Kirjoittaja Aihe: Piirteletkö mangaa/manhwaa?  (Luettu 7652 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
Vs: Piirteletkö mangaa/manhwaa?
« Vastaus #25 : Marraskuu 19, 2007, 16:10:40 »
Edelliselle: kummatkin kuvat näyttivät aika paljon manhwalta. Mutta itse varmaan veikkaan, että ensimmäinen oli manhwaa ja toka manga. Mutta oletko tarkistanut muuten, että ne ihan varmasti ovat manga ja manhwa piirrokset?

Chibin ainakin helposti erottaa :D

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #26 : Marraskuu 24, 2007, 22:48:24 »
Oikein meni eka kuva on manhwasta nimeltä Demon diary ja toinen kuva mangasta nimeltä Alichino!
Ja kyllähän minä koitin tarkistaa niiden olevan oikein. Tai no Demon diaryn tiesinkin olevan manhwaa, mutta Alchinosta en ollut varma, mutta ei missään lukenut että se olisi ollut manhwaa joten pysyin siinä uskossa, että se olisi mangaa... Saa toki korjata jos olen sittenkin väärässä! x)
Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire

Tunnelimyyrä

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2007, 18:02:00 »
En ole mikään loistopiirtäjä, mutta tykkään piirtää tiettyjä kohtia kuvista manga-tyylillä, esim. silmiä ja muita kasvonpiirteitä. Pakko myöntää, mutta en osaa piirtää järjellisen näköistä ihmistä, useimmiten ihmisen kasvot päätyvät jollekkin öhkömönkiäiselle tai vastaavalle. Piirrän lähinnä fantasiaa, homomönkiäisiä yms. sekavaa..
 En ole juuri lukenut mitään piirto-oppaita, mutta en niitä ole tarvinnutkaan, meni viime kesänä hermot kun oppaassa sanottiin toista ja se tuntui oudolle. Jonkimoinen omalaatuinen tyyli taitaa minulla olla.. Vaihteeksi hyvin selkeää selostusta..

faquarle

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Joulukuu 20, 2007, 16:08:21 »
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, ettei ei-japanilainen henkilö voi piirtää mangaa. Mangalla tarkoitetaan nimenomaan japanilaista sarjakuvaa, joten miten juuri vaikkapa suomalainen sitä voisi piirtää? Tsekkasin homman vielä Wikipediastakin, joka sanoo seuraavaa:

Lainaus
Toisinaan manga-termiä näkee käytettävän myös amerikkalaisesta tai eurooppalaisesta sarjakuvasta, jonka piirrosasu jäljittelee japanilaisia esikuvia. Asiantuntijat suosittelevat tällaisissa tapauksissa mieluummin termiä pseudomanga. Pseudomanga-nimitystä käytetään mangasta, joka ei ole japanilaisen tekemää.

Anifia

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Joulukuu 21, 2007, 15:53:17 »
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että manga tarkoittaa sarjakuvaa. Sarjakuvaa voi kuka tahansa piirtää, mutta muut kuin japanilaiset eivät kutsu töitään mangaksi, koska emme puhu japania. Mangatyylisesti voi piirtää, mutta yhtälailla jokainen voi piirtää mangaa. Mangakaan ei ole jaettu yhteen tiettyyn tyyliin, vaan aiheeseen perehtynyt löytää sieltä useampia tyylejä, kuten länsimaisessakin vastineessa on.

Itse piirrän, kun piirrän, japanilaisvaikutteisesti.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2007, 01:32:56 kirjoittanut Anifia »

Poissa Yöfani

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #30 : Tammikuu 01, 2008, 14:31:34 »
Itse olen hurahtanut mangan piirtämiseen kesällä ja siitä asti olen aikas usein piirrellyt mangaa, suuremmaksi osaksi ihmisiä. Lähes aina piirrän vain yksittäisiä ihmisiä, tavallisimmin naisia/tyttöjä. Piirtelen niin normaaleja nuoria, kuin satumetsän keijujakin. Jonkin verran piirrän myös fantasiaa, mutta se on kyllä vähän jäänyt. Taustojen piirtäminenkään ei ole minun juttuni, ja väritys jää usein kesken. Kun piirrän mangaa, siitä tekee mangahtavan ennekaikkea kasvot ja hiukset. Mangaa piirtäessäni minun pitäisi todellakin hatjoitella vielä sitä vartalon piirtämistä.

En omista mitään manganpiirtämis-opusta, mutta haluaisin kyllä sellaisen, sen verran huono mangan piirtämisessä vielä olen. Olen kirjastossa kerran yhden nähnyt, mutta en kuitenkaan sitä sitten silloin lainannut, enkä sitä ole siellä sen koommin nähnyt.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2008, 15:17:48 kirjoittanut Yöfani »

Kukkelikuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Tammikuu 01, 2008, 16:53:15 »
Piirtelenhän minä. Aloitin piirtelemällä W.I.T.C.H.-hahmoja (vaikka eihän se mangaa olekkaan). Muodostin oman tyylini. Se on tavallaan mangan ja manhwan sekoitus. Ja chobejä minä vihaan. Niitä on kauhean vaikea piirtää.

Otanpa nyt kantaa tuohon erääseen. Minusta on ainakin helpompi piirtää naisia. En tiedä mistä johtuu. Ja eläimiä piirrän, toki. Ainakin koiria, koska katson kahta animea, Ginga Nagareboshi Giniä (Hopeanuoli) ja Ginga Densetsu Weediä. Ei liity aiheeseen, mutta...

Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että mangaksi luokitellaan sarjakuvaa, jota luetaan oikealta vasemmalle? Ja onhan mangalla niin sanottu "tyyli" josta sen erottaa. The Dreaming esimerkiksi on aivan erilaista.

Kukkelikuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Tammikuu 09, 2008, 11:56:51 »
Kukkelikuu: Manga-pokkarin avaat vasemmalta puolelta, eli niin kuin tavataan sanoa "väärältä puolelta" kirjaa. Se taas johtuu vain ja ainoastaan siitä, että japanissa luetaan niin kirjoja/sarjakuvia.

Joo, tiedän ^^' Yritän vain kauheasti keksiä kaikenlaisia tekosyitä ettei tarvitsisi ruveta selittämään, miten mangan piirrosyyli eroaa ns. normipiirtämisestä, kun jotkut ystäväni eivät tajua mikä siinä mangassa nyt on niin erilaista... Heille on kauhean työlästä alkaa selittämään kaikkea, kun eivät muutenkaan tajua mikä minua siinä piirtämisessä niin kauheasti kiehtoo.

Em-Em

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Helmikuu 24, 2008, 15:47:06 »
En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä "Minä piirrän mangaa" -touhotusta. Minä itse en osaa määritellä tätä mangatyyliä, mutta näkeehän sen toki kuvista, mitä on tullut luettua. Ainakin useimpien mangojen ja manhwojen kotimaat näkee päältä. Mangahan tarkoittaa sutaistua kuvaa tai vastaavaa, se taitaa siis houkutella piirtäjiä helppoudella noin suosion lisäksi. Mangapiirtämisessä kun on yleensä tietty kaava asioiden piirtämiseen, silmät naisilla näin ja miehillä näin, kädet näin ja jalat näin. Tämä asettaa "mangatyylin" piirtäjän päähän rajat luovuudelle ja asettaa kuvat omiin muotteihinsa, joita muuntelemalla hieman saadaan liukuhihnalta rajaton määrä eri muunnoksia.

Oppailla varmasti useimmat ovat oman "mangakauransa" aloittaneet. Kirjasto on aivan oivallinen paikka, lainatkaa aivan kaikenlaisia piirtämistä koskevia oppaita ja ostakaa vasta tarpeellisimmat. Kokeilkaa erilaisia oppaita aina jonkin välineen käytöstä kertovista oppaista esimerkiksi muotokuvien tekemisestä kertoviin opuksiin. Mangaoppaina itseään mainostavat kirjaset neuvovat usein vaihe vaiheelta tikku-ukosta valmiiksi hahmoksi piirtämistä. Niiden avulla piirtämiseen tulee rutiinia luonnostelemisesta eteenpäin. Sitten on helppo jättää vaiheita välistä ja muunnella tyyliä omakseen. Katy Coopesta kannattaa pysyä kaukana, mikäli toivoo saavansa edes jonkinlaiset valmiudet tasokkaaseen piirtämiseen. Draw Your Own Manga kertoo välineistä ja sarjakuvan tekemisestä oikean mangakan näkökulmasta. Sen lisäksi suosittelen Betty Edwardsin Luovan piirtämisen opasta, joka keskittyy lähinnä mallista piirtämiseen, mutta helpottaa elämää esimerkiksi anatomian piirtämisen saralta. Ja esimerkiksi lehdistä leikatut mallikuvat voi arkistoida, niistä on todella paljon apua esimerkiksi asennoissa ja vaatetuksessa. Ja google auttaa muutoin.

Tietysti kaikki mikä saa ihmiset kiinnostumaan piirtämisestä, on hyväksi. Minä innostuin muiden sarjakuvien kautta myös mangasta ja aloin piirtää entistä enemmän aluksi eri mangakoiden tyylillä. Sitten aloin hivuttautua kauemmas tästä tyylistä ja löytänyt sen, joka sopii minulle. Kannattaa pitää silmät auki vaikutteille kaikkialta taiteesta ja sarjakuvamaailmasta. Edes oppaiden ja sarjakuvien lukeminen ei korvaa harjoitusta. Mitä enemmän piirtää, sitä nopeammin kehittyy havainnoimisessa ja tekniikassa. Toivottavasti ei tullut liikaa saarnaamista, halusin vain, että neuvoista on hyötyä edes jollekulle.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #34 : Elokuu 26, 2008, 18:53:59 »
Omistan Piirrä mangaa!-sarjan kirjoja kaksi, toinen kertoo Chibeistä ja Furreista (furrysta siis:D en osaa kirjottaa prkl) ja toinen taas Goottihahmojen piirtämisestä. Molemmat ovat olleet hyödyllisiä, mutta yleensä piirrän ilman niiden avustusta (eli en kyylää jokaisen viivan paikkaa kirjasta) vaan piirrän muistista.
 Piirrän mangatyylillä ja -hahmoja, mutta en manga-sarjakuvaa. Piirrän tyylillä siksi, että se on samanaikaan melko realistista ja hyvännäköistä. En voi sanoa että se on helppoa, sillä olen piirtänyt tyylillä kauan, ja siksi en enää muista miten vaikeaa se oli aluksi.

Vielä kirjoista. Suosittelen tuota goottihahmo-kirjaa, sillä siitä saa ns. pimeitä ja muitakin hyviä ilmeitä, ja muutenkin kaikkea näppärää pimeyden hahmoista ja pahiksista tykkääville.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Cheo

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Kesäkuu 05, 2009, 14:31:44 »
Mitä ihmettä on manhwa? :o

Kyllä minäkin jonkinlaista mangaa piirtelen, vähän sellaista realistisen ja antirealistisen välillä yleensä pujoittelen, mieleni mukaan. Minun mielestäni poikia on paljon helpompi piirtää, ja vihkoistani löytyy niitä melkeinpä poikkeuksetta. Tytöistäni tulee sitten hirveän poikamaisia ja miehekkäitä :D Tyttöihin minun täytyy todellakin panostaa enemmän.

VARJOSTAN! Se luo syvyyttä.
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
  • Pohjanlahden merenneito <3
« Vastaus #36 : Kesäkuu 20, 2009, 03:01:27 »
Vuoden ja kolmen kuukauden jälkeen  minusta on tullut paljon parempi piirtäjä :D omistan oppaat gootti- taikatyttö- ja  bishojohahmojen  saralta. Olen kehittynyt, ja tyttöjä osaan piirtää ihan hyvin. Pojista taas tulee tyttömäisiä, tiimalasivartaloisia ja isosilmäisiä.

Jäljittelen usein Pink Hanamorin tyyliä, silä hänen  shojosilmänsä ovat ihanat<3 mitä poikien silmiin  tulee -niitä saisi harjoitella.Eräs syy miksi en opi  piirtämään poikien  silmiäon  se että  ainut poikahahmo jota piirrän on Rock Lee (http://astromono.files.wordpress.com/2007/01/rock-lee.jpg ) Narutosta.Sen silmät on kuin tennispallot(vähän kuin Dobbylla).
Olenko minä olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko mikään olemassa?
Pitchy pitchy Live start! Love shower pitch!
Blogini simpukan.kuoressa.blogspot.com

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
« Vastaus #37 : Marraskuu 18, 2009, 10:56:37 »
Olen piirrellyt mangatyylillä muistaakseni 10-vuotiaasta lähtien. Tuolloin se ei vielä ollut muodissa (agh, inhoan sanoakaan noin) eikä kukaan pahemmin välittänyt. Muutama vuosi myöhemmin alkoi sitten tulla näitä "piirrä jotain muuta kuin mangaa" ja "kaikki piirtää nykyään mangaa" -huomautuksia, ja ne ärsyttivät toden teolla. Minusta on periaatteessa aivan sama millä tyylillä kukin tykkää piirtää, ja sinällään on aika ahdaskatseista luukuttaa kaikkien piirtäjien työt jonkin yhden ja saman kategorian alle. Oma kädenjälki kun yleensä näkyy mallityylistä huolimatta, jos on taitoja ja piirtää kehittyäkseen.

Tästä mielipiteestä huolimatta minulla on viime kuukausina alkanut tulla todella mitta täyteen tuon mangatyylin kanssa. Sitä vaan yksinkertaisesti tulee joka tuutista. Mikäli nuo tyypit 5 vuotta sitten, jotka väittivät että "kaikki" piirtävät mangatyylillä, olisivat tienneet tilanteen tänään, olisivat todennäköisesti pitäneet pienempää suuta. Jossain vaiheessa alkoi tuntua, että olen tainnut jo saavuttaa sen tason minkä halusin ja taitojen karttuminen tyssäsi kuin seinään. Aloin etsiä sitten inspiraatiota muualta, mutta se osoittautui aika hankalaksi. En ole pitkiin aikoihin nähnyt juuri ketään taitavaa piirtäjää joka ei piirtäisi mangatyylillä. Ja nuoremmat piirtävät lähes poikkeuksetta mangatyylillä. Tämä on ollut todella ahdistavaa. Ja minua parempien ei-mangatyyliä-käyttävien piirtäjien löytämisen puutteessa olen sitten päätynyt (surprise, surprise) lähemmäs realismia.

Minulle ei ole varmaan ikinä ennen käynyt näin. Siis kyllästymistä johonkin asiaan josta pidän siksi, että sitä vaan on ympärillä niin paljon että valuu jo yli. Vaikka minulla käsittääkseni olikin omannäköiseni jälki sekä piirtämisen että värittämisen suhteen, mutta se ei kuitenkaan riittänyt pitämään ahdistusta poissa. Ja se paheni vaan kun olisin halunnut löytää malleikseni jotain muita kuin mangakuvia, mutta löysin vain mangakuvia. Aion päästä siitä eroon. Kokonaan, osittain, en tiedä. Ainakin sen verran ettei se ole enää mangatyyliksi tunnistettavissa.
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #38 : Tammikuu 24, 2010, 20:24:20 »
Kyllähän sitä tulee piirreltyä. Piirrän aika paljon mallista, mutta myös omia kuvia tulee raapusteltua. (esimerkiksi koulukirjojen ja vihkojen sivuille :D) En ole kovin hyvä piirtäjä, johtuu geeneistä ja välillä palaa käämit, kun kuvista ei tule sellaisia, kun mä haluaisin.

Meillä on kaverin kanssa yhteinen manganpiirto-opaskirja. (Christopher Hartin Chibit ja furryt) Maksettiin puoliks ja pidetään sitä vuorotellen. Chistopher Hartin kirjoissa on superhyvät ohjeet piirtämiseen. Kavereilta olen joskus lainaillut muita kyseisen "kirjailijan" oppaita ja suosittelen kaikille.

Mutta mikä on manhwa? :O
I can see you

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #39 : Tammikuu 30, 2010, 11:49:09 »
Mutta mikä on manhwa? :O
Korealaista sarjakuvaa.

---

Itse piirtelen harvoin (Koska en osaa) joitain hahmoja kirjastani. Lähinnä keskityn vaatteisiin, hiuksiin yms. koska ihmisanatomia saattaa joskus vähän tökkiä. Jalkoja en ole ikinä osannut piirtää. :/
Silloin kun itsekin olin mukana "JAPANIJAPANIKAIKKIJAPANI" villityksessä pari vuotta niin tuli piirreltyä enemmän ja luultua, että tosiaan piirtää mangaa eikä jäljittele vain.
Eli piirtelen kyllä, mutta se johtuu vain siitä, että en osaa enää piirtää millään muulla kuin mangassa nähdyllä tyylillä... :P
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #40 : Tammikuu 30, 2010, 13:20:53 »
Itse piirtelen harvoin (Koska en osaa)

Minä en piirtele ollenkaan. Minullakin mangan/mahwan piirtämättömyyteen osasyynä on juuri tuo, etten osaa piirtää mitään tikku-ukkoa kummempaa: näen sieluni silmin, kuinka yrittäessäni piirtää mangaa/mahwaa kaikki töherrykset lentävät roskakoriin. Toisena merkittävänä tekijänä on se, etten niin perusta näistä tyyleistä. Japani-villityksen tuoman aallonkaan mukana en siis hurahtanut tällaisiin.

Olen kuitenkin jonkin verran nähnyt mm. tuttujeni piirtämiä manga-piirroksia. Hienoimmat niistä ovat olleet tosi upeannäköisiä, oikein kateeksi käy heidän piirrustustaitonsa.

Kaiken kaikkiaan tämä asia ei kuitenkaan ole minua varten :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #41 : Tammikuu 30, 2010, 21:40:51 »
Freya, lukiessasi viestiä ei voinut muuta kuin henkäistä helpotuksesta, että asun peräkorven tuppukylässä, jossa ei ole pienintäkään vaaraa saada yliannostusta idioottimaista "piirrä jotain muuta kuin mangaa" ja "kaikki piirtää nykyään mangaa" -kommenteista. Heck, täällä taitaa olla kolme muuta ihmistä, jotka ovat asiasta kiinnostuneita (enkä tietenkään edes tunne heitä hyvin...) ja kourallinen jotka kunnolla tajuavat mitä manga on.  

Eli, kyllä vain tyylini on aika mangahtavaa. Tosin viimeksi kuluneen vuoden aikana olen ottanut tyyliin hieman etäisyyttää ja alkanut kunnolla etsimään sitä omaa kädenjälkeä. Tyylini on siis tällä hetkellä tosi vaihteleva ja hyppelehdinkin realistisen, mangan ja välimaaston välillä riippuen päivästä, fiiliksestä ja tarkoitusperästä. Itselläni on muutama opas (vuosia vanhoja paitsi "Piirrä goottia" jonka sain lahjaksi), mutta en ole niitä pitkään aikaan edes selaillut. Tosin Draw your own manga; beyond the basics sisältää herkulliset aukeamat käsien ja jalkaterien asennoista.

Ja jälleen (erityisesti) Freyalle; Googletapa huviksesi A. Mucha ja tutki hänen töitään. Aivan uskomattoman upea tyyli. Tullut kuuluisaksi ensimmäisenä mainospiirtäjänä. Ensimmäisen kerran tutustuin häneen Barcelonan lomallani viime syksynä kun kävimme hänen näyttelyssään. Ei voi muuta sanoa kuin, että kuolqa valui niitä katsoessa. Mielenkiintoinen tapa piirtää realistisia ihmisiä niiden kuitenkaan olematta täysin realistisia. Ja sitten ne täysin realistiset kuvat olisivat käyneet valehtelematta valokuvista... <3
Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire