoja lukea uudestaan. Minulla on suosikkikirjoja (Harry Potterit, Taru sormusten herrasta, Houkutus-sarja, Eragon-sarja, Ronja Ryövärintytär, Onneli ja Anneli ja lukemattomia (okei, huono sanavalinta) muita), jotka haluan omaan hyllyyni nimenomaan siksi että saan lukea niitä uudestaan ja uudestaan. Parhaana esimerkkinä tästä uudelleen lukemisesta ovat tietenkin Harry Potterit, joista ensimmäiset neljä olen valehtelematta lukenut kaikki yli 20 kertaa.

Syy tähän? Se, että kirjoissa on oma tunnelmansa! Harry Pottereita lukiessani mahanpohjassa on AINA tietty tunne, Taru sormusten herrassa se on omansa, samoin siellä missä Edwardini on :) Aina silloin tällöin tulee mieletön kaipuu hypätä noihin maailmoihin, milloin niistä mihinkin. Nyt minulla on pari päivää ollut kauhea ikävä Houkutusta, saatuani Breaking Dawnin ja Midnight sunin nettiversion luettua. Harmi ettei vielä ole ylimääräistä rahaa ostaa Houkutusta. Senkin olen lukenut 8 kertaa, enkä saa tarpeekseni.

Perheeni ei ymmärrä, miksi haluan kirjat hyllyyni. Eikö riitä että luen ne kirjastossa? Ei riitä! Sieltä niitä ei ikinä saa. Ja kaipuu toiseen maailmaan iskee helposti illalla, ja silloin ei auta mennä kirjastoa kaivelemaan.

Toivottavasti ymmärsitte idean, ja toivottavasti en toistanut samoja asioita joita muut :)
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #38 : Huhtikuu 09, 2009, 16:03:51 »
Luetteko kirjoja uudestaan? Miksi, miksi ette?
- Kyllä luen. Jos en lukisi niin olisin varmaan lukenut lähikirjaston kirjat kaikki jo. Eli yksinkertaisesti sanottuna, ne ovat vain niin hyviä ja niitä on mukava lukea ja kokea uudestaan. Ja jos omistaa ne jo kotona niin silloin niitä KANNATTAA lukea useammin.

Mitä kirjassa täytyy olla, jotta sen lukee useamman kerran?
- Loistava tarina, mielenkiintoiset hahmot, jännittävät ja yllättävät juonenkäänteet, ja tietenkin mielenkiintoiset tapahtumapaikat. Tärkeintä ehkä tarina ja hahmot.

Onko teillä joku tietty kirja, jonka luette aina uudelleen ja uudelleen?
- Kyllä, tykkään lukea mangoja (ei hedelmiä::Dd) moneen kertaan koska omistan niitä monia kotona, ja sitten Twilight -saagaa. Mangoissa on se hyvä puoli, että tarinat ovat mielenkiintoisia ja kuvia jaksaa katsella moneen kertaan kun piirtojälki on hyvää. Twilight -saagassa on syynä tarina, kirjoitustyyli, hahmot ja miten tarina kehittyy eteenpäin.

Lainaus käyttäjältä: Meriadoc
Perheeni ei ymmärrä, miksi haluan kirjat hyllyyni. Eikö riitä että luen ne kirjastossa? Ei riitä! Sieltä niitä ei ikinä saa. Ja kaipuu toiseen maailmaan iskee helposti illalla, ja silloin ei auta mennä kirjastoa kaivelemaan.

Minulla sama juttu, paitsi että kaverini eivät ymmärrä tätä. Ja kirjojen omistamisessa on sekin etu että ne eivät ole niin törkyisiä ja kärsineitä kuten kirjastossa.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Storithiana

• käärmenainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #39 : Huhtikuu 20, 2009, 11:52:54 »
Hyvän kirjan voi ehdottomasti lukea uudestaan. Pottereita on tullut luettua jonkun verran uudestaan, ja niistä saa kyllä enemmän irti nyt kuin joskus eka-tokaluokkalaisena kun niitä ekan kerran luin. Ja jos vaikka johonkin kirjasarjaan tulee jatkoa, se edellinen kirja voi olla hyvä lukea, jos on päässyt unohtumaan sen tapahtumat. Minulla kävi se juttu KV:n kanssa, että PP:n lukemisesta oli jo aikaa, samoin FK:n, niin olin vähän pihalla jostain jutuista. On harvinaista minulta, mutta luin Kuoleman Varjelukset kaksi kertaa putkeen. Se vaan tuntui fiksulta, kun eka kerta oli sellainen nopea huitaisu, halusin vain tietää miten kirjasarja loppuu.

Pottereiden lisäksi sellaisia kirjoja, joita olen lukenut useamman kerran ovat Perillinen-trilogia (tai eihän se trilogia enää ole, siihen tuleekin neljäskin osa) ja Twilight. Draculan voisin joskus lukea uudestaan, en kuitenkaan vielä, kun sen juuri luin.
You're asking me will my love grow
I don't know, I don't know

Ficcifoorumi - foorumi ficeille ja yleiselle keskustelulle

Poissa Asphyxiation

• Vuotislainen
    • Insanity
« Vastaus #40 : Huhtikuu 27, 2009, 23:24:11 »
Itse olen sitä mieltä, että jotkut hyvät kirjat voi lukea uudestaan, vaikka monta kertaa peräkkäinkin, mutta jotkut ovat yksinkertaisesti raskaita lukea, vaikkakin olisivatkin hyviä. (Itse en saanut edes Taru Sormusten Herrasta -sarjaa loppuun, kun se on niiin raskaaasss.) Myös jotkut hiemankin vaikeaselkoiset tekstit ovat sellaisia, joita en itse mielelläni uudestaan lukisi. Monta kertaa kirjoja uudestaan lukiessa itse ainakin huomaan, että olen saattanut hyvinkin missata jonkin todella tärkeän - tai sitten vähemmän tärkeän, mutta omasta mielestäni tärkeän kohdan kirjasta.

Joskus, kun on lukenut kirjan monta kertaa lyhyen ajan sisällä, niin ei tee mieli edes nähdä kyseistä kirjaa uudestaan - eikä siksi myös lukea. Mutta, sitten taas vähän ajan päästä - tai miksei pitemmänkin, huomaan haluavani jälleen lukea kyseisen kirjan uudestaan.

Itselle on myös joskus (hyvin harvasti kylläkin) käynyt niin, että en ole ensin pitänyt yhtään jostakin kirjasta. Olen ehkä jopa saanut sen luettua kokonaan, tai sitten olen lukenut vain muutaman sivun - ja sitten, yhtäkkiä, haluankin lukea taas.
Hän on piirtänyt viestin karttaan, siinä lukee: "Vie minut turvaan."

Poissa uimari

• Crazy girl XD
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Kesäkuu 24, 2009, 16:54:35 »
Kyllä voi, hyvä kirja on aina kiva lukea uudestaan. Itse olen lukenut Harry potterit kaikki vähintään 5 kertaa ja kutosen 12 kertaa ja seiskan 31 kertaa, eikä se oikeastaan ole vaikuttanut sillä tavalla mitenkään paitsi että jos ekalla kerralla on lukenut sen vähän pikaisemmin että saa tietää mitä tapahtuu, niin toisella kerralla voi saada kirjasta oaljon enemmän irti kuin ensimmäisellä luku kerralla.
Nyt kun rakastan  Twilight sagan osia niin olen lukenut sarjan läpi jo 6 kertaa ja luin houkutuksen ensimmäisen kerran vasta 5 viikkoa sitten.
Just smile, it makes you beautiful<3

Poissa Trompi

• Vuotislainen
« Vastaus #42 : Kesäkuu 27, 2009, 13:03:26 »
Kyllä voi. Tai no, riippuu tietenkin kirjasta. Useimmiten jaksan lukea vain todella hyvät ja jännittävät kirjat uudelleen. Esim. joitain dekkareita en lukisi uudelleen, sillä jos kirjassa koko ajan selvitetään, kuka on murhaaja, en välttämättä jaksaisi toista lukukertaa. Paitsi jos jokin asia jäi epäselväksi.
Useimmiten kyllä luen kirjat moneen kertaan, ja minulle on ilmestynyt paha tapa, että hyvin harvoin edes luen mitään uutta. Hyvät kirjat kestävät vaikka mitan monta lukukertaa, ne antavat joka kerta jotain uutta.
Joku hyvä moneen kertaan luettu kirja on kiva lukea myös niin, että lukee vain lempikohtansa, ja skippaa kaiken tylsän ja turhan pois. (Toki se kirja on kiva lukea kokonaankin...:D). Ainakin Potterit ja Twilightin olen lukenu moneen kertaan, Narnian tarinat ja jotkut trillerit samoin.
Useimmiten haluan omistaa kaikki kirjat, osittain siksi, että kirjastot ovat kaukana, ja siksi että koskaan ei oikeastaan tiedä, mitä haluaa seuraavaksi lukea. Ja jos kirjan on lukenut 10 kertaa, niin eikö ole ihan ymmärrettävää, että se on omana.?
Asenne ratkaisee. Aina.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #43 : Marraskuu 02, 2009, 12:31:34 »
Tottakai voi! Jos todella tykkää kirjasta, niin se kannattaa lukea monta kertaa uudestaan, ettei vaan innostus lopahda. :> Itse, kun olin 6-vuotias, aloitin lukemaan Pottereita ja hurahdin niihin nopeasti, mutta koska en vielä niin nuorena jaksanut lukea niitä uudestaan, niin innostus jotenkin lopahti. Nyt se on noussut taas ja pysyy yllä, koska luen Potteria usein. :> Samoin jos kirja jäi jotenkin epäselväksi, niin se kannattaa aina lukea uudestaan, vaikkei välttämättä saisikaan siihen vastausta. Se on kivaa. :) Tykkäänkin siksi kirjoista, jotka jättävät asioita vähän epäselväksi, koska ne innostavat juuri lukemaan niitä uudelleen ja pohtimaan niiden maailmoja ja taustoja lisää ja lisää. Hauskaa. :D

Toki jos sitä kokoajan lukee, niin silloin saattaa kyllästyä siihen, eli ei kannata heti lukemisen jälkeen aloittaa uudestaan lukemaan ja sitten taas uudestaan, jne. Ihan kuin söisit keksejä ja ottaisit aina uuden ja uuden ja uuden... tulisit lopulta ihan täyteen keksejä ja sitten ne maistuisivatkin jo pahoilta. :D Sama kirjojen kanssa.

Mun vertauskuvat. :(
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Elovenatyttö

• Kultakutri
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Marraskuu 13, 2009, 15:19:51 »
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kirjan voi lukea uudestaan! Hyvä kirja kestää monet lukukerrat ja säilyy aina yhtä uutuudenviehättävänä (valitettavasti sama ei päde Azkabanin vankiin, joka on kärsinyt lukemisestani!).

Tietenkin dekkarit ovat poikkeus. Voisiko joku lukea samaa Christien kirjaa kerta toisensa jälkeen? Kun murhaaja on nenän edessä, se ei ole enää edes pelottava. Ja tietysti, silloin tuntee itsensä tyhmäksi, kun ei heti tajunnut, että se ja se oli sittenkin murhaaja.

Olen sitä mieltä, että kirjan voi lukea aina uudestaan ja uudestaan!
The girl who lives in dreams.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #45 : Joulukuu 03, 2009, 15:35:57 »
Kirjojahan ei ole tehty sitä varten, että yhden lukemisen jälkeen ne nakataan suoraan hyllyjen kätköihin pölyttymään tai roskakoriin, ehei! Kirjoista on tarkoitus nautti uudestaan ja uudestaan! Uudestaan lukiessa kirjasta paljastuu uusia asioita, ja joka kerralla lukukokemus on hieman erilainen.

Minä olen sellainen ihminen, joka lukee hyväksi toteamansa kirjan aina vain uudestaan. Minulle jää jokaisella lukukerralla jotain uutta käteen, ja tuleehan siitä hyvä mieli hyvää kirjaa lukiessa (kuka sitä nyt huonoa kirjaa uudestaan lukisi).

Minulta löytyy yksi kirja, jonka olen nyt lukenut pari kertaa, ja seuraavana kunnon vapaa-ajalla aion tarttua tähän kirjaan taas kiinni. Kyseessä on Mary Shelleyn Frankenstein. Loistava kirja, joka saa minut aina pauloihinsa!
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #46 : Joulukuu 14, 2009, 20:16:09 »
Minusta joitain kirjoja on yksinkertaisesti pakko lukea uudestaan.

Pottereita, omituista kyllä, en ole lukenut kuin kaksi- kolme kertaa, ja mietin usein, onko minulta jäänyt jotain paitsi - tiedän tarinan suurimmilta osin, mutta monet jutut tuntuvat menneen totaalisesti ohi, ja jos nyt alettaisiin jotain Pottervisaa vääntämään olisin varmastikin siellä pohjasakin joukossa. Olen useasti halunnut lukea kirjat uudestaan, eilen ja tänäänkin tarkkailin himokkaasti Kuoleman Varjeluksia, mutta jostain omituisesta syystä en niitä ole kaiken aikaa ahminut. Olen kuitenkin muistanut, että joka lukukerran jälkeen on minuun iskenyt rakkaus niitä kohtaan, vaikka tiedänkin jo, mitä tapahtuu.

Joidenkin kirjojen kohdalla minulla kuitenkin käy... hassusti. Otetaan esimerkkinä Cornelia Funken Musteloitsu ja Rick Riordanin Percy Jackson-sarja. Olen lukenut kirjat niin useasti, että muistan ne suunnilleen ulkoa, jokaista repliikkiä ja kuvailua myöten, mutta siitä huolimatta kirjaa lukiessani en ajattele, että olisin lukenut sen - kirjasta aukeaa joka kerta jotenkin uusi ulottuvuus, sillä pystyn katsomaan sitä joka kerta erilaisin silmin. Minulla on usein näillä lukukerroilla ollut tapana tarkkailla tiettyä henkilöä - ekalla lukukerralla usein stalkin vain päähenkilöä, mutta nytkin, tuota Riordanin Titaanien Kirousta lukiessani tähtäimessäni on kaiken aikaa eräs sivuhenkilö, jonka kehitys yksinkertaisesti kiinnostaa minua. Pottereissa taas, minun on jotenkin vaikeaa tehdä näin, sillä Harry ei 'kerro' sitä, vaan se on yleistä kerrontaa kaikista hahmoista ja Harryn näkökulmasta, jolloin Harry ajattelee kaikista hahmoista tietyllä tavallaan ja on hankalampaa nähdä heidän silmin. Musteloitsukin on näitä Potterin tyyliin kirjoitettuja kirjoja, muttei kenenkään 'näkökulmasta' vaikka se kerrotaankin kolmannessa persoonassa. Joissain kirjoissa taas on minulle yksinkertaisesti rakas ympäristö ja elementtejä, joita ilman en voi elää. <3
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Orvokki

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Joulukuu 14, 2009, 22:28:57 »
Todellakin, luen monet kirjat useampaan kertaan.

Potterit olen jotkut lukenut hyvin monesti. Seiskan kyllä vain ihmettelen kyllä itsekin miksi, kerran! Voisi ottaa joululomalla sellaisen haasteen, että lukisin sen uusiksi. Paitsi saan varmaan joitain kirjoja joululahjaksi, ja se ajatus unohtuu heti.
Mutta, aina kun minulla on jokin innostus päällä, niin kuin nyt Percy Jackson, luen kirjoja koko ajan vain uudestaan. En kyllä ole noitakaan lukenut kuin 1-4, ja ykkösen kahdesti, ja muut kirjat sillein hyppien muutaman kerran, kun etsin jotain kohtaa. Nyt tekee mieli mennä lukemaan.. hmm:D

Jos pitää jonkin aikaa taukoa jonkun hyvän kirjan kanssa, niin sen todellakin jaksaa lukea uudestaan! On silleen; ainiin tääkin kohta, vähän ihanaa! :D Osaan monista kirjoista joitakin kohtia ulkoa, varsinkin sellaiset hyvin hauskat ja mieleenpainuvimmat kohdat.

Sitä paitsi, jos ostaa jonkin kalliin kirjan, ja lukee kerran, niin se oli tavallaan turha ostos, eikös?

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Joulukuu 30, 2009, 00:31:23 »
Sellaista kirjaa ei voi lukea uudestaan jonka kahlaa tuskalla loppuun asti vain, koska haluaa tietää miten päähenkilölle lopulta käy ja ketka heittävät veivinsä jne. Sellaisen kirjan voi lukea uudestaan jota lukiessa sydän pamppailee, jalat kiemurtelevat ja sormet pureutuvat kirjan kanteen kiinni. Kirjoja joihin jää liian pahasti koukkuun voi lukea uudestaan. Sellaisia on esimerkiksi Potterit, yllätys yllätys. :DDD

Sellaiset kirjat joissa on monimutkainen juoni lukee helposti uudestaan, koska haluaa saada paremman käsityksen juonesta. Kirjailijoita joitten tuotantoa lukisin enemmän kuin mielelläni uudestaan ovat mm. Rowling, Diana Wynne Jones ja Terry Pratchett.

Myös joitain ihania/ihanan kamalia kohtia kirjasta tykkää lukea uudestaan ja uudestaan. :DD

Poissa Odoshi

• Merikallio
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Tammikuu 21, 2010, 23:03:59 »
Kyllä hyvät kirjat tulee lähes tulkoon aina luettua useampaan otteeseen etenkin jos ne on omaan kirjahyllyynsä joskus ostanut. (:

Useistakin kirjoista (kuten vaikka Pottereista, Taru Sormusten Herrasta), jotka koostuvat pitkästä tarinasta useammassa kirjassa saa nyhdettyä lähes joka kertaan jotain uutta, joten ne tulee kaluttua uudelleen ja uudelleen. Uudestaan lukemiseen on myös yksi hyvinkin yksinkertainen syy: Kirja on loistava. Joten mikseipä kauniina aurinkoisena päivänä katsoisi kirjahyllyyn ja huomaisi ''ahaa tätä en olekkaan lukenut pitkään aikaan'' tai samalla tavoin kylmien talvi-iltojen iloksi kotisohvalle. (: