Kirjoittaja Aihe: Miksi kuuntelette musiikkia?  (Luettu 7947 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Miksi kuuntelette musiikkia?
« : Heinäkuu 03, 2007, 12:30:07 »
Kysymys on yksinkertainen: miksi kuuntelette musiikkia? Siinä on vain hyvin valittuja ääniä peräkkäin ja jotain puhumista/laulamista. Miksi pidätte musiikista? Miten löydätte hyvän musiikin miljoonien artistien joukosta? Onko mahdollista, että kyllästyisit musiikkiin? Milloin aloit kuuntelemaan musiikkia?

Minähän, kuten ehkä jo kävi selväksi, en kuuntele paljoa musiikkia, mutta joskus katson Euroviisuja, sillä siinä on myös kilpailua mukana ja siellä on muutakin taustajuttuja, esim. väliaikanumero ja selostus. Musiikkia olen "inhonnut" noin 5-vuotiaasta asti. Mutta miksi kuuntelette musiikkia?
~kirja (se hullu, joka ei kuuntele musiikkia)
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Malpropre

• Ankeuttaja
Vs: Miksi kuuntelette musiikkia?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2007, 12:47:36 »
Kuuntelen musiikkia, koska se aiheuttaa minussa tunteita ja mielikuvia, ja se auttaa oman taiteeni luomisessa. Hyvästä kappaleesta voi tulla kunnon "hohoo olen kovis ja mikään ei voi mua estää!"-fiilis. Siihen voi purkaa surua, se voi mennä taustamölinänä jos ei jaksa hiljaisuutta. Taiteen ystävänä kuitenkin yhtä paljon kun arvostan hienoa kuvaa tai runoa, arvostan hienoa sävellystä ja siihen hyvin sovitettuja lyriikoita.

Lisäksi musiikista tulee vaan mulle sellainen kansanomainen mielikuva, rahvaan huvitus. Tämä mielikuva ei ole negatiivinen, jokin minua vaan siinä kiehtoo kun ennen aikaan talonpoikaisjoukko tanssi viulujen ja harmonikan tahdissa ja jonkun paukuttaen laatikkoa. Folk-tyylisestä musiikista pidänkin. (olkoot tuo sitten "öö, v*ttu-jee?"-mielikuva"

Hyvää musiikkia. No, sitähän on ihan tajuttoman vähän. Joskus vaan mene eihan periaatteella, googleen hakusanat "something shit-crazy punkrock with violins and male singer" tms. tai sitten jos pyörii jonkun bändin foorumeilla, ja siellä joku suosittelee samantyylistä musiikkia tai sitten vaan keräilee vihjeitä. Joskus olen sattunut vahingossa katsomaan telkkaria väärään aikaan, ja sieltä on tullut dokumentti jostain bändistä ja olen sitä kautta tutustunut.

En usko että kyllästyn musiikkiin. Koska sitä olisi ihan hauska tehdä itsekin, tykkään sanoittaa, olen koulussa missä musiikkia pursuaa. Joskus tullut soitettuakin rumpuja, mutta se valitettavasti jäi, soittaisin mielelläni vieläkin.

Musiikkia aloin varsinaisesti kuuntelemaan 13-vuotiaana. Sitä ennen olin randomisti kuunnellut jotain HIMiä ja kaikkea mitä kaverit pakotti.

Editointia kirjoitusvirheiden ja pienoisten lisäysten osalta nyyh.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2007, 13:00:13 kirjoittanut Malpropre »

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2007, 23:53:39 »
Musiikki ensinnäkin on yksi taiteen/viihteen muodoista (on täysin subjektiivista päättää kumpaa se on joten en valitse sitä puolestasi, mutta se on taas erillinen aihe joka vaatisi kokonaan oman ketjunsa) ja sitä kuunnellaan samasta syystä miksi ihmiset katsovat televisiota tai elokuvia, lukevat kirjoja tai sarjakuvia tai pelaavat videopelejä: haen elämyksiä siitä mitä joku toinen on tehnyt pitääkseen minut ja muut kuuntelijansa tyytyväisinä. Arvostan monien (yhä jossain määrin valikoitujen) viihdetaiteilijoiden taitavia aikaansaannoksia ja niistä muusikoiden tarjonta on ainakin toistaiseksi kovimmassa kulutuksessa. Jos itsekin säveltäisin musiikkia, sen kuuntelu olisi entistäkin tärkeämpää.

Toiseksi, musiikki kuulostaa hyvältä. En osaa perustella äänen suoraa yhteyttä mielihyvään, se on ehkä mahdollisinta selittää psykologialla tai fysiikalla enkä ole kummankaan asiantuntija. Sen verran kuitenkin tiedän että kaikki mielihyvä johtaa riippuvuuteen ja siksi samaakin kappaletta voi soittaa useita kertoja, on tietysti tapauskohtaista kuinka vanhaksi vaikka levyllinen voi elää. Lisäksi musiikkia voi käyttää mielialalääkkeenä silloin kun haluaa aiheuttaa itselleen jotain tiettyä tunnetilaa tai päästä sellaisesta pois. Joku toinen saa kertoa siitä enemmän koska en ole itse koskaan harrastanut sitä.

Lisäisin vielä, että muidenkin harrastusten tavoin musiikin kuuntelu yhdistää ihmisiä toisiinsa. Mieltymysten avulla on helpompaa hankkia uusia ystäviä ja vihollisia, paitsi tietysti jos joku halutessaan pitää musiikkimakunsa itsellään eikä välitä sen sosiaalisesta vaikutuksesta. Voi joko tutustua vain yhteen lajityyppiin ja pysyä sille uskollisena muiden samanhenkisten kuuntelijoiden kanssa, tai vaihtoehtoisesti koetella rajojaan ja soittaa laitteissaan mitä tahansa mieluisaa riippumatta esimerkiksi genrenimistä tai muista ulkomusiikillisista seikoista. Itse siirryin hitaasti ensinmainitusta tyylistä ("100% hevari \m/") jälkimmäiseen ja olen vasta viime aikoina oppinut arvostamaan musiikin monipuolisuutta. Totta kai minullakin on vielä niitä tiettyjä lemppareita joille olen ikuisesti vannoutunut, mutta nykyään saan ehkä parhaat kontrastit vaikkapa Emperor - Tori Amos - Sigur Rós - Dream Theater - Portishead -akselilla. Listasta harvoin tippuu mitään pois kun taas lisää artisteja ja yhtyeitä virtaa sisään jatkuvalla syötöllä.

Musiikki on ainutlaatuista ja korvaamatonta koska sen vaikutusta ei voi jäljitellä mitenkään.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2007, 11:31:50 »
Ööh, minä kuuntelen musiikkia, koska minä pidän musiikista. Ja koska minä pidän musiikista, kuuntelen aika paljonkin erilaista musiikkia. Minut tuntevat kyllä tietävät... XD

Itse olen kuunnellut musiikkia jostain 11-12 vuotiaasta asti. Eli sellaisen kahdeksan vuotta suunnilleen. Ja siinä ajassa musiikkimakuni on muuttunut melkoisesti. Kun silloin 11 wee tyttösenä tuli kuunneltua Spice Girlsejä, Britney Spearsia, BB:tä sun muita ihkuja poppibändejä/artisteja, niin nyt kuuntelen jotain rock/heavymetal-henkisempää musiikkia, vaikka muutama poikkeuskin löytyy.

Minä kuuntelen musiikkia sen takia, koska se vie ajatukseni muualle ja auttaa minua luomaan tekstiä Wordille tahi paperille. Musiikki auttaa minua rentoutumaan ja unohtamaan omat murheeni hetkeksi. Jokin hyvä levy soittimeen pyörimään, makaamaan sängylle silmät kiinni ja keskittymään vain siihen ääneen, jota musiikiksi kutsutaan. Auttaa ainakin minua.

Oma musiikkimakuni on kehittynyt monipuoliseksi, mikä on hyvä, sillä yli vuoden ajan olin vain juuttunut yhteen tiettyyn genreen, mutta nyt kuuntelen jo aika lailla paljon, paljon erilaisempiakin artisteja kuin ennen. Mielestäni se on hyvä, koska maailmassa on paljon hyviä muusikoita, joiden musiikki voi olla sitä mitä rakastaa tahi vihaa. Itse pidän ainakin omista valinnoistani musiikin saralla, en ole törmännyt kovinkaa moneen sellaiseen artistiin/bändiin, joiden musiikista en pitäisi.

Musiikki on hyvä asia tässä maailmassa.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

xjoxxju

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2007, 11:48:23 »
Miksikö kuuntelen musiikkia? Hmm.
 Tämä on aika vaikea, enkä tiedä miksi, mutta se 'toi' minulle elämän jostain kaukaa. Musiikki tuo minulle inspiraatiota piirustuksiin, kotiläksyihin, tarinoihin. Se tuo muistoja, kuvitelmia, unelmia. Tällä hetkellä, kun kirjoitan tätä, kuuntelen Guns 'n' Roses - Don't cry, suosittelen kuunneltavaksi. ;)

Ja en voisi elää ilman että kuuntelisin musiikkia. Musiikkitunneilla, radiossa, kirkossa (buah, vain koulun kanssa. >,<. Eikä olisi bileitä ilman musiikkia! Ajatelkaa nyt itsekin. Minusta ainakin olisi kauhistuttavaa, jos olisin kuullut hyvää musiikkia ja sitten se loppuisi koko maailmasta. Hirvittävää O,O'

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #5 : Heinäkuu 04, 2007, 12:33:27 »
En ole ikinä oikeasti pohtinut miksi ihmeessä kuuntelen musiikkia. Kai se vain on se asia, josta nautin erittäin paljon. Olen musikaalinen ihminen, pienestä pitäen olen soitellut ja lauleskellut, kolmesta instrumentista olen ollut ihan oikeassa opetuksessakin. Vaikka tykkään soitella itsekin, silti olen paljon enemmän innostunut kuuntelemaan toisten soittoa. En myöskään ole suuremmin himoinnut biisien säveltämisestä itse, vaan haluan aina soittaa toisten tuotoksia. Kuitenkin, siinä on se jokin, kun pääsee kuuntelemaan toisten (enemmän tai vähemmän) taidokasta soittoa ja laulua.

Aktiivisesti olen musiikkia kuunnellut suunnilleen alakoululaisesta lähtien. Aloitin Smurffeilla ja sen hetken tyttö- ja poikabändeillä. Kotona kuuntelin sitä mitä vanhempani soittivat, pääasiassa mm. Enyaa, Totoa ja Depeche Modea. Sinänsä jonkin verran laajalti siis opin musiikkia kuuntelemaan. Yläasteella mukaan tulivat rock, metalli ja soundtrackit, jotka tietenkin sisältävät kaikenlaisia musiikkityylejä. Jossain välissä keksin klassisen musiikin olevan muutakin kuin vain viulutuntien pakollista ohjelmistoa. Vuosien saatossa musiikin kuuntelu kasvoi ja rupesin keskittymään enemmän eri soundeihin ja yksityiskohtiin. Nykyään ei ole mitään väliä mitä musiikin tyylilajia bändit tai artistit edustavat, kuuntelen sitä mikä kuulostaa hyvältä.

Hienointa on, kun vaikka löytää jonkun kappaleen, joka tuottaa suurta mielihyvää, biisi kuulostaa niin hyvältä, että suorastaan on pakahtua sen kuuntelemisesta. Usein kyseistä kappaletta myöskin jaksaa kuunnella jopa tuntikausia putkeen ilman että hohto katoaisi mihinkään. Joka kuuntelukerralla voi kappaleesta löytyä jotain uusia elementtejä, mitä edellisellä kerralla kuullut. Jotkut kappaleet tuovat mieleen muistoja, jotkut inspiroivat suuresti.

Uusia musiikillisia tuttavuuksia löydän yleensä vahingossa. En pakota itseäni tykkäämään jostain, mikä ei heti innostanut, annan ajan kulua. Sitä vain joskus havahtuu, että tämähän kuulostaa hyvältä. En usko, että ikinä kyllästyisin musiikkiin, korkeintaan joihinkin jo kuulemiini biiseihin/bändeihin. Maailmassa on vielä niin paljon tuntemattomia artisteja ja kappaleita minua odottamassa. Se on tavallaan kuin huume, pitää koko ajan löytää jostain parempaa, joka vaikuttaa vielä enemmän kuin edellinen. Tosin en tarkoita sitä, että uuden löytäessäni jättäisin vanhat täysin unholaan, en suinkaan. Edelleen yksi suosikkikappaleistani on Depeche Moden Enjoy the Silence, jota olen sellaiset 17 vuotta kuunnellut.

Ja tälläkin hetkellä minulla soi toistolla erään pelin soundtrackilta löytyvä biisi, melkeinpä tämän hetken suosikkikappaleeni.

Rainy

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2007, 13:16:27 »
Minä kuuntelen musiikkia, koska se rauhoittaa, piristää, nostaa mielialaa, tuo muistoja mieleen, ja niin edelleen. Esimerkiksi jokin melko hidas kappale rauhoittaa, ja tietyissä tilanteissa - kuvaa mielialaa, elämäntilannetta, tai vastaavaa.
Kun on surullinen, ja kuuntelee iloista tai nopeaa musiikkia, olo paranee kummasti.
Musiikki myös voi auttaa aikaansaamaan jonkinlaisen inspiraation. Piirtämiseen, kirjoittamiseen, tai jonkin muun asian tekemiseen.

Ensimmäisinä taisin kuunnella Smurffeja ja Spice Girlssejä. En niitäkään sillä tavalla kuunnellut, Spice Girlssejen levyjä en omista yhtäkään. Smurffilevyjä kyllä löytyi, mutta niitäkin kuunneltiin vain pitkillä automatkoilla mummolaan.
Siitä sitten musiikkia kuunneltiin sitä mitä radiosta tulikaan. Silloin en kuitenkaan kuunnellut musiikkia kovinkaan aktiivisesti, vaan silloin kun sitä musiikkia jossain sattui soimaan, enkä olisi voinut kuvitellakkaan että kuuntelisin musiikkia koko ajan kuten nyt. Tällä hetkellä musiikkimaku on rockissa ja jostain kumman syystä rockin kanssa yhteensopimattomissa hiphopissa ja r&b:ssä.

Tälläkin hetkellä taustalla soi musiikkia, Voicelta tulee musiikkivideoita katsottua joka päivä ainakin puolisen tuntia. En omista kovinkaan montaa levyä tälläkään hetkellä, mutta koneelta löytyy monta kappaletta, joita tässä kuunnellaan ja kelataan alkuun ja kuunnellaan.

En nyt tiedä selvensikö tämä viesti miksi kuuntelen musiikkia, mutta kuitenkin. Minä rakastan musiikkia, en voisi elää ilman sitä. Moni asia olisi unohtunut ilman musiikkia, monet päivät olisivat olleet tylsempiä, ja hiljaisempia. Musiikin avulla viestitään monia asioita. Sillä kuvataan jonkin ihmisen tuntemuksia, sillä otetaan kantaa maailman asioihin.

Mitä elämä olisikaan ilman musiikkia?

Aitou

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2007, 16:18:21 »
Miksi kuuntelen musiikkia? Yksin kertaista, pidän bändeistä/artisteista, ja yleensä kuuntelenkin vain lepi laulajiani. Musiikkia kuuntelen koska se on elämän tyylini. En voi toisin sanoen piirtää, kirjoittaa kirjettä tai lukea ilman tausta musiikkia. Minulla pyörii 3 bändiä ja 1 Artisti mitä kuuntelen, enkä niitä nyt tässä mainitsekaan, mutta... No jaah, minun "ulko kuorestani" Voi arvata kyllä sen artistin... ^^ No silti, musiikki on... Vapautta, näin syvällisesti, vaikka ei minun kuuntelemani musiikki oli niin syvällistä O___O.  Mutta vapaus on... Sitä että voi olla ihan miten lystää, ja musiikki saa minun tutnemaan oloni jotenkin vapaaksi, ja joskus alan kaivata, ihme kyllä, Helsinkiin... Käännän vaikka Helsingin ylös alaisin... Siis meinaan nyt sitä, että etsisin käsiini erään henkilön <33. Musiikki on... Öööh... En osaa enää olla näin syvällinen. *painuu takaisin radion ääreen*

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2007, 23:15:41 »
Toiseksi, musiikki kuulostaa hyvältä.
Nimenomaan! Minä en yleensä kuuntelemassani musiikissa yhdistä lyriikoita suoraan omaan elämääni. Toki on lohduttavaa musiikkia joka iskee sanoitusten takia omaan elämään, mutta oikeastaan hyvin pieni osa kuuntelemastani musiikista on tätä. Lyriikat on hyviä jos ne kuulostaa hyviltä, lauletaan siinä sitten vaikka kaurapuurosta. Yksinkertaisesti pidän musiikista: melodiasta, rytmistä, muista kikoista. Ei sitä pysty mitenkään perustelemaan. Siitä tulee hyvä fiilis.

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
musiikki on elämä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 12, 2007, 10:23:09 »
 NO siis minä en voisi kuvuitella paikkaa jossa ei voisi kuunnella musiikkia ja minä saan musiikkista uutta voimaa ja energiaa...se saa minut hyvälle tuulelle ja ruokkkii minun mielikuvitustani ja auttaa minua keskittymäään matikkaan...Ja tottaki musiikki kulostaa hyvältä..

.Se saa minut muistamaan jonkiun tilanteen kuten että mitä tein silloin kun kuulin tämän tai mitä haluaisin tehdä kun tämä soi....Musiikin kuuntelu myös auttaa minua rentoutumaan enen nukkumaan menoa sekä saan lsää ideoita sarja kuvaani joistain biisesitä :P..

.Ja esimerkiksi minä kuuntelen myös aina musiikkia ollesani vuotiksesa kunse saa minun ajattelemaan paremmin :)
dataa kotona ja koulussa

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #10 : Heinäkuu 12, 2007, 17:18:05 »
Toiseksi, musiikki kuulostaa hyvältä.
Nimenomaan! Minä en yleensä kuuntelemassani musiikissa yhdistä lyriikoita suoraan omaan elämääni. Toki on lohduttavaa musiikkia joka iskee sanoitusten takia omaan elämään, mutta oikeastaan hyvin pieni osa kuuntelemastani musiikista on tätä. Lyriikat on hyviä jos ne kuulostaa hyviltä, lauletaan siinä sitten vaikka kaurapuurosta. Yksinkertaisesti pidän musiikista: melodiasta, rytmistä, muista kikoista. Ei sitä pysty mitenkään perustelemaan. Siitä tulee hyvä fiilis.
Olen samaa mieltä, jos siis käsitin ihan oikein: sanat ovat jossain määrin tärkeitä, mutta lopulta kuitenkin vain yksi osa musiikkia. Saatan joskus löytää hyvän bändin sen lyriikkojen ansiosta, mutta se kulkee vain yhteen suuntaan koska musiikin harmonia ei voi ikinä kaatua niihin. Osa lemppareistani vaikka lausuu niitä öristen, vieraalla kielellä tai muutoin epäselvästi, kun taas joillain harvoilla ei edes ole laulajaa eikä täten sanoituksiakaan.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Sieppisiipi

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2007, 20:29:22 »
Kuuntelen musiikkia, koska se on minulle tärkeää. Se herättää tunteita ja lohduttaa.
Koko ikäni olen musiikkia kuunnellut. Olen aina tykännyt liiankovasta musiikista ja jytinästä.

Sanat lohduttavat vaikkei sitä huomaisikaan, pelkkä toivon antava rytmi pitää ylhäällä.
Itse kestän elämän pahimmat alamäet ja Vitutuksen musiikkin avulla.
Mikä olisi pitkä automatka ilman korvissa olevia nappeja/auton radiota?

Juuri 'oikeitten' bändien löytyminen miljoonien joukosta on ihan oikeastaan helppoa.
Musakanavalta pongaa hyvän videon ja ettii bändistä lisää netistä, on yksi keino. samoin radion kuuntelu.

Ilman musiikkia ei kerta kaikkiaan selviä, vai selviääkö. siitä en tiedä.

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2007, 23:02:12 »
Olen samaa mieltä, jos siis käsitin ihan oikein: sanat ovat jossain määrin tärkeitä, mutta lopulta kuitenkin vain yksi osa musiikkia.
Käsitit luultavasti ihan oikein. (hitto kun kirjoittelen näitä viestejä aina myöhään illalla väsyneenä niin kukaan ei tajua mitään.)

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2007, 09:59:13 »
Musiikki... Tuo yksinäisen ystävä. Minun ainakin. ;) Kuuntelen musiikkia, koska se antaa minulle insipiraation kirjoittaessani tai piirtäessäni. Olen erityisen mieltynyt raskaampaan musiikkiin. Kuuntelen sanoja ja saan niistä usein ideoita omiin piirroksiini jne. Usein kun kuuntelen musiikkia, ja vaivun ajatuksiini... Monesti kuuntelen musiikkia melko suurella äänenvoimakkuudella, mutta joskus kuuntelen myös hyvin hiljaista musiikkia. Musiikki antaa minulle voimaa jaksaa maailmaa, joka välillä potkii päähän ja on epäreilu, ja musiikki myös tekee iloisista hetkistä monin verroin iloisempia. ;) Joskus taas tykkään synkistellä masentavan musiikin parissa, se on kuin terapiaa. Ja siitäkin saan usein inspiraation tehdä jotakin. Lähinnä piirtämiseen tai kirjoittamiseen. x)

Automatkat eivät minulla kuluisi ilman vilkasta mielikuvitusta ja ihanaa musiikkia. Eilen päiväni oli varsin kurja, sillä en voinut kuunnella musiikkia sähkökatkon takia tietokoneelta tai radiosta, ja kannettavan cd-soittimen ja mp3:n patterit olivat loppuneet. Se oli kurjaa aikaa. :P Onneksi sähköä tulee taas ja nytkin soi koneelta Nightwishia. Musiikki rauhoittaa ja toisaalta se antaa energiaa, se piristää ja lohduttaa ja se on energiani lähde. Minä tykkään myös laulaa itse, ja soitan erittäin mielelläni pianoa, ja soittaisin muitakin soittimia, jos osaisin. x) Musiikki on ihanaa! Siksi kuuntelen sitä.

~Moondancer (se vainoharhainen puoliolmi)

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Pottermore: DustSand65
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2007, 14:47:01 »
Hmm. Tässäpä pähkinä purtavaksi. Miksikö nyt yleensä kuunnellaan musiikkia? Toki sille voi olla eri syitä, niinku joku selittää sen taiteellisuudesta tjms, ja sen takia kuuntelee sitä. Hmm. Mä nyt en niin tiedä kuinka taiteellinen ihminen mä muka olen, mutta vaat eva sinänsä. Musiikki on rentouttavaa, inspiroivaa, innostavaa (esim tassimaan ;D) ja kaikkea muuta siltä väliltä. Mä saan joskus jostain biiseistä inspiraatiota johonki, mutta ehkä suurempi syy, miksi mä kuuntelen musiikkia on se, että en vaan yksinkertaisesti voi olla hiljaisessa kämpässä, varsinkin jos olen yksin. Pakko avata radio, tai kuunnella mp3-soitinta, jos ei vaikka jaksa kuunnella niitä radion juontajien sepustusta. Illallakin ennen nukahtamista kuuntelen musiikkia, kun mä lähden vaikka kaveria vastaan kuuntelen musiikkia, kun mä matkustan mä kuutelen musiikkia, eli melkein 24/7. Siihen vaan jää koukkuun, varsinkin sellaisiin biiseihin, missä on hyvä sanoma, ja melodia, ja jotenkin kaikki osuu kohdalleen. Pitää varmaan lopettaa, etten ala jotai ihan outoa selittää.v___v,,

Poissa Anck Su Namun

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 13, 2007, 16:17:31 »
En oikeastaan tiedä, musiikki vain jotenkin tuo väriä elämää. On kiva kuunnella erilaisia biisejä ja valita niistä suosikkinsa, piirtäminen ja kirjoittaminenkin onnistuu minulta paremmin, jos kuuntelen musiikkia. Musiikki tuo vain jotenkin tunnelmaa ja on muutekin mukavaa, biiseistä saa inspiraatiota ja...

En kyllä tiedä miksi kuuntelen musiikkia, minä nyt satun vain kuuntelemaan sitä, enkä kyllä haluaisi sitä poistaa elämästäni.
カダージュ

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 13, 2007, 17:14:17 »
Kuuntelen musiikkia monestakin syystä, joista monia on jo mainittu. Se kuulostaa parhaimmillaan (ei siis läheskään aina) todella hyvältä ja aiheuttaa mielihyvää, mitkä ovat varmaankin ensisijaisia syitä sille, miksi ihmiset ylipäätään alun perin tarttuvat jonkin bändin tuotantoon ja ryhtyvät kuuntelemaan sitä. Se tuo iloa ja hyvää fiilistä elämään ja inspiroi erilaisissa arkisissa asioissa. Kuuntelemani musiikki on tällä hetkellä varsin yksipuolista, mitä se ei kuitenkaan ole aina ollut - olen tosin aina pitänyt raskaammasta musiikista - ja rajoittuu lähinnä Sonata Arcticaan ja Nightwishiin sekä lukuisiin todella hyviin bändeihin, joilla on muutamia hyviä, jopa erinomaisia, biisejä. Voiko musiikkiin sen sijaan kyllästyä? Uskon että joskus voi koittaa aika, jolloin en voi sietääkään Sonatan tai Nightwishin musiikkia, mutta maailmassa on niin paljon kuuntelemisen arvoisia ja erilaista musiikkia esittäviä bändejä, että pidemmän päälle uskon, että on lähes mahdotonta kyllästyä siihen. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät kuuntele musiikkia lainkaan tai omaa lempibändejä, mutta itse uskon sen johtuvan lähinnä siitä, etteivät kyseiset ihmiset ole löytäneet sellaista musiikkia, joka iskee heihin - ja vieläpä todella lujaa.

Musiikki pitää elonvoimaisena elämän raskaimmilla hetkillä, mutta myös ihmiselämän ihanimpina ja unohtumattomimpina aikoina. Musiikki seuraa ihmisiä syntymästä hautaan saakka, se kietoutuu jokaiseen elämänvaiheeseen tavalla tai toisella. Tunteet kätkeytyvät sen sisälle. Ahdistavina aikoina, aikoina joina on masentunut, musiikki voi olla pelastus, kuin lohduttava ystävä niille joilla ei ole ystäviä ihmisistä. Musiikin voima on valtaisa ja sen ymmärtäminen voi olla vaikeaa, mutta totuus on, että jotkut ihmiset pysyvät elossa eivätkä ole tappaneet itseään ainoastaan sen takia, että heillä on musiikkia, jota he rakastavat ja voivat kuunnella ja josta he saavat lohtua. Musiikki parhaimmillaan antaa kuuntelijalleen todella paljon voimaa ja hyvää fiilistä. Se on korvaamatonta, osa ihmisen sielua, eikä ole mitään mikä voisi aiheuttaa ihmisissä samanlaista tunnetta kuin todella hyvä musiikki.

Glamour

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Heinäkuu 17, 2007, 19:09:17 »
Kuuntelen musiikkia, koska se "ilmaisee" tunteita. Musiikista tulee joissain
tapauksissa iloiseksi tai surulliseksi. Jokaisella laulajalla on omat asiat
joista he haluavat kertoa ja minä haluan kuulla mitä laulajilla on meille asiaa! :)

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #18 : Elokuu 04, 2007, 20:51:51 »
Minulle musiikki on aina jollain tapaa kuulunut elämääni, mutta jos puhuttaisiin nyt siitä musiikinkuuntelusta ihan konktreettisesti. En kuuntele musiikkia tällä tavalla muuten vain kovinkaan usein, siis kotona ollessani tai koneella tai mitään. Sen sijaan lenkillä, bussissa tai muualla vastaavissa tilanteissa, joissa kaivataan viihdykettä, musiikki on erinomaista seuraa. Joskus illalla, jos en saa unta, saatan myös kuunnella musiikkia. Tällä hetkellä on menossa sellainen vaihe, ettei ole oikein mitään sikahyvää bändiä, jota tahtoisin kuunnella. Niinpä kun laitan jonkin kappaleen mp3-soittimestani tulemaan, en välttämättä jaksa kuunnella sitä loppuun asti. No, poikkeuksen tekee The Ark ja muutamat muut bändit tai jotkut tietyt biisit lähinnä. Sen sijaan, semmoinen itseluotu musiikki saa jalkani vipattamaan tahdissa, meinaan nyt vaikka koulussa bändikellarissa jamittelua tai muuta vastaavaa. Tai kun joku hyvä soittaja soittaa instrumenttiaan, ihan vaikka vain lurittelee jotain tosi groovea, niin mikäs siinä kuunnellessa! Yleensäkin elävä musiikki sytyttää minut paljon paremmin. Myös kirkkourkujen ääni on upea, niin mahtipontinen ja aika epätavallinen, kun sitä kuulee niin harvoin - en ole niitä kovimpia kirkossakävijöitä... Oli mahtavaa kuunnella, kun pari tyttöä soitti soittokokeensa koulussa uruilla! Kaiken kaikkiaan musiikki herättää minussa erilaisia tunteita, hyvin moniin tilanteisiin liittyy joku tietty kappale, jonka soidessa muistelee tapahtunutta tai herää odottamattomia tunteita tai muistoja. Musiikilla saa myös kuvastettua tunteita: jos olen oikein menopäällä, tahdon kuunnella jotain tosi svengaavaa, jos taas hiukan masentunut, on jokin rauhallisempi paikallaan. Musiikki toimii hyvänä tunnelmannostattaja illanistujaisissa ja joissain tietyissä tilanteissa olisi hassua olla ilman musiikkia. Se luo tunnelmaa ja kohottaa fiilistä.
Humor me.

Axl

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Elokuu 09, 2007, 12:37:47 »
Mä en edes tiedä minkä takia mä kuuntelen musiikikia, musiikista on vaan tullu niin suuri osa mun elämää, että mä en osaa olla enään ilman.
Joskus nuorempana tuli kuunneltua Smurffeja sun muuta tällästä mitä muutkin kuunteli, mutta sitten kaveri anto lainaan The 69 Eyesin levyn.
Se kolahti ja kovaa. Ja sillä tiellä mä oon vieläkin, tosin mun musiikkimaku painottuu tänäpäivänä aika rankasti tonne hevin/raskaamman rokin suuntaan, mutta sitten vastapainona tulee kuunneltua kaikkea muuta hyvää, kuten esimerkiks Totoa.

Kyllä mä olen käynyt läpi nää kaikenmaailman Negativet sun muut, mutta sitten mä aloin seurata tyyppien soittotaitoa ja tajusin että vaikka esimerkiks just Negativessa on taitavia soittajia löytyy raskaamman musiikin puolelta niitä vielä taitavempia ja aloin sitten kiinnittää huomiota niihin.
Ja sitten musiikkityyli veikin mut mennessään. :D

Musiikkia tulee kuunneltua senkin takia että soitan kitaraa ja sitten sitä kautta tulee seurattua paljon toisten kitaristien soittamista.

Musiikissa on jotain älyttömän hienoa, mä en vielä tiiä että mitä se on, mutta ehkä vielä joku päivä. :)

Poissa Lenune

• Viipaltaja
  • Vuotislainen
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #20 : Elokuu 09, 2007, 18:27:43 »
Kuuntelen musiikkia purkaakseni tunteitani tai muuten vain ajankuluksi. Jos joskus on huono päivä kuuntelen musiikkia, jonka sanoitukset liittyvät pahan olon tunteeseen ja näin se ainakin auttaa minua purkamaan tunteitani. Jos taas olen surullinen kuuntelen siihen liittyvää musiikkia, mitä surullisempia sanoitukset tällaisessa tapauksessa ovat sitä helpompi minun on itkeä suruani pois niiden kautta.

Joskus musiikki on minulle vain tekosyy olla kuuntelematta vanhempieni puhetta esim. automatkalla. Tai syy paeta muiden riidellessä omaan maailmaani, jonne riidat eivät ulotu. Myös töitä on mukavampi tehdä, jos taustalla soi hyvää ja piristävää musiikkia nostattamassa taisteluhenkeä pölypalleroita, ikkunan tahroja tai taimien istutusta vastaan.

Hyvää musiikkia löytyy helposti muilta kysymällä ja kokeilemalla ennakkoluulottomasti muiden suosikkien kuuntelemista. Monta hyvää bändiä olen löytänyt myös TV-ohjelmista, idolsista pääosin.

Musiikki on, jos nyt ei ihan elämä, niin ainakin apuväline selvitä elämästä!
"Tuohan kapteenillesi tuo horisontti." Jack kehotti rakkaitaan, miestä ja laivaa.

Varo liittymästä heihin, jotka usko eivät enää mihinkään. - CMX

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Elokuu 09, 2007, 20:02:00 »
Musiikki on varsin suuri osa elämääni, koska minä kuuntelen sitä todella paljon. Itse en osaa soittaa mitään, ja se on monesti harmittanut minua. En kuitenkaan viitsi ryhtyä enää opettelemaankaan. :P Minä pidän musiikista, rakastan monimutkaisia (tai ei niin monimutkaisia mutta silti kauniita) melodioita ja kuuntelen mielelläni lyriikoita. Musiikki on minulle ajattelutapa.

Kuuntelen musiikkia melkein kaikkialla, koska se saa minut hyvälle tuulelle ja tarjoaa itsessään jo viihdykettä. Kesätöissä minulla oli usein mp3 soittimeni mukana, ja hyvin tuo heilui kaulanauhan varassa. Yksitoikkoinen työ alkoi heti maistua, kun sain kuunnella lempiyhtyeitäni, ja huomasin, että joidenkin nopeatempoisempien ja nappaavien biisien kohdalla työvauhtini vain kiihtyi. Kuuntelen musiikkia myös kaupungilla kuljeskellessani, jos olen yksin. On mukavaa uppoutua omiin ajatuksiinsa, eikä tuttujen katujen tallaaminenkaan tunnu niin tylsältä, kun voi kuunnella jotain hyvää kappaletta. Anttilan levyosasto taitaa olla yksi niistä harvoista paikoista, joissa voi kuulla ihan hyvääkin musiikkia - paikallisissa vaatekaupoissa minä laitan nopeasti mp3-soittimeni äänenvoimakkuutta suuremmalle välttyäkseni kuulemasta sitä ainaista popinrenkutusta. Minulla on mp3-soitin mukana minne menenkin. Myös autossani soi musiikki lähes aina, välillä radio ja joskus omat cd:t. Äidin tai isän ollessa mukana en ehkä kuuntele musiikkia, mutta kun olen yksin, siskon tai kaverin kanssa autollani, radio on taatusti päällä.

Kotona musiikkia tulee kuunneltua tietokoneella ollessa, lukiessa, kirjoittaessa tai vaikka siivotessa. Kun alan siivota, käännän poikkeuksetta stereoiden äänenvoimakkuuden kaakkoon. Kuten töissä, myös siivotessa temponi kiihtyy musiikin vaikutuksesta. Myös lenkkeillessä kuuntelen musiikkia, ja joskus nukkumaan mennessäni. Toisinaan vain makoilen sängyllä, luen kappaleiden sanoituksia kansilehtisistä ja annan musiikin täyttää tajuntani.

Miksikö kuuntelen musiikkia? Minä nautin siitä. Se tekee minut iloiseksi, ja jos olen pahalla tuulella, se auttaa. Musiikki saa minuun vauhtia, mutta myös rentouttaa. Lisäksi musiikki inspiroi minua kirjoittamaan. Musiikissa vain on kaikkea.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #22 : Joulukuu 27, 2007, 19:42:33 »
Musiikki on aina kuulunut elämääni, ja niin tulee aina kuulumaankin. Vaikka en itse kuuntelisi musiikkia, kuulisin sitä joka tapauksessa, koska kotonamme soi melkein koko ajan. Isä soittaa kitaraa, äiti ja pikkusisko pianoa. Kaikki meidän perheessä kuuntelevat musiikkia edes jossain määrin.
Olen ollut riippuvainen radiosta vähän aikaa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että aina kun tulen huoneeseeni, laitan radion päälle. Olen tästä jo kai valittanut johonkin topiciin, mutta minun on pakko kuunnella radiota läksyjä tehdessäni, jos sieltä sattuisi tulemaan joku hyvä biisi. Se on alkanut jo pikkuhiljaa häiritsemään. (sori, meni offiksi.)
Musiikin kuuntelu auttaa, jos masentaa. Jos on iloinen, musiikki saa vielä iloisemmaksi. Jos musiikki ei herätä tunteita, se ei usein ole hyvää musiikkia. Poikkeuksiakin toki on, joskus on hauska kuunnella kevyttä "aivot tyhjentävää" musiikkia. (mikä ilmaus :D)
Rakastan yksinkertaisesti musiikkia, soitan itsekin viulua (mikä tosin ei ehkä ole niin mukavaa kuunneltavaa) ja musiikki on lempiaineeni koulussa. Musiikki on elämä!
Using the "are we", are we?

Kyugi

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Joulukuu 27, 2007, 20:41:22 »
Kuuntelen musiikkia, koska se on minulle jotenkin luonnollista. Olen harrastanut musiikkia aina (10 vuotta ^^), elämässäni on ollut ainoastaan kolmen vuoden jakso jolloin minulla ei ole ollut musiikkiin liittyvää harrastusta (0-3 v, 3-vuotiaana johonkin vauvamuskariin). Soitin nokkahuiluakin pitkään, kunnes sitten joskus kolmannella lopetin sen. Kirjoittelin omia biisejä pitkään, ja renkuttelin ullakkovarastostamme löytynyttä kitaraa (vaikken osannut, enkä osaa vieläkään) huvikseni. Nyt, seitsemännen syksyllä meillä on bändi, ja tässä kerrottakoon että minä laulan (koska muutakaan ei jäänyt jäljelle :'D).

Kuuntelen musiikkia melkein koko ajan. Omassa huoneessani minulla on mankka, jota käytän mieluummin kuin mp3-soitinta (sitä vain matkoilla, koulussa ja iltaisin sängyssä kun pitää olla hiljaa) koska minulle tulee kuulokkeista helposti korvat hirveän kipeiksi. Tietokoneella media player ei koskaan ole toimeton musiikinkuunteluni takia. Musiikki saa minut iloisemmaksi, ja inspiroi kirjoittamaan tarinoita ja uusia biisejä. En pidä hirveän kevyestä, enkä hirveän raskaasta musiikista, vaan sellainen siltä väliltä oleva musiikki on minun makuuni. Kielellä ei niinkään ole väliä, mutta suomenkielisen musiikin kuuntelu on minulle sellaista tervanjuontia ettei muusta väliä. Kuuntelen musiikkia, koska ilmankaan ei voi olla. (Sama syy miksi luen Pottereita, katson animea ja luen mangaa.)

Pianissimo

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Joulukuu 31, 2007, 11:58:22 »
Musiikki on minulle tapa ilmaista itseäni. Olen harrastanut musiikkia kauan (mainittakoon, että aloitin musiikkileikkikoulun reilun vuoden vanhana), soitan kahta instrumenttia, lauleskelen tarvittaessa ja kuuntelen musiikkia päivittäin. Puran musiikkiin aika paljon omia tuntemuksiani tai haen siitä inspiraatiota erinäisiä tekstejä ja muita varten. Omaan poikkihuiluun tarttuminen tai pianon eteen istuminen on parasta kotiterapiaa, mitä olen tähän mennessä keksinyt, ja lähes yhtä hyvä on lyödä laput korville ja linnoittautua omaan rauhaan.

Tuntemuksista riippuen kuuntelen monenlaista musiikkia. En sulata kaikkea, mutta suurimman osan: klassinen, proge, r'n'b, gospel, vanha rock, melodinen metalli, poikabändipop, runonlaulanta, jazz ja blues, ooppera, hiphop, (instrumentaalinen) kansanmusiikki, harmiton mättöhevi, poikkiganrelliset ja pitkät musiikkiproduktiot, musikaalien musiikki... Ainoastaan aivan raskaimman pään hevi, j-rock sekä Tokio Hotel- ja Lovex-soundinen musiikki eivät kuulu valikoimaani. Noista sitten valitsen parhaiten hetkeen ja mielialaan sopivan. Jos saan kuunnella musiikkia rauhassa hetken, pääsen aika nopeasti eroon teiniangstista, ärtymyksestä, pettymyksestä tai vastaavista, ja puolestaan velloa sitten niissä mukavissa tunteissa.

Ihan pian ei varmaan hetkeä tule, jolloin musiikki ei enää lainkaan innostaisi. Ja olen harrastusteni puolesta sidottu moneen musajuttuun, joista ehkä inspiroivin on tällä hetkellä poikkihuiluyhtye.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 12:02:05 kirjoittanut Pianissimo »