Kirjoittaja Aihe: Harry Jeesus-hahmona  (Luettu 12386 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

xecterbuni

• Ankeuttaja
Harry Jeesus-hahmona
« : Syyskuu 26, 2007, 16:15:06 »
Muutamissa paikoissa on jo tästä aiheesta mainittu, mutta en löytänyt ainakaan, että topicia olisi kukaan tehnyt.

Harry on monin tavoin minun mielestäni Jeesus-hahmo. Sillä hän lopussa eräällä tavalla uhratuu, jotta kaikki muut voisivat elää. Myöskin Harryn lopun eräänlainen "kuolleista nouseminen" kuulostaa aika paljon erään muutama tuhat vuotta vanhan tarinan juonenkäänteiltä.

Rupesin miettimään tätä tuossa uskonnontunnilla koulussa, kun puhuimme kirjallisuuden Jeesus- ja Juudas-hahmoista. (Itse en tietenkään voinut ruveta puhumaan Potterista siellä, koska en halunnut spoilata muiden iloa.)

Miten on onko joku muu törmännyt samaan ja mitä mieltä olette? Onko Rowling tiedostamattaan vai tietoisesti tehnyt tuon pikku samankaltaisuuden?

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Harry Jeesus-hahmona
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2007, 16:26:28 »
Enpä usko Rowlingin mitenkään tarkoituksella tehneen Harrysta mitään Jeesus-hahmoa. Jotenkin vaikea nähdä (ainakin siis minun, muista en tiedä) Potter Jeesuksen tms. roolissa. Tosin kirjoissa on kyllä ehkä samankaltaisuuksia Raamatun kanssa, jos nyt etsimällä etsitään. Olisiko Voldemort sitten kenties Paholainen? Ja kuolonsyöjät luonnollisesti kätyreitä. Mutta Paholainenhan halusi riivata ihmisen kuin ihmisen, Voldemortin aate puolestaan oli erotella puhtaat kuraverisistä. Ei hän jästejä olisi puolelleen kaivannut...

Onhan tämä toisten/hyvän aatteen edestä uhrautuminen melko tavallinen ilmiö. Ei sen perusteella voi päätellä, että Harrylla ja Jeesuksella olisi juuri mitään yhteistä. Harryhan ei sitä paitsi saarnannut mistään aatteesta, eikä ollut varsinainen marttyyrikään. Eikä Harrylla ollut minkäänlaisia parannustaitoja. Ehkä hän taikomalla olisi voinut muuttaa veden viiniksi jne. mutta eh...

Itse asiassa elämänkatsomustiedon tunnilla meillä oli, krhm, kesken ryhmätyön keskustelu Potterismista. Kun siis aiheena oli aatteet. Tuli itse asiassa heitettyä, että mitä jos Voldemort olisikin Jumala, ja Harry puolestaan Paholainen? Kuinka kaikki kääntyisikään päälaelleen. Ja mitä nyt potterismi -"aatteesta" itsessään tuli jotain keskusteltua.
Mutta mitenkään vakavasti en voisi sanoa, että nämä asiat millään lailla liittyisivät toisiinsa.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2007, 16:32:11 »
Olen ajatellut vähän samaa. Paikoin Harry on myös niin jalo ja 'velhomaailman ainut pelastaja, valittu'.
Rowling on varmasti huomannut tai saanut kuulla yhdennäköisyydestä Jeesustematiikkaan. Epäilen, että hän ei ole ottanut raamatullisia yhtäläisyyksiä mukaan väkisin.
Jeesus-Harry. :'D Mutta toisaalta, onhan Supermieskin kahden juutalaispojan keksintö ja hänkin on ihmiskunnan pelastaja. Jeesu-ilmiö on mielestäni havaittavissa jo aiemmista Pottereista, mutta DH:ssa kaikkein vahvimmin. Harry astelee turmioonsa kylmän viileästi, samalla rauhallisuudella jolla Jeesus antoi naulita itsensä ristiin (muistaakseni, ei ole Raamattua tullut luettua vähään aikaan).
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2007, 22:31:41 »
Hyvinkin mahdollista, vaikka normaalisti pidän Raamattu-viittauksista kirjoissa, tämä oli kuitenkin pohjanoteeraus. Poika, joka on pelastunut mahtavan pimeyden velhon kynsistä jo ties kuinka monta kertaa, ei lopulta kuole edes tappokirouksesta toisen kerran, vaan Pimeyden Lordin sielunpala tuhoutuu plaa plaa plaa, Rowling koettaa Dumbledoren kautta naurettavasti saada vielä tämän viimeisen tekosyyn Harryn pelastukseen toimimaan, mutta jos nuo monet muut kerrat eivät vielä sitä todistaneet, oli tämä viimeinen tekosyy Harryn elossa pitämiseksi jo liikaa, olisi vain suoraan kirjoittanut: "Harry, you're invincible. Nobody, or nothing, nor illness or Voldemort, can never kill you. Now go and kick that Riddle guy's arse!" Ja sitten kolmas tappokirous päin pläsiä pelastuu ihmeellisen Elder Wandin ansiosta, ja Lordi saa oman kirouksensa päälleen, vastoin kaikkia todennäköisyyksiä ja oh voih. Deja Vu?

Olisi ollut vain parempi, jos Voldu olisi ristiinnaulittanut Harryn julistaen tämän olevan itse Saatana ja syösten tämän kadotuksen alimpaan kuiluun.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2007, 03:38:33 »
Niin no, ylösnousemustarinoita riittää ympäri maapalloa, missä vain ihmisiä on ja niitä löytyy jo ennen Jeesuksen aikoja. Egyptin jumaltarinoissa ainakin Osiris taidettiin kursia kasaan ja hän sitten nousi kuolleista. Raamatun kertomusten kanssa samanlaisia tarinoita löytyy sieltä sun täältä. Itse Raamattukin saattaa siis olla "kopioitu" ties kuinka paljon vanhemmista kertomuksista ja saman sortin sankaritarinoita löytyy tosiaan ihan vaikka mistä.

Jos siis nyt ylipäätään kirjoittaa fantasiakirjan, joku voi keksiä, että kylläpäs se nyt on täynnä viittauksia Raamattuun. Voi olla, jos oikein kaivaa. Ja Raamattukin on viittauksia tai ihan suoria lainoja vanhemmista tarinoista. En usko, että Rowling nyt on tarkoituksellisesti jotain Jeesus-tarinaa yrittänyt kirjoittaa tuohon mukaan. Jotainhan siinä kirjassa pitää tapahtua ja yleensä herkullisin äksönmuuvie tulee siitä hyvän ja pahan taistelusta. (Esim. Star Warsien nämä uudet episodit olivat aika toimimattomia, kun niissä ei ollut selkeää hyvä-paha -asetelmaa, joka taas on selkeämpi vanhassa kolmikossa.)

Vaikka nyt kiskoinkin mukaan Raamatun syntyperiä ylimalkaisesti, toivon ettei tämä keskustelu muutu "onks Raamattu totta vai ei" -kiistelyksi tai vastaavaksi. Totuus kuitenkin on se, että niitä tarinoita löytyy ihan joka puolelta tätä palloa, myös sieltä, missä Raamattua ei ole näkynyt. (Tai paremminkin, aikakausilta, jolloin Raamattua ei siellä ollut näkynyt tai jolloin Raamattua ei siis ollut edes kirjoitettu.) Aihe on siis jossain hyvin syvällä ihmisissä, kun se niin kovasti sieltä aina putkahtelee. Ei se tarkoita, että Raamattu olisi hyvin syvällä ihmisissä ja Raamattu olisi näiden tarinoiden alkujuuri. Ei se ole.

En sitten tiedä miten uskonnollinen Rowling on ja onko hän tosiaan tarkoituksella halunnut jeesustella vai ei. En usko että on. Uskon kylläkin, että se Raamattu-viittaus voidaan repäistä lähes mistä tahansa tarinasta.
What would The Doctor do?

Trinian

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2007, 14:57:27 »
Itse en missään lukuvaiheessa ajatellut, että yhtäläisyys Jeesukseen oli tarinassa vahingossa. Se oli jotenkin itsestäänselvyys. Fantasiakirjallisuudessa Jeesuksen tarina on varsin yleinen. (TSH, Narnia...)

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2007, 14:26:57 »
Omasta mielestäni Harry ei ole mikään Jeesus-hahmo. Minä en ainakaan näe Pottereissa yhteyksiä Raamattuun. Harry on vain tavallinen velhopoika, josta on tullut huonon tuurin takia vähän epätavallisempi.

Lainaus
Olen ajatellut vähän samaa. Paikoin Harry on myös niin jalo ja 'velhomaailman ainut pelastaja, valittu'.
Eihän Harry ole mikään `velhomaailman ainut pelastaja`, lehdet vain kirjoittavat siitä, ja lehdet eivät tunnetusti ole aina oikeassa...

"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2007, 14:55:33 »
Eihän Harry ole mikään `velhomaailman ainut pelastaja`, lehdet vain kirjoittavat siitä, ja lehdet eivät tunnetusti ole aina oikeassa...

Vain Harry pystyi tappamaan Voldemortin, tai ainakaan tuhoamatta Harryssa ollutta hirnyrkkiä Voldua ei olisi voinut tappaa.
"Pants - like shorts, but longer!"

scarlet

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2007, 19:03:11 »
En nyt tiedä liittyykö tämä varsinaisesti aiheeseen, mutta raamatusta täällä kyllä kovasti keskustellaan, joten.. Uskon Rowlingin ainakin vilkaisseen pariin otteeseen raamattuun, sillä ainakin tämä DH:n kohta kuulosti riparilta hyvin tutulta:

where your treasure is,
there will your heart be also

(Harryn vanhempien haudalla, en muista sivua)

Ja oli joku toinenkin suora lainaus tuosta raamatusta, täällä sivuillakin jossain törmäsin...

Trinian

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2007, 19:16:43 »
En nyt tiedä liittyykö tämä varsinaisesti aiheeseen, mutta raamatusta täällä kyllä kovasti keskustellaan, joten.. Uskon Rowlingin ainakin vilkaisseen pariin otteeseen raamattuun, sillä ainakin tämä DH:n kohta kuulosti riparilta hyvin tutulta:

where your treasure is,
there will your heart be also

(Harryn vanhempien haudalla, en muista sivua)

Ja oli joku toinenkin suora lainaus tuosta raamatusta, täällä sivuillakin jossain törmäsin...

Toinen oli "Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema" (en nyt muista, miten se meni englanniksi.) Saa nähdä, kuinka hyvin Kapari-Jatta Raamattunsa tuntee ja onnistuu noiden suomennoksessa.

Poissa Villa Viola

• Salarakas Mäyrä
  • Vuotislainen
  • Rakkaus on kärsivällinen!
  • Pottermore: WingHowl90
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Lokakuu 07, 2007, 08:32:16 »
En ole kyllä itse Pottereita uskonnon kannalta miettinyt, mutta historian kylläkin. Ainakin jonkun verran...( Tää viesti ei taida kuulua tänne, mutta ilmaisen silti mietteeni)

Olen miettinyt, pystyisikö Potterit lukemaan vertauksena maailmansodista. 1. ms olisi se aika jolloin Volde on voimissaa, sitten tuli Harry joka sai rauhan aikaan, mutta tavallaan sotatila jäi päälle. 2. ms olisi Volden uudelleensyntyminen, aika jolloin se oli taas voimissaan, ja rauha tulisi Harryn kukistettua se.

Tai siis Toisen maailmansodan syyhän oli ensimmäisen rauha. Se kävis ainakin tähän teoriaan. Voldemort ei kukistunut, koska Harryssa oli pala sen sielua. Paha jäi siis kytemään

Toinen teoria käy vaan Toisen maailmansodan kannalta. Voldemorthan oli kuten Hitler ( No melkein. Sillä erotuksella, että Hitler ei itse tappanut ketään, mutta Voldemort tappoi. ) Kuolonsyöjät olisivat natseja, puhdasveriset arjalaisia ( Ihmisiä, jotka täyttivät kunnon saksalaisen kriteerit. Esim. vaalea hiuksinen, sinisilmäinen, lihaksikas poika), ja jästit ja "kuraveriset" juutalaisia.

Uskonnolliset viitteet on kyllä helpompi löytää kuin nämä, joten en edes leikilläni väitä tämän olevan mitään kunnollista. Vain historian tuntien piristystä!

Aava meri

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Lokakuu 07, 2007, 15:46:42 »
En uskoisi, että Rowling olisi ainakaan tietoisesti tehnyt Harry-pojustamme Jeesus-hahmoa. Tuo "tämä ja tämä henkilö on Valittu ja hänen olisi tarkoitus pelastaa maailma pahiksilta"-teema on erittäin yleinen fantasiassa ja aika monesti muuallakin. Esimerkkeinä olkoot "Perillinen"-trilogia, LotR ja Star Wars.

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Lokakuu 07, 2007, 19:46:23 »
En minäkään usko, että Rowling on ihan "tahallisesti" Harrya Jeesukseen verrannut. Kuitenkin kun Harry Pottereilla on monia lukijoita, jotka eivät usko ja maita, joissa Jeesusta ei edes käsitellä.
Kuten Derica Tonks jo aiemmin sanoi, on ylösnousemus tarinoita monenmoisia jo ennen Jeesustakin. Tämä on vain yksi osa fantasiaa, että näinkin kirjassa voi käydä.
Ja voivathan Lily ja James olla mm. luterilaisia ja heidän haudalleen on kirjoitettu pätkä Raamatusta, ei ole kovin kummoista. Mutta en usko, että Harry olisi Rowlingin teorian mukaan kuin Jeesus.
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

teisha

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Lokakuu 07, 2007, 20:28:27 »
castlevania , Aika hyvin kirjoitettu. Minustakin se oli vähän liikaa se harryn viimeinen pelastuminen. Harry olisi voinut lopussa kuolla Voldemortin kanssa, ja sitten pitkät sepustukset muiden elämästä sen jälkeen, excellent! mutta ei kun ei...

Ja nyt aiheeseen ;> 
Row on voinut aika tietoisestikin tehdä sen sellaiseksi, vai väitättekö ettei se olisi sitä huomannut :D
Kuitenkin seitsemän hirnyrkkiä, raamatullinen luku. Tai ei mitenkään sillä tavalla yrittänyt tehdä toista Jeesus tarinaa mutta ottanut siitä aineksia, ajatellut että sellainen tarina muokattu nykyihmisten käsityksien mukaisesti uppoaisi ihmisiin. Onhan se ottanut jotain taru sormusten herrastakin.

tuittu

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Lokakuu 20, 2007, 19:43:19 »
Raamattu on vaikuttanut niin paljon länsimaiseen kulttuuriin ja kirjallisuuteen, että tuskin nuo Potterinkaan Jeesus-analogiat ovat sattumaa.

elmaw

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Lokakuu 21, 2007, 12:27:57 »
Eeei näin. Intertekstuaalisuus on lukijan mielessä. Ja Raamattu sisältää vain satuja hei, Tylypahka sen sijaan on totta <3

Icicle

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2007, 12:36:31 »
Hmm. Eivät taida olla mitään sattumaa (mutta eivät niin yksikäsitteisiäkään) nuo raamatulliset viittaukset, tällaisen käsityksen kyllä saa kun lukee tämän artikkelin/haastattelun. Lukekaapa niin voidaan keskustella sen jälkeen enemmän.

Trinian

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Lokakuu 23, 2007, 15:02:55 »
Ja Raamattu sisältää vain satuja hei

Aika rankka väite. Ei näin!

xecterbuni

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Lokakuu 24, 2007, 16:01:03 »
Kiitos, Icicle, tuosta linkistä.

Siitä artikkelista sai irti aika paljonkin.
Mutta ilmeisesti Row. on aivan tietoisesti tehnyt päätöksensä.
(Ellen nyt aivan puuta heinää lukenut tuosta.)

Bwwoy

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Marraskuu 07, 2007, 15:55:21 »
Musta tuntuu välillä että uskovaiset yrittävät nähdä kaikessa asioita mitkä tukevat/ korostavat heidän uskontoaan, sillä he yrittävät nähdä uskontoaan niin paljon ympärillään kuin mahdollista. Kun luin tän kirjan niin mulle ei ainakaan noussut mitään jeesuksellisia mielikuvia -olenhan ateisti.
 Toki vaikka pakasteherneen pakkauksestakin saa irti uskonnollisuutta kunhan vain jaksaa vääntää ja kääntää. ^^

Spike

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Joulukuu 02, 2007, 22:15:56 »
Hahaa :D tää piristi päivää :D aatelkaa ny Harry-vauva kapalossa jouluaamuna<3

Jeesh. No, olen pitänyt jo kauan Pottereita raamattuinani, J. K. Rowlingia jumalanani ja Harrya, ah, niin urheaa ja hyväsydämistä mutta välillä niin ärsyttävää sankaria itse jumalan luomana täydellisyyden perikuvana.

Tuo Hitler-versio oli varsin yllättävän totta, mielestäni, ystävät hyvät. Ärr, sanoo Voldemort ja vähän kiduttaa kuraveristä kokeillakseen, kuinka kauan kestää ennen kuin hulluus iskee. (anteeksi väkivaltaisuuteni, kaikki kunnia kuraverisille!) Kuten Hitler laittoi alastoman juutalaisen seisomaan 30 asteen pakkaseen ja sitten säännöllisin väliajoin tutki, minkälaisia muutoksia kehossa on tapahtunut. Hienoa, hienoa, että joku on keksinyt näin nerokkaan idean. Tai paljastuksen. Mitenkäs sen nyt voisi sanoa? :D

Haaaaarrryyy syntynyt ooooo-on, Haa-arry syyyntynyyt oooon! Merry Christmastime, everybody!

Jade Twist

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Joulukuu 04, 2007, 19:04:52 »
Tuskin on enää epäilystäkään, etteikö olisi tarkoituksellista, etenkin tuon artikkelin jälkeen.

Kuitenkin
a) Suurissa tarinoissa on varmaan aina käsitelty kuoleman, sovituksen, rakkauden ym. teemoja ja niitä tarinoita löytyy muualtakin kuin Raamatusta.

b) Ns.länsimainen kulttuuri perustuu niin pitkälti kristinuskoon, että Raamatun  sanoma tursuaa läpi ihan kaikesta. Se ei useinkaan ole tarkoituksellista, se vain on tapa jolla (meidät on opetettu?) ajattelemme.

-

Pottereissa nk."Jeesus"-teema on aina ollut jollain tavalla mukana, mutta enemmän taustalla ja ehkä universaalimpana. Deathly Hallows'ssa homma kuitenkin pursui yli äyräiden. Tämä 'äitini-kuoli-puolestani-ja-nyt-minä-kuolen-kaikkien-puolesta'- juttu tuli aivan puun takaa ja itselleni sitä oli ja on yhä vaikea sulattaa. Enpä olisi arvannut, mitä Lilyn Harrylle antama suoja Pottereissa todella merkitsikään!

Kun alun kirjojen ystävyys, seikkailut ja salaisuudet kääntyivätkin seiskakirjan vapahtaja- teemoihin, tuntui se hienoiselta takinkäännöltä.

Tai ehkä kyse ei olekaan siitä, että teemat ovat Raamatullisia, vaan siitä, että ne löytyvät myös Raamatusta ja siten ne ovat muuttuneet ikään kuin (kristin)uskon yksityisomaisuudeksi. Ja nykyään, kun tiede on niin suuressa arvossa, on Raamattu monelle punainen vaate. Siksi näiden aiheiden löytyminen paikoista, joista niitä ei toivoisi löytyvän, saattaa tuntua petokselta. Jos koko Valittu- teema ei assosioituisi niin pahasti Raamattuun, herättäisikö se niin suurta ärtymystä ja hämmennystä?
Epäilen, että omalla kohdallani vastaus olisi ei. Huh! Pitäisikö tässä nyt opetella uusi uskontosuvaitsevaisempi ajattelutapa? Se ei tulisi olemaan helppoa, mutta toisaalta, jos se onnistuisi, saattaiisin pitää Deathly Hallows'ia edes rahtusen parempana(kuin täysi pannukakku). Mahtaako olla vaivan arvoista?

Punainen atlas

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Maaliskuu 14, 2008, 20:14:30 »
Itse löysin heti yhtäläisyyksiä Raamatun ja Deathly Hallowsin kanssa. Dumbledore Jumala-hahmona ja Harry Jeesus-hahmona. Harryhan menettää kirjan vaihessa uskonsa paljon luottamaansa Dumbledoreen - Jeesus luuli myös Jumalan pettäneen hänet "Jumalani, miksi hylkäsit minut??". Ja juuri tuo koko kansan puolesta kuoleminen ja pelastus ja kaikki. Olen varma että se ei ole sattumaa, vaan Rowlingin tietoinen ratkaisu, koko kirjasarjassa on muutenkin paljon kristinuskoon viittavia ajatuksia luettavissa rivien välistä. Ja ei, en yritä etsiä kristinuskoon viittaavia kohtia kaikkialta ympäriltäni vaikka uskovainen olenkin, itselleni on se ja sama onko ihmiset ympärillä uskovaisia, jos eivät, se on mielestäni heidän menetyksensä, mutta se siitä.... Ja anteeks tämä paatoksellisuus!

Kaunotar

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Maaliskuu 21, 2008, 21:32:46 »
Kyllä Rowling on sanonut haastattelussa, että tiesi alusta alkaen lopun olevan kristillinen, mutta halusi säilyttää sen salassa. Ja ilmoitti, että hän itse on kirkon jäsen.

elenass

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Maaliskuu 22, 2008, 21:27:16 »
Jade Twistillä oli paljon asiaa, ja samankaltaisia tuntemuksia kuin minulla, ja varmasti monilla muillakin täällä! Voin vain kuvitella, miten joitain ihmisiä alkaa ärsyttäämään ja tuntumaan "petokselta" kun lukevat tuon Rown haastattelun. Ihmisiä tosiaan herkästi ärsyttää kristinuskon (yllättävä?) löytyminen paikoista, joita he pitävät ominaan.. itse en ole ennen ajattelut kristinuskon olevan noin tärkeä osa kirjasarjaa, olin ajatellut yhtäläisyyksien löytäneen tiensä kirjoihin alitajuisesti, kun Raamattu ja sen kertomukset ovat kuitenkin levinneet kaikkialle niin laajasti. Pakko myöntää, että ehkä hieman ärsyttää, kun minulle nyt paljastuu Rowlingin suusta, että: "Harry Potter deals extensively with Christian themes"

Vielä vähän lainausta haastattelusta:
"They're very British books, so on a very practical note Harry was going to find biblical quotations on tombstones," Rowling explained. "[But] I think those two particular quotations he finds on the tombstones at Godric's Hollow, they sum up — they almost epitomize the whole series."