Kirjoittaja Aihe: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?  (Luettu 50912 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

mixeri

• Ankeuttaja
Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« : Elokuu 11, 2007, 00:38:58 »
Eli kuten otsikosta näkyy eli olisiko Harryn teidän mielestänne pitänyt menettää henkensä kuten Voldemortinkin?

Oliko Harryn henkiinjääminen/henkiin herääminen huono/pettymys/epäuskottava asia vai hyvä/hieno asia? Oliko henkiinjääminen epälooginen vai oliko asia juuri sellainen kun sen pitikin olla?

Omasta mielestäni ehdottomasti hyvä että Harry jäi loppujen lopuksi henkiin. Tietenkin se tekee mielestäni lopusta vähän pliisun ja ennalta arvattavan mutta kun miettii miltä tuntuisi lukea enään mitään muuta Harry Potterii nyt kun tietäis että Harry kuolisi lopulta. Itse tykkään lukea muitakin Harry Potter kirjoja paljon, mutta innostus olisi varmasti lopahtanut suuresti jos tietäisin että Harry tulee kuolemaan lopulta.. Jotenkin kirjasarjan lukemisessa ei olisi mitään mieltä enään silloin.

Omia mielipiteitänne, kiitos! Muokkasin nyt sen verran että samaan kysymykseen menee se, kun Harry heräsi henkiin. Tästäkin voi antaa mielipiteitä, oliko Harryn henkiinherääminen pettymys/outo/epälooginen vai hyvä/hieno/mahtava asia?

Mixeri on puhunut.

ps. myönnän, en ole lukenut uusinta kirjaa, olen spoilannut itseeni täällä :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2007, 17:50:26 kirjoittanut mixeri »

eyeel

• Ankeuttaja
Vs: Olisiko Harryn kuulunut kuolla?
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2007, 01:05:01 »
Olisi tullut vähän enemmän draamaa (tai edes vähän draamaa) kirjaan jos se olis kuollu.

Ja Harry on ärsyttävä, itsekeskeinen ja lapsellinen joten sen kuolema olisi muutenkin ollut hyvä juttu, vaikka ehkä mieluummin Hermy olisi saanu mennä (Voldu vastaan Hermy kaksintaistelu olis ollu upea, lähinnä koska Hermy olis voinu mennä sankarillisesti)
Musta oli kiva että Hermy sai hyvän ammatin ja kaikkee, mutta olisin odottanu vähän hienompaa.
Promoted, as they say, to glory.
Eli Hermy olisi ansainnut sankarin maineen, paljon enemmän kun Potter.
Mutta Harry olisi ehdottomasti saanut kuolla, ja lisää porukkaa myös, kaikki kuolemat sijoittu loppupuolelle, Amelia Bonesin kuolema HBP:ssä oli surullisempi kun mikään DH:ssa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2007, 01:35:49 kirjoittanut eyeel »

fubar

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2007, 10:00:01 »
Oliko Harryn henkiinjääminen huono/ärsyttävä/epäuskottava asia vai hyvä/hieno asia? Oliko henkiinjääminen epälooginen vai oliko asia juuri sellainen kun sen pitikin olla?

Ennen vikan kirjan lukemisen aloittamista olin vakuuttunut että Harryn pitää kuolla, mutta lukiessanii vikaa kirjaa tajusin myös että Harryn on samalla voitettava kuolema.

Itselleni tämä oli hienoinen pettymys, mutta fantsussa kuten scifissäkin on usein ollut näitä kuoleman voittamisia. (esim. Philip Pullman, Universumien Tomu trilogia ja JMS, Babylon 5) Se jotenkin kuuluu olennaisena osana tarinoita. Mitä suurempaa sitä olla voisikaan kuin voittaa kuolema. Täten tajusin että HP:ssakin on kuolema voitettava ja että Harryn on se tehtävä.

Tottakai kirjan loppu oli kevyempi kun kaikki kolme hengissä selvisivät, mutta oishan tässä ollut potentiaalia muuhunkin. Itse ajattelin lopuksi että JK Rowling jätti hahmot henkiin sillä onhan tämä kuitenkin melkein lasten fantasia kertomus. (Luettuani vikan kirjan - aloitti sen ahmimisen 13v. veljenpoikani)

Marbella

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2007, 10:24:13 »
Onneksi ei kuollut. Vaikka hänestä tuhoutuikin Voldemortin "sielun palanen".  Mielestäni oli hyvä että kaikki kolme ovat hengissä. Viimeinen luku olisi voinut olla pidempi. Muuten tosi hyvä kirja :)

dumppaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2007, 10:30:17 »
Vaikea kysymys. En oikeastaan osaa sanoa olisiko Harryn pitänyt kuolla vai ei. Olihan tuo melko arvattavaa, että päähenkilö jätetään eloon. Tosin en voi väittää, ettenkö olisi pelästynyt siinä kohti kun Harry 'kuoli'. Minusta tuntuu että lopusta tuli vähän liiankin onnellinen. Harry ja Ginny menivät naimisiin ja saivat lapsia, kaikki pääkolmikosta jäivät henkiin, Ron ja Hermione saivat toisensa... Toisaalta ehkä Harryn kuolema olisikin ollut ns. hyvä juttu.

En ole koskaan liiemmin pitänyt Harrysta, minua ovat miellyttäneet eniten muut sivuhahmot. Vaikka Potterin kuolema olisi ainakin henkilökohtaisesti tietysti minua järkyttänyt, niin mielummin hän olisi heittänyt henkensä kuin joku muu kolmikosta. Harryn kuolema olisi oikeastaan ollut täydellinen loppu kirjasarjalle - kun päähenkilo kuolee niin ei ole enää paluuta.

Cursed J

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2007, 10:36:44 »
Harryn olisi pitänyt kuolla, mutta hänen piti myös tuhota Voldemort. Harryn sisällä oli pieni Voldemortin sielun palanen, joka piti kuitenkin tuhota ennen kuin Voldemort voisi kuolla. Harryhän omisti kaikki kolme Hallowia, oli Kuoleman Mestari ja pystyi voittamaan sen. Olisihan kuka tahansa voinut tappaa Voldemortin Hirnyrkkien tuhoamisen jälkeen, mutta Harryn vain piti tehdä se ja olisin yllättyny jos sen olisi tehnyt joku muu. Miten Harry ei olisi ansainnut kunniaa Voldemortin tappamisesta? Olisiko esim. Hermionella ollut rohkeutta kävellä Voldemortin eteen kuolemaan...

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2007, 10:39:52 »
Kun anti-HP-fani ystäväni kysyi: "No, kuoliko Harry vai Voldemort?"
Vastasin hänelle, että tavallaan molemmat kuolivat. Sehän on totta. Harry vain palasi takaisin elävien kirjoihin. Jäin muuten ihmettelemään syvästi, että jäikö Harry henkiin siksi, että hän oli hirnyrkki? Ja Voldemort ei jäänyt henkiin, vaikka hän oli periaatteessa viimeinen hirnyrkki. O_o EDIT: sainkin hakemani vastauksen epäselvyyksien osastolta. Voldu ei siis ollut itse hirnyrkki.
Ja Harrylla oli Elder wand.

Jos Harry olisi kuollut, minun vatsanpohjaani olisi luultavasti jäänyt hyvin ontto tunne. Harry Potter ei olisikaan ollut enää poika joka elää tai kuolematon sankari.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2007, 10:43:34 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

loetkoe

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2007, 10:43:41 »
Harryn olisi mielestäni pitänyt kuolla. Ehkä eniten siksi, että Punurmio ennusteli sitä koko Azkabanin Vangin ajan. Kuitenkin hänhän olikin oikea ennustaja, eikä mikään petkuttaja.

Saikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2007, 15:41:31 »
Harryn olisi mielestäni pitänyt kuolla. Ehkä eniten siksi, että Punurmio ennusteli sitä koko Azkabanin Vangin ajan. Kuitenkin hänhän olikin oikea ennustaja, eikä mikään petkuttaja.

Mutta hän ei koskaan ennustanut Harryn kuolemaa niiden vähäisten todellisten näkyjen aikana, jolloin hän oli transsissa. Muut ajat hän mielestäni oli täysin feikki ennustaja.

Una

• Ankeuttaja
Vs: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2007, 16:09:13 »
Mun mielestä Harryn olis kyllä pitäny kuolla. Samalla olisi Voldun viimeinen hirnyrkki kuollut, ja sittenhän joku muu, kuten Ron, Hermy tai Ginny, tai ehkä joku mahtavampi velho, kuten McGarmiva, olisi voinut tappaa Voldun. Toinen vaihtoehto olisi ollut että Harry ja Voldu olisivat kuolleet yhtä aikaa vaikka toistensa loitsuista, niin he olisivat lopulta tuhonneet toisensa. Se Harryn "henkiin herääminen" oli ihan naurettava juttu, varsinkin kun se Dumble oli siellä "tuonpuoleisessa" neuvomassa sitä, olis nyt ollu edes Sirius tai Kalkaros (mun lempihahmot :)).
Muutenkin koko kirjan loppuosa oli yhtä siirappia. Nekin traagiset kuolemat mitä oli (Tonks, Lupin, Fred) sivuutettiin vaan nopeasti ja siirryttiin yhdeksäntoista vuotta eteenpäin, aikaan, jossa kaikki on taas hyvin.
Osa syy kirjan siirappilopulle ja sille, että tehokolmikko säästyi suurin piirtein naarmuitta, on varmaan ollut nuorempi lukijakunta, jota tietenkin pitää kunnioittaa.

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2007, 16:17:55 »
No, kun luin kirjaa ja tajusin että Harryn pitää kuolla, olin ihan sokissa ja sitä oli kamala lukea. Että ei, Harryä ei saa tappaa! Entäs Ginny? Mutta kun Harry "heräsi henkiin" olin helpottunut ja tavallaan pettynytkin. Enpä tiedä, Jos Harry olisi kuollut, se olisi ollut kamalaa, mutta kun se jäi henkiin niin melkein toivon että se olisi kuollut. Enpä tiedä, en oikein osaa päättää että elävä vai kuollut Harry, molemmissa hyvät puolensa:D Ja Dumbledoren kommentti Snapulle tyyliin jotain että monenko olet nähnyt kuolevan tai jotain, oli kamala. Dumbbis alas ja Snapu ylös!:P
The stories we love best do live in us forever.

Airik

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2007, 17:11:06 »
Minä olin koko ajan siinä vahvassa uskossa, että ainoa tapa jolla Rowling voi pelastaa nahkansa on molempien kuolema. Eli siis Harry ja Voldemort tuhoaisivat toisensa. Olen edelleen sitä mieltä että näin olisi pitänyt käydä - niin surullista kuin se olisikin ollut. Itse asiassa ajattelin, että Volde ei voi voittaa (se olisi liian julma sanoma, ihmisen on voitava uskoa hyvän voittoon), mutta samalla ajattelin että Rowling ei yksinkertaisesti kehtaa/uskalla jättää Harrya henkiin (juuri sen vuoksi että se olisi siirappimainen loppu). No, olin väärässä eikä siitä sen enempää. Tyydyn luonnollisesti myös nykyiseen ratkaisuun, enhän voi muutakaan.

celi

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2007, 18:22:47 »
Itse myös uskoin ja toivoin, että lopussa Harry ja Voldemort molemmat kuolisivat tappaen toisensa - näin loppu olisi ollut dramaattisempi ja voimakkaampi mokoman "kaikki hyvin" lässytyksen sijaan.
Harry olisi saanut sen viimeisen silauksen sankarimaineelleen ja Ron ja Hermione olisivat voineet sitten vanhoina kertoa lapsenlapsilleen tunteneensa "sen Potterin, joka uhrasi itsensä muun maailman hyväksi" :)

Tuntui, että koska Harry ja muut päähenkilöt jäivät eloon, piti sitten valita edes joitakin tyyppejä katoamaan kuvioista...ja tietenkin ne sattuivat olemaan Lupin ja Tonks, murr. Heidän kuolemansa saikin huomiota ja kunnioitusta suunnilleen yhtä paljon kuin pakollisten mutta tavanomaisten uhrilampaiden listiminen.

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2007, 21:24:12 »
Kun anti-HP-fani ystäväni kysyi: "No, kuoliko Harry vai Voldemort?"
Vastasin hänelle, että tavallaan molemmat kuolivat. Sehän on totta. Harry vain palasi takaisin elävien kirjoihin. Jäin muuten ihmettelemään syvästi, että jäikö Harry henkiin siksi, että hän oli hirnyrkki? Ja Voldemort ei jäänyt henkiin, vaikka hän oli periaatteessa viimeinen hirnyrkki. O_o EDIT: sainkin hakemani vastauksen epäselvyyksien osastolta. Voldu ei siis ollut itse hirnyrkki.
Ja Harrylla oli Elder wand.

Jos Harry olisi kuollut, minun vatsanpohjaani olisi luultavasti jäänyt hyvin ontto tunne. Harry Potter ei olisikaan ollut enää poika joka elää tai kuolematon sankari.

Menee offiksi mutta sanonpa kuitenkin..

Harryn tapauksen ajattelin niin, että tavallaan Harryssa oli kaksi osaa, kerrosta. Se päällisempi kerros oli Voldemortin luoma hirnyrkki ja sisempi osa itse Harry. Siksi Harry ei siis kuollut, koska Voldemort tuhosí vain pinnalla olevan "kilpi"hirnyrkin, luullen pääsevänsä Harrysta eroon. Mutta Harry ei kuollutkaan kilpensä ansiosta vaan Voldemort heikensi tällöin itseään ja se koitui kohtaloksi.
Sekava selitys, mutta yrittäkää ymmärtää:D
I'll come back you. I promise.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2007, 15:38:44 »
Minusta Harryn olisi kuulunut kuolla. Se olisi ollut oikea ratkaisu, tarina olisi saanut arvoisensa päätöksen. Tottakai myös Voldemortin tarvitsi kuolla, mutta olisi ollut hienompaa, jos Harrykin olisi mennyt. Olin jo täysin varma, että Harry kuolee oikeasti siinä kun Voldy yritti tappaa hänet ja Harry joutui "King's Crossille" Dumbledoren kanssa. Toisaalta ymmärrään, että sen piti olla Harry, joka lopulta tappaa Voldemortin, mutta sen jälkeen hän olisi voinut kuolla.
Petyin loppuratkaisuun tässä kohdin, mutta ehkä joskus vielä sulatan tämän. (Paitsi tietenkin tämä helpottaa H/D slasherien elämää suuresti, itsekin olen kyseisen parituksen suuri fani..:D)
Olin kuitenkin olettanut jo vuosien ajan, että Harry tulee kuolemaan lopussa, ehkä siksikin tämä tuntuu niin kököltä. Vaikka tavallaanhan Harry kuolikin, niinkuin joku tässä aiemmin on jo sanonutkin.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

makkara

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Elokuu 12, 2007, 16:28:37 »
Minusta loppu oli ihan hyvä näin (toki ottaisin sen vikan luvun pois..). Oikeastaan ennen kuin aloin lukea kirjaa ajattelin, että Harryn on pakko kuolla, mutta kirjan aikana aloin ajattelemaan, ettei Harry saa kuolla. Harrylla on kuitenkin ollut suht ankea lapsuus, hän on menettänyt monta rakasta ihmistä jne. Ja hitsit jos Harry olisi tuon kaiken jälkeen vielä kuollut 17-vuotiaana niin se olisi ollut liikaa.

Hirveän moni sanoo, että oli tosi ennalta-arvattavaa, että Harry jäi henkiin niin minusta se ei kyllä ollut. Tai siis itse ihan uskoin siihen, että Harry oikeasti kuolee.

Homer

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Elokuu 12, 2007, 16:52:24 »
Minusta olisi ollut varsin kökkö loppu tälle kirjasarjalle, jos Harry olisi mennyt ja heittänyt veivinsä. Tämähän on kuitenkin vähän niinkuin kaikenikäisille, ja olisihan siinä varmasti itse kullakin ruvennut naksumaan jos Harry olisi kuollut jne. Itse ajattelin Harryn kävellessä kohtaamaan Voldemorttia Kiellettyyn metsää, että "näinkö tässä käy". Mutta ei, hieno loppu Pottereille. Epilogin olisi voinut jättää tulevaan "hakuteokseen", tai sitten kirjoittaa paljon kattavammaksi. Kuitenkin, olen täysin tyytyväinen muuten kirjaan :)

hhelmi

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Elokuu 12, 2007, 16:54:48 »
ei välttämättä harryn olisi pitänyt heittää henkensä
mutta hermionen tai ronin kyllä.
teos jäi liian syvyyttömäksi, draama loppuun olisi tehnyt uskottavamman

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #18 : Elokuu 12, 2007, 18:28:06 »
Minä oletin koko ajan, että Harry kuolee, mutta vaikka se jäikin henkiin, en minä oikeastaan mitenkään kamalan pettynyt ollut. Se harmitti ehkä enemmän, että kaikki loppui Harryn kannalta niin hyvin; Ron, Hermione tai edes Ginny ei kuollut. Mutta toisaalta, olihan Harry saanut kokea surua ja murhetta ihan tarpeeksi aikaisemmin, että ehkä tämä loppuratkaisu ei ihan niin huono juttu ollut.

Sitä paitsi Harry ei ärsyttänyt minua DH:ssa enää ollenkaan; se ei ollut enää lainkaan niin lapsellinen/angstaava kuin aikaisemmissa kirjoissa. Ja muutenkin, jos Harry olisi kuollut, Sevi olisi jäänyt ilman taulua, nyyh...
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #19 : Elokuu 13, 2007, 16:52:40 »
Mielestäni Harryn kuolema olisi ollut tietyllä tavalla melko hieno loppu kirjasarjalle -kunnon tragediaa, vähän kuin antiikin tai Shakespearen näytelmissä. Toisaalta se olisi kuitenkin ollut melko tylyä, koska Harry oli jo kärsinyt suurimman osan elämästään. Odottaessani vikaa kirjaa horjuin kahden vaiheilla miettiessäni, haluaisinko Harryn kuolevan vai en. Nyt kirjan lukeneena on mielestäni ok, että Harry jäi henkiin, mutta joku muu lähipiiristä olisi kyllä saanut kuolla. Tarkoitan lähinnä Ronia tai/ja Hermionea, mahdollisesti Ginnyakin (joka muuten olisi mielestäni joutanut kuolla, kun en voi koko hahmoa sietää). Tällaisena loppu oli kuitenkin aivan liian onnellinen.
-Non unde possim sed unde volo-

Masa

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Elokuu 13, 2007, 17:44:53 »
Ajattelin kuudennen kirjan jälkeen, että Harryn pitäisi kuolla, koska inhosin häntä siihen aikaan. Mutta kun aloin lukea DH:ta muutin mieleni. Harry ei olisi missään nimessä saanut kuolla! Aloin ajattelemaan, että olisi surkeata lukea aiempia kirjoja, jos olisi tiennyt, että Harry kuolee. Ron tai Hermy taas ois saanu kuolla, vähän draamaa :P

Rubini

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Elokuu 13, 2007, 17:52:55 »
Ei Harryn olisi pitänyt kuolla, mutta Ron olisi voinut menettää vaikka toisen jalkansa tai jotain. Oli liian ruusunpunaista unelmaa, että koko kolmikko selvisi pelkillä naarmuilla. Odotin kirjalta kyllä enemmän draamaa.

Niar

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Elokuu 13, 2007, 18:49:10 »
Minusta loppu meni hyvin. Siinä ehdittiin pelästyttää ihmiset, että nyt se Harry menee ja kuolee, muttei sitten oikeasti kuollutkaan. Jotenkin en kuitenkaan jaksanut uskoa siihen, että Harry tapettaisiin vikassa kirjassa. Se on kuitenkin kirjan päähenkilö, ja loppujen lopuksi on aika harvinaista, että päähenkilö (sankari) tapetaan. Muut voivat kyllä mennä, mutta päähenkilö yleensä jätetään, kuitenkin. Sankarin tappaminen on kuitenkin aika dramaattista (kun kerran tarina on keskittynyt kyseisen hahmon ympärille, niin mitäs sitten tapahtuu, jos päähenkilöltä otetaan nirri pois?), saati sitten se, että olisi tapettu Harry, kun Potterit kuitenkin ovat jossain määrin nuortenkirjoja.

Shakespearen tragediat ovat sitten asia erikseen, niissä kun lähtee henki kaikilta vähänkään merkittäviltä hahmoilta :P

Poissa Kiiwi

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #23 : Elokuu 13, 2007, 19:02:03 »
Itse ajattelin lopuksi että JK Rowling jätti hahmot henkiin sillä onhan tämä kuitenkin melkein lasten fantasia kertomus. (Luettuani vikan kirjan - aloitti sen ahmimisen 13v. veljenpoikani)

Näin juuri. Sitä mieltä olen itse, että Harryn kuului jäädä henkiin. Samoja syitä, mitä tässä on tullut - kuka olisi enää jaksanut lukea näitä kirjoja? Rowling ei varmasti olisi tehnyt sitä rahan takia, vaan siksi, että tahtoo antaa lukijoilleen syy nautti lukemisesta kerta toisensa jälkeen. Toinen syy, että kyseessä on _satu_ kuitenkin. Satu. Saduissa sankarit ei kuole. Okei, kuolee joskus, mutta se ei vaan kertakaikkiaan sovi sadun olemukseen, että paha voittaa ja hyvä kuolee. Eijei.

Olin aika turta siinä vaiheessa, kun Harry kuoli. Oli sellainen olo, että mitä kummaa? Sitten tajusin, että hetki vain, kirjaa on vielä aika paljon jäljellä, jotakin tässä vielä tapahtuu. Se oli loistava ja loppujen lopusi tosi loogisesti selitetty kuolleistaherääminen. Ottaen taas huomioon, että kyseessä on fiktiokertomus. ;)

Kyllä sen näin pitikin mennä, jes!
'Cause I love you and I need you and I'll never let you go.

El Leon

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 14, 2007, 11:10:52 »
Näköjään Harryn ei olisi pitänyt kuolla. Muutoinhan Rowling olisi kirjoittanut hänet kuolemaan :I.

Jos Harry olisi kuollut, ei olisi ainakaan ollut tarvetta surkealle ja älyttömälle epilogille, jossa Harryä ei Row'n lupauksista huolimatta edes mitenkään "kirjoita Harrya ulos".

Poissa Ginnuna

• Viulukotelo
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FangNight
« Vastaus #25 : Elokuu 14, 2007, 13:23:28 »
Ennen DH:n ilmestymistä oletin ja odotin lähestulkoon 100 prosentin varmuudella että Harry kuolee, se olisi ollut mielestäni hyvä tapa lopettaa sarja. Kirjaa lukiessani kuitenkin aloin pitämään Harrysta enemmän ja toivoin että hän pysyisi hengissä, silti varmana siitä että hän kuolee.

Kirjan luettuani olin pettynyt, kun ei se Harry nyt sitten kuollutkaan. Liian imelä loppu mielestäni. Toisaalta, oli hyvä että hän pysyi hengissä, olisin muuten itkenyt silmäni piloille surusta.. Joten, loppujen lopuksi, kun Rowling on tämän näin päättänyt, kirjan loppu ja päähenkilön selviytyminen oli varmasti paras mahdollinen ratkaisu.

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Elokuu 14, 2007, 14:32:43 »
Jos Harry olisi kuollut, olisi koko kirja olisi voinut jäädä vähän kaivertamaan. Etenkin jos Voldemort olisi jäänyt maan päälle eloon ja paha voittanut, olisi kirja ikäänkuin kokonaan kesken. Se tarvitsi jonkin sortin loppua. Oma suosikkiratkaisuni olisi ollut, että Harry olisi kuollut, mutta Voldullekin olisi jotain käynyt, niin että hyvä kumminkin lopulta voittaa. Ehkäpä niin päin että Harry olisi tappanut Voldun, mutta jotain olisi tapahtunut juuri näin jälkeenpäin, tai sitten samaan aikaan. Kun luin seiska kirjaa ja tulin kohtaan jossa Potter kuoli (ainakin melkein), olin yhtäaikaa järkyttynyt ja iki-onnellinen. Se oli se mitä olin toivonut, tai sen olisi pitänyt olla, mutta silti se oli vähän outoa. Tuli sellainen 'tässäkö tämä nyt sitten oli' -olo.

Kirjan loppu mielestäni lässähti pahasti, kun yhtäkkiä tattadaa Potter elää ja tulee ja tappaa Voldun ja pimpelipom, kaikki on hyvin, tai no ainakin melkein hyvin. Potter on selvinnyt liian hyvin liian monista koetuksista. Hän pääsi livahtamaan monista sääntörikkomuksistaan ilman rangaistusta ja vaikeat asiat loppujen lopuksi selvisivät tuurilla tai toisten avituksella. Tokihan Potter oli urhea ja kaikkea ja teki paljon, mutta silti. Loppu oli vähän turhan... imelä. Muuta sanaa en minäkään sille löydä. Omalla tavalla rakastin sitä epilogia, sillä olen suuren suuri Ginnyn fani, mutta siinä oli jotain liikaa. Jos sen lukee tietyssä mielentilassa, sitä löytää vain ne ärsyttävän imelät kohdat, mutta toisaalta toisessa tilassa sitä vaan rupeaa itkemään nätille lopulle ja kaikelle. Offiksi menee, mutta kyllä olisi huonomminkin voinut loppua.

Ehkä näin oli paras. Ehkä se oli hyvä että Potter tappoi Voldun. Ehkä se ei olisi toiminut toisin päin, mistä sitä tietää. Nyt se on kirjoitettu ja siinä se on.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2007, 17:10:30 kirjoittanut pöllö »
syön sun pään.

Stan

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Elokuu 14, 2007, 16:11:55 »
Periaatteessa olisin toivonut Harryn kuolevan. Ei silleen että Voldemort tappaisi hänet ja Voldemort jäisi henkiin, vaan että kummatkin kuolisivat toisiaan tappaessa. Harry olisi myös voinut vaikka kuolla jotenkin jälkeenpäin tai jotenki (esim Nagini olisi tappanut hänet) mutta olisi kumminkin kuollut.
Nojoo olisihan se sitten hiukan outoa lukea VK:ta kun tietää että Harry kuolisi ja silleen mutta jotenki nyt jäi semmonen "ai nytkö se loppu" fiilis koska, no, Voldemortin kuolema oli odotettavissa ja lopussa ei siis sinänsä tapahtunut mitään järisyttävää joten minusta Harryn kuolema olisi ollut aika hyvä juttu.
Muutenkin kun Harry ei kuollut tuli se lälly ebilogi ja selvisi että Harrystä tuli tavallinen tyyppi ja jotenkin koko olemus lässähti tai aluksi Harry on suurikin ihme mutta sitten hän päätyykin normaaliin elämään. Olisin nyt voinut tulla edes jotain pahoja vaikutuksia siitä että on ollut niinkin paljon tekemisissä Voldemortin kanssa :(

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Elokuu 15, 2007, 17:58:22 »
Olen tyytyväinen siihen, että Harry jäi eloon, mutta minua ei olisi haitannut yhtään, vaikka hän olisikin kuollut: vaikka hän on kirjojen tärkein ja olennaisin henkilö, minulle hän ollut varsin kaukainen ja tunteita herättämätön hahmo, josta en ole koskaan pitänyt erityisen paljon. Siriuksen, Dumbledoren ja Kalkaroksen kuolemat olivat paljon surullisempia kuin mitä Harryn kuolema olisi toteutuessaan ollut. Harryn eloonjääminen ja Voldemortin kuolema antavat kuitenkin oikean päätöksen kirjasarjalle ja välittävät ainoan oikean sanoman lukijoilleen: hyvä kukistaa pahan. Siinä mielessä Rowlingin tekemä päätös oli todella järkevä ja parempi kuin lopetus jossa sekä Harry että Voldemort olisivat kuolleet.

ei välttämättä harryn olisi pitänyt heittää henkensä
mutta hermionen tai ronin kyllä.
teos jäi liian syvyyttömäksi, draama loppuun olisi tehnyt uskottavamman
Tästä olen eri mieltä. Minusta lopetus, jossa yksi tai kaksi kolmesta tärkeimmästä päähenkilöstä olisi kuollut - esimerkiksi mainitsemasi Ron tai Hermione - olisi ollut luonnoton eikä olisi toiminut, niin monista koettelemuksista he suoriutuivat yhdessä. Heidän oli tarkoitus jäädä henkiin. Olisin kuitenkin toivonut, etteivät he olisi selviytyneet niinkin vähällä kuin selviytyivät. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että kirjasarjan uskottavuus kärsi avainasemassa olevan kolmikon selviydyttyä hengissä.

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #29 : Elokuu 15, 2007, 18:15:17 »
Ei mielestäni. Olen oikein tyytyväinen siihen, ettei kukaan kolmikosta kuollut.

Jos Harry (tai joku muu kolmikosta) olisi kuollut, olisin ollut aivan kamalan pettynyt. En olisi varmaan pystynyt enää lukemaan aiempia Pottereita kunnolla, koska olisin ajatellut koko ajan, että Harry tulee kuolemaan lopussa. Jos Voldemort olisi säilynyt hengissä, ja Harry kuollut, olisin aivan kamalan ahdistunut. Silloinhan Harry olisi tehnyt toisaalta kaiken "turhaan". Tai toki Ron ja Hermione olisivat tienneet Voldemortin hirnyrkeistä, ja olisivat mahdollisesti pystyneet tämän tuhoamaan, mutta eieieiei. En tiedä ymmärrättekö pointtiani, toivottavasti.:D Oloni olisi ollut myös varmasti kamalan tyhjä, jos joku kolmikosta olisi kuollut. Onneksi ei.<:

En halunnut lopusta alunperin liian siirappista, mutta nyt olen kyllä aivan tyytyväinen ettei siitä tullut liian dramaattista. Olen oikeastaan oikein tyytyväinen loppuun, siihen että Voldemort kuoli ja päähenkilöt säilyivät hengissä. En todellakaan alunperin osannut kuvitella Harrya perheenisänä, mutta nyt olen alkanut tottua ajatukseen. Aika siirappinen loppu, mutta kelpaa minulle kuitenkin.<:
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #30 : Elokuu 15, 2007, 18:45:24 »
Odotin seiskalta loppua, jossa kolmikko on pystyssä.

Oli kiva, kun kolmikko jäi henkiin, varsinkin kun taistelutantereelta raahattiin kuolleita rekka-autollinen väkeä ulos :P Ja, siitä taas ei olisi tullut mitään, jos Ron tai Hermione olisivat kuolleet, tai edes jompi kumpi :/ Tosin lopusta olisi tullut jotenkin säväyttävämpi, jos jollekulle olisi tapahtunut jotain. Jalka poikki, jalka irti, käsi irti.. Mitä tahansa, joka jäisi tavallaan "muistuttamaan" siitä taistelusta. Harry-isukki kertoo Alille, kuinka hänen jalkansa meni poikki ^^
Lainaus
Olin aika turta siinä vaiheessa, kun Harry kuoli.
Kuin myös minulle. Häh, eihän sen pitänyt kuolla! Mutta sitten Harry heräsi henkiin. Sen jälkeen oli sellainen "näin sen piti mennäkin"- tunne.
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Jugenactus

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Elokuu 15, 2007, 19:02:32 »
Tietysti Harryn kuolema olisi voinut olla hyvä lopetus, tosin silloin juonen olisi pitänyt mennä vähän eri tavalla lopussa, eli varsinaisen kirjan olisi pitänyt loppua Harryn kuolemaan, mikä tarkoittaa rauhallista kuolemaa. Tosin jos Harry olisi kuollut, olisi Ginny jäänyt typerästi yksin ja se jotenkin ei vain sovi tällaiseen kirjasarjaan. Sama jos Ron olisi kuollut, tai Hermione. Sellainen loppu olisi tietysti ollut hyvä, että Ginny ja Harry kuolevat kummatkin. Ginny vaikka ensin. Sitten he olisivat yhdessä tuonpuoleisessa. Sitten olisi saatu kivempi epilogikin. Tällainen loppu ei olisi ollut niin lohduton.

Mutta vaikka minusta loppu olisi saanut olla paljon synkempi, kunnioitan Rowlingin lopetusta. Hän sen tietää, miten sen pitää päättyä. Hänen kirjojansa nämä ovat. Vaikka olisi nyt voinut jättää päähenkilöihin edes vähän merkkejä sodasta.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Elokuu 15, 2007, 20:13:43 »
Koko kirjasarjan ajan on kerrottu Harryn näkökulmasta, joten olisi ollut melko tökeröä tappaa Harry. Ja tällainen lopetus, että eka hämättiin, mutta sitten looginen henkiinherääminen(yleensä olisin ruvennut huutamaan, että oisit pysyny kuolleena). Wau! Taitoa, taitoa... :D
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2007, 22:14:55 »
Olisi ja ei. Eli jossain vaiheessa kirjasarjaa ajattelin, että Harryn pitäisi kuolla taikamaailmassa, mutta jäädä henkiin jästimaailmaan. (Taistelussa Voldemort kuolisi. Kuitenkin loitusut olisivat niin voimallisia, että Harryn taikavoimat häviäisivät.)  Näin hän pelastaisi taikamaailman, mutta samalla joutuisi luopumaan siitä. Toisaalta Harryn ei kuolisi kokonaan pois. 

Mutta olen täysin tyytyväinen Rowlingin tapaan kuolettaa Harry ja herättää hänet jälleen. Missään tapauksessa Harryn ei olisikaan pitänyt kuolla kokonaan.   

Poissa Devia

• Matami Toheloitsija
  • Vuotislainen
  • Enkelipiru
    • Devia
« Vastaus #34 : Elokuu 16, 2007, 09:27:38 »
Olen sanonut jo ennen kirjan ilmestymistä että Harryn kuolema olisi surullinen, mutta silti se olisi antanut mielestäni hyvän lopun kirjalle. Jos Harry olisi kuollut olisi ollut varmaa ettei J.K kirjoita enää kahdeksatta kirjaa. Vaikka hän on upea kirjoittaja ja rakastan tätä kirjaa, en usko että lukisin enää yhtään Potteria joka tulee tämän jälkeen. Siis se hakuteos on eri, mutta jos tulisi kahdeksas osa, en haluaisi lukea sitä.

Totta kai olen iloinen että Harry sai viimein onnen, mutta jotenkin se että jos hän olisi kuollut sankarillisesti, olisi ollut parempi. Mutta hyvä näinkin.

Heipu

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Elokuu 16, 2007, 17:17:35 »
Hyvä kysymys.

Ennen kuin aloin lukea kirjaa, olin selvästi sitä mieltä, että Harryn olisi kuoltava. Kun aloitin, se alkoi tuntua jo siltä että näin tapahtuukin. Kun olin n. puolessa välissä, aloinkin jo hieman toivoa, ettei näin olisi. Mutta kirjan lopun lähestyessä taas minut valtasi tunne, että POTTERIN POJAN ON KUOLTAVA ! Vaihtelin siis mielipidettäni tiuhaan tahtiin. Mutta kun pääsin loppuun kirjassa, olin aivan järkyttynyt. Kuinka Row voi tehdä noin Laimean ja Draamattoman lopun ! Mutta kuitenkin olihan se aika onnellinenkin loppu.. En osaa päättää ! Jos lopussa Harry olisikin kuollut, saattaisin varsin hyvin olla sitä mieltä että: 'Tämähän on kamala loppu ! '. Mutta nyt ainakin tuntuu (tuon ylilaimean lopun jälkeen) siltä että olisi saanut Harry tai edes joku kolmikosta kuolla..
tai ehkä jopa Ginny.. ;D

jam

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Elokuu 16, 2007, 17:25:12 »
Ei tietenkään olisi kuulunut. Olen aina naureskellut niille murhanhimoisille jotka ovat toivoneet että Harry kuolee.

Ei Harryn kuolema olisi tuonut yhtään mitään lisääarvoa kirjoille.

Kleio

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Elokuu 17, 2007, 18:34:18 »
Ei todellakaan! Täällä on peräänkuulutettu sitä dramaattisuutta, jota Harryn kuolema olisi tuonut mukanaan, mutta en itse ainakaan jäänyt lainkaan kaipaamaan mitään dramaattista lopetusta. Ei sellainen olisi mielestäni sopinut tälle tarinalle (sadulle), joka kertoo (jälleen kerran) hyvän ja pahan taistelusta. Tokihan siihen olisi voitu laittaa joku Sormusten herra tyylinen loppu, että hyvä voittaa, mutta kärsineenä. Nyt kun loppu oli, että hyvä voittaa ja vieläpä yltiöonnellisesti. Mutta en olisi tahtonut sellaista loppua jossa paha tuhotaan, mutta myös hyvä tuhoutuu. Tavallaanhan se olisi ollut vielä pahan viimeinen isku.. Viedä mukanaan jotain todella hyvää. Se olisi ollut liian surullista. Enkä haluaisi ajatella Harry Pottereita surullisena kertomuksena.. Kertomuksena siitä, että jos pahan tuhotakseen on uhrattava myös itsensä. Silloinhan paha ja hyvä olisi tasavertaisi, ja sekin olisi liian surullinen maailmankuva tällaiseen tarinaan. Rowlingin lopetuksen myötä Harry Potterit saavat jäädä tarinaksi siitä, että rakkaus, rohkeus, epäitsekkyys, uskollisuus ja kaikki muut upeat hyveet voittavat lopulta.

Maailmassa ei ole koskaan liikaa tarinoita jotka päättyvät hyvin.

Poissa ZZZ

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Elokuu 18, 2007, 18:03:54 »
Jotenkin osasin kyllä odottaa, että Harry jää henkiin. Muutenhan Voldemort olisi voittanut, tai ainenkin olisi tuntunut oudolta, että molemmat olisivat kuolleet. Siinävaiheessa kun Harry menee sinne metsään ja Voldemort langettaa avada kedavran Harryyn ajattelin jo, että eihän tässä näin pitänyt käydä. Jotenki oisi myös varmaan tuntunut, että koko 7 kirjaa olisi mennyt hukkaaan, jos henkilö jonka nimi on jokaisen kirjan kannessa olisi kuollut

Dahlia

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Elokuu 19, 2007, 17:37:24 »
Ei! ihan hyvä että harry jäi henkiin. ajatella minkälaista sitten olisi lukea ne vanhemmat kirjat kun tietää, että "nooh, pari vuotta viellä ja tuo poika on mennyttä". hyhyyi.  nooh, ehkei vältämättä ajattelisi noin, muttasiltä minusta tuntu ENNEN kuin DH julkaistiin. hyvä vain että harry elää. mutta se loppu muuten ei ollut kamalan hyvä. tietysti Rowlingin piti varmistaa ettei kirjaa hevin jatketa, mutta mielummin olis kuullut Harryn ja Ginnyn suhteesta heti taistelun jälkeen enkä 19 vuoden jälkeen, noh! jokatapauksessa olen täysin tyytyväinen siihen että harry elää nyt (ja ikuisesti:)

fubar

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Elokuu 19, 2007, 19:58:10 »
Jotenkin osasin kyllä odottaa, että Harry jää henkiin.

Ei! ihan hyvä että harry jäi henkiin.

Tota noin miten niin jäi?
Harryhan kuoli ja kuollessan voitti kuoleman - eihän siinä jääty henkiin ;)
Mutta kaipa miun ajattelutapa sitten lienee vähemmistössä ku itse ajattelen Harryn kyllä kuolleen.

déks

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Elokuu 23, 2007, 21:46:37 »
No jos siinä tapauksessa, että Harry olisi kuollut, oltaisiin vältytty näiltä laimeilta "yhdeksäntoista vuotta myöhemmin" - jutuilta, niin ehdottomasti!

Heti kun olin kutosen saanut luettua, aavistin että jaahas, Harryn täytyy olla hirnyrkki, koska se selittäisi niin monet asiat; muunmuassa sen, että miten Voldemortin voimia ja piirteitä oli siirtynyt niin paljon meidän pieneen sankariimme ja tämän oudon yhteyden näiden välillä.
Muutenkin olisi ollut aika päästää poloinen Harry kärsimyksestään ja saattaa haudan lepoon. On mielestäni väärin lukijoita kohtaan jättää mielikuva kulahtaneesta ja keski-ikäisestä Harrysta ALBUS SEVERUS -lapsineen. Harryn olisi pitänyt vähintäänkin tehdä itsestään täydellinen marttyyri, mutta mieluisin vaihtoehto olisi ollut se, että Voldemort olisi saanut vallan ja niin edelleen. Mutta eihän näin rakastetussa "lastensadussa" se ole mahdollista (; Niin kauan olen tyytyväinen kun Rowling ei päätä kirjoittaa kirjaa pikupotter Albuksesta tai Harryn uusista sekkailuista!

shazzer

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Elokuu 30, 2007, 11:53:29 »
Ei, hyvä kun säilyi loppujen lopuks hengissä. Monethan on sitä paitsi ajatellu et Harryn kuolema ois ollu liian ennalta arvattavaa. Sen "yhdeksäntoista-vuotta-myöhemmin" -episodin sijaan oisin kyllä halunnu kuulla päähenkilöiden elämästä vaikka vaan vuos myöhemmin.

nella

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Elokuu 30, 2007, 16:20:27 »
Ei, ehdottomasti ei. Olen sitä mieltä, että oli erittäin hyvä että Harry pysy loppujen lopuksi hengissä. Olihan siinä vähän sellanen fiilis että "hyvä voitti pahan ja nyt kaikki on ihanasti". Mutta onhan Harry joutunut kokemaan hirveesti kaikkee tyhmää Voldemortin ja kuolonsyöjien ansioista ja että ois ollu aika ankee loppu, että Voldy ois vielä lopussa ottanu Harryn hengiltä.

Puffelpansy

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Syyskuu 02, 2007, 10:32:25 »
En ole vielä lukenut Deathly Hallowsia, mutta ennen kuin kuulin että Harry jää henkiin,
arvelin että jos Harry kuolee, kuolee Voldemortkin.
Että ne olisi taikoneet samaan aikaan ja kupikin olis kuollu.
Mut olihan se hyvä et Harry jäi henkiin. =)

sinynza

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Syyskuu 03, 2007, 19:53:01 »
Ei olisi ja onneksi niin ei käynytkään. :) Musta oli vain hyvä, että hyvä voitti lopulta pahan ja silleen. Mielestäni olisi ollut aika tyhmää, jos päähenkilö kuolisi.. Mutta okei, se ylösnousemusjuttu oli vähän sekava ja outo ;o HP:t ovat lueteltu myös lasten/nuortenkirjoiksi ja olisi ollut varmaan pienille pienoinen pettymys, että Harry kuolee. Mutta olen siis erittäin tyytyväinen tähän päätökseen!

Poissa hemppaliisa

• pillittävä
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Syyskuu 03, 2007, 20:02:04 »
Minun mieletäni on ihan ok, että se jäi henkiin. Olen kyllä koko ajan ajatellut, että Harry kuolee, mutta kuolema olisi vienyt myös minun mielestäni kirjojen lukemisen ihanuuden. Toisaalta olisi ollut hauskaa jos Harry olisi kuollut, mutta Volde ei. Kaikkialla maailmassa ihmiset olisivat olleet paniikkissa.

Mutta kuitenkin jos Harry olisi kuollut se olisi ollut hyvin epäreilua häntä kohtaan, kun ottaa huomioon mitä kaikkea hän oli kokenut.Olisi kyllä ollut hienoa jos molemmat olisivat kuolleet. Kaikki olisivat muistelleet Harrya sankarina, joka uhrautui koko maailman puolesta ja tappoi ison pahan Volden.

Tärkeitä henkilöitä kuoli tosi vähän. Tällä vihjaan sitä, että Ginnyn olisi pitänyt kuolla. Loppu tarinalle oli aivan liian imelä ja kolmikko selviytyi liian helposti (onneksi Hermione ja Ron ei kuollu<3). Joku kolmikosta olisi voinut vaikka haavoittua pahasti, mutta jäädä henkiin.

Odéssa

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Syyskuu 06, 2007, 17:09:04 »
Ennen viimeisen kirjan ilmestymistä olin jossakin vaiheessa aivan varma, että Harry tulee kuolemaan, mutta sitten kun kuulin että Rowling oli vihjaillut jossain vaiheessa kirjoittavansa ehkä kahdeksannen kirjan, epäilykseni loppuivat kuin seinään. En nimittäin usko että hän kahdeksatta kirjaa rupeisi väsäämään ilman Harrya, ja tuskin olisi sitten edes päästänyt ilmaan sellaista kahdeksannen kirjan mahdollisuutta, jos Harry menettäisi henkensä seitsemännessä kirjassa. Tai voihan tämä olla mahdollista, sillä kyllähän jotain jutunjuurta olisi henkiinjääneistä päähenkilöistä sekä sivuhenkilöistä saanut varmasti jutunjuurta mutta se on eri asia, olisiko siinä ollut järkeä ja jaksaisiko kukaan sellaista lukea, onhan kyseessä kuitenkin kirjasarja nimeltä Harry Potter. Hieman tylyä olisi ollut lopettaa se päähenkilön kuolemalla, vaikka niinkuin se olikin odotettavissa, tämä Harryn ja Voldemortin viimeinen kohtaaminen, en pidä siitä että Harry selviytyy jokaisesta taistelusta aina sankarina. En väitä että hänen olisi pitänyt kuolla, niinkuin jo sanoinkin, mutta hieman jäi vaivaamaan se kuinka Harry kiemurteli tilanteesta kuin tilanteesta. Jokaisessa kirjassa. Mutta nyt lipsuu aiheesta. Päätän siis varsin rikkonaisen ja varmasti aika epäselvän kokonaisuuteni tiivistelmään: Mielestäni Harryn EI olisi pitänyt kuolla, sellainen loppu olisi ollut varsin epätodellinen tuollaiselle kirjasarjalle.
Toivottavasti joku jonka tämän luki sai edes jotakin selkoa. Minä kun olen huono kirjoittamaan selviä ja yhtenäisiä tekstejä. Hmph.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #48 : Syyskuu 06, 2007, 17:19:31 »
Olisi muuten ollut aika mielenkiintoista, jos esim. Ron tai Hermione olisivat haavoittuneet todella vakavasti, osaksi pysyvästi. Esim. jos vaikka ihmissusi olisi puraissut jompaa kumpaa. Lisää draamaa heidän välilleen... no ei. Pidän tällaisesta loputa, kun kaiken sodan ja hirveyden jälkeen onkin "normaalia" elämää. Harva sitä ymmärtää, mutta kun tarkemmin ajattelee, niin ei voi kuin huokaista syvään ajatellen sitä kauneutta, jonka Rowling oli luonut.
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Jalawa

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Syyskuu 07, 2007, 14:55:25 »
Harryn olisi pitänyt kuolla!Olen ehdottomasti sitä mieltä!Se olisi ollut mielenkiintoista jos Harry ja Voldemort olisivat tappaneet toisensa tai jotain vastaavaa...En ole koskaan tykännyt Harrysta joten olisi voinut kuolla kupsahtaa.Jos Ron olisi kuollut olisin ollut murheen murtama monta viikkoa kuten olin silloin kun Rowling murhasi Siriuksen!Yhyy...
Loppu oli liian onnellinen.Ja ihan vammanen kuka nyt lapsilleen sellaiset nimet antaa!? Okei nyt meni ohi aiheen joten lopetan tähän..:D

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #50 : Syyskuu 07, 2007, 16:02:15 »
Ei. Oli lyhyt ja ytimekäs vastaus. Harry teki palveluksen ihmiskunnalle "tappamalla" Voldemortin, joten oli oikein että hän jäi henkiin. Osasin tätä odottaa, koska jos Row oli sanonut ettei koskaan sano "ei koskaan" kahdeksannelle kirjalle, niin mitä järkeä hän olisi sitä kirjoittaa (jos kirjoittaa) jos olisi tappanut kirjan päähenkilön edellisessä kirjassa.
Olihan loppu hieman kliseinen, kun pääkolmikko selvisi naarmuilla, ehkä olisi jotain hieman dramaattisempaa kaivattu, mutta ei kenenkään murhaa. Harry on kokenut elämässään niin paljon, niin oli parempi että hän jäi henkiin. Sai kerrankin normaalin elämän, ilman pelkoa että Voldemort hyökkää jostain nurkan takaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2007, 09:48:35 kirjoittanut Posityyhtynen »
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Ben eneth

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Lokakuu 14, 2007, 00:39:32 »
Olen samaa mieltä kuin fubar: Harry kuoli, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - hän kävi pohjalla niin yksin kuin ihminen voi käydä. Se merkkaa mielestäni enemmän kuin tekniset yksityiskohdat. Poikkeus käsikirjoitukseen on tietysti sitten se, että hänen annettiin valita. Minusta kuolema oli joka tapauksessa tärkeä, koska sen jälkeen kirjan lopun pienet yksityiskohdat tuntuivat todella pieniltä, mahdollisimman ei-stressattavilta.

Summa summarum: elämän detaljeistahan tuli vain peitettä sille lopulliselle asialle, joka on elämä itse. Harryn luulisi täydellisesti ymmärtävän, mitä on elää; ihan vain koska on kokenut sen vastakohdan. Jos haluaa vaikka käyttää apuna Platonia (jota siis en muuten arvosta): Harry oppi tuntemaan elämän Idean.

En siis oikein osaa ottaa kantaa tuohon epilogiin, mutta enemmän minua huvitti varsinaisen kirjan loppu. Ihminen on vuosikaudet haaveillut kaiken maailman turnajaisissa yms. pääsevänsä sankariksi. Kun hän lopulta sitten on Todella Suuri Sankari, hän ajattelee ensimmäiseksi juustovoileipää. Eikös tällainen ollut melkein viimeisiä lauseita koko loppuluvussa? Jotenkin kornia.

Anyway, minulla oli hauskaa - kuten ilmeisesti muillakin täällä - Pottereita lukemattoman sukulaiseni kanssa, joka kysyi: "No, kuoliko se vai menikö se naimisiin?" Mitä tuohon enää voi sanoa? No, minä sanoin: "Sekä että. - Ja siinä järjestyksessä."

Sukulaisparka jäikin sitten loppupäiväksi miettimään kaikenlaisia Nangilima-vaihtoehtoja. Hahaa.

fubar

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Lokakuu 14, 2007, 08:16:10 »
Olen samaa mieltä kuin fubar: Harry kuoli, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - hän kävi pohjalla niin yksin kuin ihminen voi käydä.
Kiitoksia - olihan täällä samanlaisesti ajattelevia...

Lainaus
Anyway, minulla oli hauskaa - kuten ilmeisesti muillakin täällä - Pottereita lukemattoman sukulaiseni kanssa, joka kysyi: "No, kuoliko se vai menikö se naimisiin?" Mitä tuohon enää voi sanoa? No, minä sanoin: "Sekä että. - Ja siinä järjestyksessä."

Nope - oikea vastaus olisi ollut vain:

Kyllä

Siinä sitten vasta ois ihmeteltävää :D

Aava meri

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Lokakuu 14, 2007, 09:11:18 »
Kun aloitin seiskakirjan, olin aivan satavarma, että Harry tai ainakin joku The Kolmen Koplasta kuolisi. Onhan sitä vihjailtu, että joku päähenkilöhahmo kuolee kirjassa... tai ainakin minulle on niin vihjattu.

Mutta eipä sitten kukaan heistä kuollut. Ties vaikka eräs vitoskirjassa esiintynyt Punurmion ennustus voisikin toteutua ja Harrysta tulisi taikaministeri + seitsemän lapsen isä :P. No, olin joka tapauksessa vähän pettynyt Harryn hengissäselviytymisestä, mutta Voltti-Mortinhan piti lopulta päästä hengestään. Koko seitsenosainen sarja olisi päättynyt muuten vielä surkuteltavammin.

Joku tässä sanoi, ettei Potterit olisi olleet enää lasten-/nuortenkirjoja, jos Harry olisi potkaissut tyhjää lopullisesti. Saanen huomauttaa tähän väliin, että en itse pidä loppupään Pottereita kovinkaan lastenkirjoina: ihmisiä kuolee yhä enemmän ja enemmän ja tulee puhetta murrosiästä. Jotenkin ajattelisin, että Harryn ikä kyseisissä kirjoissa viittaisi karkeasti (HYVIN karkeasti) sen ikärajaan. Tyyliin että kolme-neljä vuotta tietyssä kirjassa Harrya nuoremmat lukijat "voivat lukea" ko. kirjaa. Ja en itse pidä 13-vuotiaita ihan pikkuskideinä...

Nimimerkillä Potterin siivellä kasvanut.

Astarak

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Lokakuu 21, 2007, 04:46:08 »
Tämä menee ihan offtopiikiksi nyt osaltani.. mutta..

"Joku tässä sanoi, ettei Potterit olisi olleet enää lasten-/nuortenkirjoja, jos Harry olisi potkaissut tyhjää lopullisesti. Saanen huomauttaa tähän väliin, että en itse pidä loppupään Pottereita kovinkaan lastenkirjoina: ihmisiä kuolee yhä enemmän ja enemmän ja tulee puhetta murrosiästä. Jotenkin ajattelisin, että Harryn ikä kyseisissä kirjoissa viittaisi karkeasti (HYVIN karkeasti) sen ikärajaan. Tyyliin että kolme-neljä vuotta tietyssä kirjassa Harrya nuoremmat lukijat "voivat lukea" ko. kirjaa. Ja en itse pidä 13-vuotiaita ihan pikkuskideinä..."

Siis, olen samaa mieltä.. että ne jotka kirjoja lukevat enemmän, ovat samaa ikäluokkaa Harryn kanssa. Tai siis näin nyt tuosta ymmärsin. Itsekin kun olen näiden siivillä kasvanut. En usko, että viimeisiä kirjoja pidetään enää viidennestä kirjasta alkaen lastenkirjoina. Nuortenkirjoina nyt kenties, mutta.. muuten tuskin.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
« Vastaus #55 : Lokakuu 26, 2007, 15:00:21 »
Minusta Harryn olisi kuulunut kuolla, se olisi ollut dramaattisempaa. Jos Harry ei olisikaan koskaan palannut King's Crossilta, loppu olisi mielestäni ollut sellainen kuin pitääkin. Harry olisi kuollut sankarina, uhrannut itsensä ja Ron ja Hermione olisivat voineet hoidella Voldemortin loppuun. Nyt loppu oli hitusen... tylsä. Kukaan pääkolmikosta ei kuollut. Selväähän on, että surulliset loput jäävät paremmin mieleen ja koskettavat ihmisiä.

Tosin minusta tämän kirjan loppu ei edes ollut kovin onnellinen, kun lempihahmoni Snape kuoli.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2008, 03:31:22 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa ZZZ

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Lokakuu 26, 2007, 15:48:59 »
En olisi toivonut Harryn kuolevan eikä hänen olisi tarvinnutkaan, mutta jotenkin loppu oli kyllä vähän kliseinen. Hyvä voittaa pahan, hyvä elää normaalia perhe elämää, paha kuolee, se siinä. Odotin Rowlingilta kyllä erilaista ratkaisua, en ehkä dramaattisempaa, mutta ennalta arvaamattomampaa ja mielikuvituksellisempaa.

Sukkahousuagentti

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Marraskuu 02, 2007, 10:53:02 »
Ei harrylle kuolemaa, itse en ainakaan olisi siitä tykännyt.
Harry on kuitenkin se päähenkilö ,vaikka joku hermione tai ron mielummin olis voinu kuolla.
muttajoo, harryn kuulu elää.
Jos harry olisi kuollut, loppu olis vituttanu mua ainakin ihan perkeleesti, oon kasvanu harry pottereiden kanssa ja halusinkin että pääsen lukemaan sen miten harry voittaa.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #58 : Marraskuu 03, 2007, 20:15:04 »
Jos harry olisi kuollut, loppu olis vituttanu mua ainakin ihan perkeleesti, oon kasvanu harry pottereiden kanssa ja halusinkin että pääsen lukemaan sen miten harry voittaa.

Olisihan Harry voinut voittaa ja kuolla. Niinkuin minä toivoin. Ei häviäjä ole aina se, joka kuolee. Antaa henkensä hyvän puolesta on minusta enemmän sankaria kuin tappaa toinen tai juosta karkuun. Tosin Harryhan ei tappanut varsinaisesti Voldemortia, josta olen tyytyväinen. Ei Harrysta olisi ollut tappajaksi. Mutta pointtini on se, että Harry olisi voinut voittaa taistelun ja kuolla.
Minäkin olen kasvanut sarjan parissa ja se on minulle todella tärkeä, mutta silti olisin toivonut Harryn kuolemaa. Se olisi ollut jotenkin.. no, se the Loppu. Sarja olisi oikeasti päättynyt, eikä jäänyt lillumaan ällöttävän onnellisena, kaikilla lapsia ja perhe. Burgh. Oksettavaa.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

rinkilä

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Marraskuu 04, 2007, 19:38:47 »
Mun mielestä harry ois voinu kuolla lopuks... Siis ei nyt sillä et haluisin et kaikki kuolee tai muuta mut se ois tuonu vähän enemmän draamaa loppuu :S Ja jos Harry ei ois kuollu niin joko sit Hermione tai Ron ees... Nyt se vaan loppu silleen et jeejee nyt tuli lorun loppu ja kukaan ei kuollut ja hyvä voitti pahan plaaplaaplaa.. Siihen vaa jäi semmonen fiilis et oliks tos nyt mitää järkee ku nythän tolle kirjalle voi tehä vaik miljoona jatko- osaa ku harry on elossa :/ Se ois ollu niin ihanaa jos Harry ois kuollu ja sit kaikki ois kunnioittanu sitä sen kuoleman jälkee suurena sankarina (olis tullu enemmän lopun tunnetta)<333 Kaikki ois tullu itkemää sen hautajaisiin ja siitä ne ois saanu voimaa jatkaa eteenpäin ku ne aattelis et Harry kuoli taistellen niitten henkien edestä (tietenki volde ois kuollu siis myös eihän siinä muuten ois mitää hienoo :D)... Ja siinä ois ollu just hyvä ja tarpeeksi dramaattinen loppu kirjalle jota niin kauan odotettiin... Mutta mikisipäs ei näin, lopputulokseenhan päästiin: voldemort kuoli ja rauha laskeutui maahan, kaikki naivat rakastettunsa ja saivat onnellisesti lapsia :P Silti olen Harryn kuoleman kannalla (älkää ymmärtäkö väärin että olisin kuoleman himoinen... )

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #60 : Marraskuu 05, 2007, 14:22:02 »
Toisaalta olisi ja toisaalta ei.

Kuolema olisi laittanut oisteen mahtavalle sarjalle, mutta nyt jälkeenpäin on kivempi lukea edellisiä kirjoja tietäen, että kaikki ei päätykään kuolemaan. Että kaikki ei sittenkään ole ollut "turhaa" (ei mikään kyllä turhaa olisi ollutkaan, vaikka Harry olisi kuolla kupsahtanutkin). Jotenkin lohdullista tietää samalla, kun lukee kaikkea pahaa, mitä on tapahtunut, että kaikki päättyy loppujen lopuksi hyvin. Kaikki saavat toisensa ja elävät elämänsä onnelisena loppuun asti :D
Minä pidän onnellisista lopuista...

Mutta toisaalta kuolema olisi ollut jotenkin enemmän oikein. En oikein osaa tätä kantaa perustella...

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että Rowlingin ratkaisu oli paras. Minä tykkäsin siitä :)

~Xanie
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2008, 20:02:04 kirjoittanut Xanie »
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
« Vastaus #61 : Marraskuu 11, 2007, 14:46:42 »
Minä puolestani tuskin maltoin odottaa, että pääsisin lukemaan kuinka Tom kiduttaa Potterin penskan hitaasti järjiltä ja kuoliaaksi ja heittää kaivoon. Ja mitä sain lukea? Horcruxit löytyivät mitä arvattavimmista paikoista ja Tomin oma tappoloitsu iskee takaisin ja kaikki minkä puolesta Tom ja kuolonsyöjät olivat taistelleet, oli turhaa, mukaan lukien Bellatrixin mahdollinen kuolema. Ja kaikille hahmoille, joita Rowling inhoaa, käy kehnosti. Yhhyh. Ja "ihmepoikamme" tekee Jeesukset ja saa monta lasta ja nimeää heidät kuolleiden henkilöiden nimillä. Ainakin sai näpäytyksen Seven pilkkaamisesta.

Btw, oli huvittavaa huomata, että Draco ja Harry kumpikin tunsivat myötätuntoa toisiaan kohtaan, mutta heidän oli yksinkertaisesti mahdotonta näyttää sitä avoimesti toisilleen ja tarvehuoneessa he heittelivät vaivaantuneina toisilleen herjoja.

Mutta siis, odotin maailman ajat, että se röyhkimys pääsisi hengestään. No, kaikkea ei voi kai saada.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

emeritus

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Marraskuu 11, 2007, 15:18:58 »
No ei siis tietenkään Harryn olisi pitänyt kuolla!!! Ihan kumma ajatus. :) Miettikääpä kokonaisuutena: monta vuotta kestänyt saaga josta on tullut maailman suosituin kirja Raamatun jälkeen (muistaakseni), jopa ne jotka eivät ole lukeneet ainoaakaan kirjaa odottavat jännittyneinä loppuratkaisua... ja pam. Voldemort voittaa, kiduttaa samantien kaikki Harryn kaverit vihanneksiksi ja valtaa koko maapallon. Vähän tylyä. Jää paha maku suuhun.
Tykkään siis Harrysta enemmän elossa, mutta tuo and they lived happily ever after -loppu oli vähän nääh, eihän homma niin mustavalkoinen ole.

(Kyllähän Harry olisi voinut kuolla vähemmänkin shokeeraavin seurauksin kuin tuossa äsken kuvailin, mutta main point oli se että ratkaisu olisi ollut vähän typerä. Kökkö, sanoisin.)

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
« Vastaus #63 : Marraskuu 11, 2007, 15:41:17 »
Miettikääpä kokonaisuutena: monta vuotta kestänyt saaga josta on tullut maailman suosituin kirja Raamatun jälkeen (muistaakseni

Offia kenties, mutta esimerkiksi Victor Hugon "Kurjat" ja Guinnesin suuri ennätyskirja-sarja sekä Taru Sormusten herrasta on osoittanut yleisesti katsottuna suurempaa suosiota, sekä myyntilukujakin. Lisäksi Potterien ja esim. "Kurjien" yhteiskunnallista merkitystä tuskin voi alkaa vertailla, niin suuri se ero on.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

jääkuningatar

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Marraskuu 11, 2007, 16:20:45 »
No ensinnäkin meinasin saada laagin kun Harry uhrasi henkensä noin...hienosti. Kun kaikista eniten pelkäsin juuri Harryn kuolemaa ^^ muttamutta, kuten me kaikki tiedämme, Harry palasi takaisin elävien kirjoihin (kummastelin suuresti Dumpiksen ilmestystä jälleen kuvioihin).
Minusta olisi ollut jotenkin kuivaa jos Harry olisi vain kuollut. Siis yks kaks, ja poissa. Minusta Row teki hienosti kun keksi tollaisen kun-uhraat-henkesi-muiden-puolesta-et-kuolekkaan-jutskan. Se lisäsi jonkinmoista kunnioitusta koko tarinaa kohtaan :)

Jusku

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Marraskuu 11, 2007, 16:44:41 »
en tiiä. ehkä/toisaalta oli hyvä että se "jäi" henkiin... mutta olis ollu enemmän draamaa ja jontenkin se olis ehkä sopinut siihen paremmin, mutta haloo näähän on potter kirjoja. ei rowling olis päähenkilöö sillai voinu "murhata" koska se ei jotenkaan olis sopinut sen kirjan lopuksi. siis että kaikki surivat kun kuuluisa harry potter heittää veivit.... ja sitä rataa

Fergen

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Marraskuu 22, 2007, 16:20:33 »
Itseasiassa mua ei haittaa vaikka Harry ei kuollutkaan, vaikken siitä sitten tykännyt YHTÄÄN. On se hyvä että se jäi henkiin, muutenhan Rowlingilla ei olisi oikein ollut mitään, mistä jatkaa jos Harry olisi kuollut. Jos Rowling olisi tappanu Harryn ja tahtonut vielä joskus jatkaa kirjaa, niin tylsäähän siitä tulis jos muuta kirjassa ei olisikaan kun ihmisten tappamista. Ja Potterit kun ovat vielä kuitenkin enemmän nuortenkirjoja.
Paitsi tietysti, jos Ron ja Hermione olisivat jatkaneet taistelua Harryn puolesta, mutta eikai siitäkään oikein mitään tulisi. Ei onnistuisi ilman Harrya.

Poissa Grainne

• Vuotislainen
« Vastaus #67 : Joulukuu 09, 2007, 15:31:12 »
No ensinnäkin meinasin saada laagin kun Harry uhrasi henkensä noin...hienosti.

Se oli upea kohtaus, totta. Liikuttavimpia koko tarinassa.
Kunpa hän olisikin uhrannut sen.

Kuten olen aiemmin jo sanonut, en missään nimessä toivonut Harrylle kuolemaa kuoleman itsensä vuoksi. Hartsa sai kärsiä paljon, kyllä,  mutta suurin hinta ja uhraus taistelussa asiansa puolesta on antaa henkensä (niinkuin niin moni teki Harryn puolesta), ja minusta Harryn olisi pitänyt tehdä samoin. Ei pelkästään myönnytyksenä draamalle, vaan palveluksena Harrylle sankarihahmona. Se että Harry oli valmis tekemään sen.... Nääh. Tuo haiskahtaa vain siltä että JK halusi tehdä jonkinmoisen kompromissin koskien Harryn kohtaloa ja fanien vaatimuksia; Harry kuolee, muttei kuolekaan. Siis mitä ihmettä! Kenelle meistä oikeasti annetaan mahdollisuus valita, palata takaisin tai jatkaa eteenpäin?? Ei Harry sentään mikään jumalolento ole.

Minun toiveeni oli että Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa, ja suurin jymäytys olisi ollut siinä että Harry meni ja tuhosi viimeisen Horcruxin Voldemortin tajuamatta yhtään mitä tekee...Tuo ratkaisu olisi ollut paitsi kunnon draamaa, myönnettäköön :), myös murtanut sydämiä, ja tehnyt Harrysta todellisen kuolemattoman sankarin. Sen sijaan sieltä tulikin aimo annos jeesustelua ja käsittämättömiä tappokirousten ponnahteluja sinne sun tänne. Eihän Harryn lopulta tarvinnut liata käsiään ja viatonta sieluaan käyttämällä avada kedavraa, ei edes Voldemortia vastaan... (Jännää, ettei kirjailija kantanut suurtakaan huolta esimerkiksi Mollyn tai Snapen sielujen puolesta.. ;))
Harry seikkaili teinivuotensa ja selvisi kuin ihmeen kaupalla kaikesta. Ja jäljelle jäi vain keski-ikäinen, viileä ja etäinen ex-sankari. Jihuu. Kiitos paljon. Tarina oli hyvä, mutta loppuratkaisu ei tehnyt Harry Potterista sankaria, valitan.

Porukka pitää kirjan lopetusta kovin laimeana, eikä suotta koska laimeahan se on, myönnetään kaikki se pois. Joillekin meistä todella kova pettymys.

kuten me kaikki tiedämme, Harry palasi takaisin elävien kirjoihin (kummastelin suuresti Dumpiksen ilmestystä jälleen kuvioihin)

Sitä kummasteli yksi jos toinenkin. Muistan ajatelleeni epätoivoissani, että jos tässä kammottavassa lopussa edes hitunen on hyvää niin se, ettei Dumbledore putkahda enää selittämään Harrylle juurta jaksaen kaikkea. Ja miten sitten kävikään :S
"Tiedätkö, mitä koirat tekevät susille?"

Binni

• Ankeuttaja
« Vastaus #68 : Joulukuu 09, 2007, 17:41:02 »
Harryn kuolemaa toivoneet ovat lukeneet aivan vääriä kirjoja.

Samaa mieltä :D 

Oli parempi että Harry jäi henkiin, koska muuten mielestäni ei olisi ollut mitään järkeä kirjoittaa seitsemää kirjaa, vaan olisi yhtälailla voinut tappaa Harryn heti ensimmäisessä kirjassa. Muutenkin pidin tosi paljon kirjan lopusta osa taas ei. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni, täytyy myöntää että kyllä se Harryn kuolemakin olisi ihan kelvannu. Ehkä loppu olisi ollut sitten hieman dramaattisempi.

Poissa Cilla

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Joulukuu 16, 2007, 14:53:59 »
Vaikka en pidäkään Harrystä tai hänen käytöksestään, niin täytyy myöntää, että olo olisi tuntunut tyhjältä, jos hän olisi kuollut. Kirjan luettuani olin vähän vihainen, miksi tuo poika selvisi, kun hänellä oli sentään aikuinen mies vastassaan? Joka oli Pimeyden ruhtinas ja ties mitä. Jotenkin loogisesti ajatellen, itselleni mahtuu vain se mieleen, että Voldemortin olisi pitänyt pystyä tekemään selvää Harrystä. Toisaalta taas, hänhän ei koskaan rakastanut ketään, eikä siksi osannut uhrautua kenenkään puolesta, niin kuin Harry sitten oli valmis tekemään. Siis siinä kohtaa, kun se tajusi että näin sen kuuluu mennä ja plää plää. Tuostakin tuli vaan hirveätä Jeesustelua ja suuremman hyvän vuoksi tekemistä. Loppu olisi mennyt paremmin, jos Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa. Niin kumpikaan ei olisi selvinnyt.

Älkää välittäkö tuosta rakkaus kohdasta, se lähti vähän aiheen ulkopuolelle. En vaan voi uskoa sitä, että Voldemort ei koskaan rakastanut ketään. Kai sillä nyt joku aito rakkaus olisi voinut olla? Vaikka niin että rakkaus olisi pettänyt sen ja siksi siitä tuli Pimeyden ruhtinas.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Joulukuu 16, 2007, 15:56:42 »
Vaikka en pidäkään Harrystä tai hänen käytöksestään, niin täytyy myöntää, että olo olisi tuntunut tyhjältä, jos hän olisi kuollut. Kirjan luettuani olin vähän vihainen, miksi tuo poika selvisi, kun hänellä oli sentään aikuinen mies vastassaan? Joka oli Pimeyden ruhtinas ja ties mitä. Jotenkin loogisesti ajatellen, itselleni mahtuu vain se mieleen, että Voldemortin olisi pitänyt pystyä tekemään selvää Harrystä. Toisaalta taas, hänhän ei koskaan rakastanut ketään, eikä siksi osannut uhrautua kenenkään puolesta, niin kuin Harry sitten oli valmis tekemään. Siis siinä kohtaa, kun se tajusi että näin sen kuuluu mennä ja plää plää. Tuostakin tuli vaan hirveätä Jeesustelua ja suuremman hyvän vuoksi tekemistä. Loppu olisi mennyt paremmin, jos Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa. Niin kumpikaan ei olisi selvinnyt.

Älkää välittäkö tuosta rakkaus kohdasta, se lähti vähän aiheen ulkopuolelle. En vaan voi uskoa sitä, että Voldemort ei koskaan rakastanut ketään. Kai sillä nyt joku aito rakkaus olisi voinut olla? Vaikka niin että rakkaus olisi pettänyt sen ja siksi siitä tuli Pimeyden ruhtinas.

Voldemorthan välitti alusta alkaen vain itsestään. Hän rakasti vain itseään, muttei muita. Silti hän kunnioitti Dumbledorea, sillä tällä oli suuri voima, jota Voldemortilla eli Valedrolla ei ollut. Hän halusi voimakkaammaksi kuin Dumbledore ja ajatteli Pimeyden ruhtinaan tittelin olevan ainoa keino saavuttaakseen tavoitteensa. Voldemort näin ollen piti rakkautta pahimpana vihollisenaan, sillä "Valoisa puoli" omasi rakkauden parhaimpana aseenaan. Ja sillähän Harry voittikin Voldemortin. Minusta itsensä uhraaminen muiden puolesta on suurempi voima kuin antaa vain odotella häntä koipien välissä, että kohta se varmaan kuitenkin tulee ja tappaa. :)

Njoo... itsekin olin ensin vähän sitä mieltä, että Harry varmaan kuolee, mutta nyt en enää pysty ajattelemaan mahdollisuutta, että Voldemortin olisi pitänyt voittaa. Ehkä kuolema olisi lisännyt dramatiikkaa, mutta se olisi ollut jotenkin liian yksinkertainen ratkaisu. Niin kuin jo aikaisemmin sanoin, olisi ollut tökeröä tappaa Harry, sillä koko tarinahan kerrotaan Harryn näkökulmasta. Jos Harry olisi kuollut, olisiko sitten kerrottu kuinka hän onnellisesti istuskeli vanhempiensa ja ystäviensä kanssa pilven reunalla katselemassa kuinka Voldemort ottaa vallan? Miksi Harry kuoli? Koska Voldemort loihti tappokirouksen. That's it! Entä miksi Harry nyt elää? Tähän ei riitä vain yksi lause. Kirjathan sen kertovat. ^^ 

Poissa Miss Skywalker

• Padawan
  • Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #71 : Joulukuu 17, 2007, 11:36:33 »
mun mielestä Harry olisi pitänyt kuolla. Se olisi tuonut loppuun draamaa(ihan niin kuin aikaisemmin jo mainittiiinkin), sillä jotenkin toi lopun yltiöonnellisuus kävi hermoille, että siltä pohjalta. Jotenkin vain olisi ollut hyvä että Harry olisi kuollut, ja toiset olisivat jääneet muistelemaan sitä suurella haikeudella(joo olen paras selittämään) : D
Ei sydän kuole vaikka se särkyisikin - toivon niin.

Paperisydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Joulukuu 18, 2007, 15:13:20 »
Ennen kuin sain tämän himoitun ja kauan odotetun Potter sarjan viimeisen osan käsiini, keksin ystävieni kanssa mitä mielikuvituksellisia päätöksiä viimeiselle osalle. Olin melkein 100 % varma että Harry tulee kuolemaan, ja olin siihen jotenkin valmistautunutkin avatessani kirjan ensimmäisen kerran. Kirjan edetessä ja yhä useampien mahtavien hahmojen kuolema sai minut kuitenkin muuttamaan mieleni. En halunnut Harryn kuolevan, se olisi murentanut koko käsityksen hyvän voitosta ja "paha saa palkkansa" ilmauksesta.
Olen hyvin onnellinen kirjan päätökseen, se loppui aivan arvoisallaan tavalla.

Poissa zip

• Dreamer
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Tammikuu 02, 2008, 14:04:09 »
Olisi ollut paljon jännempää, jos Harry olisi kuollut. Koko kirjan aikana odotin Harryn kuolevan, mutta sillein ei sitten harmikseni tapahtunutkaan. Toisaalta olin helpottunut, kun Harry ei kuollut.
Kirjoitus jatkuu, vaikka kuinka paljon sattuisi...

El Leon

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Tammikuu 02, 2008, 20:20:02 »
Niille, jotka luulevat, että Harryn uhraus mahdollisti Harryn paluun elävien kirjoihin: olette väärässä. Haluatte ehkä ajatella niin, mutta olette väärässä. :)

Kun Voldemort reinkarnaatiossaan käytti Harryn verta, hän kätevästi mahdollisti, ettei Harry voi kuolla niin kauan kuin hänen verensä virtaa Voldemortin ruumiissa. Kun Voldemort sitten avadakedavroi Harryn toistamiseen koskaan, hän tuli tuhonneeksi 17 vuotta sitten Harryn sisään vahingossa luomansa hirnyrkin. Harry olisi itsekin kuollut kiroukseen hirnyrkin kanssa, jos Voldemort ei olisi käyttänyt hänen vertaan, sori. :P

Kun Harry oli pieni, Voldermortin ruumiissa ei tietenkään vielä hänen verensä virrannut. Silloin Harryn poisti pälkähästä Lilyn uhraus, joka muuttui niin Lilyn, Harryn kuin Voldemortinkin tietämättä ainutlaatuiseksi vastataiaksi avada kedavraa vastaan.

Ei, teknisesti Rowling-taikaversumin lakien mukaan Harryn ei olisi kuulunut menettää henkeään kummallakaan kerralla. Eikä minun mielestäni tunnemielessäkään: hän on kirjan pääsankari, inhimillinen, suorastaan ihmisyyttä edustava perus poika, joka taistelee natsahtavaa, rakkauteen kykenemätöntä ylipahaa vastaan. Joku voisi sitten sanoa Harryn voittoa Voldemortista epärealistiseksi tai naiiviksi, mutta itse pidän siitä, että oikeus voittaa edes kirjoissa ja elokuvissa - vääryyttä on riittämiin jo "jossain tuolla ulkona".

Poissa Lenune

• Viipaltaja
  • Vuotislainen
    • Livejournal
« Vastaus #75 : Tammikuu 07, 2008, 16:15:45 »
Harryn olisi pitänyt kuolla! Varsinkin nyt olen sitä mieltä, kun olen lukenut kirjan lopun, joka oli järkyttävän huono. Mieluummin olisin lukenut kuinka Harry kuolee, kuin kuinka hän elää elämänsä loppuun niin onnellisena, että hellantuuteli sentään. Lisäksi kuolema olisi lopettanut sarjan kerralla, eikä kenenkään olisi tarvinnut jäädä elättelemään toiveita, jos Rowling vielä kirjoittaisi Harry Potteria.

Harry Potter sarja on mahtava, jokainen kirja on mahtava, lopunkin olisi pitänyt olla mahtava. Mutta sitä se ei ollut. Harry jäi henkiin, Hermione jäi henkiin, Ron jäi henkiin, Ginny jäi henkiin, ja Voldemort kuoli, jippii. Kaikki jäivät henkiin, tosi hienoa. Olin todella todella yllättynyt, että edes Fred kuoli. Siis uskomatonta. Olisi Rowling mielestäni voinut mieluummin tappaa jonkun kolmesta päähenkilöstä kuin toisen kaksosista, jotka tottakai ovat lukijoille läheisiä hahmoja, itselleni erityisen, mutteivat kuitenkaan niitä tärkeimpiä.

Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin. Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä. Loppu tavallaan mielestäni myös nosti Harryn jotenkin inhimillisyyden yläpuolelle, mikä vei häneltä uskottavuuden ja inhimillisyyden, joka hänessä oli vielä aiemmissa kirjoissa.

Enkä sitten tiedä tuosta, menisikö into lukea kirjoja uudestaan, kun tietäisi Harryn kuolevan. Voisi mennäkin, mutta meni itseltä huolimatta siitä, ettei Harry kuollut. Hetkeksi aikaa ainakin, palasi onneksi takaisin, ehdin jo huolestua :D Mutta Rowlingin kirja, Rowlingin hahmot, Rowlingin ratkaisut.
"Tuohan kapteenillesi tuo horisontti." Jack kehotti rakkaitaan, miestä ja laivaa.

Varo liittymästä heihin, jotka usko eivät enää mihinkään. - CMX

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #76 : Tammikuu 16, 2008, 20:12:58 »
Muistan, kuinka itkin silloin (vuolas itkemiseni kirjan aikana saattoi johtua vähäisistä yöunista. Väsyneenä kun itkee helpommin), kun Harry käveli sinne metsään kuolemaansa. Harry ei minusta ole sellainen itsensä uhraaja tyyppi, mutta hän kuitenkin tiesi, että Voldemort ei lopeta, ennen kuin saa hänet tapetuksi. Hän tiesi myös, että muuta kyllä tappelevat hänen puolestaan loppuun asti. Harry oli kuitenkin jo aikaisemmin jossain kirjassa muistaakseni päättänyt, että ei anna muiden enää kärsiä (kuolla) hänen takiaan. Ehkä tämä osaltaan selittää sitä.
Minusta oli kuitenkin hyvä, että hän ei antautunut heti niille ensimmäisille kuolonsyöjille, jotka häntä odottivat, vaan meni itse suoraan Voldemortin luokse. Harmitti suunnattomasti Hagridin vuoksi. Hän kun näki kaiken ja piti Harrya kuitenkin suuressa arvossa. Kuten niin moni muukin. Hagridille oli varmasti shokki nähdä Harryn sillä lailla vain kuolevan, panematta yhtään vastaan.

Dumbledoen ilmestymistä kuvioon vähän ihmettelin. Ajattelin, että jos jonkun pitää sinne tulla, niin olisi edes joku Harryn äiti/isä tms. Olisivat varmasti osanneet selittää yhtä hyvin ja heidät Harry varmaan mieluummin olisikin nähnyt. Toki oli tietyllä tapaa juonen kannalta oleellista (muistaakseni), että ne asiat selitettiin. Tai ainakin selkeyden kannalta...

Kuitenkin minä itse pidin Rowlingin ratkaisusta paljon. Harry kuoli, mutta heräsi henkiin (tätä on käytetty myös pari tuhatta vuotta sitten).

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Lyydel

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Tammikuu 17, 2008, 00:07:56 »
Jännää että monen mielestä (tai ainakin jonkun) Harryn olisi pitänyt kuolla, kun se oli niin (miten se nyt oli) "ärsyttävä, lapsellinen ja itkekäs"... Juuri näillä seikoillahan Rowling pyrki tekemään Harrystä todellisen, uskottavan, ihan tavallisen teinipojan!

Ja vastauksena kysymykseen; ei Harryn olisi pitänyt kuolla. Maailmassa on muutenkin niin paljon *just sitä itteään* etten kaipaa sitä jokaiseen kirjaan tai elokuvaankin. Kaiken ei tartte olla taiteellista angstia, että se olisi hyvää. Ja huomautuksena että olen sitä hieman vanhempaa lukijakuntaa...

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #78 : Tammikuu 20, 2008, 20:14:39 »
Jännää että monen mielestä (tai ainakin jonkun) Harryn olisi pitänyt kuolla, kun se oli niin (miten se nyt oli) "ärsyttävä, lapsellinen ja itkekäs"... Juuri näillä seikoillahan Rowling pyrki tekemään Harrystä todellisen, uskottavan, ihan tavallisen teinipojan!

Ja vastauksena kysymykseen; ei Harryn olisi pitänyt kuolla. Maailmassa on muutenkin niin paljon *just sitä itteään* etten kaipaa sitä jokaiseen kirjaan tai elokuvaankin. Kaiken ei tartte olla taiteellista angstia, että se olisi hyvää. Ja huomautuksena että olen sitä hieman vanhempaa lukijakuntaa...

Olen aivan samaa mieltä. Vaikka maailma olisikin kurja paikka, ei kaikkien loppujen aina tarvitse olla onnettomia. Joskus voi käydä hyvinkin. Ja olihan se Harryn angstaus välillä aika ärsyttävää, mutta juuri se teki hänestä inhimillisen. Olisiko sitten ollut parempi, että Harry olisi ollut täydellinen pikku kärsijä, joka ottaa kaikki iskut vastaan tyynesti ja koskaan valittamatta?
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa rave

• Tittelitön
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Tammikuu 28, 2008, 21:05:21 »
Rowling järjesti ns. molemmat loput sarjan päätteeksi, varmaan olettaen että se tyydyttäisi niitä jotka haluavat surullisen lopun ja niitä jotka onnellisen. Harry koki sinänsä kuoleman, kun sai tappavan iskun Voldemortilta ja kävi siellä Kings Crossilla, mutta taas kuitenkin jäi eloon.

Minusta olisi sinäänsä ollut aika... turhauttavaa jos Harry olisi kuollut ja Voldemort olisi jäänyt henkiin. Olisi ollut aika turha kirjoittaa kirjasarjallisen verran pojasta, joka haluaa kukistaa pahan, mutta olisi kuollut ja pahuus jäänyt eloon. Tuossa tapauksessa kirjan olisi voinut kirjoittaa melkein kenestä tahansa, vaikka Colin Creeveystä, hänkin halusi Volden kuolevan, mutta ei olisi kuitenkaan onnistunut tekemään asialle mitään ja heittänyt henkensä. Loppu olisi joka tapauksessa ollut sama. Ja kun tätä ajattelee pidemmälle, niin Row olisi voinut tehdä vaikka kertomuksen rouva Figgin kissasta, joka olisi sitä mieltä että kerma maistui paremmalle silloin kun Voldemort ei hengittänyt niskaan sitä juodessa.

Eli, Voldemortin oli mielestäni jokatapauksessa kuoltava, Harryn ei. En olisi alkanut tappaa vaikka sankarimme olisi heittänyt henkensä mutta parempi näin, vaikka onkin iljaista miettiä että maailman pelastaja vanhenee rouvansa kanssa jästilähiössä tv:tä tuijottaen ja kokemassa Dudley efektin niin, ettei mitään tarvitse tehdä kun kaikki tulee valmiiksi (Dudleystä poiketen tosin taikojen avulla).

Silti ihan hyvä näin. Vielä siitä otan kantaa, että jos Harry olisi kuollut, niin olisimme säästyneet siltä naurettavalta Nineteen years later -osiolta, joka olisi mennen tullen voinut jäädä sille tielleen.
akfjldjklk

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Maaliskuu 17, 2008, 20:09:58 »
Olisihan Harry voinut voittaa ja kuolla. Niinkuin minä toivoin. Ei häviäjä ole aina se, joka kuolee. Antaa henkensä hyvän puolesta on minusta enemmän sankaria kuin tappaa toinen tai juosta karkuun.

Niin, itse olisin pitänyt (olen tämän sanonut vuotiksessa miljoona kertaa mutta kerrataan silti) siitä jos kirja olisi päättynyt Harryn Hautajaisiin. Siinä on enemmän tunnetta kuin onnellisessa lopussa ja loistava tapa hyvästellä hahmot kirjoittamalla kauniin ja tunteikkaan muistopuheen Harrystä. Olisi seiskakirja saanut arvoisensa lopun.

Mutta ei minua oikeastaan olisi haitannut jos Harry olisikin jäänyt eloon mutta kunhan tarina päättyisi siihen kun pahis on voitettu eikä tähän mihin kirja nyt loppuu. Katsotaan 19 vuotta eteen päin kuinka Harry juniorit kiipeävät Tyliksen junaan auringon paistaessa taivaalla ja todellakin kaikki on vallan loistavasti. Voiko etovampaa loppua ollakkaa?

Sarja olisi oikeasti päättynyt, eikä jäänyt lillumaan ällöttävän onnellisena, kaikilla lapsia ja perhe. Burgh. Oksettavaa.

Tuo minua juuri ällöttääkin tässä lopussa. Kun kaikki ovat onnellisia. Se on lapsen omaista... kaikki ovat lisääntyneet tahoillaan ja kaikilla on junioreita jotka lähetetään tylypahkaan ja ollaan kuin mitään pimeyden lordia ei ikinä olisi ollutkaan. Juuri tällasita loppua minä olen pelännyt nämä vuodet... 
"Are we there yet?"
"No"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #81 : Maaliskuu 17, 2008, 20:16:38 »
Todellakin: kirjasarja loppui lauseeseen Kaikki oli hyvin. Miksei samantien vaikka että: "Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti?" Nojaa, katsokaas, Rowling kirjoittaa kliseisen lopun, koska tämä ei halua pikkulasten pahastuvan! Mielestäni lopetus oli kyllä hyvä, mutta siis - mielestäni olisi voinut käydä niin, että kaikki ei ole niin iloineniloinen-meiningin täyttämää vaan tuolla kun joku jo mainitsikin idean että Harry ensin tappaa Voldusukan ja sitten kuolee itse, mutta näin ei käynytkään.

Nojoo, lukiessani kohdan jossa Dumbledore kertoi siitä, että Harryn on heitettävä veivinsä tuli kaikille tuttu O__O-elämys, päättelin että mitä tässä nyt käy? Se oli jotenkin todentuntuisesti kirjoitettu ja Harryn mennessä sinne pusikkoon kuuntelemaan Voldun ja kavereiden höpinöitä oli melko paljon kauhistunut olo, että kirjasarja loppuu ties mihin. Se oli koko juttu melko sekavaa meininkiä, että sitten se Voldu todellakin tappaa Harryn, mutta sitten tämä ei kuolekaan vaan "pyörtyy"... en tajunnut sitä kokonaan. Harrystä en pidä oikein hahmona, mutta seiskakirjan myötä pidän hänestä ehkä hieman enemmän kuin yleensä, mutta hän ei siltikään yllä lempihahmojen listalle, ei varmaan ikinä sinne tule pääsemään. Harry olisi voinut myös kuolla, ei se olisi haitannut minua. We hate Harry. Mokomakin varasti seljasauvan Dracolta ja aiempana vuonna käytti tähän sektumsempraa... *mutisee* Mielestäni Harryn henkiinjääminen oli vähän ristiriitainen juttu. Olisin tykännyt siitä, että kuolarit juhlivat oikeasti, eivät turhaan.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

al

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Maaliskuu 17, 2008, 20:21:00 »
Tottakai Harryn piti jäädä henkiin!
Olisin pettynyt todella pahasti jos hän olisi kuollut, rakastan niin paljon lukea hänen elämästään ja tempauksistaan, hänen jalo luonteesta kiehtoo vaikkei hän lempihahmoni olekkaan (kunnia Albus Dumbledorelle! Ja sitruunatoffeelle!).

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Maaliskuu 17, 2008, 20:32:46 »
Ei olisi. Se olisi ollut liian helppo kirjoittaa vain, että sitten Harry kuoli avadaan ja mmmm... Tuntuisi silloin sitlä, että Row'ilta olisi ideat loppuneet ja "Noh, mitäs se nyt haittaa, Harrylta vois hengen pois laittaa hmm.. Kyllä Nevillekin voi kuolla, samoin Hagrid.. Ehkä Vauhkomieli henkiin, hmm.. Lupin kuoli, ei se herää vielä eloon.." yms.

'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Maaliskuu 18, 2008, 14:05:58 »
Ei, missaan  nimessa Harryn ei olisi pitanyt kuolla! Kirjassa oli aivan tarpeeksi dramatiikkaa ja tunnetta ilman tuollaista traagista loppua, ja aivan liian moni ihana henkilo kuoli, mika teki kirjasta ainakin minun mielestani melkein sietamattoman surullisen. Eika siita myoskaan tunnetta puuttunut, vaikka jonkun mielesta Harryn kuolema olisikin tehnyt kirjan lopusta tunteellisemman.

Yleisesti ottaen olen onnellisten loppujen vankkumaton kannattaja. Minulle jaa kirjasta ylisurullinen ja muutenkin epamukava jalkimaku, jos paahenkilo kuolee, ellei han sitten ole erityisen arsyttava hahmo. Ja vaikka Harryn angstaaminen ja lapsellisuus oli toisinaan arsyttavaa, se tosiaan teki hanesta tavallisemman ja inhimillisemman oloisen tyypin. Paahenkilon tappaminen ei olisi mielestani sopinut Pottereiden tyyliin ollenkaan. En voisi kuvitella Pottereille ihanampaa loppua kuin tama, joten ei valittamista.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

HPWalrus

• Ankeuttaja
« Vastaus #85 : Maaliskuu 18, 2008, 18:26:07 »
Minun mielestäni Harryn kuolema olisi ollut tylsin mahdollinen loppu kirjalle. =P
Eihän nyt tuommoisessa kirjasarjassa päähenkilö voi kuolla!

Kathryn

• Ankeuttaja
« Vastaus #86 : Maaliskuu 18, 2008, 23:33:15 »
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita. Oli kyllä arvattavaa, ettei Harry kuole. Toisaalta olisin kumminkin toivonut, että Harryn ja Voldemortin välillä olisi ollut kunnon taistelu jonka lopuksi molemmat olisivat kuolleet. En sitten kyllä tiedä, olisinko pitänyt tuosta ideasta niin paljon, jos se olisi ollut kirjassa. Harryn hautajaiset kirjan lopuksi eivät varmaan olisi olleet kovin mukava päätös sille.

Hemming

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Maaliskuu 19, 2008, 00:00:39 »
En pystyisi enää lukemaan Pottereita jos Harrykin olisi kuollut. Minua Harryn lapsellisuus, itsekkyys tms. piirteet eivät ole liiemmälti häirinneet, koska, vinkki vinkki, se on inhimillistä ja joku viaton, täysin hyveellinen sankarityyppi olisi taatusti miljoona kertaa ärsyttävämpi. Harryyn oli helppo samastua ja minulla oli koko sarjan aikana lähinnä myötätuntoa häntä kohtaan - kaikki mikä vain voi mennä päin peetä myös meni ja häneltä ei kysytty paljon mitään. Onhan se kieltämättä dramaattista jos pitkän kirjasarjan päähenkilö potkaisee tyhjää tarinan päätteeksi, mutta ei se minusta ole tarpeellista että kirja olisi hyvä. En tajua mikä siinä on, että ihmiset väkisin haluavat ydinhahmon kuolevan vain siksi että henkiinjääminen on liian klisee. Sankarityypitkö pitää siis tappaa ettei kirja ole liian ennalta-arvattava? Kuolema vie tylsyyden pois? Tämä on taas tätä logiikkaa, jota ei voi tajuta.

No, Harry jäi henkiin ja olen tyytyväinen vaikka muut eivät olisikaan. En dissaa onnellisia loppuja, niistä jää loppujen lopuksi parempi maku suuhun. Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita. :3

Tanjuska

• Ankeuttaja
« Vastaus #88 : Maaliskuu 19, 2008, 09:57:09 »
Lainaus
Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita.

Olen ihan samaa mieltä. En olisi voinut kuvitellakaan loppua, jossa Harry olisi kuollut. Joskin täytyy myöntää, että pelkäsin ja odotin kauhulla juuri sitä, että sekä Volde että Harry kuolevat molemmat. Näin on hyvä. :)

Youre

• Ankeuttaja
« Vastaus #89 : Maaliskuu 28, 2008, 22:50:01 »
Minusta Harryn ei todellakaan olisi kirjan lopussa pitänyt kuolla. (ja onneksi ei kuollutkaan) Mitä järkeä edes olisi ollut tehdä 7 kirjan sarja, jota ollaan kirjoitettu vuosia, ja fanit ovat innolla odottaneet uusia kirjoja. Koko vuosien kirjoitus kuitenkin loppuisi siihen, että päähenkilö kuolee. Ei jotenkin käy järkeen, tai siis jotenkin innotonta olisi kirjoittaa piiiiitkä kirjasarja Harrysta, mutta lopuksi päähenkilö kuolisikin. Melkeen olisi ihan sama, että Harry olisi antanut periksi heti ensimmäisenä kun näki kuolonsyöjät (no okei, ei ihan, sillä ei Voldemortin tappaminen olisi onnistunut ilman, että ensin tuhoaa hirnyrkit).

En oikein osaa selittää tätä niin, miten itse sen päässäni ajattelen. Mutta siis, jotenkin miten monien vuosien taistelu olisi päättynyt Harryn kuolemaan. Tietenkin hyötyä olisi ollut, että Voldemort oltaisiin saatu tapettua (siis jos Harry olisi tappanut hänet ennen kuolemaansa TMV), mutta sellainen loppu, että Harry kuolisi ja Voldemort eläisi ei olisi missään tapauksessa tullut kuuloonkaan! Hyihyi, pitkän vuoden odottelu kirjoista, että Voldemort saataisiin kukistettua, sitten viimeisessä kirjassa hyvikset kuolisivatkin ja Voldemort jatkaisi tuhoamistaan, hyi ei. Sehän ei olisi mitenkään hyvä päätös Harry Potter kirjoille, koska sehän tässä ideana juuri on ollut, että Voldu saataisiin tuhottua. Mutta jos V jäisi viimeisessä kirjassa eloon, niin ei se olisi mikään päätös, vaan siitä jäisi epätietämättömäksi, että mitäs se nyt keksii ja miten velhomaailmassa nyt voidaan, kun jos KIRJOJA EI ENÄÄ TULISI, koska Harry olisi kuollut.

Eh, mutta oikeesti Harryn kuoleminen kirjan lopussa olis ollut todela yäh, kamalaa! Tätäkö me ollaan odotettu nää vuodet, et Harry kirjan lopussa kuolis? ;s No mutta kuitenkin, oon kans miettinyt, et JOS Harry ois kuollut, niin ei olis ollut ees niin kivaa lukea joitakin HP kirjoja uudelleen, kun tietää ettei Harry enää pian olis elossa. Mutta toisaalta joidenkin mielestä nyt, kun Harry jäi eloon, niin he pyörittelevät, että olis mahdollisuuksia jatkaa Harry Pottereita. Itse en näkisi siinä kyllä järkeä, koska juoni menisi periaatteessa pilalle. Voldemorthan on kuollut, niin mitä vastaan Harry enää taistelisi. :D

Mutta silti kirjan loppu oli jotenkin liian onnellinen. (enkä näe mitään ideaa, että mitä järkeä Rowin oli kirjoittaa loppu luku ennen kuin viiminen kirja oli edes kirjoitettu .__.) Jotenkin, että pääkolmikko jäi henkiin tässä taistelussa yms, heidän sukulaisensa suurin piirtein, on melkein mahdotonta? Tai siis oikeastaan melkein kukaan päähenkilö (paitsi Voldemort) ei kuollut seiska kirjassa, äh. Mutta onneksi Harry jäi eloon. (;

^Tajuskohan joku noista selostuksista jotain, oon vähän pökerryksissä niin saattaa olla vähän toistoa. (:

Poissa Emubird

• Fyysisesti paikalla, henkisesti muualla
  • Vuotislainen
  • Always the tone of surprise!
  • Pottermore: ScarletCentaur10898
« Vastaus #90 : Maaliskuu 30, 2008, 19:50:20 »
Itse en missän nimessä olisi halunnut Harryn kuolevan! (onneksi ei kuollutkaan)

Harryn kuuluu saada elää elämänsä loppuun asti! Olen iloinen, että Harry sai Ginnyn ja Ginny sai Harryn ja, että Ron ja Hermione saivat toisensa. iloinen ja onnellinen loppu. Voiko muuta toivoa?

Lainaus
Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita.

Olen ihan samaa mieltä. En olisi voinut kuvitellakaan loppua, jossa Harry olisi kuollut. Joskin täytyy myöntää, että pelkäsin ja odotin kauhulla juuri sitä, että sekä Volde että Harry kuolevat molemmat. Näin on hyvä. :)

Toi kattokaa kaunareita juttu *reps*! Sitten vähän asiallisempaa kommenttia. Niin tapattakaa hahmot ficeissänne, jos halusitte Harryn kuolevan. Päätös on Rown ja minä kunnioitan sitä minkä hän on kirjoittanut. (ja piste)

Unsatisfiable kuittaa ja kiittää!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2009, 22:19:44 kirjoittanut Unsatisfiable »
I have seen your heart, and it is mine
Blogini: http://mylifemyfandoms.blogspot.fi/

Jisushi

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Maaliskuu 31, 2008, 18:10:15 »
Minäkin olen tätä miettinyt pitkään itsekseni, mutta tulin lopulta siihen tulokseen että hyvä kun Harry jäi henkiin. Harryn "palaaminen kuolleista" oli itse sinänsä aika mielenkiintoinen prosessi ja kirjaan tuli mielenkiintoa kun Harryn piti kohdata kuolema kasvotusten, sekä voittaa se. Eli hyvä näin, hän koki miltä tuntuu kuolla ja voitti kuoleman.
Mutta lisäänpäs vielä että itse en tykännyt tavasta millä Voldemort voitettiin. Mielestäni sen olisi kuulunut olla iso taistelu, ja loppuluvussa ne lapset jotka sinne junalle ja asemalle tulivat olisivat voineet ehkä..hitusen ihailla suurta Harry potteria, joka voitti maailmaa hallineen pahan velhon. Mutta menkööt nyt tuollain, Harryn herääminen kuolleista oli mielenkiintoista luettavaa.^^
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2008, 18:16:31 kirjoittanut Jisushi »

Basisti

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Maaliskuu 31, 2008, 19:28:52 »
Minusta olisi ollut viisasta että Harry olisi kuollut ihan lopussa loogisesta syystä(esim:vanhuuteen)
Minusta Lupin ei olisi sannut kuolla:(
Hän oli lempihahmoni.

Mei Ling

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Huhtikuu 07, 2008, 13:40:26 »
Harryn olisi pitänyt kuolla! Varsinkin nyt olen sitä mieltä, kun olen lukenut kirjan lopun, joka oli järkyttävän huono. Mieluummin olisin lukenut kuinka Harry kuolee, kuin kuinka hän elää elämänsä loppuun niin onnellisena, että hellantuuteli sentään. Lisäksi kuolema olisi lopettanut sarjan kerralla, eikä kenenkään olisi tarvinnut jäädä elättelemään toiveita, jos Rowling vielä kirjoittaisi Harry Potteria.

Olen todella hämmentynyt siitä, että ihmiset oikeasti ovat käsittäneet tuon lopun äärionnelliseksi, kun minusta se oli haikea arkisella, lämpimällä ja tyytyväisellä tavalla. Ei se vaadi Harryn kuolemaa, että kirjasarjaan saadaan päätökseen, herran jestas! Harry on oikeasti ansainnut sen normaalin elämän velhomaailmassa - ei se, että hän saa lapsia ja vie nämä kouluun tee hänen elämästään yltiöonnellista. Ihan oikeasti! Mikä siinä epilogissa on sellaista, minkä ihmiset tulkitsevat kohtaukseksi Disney-elokuvasta? En tiedä vaikuttaako asiaan sitten ikä tai se, onko itse valmis ajattelemaan lapsia vai mikä, mutta jotenkin olen vain yksinkertaisen puzzled tästä onnellisena elämänsä loppuun asti -tulkinnasta. Harrylla on kaikki hyvin, mutta ei se tarkoita, että kaikki on täydellistä. Onhan suurella osalla meistäkin kaikki pohjimmiltaan hyvin, kun asiaa alkaa syvällisemmin pohtia: katto pään päällä, terveys, puhdas vesi ja riittävä ruoka ja sit jos on vielä perhettä tai joku, joka välittää - siitähän se syntyy, pienistä asioista.

Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin.  Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä.

Kyllä asia on niin, että monesti menetys ja suru ja kaikki koettu vahvistaa enemmän kuin heikentää. Harry on koko kirjasarjan ajan yrittänyt kunnioittaa vanhempiensa hänen vuokseen tekemää uhrausta ja kunnioittanut elämää. Ihminen on sitkeä ja jos päättää, ettei anna vaikeuksien viedä voittoa niin on täysin mahdollista päästä niistä yli ja elää onnellista elämää. Ei se, että elää itse onnellisesti tarkoita, että on unohtanut menneet ja ne, jotka kuolivat. 19 vuotta on pitkä aika ja vaikka muistot säilyvätkin aina, niin niistä huolimatta on perheellisen miehen täysin mahdollista elää NORMAALIA elämää. Ei välttämättä yltiöonnellista, mutta normaalia ja hyvää elämää. Arkea. Arjessa on huomattavasti enemmän voimaa kuin luulisi - tiskeissä ja ruoanlaitossa ja lasten nukuttamisessa on jotain sellaista, joka tekee onnen helposti ja vaivattomasti.

Hay

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Huhtikuu 09, 2008, 15:43:24 »

Olen todella hämmentynyt siitä, että ihmiset oikeasti ovat käsittäneet tuon lopun äärionnelliseksi, kun minusta se oli haikea arkisella, lämpimällä ja tyytyväisellä tavalla. Ei se vaadi Harryn kuolemaa, että kirjasarjaan saadaan päätökseen, herran jestas! Harry on oikeasti ansainnut sen normaalin elämän velhomaailmassa - ei se, että hän saa lapsia ja vie nämä kouluun tee hänen elämästään yltiöonnellista. Ihan oikeasti! Mikä siinä epilogissa on sellaista, minkä ihmiset tulkitsevat kohtaukseksi Disney-elokuvasta? En tiedä vaikuttaako asiaan sitten ikä tai se, onko itse valmis ajattelemaan lapsia vai mikä, mutta jotenkin olen vain yksinkertaisen puzzled tästä onnellisena elämänsä loppuun asti -tulkinnasta. Harrylla on kaikki hyvin, mutta ei se tarkoita, että kaikki on täydellistä. Onhan suurella osalla meistäkin kaikki pohjimmiltaan hyvin, kun asiaa alkaa syvällisemmin pohtia: katto pään päällä, terveys, puhdas vesi ja riittävä ruoka ja sit jos on vielä perhettä tai joku, joka välittää - siitähän se syntyy, pienistä asioista.
Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin.  Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä.

Samaa mieltä.
Onneksi Harry ei kuollut. Olin jo ihan järkyttynyt kun luulin että hän kuolee, mutta onneksi niin ei sitten käynytkään. Olisipa valju loppu kirjalle jos Harry kuolisi. Ei, ei, ei. Kyllä näin on hyvä.

Sitten vielä siihen, mistä joku mainitsikin, miksei Harry saisi olla "angstaava, itsekäs, lapsellinen", sehän on normaalia! Enemmän minua olisi ärsyttänyt jos Harry olisi täydellisen miellyttävästi pystypäin kohdannut kaiken valittamatta. Ei käy laatuun. Hertsyykkeri, olisin minäkin "angstaava nuori" jos vanhempani olisivat kuolleet, lapsuuteni olisi ollut ankea ja ystävät/tärkeät ihmiset kuolisivat ympäriltä sekä kaiken lisäksi velhomaailman pelätyin jahtaisi minua ja tahtoisi tappaa. Miettikää nyt.

Tupuliini

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Huhtikuu 11, 2008, 18:17:34 »
Onneksi Harry EI kuollut! Tykkään lukea kirjoja aina uudestaan ja uudestaan, ja olisi aika surullista lukea viisasten kiveä ja tietää koko ajan, että seitsemän vuoden päästä se kuolee!!!!

hensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Huhtikuu 11, 2008, 18:46:42 »
Onneksi Harry ei kuollut! Mä oon toivonu koko kirjasarjan ajan, että Voldemort kuolee, mutta ois ollu vähän erilainen loppu jos Harryki ois kuollu. Mutta kyllä Harryn kaikkien niiden koettelemusten jälkeen kuulu kyllä jäädä henkiin. Harry on tehny nii paljon sen eteen, että sais tapettua Voldemortin, että kyllä se ansaitsi mun mielestä eloonjäämisen ja se on ihailtavaa, että Harry oli valmis kuolemaan kunhan saisi Voldemortin tapettua.. Ihan oikein siis meni, mutta täytyy myöntää, että olisin kuvitellut erilaista loppua Potterin tarinalle...

kaistale

• Ankeuttaja
« Vastaus #97 : Toukokuu 12, 2008, 18:06:00 »
Minusta oli hyvä,ettei Harry kuollut. Viimeinen luku olisi kuitenkin voinut olla pidempi. Mutta toisaalta jos Harry olisi kuollut ei ainakaan tulisi mieleen jatkaa Potter- sarjaa. Jos sarjaa jatkettaisiin ja jatko olisi huono,niin se pilaisi koko ihanan sarjan. Loppu on ehkä vähän "töksähtävä". Odotin,että lopussa olisi kaksintaistelu tai vastaavaa, mutta eipä sitten ollutkaan.

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #98 : Toukokuu 12, 2008, 21:08:03 »
Periaatteessa tykkään rajojen rikkomisesta ja siitä, ettei kliseitä käytetä liikaa. Mutta Pottereiden kohdalla olin tyytyäinen että loppu oli hieman klisee ja päättyi onnellisesti. Rowling halusi päättä tarinan siihen että Harry sai perheen, sillä hänen oma unelmansa on onnellinen perhe (Happy Family). Ja olisihan se ollut täysin epäreilua, että Harryn vanhemmat kuolevat, Sirius kuolee, Dumbledore kuolee, ja kaikki nämä uhrakset johtavan siihen, että Harry menettää itse henkensä ja Voldemort pääsee valtaan (hähää)

Harryn kuolemiselle olisi pitänyt olla todella, todella, TODELLA hyvä syy, jos hän olisi kuollut lopullisesti. Oli kyllä jännää, kun Harry tavallaan sai kokea kuoleman.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa charmed

• Sourcream and onion!
  • Vuotislainen
« Vastaus #99 : Heinäkuu 19, 2008, 12:46:18 »
Minulle tuli seiskakirjaa lukiessa ihan pirunmoinen ongelma tästä aiheesta. Kun Harry meni kiellettyyn metsään ja Volde oli siellä jne jne tiiätte kyllä, olin että ei ei ei älä Harry kuole. Etenkin luvun lopussa (kai te nyt tiedätte mitä minä tarkotan) olin ihan paniikissa ;S Mutta kirjan luettuani olo oli jotenkin pettynyt, kun kaikki oli mennyt ah-niin-täydellisesti, Harry jäi ihanasti henkiin ja Volde kuoli ja kaikki on kivaa, paritukset meni just sillein kun pitikin ja kaikki kolme taikaministeriössä, tulee sellanen teennäinen olo. Että "kas mitenkä se nyt noin meni, enpä osannut aavistaakkaan".  <- Sarkasmia, ellette älynnyt. (Olenpa taas ärsyttävä :D) Onko todellakin mahdollista, etteivät Ron, Hermy ja Harry ole yhdeksässätoista vuodessa tavanneet uusia ihmisiä? Tai siis, ei minulla ole mitään Harry/Ginny-paritusta vastaan, mutta minusta olisi ollut ihanaa jos vaikka Harry ja Cho olisivat menneet naimisiin. Ja HUPS mitenkä se nyt että vallan Ron ja Hermione yhteen päätyivät (- sarkasmia jälleen)? Minua ärsyttää jostain syystä tällainen. Niin että minä vihaan KV:tä, mutta rakastan KV:tä. Ristiriitaiset on tunteet, juu. Mutta ehkä Harryn olisi pitänyt kuolla. Ehkä. Vastaukseni on kai siis.. Kyllä.

Toisaalta Cho Potter kuullostaisi hieman.. no, tyhmältä.

//muoks// Mutta. Ottaen huomioon, että Potterit ovat periaatteessa satukirjoja, satukirjoissa on onnellinen loppu; sankari jää henkiin ja pahis saa opetuksen. Siinä mielessä Harryn piti jäädä henkiin.

Tykkään tuosta Zenzibarin kannasta muuten. Hyvin perusteltu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2009, 20:12:32 kirjoittanut charmed »
so then i was like AVADA KEDAVRA
and he was like *dead*

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #100 : Heinäkuu 23, 2008, 23:08:30 »
Olisi.

Minusta Harryn olisi kuulunut kuolla siellä metsässä. Hän olisi saanut jäädä ihan niin sankariksi kun aina halusi ja mikä hän aina olikin, mutta kuollut yhtä kaikki. Joku muu olisi varmasti Voldemortin tappanut, ja maailma olisi saanut onnellisen loppunsa. Nevillehän ehti tappaa jo Naginin, vaikka Harry olikin 'kuollut'. Varmasti myös Voldemortin olisi joku kukistanut.
Harry ei olisi ansainnut elää. Hän ei selvinnyt mistään itse. Joko hänen äitinsä, taikasauvansa, opettajansa, opettajan feeniks tai ystävänsä tai moni muu ovat hänet pelastaneet milloin mistäkin ongelmasta. Mitä Harry teki? Uskalsi viimein kohdata oman osansa - kuoleman. Mutta kappas vaan, hän ei SILTIKÄÄN kuollut! Raivostuttavaa... Kuin joku teini-ikäinen James Bond. Ei, kyllä Harryn olisi pitänyt kuolla PISTE.

-Z
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2011, 01:14:40 kirjoittanut Zenzibar »
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #101 : Heinäkuu 24, 2008, 01:23:34 »
Kirjan hengen mukaan Harryn ei olisi pitänyt kuolla. Kaikkialla toitotetaan, että "Paha saa aina palkkansa... jne." ja niin kävi myös tässä kirjassa. Tämän osasin aavistaakin, sillä ei oikein ole mitään, jossa pahikset voittaisivat, ja alkaisivat valloittaa maailmaa (En yleistä, jotkut voivatkin olla tämmöisiä leffoja, kirjoja, mutta enemmistö kuuluu kuitenkin hyviksille) Olen pienenä miettinyt, että onko joku tyhmä sääntö, että näin tehdään? Kaikki Harryn seikkailut olisivat olleet aikamoista turhuutta, jos Voldemort todellakin olisi pitänyt maailmaa vallassaan. Ja kaikki ne kuolemat?
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
olivat ihan turhia, sillä he olivat yrittäneet vastustaa Voldemortia, ja he sattuivat olemaan myös lempihahmojani, joten menetys olisi suuri, vaikka kuinka paljon Voldemortista tykkäsinkin. Olisiko kuitenkin maailma enää niinkään kiva paikka jos kaikki hyvät jutut ovat poissa, ja jäljellä on pari puhdasveristä, eivätkä hekään voisi saada lapsia, joten Voldemortin suunnitelmat menisivat puihin jo heti kättelyssä. Ja samalla, ei kaikki voisi päättyä velhomaailmassa olevaan kurjuuteen, eikö vain? Silloin Rowlingin olisi kirjoitettava lisää kirjoja, jossa joku pikkuinen hyvis saa tapettua Voldemortin ennennäkömättömällä tavalla. Ja samalla sanoma ei välittyisi; että rakkaus on vahvempi kuin viha. Rakkaus on tunteista voimakkain, ja se oli se, mitä Voldemortilla ei ole koskaan elämässään ollut.

Eli, vaikka kuulostaakin ennalta-arvattavalta, hyviksien on hyvä voittaa, muuten maailma olisi liian paha.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2008, 21:07:55 kirjoittanut Nadia »
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
« Vastaus #102 : Heinäkuu 24, 2008, 01:47:06 »
itse asiassa niin minä ajattelin, että Harry kuolee, sillä silloin ei ainakaan voisi tulla uutta kirjaa Harry Potterista, koska sitä ei enää ole.
Mutta toisaaltaan oli tuokin ihan hyvä, loppui vaan jotenkin tönkösti tyyliin "ja he elivät elämänsä onnelisina elämänsä loppuun asti."
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #103 : Heinäkuu 24, 2008, 01:59:55 »
itse asiassa niin minä ajattelin, että Harry kuolee, sillä silloin ei ainakaan voisi tulla uutta kirjaa Harry Potterista, koska sitä ei enää ole.
Suhtautuisivatko jo nyt niin tungettelevaiset fanit tähän oikein mukavasti? Ikuinen pahuus, pakko kai siitä on jotain kertoa, edes joku Salaisuuksien kammion mittainen kirjanen, miten Voldemort valtaa maailman, hem hem.

//Menee pahaksi offiksi kyllä, olet mahdottoman oikeassa. No mutta tässähän on monia erilaisia mielipiteitä, hyväksykäämme ne. *Näpäyttää feikkitaikasauvallaan vuotista, niin että se muuttui väliaikaisesti pieneksi kurpitsaksi* Hups. :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2008, 02:10:52 kirjoittanut Nadia »
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #104 : Elokuu 05, 2008, 13:49:50 »
Hmm... Seiskakirjaa odotellessa rupesin kallistumaan sille kannalle, että ehkä Harry voisikin kuolla. Mietin tälläisiä, että jos ne sauvat eivät toimisi toisiaan vastaan, Harry voisi vaikka tyrkätä Voldemortin kielekkeeltä alas ja menisi itse vahingossa mukana, tai toisin päin. :D

Ehkä se olisi ollut dramaattisempaa, jos Harry olisi oikeasti kuollut seiskan lopussa, sillä minä arvelin, että kaikkien aikojen suurimman velhon tuohoaminen voisi hyvinkin vaatia sen tekijältä hänen henkensä. Mutta ei niin ei. :/
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Johnnson

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Elokuu 24, 2008, 10:19:51 »
Ajattelin kyllä, että Harry saattaisi kuolla, mutta toivoin kuitenkin, ettei sitä tapahtuisi. Se ei olisi kirjan hengen mukainen.
Ja Harryhan ei kuollut, koska hän käveli tieten tahtoen Voldemortin eteen, valmiina kuolemaan muiden puolesta. Luullen, että loppu tulee, auliina uhraamaan itsensä kaiken tapahtuneen jälkeen. Erittäin ritarillinen teko, jonka johdosta hän voitti kuoleman. Ei pelännyt sitä vaan käveli suoraan viikateherran luo.
Lopputaistelua on kritisoitu tylsäksi, mutta perjaatteessa niinhän sen kuuluikin mennä. Voldemort kompastui omiin sotkuihinsa ja da-daa    kuoli.
Kun rupeaa pohtimaan niin sehän oli juuri oikeanlainen loppu.

- Johnnson

Ylénja

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Elokuu 24, 2008, 15:35:28 »
Kyllä Harryn henkiin piti jäädä. Se on totta, että jos päähenkilö olisi kuollut, olisi lopusta tullut dramaattisempi, mutta parempi näin. En itse olisi jaksanut lukea enää edellisiä Pottereita, jos olisin tiennyt, että lopuksi se kuitenkin kuolee. Että parempi näin. Viimeisestä luvusta tuli liian kliseinen. Kaikki oli niin hyvin ja ah niin ihanaa ja blaablaa. Mielestäni Ginny olisi saanut kuolla. Olisi säästetty pääkolmikko, mutta joku olisi sentään kuollut.

Harryn henkiinherääminen oli jotenkin... outo. Mutta toisaalta ihan hyvä ratkaisu. Tykkäsin kauheasti siitä King's Cross kohtauksesta. Ja oli hienoa nähdä lukea miten Harry uskalsi mennä kuolemaan, vaikka hänen elämänhalunsa oli niin suuri. Hän uhrautui muiden puolesta, juuri niin kuin hänen äitinsäkin teki. Ympyrä sulkeutui. :)

Voldemortin ja Harryn lopputaistelu olisi saanut olla vähän pidempi. Kaikki meni niin nopeasti ohi. Hups vaan ja Voldu olikin poissa. Kun Harry ei sitten kuollut olisi jostain muualta pitänyt repiä dramatiikkaa. Mutta siis hyvä että Voldemort saatiin tuhottua ja Harry jäi henkiin, hyvä hyvä.

Se olisi ollut kyllä liikaa jos Harry olisi kuollut. Siis kaiken sen jälkeen mitä oli joutunut elämässään kestämään. Ja juuri kun kaikki oli järjestymässä niin kuolisi. Ei, ei, ei, ei...

krissee

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Syyskuu 01, 2008, 16:14:19 »
Onneks Harry ei kuollu. En olis halunnu Volden vallottavan koko maailmaa pimeyden voimill. Minkä kohtalon eloon jäänneet olis kokenukkaa ku pimeyden voimat olis vallottanu maailman.
Toisaalta Harryn kuolema olis ollu erilainen loppu. Aika järkyttävä. Olis kiva kuulla miten sit käy.??
Mut onneks Harry ei kuollu.

Layne

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Syyskuu 04, 2008, 13:58:50 »
Ei missään nimessä.

Olin jo luvaanut ystävilleni että Jos Harry kuolee paiskaan kirjan samantien menemmään ikkunsta, koska se pilaisi kaiken. (Kyylä minä sen takaisin olisin hakenut.)

Kuten jo eräässä keskustelussa kerroin, Harry oli koko elämänsä taistellut Voldemortia vastaan, ja kärsinyt, millätavalla olisi siis ollut hyvä asia että harry kuolee? Harry oli jo aika saada elämä jota hänen olisi kuulunut saada elää koko elämänsä.

Kirjan loppu oli mielestäni täydellinen, Harry joutui ottamaan itsestänsä mittaa ja voittamaan itsensä, todistamaan että on todellinen sankari, jotta sai elää. Harryn voitto ei tullut mitenkään itsestään vaan se vaati kamppailua. Erilaista kuin olin odottanut, parempaa.

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
« Vastaus #109 : Syyskuu 04, 2008, 14:17:05 »
Ei olisi pitänyt, vaikka olisi kuinka ärsyttävä. Ei harry kyllä minun mielestäni kamalan ärsyttävä ole mutta kuitenkin. Ne on sentää Harry Potter kirjoja. Ei silloin Harry Potter voi kuolla, joten onneksi ei kuollut. Ja tämähän on vain oma mielipiteeni :P
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #110 : Syyskuu 04, 2008, 15:02:19 »
Olisi. Olisi ollut paljon dramaattisempaa jos se olisi kuollut, olisi ollut paljon enemmän puhuttavaa. Mutta toisaalta oli hyvä että se jäi henkiin. Minusta olisi ollut outoa jos se olisi kuolult ja lukea Hermionen ja Ronin suruvalitteluja tms. Tai sitten sitä niiden iloa kun ovat hyväksyneet Harryn kuolon.

Tykkäsin ja en siitä henkiinheräämisjutusta. Oli kiva kun ne jutut selitettiin, mutta tuntui että Rowling aikoi tappaa Harryn, mutta sitten jänisti. Ehkä se olisi ollut hankala kirjoittaa pahasta maailmassa Voldun hallinnassa, mutta siitäkin olisi ollut kiva lukea.

Jotenkin epäloogista. Mutta loogista O_O En oikein tykännyt, mutta oli tuosta onnellisesta lopusta kiva lukea.

- Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #111 : Syyskuu 04, 2008, 15:26:26 »
Kyllähän minusta olisi saanut kuolla.
En välttämättä sitä ihan toivonut, mutta olen samaa mieltä jo toidenkin kommentoineiden kanssa lopun täydellisyydestä. Harry pakenee yli 15 vuotta maailman pahinta velhoa ja jää aina kaikesta henkiin, eikä mitään pahaa koskaan käy. Harryn vanhemmat kuolivat ja he olivat sentään hyviä ja arvostettuja sekä rohkeita velhoja. Sirius kuoli ja hänkin oli uskomattoman rohkea ja toimelias sekä hyvä velho. Dumbledore kuoli ja hänkin oli sentään maailman parhain velho. Villisilmä, Lupin, Tonks ja monet monet muutkin hyvät ja arvostetut velhot kuolivat, mutta aina vain Harry pääsee pakoon ja jää henkiin.
 Se on kerrassaan raivostuttavaa ja Harrya vain kuvataan sellaisena maailmanpelastajana, vaikka esim. Dumbledore on tehnyt elämässään PALJON enämmän merkittäviä asioita elämässään kuin Harry. Hän se Harrylle kertoi hirnyrkeistä ja siitä, että ne pitää tuhota! Ei Harry olisi koskaan tajunnut sitä itse ilman Dumbledorea!
Hän olisi kuollut heti yrittäessään vain suoraan tappaa Voldemortin. Samoin Hermione on aina ratkonut ne suurimmat ongelmat hänen suolestaan. On Harry toki tehnyt jotain hyvääkin ja ollut hyvin rohkea ikäisekseen, mutta sekin tuntuu vain siltä kuin Rowling olisi halunnut hyvittää Harryn mitättömyyttä.

Loppu oli aikas huonosti tehty ja Voldemortkin kaatui omaan toikaansa! Harry taas vain selvisi kaikesta vaikka monet häntä taitavammat velhot ja noidat kuolivat. Niin raivostuttavaa.

Sitten kaikki vain päättyy hyvin ja elämä kukoistaa. Niin ennalta arvattavaa. Jos sen kerran oli pakko päättyä noin miksei Harrysta vain voinut tehdä sitä homoa? Minusta hän on umpihomo. Anteeksi kaikille Ginny/Harry ja Cho/Harry faneille...

-Feen
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #112 : Syyskuu 04, 2008, 16:37:39 »
Mä oon iloinen, että Harry jäi henkiin. Aika paljonhan spekuloitiin sellaista vaihtoehtoa, että Harry ja Voldemort molemmat kuolisivat, mutta mä en missään vaiheessa toivonut sellaista ratkaisua. Se vaan olisi ollut jotenkin masentavaa ja mielenkiinnotonta, en tiedä miksi. Se, että Voldemort olisi jäänyt henkiin (ja tappanut Harryn) olisi puolestaan ollut sikäli huono ratkaisu, että kirjasarja olisi jäänyt keskeneräisen oloiseksi. Mutta olisi se myös ollut ihmeen radikaalia ja tavallaan jonkinlainen julkilausuma maailmamme tilasta (ei ihme, että on pahoinvointia, levottomuuksia, ilmasto-ongelmia jne. niin paljon, kun kerta taikamaailmassa on vallalla Paha).

Minusta olisi sinäänsä ollut aika... turhauttavaa jos Harry olisi kuollut ja Voldemort olisi jäänyt henkiin. Olisi ollut aika turha kirjoittaa kirjasarjallisen verran pojasta, joka haluaa kukistaa pahan, mutta olisi kuollut ja pahuus jäänyt eloon. Tuossa tapauksessa kirjan olisi voinut kirjoittaa melkein kenestä tahansa, vaikka Colin Creeveystä, hänkin halusi Volden kuolevan, mutta ei olisi kuitenkaan onnistunut tekemään asialle mitään ja heittänyt henkensä.

Tästä mä en ole samaa mieltä. No, turhauttavaa olisi kyllä ollut, muttei turhaa. Harry oli kuitenkin Volden merkkaama ja monen vuoden ajan sotki tämän suunnitelmia. Jos hän kuitenkin loppujen lopuksi olisi hävinnyt, niin se ei kuitenkaan olisi tehnyt Pottereiden 1-6 tapahtumia turhiksi, vaan antanut elämälle vain sellaisen kyynis-realistisen säväyksen; aina ei hyvät aikeet ja potentiaali ja hyvä onni riitä kuitenkaan loppuun asti. Kaikilla potterhahmoilla ei ollut näitä avuja, joten ei Harry ja Colin ole mun mielestä täysin verrannollisia.

Nyt on vielä ihan pakkopakko sanoa sen verran, että vaikka mä oonkin tyytyväinen siitä, että Harry jäi henkiin ja sai oman perheenkin, epilogi on kuitenkin tyyliltään ja ratkaisuiltaan ehdottomasti jotain sellaista, mitä mä en olisi toivonut. Eikä se edes musta istu hyvin kirjasarjan päätteeksi, 19 vuotta oli liian pitkä aika hypättäväksi ja epilogissa käsiteltiin ihan liian pinnallisesti ihan liian harvoja henkilöitä. Mutta kun se oli mitä oli, niin ihan hyvä, ettei Rowlingin muut päähänpistot tulleet julki.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

October

• Ankeuttaja
« Vastaus #113 : Syyskuu 08, 2008, 19:02:11 »
Nojaa. Loppupeleissä mulla olis ollu ihan yksi ja sama kuoleeko Harry, vai ei. Jos Harry olisi kuollut, sarjan loppumisesta olisi ehkä loppujen lopuksi jäänyt parempi maku suuhun. Ei olisi tarvinnut odottaa enää mitään, kun tiesi, että se on ohi nyt, finito, loppu.

Mutta hyvä kuitenkin, että kolmikkomme jäi henkiin, en siis tarkoita että olisin halunnut Harryn kuolevan.

Erityisen koskettavaa olisi, jos Hermione olisi kuollut.

Layne

• Ankeuttaja
« Vastaus #114 : Syyskuu 08, 2008, 22:04:50 »
Kyllä Harryn kuolema olisi minusta pilannut koko mahtavan tarinan. Mitä intoa olisi ollut koskaan enää lukea kirjoja uudestaan kun tietää että kaikki tämä ponnistelu on turhaa, ei ainoastaan Harryn vaan KAIKKIEN. Niin moni ihminen ponnisteli sen eteen että Harry saisi viimein elää ja jotta hyvä voittaisi pahan, mitä ideaa olisi siis ollut että paha olisikin vienyt voiton?

MInustakin tämä "valekuoleminen" oli mahtava keksintö, koska siinä tuntui että kaikki oli meneetty, Harryn täytyy kuolla jotta hyvyys voittaa, siinä itkiessäni silmiäni päästä irti olin ihan varma että Harry kuolee mitään muuta ei voinut käydä, ja lopulta kuitenkin käy ilmi kuinka rakkaus voittaa ja Harry selviää ja paha kuolee, voiko parempaa olla?

"Valekuoleminen" toi mielestäni myös tyydytystä niille jotka jostain syystä toivoivat Harryn kuolemaa.
Välissä mietin aina että kuinkahan tuo loppu menee, ette kuitataanko tuo viimeinen taistelu hyvinkin lyhyesti, mutta tämä oli kyllä mielestäni paras mahdollinen lopetus mitä saattoi saada.

Poissa Desdemona

• A Gay Superhero
  • Vuotislainen
  • ♥♣♦♠
« Vastaus #115 : Syyskuu 08, 2008, 22:07:26 »
Loppu jäi vähän vaisuksi, kun Harry ei kuollut. Tietysti onnellinen loppu on ihan kiva ja olisin surrut, jos Harry olisikin kuollut. Mutta nämä onnelliset loput tuntuvat vähän lässyn-lässyn-tavaralta ja ovat hyvin kliseisiä. Siis toisenhan oli pakko kuolla, mutta loppu olisi ollut hieno, jos kumpikin olisi kuollut.

Momy

• Ankeuttaja
« Vastaus #116 : Syyskuu 14, 2008, 10:54:40 »
Hyvähän se oli että Harry jäi henkiin, mutta lopputaistelu olisi voinut olla mahtavampi.
Joku suuri loppuräjähdys tai jotain.. Taistelu niinkuin Dumbledore vs. Voldemort,
ehkä paljon mahtavampikin...

Poissa yoquierooskan

• aakkosten uusi järjestys
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GalleonRain76
« Vastaus #117 : Syyskuu 14, 2008, 12:26:00 »
No ei tosiaankaan!!! Mites Ginny, Ron, Hermione, jne. ois selvinny? Kauhistuin kirjaa lukiessani, kun tajusin että Harryn pitäis kuolla. Ajattelin aluks et tietenkin Harry vaan ohittaa sellaset "huomautukset" niinkuin ennenkin, mutta ei sitten. Olin onnellinen kun Harry palasikin taistelemaan ja tappamaan Voldemortin. Alusta lähtien Voldemort on ollut mielstäni todella mielenkiintoinen hahmo, mutta olen silti vihannut häntä koko ajan. Sitä voi soveltaa oikeeseen elämäänkin. Mulle mun kiusaajat on Voldemort kuolonsyöjineen ja mä olen Harry, joka yrittää taistella niitä vastaan. Tulipas taas vähän poikettua aiheesta... Mun mielestä oli ehdottoman tärkeetä et Harry sai jatkaa elämäänsä rakkaittensa kanssa, se on oikeesti tärkeetä, mäkään en selviäis ilman rakkutta. Ja taas poikkesin aiheesta. 

Shade

• Ankeuttaja
« Vastaus #118 : Syyskuu 14, 2008, 14:12:32 »
Vaikka tämä Topic onkin jo täynnä samanlaisia vastauksia, lisään omani tänne.

Mielestäni oli hyvä, että Harry ei kuollut. Sillä mikäli hän olisi kuollut olisi kirjasta (ja jopa koko kirjasarjasta) jäänyt paha maku suuhun, sillä paras lopetus ei kyllä mielestäni ole päähenkilön tappaminen. J.K. Rowling osasi siis mielestäni lopettaa kirjasarjan varsin loisteliaasti ja niin, että tuskin kovinkaan moni fani pettyi loppuratkaisuun. Iloinen loppu on aina iloinen loppu ;)

Poissa Loru

• Lirppuva loistoveikko
  • Vuotislainen
« Vastaus #119 : Syyskuu 17, 2008, 16:23:11 »
ON hyvä ettei Harry kuollut, mutta se arvasi jo koska hän on päähenkilö!! miten hän voisi muka kuolla!!

Minusta se oli tylsää koska se arvasi ettei Rowling tappaisi Harrya... tosin se miten Harry tappoi Valedron oli arvaamaton!!! ja sehän oli hyvä juttu!!
"Kumpi oli ensin, feeniks vai liekki?"

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #120 : Syyskuu 21, 2008, 11:45:38 »
Ei todellakaan olisi kuulunut kuolla. Kyllä Harry todellakin ansaitsee normaalin aikuiselämän surkean lapsuuden ja nuoruuden jälkeen. Ja tuntuisihan se muutenkin vähän hassulta, että päähenkilö kuolee, varsinkin fantasiakirjasarjassa (okei, kuolihan Tarussa sormusten herrassakin periaatteessa, mutta kuitenkin).
Terve kaikille!

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
« Vastaus #121 : Huhtikuu 10, 2009, 13:51:11 »
Koska pidän traagisista lopuista ja sarjassa kuoli liian vähän ihmisiä ja nekin todella vaisusti, olisin toivonnut Harryn kuolevan lopussa aiheuttaen tunnekuohun sillä. Vaikka hän on ansainnut oman onnellisen loppunsa, olisi jotenkin ollut paljon hienompaa, että hän olisi kuollut. Se olisi ollut täysi uhrautuminen jotta muut saisi elää turvassa ja onnellisesti. Jotenkin kirjailijoilla on liian vaikeaa tapattaa hahmojaan, kuten Houkutus-sarjassa saatiin huomata ja se ei ole hyväksi kirjoille varsinkin jos on sotaa ja taistelua ja siksi olisi Harryn kuolema ollut suurempi vaikutteinen kuin esmes. Fred Weasleyn. "Kill your darlings", toimisi tässäkin. Siriuksen kuolema kosketti ja järkytti, se toimii.
Julien, you're slow-motion suicide.

sirrrex

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Huhtikuu 10, 2009, 13:56:44 »
Mä oon todella tyytyväinen, että Harry ei kuollut. Olisi ollut suhteellisen kamalaa lukea myöhemmin kirjoja alusta loppuun, jos olisi koko ajan tiennyt, että Harry tulee kuolemaan.

Muutenkin se, että niin moni muistakin tärkeistä ja hyvistä hahmoista kuoli, oli ihan tarpeeksi. Jos Harrykin olisi kuollut, olisi kirjasarja mun mielestä saanut jotenkin liian synkän tyylin. Lisäksi rakastan onnellisia loppuja ja viimeinen luku todellakin on sitä. :)
Sitä paitsi, mun mielestä Harry ansaitsee onnellisen loppuelämän, kun on joutunut koko lapsuutensa kestämään kurjuutta, eikä Tylypahkassakaan aivan helppoa ollut.

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #123 : Huhtikuu 17, 2009, 08:24:09 »
En pahastunut kun Harry jäi henkiin mutta se henkiinheräämis-juttu oli outo. Järkytyin ensin kun Harry "kuoli" ja en pystynyt muutamaan päivään lukea kirjaa, mutta sitten kun jatkoin meinasin saada jonkun kohtauksen kun Harry olikin elossa! Olin ensin innoissani ja ahmin kirjan loppuun, mutta nyt kun mietin asiaa tarkemmin se on hieman dorkaa. Joko Harryn olisi pitänyt kuolla tai sitten jäädä vain henkiin. Se on mielipiteeni ja sinä se varmaan pysyy.

-metsän menninkäinen-
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #124 : Huhtikuu 17, 2009, 09:10:20 »
En ikinä ollut sen kannalla, että Harryn pitäisi kuolla. Huonommissa kirjoissa yleensä toivon sankarin kuolemaa ja pahan voittoa, mutta Potterit ovat sen verran tärkeä kirja minulle, että en tiedä mitä olisin tehnyt jos Harry olisikin kuollut lopussa.
Ja nythän ficcareilla on uskomattomat mahdollisuudet tehdä kolmannen sukupolven ficcejä. Itsellänikin on yksi suunnitteilla ;)

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #125 : Huhtikuu 18, 2009, 21:00:58 »
Hyvä ettei kuollut. Kaikki olennainen on jo sanottu tässä keskustelussa, mutta pidän onnellisista lopuista, ja koska Potterit ovat olleet pitkään niin tärkeä osa elämääni, olisi ollut aika masentavaa, jos päähenkilö sitten olisikin kuollut. Varsinaisesti en ole koskaan ollut itse Harryyn kovin kiintynyt, mutta se henkiinheräämisjuttu oli Rowlingilta aika ovela veto. Etukäteen kuvittelin jotain sellaista, että Harry onnistuisi listimään Voldemortin ilman sen kummempia vetkutuksia, mutta oli aika häkellyttävää hetken aikaa luulla, että hän kuolikin itse.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
« Vastaus #126 : Huhtikuu 18, 2009, 22:57:16 »
Olisi. Miettikää nyt! Kun Harry EI menettänyt henkeään vaan jäi typerästi eloon kaikki haluaisivat että tulee lisää Potter-kirjoja mutta JOS harry OLISI menettänyt henkensä kukaan ei ehkä kinuasikaan Rowlinilta että tekisi jatkoa, mutta siinä saattaisi mennä innostuskin Potter kirjoista. Silti. Joko Harryn, Hermionen tai Ronin olisi pitänyt kuolla. Mutta ei mua kauheesti haittaa koska Frend kuitenkin kuoli;) Silti se olisi paras loppu sarjalle.
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa Volde

• Pimeän lordi
  • Vuotislainen
« Vastaus #127 : Huhtikuu 19, 2009, 12:19:07 »
Mielestäni Harryn ei olisi pitänyt menettää henkeään, kuten ei menetttänytkään. Kirjasta olisi loppunut kaikki into, ja eihän kirjojen uudelleen lukemisessa olisi ollut enään hauskuuta ja jännitystä.

Harryn henkiinherääminen ei herättänyt mitään suurempia hämmästyspuuskia, ihan pikkuisia vain.

- Volde

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #128 : Huhtikuu 19, 2009, 18:38:38 »
Jos Harry olisi kuollut, kirja olisi saanut ehkä enemmän huomiota niiltäkin, jotka eivät Pottereita yleensä lue. Juonellisesti se olisi myös ollut hyvä käänne, koska a) Punurmion ennustukset ja b) kirjasarja olisi kertonut Harryn koko elämästä (vähän vaisu perustelu, mutta kuitekin).
Päähenkilön kuolema olisi ollut jotenkin lopullinen ratkaisu. Ja olihan Harry tavallaan viimeinen hirnyrkki, eli hän olisi voinut uhrautua ja tuhoutua. Itse en siitä Happy Endistä niinkään perustanut, vaikka oli toki mielenkiintoista lukea hahmojen tulevaisuudesta. Mutta kuinka moni oikeasti menee naimisiin ja rakastuu 11-vuotiaana tapaamansa tytön kanssa (joka ihastuu häneen ensihetkestä alkaen)..
Ehkä Ginny olisi voinut huomata kirjan lopulla olevansa raskaana, mutta Harry olisi kuollut! Sitten jälkeläinen olisi jäänyt eloon ja hänet olisi nimetty Harry Potteriksi ;)
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa mawjutti

• Vuotislainen
  • Pottermore: PixieHowl12209
« Vastaus #129 : Huhtikuu 24, 2009, 12:57:19 »
Minä ainakin toivoin koko viimeistä kirjaa lukiessani, että Harry jäisi henkiin... mutta siinä kohtaa, kun Harry on ajatusseulassa, ja kuulee, kun iso D.ee kertoo, että Harryn pitää kuolla, ihan kauheaa!! Järkytyin niin, että en meinannut uskaltaa lukea eteenpäin! Hetken sulateltuani tajusin, että mieluummin molemmat kuolevat samaan aikaan, kun että Voldu jää henkiin ja Harry kuolee. Kiitos, ISO kiitos siitä, että lopusta oltiin tehty noinkin jännittävä. Vaikka kaikki muut ehkä aavistivatkin, että tuo oli taas yksi J.K.oon hienoista hämäyksistä, mutta minä olin aivan varma, että Harry kuolee. Onneksi ei!
Itse kuitenkin pienenä toivoin aina, että sadut päättyvät surullisesti, tahdoin vaihtelua. Mutta kun katsoin pocahontasin, en enää ikinä tahtonutkaan onnettomia loppuja! Kauheaa! Onneksi Harryn tarina sai arvoisensa lopun.
The greatest thing you'll ever learn...Is just to Love, and be Loved in return.

CoppolaRestorati

• Ankeuttaja
« Vastaus #130 : Toukokuu 03, 2009, 23:43:46 »
Itse tuo viimeinen luku olisi saanut olla paljon, siis PALJON pidempi, jäi liian paljon auki "kaikkien" kohtalosta. Itse yhdyn siihen, että molempien olisi kuulunut kuolla. Siihen varmaan petyin eniten, että Harry iskee aseistariisunnan tappokirousta vastaan, ja jippii, Voldu on kuollut. Harry olisi saanut kuolla mukana, ja olisi säästetty Severus ja Remus, sekä Nymfadora (Lempihahmokaartiani.) Toisaalta, jos Harry olisi kuollut, en olisi jaksanu lukea muita kirjoja uudestaan.

Poissa minerva

• Vuotislainen
« Vastaus #131 : Toukokuu 04, 2009, 13:43:07 »
Ehdottomasti. Voldemortin ei olisi kannattanut koskaan pelleillä Harryn kanssa, vaan tappaa vain suoraan. Silloinkin hautasmaalla Voldemort olisi heti voinut tappaa Harryn. Lisäksi silloin kun Harry oli vauva, olisi Voldemort voinut jättää Lilyn henkiin ´ja vaikka köyttää tämän kunnes saa tapettua Harryn. Silloin Harrylle ei olisi tullut arpea eikä Voldemort olisi ikinä kadonnut.

Vale-Vauhkomieli olisi voinut ihan hyvin vaikka tarjota Harrylle vettä, johon oli laittanut monijuomalientä. Harry muuttuisi vaikkapa joksikin jästinaiseksi, ja Vale V olisi sitten murhannut hänet ja väittänyt että löysi naisen ruumiin työhuoneestaan. Se, ettei Harry kuollut oli vain´ja ainoastaan Voldemortin syy.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #132 : Toukokuu 05, 2009, 20:23:04 »
Tavallaan kyllä. En pidä yleisesti ottaen sellaisista ratkaisuista, että uskotellaan hahmon kuolleen mutta sitten hän ei kuollutkaan. Se on vain liian kliseistä. Muuten minulla ei sen sijaan ole mitään toiveita Harryn kuoleman suhteen. Olisihan se toki ollut dramaattisempaa. Ja toisaalta joku kuolleista olisi ennemmin voinut jäädä henkiin ja Harry kuolla sen sijaan...

Mitsukichan

• Ankeuttaja
« Vastaus #133 : Toukokuu 06, 2009, 19:49:27 »
No enpä oiken tiedä. Toisaalta dramaattinen loppu olisi ollut hieno, mutta toisaalta olisi aivan liian rasittavaa lukea epilogia, jossa koko henkilökaarti on masentunut koko loppu elämäänsä vain siksi, että Harry olisi kuollut. Toisaalta taas nykyinen loppu oli aivan liian laimea, perinteinen "the happy ending". Mielestäni Ron tai Hermione olisi saanut kuolla, mieluiten Hermione - ei siksi, että hän olisi huonompi hahmo kuin Ron, vaan siksi, että Ron ei olisi oikein päässyt siitä yli, toisin kuin Hermy ehkä jotenkuten. Loppu olisi dramaattisempi. Olisi sitten voinut säästää Tonksin ja Remuksenkin. >__<

nekku

• Ankeuttaja
« Vastaus #134 : Toukokuu 20, 2009, 21:44:32 »
Ei tietenkään! Mitä järkeä siin olisi. Sitäpaitsi Rowling ei halunnut, että Harry kuolee!

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
« Vastaus #135 : Toukokuu 20, 2009, 22:34:06 »
Minä en kertakaikkiaan käsitä, miksi jostain olisi parempi, että kirjassa olisi tapahtunut jotain, mitä siinä ei tapahtunut. Rowling on kirjoittanut Potterit alusta alkaen. Hän on päättänyt koko kirjan juonen ja suunnitellut tarinan alusta alkaen. Harryn tarinan kuuluu mennä niinkuin se menee. Ei voi kuvitellakkaan, että sitä muutettaisiin. Se on, koska Rowling on niin päättänyt. KV- kirjaan pättyi Harryn tarina. Sellainen se oli. Se oli Harryn tarina, jos se ei kelvannut, niin tee oma. Toki juonta voi vääntää mielessään, ja miettiä, mitä olisi voinut tapahtua, mutta tämä oli Harry Potter-sarja.Aamen.

Juuri tämän takia en ota kantaa tähän asiaan. Minulla ei ole mitään muuta mielipidettä, kuin se, että hyvä näin. Rowling on kirjoittanut Potterit, ja vaikka hän olisi pistänyt Harryn hyppäämään alasti kalliolta, niin minusta se olisi oikein. Ei se ehkä miellyttäisi minua, mutta se olisi sitten niin. Vähän kuin joku bändi olisi tehnyt biisin ja esittäisi sen. Sitten joku muu bändi esittäisi sen, ja joku sanoisi, että bändi nro2:n esitys olisi parempi. Ei niin voi olla! Kappaleen tekijä yksin tietää, mistä kappale kertoo, ja voi tulkita sen.  Rowling on kirjoittanut Potterit ja miettinyt sen tapahtumia, joten hän tietää miten sarjan pitää loppua.

teksti on vähän epäselvää ja itseääntoistavaa SRY :) Niin ja vastaväitteitä otetaan vastaan...
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #136 : Toukokuu 21, 2009, 11:40:57 »
tulppaanipenkki, mulle ei nyt ihan selvinnyt, että mihin sun kritiikkisi kärki tarkkaan ottaen kohdistuu. Sain sen vaikutelman, että toisaalta hyväksyt juonenkäänteiden mietiskelyn ja jossittelun, mutta toisaalta ikään kuin julistat kirjasarjan tyystin koskemattomaksi kokonaisuudeksi. Ja toisaalta kieltäydyt ottamasta itse minkäänlaista kantaa KV:n lopetukseen, mutta toisaalta suostut (kuvitteellisen) alastoman kallio-Harryn kohdalla sanomaan, että ehkä et tykkäisi moisesta. Jos nyt juututaan tuohon Harryyn ilman vaatekertaa ja leikitään että se olikin KV:n lopetus, niin sustahan olisi ok miettiä (vai?), että miten kohtausta voisi muuttaa, jotta se olisi miellyttävämpi sun silmiisi. Oletetaan, että tunteitasi tutkimalla sä tulisit siihen tulokseen, että tuossa kohtauksessa tuntuu pahalta se, että Harry voi satuttaa jalkansa laskeutuessaan; kalliota ei nimittäin ole kuvattu kauhean korkeaksi, mutta maa sen alapuolella saattaa hyvinkin olla karkeaa soraa. Pari sivua taaksepäin pläräämällä sä huomaat kohtauksen alkaneen siitä, että Harry saa päähänpiston suihkussa ollessaan, minkä jälkeen hän juoksee samantien läheiselle kalliolle ja hyppää. Ei vaatisi kamalaa tarinanvääntelyä miettiä sellaista lisäkohtausta, että talon halki pinkoessaan Harry huomaa keskellä eteisen lattiaa lempparikenkänsä ja sujauttaa ne ohimennessään nopeasti jalkaansa. Ongelma on ratkaistu, eikös? Seuraava kysymys kuuluu, että eikö tällainen pikku lisäys oikeastaan tekisi paremmaksi Harryn tarinan sun mielestäsi? Jos sä olisit Rowlingin kustantaja ja lukenut raakaversion, niin etkö ehdottaisi Rowlle, että hän lisäisi kengät? :)

Rowling on eittämättä miettinyt Harrya ja tämän vaiheita enemmän kuin kukaan meistä, mutta eihän kaikista hänen ratkaisuistaan ole pakko pitää ollakseen kelpo potteristi. Puhumattakaan siitä, että pitäisi itse kirjoittaa parempi kirjasarja ollakseen oikeutettu ajattelemaan sillä tavoin kuin ajattelee tai haaveilemaan toisenlaisista juonenkäänteistä (harvapa meistä varmaan loppujen lopuksi päättää tietoisesti tykätä tai olla tykkäämättä jostain). Ja tuosta bändi-esimerkistä sen verran, että bändi1 saa toki kaiken kunnian kappaleen tekemisestä, mutta voihan sitä nyt hyvänen aika pitää kuitenkin jonkun toisen versiosta enemmän. Esimerkiksi jos bändi2:n solisti olisi taitavampi laulaja, hänellä olisi korvia hivelevämpi ääni ja enemmän lavakarismaa, niin ei mun tarvitsi kauaa miettiä kumman tulkintaa mä pitäisin parempana. Eli sanalla sanoen: paljon pisteitä bändi1:lle raskaan työn tekemisestä ja alkuperäisen tulkinnan tietämisestä, mutta bändi2:n esitys vaan nyt sattuu kuulostamaan paremmalta mun korviini. Jos mulla olisi paljon rahaa, niin voisin hankkia omaan levyhyllyyni molemmat versiot, mutta jos vain rajoitetusti rahaa, niin sitten kyllä valitsisin coverin.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Ellis

• Ankeuttaja
« Vastaus #137 : Toukokuu 29, 2009, 13:13:25 »
On hyvä että Harry jäi henkiin.  Miltähän loppukin olisi silloin kuullostanut?
Varmaan että: Harry oli Dumbledoren luona ja tiesi olevansa kuollut.
Voldemort oli siis vallannut maailman ja listi loputkin jästit. :/
Ei oikein kuulosta hyvältä. Oli hyvä kun Harry selviytyi. Olihan se jo ennakkoon
arvattavissa. MUTTA ONNEKSI HARRY EI KUOLLUT. :)

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
« Vastaus #138 : Toukokuu 29, 2009, 20:28:46 »
^^ Oho, olipa vastaukseni sekava. Tarkoitin sitä, että kerran Rowling on Potterit alusta alkaen kirjoittanut, niin hänen loppunsa on oikein. Ajattelen sen jotenkin kummallisesti, tunteilla. Joo, myönnän aika säälittävää. Arvostan Pottereita vaan niin paljon, että ne tosiaankin tuntuu kovin koskemattomalta. Minusta kirjasarja tuntuu hyvältä vain silloin, kun se on saanut oikeanlaisen lopetuksen, ja minusta oikeanlainen on vain sellainen, jonka kirjailija on itse päättänyt.

Toki on ihan eri asia, miettiä miten itse olisi lopettanut, niinkuin monet täällä miettivät. Minä en osaa tuollaista miettiä, koska automaattisesti se kirjailijan oma valinta on mielestäni paras näin hyvän kirjan kohdalla. Eli kirjaiijan myös hyväksymä vaihoehto, tuohon sinun juoniesimerkkiisi viitaten.

Juu, myös tuo bäsdiesimerkkini oli aika outo (eikä tarkemmin ajateltuna edes kamalasti liittynyt tähän, hyvä minä :D ). Mutta jos bändi1 on tehnyt biisin, he osaavat sen tulkita mieleisellään tavalla, eikä bändi2lla ole välttämättä hajuakaan, mistä biisissä edes pohjimmiltaan on kyse. Toki, jos haluaa tehdä oman version, niin se on eri juttu. Ja 'yleisön' mielipide on kanssa ihan eri asia. Tämänkin ajattelen taas sillätavalla, mikä minusta on pienessä sydämessäni oikein, ja sillä ei välttämättä ole todellisuuden kanssa mitään merkitystä. Joo, todella sekavaa, mutta kirjoitan lähinnä mitä sydän sanoo :P
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Cedu

• Ankeuttaja
« Vastaus #139 : Kesäkuu 02, 2009, 12:34:02 »
milestäni oli hyvä että Harry jäi henkiin, mutta pikkuuisen enemmän
kaksintaistelua ois ollu hienoa, koska jos siinä o  tavallinen
avada kedavra vs karkotaseet niin mun mielest se on tylsä.
Siin ois voinu tulla muutakii. Jos voldis ei aina heti laittais avada
kedavraa siit ois voinu tulla kirjasarjan paras kohta.

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #140 : Elokuu 29, 2009, 23:03:49 »
No jaa, olisihan se ollut mukavan dramaattista eikä niin tylsän ruusuista jos Harry olisi delannut, mutta toisaalta se olisi kieltämättä vähän vienyt innon muista kirjoista. Kun niitä lukisi niin tulisi pakostikin vähän sellainen fiilis, että "mitäs väliä tällä nyt on kun se kuitenkin heittää veivit seiskassa"... Tavallaan se olisi tehnyt muiden kirjojen tapahtumista vähän turhat. Että ihan hyvä kaiken kaikkiaan että Harry jäi henkiin, mutta sen sijaan Ronin ja/tai Hermionen olisi kyllä ehdottomasti pitänyt kuolla. Tuota kliseisempää, mielikuvituksettomampaa ja tylsempää loppua ei olisi voinut keksiä, että kaikki elivät onnellisena elämänsä loppuun saakka. Olisi se enemmän tunteita jättänyt lukijaan jos edes joku voimakolmikosta olisi kuollut mutta ei. Rowling sen sijaan säntäsi tappamaan lähes kaikki hyvät sivuhenkilöt, olisi ollut parempi jos joku päähenkilö olisi kuollut ja sitten vähemmän sivuhenkilöitä. No ei auta nurista :)

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #141 : Elokuu 30, 2009, 12:52:37 »
Jos Harry olisi kuollut, olisi Voldemort ja pahuus tavallaan voittanut, vaikka Voldemort itsekin olisi kuollut samalla. Joten ei, Harryn ei olisi kuulunut menettää henkeään, koska jos näin olisi käynyt, se olisi vienyt pohjan kaikelta siltä, mitä vastaan Harry, Dumbledore's Army ja Order Of The Phoenix taistelivat.

Kun luin The Forest Again -lukua Deathly Hallowsissa, olin todella peloissani, että Harry oikeasti kuolee, vaikka olinkin spoilannut itseäni sen verran, että tiesin, että hän selviää. (Ostin aikoinaan DH:n heti kun se ilmestyi ja vilkaisin epilogia, vaikken siinä vaiheessa ollut lukenut vielä ainuttakaan Potteria -- tykkäsin kumminkin leffoista niin paljon, että mun oli pakko saada tietää, selviääkö Harry vai ei ja selviääkö Ron ja Hermione vai ei.) Tavallaan Harry kuolikin, tai ainakin hän kävi niin sanotusti kuoleman porteilla. King's Cross oli todella upeasti ja koskettavasti kirjoitettu kuvaus niistä hetkistä, kun Harry huojui elämän ja kuoleman välillä, etenkin kun miettii kaikkia niitä kliseitä valosta tunnelin päässä yms, mitä kuoleman rajalla käymisestä kerrotaan. Itkin läpi Deathly Hallowsin viimeisten lukujen The Prince's Tale -luvusta asti ja King's Cross oli erityisen koskettava ja liikuttava luku. Ainoa asia, mikä siinä ja oikeastaan koko kirjasarjassa jäi harmittamaan oli se, että Dumbledore ei koskaan kertonut Harrylle suoraan, kuinka paljon hän välitti Harrysta.

Mitä tulee Voldemortin kuolemaan, en olisi voinut kuvitella parempaa ja oikeampaa tapaa Voldemortin kuolla, vaikka se olikin yllätys, miten se loppujen lopulta tapahtui. Harryn sielu säilyi ehjänä ja kokonaisena, hänen ei tarvinnut käyttää Unforgivable Curseista pahinta, koska Voldemort teki sen hänen puolestaan. Ja kun vielä muistaa, kuinka Lupin oli Deathly Hallowsin alkupuolella nuhdellut Harrya Expelliarmus-loitsun käytöstä ja antanut ymmärtää, että niin "lepsujen" keinojen aika on ohi, eipä Voldemortin kuolemaan johtanut duel olisi voinut paremmin mennä.
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

Snouk

• Ankeuttaja
« Vastaus #142 : Elokuu 30, 2009, 13:05:06 »
Minun mielestäni olisi periaatteessa ollut älyttömän siistiä, jos Harry olisi kuollut, MUTTA se olisi voinut mennä vähän toisella lailla. Se henkiinherääminen oli ihan hyvä juttu, koska Dumbledore ja Harry keskustelivat asiasta ja siihen tuli periaatteessa ihan looginen selitys, miten hän saattoi palata taas maan pinnalle ja saada toisen mahdollisuuden.

Olisihan se toisaalta ollut älyttömän "hauskaa," jos Voldemort olisikin jäänyt eloon, tappanut Harryn ja alistanut koko velhomaailman, mutta se olisi mennyt ihan liian oudoksi. Eivät pahikset niin helposti koskaan voita. Mielestäni olisi siis ollut hyvä, että Harry meinaa kuolla (mikä tapahtuikin) ja Voldemort olisi tuhottu (mikä tapahtui myös), mutta että Harrykin olisi kuollut vähän myöhemmin. Tyyliin, että hän olsii leperrellyt viimeisiä sanoja itkevälle perheelleen ja jättänyt heille kaiken omaisuutensa jne. Myönnetään, vähän kliseistä, mutta jännää. Vielä parempi vaihtoehto olisi ollut, että Harry olisi kuollut sankarillisesti jossakin auroritehtävässä (jos hänestä siis tuli se aurori) ja viimeiset kuvaukset olisivat koskeneet Harryn viimeisiä ajatuksia. Aaaws.

Esmeralda

• Ankeuttaja
« Vastaus #143 : Syyskuu 13, 2009, 16:53:56 »
En oikein osaa sanoa...
Minua ärsyttää noi Harryn "ihmepelastumiset". Siis, vauvana se selvisi tappokirouksesta, ensimmäisenä vuotena Tylypahkassa kohtasi taas Voldemortin ja jäin henkiin, kakkosessa samaten...
Ja sitten vielä seiskassa jäi uudelleen henkiin tappokirouksesta -.-"

Poissa Shieldmaiden

• Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #144 : Syyskuu 13, 2009, 20:07:45 »
En oikein osaa sanoa...
Minua ärsyttää noi Harryn "ihmepelastumiset". Siis, vauvana se selvisi tappokirouksesta, ensimmäisenä vuotena Tylypahkassa kohtasi taas Voldemortin ja jäin henkiin, kakkosessa samaten...
Ja sitten vielä seiskassa jäi uudelleen henkiin tappokirouksesta -.-"

Tuota tuota... Eikös noin "ihmepelastumiset" ole vähän niinku koko Potter-saagan kantava voima? Jos Harry olis kuollut 1-vuotiaana, mitä kirjoitettavaa Rowlingilla olisi ollut? Tai jos hän olisi kuollut heti ykköskirjassa? Tai missä tahansa seitsemästä kirjasta ennen Deathly Hallowsin loppua?

Mun on ollut hetkittäin todella vaikea hyväksyä esimerkiksi Siriuksen ja varsinkin Dumbledoren kuolemaa ja olen pitkään pohdiskellut, olivatko heidän kuolemansa tai vaikkapa Fredin, Lupinin ja Tonksin kuolemat välttämättömiä tarinan kaaren kannalta. Loppupeleissä en kuitenkaan halua kyseenalaistaa Rowlingin valintoja liikaa. Jo tiesi mitä teki, end of story.
- Rubeus Hagrid -

Poissa Volga

• Suuri joki
  • Vuotislainen
« Vastaus #145 : Syyskuu 19, 2009, 09:31:37 »

Minuakin tavallaan ärsyttää kun Harry selviää niin monesta vaikeasta tilanteesta ehjänä, mutta jos hän olisi kuollut vaikkapa nelosessa ei muita kirjoja olisi koskaan kirjoitettukaan ja sekös olisi ollut tyhmää.

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
« Vastaus #146 : Lokakuu 14, 2009, 12:21:51 »
Luulisin, että J.K.:n muuttaessa jotain kirjasta, hän muutti Harryn kuoleman sellaiseksi kuin me Potterin lopun tunnemme!
-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen

Poissa mororom

• Vuotislainen
« Vastaus #147 : Lokakuu 29, 2009, 21:21:29 »
Harryn olisi pitänyt kuolla Volden kädestä silloin kun hän uhrautui tuossa Tylypahkan taistelussa. Mutta sitten olisi käynyt jotenkin niin että Voldemort myös kuolisi tuhotessaan Hirnyrkkinsä Harrystä.
Sitten kirja loppusis siihen että Harry kävelee äitinsä ja isänsä kanssa sellaisessa jännässä haamu muodossa tervehtimään Dumlia, Lupinia, Tonksia ja kaikkia henkensä menettäneitä. ;)

Snouk

• Ankeuttaja
« Vastaus #148 : Lokakuu 29, 2009, 21:25:09 »
Harryn olisi pitänyt kuolla Volden kädestä silloin kun hän uhrautui tuossa Tylypahkan taistelussa. Mutta sitten olisi käynyt jotenkin niin että Voldemort myös kuolisi tuhotessaan Hirnyrkkinsä Harrystä.
Sitten kirja loppusis siihen että Harry kävelee äitinsä ja isänsä kanssa sellaisessa jännässä haamu muodossa tervehtimään Dumlia, Lupinia, Tonksia ja kaikkia henkensä menettäneitä. ;)

Tuo olisi muuten ollut älyttömän hyvä! Ei sen kuolemankaan tarvitsisi olla niin järkyttävää ja surullista, Harryhan olisi periaatteessa saanut haluamansa, päässyt vanhempiensa luo. Mutta se ei olisi tosiaankaan toiminut, jos Voldemort olisi jäänyt henkiin. Kirja olisi myös voinut loppua Harryn hautajaisiin, joissa Harry tavallaan itse on läsnä, mutta kukaan ei ole tietoinen asiasta. En väitä, että Harryn olisi kuulunut kuolla, mutta olisin hyväksynyt sellaisenkin loppuratkaisun, jos toteutus olisi toiminut.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #149 : Lokakuu 30, 2009, 08:30:16 »
Toisaalta Harryn olisi kuulunut menettää henkensä.

Hän on 17 vuotias, keskiverto poika, jonka ainoa voima ylii pimeyden lordin se, että hän osaa rakastaa. Joten kuinka on mahdollista, että hän pystyi peittoamaan pimeyden lordin? Tiedän, että Rowling sai sen mahdolliseksi, mutta minä en siltikään usko siihen. Minusta Harryn olisi pitänyt kuolla jo viimeistään silloin taikaministeriössä, jossa Voldemort hänelle ilmestyi viidennen kirjan lopussa.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #150 : Lokakuu 30, 2009, 13:33:49 »

Hän on 17 vuotias, keskiverto poika, jonka ainoa voima ylii pimeyden lordin se, että hän osaa rakastaa. Joten kuinka on mahdollista, että hän pystyi peittoamaan pimeyden lordin? Tiedän, että Rowling sai sen mahdolliseksi, mutta minä en siltikään usko siihen. Minusta Harryn olisi pitänyt kuolla jo viimeistään silloin taikaministeriössä, jossa Voldemort hänelle ilmestyi viidennen kirjan lopussa.

Jos et usko rakkauden voimaan, et kyllä usko mihinkään muuhun kuin pahuuteen ja vihaan. Onko näin?

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #151 : Lokakuu 30, 2009, 14:55:41 »
Jos ei usko että 17-vuotias poika saa tapettua pimeyden lordin, nyt Dumbbiksen mentyä maailman mahtavimman velhon rakkauden avulla, niin eihän se tarkoita ettei usko rakkauteen tai vastaavaa. Se tuntuu vain epäloogiselta, vaikka eihän kirjojen tarvitsekaan aina täysin loogisia olla.

Hän on 17 vuotias, keskiverto poika, jonka ainoa voima yli pimeyden lordin se, että hän osaa rakastaa.
Niin, siis tätä minä juuri tarkoitan. Voiko maailman mahtavimman velhon oikeasti peitota rakkaudella? En usko. Eikä tämä siis tarkoita etten uskoisi rakkauteen.
P.S. älkää luulko että olen Mortti tai tahdon haastaa riitaa. :D Olen Beatrix ja aikeeni ovat kunnialliset ^^

~Beatrix

Beatrix vei sanat suustani. Se ei vain tunnu mahdolliselta, että pimeyden lordin voi voittaa rakkaudella.

Poissa mororom

• Vuotislainen
« Vastaus #152 : Lokakuu 30, 2009, 18:34:06 »
Jos ei usko että 17-vuotias poika saa tapettua pimeyden lordin, nyt Dumbbiksen mentyä maailman mahtavimman velhon rakkauden avulla, niin eihän se tarkoita ettei usko rakkauteen tai vastaavaa. Se tuntuu vain epäloogiselta, vaikka eihän kirjojen tarvitsekaan aina täysin loogisia olla.

Hän on 17 vuotias, keskiverto poika, jonka ainoa voima yli pimeyden lordin se, että hän osaa rakastaa.
Niin, siis tätä minä juuri tarkoitan. Voiko maailman mahtavimman velhon oikeasti peitota rakkaudella? En usko. Eikä tämä siis tarkoita etten uskoisi rakkauteen.
P.S. älkää luulko että olen Mortti tai tahdon haastaa riitaa. :D Olen Beatrix ja aikeeni ovat kunnialliset ^^

~Beatrix

Beatrix vei sanat suustani. Se ei vain tunnu mahdolliselta, että pimeyden lordin voi voittaa rakkaudella.

Kyllähän noista tunteista saa lisä voimaa. Tai siis Harry oli jo menettänyt vanhenpansa, kummisetänsä, ystäviään, eikä hän halunnut menettää enää enempää. Harrylla oli paljon pelissä, mutta ei toi pelkkä rakkaus vie sua voittamaan 20 kertaa voimakkaampaa velhoa

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #153 : Lokakuu 30, 2009, 18:47:24 »
Hei ihmiset, Potterhan on fantasiaa.

Fantasiassa pahuus voitetaan lähes aina / ainakin usein hyvyydellä/rakkaudella.
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #154 : Lokakuu 30, 2009, 19:37:43 »
Lainaus
Lainaus
Hei ihmiset, Potterhan on fantasiaa.
Lainaus
Fantasiassa pahuus voitetaan lähes aina / ainakin usein hyvyydellä/rakkaudella.
Miksi Potter ei saisi olla se harvinainen poikkeus? Hyvyydellä/rakkaudella voittamisesta on tullut klisee ja siksi sitä kai välillä inhotaan.

Niin, no.
Joku tuossa aiemmin perusteli että Harryn olisi kuulunut menettää henkensä, ja että hän ei voi voittaa rakkaudella  todella vahvaa pimeyden velhoa, niin enemmänkin tuohon juuri että Potter  on fantasiaa. Fantasiassa tapahtuu ihmeellisiä asioita. Fantasian ei kuulu (?) olla todenmukaista.

olen pahoillani että olen tylsä :s
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #155 : Lokakuu 30, 2009, 21:25:46 »
Miksi Potter ei saisi olla se harvinainen poikkeus?

Niinpä. Miksi ei? Miksi kukaan ei uskalla tai halua tehdä toisin päin? Miksi hyvän täytyy aina olla se, joka lopulta voittaa? Onko siinäkään enää mitään järkeä kun voi arvata koko kirjan loppuratkaisun tietämällä kuka on pahis ja kuka sankari kirjassa. Miksei Potterit voinut olla se kirjasarja joka tekee eroavaisuuden tässä? Miksi Rowling ei uskaltanut antaa Voldemortin oikeutetusti voittaa Potteria? Minä olen ainakin katkera ratkaisusta johon Rowling päätyi, ja varmasti ovat monet muutkin.

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #156 : Lokakuu 30, 2009, 22:25:08 »
Mä taas iloinen :) hyvä voitti. :) vaikka olisi kuinka kliseistä. Eikä minun mielestäni sitä toista loppuratkaisua olisi kannattanut tehdä vain siksi että se olisi poikkeavaa ja erilaista. Jos Row olisi tehnyt sen niin minusta hänellä olisi pitänyt olla aivan muut syyt siihen.
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Shieldmaiden

• Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #157 : Lokakuu 31, 2009, 01:39:20 »

Niin, siis tätä minä juuri tarkoitan. Voiko maailman mahtavimman velhon oikeasti peitota rakkaudella?

Tottakai Dark Lordin voi peitota rakkaudella. Voldemorthan suhtautui todella ylimielisesti rakkauteen, ystävyyteen ja lojaaliuteen sekä siihen, että voisi olla olemassa taikuutta, josta hän ei ole tietoinen tai jota hän ei ymmärrä (wandlore, Elf magic). Tuo ylimielinen suhtautuminen maksoi lopulta hänen henkensä.

Harryn ei tarvinnut olla Dumbledoren veroinen velho, jos kohta Dumbledoren viisaudelle, kokemukselle ja taidoille olisi todellakin ollut käyttöä Deathly Hallowsissa. Voldemortin omat virheet pitivät loppupeleissä huolen siitä, että tarina päättyi niin kuin se päättyi.
- Rubeus Hagrid -

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #158 : Lokakuu 31, 2009, 11:15:54 »

Niin, siis tätä minä juuri tarkoitan. Voiko maailman mahtavimman velhon oikeasti peitota rakkaudella?

Tottakai Dark Lordin voi peitota rakkaudella. Voldemorthan suhtautui todella ylimielisesti rakkauteen, ystävyyteen ja lojaaliuteen sekä siihen, että voisi olla olemassa taikuutta, josta hän ei ole tietoinen tai jota hän ei ymmärrä (wandlore, Elf magic). Tuo ylimielinen suhtautuminen maksoi lopulta hänen henkensä.

Harryn ei tarvinnut olla Dumbledoren veroinen velho, jos kohta Dumbledoren viisaudelle, kokemukselle ja taidoille olisi todellakin ollut käyttöä Deathly Hallowsissa. Voldemortin omat virheet pitivät loppupeleissä huolen siitä, että tarina päättyi niin kuin se päättyi.

Jos Voldemort kerran pystyy hallitsemaan velhomaailmaa ja on epäinhimillinen, miten ihmeessä hän tekee niin paljon virheitä? Miten pieni poika pystyy huiputtamaan häntä niin pahasti?

Varsinkin viimeisessä kirjassa Voldemortista tuli lievästi hullu - ja se vaikuttava vaikutelma jonka hänestä aiempien kirjojen perusteella sai, murtui täysin ( minun kuvitelmissani Voldemort on täydellinen ). Hän ei enää ajatellut selvästi, tuhosi liittolaisiaan miten tahtoi, eikä edes itse vaivautunut varmistamaan oliko Harry Potter kuollut, vaan luotti toisen käden tietoon.

Miten se on muka mahdollista? Voldemorthan ei tunne kiintymystä kenenkään, varsinkaan Malfoyn perheen jäseniin. Miksi hän edes luotti Narcissan toisen käden tietoon? Varsinkin kun hänen piti aistia valehteliko toinen hänelle vai ei?

Rowling kehitti Voldemortin aivan väärin ja siksi minä vihaan loppuratkaisua. Siksi minä olen niin katkera siitä. Koska oikean pimeyden lordin olisi pitänyt olla täydellinen. Ja voittaa keskiverto pulliainen nimeltä Harry Potter.

Poissa Shieldmaiden

• Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #159 : Lokakuu 31, 2009, 14:05:09 »
Rowling kehitti Voldemortin aivan väärin ja siksi minä vihaan loppuratkaisua. Siksi minä olen niin katkera siitä. Koska oikean pimeyden lordin olisi pitänyt olla täydellinen. Ja voittaa keskiverto pulliainen nimeltä Harry Potter.
Vihdoinkin älysin, mitä Mortti ajaa takaa ja nyt tosiaan jaan mielipiteen sataprosenttisesti. Ennen Voldemort oli aivan täydellinen ja seiskassa toimi täysin tapojensa vastaisesti. Joku voi sanoa, että Voldemort halusi jo lopettaa leikin, mutta Voldemort ei ikinä olisi aikaisempien kirjojen perusteella tehnyt niitä virheitä...

Miten niin Voldemort ei olisi tehnyt Deathly Hallowsin virheitä vastaavia mokia aikaisemmissa kirjoissa?

Voldemorthan mokaili pitkin matkaa, mutta oli aivan liian ylimielinen ja itseään täynnä ymmärtääkseen asian. Ensimmäinen iso moka oli liian monen Horcruxin luominen: Voldemort teki sielustaan niin epävakaan, että palanen sielua sinkoutui hänen tietämättään Harryyn sinä iltana, kun Harrysta tuli The Boy Who Lived. Toinen iso moka oli Harryn valitseminen The Chosen Oneksi epämääräisen profetianpalasen perusteella -- profetiahan ei spesifioinut Harrya nimeltä, vaan The Chosen One olisi yhtä hyvin voinut olla Neville. Voldemort oli se, joka valinnan teki ja samalla sinetöi oman kohtalonsa. Kolmas iso moka oli Elf magicin aliarviointi -- Voldemortille ei tullut mieleenkään, että Kreacher pystyisi Disapparoitumaan luolasta, jonne hän jätti Kreacher-poloisen kuolemaan (Slytherin locket -luola meren rannalla). Neljäs Voldemortin suurista virheistä oli hänen omahyväinen ajatuksensa siitä, että kukaan muu kuin hän ei koskaan löytäisi Hogwartsin kätköistä Room Of Requirementia. Ja niin edelleen.

Vaikka esim. tuosta Slytherin locket -luolasta kerrotaan vasta Half-Blood Princessä ja Deathly Hallowsissa, itse tapahtumathan sijoittuvat ajallisesti ihan eri vuoteen, käsittääkseni aikaan ennen Harryn syntymää. Samoin suurin osa Horcruxeista luotiin jo ennen Harryn syntymää. Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että Nagini taisi olla ainoa Horcrux, jonka Voldemort teki vasta Harryn syntymän jälkeen. EDIT: Joo, näin on. Wikipedia tietää.

Samalla tavalla kuin Harry ei todellakaan ollut täydellinen hahmo ja sankari, Voldemort ei myöskään ollut täydellinen pahis, eikä hänen ollut tarkoitus sitä ollakaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2009, 22:05:11 kirjoittanut Shieldmaiden »
- Rubeus Hagrid -

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #160 : Lokakuu 31, 2009, 14:35:16 »
Shieldmaiden: Veit sanat suustani! Yritin eilen tänne jotain vastaavaa kirjoittaa, mutta en saanut puettua ajatuksia sanoiksi. Eli olen täysin samaa mieltä kanssasi. Tai no periaatteessa tuossa nyt ei ole enää kyse mielipiteestä vaan ihan faktoista. :)

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #161 : Lokakuu 31, 2009, 14:54:25 »
Lainaus
Samalla tavalla kuin Harry ei todellakaan ollut täydellinen hahmo ja sankari, Voldemort ei myöskään ollut täydellinen pahis, eikä hänen ollut tarkoitus sitä ollakaan.

Niin epäinhimillinen kuin Voldemort olikin, hän teki paljon ihmisluonnolle ominaisia virheitä. Aliarvioi muita jne, mitä kaikkea Shieldmaiden nyt antoikin esimerkiksi.

Uh. Rowling jätti Harryn henkiin, niin kuin hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti alusta lähtien ollut tehdä. Minusta olisi ollut kiintoisa lopetus, jos Harry olisikin kuollut. Toisaalta silloin pimeän puoli olisi voittanut, ja sellaista loppua voisi olla hankala kirjoittaa. Mitä pimeän puoli oikeastaan halusi? Tappaa kaikki jästit ja jästisyntyiset ja tehdä kaikista "Luihuisia"? Mutta entä sitten, kun tämä kaikki olisi tehty? Voldemortin tavoitteet ovat mielestäni edelleen hieman hämärän peitossa.

Oikeastaan paras lopetus olisi ollut, että Voldemort kuolee ja pimeän puoli häviää, mutta myös suuri sankari Harry kuolee. Minulla ei ole mitään Harrya vastaan, mutta miettikää nyt... Mitä me edes tiedämme hänestä? Hänen luonnettaan ei ole ikinä oikein kuvattu kunnolla. Toisaalta Harry suuttuu helposti, toisaalta ei. Mitä hän ajattelee asioista? Koulusta? Vanhemmistaan? Aika random tyyppi kirjan päähenkilöksi. Esimerkiksi Ronista saa paljon helpommin kiinni, ja hänestä voi paremmin kirjoittaa ficcejä. Tämä on siis oma mielipiteeni. :)

Olisi toisaalta jäänyt säälittämään Ginnyn, Ronin, Hermionen ja muiden puolesta, jotka rakastivat Harrya. Olisivatko he voineet jatkaa elämäänsä normaalisti, kyenneet pääsemään yli tämän kuolemasta? Ja entäs Ginny? Kenen kanssa hän olisi mennyt naimisiin? Oli ehkä kirjailijallekin helpompaa jättää Harry eloon, kuin miettiä, miten muut olisivat suhtautuneet hänen kuolemaansa.

Olen pahoillani, jos joitain sanomistani asioista oli mainittu jo aiemmin, mutta en jaksanu selata koko topicia läpi. :)
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #162 : Lokakuu 31, 2009, 15:33:59 »
Varsinkin viimeisessä kirjassa Voldemortista tuli lievästi hullu - ja se vaikuttava vaikutelma jonka hänestä aiempien kirjojen perusteella sai, murtui täysin ( minun kuvitelmissani Voldemort on täydellinen ). Hän ei enää ajatellut selvästi, tuhosi liittolaisiaan miten tahtoi, eikä edes itse vaivautunut varmistamaan oliko Harry Potter kuollut, vaan luotti toisen käden tietoon.

Täytyy kyllä sanoa, että mustakin Voldemort oli aiempaa epäpätevämpi vikassa kirjassa, joskaan en mä häntä ole täydellisenä pahiksena koskaan pitänyt. Jo mainittu muiden aliarviointi oli ehkä hänen pahin mokansa, ja sitä hän teki alusta lähtien (mutta ylimielisiä ovat kyllä Pottereissa myös monet muutkin, ihan jo Harrysta lähtien). Mutta kuiteski, noille Voldemortin seiskakirjan töppäyksille on ehdotettu selitykseksi (muistaakseni ihan täällä Vuotiksessakin) sitä, että hirnyrkkien tuhoutuminen vaikutti osaltaan Volden henkisiin kykyihin. Mitä vähemmän Voldemortilla oli sielua jäljellä, sitä yksinkertaisemmaksi ja typerämmäksi hän muuttui.

Poissa Beatrix

• Vuotislainen
« Vastaus #163 : Lokakuu 31, 2009, 15:59:58 »
Mitä pimeän puoli oikeastaan halusi? Tappaa kaikki jästit ja jästisyntyiset ja tehdä kaikista "Luihuisia"? Mutta entä sitten, kun tämä kaikki olisi tehty? Voldemortin tavoitteet ovat mielestäni edelleen hieman hämärän peitossa.

Tuosta pimeän puolen tarkoituksesta. Se nyt vain riippuu vähän puhutaanko itse pimeyden lordin tavoitteista vaiko hänen alamaistensa... Voldemortin uskoisin tahtovan nyt ensihätiin tappaa Harryn päästäkseen sitä kautta maailman hallitsijaksi tai vastaavaa, mutta sehän ei juurikaan tähän topikiin kuulu :D

Oikeastaan paras lopetus olisi ollut, että Voldemort kuolee ja pimeän puoli häviää, mutta myös suuri sankari Harry kuolee. Minulla ei ole mitään Harrya vastaan, mutta miettikää nyt... Mitä me edes tiedämme hänestä? Hänen luonnettaan ei ole ikinä oikein kuvattu kunnolla. Toisaalta Harry suuttuu helposti, toisaalta ei. Mitä hän ajattelee asioista? Koulusta? Vanhemmistaan? Aika random tyyppi kirjan päähenkilöksi. Esimerkiksi Ronista saa paljon helpommin kiinni, ja hänestä voi paremmin kirjoittaa ficcejä. Tämä on siis oma mielipiteeni. :)

Olisi toisaalta jäänyt säälittämään Ginnyn, Ronin, Hermionen ja muiden puolesta, jotka rakastivat Harrya. Olisivatko he voineet jatkaa elämäänsä normaalisti, kyenneet pääsemään yli tämän kuolemasta? Ja entäs Ginny? Kenen kanssa hän olisi mennyt naimisiin? Oli ehkä kirjailijallekin helpompaa jättää Harry eloon, kuin miettiä, miten muut olisivat suhtautuneet hänen kuolemaansa.
Jos molemmat olisivat kuolleet toistensa käsistä sauvoista, siitä lopetuksesta olisin onnellinen. Mutta sittenhän tosiaan onkin asia erikseen mikä pettymys se muille olisi. Toisaalta, kuolihan Fredkin ja George vain jäi eloon. Eikä eloonjääneestä kaksosesta mainittu mitään edes epilogissa, äääk!
Ja jottei menisi nyt aivan offiksi niin sanon suoran mielipiteeni asiasta.

Paras ratkaisu olisi siis ollut, että Harry kuolee, mutta yhdessä Voldemortin kanssa. TAI että Voldemort hyvä murhaa Harryn, mutta sitten hän viimein katuu. Ja katumus tuottaisi herralle niin suurta tuskaa että hän kuolisi tai vastaavaa x) Minun omituiset mielipiteeni...

~Beatrix

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #164 : Lokakuu 31, 2009, 21:18:45 »
Minusta on täysin luonnollista ja järkeenkäypää, sopivaa, oikeaa jne., :D , että Voldemortin heikkous oli juuri kykenemättömyys ymmärtää lapsellisuutta, satuja, pehmeyttä, kauneutta, herkkyyttä, rakkautta... Koska hän oli pimeän lordi. Ja näitten puutteiden takia Harry, jolla kyseisiä voimia/ymmärrystä niihin suuresti, hyötyi tästä ja voitti lopulta Voldemortin.
Ja komppaan Shieldmaidenia suuresti :)
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #165 : Lokakuu 31, 2009, 21:44:49 »
Lainaus
Voldemortin heikkous oli juuri kykenemättömyys ymmärtää lapsellisuutta, satuja, pehmeyttä, kauneutta, herkkyyttä, rakkautta... Koska hän oli pimeän lordi

Eli toisin sanoen, jos on pimeyden velho ei voi ymmärtää mitään mainitsemistasi asioista? Aika raakaa minusta. Minusta on muutenkin todella likinäköistä sanoa, että jos pimeän kannattaja se tarkoittaa automaattisesti sitä, että olet saman tien ilkeä paskiainen jolta puuttuu tunteet. Vaikka Voldemort ei mielestäsi ymmärtänyt noita asioita, et voi syyttää hänen pimeyttään siitä. Ja valon velhotko sitten ymmärtävät kaiken? Ja voittavat millä? Lapsellisuudella ja rakkaudella?

Pimeyden lordi on viisas ja hän kunnioittaa pimeyden voimia. Valon velhot pelkäävät pimeyden voimia ja siksi ensimmäinen velho joka kiinnostuu pimeydestä on heitettävä Azkabaniin. Jotta ankeuttajat voivat imeä hänen sielunsa. Ja kun valon velho käyttää pimeyden voimia suojellakseen valoa, niin se on hyväksyttävää? Miksi valon velhot käyttävät hyväkseen pimeyden voimia jos he kerran niin paljon inhoavat niitä? Potter-kultakin käytti oikein mielellään kidutus kirousta ja kommennutti maahisia miten mieli teki. Missä hänen moraalinsa silloin oli? Missä valon velhojen paheksunta? Jos pimeyden kannattaja olisi tehnyt saman, hänet oltaisiin tuhottu välittömästi.

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #166 : Lokakuu 31, 2009, 22:49:20 »
Rauhoittukaamme. Miksi moinen kiivastuminen?

Dumbbis sanoi kutakuinkin noin, mitä on tuossa Mortin laittamassa lainauksessa.
Ja minusta on hyvin luonnollista, että  pimeyden velhot eivät käsitä näitä mainittuja asioita.
Ei voldemortin pahuus johtunut siitä, että hän ei olisi ymmärtänyt noita asioita, päinvastoin; voldemortin pahuudesta seurasi se, että hän ei ymmärtänyt noita edelleen samoja asioita.
Ja mistäkö pahuus tulee/johtuu? siinä onkin filosofinen kysymys, jossa riittää pohdittavaa, mutta tämä topic ei kaiketi ole sitä varten.

Dumbledorehan oli alusta asti tuota ankeuttajien kanssa liittoutumista vastaan.

Ja on tuo Potter-kullan epämoraalisuus tosiaan minuakin KVta ekakertaa lukiessa hämmästytti, ja sitä olisi kiva kysyä Rowilta. Harryn päämäärät olivat kuitenkin selkeästi hyviä, voittaa pahuus. Mutta ehkä row halusi näyttää edelleen harryn toisen puolen, virheet, laittaa ajattelemaan...että missä menee hyvän ja pahan raja, vai onko sitä.

Mutta pääsääntöisesti pottereissa valon velhoilla ei ole ollut tapana käyttää pimeän taikoja. Miten muuten määritellään valon velho? Oliko dumbbis sellainen? Vai oliko hän pimeän velho sen takia mitä oli nuoruudessaan puuhaillut ja suunnitellut?

Mutta minusta on hyvin selkeää että Voldemort oli niin pimeyden syövereissä, ettei todellakaan ymmärtänyt  lapsellisuuden, satujen, pehmeyden,  kauneuden, herkkyyden, rakkauden yms. päälle. Toisin sanoen ei ymmärtänyt hyvyyttä. Kun taas Harry ei voinut ymmärtää pahuutta ja sen saloja, sitä, mikä pahuudessa joillekin on kiehtovaa.

//anteeksi sekava viesti, mutta en kertakaikkiaan jaksanut jäsenellä järkevästi ja käyttää lainauksia jne...väsyttää.
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #167 : Marraskuu 01, 2009, 10:34:28 »
Vaikka kannattaa pimeyttä voi silti aivan hyvin ymmärtää noita asioita. Vähättelet tai suurentelet pimeyden velhoja aivan kuin he olisivat saatanan sikiöitä joilla ei ole tunteita laisinkaan. Vaikka he kannattavat pimeää magiaa se ei tarkoita, että he olisivat pahoja. Sitä minä yritän sanoa. Miksi pimeyden velhot mielletään pahaksi? Ja valon velhot hyviksi?

Lainaus
Mutta pääsääntöisesti pottereissa valon velhoilla ei ole ollut tapana käyttää pimeän taikoja. Miten muuten määritellään valon velho?

Väärin. Kuinka usein valon velhot ovatkaan hyödyntäneet pimeyden voimia? Kidutus kirouksia, ankeuttajia, ja ties mitä muuta... Heidän tavoitteenaan on tuhota ne velhot joita pimeyden voimat kiehtovat eivätkä kaihda keinoja vaan rikkovat moraalinsa toista kertaa ajattelematta. Minä itse uskon siihen, että jokaisella velholla ja noidalla tulisi olla oikeus harjoittaa taikuuttaan miten he haluavat. Pimeyden voimat eivät välttämättä edes ole pahoja, vaan heidän magiansa edistyy. Ja valon velhot pelkäävät sitä. He ovat itse liian pelokkaita hyödyntämään pimeyden voimia ja siksi väittävät niitä pahoiksi. Ja siksi he tuhoavat ne. Ja jokaisen velhon joka niihin on koskenut siinä samassa. Onko se sitten oikein?

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
« Vastaus #168 : Marraskuu 01, 2009, 18:49:04 »
Lainaus
Vaikka he kannattavat pimeää magiaa se ei tarkoita, että he olisivat pahoja. Sitä minä yritän sanoa. Miksi pimeyden velhot mielletään pahaksi? Ja valon velhot hyviksi?

Tää keskustelu menee minusta liian pitkälle, koska puhutaan rajallisesta maailmasta, Harry Potter -maailmasta, ei oikeasta elämästä, jossa olisi mitään väliä joillain pimeän velhoilla koska sellaisia ei ole olemassa. Siispä ainoa totuus on tässä vain ja ainoastaan se mitä Harry Potter-kirjassa sanotaan/annetaan ymmärtää Harry Potter-maailman henkilöstä. Esimerkiksi Voldemortista.
Me ei voida "viedä" mitään tästä maailmasta siihen maailmaan, vaan meidän on pohdittava sitä maailmaa vain sen maailman resursseilla, sen maailman sisällä.
Harry Potter -kirjasarjassa minun mielestäni  sanotaan/annetaan ymmärtää (eli se on yhtäkuin totuus kirjassa, ja näin ollen myös meidän maailmassamme jossa pohdimme kirjaa), että pimeä taikuus on pahaa taikaa, ihmisten tappamista, satuttamista, jne.
Edelleenkin, iso ongelma tässä väittelyssä on se, että on vaikea määritellä hyvää ja pahaa, valon velhoa ja pimeän velhoa.
Lainaus
Vähättelet tai suurentelet pimeyden velhoja aivan kuin he olisivat saatanan sikiöitä joilla ei ole tunteita laisinkaan.

En. Sanon vain sen mitä kirja sanoo/antaa ymmärtää, ja se on mielestäni totuus.

Lainaus
Lainaus
Lainaus
Mutta pääsääntöisesti pottereissa valon velhoilla ei ole ollut tapana käyttää pimeän taikoja. Miten muuten määritellään valon velho?

Väärin. Kuinka usein valon velhot ovatkaan hyödyntäneet pimeyden voimia? Kidutus kirouksia, ankeuttajia, ja ties mitä muuta... Heidän tavoitteenaan on tuhota ne velhot joita pimeyden voimat kiehtovat eivätkä kaihda keinoja vaan rikkovat moraalinsa toista kertaa ajattelematta. Minä itse uskon siihen, että jokaisella velholla ja noidalla tulisi olla oikeus harjoittaa taikuuttaan miten he haluavat. Pimeyden voimat eivät välttämättä edes ole pahoja, vaan heidän magiansa edistyy. Ja valon velhot pelkäävät sitä. He ovat itse liian pelokkaita hyödyntämään pimeyden voimia ja siksi väittävät niitä pahoiksi. Ja siksi he tuhoavat ne. Ja jokaisen velhon joka niihin on koskenut siinä samassa. Onko se sitten oikein?

Toistan taas aiemmin lihavoitua lausettani, mutta koitan silti jotenkin vasta-argumentoida tuota lainausta.
Dumbledore, jota voisi pitää (ainakin minä pidän, joku toinen ei välttämättä, jos hänellä on eri kriteerit sille kuka on hyvä velho ja kuka paha) hyvänä, valon velhona, ei kannattanut mitään noista  (Kidutuskirouksia, ankeuttajia, ja ties mitä muuta...). Sensijaan esimerkiksi Kyyry kannatti. Oliko hän valon velho? Oliko hän hyvä velho? Itse en oikein tiedä. Kuitenkin Liekehtivässä Pikarissa sanotaan jotenkin näin, että Aurorien alettiin sallia käyttää anteeksiantamattomia kirouksia Voldemortin kannattajiin. Siis alettiin. Eli se ei ollut ollut normikäytäntö. Eikä se ole kirjasarjankaan aikana ollut (jos ei oteta huomioon esimerkiksi Harryn käyttämiä anteeksiantamattomia. Se muuten tukee tuota mitä sanoit:
Lainaus
Vaikka he kannattavat pimeää magiaa se ei tarkoita, että he olisivat pahoja.
Vai oliko Harry paha kun käytti niitä? Minusta ei, koska päämäärät noudattivat monia eettisiä periaatteita, pahan kukistamista jne. Kuitenkin uskon että Dumbledore ei olisi vastaavassa, eikä missään tilanteessa käyttänyt noita. Oliko hän näin ollen parempi (enemmän hyvä) velho kuin Harry? Tämä koko keskustelu pyörii tämän ympärillä). Ankeuttajat. No, D oli kokoajan niitä vastaan. Moni muu taas ei, he siis käyttivät pimeää magiaa itsensä turvaamiseen (mielestäni ankeuttajat voisi luokitella sellaiseksi). Tältä osin olet oikeassa, mortti. Mutta palaan vielä tuohon että Dumbledore ei kannattanut niitä. Minusta hän oli ainakin oikea valon velho. Dumbledore oli varmaan yksi harvoista sarjan henkilöistä joka vastusti kokonaan minkäänlaisen pahan magian käyttämistä.

Lainaus
Pimeyden voimat eivät välttämättä edes ole pahoja

Olen eri mieltä, sillä eikös pahat taiat ole saaneet nimityksen 'pimeä' taika juuri siksi, koska ovat pahoja, tarkoitusperältään ja itse tekoina, Pimeällähän on kautta aikojen kuvastettu pahaa.

Lainaus
Ja valon velhot pelkäävät sitä. He ovat itse liian pelokkaita hyödyntämään pimeyden voimia ja siksi väittävät niitä pahoiksi.

Ja miksiköhän pelkäävät? Ainoa mahdollisuus on se että pimeän voimat ovat pahoja. Miksi muuten joku pelkäisi vaan jotain random taikaa? Miksi sillä edes olisi nimitys 'pimeä taika', ellei siinä olisi jotain pahaa ja näin ollen pelottavaa? Valon velhot eivät käytä (ei ainakaan kuuluisi käyttää, minun mielestäni, mutta toki kaikilla on heikkouksia, kuten Harrylla se ettei hallitse tunteitaan - raivostui kun kuolonsyöjä sylkäisi McGarmivan naamalle) pimeän taikoja, koska heidän periaatteisiinsa kuuluu se, ettei pimeän voimia käytetä, vaan taistellaan niitä vastaan.

Lainaus
Ja [tuhoavat] jokaisen velhon joka niihin on koskenut siinä samassa. Onko se sitten oikein?

Ei ole, tai riippuu itseasiassa tilanteesta. Jos joku on tavallaan 'vahingossa', henkistä heikkouttaan hallita mielensä käyttänyt vaikka kidutua, niin ei minun mielestäni se ole oikein. Kun taas jos joku haluaa kiduttaa jotakuta, koska haluaa satuttaa, täysin harkiten ja tietoisena, 100% syyntakeisena, niin mielestäni hänelle on oikein rangaistus, vankeus. Mutta ei edes ankeuttajat, ja Dhän oli samaa mieltä.

Se Irvetajuttu, että Harry komennutti kuolonsyöjän/maahisia, on mieletäni täydellinen poikkeustapaus. He olivat pinteessä, josta millään ei olisi selvinnyt, ja tavoite oli tuhota Voldemort. Se olisi epäonnistunut. Mietin juuri muuten olisiko D toiminut tässä samanlailla kuin Harry. Ehkei. Varmaankin olisi pysynyt periaatteissaan, ja osannut jotain taikoja, joilla olisi selvinnyt tilanteesta.

//Jotenkin minusta tuntuu että pidät pimeyttä ihan yhtä varteenotettavana vaihtohtona kuin valoa. Että jollekin pimeyden palveleminen voi olla hyväksi. Muistutan kuitenkin että esimerkiksi Voldemort ei koskaan rakatanut palvelijoitaan, ei luottanut heihin. Hän kykeni tappamaan heidät yhtä helposti kuin kenet vain,  ja jos he olisivat halunneet erota, he olisivat kuolleet, Ja varmaan saaneet myös kidutusta. Voldemortin leiri ei ollut hyvä paikka edes kuolonsyöjälle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2009, 18:59:40 kirjoittanut Odotum »
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #169 : Marraskuu 01, 2009, 19:25:18 »
Lainaus
Vaikka he kannattavat pimeää magiaa se ei tarkoita, että he olisivat pahoja. Sitä minä yritän sanoa. Miksi pimeyden velhot mielletään pahaksi? Ja valon velhot hyviksi?

Tää keskustelu menee minusta liian pitkälle, koska puhutaan rajallisesta maailmasta, Harry Potter -maailmasta, ei oikeasta elämästä, jossa olisi mitään väliä joillain pimeän velhoilla koska sellaisia ei ole olemassa. Siispä ainoa totuus on tässä vain ja ainoastaan se mitä Harry Potter-kirjassa sanotaan/annetaan ymmärtää Harry Potter-maailman henkilöstä. Esimerkiksi Voldemortista.
Potterit ovat aika mustavalkoisia, pahat ovat erittäin pahoja ja hyvät erittäin hyviä.

Minä en pidä siitä.

Odotum/ Minun pointtini oli se, että valon velhoja voi ajatella ilmeisesti myös pimeyden velhoja, esimerkiksi tuota Kyyryä, jota sinä tyrkytät. Mutta pimeyden velho ovat aina pimeyden velhoja. He ovat aina pahoja ja se inhottaa minua.

Minua inhottaa se, että valon puoli on niin likainen ja inhottava ja silti he voittavat. Silti he ovat oikeassa, heitä ei tuomita, he saavat tehdä mitä haluavat pimeyden voimilla, koska heidät tunnetaan valon velhoina.

Ja siksi minusta Harryn olisi kuulunut kuolla.

Valon velhot pelkäävät pimeyden taikoja, koska eivät tunne niitä. He eivät hyväksy niitä, koska ne ovat heidän "moraaliensa" vastaista. Mutta kuitenkin, tiukan paikan tullen he turvautuvat niihin kuin pelastajiinsa. Mikseivät he saman tien ymmärrä, kuinka tärkeää pimeä magia on? Minusta pimeyden voimat kehittävät taikuutta eteenpäin ja voima tappaa ihminen tarpeen tullen on pelkkä lisä hyve.

Minusta tuntuu, että Dumbledore on sinulle jonkinlainen Jumala. Dumbledore, joka on täydellinen eikä tee mitään väärin. Itse asiassa Dumbledore tekee moniakin asioita väärin ja minusta vanha typerys on kaiken pahan alku ja loppu. Ilman hänen sekaantumistaan asioihin niin moni asia olisi eritavalla. Hänhän se Grindelwaldin suunnitelmat suunnitteli ja jos - tätä en tiedä varmaksi - Grindelwaldin tuhon jälkeisenä seurauksena pimeyden voimien käyttö ja harjoitus kiellettiin, se on Dumbledore joka esti velhoja harjoittamasta omaa magiaansa pidemmälle.

Lainaus
Se Irvetajuttu, että Harry komennutti kuolonsyöjän/maahisia, on mielestäni täydellinen poikkeustapaus. He olivat pinteessä, josta millään ei olisi selvinnyt, ja tavoite oli tuhota Voldemort.

Juuri näin. Muuten he ovat henkeen ja vereen vastaan pimeyden voimia, mutta tiukan tilanteen tullen juostaan raukkamaisesti pimeyden helmoihin? Jos tuokin kerran todistaa, että pimeys on voimakkaampaa kuin valo ja pystyy itse asiassa suojelemaan ihmisiä, miksi pimeyttä täytyy pitää niin pahana? Se raivostuttaa minua, koska itse olen täysin tuollaisia ajatuksia ja käytöstapoja vastaan. Mietitään rakasta Pimentoa, joka oli ministerin oikeakäsi. Hänhän on titteliltään valon velho, mutta oliko hänen käytöksensä oikeutettua?
Minusta koko valon puoli korruptoitunut ja siksi kannatan pimeyttä.

Lainaus
Jotenkin minusta tuntuu että pidät pimeyttä ihan yhtä varteenotettavana vaihtoehtona kuin valoa. Että jollekin pimeyden palveleminen voi olla hyväksi.

Juuri niin. Minusta pimeyden puoli on ihan yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin valonkin puoli. Pimeyden voimat auttavat selviytymään elämän hankalissakin tilanteissa ilman raukkamaista pakoa toiselle puolelle.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #170 : Marraskuu 01, 2009, 22:17:01 »
Potterit ovat aika mustavalkoisia, pahat ovat erittäin pahoja ja hyvät erittäin hyviä.

En sanoisi aivan näinkään. Otetaan nyt vaikka Dumbledore. Jätkä on malliesimerkki siitä, että ihmisessä on sekä hyvää että pahaa. Harryn näkökulmasta katsottuna Dumbledore näyttää aina seitsemänteen kirjaan asti täydelliseltä ja pyhimykseltä, mutta seitsemäs kirja paljastaa aivan muuta - että Dumbledorekin oli vain ihminen. Entä sitten Kalkaros? Hepusta ei voinut koskaan olla varma! Minä muutin mielipidettäni jatkuvasti. Onko Kalkaros hyvä? Onko hän paha? Miksi hän tekee niin kuin tekee? Loppujen lopuksi hän oli yhtä tärkeä Harryn onnistumiselle kuin Dumbledorekin oli. Kalkaros oli niin paljon sarjan kantava voima, etten voi käsittää tuota väitettä. Ei Harrykaan ollut erittäin hyvä missään vaiheessa. Harryn angstailut ja pelastaja-kompleksi puhuvat kovasti tästä, ja minä olin muutenkin välillä havaitsevinani jonkinlaista itseriittoisuutta hänessä.

Tämä pätee myös Ronissa ja Hermionessa. Myös heillä oli huonot hetkensä ja heikkoutensa, eivät he olleet pelkästään hyviä ja hyväntuoksuisia. Tai otetaan vaikka joku Toffee tai Rymistyir. Ei heitä sanoisi pahoiksi tai hyviksi. He ovat - siis kirjan maailmassa - ihmisiä, jotka tekevät asioita ja päätöksiä ja valintoja. He pyrkivät johonkin päämäärään ja uskovat tekevänsä oikein. Eivät edes Malfoyt olleet puhtaasti pahoja. He olivat vain kiinnostuneita omasta menestyksestään ja havittelivat sitä ympäristön asettamilla ehdoilla. Lopputaistelussa he vain säntäilivät etsimässä toisiaan, mikä sinänsä on merkki keskinäisestä välittämisestä. Matohäntä taas... se mies oli pelkuri. Malfoyiden tapaan häntä kiinnosti eniten oma nahka. Kun James ja Sirius eivät enää voineet suojella häntä pimenevässä maailmassa, hän ryhtyi etsimään vahvempaa kaveria. Tuskin hänellä oli suoranaisia murhahimoja - hän vain oli valmis tekemään mitä tahansa selvitäkseen. Kuhnusarvio on hyvin samankaltainen kuin Matohäntä. Myös hän on kiinnostunut eniten omasta nahastaan.

Toki joukkoon mahtuu sellaisia kuin Lily ja Ginny, mutta tässä voi taas vain harmitella materiaalin vähyyttä. Näkökulma on Harryn ja kun hänelle jankataan, että hänen äitinsä kuoli hänen puolestaan, niin pakostahan Harrylle muodostuu Lilysta jonkinlainen pyhimysmäinen kuva. Lukijan pitää katsoa tämän kuvan läpi ja ymmärtää, että sen takana on kuitenkin tavallinen nainen. Sitä paitsi sarja on suunnattu aika nuorelle lukijakunnalle, joten sinänsä ei minusta ole mikään ihmekään, ettei se ole mikään syvällinen kommentaari hyvyydestä ja pahuudesta. Kirjat ottavat niihin silti kantaa helppotajuisella tavalla - niin, että nuorikin lukija kykenee tekemään tulkintoja.

Useimmista kuolonsyöjistä tiedetään niin vähän, että on vaikea mennä tekemään johtopäätöksiä heidän hyvyydestään tai pahuudestaan. "Puhtaana pahana" voi pitää ehkä vain itseään Voldemortia, mutta se taas johtui hänen lukuisista hirnyrkeistään. Voldemort oli hävittänyt oman inhimillisyytensä vähiin ja oli ehkä siten jo käsitteiden hyvyys ja pahuus ulkopuolella. Silti inhimillinen pelko - kuoleman pelko - ajoi häntä eteenpäin ja sai hänet toimimaan niin kuin hän toimi. Sen pelon takia hän pilkkoi sieluaan ja tuhosi ihmisyyttään, mikä taas johti välinpitämättömyyteen, väkivaltaan ja siihen, mitä me kutsumme pahuudeksi. Monille kuolonsyöjille juuri pelko saattoi olla ajava voima, kun he ryhtyivät palvelemaan Voldemortia. Kaikilla ei ole rohkeutta asettua voimakkaampaa ja suurempaa vastaan, ja kun vaihtoehdoiksi annetaan "elä palvellaksesi minua tai kuole", niin vähänkin heikompi ja pelokkaampi antaa helposti periksi. Loppujen lopuksi henkikulta on suurelle osalle ihmisistä se rakkain asia maailmassa ja sen säilyttämiseksi ihmiset tekevät kamaliakin asioita. Ja kun kuolonsyöjät oleskelivat inhimillisyytensä menettäneen Voldemortin seurassa, heistä ehkä tuli enemmän hänen kaltaisiaan. Ehkä he halusivat parantaa asemiaan tulevassa puhdasveristen hallitsemassa ihannemaailmassa ja tekivät siksi niin kuin Voldemort käski. Ehkä he todella vilpittömästi uskoivat, että Voldemort on hyvällä asialla.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Shieldmaiden

• Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #171 : Marraskuu 01, 2009, 22:43:57 »
Rainmaker, erittäin hyvin sanottu. Komppaan täysin kirjoitustasi paitsi ehkä siltä osin, että Potterit olisi erityisesti suunnattu nuorelle lukijakunnalle. Aluksi näin ehkä olikin, parin ensimmäisen kirjan kohdalla, mutta myöhemmin Rowling on muistaakseni itsekin sanonut, ettei ole kirjoittanut kirjoja erityisesti juuri tietyn ikäisille ihmisille.

Mun mielestä Potterit on aika paljon vähemmän mustavalkoisia kuin monen (nuoremman?) lukijan ajatusmaailma tuntuu olevan. :)
- Rubeus Hagrid -

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #172 : Marraskuu 01, 2009, 22:56:58 »
Jep, toki sarja maistuu minullekin yhä edelleen, vaikka en ole enää se ala-astettaan pian päättävä tyttö, joka ihastui Potteriin ikihyviksi. Muotoilin asian kait vähän huonosti, mutta tarkoitin sanoa, että Potterit ovat sarja, jota vähän lukeva nuori voi lukea ja tavoittaa muutakin kuin vain sen, mitä on pinnalla. Vanhemmalle sarja voi tarjota kiinnostavaa tematiikkaa esim. juuri hyvyydestä ja pahuudesta, kasvamisesta tai vaikka siitä, mikä tekee meistä ihmisiä. En sano, että nämä teemat menisivät minään filosofisen tekstin tasolle, mutta ne ovat silti olemassa ja IMO ne tökkivät lukijaa tekstistä, jos niitä vain haluaa etsiä. Varmaan Potter on monille siistiä taikuutta ja upealla Tulisalamalla lentämistä, mutta minusta se ei ole pelkästään sitä.

Esmeralda

• Ankeuttaja
« Vastaus #173 : Marraskuu 07, 2009, 19:01:59 »
Lainaus
Tuota tuota... Eikös noin "ihmepelastumiset" ole vähän niinku koko Potter-saagan kantava voima? Jos Harry olis kuollut 1-vuotiaana, mitä kirjoitettavaa Rowlingilla olisi ollut? Tai jos hän olisi kuollut heti ykköskirjassa? Tai missä tahansa seitsemästä kirjasta ennen Deathly Hallowsin loppua?

Joo, siis tietenkään en tarkoittanut sitä, että Harryn olisi pitänyt kuolla 1-vuotiaana, sehän olisi ollut ihan tyhmää ^^" Ajattelin oikeastaan sitä, että Harry olisi kyllä minun mielestä voinut kuolla seiska kirjassa.

Poissa Magic girl

• Vuotislainen
  • Valar Morghulis
  • Pottermore: WhitchThorn22397
« Vastaus #174 : Elokuu 15, 2011, 01:18:02 »
Jotenkin olisi ollut kiva jos se olisi kuollut sillä minä yleisesti ottaen inhoan tällaisissa elokuvissa " ...ja he kaikki elivät onnellisina elämänsä loppuun           asti! Aamen"  Kuitenkin Voldemortin olisi pitänyt kuolla ja ehdottomasti Harry Potterin tappaa. Ja kun Harry ei kuollut olisin toivonut että hän ei olisi lyöttäytynyt Ginnyn kanssa yhteen. En jotenkaan pidä Ginnystä. En olisi halunnut Ronin kuolevan, enkä nyt Hermionenkaan mutta sekin olisi ollut juonellisesti hyvä, sillä silloin Ron olisi murtunut ja jäänyt kaipaamaan. Oikun Ginny olisi kuollut, se olisi ollut traagista, Harry voittaa Voldemortin ja jää henkiin kaikki on hyvin mutta oi voi Ginny menee ja kuolee. Silleen Harryn käsivarsille, se ois ollu niin hyvä loppu ja Harry ois masentunut jokskuks aikaa mut sit Hermione ja Ron sanois et sen on pakko päästä yli ja se on sillee jonkun ajan pääst, et unohtamaan en surua voi mutta voin oppia elämään sen kanssa, tai jotai vähän parempaa, mut mitäpäs nyt vaan heitin äkkii.

No loppu sitten miten loppus, mut tais jäädä vähän laimeeks...
"Push me and I'll push back
I'm done asking, I demand"

Poissa Snive

• Mini-Snapu
  • Vuotislainen
  • Se Kalkaros
  • Pottermore: HazelShadow43
« Vastaus #175 : Elokuu 29, 2011, 18:08:55 »
Jonkun tuosta triosta ois kyl pitäny kuolla. Todistamaan, että kaikki ei aina pääty silleen, että paha kuolee ja päähenkilöt jää henkiin. Kalkaroksen kuoleman ois voinu kyl vaihtaa Hermionen kuolemaan ihan surutta. Mutta ehkä tuosta kolmikosta juuri Harry oiskin saanut jäädä henkiin. The boy who lived... Tragiikkaa enemmän.
Snape, Snape, Severus Snape.

Poissa Hiekkalaatikko

• pelle (suom. lapio)
  • Vuotislainen
« Vastaus #176 : Elokuu 29, 2011, 18:42:33 »
Koko kirja on sujunut todella hyvin Harryn näkökulmasta ja tuntuisi oudolta, että jos Harry kuolisi niin loppuisiko kirja sitten siihen?

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #177 : Syyskuu 02, 2011, 16:01:42 »
Kyllä. Tänään tuli ensimmäistä kertaa elämässä sellainen tunne, että hänen todella olisi pitänyt kuolla. Se olisi ollut ainoa järkevä loppu, sillä hänen elämänsä on kulunut tähän taisteluun pahaa vastaan. Hänellä ei ole juuri mitään jäljellä. Monet kuolivat ja hän tappoi Pimeyden lordin. Mitä tulevaisuudella olisi enää hänelle antaa? Sarja olisi ollut täydellinen tällä lopetuksella. Viimeinen päämäärä ja kohtalon täyttymys. Nyt tuntuu todella hämmentävältä miettiä miksi Rowling ei pystynyt näin tekemään?

Poissa Phoéx

• Weasley
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed.
  • Pottermore: KnightJinx51
« Vastaus #178 : Syyskuu 07, 2011, 11:53:41 »
Tietysti sen kuolema ois tuonu erilaisen tunnelman tälle.
Mut mun mielestä oli hyvä, et se jäi henkiin sillä, muuten ois tuntunu et ne epäonnistunu eikä se ois tavallaan loppunu jos Voldemort ois jääny rällään maailmaan.
Ja oon miettiny et miten Rowling ois sen kirjottanu. Koska kaikki kirjat on kirjoitettu Harryn näkökulmasta olisiko hän yhtäkkiä kirjoittanut vain: "Vihreä valo välähti, eikä Harry enää koskaan tuntenut mitään"? Tai vastaavaa.
Mun mielestä sarja ois jääny sillon kesken.

Ja kaikkein hienointa mun mielestä on se, että Rowling kuitenkin laittoi Harryn kuolemaan osittain :) Hetken aikaa me kaikki lukijat luultiin, että se kuolee ;)
"Better that I devote myself to study the other great mystery of the universe: Women."
-Emmett "Doc" Brown

Poissa The Memory Ball

• Vuotislainen
« Vastaus #179 : Syyskuu 09, 2011, 15:14:10 »
Miust oli hyvä ettei Harry kuollu. Jos ois nii ei olis enää kivaa lukee aikasempia kirjoja ku tietäs et Harry lopus kuolee. Vuos sitte lempihahmoni ei todellakaan ollu Harry vaan Ron, mut nyt (en kyl thierä mist tämäkin johtuu) lempihahmo on absolut Harry:) Oli hyvä et Harry jäi henkii ku se on aina välttäny kuoleman ja ollu elämistahtone. Jos se ois kuollu nii loppu ois ollu aika laimee:/ ´´Joo, Harry kuoli ja Volde pani ranttaliks. Loppu´´
"Aah, niinpä tietysti", Ron sanoi ja läimäytti otsaansa. "Unohdin, että jahdataan Voldemortia kirjastoautolla."                                                                                 - Ron, Kuoleman varjelukset

Poissa Ledi

• Suklaanarkomaani <3
  • Vuotislainen
  • Jos kaksimielisyys pidentää ikää, elän ikuisesti!
  • Pottermore: BloodNight20814
« Vastaus #180 : Lokakuu 02, 2011, 23:25:33 »
Miksi Rowling pisti kaikki parhaat hahmonsa kuolemaan? Sirre, Severus, Bellatrix, Volde, Remppa, Tonks... Olis vaan tappanu Harryn ja jättäny noi edellämainitut henkiin... Juu, en pidä Harrysta. Niinkuin moni muukin on täällä sanonut, että loppu oli liian onnellinen. Se oli. Vaikka Row olisikin jättänyt Harryn eloon, olisi hän silti voinut jonkun pääkolmikosta tai Ginnyn tapattaa. Jos Rowling olisi tapattanut Harryn Voldella ja joku muu olisi tappanut Volden, olisi ollut niin hyvä. Jos ajatellaan realistisesti (fantasiasarjassa, öhöm... -.-'), niin kuinka 17-vuotias pojankoltiainen voi tappaa aikansa voimakkaimman pimeyden velhon? Onko pikkusen paksua. Vaikka sillä 17-vuotiaalla oliskin takanaan kuuden vuoden taikakoulutus ja äidin suoman rakkauden tuoma suoja, pystyisikö se siltikään tappaa täysi-ikäistä, täysissä voimissaan olevaa velhoa, jolla ei ollut mitään pelättävää ja lisäksi tuplasti enemmän ikää ja kokemustakin, opiskelua, ylivoimainen armeija ja maailman voimakkain sauva? Aika paksua, jos saan sanoa.

Ja lopusta vielä sen verran, että eikös Harryn olisi kuulunut joutua Azkabaniin, kun hän käytti komennus- ja kidutuskirouksia? Ja silti hänestä tuli aurori (jos oikein muistan... Luin KV viimeksi vuosi sitten), vaikka tämä ei suorittanut edes S.U.P.E.R.:eita... Hmm... Joo, mutta vihaan Harrya (ja Ginnyä, Ronia ja moonia muita... :)) ja olen todella puoluellinen, mutta älkääpäs siitä välittäkö... =)
Jos haluaa päästä sateenkaaren juurelle, on ensin kestettävä sadetta.

Poissa aivokas

• Vuotislainen
    • Toisesta maailmasta
  • Pottermore: SunRain28775
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #181 : Lokakuu 03, 2011, 15:57:11 »
Ei minusta. Kuten täällä jotkut sanoivatkin, koko kirja on kirjoitettu Harryn näkökulmasta. On ehkä hieman hankalaa kirjoittaa kertojan kuolema. Kuitenkin Ginny olisi voinut ihan hyvin kupsahtaakin, niinhän Harryn kaikki muutkin läheisimmät ihmiset (Ronia ja Hermionea lukuunottamatta) tekivät. Harry olisi masentunut, mutta lopulta päässyt asiasta yli, kuten kaikkien muidenkin kuolemasta ja jatkanut elämäänsä jonkun muun kanssa. Harry&Ginny-paritus on liian samanlainen kuin James&Lily. Toisaalta ihan hieno idea, mutta toisinaan se häiritsee, vaikka en Ginnya vihaakaan (hän on itseasiassa yksi suosikkihahmoistani)

Mutta joo. Itse olen kyllä ihan tyytyväinen kirjan lopetukseen, vaikka se liian onnellinen joidenkin mielestä onkin. Ehkä vielä parempi lopetuksesta olisi tullut, jos se olisi kirjoitettu jo lähitulevaisuuteen, eikä 19 vuoden päähän. Ehkä vuoden-kahden päähän Voldemortin kuolemasta...? Elokuvaversio jätti traumat.
Take one step closer to the borderline
Where night and day unite
This mortal coil I've gone and left behind
On holy soil

Poissa Ninzai

• Vuotislainen
  • Rohkelikko
« Vastaus #182 : Lokakuu 08, 2011, 12:16:57 »
Ei Harryn olisi pitänyt kuolla,se olisi ollut järkytys minulle,vaikka se olisikin ollu aikamoinen juonen käännös.Minusta se on hyvä että se meni noin miten meni, vaikka on ikävää että siellä niin moni Harry läheinen kuoli...Mutta juu ei Harry olisi saanut kuolla.Minusta se on hyvä näin hänellä on perhe ja  vaimo ja kavereita ja hyvä työ : )

Poissa Evannaque

• Vuotislainen
« Vastaus #183 : Lokakuu 09, 2011, 12:02:47 »
Mulle olis jääny kauhee tunne, jos se olis kuollu. Se avada kedavra-> hirnykki hajoo ja King's Cross Dumledoren kanssa oli kuitenkin hieman outo... Mutta toisaalta jäi myös sellanen tunne, että kun Voldemort kuoli, niin kaikki ongelmat oli ratkaistu. Velhohistorian suurin velho oli kukistettu, mikässiinä enää sitten? Joten itseasiassa olisin toivonu, ettei Voldemort olis kuollu :---)