Kirjoittaja Aihe: Miksi kuuntelette musiikkia?  (Luettu 7902 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Guilty

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Fear would be justified.
Vs: Miksi kuuntelette musiikkia?
« Vastaus #25 : Tammikuu 05, 2008, 20:17:36 »
Itseasiassa kuuntelen musiikkia koska siitä tulen hyvälle tuulelle. Siitä on tullut myös tapa, tai oikeastaan pakkomielle. Olen kovin addiktoitunut musiikkiin tai enemmänkin musiikin kuunteluun.
Olen soittanut pianoa muutaman vuoden (siihen asti kunnes ei enää kiinnostanut) ja kotoa löytyy kitara ja rummut joita joskus harvoin koitan soittaa.
Koko perhe on jollain tavalla kiinni musiikissa joten sitä kuulee väistämättä. Isällä on joku outo bändi, siskoni on yliinnostunut rumpujen soitosta ja opettelee kitaran soittoa ja äiti tykkää kovasti laulamisesta.
Kuuntelen musiikkia omassa huoneessani mankalla tai mp3lla. Autossa radio on aina päällä. Kun olen yksin vaikka lenkillä, kaupungilla tai bussissa kuuntelen musiikkia mp3lla.
Bändejä löytää yllättävän helposti. Esimerkiksi radiossa soi bändejä yleensä hyvin monipuolisesti. Sieltä sitten nappaa jonkin hyvältä kuulostavan ja kuuntelee enemmän heidän musaansa. Itse tykkään jo yli 40 bändistä.
---

maWik

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Tammikuu 19, 2008, 16:19:18 »
Ilman musiikkia en pärjäisi. Se aivan niin kuin antaa "elinvoimaa" jotta jaksaisi selviytyä ongelmista. En tiedä mutta se ehkä on vain sellasta..

Poissa Briette

• Vuotislainen
« Vastaus #27 : Tammikuu 20, 2008, 18:28:58 »
Sanotaanko, että mun ensimmäinen kosketus musiikkiin tais tapahtua Spice Girlsien kautta, joskus kun olin eskarissa/ekalla luokalla? En mä enää varmasti muista. Sitten mä aloin kuunnella Tiktakkia, ja siitä siirtynyt aina raskaamapaan, josta oon sitten siirtyny taas pois päin. Kun lapsena laulo aina ilosesti niitten kamalien kierosti kirjotettujen lastenlaulujen päälle, nii silloin sen vaikutus oli varmaankin se, että "hahhah, saampa pilata toisen laulun ja mulla on hauskaa!" Nykyään mä kuuntelen musiikkia rentoutuakseni, purkaakseen paineita, suutuksissa? Ja ihan se auttaa jaksamaan ja antaa iloa elämään, jos vähän mättää ja iloisena sitä vaan on hyvä kuunnella.

Se, että miten löytää sitä mieleistään musiikkia, taitaa olla aina sattumaa. Joskus joku jotain käskee kuunnella tai muuten vaan suosittelee. Tai sitten on niitä jotka mielellään jankaa omasta lempi musiikistaan niin kauan, että on pakko käydä kuuntelemassa ja sanoa sitten että mitä tykkäsi. Mut yleensä mä törmäilen jossain joihinkin artisteihin, luen lehdestä jotain, ja sitten meen kuuntelemaan ja katon, että millasta musiikkia se sitten on.

Aina on olemassa mahdollisuus, että kyllästyy johonkin bändiin tai genreen, mutten usko, että kaikkeen mahdolliseen musiikkiin kyllästyy, koska on olemassa niin paljon erilaista musiikkia. Hetkellisesti voin kylläkin kyllästyä ihan kaikkeen, mutta  vielä en ole kovin pitkäksi aikaa kyllästynyt edes noihin lemppareihin.

Musiikissa parasta on varmaan kokonaisuus. Jos melodia ja lyriikat on onnistuneet, niin hyvä juttu. Laulajan ääni vaikuttaa kyllä melkosen paljon, että viitsii kuunnella yhtään mitää. Ihan siis kokonaisuus on mulle tärkeintä, mut sitten on niitäkin kappaleita mitä kuuntelen, vaikkei niissä olin yhtään mitään noista piirteistä :) Ja nykyään kun mun musiikki mieltymykset on laajentunu niin kovin paljon, niin sitä kuuntelee väkisinkin monipuolisesti, joojoo ihan varmaan, musiikkia.
i only show you what i want you to see

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #28 : Tammikuu 22, 2008, 15:38:02 »
"Music takes you to a place where time doesn't exist and gravity doesn't exist and fear doesn't exist", sanoi Santana joskus. Duane Allman sanoi: "Music's not supposed to be any heavy, deep intense thing. Man, music is fun! It's there to set you free!" Ali Farka Touré sanoi, että musiikin tehtävä on saada ihmisessä asuvat henget tanssimaan ja liikkumaan, että ihminen pysyisi kaikin puolin terveenä. Veikkaan, että näistä Tourén näkemys on vanhin ja perinteikkäin, ja milläs muulla kuin musiikilla se Väinämöinenkin sai asioita tapahtumaan? Se on mystillistä, suuren suurta taikuutta se. Musiikin avulla voi muunnella mielen- ja tajunnantilojaan, ajaa itsensä harhanäkyihin ja transsitiloihin, ilmaista itseään, saada muut hyville mielin (tai pahoille, jos vetää räkäpunkkista palvelutalon aulassa), saada itsensä liikkeelle jos osaa ja tykkää tanssia, eristäytyä maailmasta tarvittaessa tai toisaalta mennä maailmaan mukaankin (livetilanteissa otollisinta), oikeastaan mitä tahansa. Musiikki on mahtavan muikea asia. Se on värejä ja ääniä ja aistimuksia ja ruumiistairtaantumiskokemuksia ja maisemia ja kaikkea muuta jännää. En minä pysyisi nahoissani ilman musiikkia millään. Tosin joskus en meinaa pysyä nahoissani musiikin kanssakaan, en ainakaan afrikkalaisten muusikoiden keikoilla. Mutta onneksi siellä ei tarvitsekaan.

Synnyin kuulovammaisena tosiaan, ja ihan pienenä musiikki oli ainoita asioita, joita kunnolla kuulin. Se oli jotakin jatkuvaa, tasarytmistä, kaunista, melodista, vaihtelevaa ja jänskää, kun aisti jotakin mitä yleensä ei aistinut. Vanhempani ovat kertoneet, että saatoin joskus vauvana istua parikin tuntia hievahtamatta, jos levyjä vain soitettiin. Aina ukin käydessä kylässä raahasin hänelle haitarin, ja hänhän mielissään soitti (otaksun tämän opettaneen minulle jo varhain, mikä on musiikkia ja mikä ei) ja minä yhtä mielissäni kuuntelin. Ehken silloin erottanut jokaista riitasointua niin tarkkaan, rytmihän oli kuitenkin kohdillaan aina. Juuri rytmillinen kamahan minuun on aina uponnut, silloinkin, kun ala-asteella kuuntelin vain ja ainoastaan klassista (en tuolloin suostunut kuuntelemaan mitään muuta, paitsi kaikkea mitä isä soitti, mikä on pitänyt minut kapaloista asti bluesjuurisen musan syrjässä kiinni), suosikeitani olivat vahvapoljentoisimmat ja rytmillisimmät sävellykset. Itse asiassa edelleenkin yksi lempibiiseistäni on Camille Saint-Saënsin Dance Macabre, mikäli se soitetaan pelkällä pianolla. Laulutulkinnat jäävät aina vähän valjuiksi (tarvitaan tajuntaansa laajentanut nainen laulamaan keuhkosyöpäpotilaan äänellä ennen kuin laulu sopii siihen melodiaan) ja orkesterisovitukset syövät sävellyksen ainutlaatuista lyyristä mielipuolisuutta. Se on oikeasti demonisen kuuloinen kappale, kun joku vetää sitä pianolla oikein pieksemällä ja iskuja korostamalla. Hillittömän upea.

Juuri sopiva järjettömyys ja mielipuolisuus, maanisuus, on yksi mahtavimpia asioita musiikissa toisinaan. Sen tähden pidän 3/4- ja 6/8-tahtilajeista: niillä saa tehtyä joko jotakin äärettömän pehmeää, herkkää ja kaunista, tai sitten jotakin niin villiä ugalabugalaa, että silmämunat alkavat pyöriä tahtomattakin. Tai sitten musiikissa iskee juuri sellainen jäätävä kauneus, varsinkin monissa vanhoissa irlantilaisissa, skotlantilaisissa ja länsiafrikkalaisissa sävelmissä ja lukuisissa instrumentaaleissa. Tai joku erityinen jännite tai tunnelma tai soljuvuus tai mikä tahansa, mikä saa tempautumaan musiikkiin. Joskus ihan vain äimistys siitä, mitä ihmisäänellä saa aikaan - a cappella- ja isicathamiya-kuorot (ero on lähinnä se, että isicathamiya on zulukansan perinnelaulua ja vaatii vielä enemmän laulutaitoa ja sävellyspäätä) ovat suosiossani juurikin siksi. Flying Picketsiä en silti syytä tai toisesta oikein siedä... Tiedä miksi sitten.

Nykyäänhän musiikkia tulee kuunnelluksi myös ihan ideoiden etsimisen nimissä. On jännää, miten monenlaista musiikkia voipi tehdä, kun yhdistelee vähän kaikkea. Fuusioksikohan sitä sanotaan, mutta itse tykkään pitää oman tuotantoni sen verran simppelinä, ettei se istu fuusioskeneen (joka useimmiten menee mammuttiprogen tapaan tyhjänpäiväiseen, mitään ilmaisemattomaan pippelöintiin koreilla päällekkäisillä soitinkuvioilla). J. J. Calen tai Derek Trucksin tyyli on jotakin, mitä tavoitella. He yhdistelevät vaikka sun mitä ihan perusbluesiin, mutta tietävät aina, mitä tekevät. Ilmaisuvoima ja tunnelataus säilyvät ja homma pysyy kasassa. Ihailtavaa.

Voisi kai melkein väittää raa'asti yksinkertaistaen, että rytmi luo maisemia ja melodia ja soundit värejä. Lopulta ne sekoittuvat toisiinsa niin, että kumpikaan ei ole kumpaakaan ja kaikki on kaikkea ja musiikista tulee vain yksi sellaisenaan nieltävä kölli. Musiikki on vain liian suuri asia käsitettäväksi.
Soittaahan sitä silti voi, ja kannattaakin. Ja kuunnella ja diggailla.

On tosiaankin älyttömän hankala eritellä musiikista, mikä saa kulloinkin kuuntelemaan juuri sitä jytää. Musiikki on aina kokonaisuus, enemmän kuin osiensa summa. Jatkuvaa tapahtumaa. Mutta yhtä kaikki sen idea on saada ihmiset onnellisiksi, saada heidät tuntemaan. Ja tunteminen on onnellisuutta, todemman päälle.

//EDIT. Ja onnistuin näköjään lyömään ennätykseni asian sekavuudessa. Voe jösses.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2008, 15:45:10 kirjoittanut Lemmonleikko »
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

aigii

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Helmikuu 10, 2008, 22:42:03 »
On hämmentävää löytää joku toinen ihminen, joka ei kuuntele musiikkia, sillä ympärilläni pörrää ihmisiä,jotka eivät voisi kuvitellakaan elävänsä ilman sitä. En vain ole tottunut kuuntelemaan musiikkia. Kenties se johtuu siitä, ettei meillä koskaan kotona soitettu sitä. Miten olisinkaan voinut tottua? Jos laitan jonkun biisin soimaan, jaksan kuunnella sitä noin kaksi minuuttia ennenkuin se muuttuu "taustahälinäksi".
   Ystäväni kuunnelluttavat minulle heidän mielestään hyviä kappaleita. Saatan kommentoida biisejä parilla sanalla: tykkäsinkö vai en. Siihen musiikin kuunteluni rajoittuukin. ;P

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #30 : Maaliskuu 08, 2008, 00:16:52 »
Se vaihtelee. Useimmiten kuuntelen musiikkia siksi, että se on aivan mahtavaa viihdettä. Rentouttaa ja piristää, saa ajatukset lentämään tai vetää hiljaiseksi loistokkuudellaan.

Suurin osa musiikista on ihan vain pelkkää kivaa taustamusiikkia esim. ajattelulle, matkustamiselle tai unelmoimiselle (taustamusakaan ei kuitenkaan missään nimessä ole halveksuttavaa, sekin on tärkeää!), mutta ei kuitenkaan kaikki. Erikseen on toinen laji: sellainen terapiamusiikki, joka toimii lääkkeen tavoin. Kun sitä kuuntelee, paha olo lievittyy. Sillä tavoin voi purkaa omia patoutuneita tai ei-patoutuneitakin tunteitaan. Oma lempibändini on minulle tällainen, ja siksi se onkin niin korvaamattoman tärkeä. Se voi auttaa, jos on vaikeaa ja parantaa kolhuista.

Eniten pidänkin juuri voimakkaita tunteita herättävästä musiikista. Siihen on kaksi syytä. Toinen on juuri se edellä mainittu tunteiden purkaminen. Jos tunnen olonsa vihaiseksi, vihainen musiikki parantaa oloa ja lieventää vihaa. Jos tunnen surua, surullinen musiikki lohduttaa. Musiikin avulla voi märehtiä omassa tuskassaan oikein kunnolla, ja sillä tavalla se laimenee. Suruhan poistuu vain suremalla, eikös näin ole? Jos säveltäjä tai sanoittaja on todellakin vuodattanut tuskansa tekeleeseensä, myös kuuntelija voi sitä kuuntelemalla purkaa omaa tuskaansa. Lisäksi voi tuntea, ettei ole yksin surunsa kanssa. Kappale on kuin ystävä tai kohtalotoveri. Toinen syy taas on aivan päinvastainen: se, että omasta elämästä irrallisten tunteiden kokeminen auttaa pakenemaan todellisuudesta hetkeksi, unohtamaan omat murheensa.

Eniten kiinnitän huomiotani lyriikkoihin. Ne ovat todella tärkeitä, juuri se asia musiikissa, johon voi samaistua ja johon voi jäädä kiinni. Olen epämusikaalinen paskiainen, musiikista en paljonkaan ymmärrä, sanoituksista taas edes jotakin. Ne ovat todellista taidetta. Voin kuunnella huonolyriikkaista musiikkia, mutta se ei yleensäkään voi olla todella tärkeää ja läheistä minulle. Parhaita ovat vaikeaselkoiset ja monitulkintaiset sanat, joista voi löytää jotain omaa ja joiden tulkitsemista voisi  luonnehtia jopa aivojumpaksi. Itseasiassa vastaukseni otsikon kysymykseen voisikin olla lyhyesti: "Kuuntelen musiikkia lyriikkojen takia."

Eihän se kuitenkaan tietenkään ole niin yksinkertaista. Melodiallakin on väliä ja paljon onkin. Hyvänkuuloiset, kauniit äänet aiheuttavat mielihyvän tunteita. Siinäkin on syy kuunnella musiikkia.

Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että musiikki merkitsee minulle paljon.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2008, 00:21:45 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #31 : Maaliskuu 09, 2008, 15:53:28 »
Lainaus käyttäjältä: kirja
Kysymys on yksinkertainen: miksi kuuntelette musiikkia? Siinä on vain hyvin valittuja ääniä peräkkäin ja jotain puhumista/laulamista.
Vain? Miten niin vain? Ovatko Harry Potterit ovat "vain" hyvin valittuja sanoja peräkkäin? Ei VAIN.

Tieteelliseltä näkökulmalta musiikki löytää tiensä aivojen mielihyväkeskukseen ja aiheuttaa euforiaa. Siinäpä yksinkertainen syy kuunnella musiikkia. Silti tiede ei ole pystynyt selittämään, miksi yksi pitää klassisesta ja toinen hiphopista.

Musiikki on taidetta, ja taide on tietyssä mielessä viihdettä (vaikkei välttämättä pelkästään viihdettä). Yhdessä rytmi ja melodia muodostavat lyriikkojen ohella ehjän kokonaisuuden.

Musiikki on tunnetiloja, ihmisten ajatuksia. Säveltäjä vuodattaa sielunsa siihen, mitä soittaa ja säveltää, samoin kuin kirjailija antaa osan itsestään tekstiinsä, kuvataiteilija tauluunsa. Sama pätee lyriikoihin.
Ja siinä, missä musiikin luominen on tunteita ja ajatuksia, on sen soittaminenkin ajatuksia ja tunteita, ei vain mekaanista liikettä, jonka tarkoitus on toistaa tiettyjä ääniä. Vaikka tiedän ihmisiä, jotka teknisesti ovat hyvin taitavia soittajia, heidän musiikkinsa ei iske samalla tavalla, jos sitä ei soiteta sielulla.
Ja siinä, missä musiikin soittaminen ja luominen ovat tunteita ja ajatuksia sävelten muodossa, musiikin kuunteleminen luo tunteita ja ajatuksia. Se voi antaa taiteilijalle inspiraatiota, se voi auttaa keskittymään, se voi auttaa ajattelemaan ja tuntemaan. Musiikki voi olla ”vain” taustamusiikkia, mutta se voi olla myös keino purkaa itseään, rentoutua, rauhoittua tai kanavoida tunteita: Kun haaveilen ihastuksestani, kuuntelen hempeitä biisejä aiheeseen sopivilla sanoituksilla, puran vihani deathmetalliin ja piirrän kouluvihkoni täyteen Nightwishin kappaleiden kuvituksia.

Siksi kuuntelen musiikkia. Oivallan asioita lukiessani lyriikoita, samaistun kirjoittajaan ja elän kokemuksiani uudelleen, puran vanhaa pelkoa ja surua, musiikki toimii minulle terapiana. Kotona, kun minulla on olo ”En jaksa tehdä mitään” soitan pianoa ja rentoudun. Koulumatkalla käytän joka päivä 40 minuuttia kuunnellessani musiikkia, ihan ajankuluksi.

Tuossa nyt muutama syy.

Minnehoo

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Toukokuu 11, 2008, 14:03:29 »
Musiikki rikkoo hiljaisuuden, jossa mie ainakii tuun hulluks pitemmänpäälle.
Musiikki saatta estää kuulemast turhii ja  ylimäräsii kommenttei ja valituksii.
Jos on raivona jostaa syystä se saa rauhottumaa tai jos tuntee olosa tylsäks, musiikki auttaa keksii ideoit...
Kirjottaminen on helpompaa musiikinkaa.

Ite en pienempänä kuunnellu ku lastenlaului ja vähä vanhempana en kuunnellu oikeestaa mitää ku äiti ei ikinä suostun ostaa mitää levyi :) Mut nykyää kuuntelen musiikkii aika plajo. Kuuntelen kaikenlaist musaa laidast laitaa.

Näkymätön

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Toukokuu 12, 2008, 13:22:21 »
Olen kuunnellut musiikkia koko elämäni ajan. Rakastan musiikkia. Minusta on mukavaa kuunnella olotilaani sopivaa musiikkia - jos olen aivan fiiliksissä, on ihana kuunnella esim. THn Reden tai ACn Smile Ichiban Ii Onna. Minua se rentouttaa, auttaa selviämään elämän läpi, selvittää ajatukseni ja mukavaahan se on korvillekkin. Lisäksi musiikki auttaa oppimaan, kun kuunteleen englanninkielistä musiikkia, sanavarasto kasvaa ja oppii kuuntelemaan toisten puhetta. Ihme kyllä piirtäminenkin sujuu helpommin, samoin kuin kirjoittaminen. Minulle myös sanat ovat tärkeitä, mutta on aivan ihana kuunnella mukaansavetävää melodista musiikkia.

Dust to Dust

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Toukokuu 19, 2008, 21:54:33 »
Minä voisin sanoa että viime vuosina musiikki on noussut yhdeksi tärkeimmistä asioista elämässäni, enkä varmasti kestäisi jos en saisi kuunella musiikkia.

Joten, miksi kuuntelen musiikkia: Koska siitä tulee hyvä olo. Se auttaa purkamaan stressiä, vihaa, surua, iloa... auttaa suuntamaan sen kaiken johonkin. Rakastan laulaa musiikin päälle ja tanssia ja riehua yksinäni huoneessani, sillä musiikki saa minut lähestulkoon aina hyvällä tuulelle. Se auttaa unohtamaan murheet ja toimii myös hyvänä innoittajana ja muistojen tuojana. Esimerkiksi kun tykkään kirjoittaa vaikka jotain tarinoita, niin on tärkeää että taustalla soi mieleinen musiikki. Joskus tykkään vain luokea ja kääntää lyriikoita mielessäni ja miettiä mitä ne minulle tuovat mieleen tai merkitsevät. Ne antavat aina laululle uudenlaista syvyyttä.

Minusta jokaisella ihmisellä pitää olla elämässä sellaisia tärkeitä asioita/harrastuksia mistä nauttii. Ja minä todella rakastan kuunella musiikkia. Minua raivostuttaa ihmiset, jotka kuuntelevat musiikkia vain koska se on suosittua, eriasia jos pitää siitä... mutta en käsitä miten lempibändin voi valita pelkästään sen mukaan että kitaristi on hyvän näköinen? Minä henkilökohtaisesti olen oppinut, että sillä ei ole mitään väliä, mitä toiset ajattelevat omasta musiikkimausta. Jokainen kuunelkoon mikä tuntuu hyvältä tai olkoon kuuntelematta :D

Boogey

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Kesäkuu 10, 2008, 16:39:18 »
Kuuntelen tietenkin musiikkia. Musiikkia herättää mussa ainekin tunteita ja koska musiikkia on niin moneen lajiin, niin aina löytyy siihen mielentilaan sopivaa musiikkia, jollaisella päällä on. Jos oon surullinen tykkää kuunnella apeaa musiikkia, kun on taas iloinen niin voi kuunnella vähän menevämpää musiikkia. On myös kiva arvostella erilaista musiikkia, ja kinastella siitä mikä on oikeasti hyvää musiikkia. En voi sietää Tokio Hotellin biisejä, kun taas kamuni lovettaa niin ihan kympillä. Kamuni taas ei siedä rokimpaa musiikkimakuani, johon kuuluu artisteja Billy Talentista vaikkapa Bloodpitiin. (; Musiikkia voi siis kuunnella parantaakseen väittelytaitojaan. XD Se on oikeasti hyvää syy, näin elämää ja tulevaisuutta ajatellen. 8) Joo, ja parantaahan se kielitaitoakin, jos sanoa siis viitsii kuunnella. Ainekin mun englannin kieli on parantuntut huimasti, kun laulujen kautta oon oppinut jopa ääntämään niitä. ^^

jaina

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Kesäkuu 13, 2008, 14:06:47 »
Kuuntelen musiikkia, koska se on rentouttavaa ja pidän tanssimisesta, joten sen tahdissa voi kai tanssahdellakin *Virnuilee*.
Kuuntelen yleensäkin vain yhtä musiikinlohkoa, räppiä. Pidän räpistä, se on hauskaa ja yleensä biiseissä ilmenee paljon asiaa. Joskus saatan kuunnella hieman poppia (kuuntelen siis välillä Justin Timberlakea), mutta erittäin harvoin. Ja Paramore - sitäkin kuuntelen välillä.
Mutta räppiä eniten.

Aina kun olen koneella, soitan musiikkia. Nyt ei kylläkään mikään soi, kun en jaksa laittaa mitään soimaan. Harvinainen tilanne, sanoisinko.

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #37 : Syyskuu 17, 2008, 10:16:35 »
Luulin vastanneeni tähän topsuun jo mutta ilmeisesti muistelin väärin. :D
Elikkäs, miksi kuuntelen musiikkia. Se on vain jotain niin hienoa, musiikki on jotenkin "täynnä elämää"... miten sen nyt osais selittää. :D Musiikki ilmaisee todellakin tunteita niinkuin monet on jo sanoneet, ja musiikin avulla osaan selvitellä ajatuksiani. Se on niin taianomaista. :D
Musiikki tuo minulle hyvän olon paskoinakin päivinä, ja on mielenkiintoista miettiä biisien taustoja. Musiikki on niin mielenkiintoinen aihe itsessäänkin, että siitä voisi räpättää sivutolkulla, mutta ää. Lyhyesti sanottuna musiikki tuo hyvän olon ja ilmaisee tunteita (muiden toistoako? ei, oma mielipiteeni! :D)
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #38 : Syyskuu 17, 2008, 19:23:40 »
Musiikki todella on iso osa elämää. Tunteiden ja mielialojen kanssa musiikki auttaa (juu, minäkään en toista kenenkään muun mielipiteitä ^^ ). Jos esimerkiksi olen masentunut, niin kauniin,surullisen kappaleen kuunteleminen auttaa todella paljon. Ehkä kuulostaa jotenkin nurinkuriselta mutta kun on surullinen,ei jaksa kuunnella mitään iloista rallatusta,minä en ainakaan. Kun taas olen iloinen,laulan hyvän kappaleen tahtiin ja olo on todella hyvä,elämä tuntuu hymyilevän ja omakin suu vääntyy virneeseen. Minä en hirveästi nipota siitä,kuka kappaleen laulaa,kunhan pidän siitä. Onhan minulla niitä inhokkejakin,en nyt rupea niitä luettelemaan...Mutta vaikka en esim. juuri pidä rapista enkä kuuntele sitä,välillä joku sen tyylinen kappale on juuri se mitä haluaa kuunnella,riippuu mielialoista.
Elämä olisi kyllä aika ankeaa ilman musiikkia.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Tuomas R

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Syyskuu 17, 2008, 19:31:21 »
Musiikkia kuuntelen, koska se saa minut rentoutumaan ja nauttimaan elämästä eri tavalla kuin kaikki muu hupi. Fantasioitakin tulee... Joskus hieman hurjiakin XD
Musiikkia ilman ei olisi elämää. Musiikki on tärkeä osa elämääni, enkä olisi oma itseni, jos maailman musiikki kaikkoaisi jonnekin. Rakastan musiikkia yli kaiken... En tietenkään kaikenlaista musiikkia, sillä enempi räppi, hevi ja ooppera saavat olla muiden heiniä. Enemmänkin poppia, dancea ja Simonia<3 XD
Musiikki on siis elämän yksi osa!

Poissa Asphyxiation

• Vuotislainen
    • Insanity
« Vastaus #40 : Lokakuu 02, 2008, 13:54:10 »
Musiikki auttaa minua ajattelemaan, ja se kohottaa erilaisia mielialoja. Siksi pidän myös musiikin kuuntelusta samalla kun piirrän ja kirjotan, sillä se auttaa minua kuvailemaan enemmän tunteita ja samaistumaan hahmoihin.

Musiikin kuuntelu auttaa minua myös olemaan murehtimatta asioita, riippuen toki ihan biisistä. Koulussakin on aina pakko ennen koetta kuunnella pari kappaletta, että pystyn rentoutumaan ja ottamaan rauhallisesti.

Musiikki vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni hyvin myönteisesti, sillä en osaisi elää ilman sitä :).
Hän on piirtänyt viestin karttaan, siinä lukee: "Vie minut turvaan."

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Lokakuu 03, 2008, 12:27:53 »
Musiikki on mulle tärkeä osa päivää ja elämää. Siihen voi turvautua jos on paha olla, jokin ärsyttää tai haluaa ihastuneena kuunnella positiivisen sävyn omaavia rakkauslauluja.
Musiikkia tuleekin kuunneltua parikin tuntia päivässä:D Kaikki välimatkat, mm. kouluun, kauppaan, kaverille, lenkillä, kaupunkiin, kuluvat musiikkia kuunnellen.
I'll come back you. I promise.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #42 : Lokakuu 09, 2008, 17:40:37 »
Musiikkia kuunnellaan tietysti siksi että hiljaisuus käy pidemmän päälle tylsäksi :) Olen juuri tälläinen perinteinen nykyihminen, joka ei osaa olla hiljaisuudessa. Tai no, toki osaisin, mutta musiikin kuunteleminen vain sattuu olemaan niin loistavaa ajanvietettä. Esimerkiksi pyöräilymatka kouluun ei tunnu kestävän läheskään niin kauan kun kuuntelee musiikkia kuin jos ei kuuntelisi mitään. Siksi.

Olen myös addiktoitunut siihen tunteeseen, joka tulee, kun kuulee jonkun oikein hyvän biisin. Siihen tunteeseen että tekee vain mieli jäädä paikoilleen lojumaan ja kuunnella samaa biisiä uudestaan ja uudestaan. Rakkaus musiikkiin ja sen kuuntelemisen aiheuttamiin tunteisiin, sekin on yksi niistä syistä, joista kuuntelen musiikkia. Tavallaan siihen liittyy myös eri biisien aiheuttama tunnelma - musiikin kuunteleminen auttaa suuresti kun kirjoittaa jotain ja pitäisi päästä tietynlaiseen tunnelmaan.

Muistotkin toimivat ihan hyvänä syynä vaikka ne tavallaan ovat myös seuraus. Tiettyjä biisejä kuunnellessa tulee mieleen esimerkiksi kulunut kesä ja se, miten onnellinen silloin parhaimmillaan oli. Jos biisiin liittyvät tunteet on positiivisiä, tietysti kyseistä kappaletta tekee mieli kuunnella. Joskus on myös tavallaan ihana kuunnella biisejä, joista tulee surulliseksi tai haikealle tuulelle ja nauttia siitä tunteesta. En kyllä tajua että miksi edes mainitsin tämän, tämähän on niin itsestäänselvyys kuin vain voi olla. No, anyway :)

Niin ja joskus kuuntelen musiikkia myös siksi, että se saa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Jos katuu jotain tai angstaa esimerkiksi huonosti mennyttä koetta, tietynlainen musiikki auttaa ajattelemaan ettei sillä loppujen lopuksi ole niin hirveästi väliä.

Sillee.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

delexive

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Maaliskuu 30, 2009, 19:11:15 »
Kuuntelen musiikkia koska se on rentouttavaa ja kun sitä kuuntelee voi kun päästää irti kehostaan ja matkata läpi kappaleen. Tämä tapahtuu kyllä vain rauhallisessa musiikissa ja jos sitä kuuntelee rittävän hartaasti.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 03, 2009, 15:36:39 »
En oo ikinä miettinyt tuota, mutta hyvin mielenkiintoista.

Minä ainakin kuuntelen musiikkia vaikkka tylsyyteeni ja pahaan mieleeni. Jos koulussa vaikka koe on mennyt huonosti, niin voi rentoutua kuuntelemalla musiikkia ja unohtaa kaikki :) <3
Jos oon raivoissaan, kuuntelen aina surullisia kappaleita ja jos oon surullinen, kuuntelen nopeita kappaleita. Ja kun oon ilonen, niin kuuntelen vaan kappaleita joiden sanata osaan ulkoo, et voin laulaa :D :P

Mä en enää osaa olla kuuntelemalla musiikkia. Mun pakko kuunnella musiikkia aina koulun jälkeen ja aina kun oon ulkona nii pakko olla mp3 mukana :P Siihen jää koukkkkuuunn.. <33 :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2009, 14:50:45 kirjoittanut Huhutar »
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #45 : Joulukuu 15, 2009, 15:51:10 »
Musiikki ei ole elämäni tarkoitus, eli en kuuntele kovin paljoa musiikkia omalla vapaa-ajallani. Lähiaikoina musiikin kuunteluni on ollut laskussa: ennen kuuntelin aina musiikkia konella ollessani, nyt sekin on jäänyt vähemmälle, ja lähes ainoa musiikki joka korviini kantautuu on automatkoilla radiosta.

Mutta mutta. Se, miksi sitten joskus kuuntelen musiikkia, johtunee täysin näistä asioista: haluan saada ajatukseni muualle ja rentoutua, olen ollut liian kauan erossa musiikista ja lempparibändini soittojen puutteessa, sekä tunnelman luominen. Musiikkia kuunnellessa pyrin vaikuttamaan juuri siihen, mitä kuuntelen; huono musiikki on pahempi kuin hiljaisuus. Tästä johtuen kuuntelenkin omaa korvaa miellyttävää musiikkia.

Huvi, hyöty ja hiljaisuus eri muodoissaan ovat kolme hoota minun musiikin kuunteluuni.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #46 : Joulukuu 28, 2009, 14:10:50 »
Musiikki on minulle yksinkertaisesti inspiraation lähde. En saisi missään nimessä kirjoitettua niin hyvin kuin nyt saan, jos en kuuntelisi musiikkia. Musiikki on ollut kuuntelemisen kannalta aina lähellä minua, meillä on aina soitettu jonkinlaista musiikkia. Vaikka nykyään musiikkimakuni hieman poikkeaa muusta perheestäni, niin silti musiikki tuo meidät lähelle toisiamme kuunnellessamme esimerkiksi automatkalla radiota tai katsoessamme jotain elokuvaa yhdessä (elokuvissahan soi yleensä hienot musiikit).

Musiikki on minulle todellakin yksi tärkeä osa elämässäni, en tosin soita mitään soitinta tai laula, mutta kuuntelen musiikkia jatkuvasti. Olisi huomattavasti yksinäisempää olla koneella, jos ei samalla soisi jotain musiikkia taustalla.
Musiikki tuo minulle aina hyvän fiiliksen, ja se rentouttaa. En ole niin hermoraunio kuin voisin olla, ja pystyn tekemään useampaa asiaa samalla kertaa stressaantumatta.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

memory

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Helmikuu 08, 2010, 21:18:04 »
No minulle musiikki on ollut osa elämää jo syntymästäni asti, koska vanhemmilleni musiikki on ollut aina tärkeää ja siksi kai kuuntelen musiikkia. Pidän musiikista siksi, että se saa minut hyvälle tuulelle ja se on minusta aina omalla tavallaan hyvä ja kaunis tapa ilmaista itseään.En usko, että voisin koskaan kyllästyä musiikin kuunteluun, koska se on minulle osa joka päiväistä arkea. Yleensä löydän hyvän musiikin siten, että kuulen sitä radiosta tai joku tuttuni suosittelee sitä minulle.

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #48 : Helmikuu 13, 2010, 13:04:12 »
Aloin varsinaisesti kuunnella musiikkia siinä kutosluokan loppupuolella. Aiemmin ei liiemmin kiinnostanu. Mutta sitte löysin metallimusiikin ja tajusin että hei, eihän tämä musaharrastus olekkaan yhtään hullumpi! Kuuntelen musiikkia lähinnä siksi että se luo hyvän mielen ja monenlaisia tunteita ja helpottaa suruun, rauhoittaa... Riippuen tietenki biisistä ja sen tyylistä. Musiikkia kuunnellessa tulee yleensä niin hyvä olo ja parempi mieli, ja mulla se ainaki auttaa keskittymään monessakin tilanteessa. Tällä hetkellä musiikki on mulle tosi tärkiää enkä usko että kyllästyn siihen ikinä. (Koska olen suunnitellu vähän ettei musiikki ois ammattina oikiastaan yhtään huonompi idea...)
Cadillac.

Poissa Asphyxiation

• Vuotislainen
    • Insanity
« Vastaus #49 : Helmikuu 13, 2010, 15:38:08 »
Mä oon aina kuunnellut tosi paljon musiikkia, ihan riippumatta siitä minkä ikänen oon ollut. Pienenä vanhempien ja isoveljien musiikkeja (joissa ei muuten ole mitään valittamista, loistavaa kamaa ne soittaa!) ja sitten, kun sain oman koneen (11v) aloin enemmän kuunnella sitä musiikkia, mistä itse pidin kaikkein eniten. Kuuntelen musiikkia, koska musta se on vaan osa mun elämää, enkä osais elää ilman sitä.

Musiikki antaa välillä aivan tajuttoman suuria inspiraatiokohtauksia, ja yleensä, kun kirjoitan tai piirrän, taustalla soi musiikkia, joka kuvaa sen hetkistä mielentilaa, jota kirjoitan. Oah, music saved my life.
Hän on piirtänyt viestin karttaan, siinä lukee: "Vie minut turvaan."