Kirjoittaja Aihe: Miksi Voldemort ei murhaa?  (Luettu 8093 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Eponia

• Ankeuttaja
Miksi Voldemort ei murhaa?
« : Lokakuu 30, 2007, 07:29:02 »
//Siivottu 6.4.

Minua vaivaa yksi asia ihan mielettömästi.
Kirjoissa on useita kertoja, joissa Voldemort (melkein) säästää jonkun sellaisen elämän, jota hän vallanhimoissaan pitää huonompana kuin mutaa.

Kertoja on useita (joo tiedän Morfin sai jäädä eloon, koska hän palveli tarkoitusta), mutta kaksi tulee jo DH:sta mieleen.

Esimerkiksi Lily saa valita? Siis hääh? Miksi ihmeessä Voldemort säästäisi "kuraverisen"? Voldemort, jonka pitää olla niin täysin rakkaudeton ja vailla ns. myötätunnon tunteita? Minä en jokseenkin ole vakuuttunut siitä, että Snape merkitsi Voldemortille niin paljon, että Voldemort tekisi hänelle palveluksia. Tällöinhän Voldemortin pitäisi pystyä kokemaan ns. ystävyyttä tai jonkinlaista kiintymystä, mutta koko ajan korostetaan ettei hän sellaisia kykene lainkaan tuntemaan. Voldemort tekemässä palveluksia ei oikeen istu kuvaan.  DH:ssa vielä selkeästi tulee esiin, että hän useita kertoja käskee Lilyn väistyä sivuun. Miten täysin tunteeton ihminen, joka tappaa muutenkin ihmisiä vaan huvikseen antaa jästisyntyiselle naiselle mahdollisuuden astua sivuun? Tajuan jos hän antaa mahdollisuuden puoliveriselle/puhdasveriselle, mutta jästisyntyiselle? Luulisi, että hän vain tappaisi Lilyn pois tieltään.

Ja DH:ssa hän myös jättää jästipojan tappamatta, koska "se olisi tarpeetonta/turhaa"? Ööh, Voldemortihan kuuluisi vihata kaikkia jästejä ja haluta murhata kaikki. Ja nyt äkkiä hän kokee tarvetta jättää lapsi murhaamatta? Hänellä oli siihen mennessä parin kilometrin mittainen rikosrekisteri niin hänen ei tarvitse enää rangaistuksia pelätä?

Okei, noita voidaan selittää sillä, että Voldemort muuttaa mieltään asioista kahdessa sekuntissa. Silti Lilyn sivuun käskeminen useita kertoja kertoo päätöksestä toimia tietyllä tavalla eikä vain hetken mielenjohteesta. Se myös kertoo aikomuksesta jättää Lily eloon? Miksi?

Am I missing something?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2009, 09:53:57 kirjoittanut Lae »

Uru

• Ankeuttaja
Vs: Miksi Voldemort ei murhaa?
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2007, 10:13:02 »
Kalkaroksen tuoma tieto ennustuksesta oli varmasti eräs sodan ratkaisevimpia tietoja, jonka seurauksena Voldemort varmasti kysyi Kalkarokselta, tahtoisiko tämä jonkun palveluksen kiitokseksi tästä. Saatuaan tietoonsa kenet Voldemort aikoi tappaa, Kalkaros pyysi itselleen Lilyä. On kuitenkin huomattavaa, että Voldemort ei missään vaiheessa vaikuttanut järin innostuneelta tämän pyynnön toteuttamisesta. Se, että pyytää/komentaa toista siirtymään syrjään, ei ole kovin tehokasta, kun on henki kyseessä. Voldemorthan olisi voinut tyrkätä Lilyn äärettömän helposti pois Harryn edestä ja harkitsikin tekevänsä näin - mutta ei sitten kehdannut. Lilyllä ei ollut taikasauvaa, joten mikään ei olisi ollut helpompaa kuin yksinkertaisesti pyyhkäistä hänet pois Harryn tieltä tai kirota hänet esim. kokovartalolukolla tai vastaavalla.

Jästilapsen tappamatta jättäminen taas on varmaan ihan sen vuoksi, että siitä olisi ollut vaivaa ja haittaa. Lapsen vanhemmat olisivat alkaneet kirkumaan ja pian siinä olisi ollut puoli kylää heinähankojen kanssa huitomassa ja tuskinpa metakka olisi jäänyt Pottereiltakaan huomaamatta. Jos ei muuta, niin Lily ja James olisivat ehtineet ottaa taikasauvansa esiin ja kaikkoontua paikalta tai edes jotenkin valmistautua. Ja jos Voldemort olisi tappanut jästilapsen, olisi sitten pitänyt käydä muidenkin kyläläisten kimppuun ja kokonaisen kylän teurastaminen yhden velhon voimin tuntuu jo aikamoiselta ajanhukalta. Pimeyden velhoilla kuitenkin on paljon tehtävää ja yksittäisten jästien tappaminen sen sijaan, että räjäyttäisi puoli Lontoota ilmaan on ajanhukkaa.

Eponia

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2007, 16:19:10 »
Jästilapsen tapauksessa saatat olla oikeassa, mutta Lilyn tapauksessa I'm not buying it.

Välittikö Voldemort todella niin paljon yhdestäkään Kuolonsyöjästään, että olisi tuntenut kiitollisuuden velkaa heitä kohtaan? Sehän olisi tehnyt hänestä haavoittuvan ja Dumbledoren mukaan Voldemort ei halunnut olla riippuvainen kenestäkään. Se olisi ollut täysin out-of-character (en osaa sanoa tuota suomeksi), vaikka on totta että Voldermort antoi Pettigrew:lle uuden käden. Silti Voldemorthan halveksi rakkautta ja taatusti sellaista rakkautta, joka selkeästi uhkasi hänen asemaansa. Ja Käsi lopulta koitui Pettigrew:n kohtaloksi, joten periaatteessa Voldemort saattoi sen avulla hallita Pettigrew:ta. Minusta Voldemortin tapauksessa pyytäessä useita kertoja siirtymään syrjään on suunnilleen "minä rakastan sinua".

No ehkä tämä on niitä kysymyksiä joihin osaa vastata vain Rowling itse.

Itseasiassa olin tulossa lisäämään yhden jutun viestiini.

Rupesin nimittäin miettimään, että ehkä kyse oli Snapen saamiseksi uskolliseksi. Ehkä Voldemort näki, että säästämällä Lilyn hän saisi Snapen tekemään mitä hyvänsä. Eli totaalista uskollisuutta, eli juuri sitä mistä Voldemort tykkäsi. Snapehän suostui tekemään Dumbledorelle mitä hyvänsä, miksei hän olisi suostunut tekemään sitä Voldemortille?  Ja Voldemorthan vaikutti muutenkin arvostavan Snapea huomattavasti enemmän kuin monia muita kuolonsyöjiä joten ehkä hän näki tärkeäksi saada Snapen täydellinen lojaalisuus? Se kuulostaisi jo paljon enemmän Voldemortilta kuin kiitollisuudenvelka.

No Dudleyn tapauksessa "you're not a waste of space" oli suunnilleen "minä rakastan sinua" ja Voldemort oli taatusti paljon pahempi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2009, 09:52:43 kirjoittanut Lae »

sooda

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2007, 16:49:05 »
Esimerkiksi Lily saa valita? Siis hääh?

Olisiko tähän hyvä syy esimerkiksi se, että Voldemort halusi Lilyn antavan Harry hänelle. Lilynhän ei olisi tarvinnut kuolla. Voldemort yritti saada Harrya, hän kuvitteli että Lily antaisi poikansa oman henkensä edestä. Mutta niinhän ei käynyt, joten Lily jouti kuolla. Lilyn täytyi kuolla, jotta Voldemort sai Harryn. Tai sitten Voldemort oli vastahakoinen tappamaan Lilyä, koska (niinkuin joku on jo sanonutkin?) hän halusi pitää Severuksen uskollisena. Mutta tiesikö Voldemort muka mitään Lilyn ja Snapen "suhteesta"? Eikös se olut niin, että Lilyyn liityvät muistot Snape oli "piilottanut" Voldemortilta sinne ajatusseulaan, mistä Harrykin ne löysi. Eli se ei olisi siihen ihan hyvä syy Lilyn mahdollisuuteen valita.

Yleisesti, ehkä Voldemort olui vain niin ylimielinen, että ei halunnut "tuhlata" voimiaan ihan keneen tahansa. Tosin se kuulostaa ehkä vähän tyhmältä...

//Muoks.// Niin niin, pieni ajatusvirhe tuli tuohon:)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2007, 16:49:21 kirjoittanut sooda »

Poissa Radamsa

• tiskipöydän alla asustava
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Kalmokalvaus!
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2007, 17:38:18 »
Harry ei löytänyt muistoja ajatuseulasta vaan Snape antoi ne hänelle. Luulen että Kalkaros piilotti Voldemortilta kipeät muistot Lilystä ja kostonhalusta,mutta kyllä Voldemort muuten tiesi Snapen tunteista.
Kalkaros oli pyytänyt Voldemortia säästämään Lilyn,mutta Voldemort on luultavasti vastanut tähän,että tappaa kyllä Lilyn mikäli tilanne sitä vaatii. Jos Lily olisi antanut Harryn pitääkseen oman henkensä Voldemort olisi säästänyt tämän(Ja näin saanut lisäpointsit Kalkaroksen silmissä=Kalkaros tekee mitä tahansa Voldemrot pyytää) Kalkaros olisi saanut "pitää" Lilyn(Tosin tuskimpa Lily olisi ollut erityisen innoissaan tilanteesta)
"You are the weak one. You never know love or friendship. And I feel sorry for you." (HP&FK Movie)

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2007, 18:26:44 »
Harry ei löytänyt muistoja ajatuseulasta vaan Snape antoi ne hänelle.

Luulen (en tosin ole ihan varma) soodan tarkoittaneen pikemmin sitä kohtaa Feeniksin Killassa, kun Kalkaros ja Harry harjoittelevat luklitilistä, koska silloin Harry löysi Kalkaroksen muistoja ajatusseulasta. Pieni off :)

Itse aiheeseen sitten, niin. Minusta Voldemort on kyllä murhannut kiitettävästi elämänsä aikana, ja jos hän yhden hengen säästi (pikkupoika) ja yritti säästää toisen (Lily) se ei varsinaisesti kaipaa kysymystä 'miksi Voldemort ei murhaa'. Olen kanssanne melko lailla samoilla linjoilla molemmissa tapauksissa: pikkupojan tappaminen olisi ollut, kuten Voldemort itsekin sanoi, täysin tarpeetonta, ja Voldemort ei minusta vaikuta kaverilta joka tuhlaa voimavarojaan aivan joka nassikkaan kadulla, vaikka he häntä hivenen ärsyttäisivätkin. Ja toinen syy, jonka Uru mainitsi ja jota en itse ollut tullut ajatelleeksikaan; se häly, joka pojan kuolemasta olisi noussut, olisi kyllä havahduttanut Lilyn ja Jamesin siihen tosiasiaan, että Voldemort levittää rakkauttaan heidän kotikylässään.

Lilyn tapaukseen taas Deathly Hallows antaa mielestäni melko hyvän vastauksen: Snape oli kiintynyt Lilyyn, ja kiitokseksi tämän tiedoista Voldemort yritti omalla erikoisella tavallaan säästää Lilyn hengen.
Tosin ei hän kauaa jaksanut yrittää. Tajusi varmaan, että Lily ei hylkäisi Harrya joten siirtyi sangen sukkelasti suunnitelmaan B, ja raivasi Lilyn tieltään.

Eli molemmat lienivät melko lailla speasiaalitapauksia Voldemortin murharikkaassa elämänkaaressa. Jep, ei hänellä mitään ongelmaa murhaamisessa ollut.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Fylgja

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2007, 22:13:38 »
Jästilapsen tapauksessa saatat olla oikeassa, mutta Lilyn tapauksessa I'm not buying it.
Voldemorthan halveksi rakkautta ja taatusti sellaista rakkautta, joka selkeästi uhkasi hänen asemaansa. Ja Käsi lopulta koitui Pettigrew:n kohtaloksi, joten periaatteessa Voldemort saattoi sen avulla hallita Pettigrew:ta.
                                                  Minun mielestäni vastaat tässä jo omaan kysymykseesi. Ei kyse ole rakkaudesta vaan vallasta. Voldemortin vallasta Snapeen ja Snapen vallasta Lilyyn. Siis jos Lily olisi uhrannut poikansa ja miehensä jäädäkseen henkiin, paljonko henkeä häneen olisi jäänyt? Kiitollisuutta? Rakkautta? Miehelle jonka armosta ja rakkaudesta hän saa elää. Olisiko Lily rakastanut Snapea, jos olisi valinnut toisin? EI! Hän olisi ollut pelkkä tyhjä, tahdoton kuori Snapen käsivarsilla. Se on valtaa, ehdotonta valtaa ja alistamista, ei rakkautta.

Eponia

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2007, 22:26:49 »
En usko, että edes Snape varsinaisesti haaveili enää Lilyn saamisesta itselleen. Eiköhän Snape jo ollut tajunnut ettei Lily tulisi ikinä rakastamaan häntä niin kuin Jamesia. Hän ehkä vain halusi, että Lily saisi vain elää. Snapen rakkaus Lilyyn oli jotain sellaista, jota ei oikeassa elämässä ole vaan jotain sellaista joka kuuluu lähinnä runouteen. Vaatii jo Voldemortin tavalla vääntynyttä mieltä, että kuvittelee tuollaisen kaiken jälkeen jotain yhteiselämää/rakkautta/mitään. Eikä Snape vaikuttanut kovin vääntyneeltä, vaan traagiselta.

Mutta ehkä kyse oli tosiaan nimenomaan vallasta. Todellista valtaahan on se, että ei tapa vaikka voisi. Se, että voi päättää saako toinen ihminen elää vai ei. Snapen Voldemort olisi saanut sillä kulkemaan ikuisesti hihnassa, ja Snape vaikutti aika kätevältä palvelijalta. Eli sain itseäni tyydyttävän vastauksen, kiitos teille :)

Eikö Voldemort sanonut nimenomaan "siirry syrjään"? Leffassa Harry oli sylissä, mutta jos muistan yhtään oikeen niin DH:ssa sanottiin kyllä "siirry syrjään". Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö Voldemort olisi halunnut Lilyn antavan Harrya hänelle vaan on vain pieni yksityiskohta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2009, 09:53:34 kirjoittanut Lae »

Poissa Rex

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2007, 21:52:48 »
Eikö Voldemort sanonut nimenomaan "siirry syrjään"? Leffassa Harry oli sylissä, mutta jos muistan yhtään oikeen niin DH:ssa sanottiin kyllä "siirry syrjään". Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö Voldemort olisi halunnut Lilyn antavan Harrya hänelle vaan on vain pieni yksityiskohta.

Harry oli kehdossa Lilyn takana.

Minua suorastaan raivostuttaa, miten turhaan Lily kuoli. Jos Voldemort olisi todella halunnut toteuttaa Kalkaroksen pyynnön, hän olisi voinut tainnuttaa Lilyn tai muuta vastaavaa. Minusta on jotenkin ristiriitaista tuollainen mielenmuutos. Harmittaa, kun ajattelee, miten Lily olisi voinut jäädä henkiin. Olihan se hienoa että hän puolusti, mutta eiköhän Lily kuollessaan arvannut, että kuolisi Harrykin. Mietin myös, että miten olisi toimittu, jos Lily olisi jäänyt henkiin. Hänet olisi komennutettu Kalkarokselle tai jotain? ...

Eponia

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2007, 19:33:20 »
Voldemortin sekopäisessä päässä saattoi elää ajatus Lilyn komennuttamisesta Snapelle. Mutten jaksa uskoa Snapen olevan niin sairas, luultavasti heille vain olisi käynyt niin kuin Meropen ja Tom R. sr:n "rakkaudelle". Ei Lily missään nimessä olisi voinut rakastaa Snapea tuollaisen teon jälkeen ja toisaalta Snape varmasti rakasti Lilyä niin paljon ettei olisi voinut komennuttaa häntä rakastamaan itseään.

Lizlego

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Marraskuu 16, 2007, 14:20:55 »
Lainaus
Minua suorastaan raivostuttaa, miten turhaan Lily kuoli. Jos Voldemort olisi todella halunnut toteuttaa Kalkaroksen pyynnön, hän olisi voinut tainnuttaa Lilyn tai muuta vastaavaa. Minusta on jotenkin ristiriitaista tuollainen mielenmuutos. Harmittaa, kun ajattelee, miten Lily olisi voinut jäädä henkiin. Olihan se hienoa että hän puolusti, mutta eiköhän Lily kuollessaan arvannut, että kuolisi Harrykin. Mietin myös, että miten olisi toimittu, jos Lily olisi jäänyt henkiin.

Jaa, no en minä ainakaan väistäisi, jos joku tulisi tappamaan minun lapseni. Millainen äiti sitä olisi ja miten eläisi itsensä kanssa, jos ei viimeiseen asti puolustaisi lapsensa henkeä? Kyllä se aika vaistomaista on taistella puolustuskyvyttömän ihmisen puolesta, varsinkin oman lapsen, ja toivoa, että olemalla edessä tämä vihollinen tulee vaikkapa toisiin ajatuksiin. Niin kauan kuin on elämää on toivoa ja ainahan jotain voi sattua. Taikasauva voi vaikka mennä epäkuntoon tai voi tappaa aikaa sille, että joku tulee apuun. Harva sitä kai ajattelee niin, että selviänpä tästä itse hengissä, kun vaan väistän ja annan tappaa lapseni, kun voinhan aina tehdä uuden, mikä sinänsä kylmästi ajatellen olisi loogisempi vaihtoehto, koska lapsi on orpo ilman äitiään eikä tule toimeen omillaan, mutta äiti tulee. Minua ihmetyttää koko jutussa sekin, että miksi piileskelevä pariskunta ei ole paremmin varautunut Voldemortin hyökkäykseen. Minä olisin ainakin piileskellessänikin niin vainoharhainen, etten tekisi mitään ilman taikasauvaa ja silti James menee Voldemortia vastaan ilman taikasauvaansa. Se on jotenkin ihan hölmöä.

Edit:// Oho, luin tuon quottauksen väärin. Ethän sinä sanonutkaan, että Lilyn olisi pitänyt väistää. ;) Minusta Voldemort toimi sekä epäuskottavasti että tyhmästi tappaessaan Lilyn ja olettaessaan, että Kalkaros vielä senkin jälkeen olisi hänelle uskollinen. Toisaalta en tiedä olisiko hän voinut toimia toisin. Lilystä hän olisi tietenkin saanut vihollisen jättämällä tämän henkiin, mutta olisiko muka tästä ollut hänelle todellista uhkaa? Tuskin. Mutta itse asiassa siinäkin tapauksessa, jos Lily olisi jäänyt henkiin, Kalkaros olisi kääntynyt Voldemortia vastaan siitä syystä, että tämä uhkasi Lilyn lapsen henkeä. Silti minusta Voldemort on idiootti uskoessaan Kalkarokseen eikä rakkauden ymmärtämättömyys minusta selitä sitä. Kyllähän Voldemort tietää rakkauden voiman, vaikka ei sitä itse tunnekaan. Siihenhän hänen valtansa perustuu, että hän tietää, miten ihmiset ajattelevat ja tuntevat ja pystyy käyttämään sitä hyväkseen, koska ei itse tunne samoin. Tai niin ainakin minä ymmärsin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2007, 14:32:05 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Yono

• Tangokuningatar
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2008, 16:49:16 »
Minua ihmetyttää koko jutussa sekin, että miksi piileskelevä pariskunta ei ole paremmin varautunut Voldemortin hyökkäykseen. Minä olisin ainakin piileskellessänikin niin vainoharhainen, etten tekisi mitään ilman taikasauvaa ja silti James menee Voldemortia vastaan ilman taikasauvaansa. Se on jotenkin ihan hölmöä.
No, eivätkö he olleet piileskelleet jo vuoden verran? Harryhan oli noin yksivuotias, kun hänen vanhempansa kuolivat, ja häntä alettiin jahdata heti syntymästään lähtien. Siinä ajassa on jo pakko vähän rentoutua, edes yhdeksi illaksi. Ja hehän luulivat olleensa niin ovelia, kun tekivät Peteristä salaisuudenhaltijan. Kenenkään ei pitänyt arvata, että he turvautuisivat taitamattomampaan velhoon, kun oli Dumbledorekin tarjolla. Ja he luottivat Peteriin sataprosenttisesti.

Ja sitten asiaan... Minusta Voldemort ei ajatellut mitään muuta kuin Lilyn kärsimystä, kun oli valmis säästämään tämän hengen.

Voldemortin mielestä hänen ei tarvinnut vahvistaa Snapen uskollisuutta, sillä hän luuli jo, että tämä oli täysin hänen puolellaan. Jos hänellä oli missään välissä epäilyksiä Snapen tarkoitusperistä, hän ei olisi luottanut tähän yhtä sokeasti monen vuoden ajan. Epäilijöitähän oli paljon, Bellatrix mukaan lukien, mutta Voldemort kieltäytyi kivenkovasti uskomasta heitä.

Kun Snape pyysi Voldemortia säästämään Lilyn hengen, Voldemort luuli Snapen himoavan tätä. Niinhän kirjassa selitettiin, en kyllä muista oliko Dumbledore päätellyt sen, vai sanoiko Snape itse niin. Jos miettii Voldemortin näkökulmasta, niin minkälainen ihminen on kaikista vastenmielisin ja alempiarvoisin? Kurja kuraverinen, joka on uskaltanut sekaantua puhdasverisen suvun jäseneen ja vielä kehtaa nousta Pimeyden lordia vastaan. Ja mikä onkaan paras rankaisu tällaiselle naiselle? Kaiken itsekunnioituksen ja omanarvontunnon riistäminen. Ja sehän onnistuu parhaiten antamalla hänet jonkun miehen omistukseen, joka todennäköisesti raiskaisi hänet ja käyttäisi hyväkseen niin pitkän aikaa, kunnes kyllästyisi leluunsa.

Siitä oli kuitenkin varmaan hyötyä, että Snape oli Voldemortin lemmikki. Jotenkin en voi kuvitella, että mahtava Pimeyden lordi tekisi kuolonsyöjilleen koko ajan palveluksia, siinähän menee kasvot. Minusta tuntuu, että Voldemort näki itsensä jollakin tavalla Snapessa, koki hänet sielunveljekseen. Minusta se selittää sitä, miten hän ei mitenkään voinut tulla ajatelleeksi, että Snape saattoi itse asiassa välittää Lilystä. Koska Voldemort ei voinut itse koskaan rakastua eikä muutenkaan ymmärtänyt rakkautta, hänen oli vaikea nähdä Snapessa, johon hän samastui, mitään rakastamisen merkkejä.

Ja Voldemorthan rakastaa valtaa. Toisten hengillä leikkittely oli varmasti hänen mielestään äärimmäisintä vallankäyttöä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2008, 16:53:47 kirjoittanut Yono »

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Helmikuu 16, 2008, 11:12:46 »
Esimerkiksi Lily saa valita? Siis hääh?
Olisiko tähän hyvä syy esimerkiksi se, että Voldemort halusi Lilyn antavan Harry hänelle. Lilynhän ei olisi tarvinnut kuolla. Voldemort yritti saada Harrya, hän kuvitteli että Lily antaisi poikansa oman henkensä edestä. Mutta niinhän ei käynyt, joten Lily jouti kuolla. 

Minulle tuli sama mieleen, Voldemort ei ymmärtänyt rakkautta eikä hänelle varmasti tullut mieleen että Lily uhrautuisi poikansa puolesta. Jos esim. Voldemort olisi ollut tuossa tilanteessa olisi hän antanut lapsensa oman henkensä puolesta(todella huono esimerkki:D no ymmärrätte varmasti mitä ajan takaa) ja kuvitteli että näin kävisi tässä tilanteessa. Toiseksi hän halusi pitää Severuksen puolellaan, joten varmasti ajatteli että niin olisi ollut helpompaa: Lily antaisi pojan oman henkensä puolesta, samalla yksi hyödyllisimmistä kuolonsyöjistä säästyisi "uskollisena". Tai sitten hän halusi antaa Lilylle turhan toivon oman henkensä säästymisestä, hän olisi antanut pojan, mutta sitten Voldemort olisi kuitenkin tappanut hänet. Who knows...

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2008, 21:42:08 kirjoittanut Posityyhtynen »
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Poissa Mega

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #13 : Helmikuu 16, 2008, 11:26:04 »
En ymmärrä kysymstä sinänsä, joten syyttäkää vain minua.
Voldemortin, kuten sanottua, olisi ollut helppo taikoa Lilyyn kokovartalolukko tai vastaava, jos hänen tarkoituskensa ei ollut Lilyä lainkaan tappaa. Kuitenkin Voldu halusi vähän nöyryyttää tätä, ja käskeä antamaan oman lapsen kuolemaan. Hän (Voldu) ei ymmärrä rakkautta, eikä hänelle tullut mieleenkään, että Lily saattaisi uhrautua pelastaakseen oman poikansa kuolemalta. Kuitenkaan välttämättä Jamessiakaan ei olisi ollut välttämätöntä tappaa, koska ennustushan koski vain Harrya ja Voldua. Pojan tappamalla ennustuksen paino olisi hävinnyt, miksei muka tainnuttanut/kokovartolukonnut molempia ja tappanut pikku Harry-raasua? Silloin tällä ei olisi ollut Lilyn rakkautta suojanaan, koska kukaan ei silloin olisi uhrautunut pojan puolesta. Njaah, mitä jästilapseen tulee, Voldu ei tapa turhia edelleenkään.

Dahlia

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2008, 15:06:49 »
Voldemortin luonne ja mieli oli aika ovela veto Rowlingilta. pakko myöntää. Voldu on tunteeton ja kaikin tavoin epäinhimillinen. Tämän takia me emme kamalan hyvin pysty tietämään mitä tyypin päässä liikkuu, sillä emme pysty vertailemaan hänen tilanteitaan ja tunteitaan omiimme. Tietysti pystymme tiettyyn pisteeseen asti arvailla hänen aivoituksiaan mutta kun juttu menee liian möhlään niin eikuin vain tokaista että " se on voldu se, kuka nyt siitä ottaa selkoa?".  (mikä siis on ihan tylsää,  kun koko jutun juju on pohtia päänsä puhki tälläaisia hauskoja seikkoja ;)            <----- tuo nyt meni hävä offiksi mutta ei voi mittään.
itse asia tulee tässä:     :)
eli. oma versioni asiasta on aikamoinen sekoitus melkein kaikista edellisistä vastaajista. Voldu ei tapa turhaa riistaa itse vaan laittaa palvelija n asialle. (<-- selittää ihan kivasti jästi pojan tapauksen)
Sitten Lily. Moni on manaillut sitä että miksei voldu laittanut vaikkapa kokovartalolukkoa Lilyyn jos todella halusi olla Snapen mieliksi. Mahtoiko heppu ajatella että turhaa ajanhaaskausta. enpä usko. Lily oli myös jästisyntyinen eli Voldu olisi ehkä voinut Pitää Lilyä "turhana". Siihenkään en ihan usko sillä eikös asia ollutkin niin että sekä haryyn että nevillen vanhemmat olivat uhmanneet voldemrotia ja paenneet hänen nenänsä edestä jo useamman kerran  (nyt ei tarkka määrä juuri tule mieleen, mutta eiköhän pärjätä :)? Minusta tuntuu että jutun juju onkin siinä! Voldu ns. yritti säästää Lilyn mutta kun nainen ei vapaaehtoisesti siihen suostunut, niin miksi ihmeessä hän tätä alkaisi suojella. Naista joka oli uhmannut häntä, taistellu tätä vastaan kaikin voimin, ja mikä pahinta, Päässyt pakoon hänen nenänsä alla. Ehei. haloo! nainenhan on maanvaiva!!!     
Ooke. Tuo juttuni ei (ikäväkyllä) vastannut koko kysymykseesi vaan otti vain kantaa pikkupikku osaan siitä, mutta minun tietoni ei riitä enempään, nii turha siitä on sitten alkaa sen enempää viisastella ;)

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 16, 2008, 21:38:03 »
Itseänikin ihmetyttää tuo Voldemortin käytös, mutta lukiessani, sitä kohtaa jossa kerrottiin siitä illasta/yöstä jolloin Potterit kuolivat, ohitin tämän Lilyn säästämiskohtauksen vain ajatellen että Voldemortilla oli kiirre listiä kakara jonka jälkeen olisi vuorossa ollut Lily siitä huudosta päätellen. Mutta huomioon ottaen sen ajan jonka Voldemort käytti Lilylle sivuun väistämisen kehoittamiseen/huutamiseen ei asialla tuntunut sillälailla olevan kiirettä. Hänhän olisi voinut siinä ajassa jonka käytti Lilylle huutamiseen, tappaa molemmat ja luultavasti olisi siinä vaiheessa lähtenyt koko talosta pois (siis jos olisi säästynyt tappokirouksen kimpoamisesta takaisin itseensä) kun ymmärsi viimein tappaa Lilyn. Jamesin hän tappoi muitta mutkitta, jottei tämä tekisi vastarinta kun hän menee tappamaan pojan, mutta Lily tehdesä vastarintaa hän antoi tälle mahdollisuuden väistyä... outoa... tätäkö Row ei ole selittänyt vaikka asiasta on kirjoissakin pariin kertaan mainittu ja muistaakseni Harry kysyikin Dumbledorelta tästä ykköskirjassa (jollen nyt ihan väärin muista). Olisi saanut kertoa tarkemmin jotta inäkin ymmärtäisin...

Tavallaan se että Voldemort olisi ollut velassa Severukselle ja olisi jättänyt siksi Lilyn eloon tuntuu aika hyvältä idealta, mutta toisaalta, miksi hän maksaisi velkoja kuolonsyöjälle jonka hän luuli olevan jo uskollinen herralleen? Työtähän tämä teki hänelle ja hänen palkansa kuolonsyöjille tuntuu olevan se että hän pitää heitä/häntä muita korkeammalla, mutta että olisi kiitollisuudenvelassa? Eikö siihen tarvita pikkuisen tunteita, tällaisen asian tajuamiseen, mitä Voldemortilla ei ole? Muutenkin ajatus Voldemort maksamassa kiitollisuudenvelkoja tuntuu aika uskomattomalta olkoon vaikka kuinka läheinen kuolonsyöjä tahansa.

"Are we there yet?"
"No"

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 20, 2008, 13:05:34 »
Täällä on puhuttu paljon siitä, miksi Voldemort ei murhannut (tai murhasi, muttei aikonut) Lilya, tai satunnaisia jästilapsia... Itselleni tuli kuitenkin aiheesta mieleen, miksei Voldemort murhannut Harrya?

Hänellähän oli vaikka kunka monta tilaisuutta, mutta ikinä hän ei tehnyt sitä ajoissa ja Harry pääsi pakenemaan.
Esim. LK:ssa, kun Harry oli sidottu siihen hautaan eikä hänellä ollut taikasauvaa. Miksei Voldemort sillon tappanut häntä? Vai halusiko hän näyttää, että oli voimakkaampi (mies miestä vastaan) kuin Harry? Minusta tämä ei tunnu Voldemortilta, miksi hän sellaisesta välittäisi?

Toinen tilaisuus tappaa Harry oli FK:n sodassa, sillon kun he olivat kaksin ja Voldemort asettui Harryn ruumiiseen. Olisi vain heti tappanut eikä puhunut Dumbledorelle....

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2008, 13:35:00 »

Hänellähän oli vaikka kunka monta tilaisuutta, mutta ikinä hän ei tehnyt sitä ajoissa ja Harry pääsi pakenemaan.
Esim. LK:ssa, kun Harry oli sidottu siihen hautaan eikä hänellä ollut taikasauvaa. Miksei Voldemort sillon tappanut häntä? Vai halusiko hän näyttää, että oli voimakkaampi (mies miestä vastaan) kuin Harry? Minusta tämä ei tunnu Voldemortilta, miksi hän sellaisesta välittäisi?

Eikö Voldemort sanonut LK:ssa kuolonsyöjilleen että haluaa näyttää heille, jottei asiasta synny enemäpää hälinää jälkikäteen, että kumpi heistä on se vahvempi velho, mutta kuten yleensä Harry pääsi pakoon. Kai halusi nöyryyttää Harryä ennen kuin tappaisi hänet.

No, FK:sta en osaa sanoa mitään sillä se kohtaus jossa Voldemort oli Harryn ruumiissa (tai ottanut valtaansa tai jotain) oli niin sekava etten saanut mitään selkoa... en edes ollut varma yrittikö Voldsu tappaa Harryä vai ei.
"Are we there yet?"
"No"

Poissa blindside

• sokotettu
  • Vuotislainen
  • AKTIVISTI
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #18 : Maaliskuu 20, 2008, 16:35:19 »
Ihmeellistähän se on, ettei Voldemort vaan tappanut Lilyä tuosta vain. Minulla on oikeastaan kaksi ajatusta, jotka kummatkin jo sanottu, mutta saatan tuoda omia ideoitani esille.
Ensinnäkin Kalkaros pyysi, että Lily saisi pitää henkensä. Sanotaan, että Voldemort ei tuntenut minkäänlaista kiintymystä ketään kohtaan, mutta muistakaamme, että kun Bellatrix kuoli, Voldemorthan osoitti jollain tavalla, että Bellatrix oli ollut hänelle lojaali ja tärkeäkin, hänhän huusi (jos en nyt aivan väärin muista). Ehkä siis Voldemort halusi palkita Kalkaroksen tiedoistaan ja lojaaliudestaan.

Toinen mahdollisuus on mielestäni se, että Voldemort ei pitänyt Lilyä sen arvoisena, että olisi itse murhannut hänet, paitsi tietenkin sitten kun vaihtoehtoja ei enää ollut. Ja kun miettii, Voldemort oli mielestäni enemmän sellainen tyyppi, joka tapattaa jästejä ja velhoja (laittaa muut tekemään likaisen työn). Isänsä ja isovanhempansa Voldemort varmasi murhasi vain vihasta, ei järkisyitä.
Taivaalla jahtasin aurinkoa
Tavoite oli puhdasta hulluutta

- Stam1na - Eloonjäänyt

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2009, 12:27:40 »
Voldu on laiska, eikä se vaan jaksa murhata! Ehkä Voldemort oli väsyneempi kuin millainen kuva siitä annettiin?
-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen

Poissa Maigguli

• Kilokielimelli
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2009, 16:29:52 »
Entä jos Voldi halusi Lilyn omaan kaartiinsa...? Sehän oli kai aika fiksu oppilas ja oli selvinnyt kolme kertaa Voldin kohtaamisesta... Ja Jamessin se tappo koska se olisi ehkä ollut hankalempi ja vastustanut enemmän vaikka olikin puhdasverinen... Lily taas oli vain heikko hupakko kuten Voldi vois totea =)
Kuka? Kuka? Ai, se olinkin minä :D

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #21 : Lokakuu 15, 2009, 15:43:57 »
Entä jos Voldi halusi Lilyn omaan kaartiinsa...? Sehän oli kai aika fiksu oppilas ja oli selvinnyt kolme kertaa Voldin kohtaamisesta... Ja Jamessin se tappo koska se olisi ehkä ollut hankalempi ja vastustanut enemmän vaikka olikin puhdasverinen... Lily taas oli vain heikko hupakko kuten Voldi vois totea =)
Voldemort tuskin olisi ikinä uskonut, että Lily liittyisi häneen.
"Tapoin juuri miehesi. Kun olen tappanut lapsesi tahdotko liittyä meihin?"

Ja mitä siihen, että Lilyn säästäminen olisi ollut kiitollisuutta Snapea kohtaan. Se ei ollut kiitollisuutta, se oli palkkio. Ei Voldemort yrittänyt Lilyä säästää kun tämä kerran pisti kovasti vastaan.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #22 : Lokakuu 17, 2009, 12:56:43 »
Eiköhän yhtenä syynä ole se, että Voldemort haluaa hallita ihmisiä. Tappaminen toki osaltaan osoittaa hänen valtansa, mutta päättämällä kuka saa elää ja kuka kuolla antaa ikään kuin vieläkin voimakkaamman otteen ihmisiin. Etenkin jos vastineeksi hengen säästämisestä saa jonkun toimimaan tahtonsa mukaan. Ja mikä symboloisi tätä valtaa voimakkaammin kuin se, että äiti luovuttaisi lapsensa säästääkseen oman henkensä? Joten epäilen, että juuri tämän vallan tunne on olennainen syy siihen miksi Voldemort ei tapa kaikkia ketkä osuvat tielle.

Poissa Linnaea borealis

• Luudan päällä joka säällä!
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #23 : Marraskuu 09, 2009, 13:34:31 »
Tuskinpa voldemort olisi Lilyä henkiin jättänyt. Okei voldemort sanoi Lilylle säästävänsä hänet jos Lily antaisi poikansa. Paljonko siitä olisi totta? Voldemort ei ehkä välittänyt siitä montako ihmistä tappaa ennen kuin saa Harryn tapettua. En kyllä tajua miksi hän sanoi Lilylle että tämä saisi valita. Ensimmäiseksi tuli mieleen että Kalkaroksella olisi näppinsä pelissä, mutta tuskin Lily olisi halunnut henkiin jäädä. Ja kuten joku jo mainitsi Lily tiesi Harryn kuolevan kuitenkin, miten hän ikinä poikaansa suojaisikaan niin tuskin hän olisi väistynyt tieltä. Lilyllä tuskin olisi Harryn kuoleman jälkeen enää yhtään elämänhalua jotenka Lily varmaan ajatteli että parempi hänenkin olisi kuolla, kuin jäädä henkiin suremaan sitä että väistyi poikansa tieltä ja tämä kuoli, eikä siksi väistynyt. Toivottavasti saitte selvää!

~ Puskajussi
"Urheutta on monenlaista. Vaaditaan paljon
urheutta nousta vastustamaan vihollisiaan,
mutta sitä tarvitaan myös silloin, kun noustaan
vastustamaan ystäviä."

Poissa rave

• Tittelitön
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Marraskuu 16, 2009, 01:38:15 »
Voldemort yksin ei viela sinansa ole niin vaarallinen, kuten jossain kirjassa sanottiinkin, mutta kuolonsyojiensa kanssa kylla. Voldemortin on pakko palkita suurista palveluksista, koska kuka haluaa olla lojaali ja tyoskennella sellaselle kuka ei koskaan tule vastaan ja anna jotain tunnustusta teoista.

Voldu ei ehka palkitse rakkaudesta, vaan kunnioituksesta. Hanhan pystyy kunnioittamaan, kuten seiskassa han sanoikin ettei halua haaskata taikaverta ja on aina kunnioittanut Tylypahkan opettajia.
Voldemort jopa itse sanoo palkitsevansa esim. ne kuolonsyojat jotka lojaaliudessaan virui Azkabanissa. En tajua mika tassa Lilyn saastamisessa nyt nin ihmeellista on.
Erittain selvaahan on, etta paljoa han ei yrittanyt, pari kertaa pyysi astumaan sivuun, ja kun ei, niin kedavraa kehaan. Hanhan lupasi Kalkarokselle etta saastaa hanet mikali mahdollista, ja koska ei hyvalla, niin sitten pahalla.

Ja toisekseen, kun han palkitsee kuolarinsa, niin ainakin han tietaa, etta saa jatkossa enemman palveluksia, koska kuolarit tekee niita mieluummin tietaessaan saavansa myohemmin tunnustusta. Omaan pussiinhan Volde tassakin pelaa, mutta so what jos siita hyotyy sitten kaikki muutkin?
akfjldjklk