Kirjoittaja Aihe: Asterix  (Luettu 1753 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
Asterix
« : Syyskuu 06, 2008, 18:19:05 »
Hämmästyttävää, ettei tästä vielä löytynyt aihetta...

Asterix seikkailee, tunnetaan puhekielessä vain nimellä Asterix, on ranskalainen sarjakuva. Sarjakuvan on piirtänyt Albert Uderzo ja käsikirjoittanut René Goscinnyn. Goscinny tunnetaan humorististen sarjakuvien käsikirjoittajana ja monien mielestä hänen kuoltuaan julkaistut Asterixit ovat hieman tylsempiä kuin ne, mitä Goscinny on käsikirjoittanut. Asterix ilmestyi ensimmäistä kertaa ranskalaisessa sanomalehdessä vuonna 1959, jonka jälkeen siitä on tullut maailman menestys.

Asterix-sarjakuvat sijoittuvat aikaan, jolloin Rooman valtakunta kukoisti. Tarina kertoo pienestä Galliassa sijaitsevasta kylästä, joka taikajuomansa avulla pitää yhä puoliaan Julius Caesarin valtaa vastaan. Päähenkilö Asterix on tuon pienen kylän soturi ja hänen paras ystävänsä Obelix työskentelee hiidenkivien parissa. Kylän asukkaat rakastavat tappeluita lähistöllä sijaitsevien roomalaisleirien, Akvariumin, Periferiumin, Cideriumin ja Laudanumin kanssa.

Kylän tunnetuimmat, sarjakuvissa esiintyvät henkilöt ovat, soturi Asterix, hiidenkivien toimitusmies Obelix, joka putosi pienenä taikajuomapataan ja on siksi jatkuvasti juoman antavan voiman "vallassa", Obelixin koira Idefix, päällikkö Aladobix, päällikön vaimo Smirgeline, tietäjä Akvavitix, kylän vanhin Senilix, kalakauppias Amaryllix, seppä Caravellix ja kylän bardi Trubadurix. Kalakauppias ja seppä haastavat usein riitaa keskenään ja Trubadurix, tunnettuna huonosta laulutaidostaan saa kuulla kunniansa sepältä.

Asterix-sarjakuvat ovat tunnettuja lukuisista sanaleikeistään mm. roomalaisten nimissä. Sarjakuvissa riittää hauskoja hahmoja, kuten merirosvot, joihin Asterix ja Obelix törmäävät lähes jokaisessa albumissa. Albumeita on tähän mennessä ilmestynyt 24 Goscinny ja Uderzon tekemää ja 9 pelkän Uderzon tekemää sarjakuva-albumia.

Mitä mieltä te muut vuotislaiset olette Asterixeista? Ovatko vanhat merkittävästi parempia kuin uudet?

Itse pidän Asterixeistä. Ne ovat hauskoja, eikä niihin kyllästy, vaikka lukemiskerta olisi kymmenes peräjälkeen. Sanaleikit ovat hauskoja ja sarjakuva on lähes täydellinen. Uderzon kirjoittamissa ja piirtämissä albumeissa ei ole niin paljoa huumoria kuin niissä, mitä Goscinny on kirjoittanut ja muutenkin ne ovat omituisia. Kuitenkin kelpaavat luettaviksi, vaikkakin sitä tarttuu mieluummin siihen, jonka kannessa on myös Goscinnyn nimi.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Asterix
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2008, 20:47:19 »
Pidän kovasti Asterix sarjakuvista. Asterixien huumori ja sanaleikit naurattavat aina uudestaan. Asterixeihin ei kyllästy. vanhat ja uudet sarjakuvat ovat mielestäni ihan yhtä hyviä. En ole juuri kiinnittänyt huomiota, siihen keiden nimiä on parhaimpien sarjakuvien kannessa lukenut. Myös Asterix elokuvat on ihan hyviä, mutta ei yhtä hyviä kuin sarjakuvat. Asterix piirretyt on paljon parempia, kuin näytellyt elokuvat. Piirretyt Asterixit olivat ensimmäisiä Asterixeja joihin tutustuin. Katsoin niitä jo ennen kuin osasin lukea. Asterixit on yksiä parhaimpia sarjakuvia.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2008, 13:07:05 »
Ensimmäinen ikinä koskaan lukemani Asterix oli Asterixin poika. Selailin sitä usein pienempänä, kun en osannut vielä lukea. Sen jälkeen luin Obelixin orjalaevan, eli siis tämän karjalanmurteisen version. Suosikkini kaikista kirjoista on ehkä Asterix Korsikassa.

Pidän sarjan hahmojen ulkonäöstä, älykkäästä huumorista, joka ei tunnu väkisin väännetyltä ja historiaan viittaavista tapahtumista tai sanonnoista. Ja niin kuin Barella sanoi, näihin kirjoihin ei kyllästy, vaikka ne lukisi kymmenen kertaa peräkkäin.
 Joskus minulle tulee sellaisia kausia, että on pakko lainata kirjastosta Asterixeja. Sitten en muihin kirjoihin paljoa koskekaan, luen vain silmät sirrillä gallialaisten tekosista.
 Pelkkä Uderzon käsikirjoittamista ja piirtämistä en oikeastaan pidä. Ne eivät enää tavoita aivan sitä tunnelmaa, joka Goscinnyn kirjoittamissa on. (Ja ovat ne minustakin hieman omituisia).

"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2009, 22:06:06 »
Pidän Asterixista, se on aivan loistava sarjakuva :) Opettajakin käski viimevuonna kaikkia, jotka eivät ole lukeneet, lukemaan Asterixia, sillä tapahtumathan perustuvat historiaan ja niistä oppii hyvin^^ Olenhan minä niitä elokuviakin nähnyt mutta pidän enemmän sarjakuvasta. Obelix on varmaankin se lempihahmoni (kun olin pienempi ja näin Asterix elokuvan, luulin että Obelix on Asterix ja päinvastoin..:D) Sarjakuvista lempparini on varmaankin Asterix ja Kleopatra..^^

Itse pidän Asterixeistä. Ne ovat hauskoja, eikä niihin kyllästy, vaikka lukemiskerta olisi kymmenes peräjälkeen. Sanaleikit ovat hauskoja ja sarjakuva on lähes täydellinen.

Täysin samaa mieltä. Niihin ei vain voi kyllästyä! :p Huumorikaan ei ole mitään väkisin mukaan tungettua, vaan oikeasti hyvää ja älykästä :) Ja aina vaan jaksaa naurattaa elokuvaa katsoessa tai sarjakuvaa lukiessa kun Obelix yrittää saada sitä kuuluisaa taikajuomaa jolla Gallialaiset päihittävät Rooman kerta toisensa jälkeen..:'D

- Bad Girl -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2009, 10:40:14 »
Minustakin Asterixsit ovat ylivetoja. Vitseille ja sanaleikeille ei vain olla nauramatta eikä niihin kyllästy. Uderzon käsikirjoittamat tarinat eivät kyllä ole mitenkään erityisen hauskoja. Uderzo on eurooppalaisissa sarjakuvapiirtäjissä ehtaa aatelia, mutta tarinan iskijäksi hänestä ei ole. Etenkin se viimeisin avaruusseikkalu oli aivan Asterixsiin sopimaton. Tiesittekö, että tässä kuussa ilmestyy uusi Asterix albumi, joka sisältää useita lyhyitä seikkauluja, joista osa on Gosinnyn tekemiä ennestään suomessa julkaisemattomia?
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #5 : Joulukuu 29, 2009, 15:03:26 »
Asterix fanituksen olen varmaan perinyt iskältä joka on lukenut ties mitä sarjakuvia. :DD
Ensimmäinen Asterixini oli Asterix Belgiassa jonka sain joululahjaksi kahdeksan tai yhdeksän vuotiaana. Olin nähnyt aiemmin Asterix leffan ja olin ihan innoissani kun sain sarjakuvan käsiini. Jäin heti koukkuun ja Asterix Belgiassa on luettu niin monta kertaa, että se kuluu kohta puhki. :DD Omistan myös muita Asterixeja, mutta ei tule mieleen mitä kaikkea... Ainakin Gallialainen Kertomataulu, Taivas Putoaa Niskaan ja hmm... Muistaakseni minulla on 7-9 Asterix sarjakuvaa. Äiti toi myös kerran Ranskasta Idefix pehmolelun. 8DD

Lempihahmojani ovat Asterix, Idefix, Senilix ja Trupadurix. Myös Caravellixen ja Amaryllixen tappelut ovat mahtavia. >DD Vitsit ovat tosiaan hyviä ja piirustusjälki selkeää ja puoleensa vetävää.
Jossain kaupassa näin Asterix tarinan jossa Obelix putosi taikajuomapataan, mutta rahaa ei ollut mukana niin env oinut sitä ostaa. >DD  Asterix ja Viikingit elokuva oli ihan kiitettävä myös. :D

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2009, 16:01:09 »
Kovinkaan suuri Asterix-fani en voi sanoa olevani. Pienempänä luin jonkun vanhemman Asterix-sarjakuvalehden, ja pidin siitä. Mielestäni se oli hauskaa luettavaa ja mukavasti piirretty. Tietenkinhän tuolloin lempihahmokseni nousi itse Asterix, kuinkas muutenkaan :)

Ala-asteella sain myös yhdeltä ystävältäni yhden Asterix-lehden, Asterix ja Alppikukan. Täytyy kyllä myöntää, että johonkin se innostukseni tätä sarjaa kohtaan on laskenut, sillä sain siitä luettua vain muutaman sivun :( Ehkä se into tähän sarjakuvaan vielä löytyy jokin kaunis päivä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2009, 16:04:24 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RuneLumos12214
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2009, 16:14:36 »
Itse tutustuin Asterxiin pelaamalla serkkujen (jos senyt niitten oli) Asterix -pelia PlayStation 1:lä. Sen jälkeen olen nähnyt muutaman Asterix -elokuvan, ja jotkin niistä on sitten nauhoitettu. Sitten kun opin lukemaan ja isä oli ostanut pari Asterix albumia, pääsin tutustumaan Asterixin maailmaan sarjkuvien kautta.
 Lempihahmojani ovat Trupadurix sekä Obelix (jostain ihmeen syystä).
 Itsekkin olen sitä, että Asterixin vitseihin ei voi kyllästyä, ja ne sopivat kaiken ikäisille.
 Samoin kuten Bad Girl minäkin luulin, että Asterix on Obelix ja Obelix on Asteriks. Oma muistisääntöni taisi olla joku tällainen, että koska Asterix on se fiksu hän opettaisi, ja koska opettaa -sana rimmaa Obelixin kanssa, päättelin, että Asterix olisi Obelix.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa gem

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2010, 18:44:42 »
Olen lukenut Asterixeja niin kauan kuin vain muistan, samoja vanhoja albumeita uudelleen ja uudelleen, enkä vieläkään ole kyllästynyt. Rakastan niiden huumoria ja hullunkurisia hahmoja. Äitini omistaa lähes kaikki suomeksi ilmestyneet Asterixit sekä alkuperäisiä ranskankielisiä, joita välillä selailen :D Asterixissa on hulvattomia sanaleikkejä, ja haluaisin joskus lukea ne alkukielellä. Omistamme myös kaikki Asterix-elokuvat, joista tykkään älyttömästi, lähinnä yhden suosikkinäyttelijäni Christian Clavierin (Asterix) takia.