Kirjoittaja Aihe: Skootterit  (Luettu 4669 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ulfur

• Ankeuttaja
Vs: Skootterit
« Vastaus #25 : Heinäkuu 12, 2008, 18:21:12 »
Ehkäpä, minäkin voisin iha pikkuisen puhua moposta?
Itselläni on siis sellainen Derbi X-Race ja olen kyllä tyytyväinen siihen, uutena ostin eikä ole muita ongelmia ollut, kuin se, että kylmänä se ei aina tahdo käynnistyä...

Meillä olisi ollut valmiina skootteri, mutta jotenkin vain ihastuin mopoihin ja päätin hommata sellaisen. 200 euroa maksoin itse ja iskä loput :) Kerran olen sillä kaatunut, mutta mopoon ei tullut mitään jälkeä ja itselleni tuli vain polveen pikkuinen jälki.
Liikkeelle lähdön kanssa on joskus (melkein aina) ongelmia, koska en osaa vielä oikein käytää kunnolla kytkintä, mutta kyllä se tästä :D Muute mopolla on helppo ajaa, ja kivaakin, saa tehdä muutakin kuin vain kääntää kaasua ja jarruttaa.

Itse en ole virittänyt tai mitään muutakaan, koska en osaa. Jos siihen tulee joku ongelma, iskä korjaa, tai sitten pitää viedä huoltoon.

Mopokortin sain ensimmäisellä yrityksellä läpi. Kävin harjoittelemassa kortia varten autokoulussa ja luin kerran sen jonkin kirjan läpi. Koe oli aika helppo, vaikka jännitinkin todella paljon :)

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #26 : Heinäkuu 16, 2008, 18:40:08 »
Saakohan tänne kirjoittaa kevareistakin? Kun itselläni on nyt sellainen ollut suunnilleen kuukauden verran. : )

Minullakin oli aiemmin skootteri. Jotenkin vain hurahdin silloin siihen ajatukseen, että pääsisin täysin itsenäisesti liikkumaan paikasta toiseen. Aika nopeasti kyllä huomasin mopoilun varjopuolet, kuten esim. juuri sen, että aika monissa paikoissa olin lähinnä muun liikenteen tukkeena. Itse en mihinkään viritysruljansseihin jaksanut alkaa, joten sinnittelin vain siellä tien reunassa ja aloin haaveilla moottoripyöristä.

Veljelläni oli aikaisemmin kevari, joka harmi kyllä myytiin pois jo ikuisuus sitten. Enpä vain tullut niinä aikoina ajatelleeksi, että vielä minäkin innostun isommalla pyörällä ajamaan. Aloin sitten jossain vaiheessa vinkua isälleni, että minäkin haluaisin siirtyä prätkään. Vanhempani eivät asiasta mitenkään innostuneet, mutta loppujen lopuksi sain sitten kinuttua luvan (ja rahan *öhöm*) ja pääsin moottoripyöräkurssille.

Kevarikortti minulla on ollut taskussa nyt suunnilleen kolme viikkoa. Hankalinta ajotunneilla aluksi oli varmastikin kytkimen ja vaihteiden käytön oppiminen, sillä en ollut koskaan aikaisemmin ajanut metriäkään edes vaihteellisella mopolla. Onneksi sain sitten oman pyörän kotipihalle (Honda CBR 125 R), niin pystyin harjoittelemaan vapaa-ajallakin. Jollain lailla olen jäänyt jopa kaipaamaan niitä ajotunteja, maikat olivat niin huippuja ja pääsi ajamaan kivoja reittejä. : D Muutenkin siellä oppi niin paljon kaikkea uutta.

Tietysti nyt herättelen toiveita isomman moottoripyörän saamiseen (vielä joskus). Kunhan vain rahat sitten riittäisivät sen vakuutuksenkin kustantamiseen... En osaa vielä tarkkaan sanoa, minkä prätkän haluaisin, mutta luultavasti aion pysyä Hondassa. Ihan hyväksi todettu merkki. ; )
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2009, 10:06:05 kirjoittanut lullaby »

jaina

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Heinäkuu 22, 2008, 21:21:58 »
Uu mama, en omista mutta täytän ensi vuonna 15, marraskuussa. Ja vanhemmat ovat luvanneet skootterin sitten, tosin että eihän sillä oikein voi ajaa vasta kuin sitten kesällä, koska talvella en halua/en voi ajaa, kun on niin liukasta! Eli siis, ei ensikesänä, vaan sitä seuraavana! Nyt kyllä harmittaa kun on syntynyt loppuvuodesta.

Olin tässä serkkuni kanssa Pohjoisessa pari viikkoa sitten, ja siellä musta, ihana skootteri. Me saimme ajaa sillä, ja serkkuni on -95 ja minä siis -94. Emme tietysti ajaneet yleisellä moottoritiellä, vaan sellaisella hiekkatiellä. Se oli kivaa, vaikka eihän niin saisi tehdä. Noh, niinhän kaikki tekee.

Eli siis, rakastan skoottereita ja tuskin maltan odottaa että saan sellaisen! <3

Viivih

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 24, 2008, 18:02:49 »
Jaahas, minun skootteri oli siinä 500 km:n jälkeisessä huollossa. Tuli takasin entistä p*skempana ku millaisena sinne oli mennyt. Sähköstartti ei toimi ja poljinstarttikaan ei toimi kunnolla, muttereita puuttuu/on löystynyt (faija joutui korjaamaan itse noita), jarruvalo palaa edelleen 24/7 ja renkaat vinkuvat. Kivakiva. Huomenna menee maahantuojalle huoltoon ja olis parempi jos siellä edes osattaisiin asiat.

palladiini

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Syyskuu 06, 2008, 20:05:36 »
Joo, mulla on skootteri, semmoinen hopeinen moposkootteri, mutta en osaa sanoa merkkiä, kun ei se minua silleen kiinnosta minkä merkkinen se on ;P ei oo tullut katsottua :D
Skootterin olen omistanut nyt kolmisen vuotta. Ensin siskoni kanssa yhteisesti ja nyt kun siskollani on ajokortti niin se on omani. Ihan uutena meille ostettiin, ihan hyvä se on ollut ja olen tyytyväinen. Toisaalta se on kyllä enemmän siskoni näköinen kuin minun. Jos minä olisin saanut päättää niin olisin halunnut punaisen skopon mutta on tuo hopeinenki ihan kiva :)
Kuljen sillä nyt ainakin vielä kouluun joka päivä, mutta aamuisin kyllä on ruvennut olemaan jo niin kylmä että pitää varmaan pian siirtyä linkkakyytiin vaikka se maksaakin hieman liikaa :P Lukiossa kun koulua käyn niin minulla ei ole mitään ilmaisia nämä koulukyytit vaikka matkaa on koululle 15 km.
En haluaisi mitään mopoa missä on vaihteet, skootteri on juuri oikean yksinkertainen mulle. Se on niin helppo ajaakin.
Unelma skootterini olisi punainen Peugeot, mutta en varmaankaan sellaista saa koska tuolla vanhallakin pääsee vielä ja täytän puolentoista vuoden päästä 18, että empä taida sillon enää skopolla paljoa ajella :)

Poissa Wertyeee

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #30 : Tammikuu 02, 2009, 20:24:45 »
Nyt kohta 2 vuotta oon omistanu Kymco Agility 50 skootterin. Sain sen 14-vuotiaana ja harjottelin sen kesän sitte ajamaa. Tosin kävi nii, että n. 3 viikkoa oli menny skoden hankkimisesta, ku jo vedin nurin tuossa lähimetsässä ja seurauksena polvi aukesi, ja nyt sitä komistaa about peukalonkynnen kokoinen arpi. Viel kahen vuoden jälkeeki polvi reistailee. Samalla pää tärähti kiviseen tiehen sen verran kovaa, että en taida vieläkään nähdä sivusilmällä kunnolla asioita.

Mutta, on hieman vaihtelevat mielipiteet tuosta menopelistä. Toisinaan saa 15 minuuttia käynnistellä, joskus taas lähtee ekalla yrityksellä. En osaa kunnolla polkaista käyntiin, joten yritän viimeiseen tippaan asti käyttää starttia. :D

Koskaan en talvella aja, joten kesällä päivät (okei, pikemmiki yöt) menee ajeluun. Kaverin kanssa lähdetään yleensä n. ilta kuuden jälkeen pyörimään kaupungille, ja kotiin saatan palata vasta yöllä kolmelta. Asumme sen verran pienellä paikkakunnalla, että liikennettä ei iltaisin ole niin paljon että se häiritsisi ajamista. Vältän päivällä ajamista siinä kello 14-17 välillä, koska silloin liikenne on suurimmillaan, enkä halua mennä sinne pienellä skootterilla isojen ja hurjastelevien autoilijoiden sekaan. :S
On hieman huonoja kokemuksia, koska kaksi kertaa olen meinannut jäädä auton alle. Olen tosiaan sitä mieltä että autoilijat eivät oikeastaan välitä mopoilijoista. Meillä päin on tapahtunut jopa ilkivaltaa mopoilijoita kohtaan. Ikkunoista on heitelty tavaraa mopopoikien päälle, ja tahalleen on kiilattu viaton mopoilija ulos tieltä. :/

Sitä vielä että tosiaan skootterini on kärsinyt aika paljon! Kaatuessani toinen takavilkku lähti irti, peili lönksähti paikoiltaan ja etulokasuoja halkesi pahasti. Sen lisäksi oikelta puolelta se on aika pahasti naarmuilla.
Kun siskoni yritti ajaa sillä, hän ajautui suoraan pellolle, ja sillä kerralla puolestaan vasen puoli sai naarmuja. :D
Viime kesänä jarruni eivät olleet iha kunnossa, joten ajoin vahingossa kaverini pihassa mattotelinettä päin, ja etulokasuoja halkesi uudestaan.
WertyeC -> Wertyeee

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #31 : Huhtikuu 13, 2009, 19:10:46 »
Saan skootterin konfirmoiduttuani tai sitten kun täytän viisitoista (:

Itse en näistä koneista ja vempeleistä oikein tajua mitään mutta ainoat pikkuruiset kriteerini ovat nämä; kaksipaikkainen skootteri ja musta tai hopea väri. Muuta en tarvitse:> Vaikka en ole vielä viisitoista niin osaan teoriassa ajaa skootterilla, sillä olen vähän lueskellut siskoni skootterin ohjekirjaa.. Itse hän ei kyllä skootteriaan käytä vaikka saikin sen jo n. 8kk sitten. Hänellä ei ole edes vielä mopokorttia, kun sellainen laiskuri on:p

Saan siis skootterini aivan ilmaiseksi lahjana, mutta ystäväni vanhempia en tajua. He maksavat vain puolet ystäväni skootterista, ja loput ystäväni pitää maksaa itse. Voin ihan rohkeasti sanoa että ei heillä ainakaan rahapulaa ole, että ei johdu siitä. Itse en skootteria varmaan edes hankkisi jos pitäisi maksaa itse, ei ole mitään 'pakkotarvetta' saada kulkupeliä, mukava luksus se vain minulle on. Kätevä olisi tietenkin ajaa sillä kaupunkiin ja käydä ostoksilla; ja vielä kaveri kyydissä.

Kertokaa minulle miksi pojat 'halveksuvat' Soliferin skoottereita ? ::Dd
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #32 : Elokuu 18, 2009, 13:40:13 »
Haluaisin skootterin. Haluan sitä enemmän kuin mitään ikinä. Mutta enpä saa, vaikka ostaisin kaiken itse ja omilla rahoillani..:S
Äiti on lääkäri, ja näkee usein mopokolarivammoja. Se kieltäis mua olemasta KYYDISSÄ, herrajumala. Kuulemma vaarallisempaa ku ajaa itte.. Oon tietty silti kyydis,mut....:) Sit mul olis vielä mahdollisuus saada serkun vanha skootteri halvalla tai ilmaiseksi, mutta eipä käy.
Tahdonvoimaa!

Poissa Beyaz

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #33 : Elokuu 18, 2009, 17:43:52 »
Joo elikkä mulla on ollut kohta kaks vuotta skootteri. Se on hopean värinen, merkiltään Baotian. En kauheasti noista merkeistä tiedä niin eipä sillä paljon väliä ole, minkä merkkinen skootterini on. Sain skootterin ihan uutena synttärilahjaksi. Kortin suorittaminen ei ollut kovin vaikeaa. Harjoittelin muutamana päivänä ennen testiä netissä sellaisella ohjelmalla niitä kysymyksiä ja testi meni ihan ensimmäisellä kerralla läpi. Olisihan se ihan hyvä, että kortin suorittamiseen lisättäisiin itse ajokoe, sillä minua ainakin hieman pelotti mennä ekaa kertaa skootterin selkään ja suoraan liikenteeseen..

En aja kauheasti, sillä koulukin on kävelymatkan päässä. Enimmäkseen ajan isäni luokse (n.20km) ja sitten aina satunnaisesti kavereille ja kaupunkiin.. Mitään suurempia haavereita minulle ei ole sattunut.. Tosin kaveri ajoi kerran liikennevaloissa perääni ja siinä meni sitten takalokasuoja vähän riekaleiseksi..

Skootteriani ei ole viritetty, mutta se kulkee kyllä sallittua kovempaan. :D En kyllä kaahaile sillä missään liikenteen seassa.. Olen siis melko normaali kuski, en kaahaile, mutta en ole Erityisen Varovainenkaan.

Ajattelin kyllä hankkia autokortin, kun vuoden päästä täytän 18v.. En ole vielä oikein suunnitellut, mitä teen skoban kanssa. Periaatteessa sen voisi myydä, mutta olisi kiva että olisi skootterikin, koska monet kavereistani eivät aio hankkia autokorttia (koska heillä on skootteri).. Kattoo sitten että tuleeko sillä ajettua vai kannattaako se myydä pois..

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #34 : Elokuu 19, 2009, 15:22:09 »
Itse kesäkuussa tuon maagisen 15 vuoden saavutin ja mopokortin hankin. :D Ja skootterin ostin, rippirahoistahan siihen meni, mutta iskä maksoi suurimman osan. (: Kymco Agility 50. <3 Ja hyvä on. Tykkään siitä, melkein 900km mittarissa. Aika vähän, mutta kyllä se tästä. ;)

Kaatunut tuolla en ole. Mutta pari kertaa on ollut lähellä. Esimerkiksi silloin, kun harjoittelin omalla tien pätkällämme tuossa ja kääntyä pitää heinikon kautta. Ja sehän on tunnetusti liukas ja tein kaikista kliseisimmän virheen mitä voi (mistä iskä sanoi harjoitellessani ehkä viisi kertaa....) eli kaasu auki. :D Noh, sehän ei hyvin pääty. Mutta en kaatunut. Eilen meinasin kahdesti. xd Aamulla maan ollessa kostea, ajoin suojatien ylitse kääntyen samalla kouluun päin, jolloin pyörät luisui maalauksien päällä (iskä ei suojatieviivojen liukkaudestakaan ole kovin monesti huomauttanut...heh). Ja sitten iltapäivällä sama juttu. Olen aika lahjakas. :D Mutta kaaduttu tuolla ei olla, uutena kun ostettiin. Kulkee 51km/h. Mutta vielä sisäänajo, sujuvasti 40km/h tuolla liikenteessä sekaan. Paitsi jos kavereiden kanssa ajellaan niin sitten mennään kyllä 45km/h. Mikä eilen pelastikin aika paljon. Ajelimme kahden kaverin kanssa, kolmas oli kyytillä. Meidän perässä tuli tarraton maija, jonka tajusimme vasta sen käännyttyä pois. Niin, toisella kaverillani, joka ajoi, ei ole korttia, joulukuussa vasta. ;D Ilman minua, kaverit olisi sujuvasti ajelleet sen +50km/h ja poliisit olisi kyllä pidättänyt.
Meillä päin nimittäin jokaisen jätkän mopo on viritetty. Vähemmän heteron maineen saa, jos ei ole viritetty. Josta seurasikin, että luokkakaverini (poika) sai toukokuussa kortin ja seuraavana iltana se lähti kuivumaan, sivareiden tutkaan kaksipäällä 69km/h... Ja tasaiseen tahtiin jollain on kortti hyllyllä. Meillä kun poliisit ratsaa usein. Keväisin, kun on tehoratsiat, niin kaikille tullaan aamulla kyselemään ajokorttia ja rekisteriotetta. Pojat kun ilman niitäkin ajelee. :D

Itse halusin skootterin heti. Isälläni on moottoripyörä, joten hän kyseli kovaa, että aijonko itsekin sellaisen joskus ostaa. Tällä haettiin sitä, että pitäisikö nyt ostaa vaihteellinen mopo vaiko sitten skootteri. Ja vannoin, etten halua moottoripyörää. Viime viikolla kyselin, saanko kevarin.. Iskä ei tykännyt. x)

Mutta huomattu on, että autot ajelevat melko surutta skopojen eteen kolmionkin takaa. :/ Itse tämän havainnollistanut useammin kuin kerran.
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Lokakuu 09, 2009, 10:05:58 »
Haluaisin skootterin. Haluan sitä enemmän kuin mitään ikinä. Mutta enpä saa, vaikka ostaisin kaiken itse ja omilla rahoillani..:S
Äiti on lääkäri, ja näkee usein mopokolarivammoja. Se kieltäis mua olemasta KYYDISSÄ, herrajumala. Kuulemma vaarallisempaa ku ajaa itte.. Oon tietty silti kyydis,mut....:) Sit mul olis vielä mahdollisuus saada serkun vanha skootteri halvalla tai ilmaiseksi, mutta eipä käy.

Juu, tossa kuukausi sitten jotenkin ihmeellisesti sain äitin ylipuhuttua, en vieläkään tajua, miten se tapahtui, mutta mitäpä siitä. Nyt olen rippijuhlistani asti, eli sellaisen melkein kolme viikkoa ajellut omalla ihanalla mustalla derbi atlantiksellani. Sain sen ilmaiseksi, itse maksoin mopokortin ja muut vastaavat, ja bensat.
Tahdonvoimaa!

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #36 : Lokakuu 09, 2009, 17:10:57 »

Juu, tossa kuukausi sitten jotenkin ihmeellisesti sain äitin ylipuhuttua, en vieläkään tajua, miten se tapahtui, mutta mitäpä siitä. Nyt olen rippijuhlistani asti, eli sellaisen melkein kolme viikkoa ajellut omalla ihanalla mustalla derbi atlantiksellani. Sain sen ilmaiseksi, itse maksoin mopokortin ja muut vastaavat, ja bensat.

Toivottavasti et kuole. Sen verran moni "mopotyttö" pääsee hengestään vuosittain.

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
« Vastaus #37 : Lokakuu 09, 2009, 20:09:04 »

Toivottavasti et kuole. Sen verran moni "mopotyttö" pääsee hengestään vuosittain.

Jep, samaa toivon itsekin:) nojoo, mutta en ole mitenkään rämäpäinen, ja muutenkin olen toosi varovainen liikenteessä, sen verran itsesuojeluvaistoa löytyy..:) Ja sitäpaitsi täällä meillä päin on todella paljon "sallittu mopoille"- kylttejä, eli isoilla teillä ei paljon tarvitse ajella. eikä tämä meidän raisio mikään iso paikka edes ole, että ei mitään sen isompia keskustoja tai isoja teitä löydykään.
Tahdonvoimaa!

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #38 : Lokakuu 09, 2009, 20:59:19 »
Mutta huomattu on, että autot ajelevat melko surutta skopojen eteen kolmionkin takaa. :/ Itse tämän havainnollistanut useammin kuin kerran.
No ne autoilijat ajelevat varmasti sitten minkä tahansa muunkin ajoneuvon eteen kolmion takaa - kyllä ihmisillä tuntuu olevan kova kiire kiilata raskaammankin ajoneuvon eteen, vaikka sitten kolmion takaa.

Itselleni on muodostunut tässä puolen vuoden sisään entistäkin negatiivisempi kuva skoottereista, mopoautoista tms. Ehkä se johtuu siitä, että nyt ajokortin saaneena on saanut monen monituiset kerrat ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun milloin mikäkin skopa tai mauto on kääntynyt eteen. Pari kertaa ihan tosissaan on saanut lyödä jarrut pohjaan ja pelätä, että jääkö tuo alle vai ei. Kerran tuli erään skopan kanssa todella läheltä piti -tilanne, kun tämä päätti vihreän vaihtuessa kääntyä oikealta kaistalta vasemmalle, kun minä taasen olin menossa kuorma-autolla suoraan. Eikä mitään katsellut, varmaan edes tajunnutkaan, että jos en olisi huomannut ajoissa, olisi saattanut varsin mahdollisesti päästä hengestään. Tai jos olisikin huomannut, olisi varmaan jossain mesessä tai keskustelupalstalla ollut tilitystä, kuinka joku hullu ämmä meinasi ajaa kuorma-autolla päälle... Eli siis mitään ei olisi oppinut, luultavastikaan.
Eikä siis tuo ollut mikään yksittäinen tapaus, vaan lähes jatkuvasti tulee eteen pieniä tai isompia riskitilanteita.

Nyt kun on noiden pari vuotta nuorempien kanssa samassa koulussa, huomaa varsin hyvin, että asenne muuta liikennettä kohtaan on monella vähän kyseenalainen - kaipa he siihen heräävät sitten, kun itse joutuvat autolla väistelemään ja jarruttelemaan sydän kurkussa.

Minusta olisi ihan hyvä, että mopokorttiin tulisi ajo-opetusta ja inssiajo, kun nuo tilastot ovat todella surullisia, ja lähes päivittäin näkee jostain päin rutattua mopoautoa, mikä kertoo jo oman tarinansa kuskien ajotaidoista. Ehkä ajokokeen myötä useampi reputtaisi, mutta onko se sitten reputtaneenkaan osalta huono juttu? Enpä usko.
Kumminkin noilla pienemmillä masiinoilla ajelu liikenteen seassa on huomattavasti vaarallisempaa kuin isommilla, joten senkin takia pitäisi kuskeilla olla homma hanskassa vähän paremmin.
On toki osaaviakin kuskeja, kummassakin sukupuolessa, en todellakaan kiistä sitä, mutta niitä heikompia on aivan liikaa kuitenkin.

Näin autolla ajavan näkökulmasta edellinen...

Saan siis skootterini aivan ilmaiseksi lahjana, mutta ystäväni vanhempia en tajua. He maksavat vain puolet ystäväni skootterista, ja loput ystäväni pitää maksaa itse. Voin ihan rohkeasti sanoa että ei heillä ainakaan rahapulaa ole, että ei johdu siitä.
Minusta on loistojuttu, etteivät varakkaat vanhemmat itse kustanna jälkikasvunsa menoja; pitäähän sitä nyt herranjestas oppia itsekin säästämään/hankkimaan rahaa, vaikka olisikin varakas perhe. Kumminkin puolikkaan maksaminen on sekin jo aika paljon - monet kun joutuvat ihan omilla rahoillaan ostamaan.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #39 : Lokakuu 25, 2009, 11:04:54 »
Minulla ei ole skootteria, enkä sellaista menopeliä toisaalta kaipaakaan. Olen puolustellut kantaani monellakin jutulla: Minusta autolla ajaminen on turvallisempaa (ja autokortinkin saan ensi vuonna), turha päristely saastuttaa ja rahaa palaa. Lähes kaikilla ystävilläni on jonkinlainen skootteri taikka mopo, mutta itselleni on riittänyt aina vanhempien kyyti autolla tai kulkeminen linja-autolla.

Onhan skootteri hyödyllinen, en mitä sitä kiistä - ja olenhan ollut joskus kyydittävänä (vaikka luotin kuskiin, pelkäsin mielettömästi tippuvani kyydistä). Mutta silti joudun sanomaan ein skoottereille, ei ole minun lajiani!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 18:54:39 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #40 : Lokakuu 26, 2009, 11:58:26 »
Lainaus
Itselleni on muodostunut tässä puolen vuoden sisään entistäkin negatiivisempi kuva skoottereista, mopoautoista tms. Ehkä se johtuu siitä, että nyt ajokortin saaneena on saanut monen monituiset kerrat ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun milloin mikäkin skopa tai mauto on kääntynyt eteen. Pari kertaa ihan tosissaan on saanut lyödä jarrut pohjaan ja pelätä, että jääkö tuo alle vai ei. Kerran tuli erään skopan kanssa todella läheltä piti -tilanne, kun tämä päätti vihreän vaihtuessa kääntyä oikealta kaistalta vasemmalle, kun minä taasen olin menossa kuorma-autolla suoraan. Eikä mitään katsellut, varmaan edes tajunnutkaan, että jos en olisi huomannut ajoissa, olisi saattanut varsin mahdollisesti päästä hengestään. Tai jos olisikin huomannut, olisi varmaan jossain mesessä tai keskustelupalstalla ollut tilitystä, kuinka joku hullu ämmä meinasi ajaa kuorma-autolla päälle... Eli siis mitään ei olisi oppinut, luultavastikaan.

Itse kun olen koulun pakettiautolla taikka kuorma-autolla liikenteessä, suhtaudun aika suurella varauksella jo etukäteen tuollaisiin tilanteisiin, missä on esim. mopo tulossa kolmioristeykseen. Valmistaudun jo kaukaa painamaan jarrua tai muuten vaan himmaamaan vauhtia, ettei sitten tulisi tuollaista tilannetta, että mopo tunkee itsensä eteen ja minä olisin sitten kuorma-auton kanssa poikittain tiellä. Vielä pahempi tilanne sitten vuoden päästä, kun on täysperävaunu siellä takana keikkumassa. Eli etukäteen varautuminen yleensä avittaa aika paljon. ; ) Mutta loppujen lopuksi on kyllä paha lähteä yleistämään, ettei kukaan mopoilija mistään mitään tiedä, sillä esim. minun luokkalaisistani pojista melkeinpä suurin osa tuntee liikennesäännöt kuin omat taskunsa ja he ajavat erittäin sujuvasti liikenteessä sekä henkilö- että kuorma-autolla. He kun ajavat vapaa-ajallaan niin paljon mopoillaan/kevareillaan, että ovat jo tottuneet erittäin hyvin erilaisiin liikennetilanteisiin.

Eli siis se BC-kortti ei välttämättä tee sinusta mitenkään yli-ihmistä verrattuna mopoilijoihin, heillä saattaa olla paljon enemmän kokemusta liikenteessä toimimisesta, vaikkei ikä vielä riittäisikään siihen autokorttiin. Ainakin useimmiten sellainen ihminen, joka on juuri saanut autokortin ja sitä ajokokemusta löytyy ainoastaan niiden autokoulun ajotuntien verran, ei välttämättä ole mitenkään pätevämpi kuin henkilö, joka on ajellut mopolla kolmisen vuotta joka päivä ympäri kaupunkeja. En nyt siis tässä Giladra Carrionille ärhentele, mutta joskus pistää ärsyttämään, kun juuri ajokortin saaneet kuvittelevat olevansa niin järjettömän päteviä, täysin mallikelpoisia kuskeja. : D Minulla ei siis vielä korttia ole, kun ikä ei vielä ihan riitä, mutta kevarilla ja mopolla on tullut ihan mukavasti ajeltua, ja se ajokokemus on auttanut minua paljon henkilö- ja kuorma-autolla ajon opettelemisessa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2009, 13:29:24 kirjoittanut lullaby »

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #41 : Toukokuu 01, 2010, 18:02:11 »
Minä sain skootterini noin vuosi sitten, taitaa olla hieman ylikin jo siitä. Minulle ostettiin se kummiltani todella halvalla, hänen tyttärensä ei ollut tykännyt ajaa sillä ja se oli seissyt yhden kokonaisen kesän käyttämättömänä. Oli hiukkasen sitten ärsyttävää ennen tonnihuoltoa, kun oli vaikeuksia saada se skoba käyntiin. Aamuisin meni aina puoli tuntia sen käyntiin saamisessa ja silloinkin oli sitten ongelmia päästä liikenteeseen kun se sammuili vähän väliä.. Tonnihuolto kuitenkin muutti tilanteen ja nyt skoballa pystyy huristamaan ilman ongelmaa. Mitä nyt aamuisin takkuaa, mutta kyllä se siitä aina käynnistyy. Ei ole tarvinnut nyt pitkään aikaan luovuttaa ja mennä junalla kouluun, kuten monesti jouduin ennen huoltoa tekemään. Tuli kiva kiire aina...
Skootterini on keltaisen värinen, merkiltään Solifer. Olen kuullut etteivät Soliferit ole hyviä, muttei sillä ole minulle niinkään väliä, kunhan vain kulkee ja pääsee huolettomasti menemään - mikä onnistuu nyt kun ei enää kettuile. Keltaista väriä rakastan, se erottuu mukavasti massasta ja on ihanan pirteä. Pelkkä skootterini katsominen tuo piristystä minulle. En enää ollenkaan pidä siitä, että suurin osa skoottereista on hopeisia tai punaisia, ärsyttää kun kaikkialle tungetaan samaa väriä...

Liikenteessä menen suht huolettomasti, vaikka jotkin läheltä piti -tilanteet ovat säikäyttäneet. Nekin ovat johtuneet kun olen uponnut omiin ajatuksiini enkä ole tajunnut seurata takana tulevaa liikennettä... Mitään ei ole kuitenkaan sattunut, onneksi. Kerran olen skootterilla kaatunut, se onneksi tapahtui parkkipaikalla kun vielä harjoittelin skoballa ajamista. En aja liikenteessä liian lujaa, mikä ärsyttää välillä jos jokin toinen skootteri tai mopo menee ohitse... Muttei minua innosta ajaa todella lujaa, ohjaaminen on hankalampaa ja riski saada sakot on suurempi. En tahdo saada sakkoja, poliisit on pelottavia. Olin oikeasti aika peloissani yhtenä päivänä kun huomasin poliisiauton ajavan takanani. Onneksi se kääntyi yhdessä risteyksessä muualle. Yleisin nopeus, mitä ajan on 45km/h, mutta neljänkympin alueella ajan neljäkympinkin tuntumassa. Liian hitaasti en mene mutten liian nopeastikaan.

Tykkään ajaa skootterilla. Sillä pääsee niin helposti kaikkialle, oli todella vapauttavaa esimerkiksi käydä Jumbossa kun ei tarvinnut bussivuoroja katsoa tai muutenkaan pyytää kyytiä, nappasin vain kypärän ja lompakon laukussa mukaan ja hurautuin skootterilla sinne. Selvisin paljon helpommalla kuin jos olisin bussilla mennyt.
Skootterilla on ihana ajaa, varsinkin kesäisin kun ei ole kiire minnekään ja sää on kaunis ja lämmin. Huoletta voi ajaa t-paidalla eikä tule kylmä, jos siis sää vain suosii. Sateella en tykkää ajaa, ärsyttävän märäksi tulee...
Sinällään on ikävää, ettei oikeastaan muilla kavereillani ole skoottereita tai mopoja, rajoittaa omaa kulkemistani aika paljon.

En ole mitenkään hulluna skoottereihin, en ymmärrä moottorien päälle ollenkaan. Mutta silti skootterit vapauttavat huomattavasti, pääsee niin helposti kulkemaan kaikkialle itsenäisesti. Eikä yksi tankillinenkaan paljoa maksa. ^^
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #42 : Toukokuu 01, 2010, 19:50:52 »
Tänään skootterini aiheutti minulle ylimääräistä sydämentykytystä ja verenpaineen kohoamista. Melko kiltisti se on toiminut nyt jo vuosia, mutta tänään se päätti sitten alkaa temppuilemaan kesken matkan. Olen aivan varma, että en ajanut minkään terävän yli ja jopa varmistin renkaat ennen kuin lähdin ajamaan, mutta silti pääsi käymään niin, että takarengas tyhjeni keskellä risteystä ja olin menettää koko kapistuksen hallinnan ja kaatua ensimmäistä kertaa. Onneksi kukaan ei tullut takana, sillä mun oli pakko hypätä kyydistä ja taluttaa se tien sivuun, koska sitä ei pystynyt ohjaamaan. Järkyttävä tilanne. Ihan yllättäen takarengas meni ihan vanteille. Oli todella hauskaa alkaa sitten taluttamaan sitä kotiin, kun viereisellä bussipysäkillä oli kaksikymmentä henkeä yleisönä tuijottamassa.

En aja nykyään kovin usein. Kun asuin maalla skootteria tarvitsi enemmän, mutta täällä Tampereella fillarini on kovemmassa käytössä kuin skopa. Luulen, että tämän kesän jälkeen se on myynnissä, sillä luultavasti muutan pois täältä ensi vuoden jälkeen enkä tarvitse sitä enää. Ja vielä kun saan säästettyä vähän, niin menen autokouluun, jonka jälkeen en tarvitse skootteria sitäkään vähää kuin nyt. Enkä tiedä uskallanko edes ajaa koko kapistusta enää tämänpäiväisen episodin jälkeen. Sen verran säikäytti. No, täytyy vain toivoa, että en ala jokasella ajokerralla pelkäämään, että kohta tyhjenee rengas.

Itse en vaaratilanteita ole aiheuttanut aikoihin, olen ihan ylivarovainen liikenteessä. Ensimmäisenä skootterikesänä oli pari läheltä piti-tilannetta, mutta viimeaikoina en ole söheltänyt mitään. Olen lähinnä kauhistellut kuinka muut koheltavat. Mielestäni on järkyttävää, että keskellä kaupunkia mennään skoottereilla kolme rinnakkain ja jutellaan samalla kavereille ja sitten käännytään yhtäkkiä jonnekin eikä vilkusta ole tietoakaan. Mopoautoilijat ajelevat myös välillä miten sattuu. On pelottavaa, että ajaessa keskitytään kaikkeen muuhun kuin liikenteeseen. Nuoleskellaan kesken matkan vieressä istuvan tyttö/poikaystävän kanssa tai meikataan liikennevaloissa yms. En tietenkään yleistä, mutta kaikkea tälläistä näkee jatkuvasti. Viereisestä autosta käsin tai pyörätieltä on hirveää katsella niitä äkkiratkaisuja, joita mopoilijat tekevät. Eilenkin joku ajoi stop-merkin takaa suoraan meidän eteen. Onneksi äiti ehti jarruttaa.  
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa Svitanie Tonttu

• Onnettoman oikukas
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #43 : Toukokuu 22, 2011, 11:40:25 »
En löytänyt mistään sitä skootteri-topiccia, minkä muistan olleen tallessa ennen vuotiksen muuttoa. Se on varmaan sitten kadonnut, mutta kertokaa minulle missä se on, jos on vielä tallessa. ;>

Eli joo, skootterit. Omistatko sellaisen? Haluaisitko omistaa? Vai pitäisikö ne mielestäsi poistaa maapallolta? Jos omistat, millaisen? Minkä merkkinen, onko merkillä mielestäsi väliä? Ostitko käytettynä, tuliteränä vai onko se kenties perintö vanhemmilta sisaruksiltasi?

Oliko kortin suorittaminen vaikeaa? Menikö eka kerralla läpi vai yrititkö useammankin kerran? Miten harjoittelit kokeeseen? Vinkkejä? Pitäisikö kortin suorittamiseen lisätä käytännön koe? Entä pitäisikö ikärajaa nostaa?

Ajatko paljon? Säännöllisestikin? Minne? Mikä on ollut ajamisessa vaikeinta? Onko sinulle sattunut koskaan haavereita?

Miten sinuun suhtaudutaan liikenteessä? Kunnioitetaanko sinua, vai näyttävätkö autoilijat sinulle jatkuvasti keskisormea? Ajatko reikäpäisesti vai oletko erityisen varovainen? Onko moposi kenties viritetty?

Miten käy skootterin sitten, kun saat autokortin? Jääkö skootteri pölyttymään varaston nurkkaan, vai meinaatko olla ajamatta autokorttia?

Nostellaanpa vanhaa aihetta ylös, näin kesän kynnyksellä kun uusia mopoilijoita on varmasti liikenteessä. ;)
Elikkäs niin, sain skootterin tuossa suunnillee 1½ kuukautta sitten ja kortin n. viikkoa aikaisemmin. :) Menopelinä toimii 2 tahtinen Yamaha Neo's, joka mulle ostettiin uutena tänä keväänä, se on tosin vuoden 2010 mallia mutta niitä oli jäänyt varastoon tms ja sen sai hieman halvemmalla kuin normaalisti, ja saatiin hyvä ja arvokas kypärä kaupanpäälle, eli pääkin on suojattu.
Kortin suorittaminen ei mun mielestä mitenkään ihan älyttömän vaikee ollut, mutta toisaalta harjottelin siihen hirveästi ja olin ihan paniikissa siellä kun olin tekemässä ja tein kuvallisissakin kolmesta virheetä kaksi huolimattomuudesta, koska panikoin ajan loppumisesta. Sain kortin siis ensimmäisellä kerralla. :D Ikäraja on mielestäni ihan ok, mutta nyt kesän alustahan se muuttuu, että täytyy ottaa ajotunteja ja ilmeisesti ajokoekin? En ole ottanut selvää, koska mulla kortin saaminen ennen tätä muutosta oli oikeastaan itsestään selvyys.
Itse oon liikenteessä melko varovainen, en siis mikään kaahailija tai ajele miten sattuu. Toisaalta mulle olis oikeasti tehneet ne ajotunnit hyvää, koska vaikka osasinkin ne risteysjutut ja väistövelvollisuudet yms siellä teoriakokeessa, niin silti mulle tuottaa suuria vaikeuksia liikenteessä ajatella, että ketä mun on väistettävä ja kenen on väistettävä mua. Aluksi myös risteysten hahmottaminen oli jostain syystä kauheen hankalaa..
Ajan skootterilla oikeastaampa päivittäin 6-40km, eli tää vaihtelee hirveesti. Normaali on semmonen vähän päälle 20 km, ja siitäkään ei ole yhtään semmosta ''turhaa'' ajoa, eli että mulla ei olis määränpäätä kun lähden ajamaan. Ajan skootterilla kouluun ja tallille ja joskus kavereiden luo.
Sitten kun saan autokortin, skootteri jää pikkuveljelleni ja isä luottaa siihen, että osaan pitää skootterini ns. siististi niin että se kestää siihen asti. :D
''Emme lopeta leikkimistä sen takia, että vanhenemme. Vanhenemme sen takia, että lopetamme leikkimisen.''

''Hänet vastaanotti lääkäri, joka totesi:
Tonttu on lisätty keskusteluun'' (c)ryhmis