Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 69246 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Alimalff

• Ankeuttaja
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #25 : Heinäkuu 17, 2007, 19:17:27 »
Höm höm.

Toisaalta kirjassa on kuvailtu ihanasti ja selvästi nuo kaikki asiat mitä siihen mahtuu. Lisäksi on myös niitä kohtauksia joita leffoissa ei ole. Kirjaan pystyy syventymään ja jotenkin... Eäh. Vaikeaa selittää. :D

Toisaalta, elokuvat auttavat ymmärtämään kirjaa paremmin. Pystyy kuvittelemaan asiat helpommin ja tietää suunnilleen kaikki yksityiskohdat jne.

Sanon että molemmat, vaikkei varmaan saisikaan. :D

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Heinäkuu 27, 2007, 20:30:01 »
Kirja, niistä on pidemmäksi aikaa iloa, kun elokuvahan kestää vaan sen alle 3 tuntia.
Leffoista (tietysti) puuttuu niitä kohtia, joista on kirjaa lukiessaan saanut iloita. Kaiken lisäksi, kirjanhan voi ottaa lähes joka paikkaan mukaan, jos tahtoo nauttia HP-maailmasta, mutta elokuvaa on vähän vaikea katsoa ilman TV:tä.
imagine none of this is real

Danny

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Heinäkuu 30, 2007, 20:27:04 »
Melko hankala kysymys.

Luin ensimmäisen kirjan pienempänä äitini kanssa ja muistan kuinka kuvittelin elävästi hahmot mielessäni, ja nähtyäni sitten ensimmäisen leffan en saanut koko elokuvasta kiinni laisinkaa, sillä hahmot olivat aivan erilaisia kuin millaisiksi olin heidät kuvitellut. Tosin nyt noihin tuttuihin näyttelijöihin on jo tottunut, enkä heidän tilalleen voisi muita kuvitellakkaan.

Mutta asia pointti oli se, että leffat tavallaan romuttivat sen pienen pään kehittelemän mielikuvan, jonka kirja oli antanut, vaikka elokuvat ovatkin visuaalisesti hyvin kauniita, näyttelijät ovat erinomaisia, musiikki todella taidokkaasti tehty.

Sekä kirjat, että elokuvat ovat kuitenkin taidolla tehty, eikä kummassakaan kategoriassa ole moittimista, vaikka kirjan puolelle ehkä siksi kallistun, että sieltä sen ensimmäisen kosketuksen sain koko Potter aiheeseen.

~Dann

Poissa Astral Romance

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Elokuu 03, 2007, 17:49:52 »
Kirja ehdottomasi. Kirjoissa tapahtuu paljon enemmän ja tunnelma on parempi :) Jos katsoo pelkät elokuvat, niin ei niistä saa mitään irti. Potterien maailma on niin laaja, että sitä on vaikea saada muutamaan kaksi tuntiseen elokuvaan.

- Century Child -

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #29 : Elokuu 04, 2007, 16:16:49 »
Minäkin vastaan hyvin samaan tapaan kuin muutkin: Kirja, ehdottomasti.

Mihin maailma olisikaan menossa, jos jopa kirjan tulkinnan hoitaisi joku muu? Senhän jälkeen kellään muulla, kuin elokuvan ohjaajalla ei olisi tippaakaan mielikuvitusta jäljellä; sitä ei tarvittaisi enään! Kaameaa... Minulla kun on vilkas ja erittäin hyvin toimiva mielikuvitus, niin luen mieluummin kirjoja kuin katton elokuvia. Kirjoista saa luoda sen oman maailman, mutta elokuvissa taas katsellaan jo jonkun toisen luomaa maailmaa.
Elokuva ohjaajat tykkäävät myös säikytellä. Olen istunut elokuvissa kaiuttimen vieressä, enkä toiste mene niin lähelle sitä! Kirjaa lukiessa taas ei voi säikähtää samalla tavalla eli niin, että sydänkin meinaa lakata lyömästä. Siinähän luo koko ajan sitä omaa maailmaa, joten joka kohdassa pitää kuvitella kaikki vähän 'etukäteen'. Sen siis ensin tajuaa, että kohta tapahtuu jotakin vähintään kirkaisun arvoista, ja sitten vasta alkaa hiomaan pikkujuttuja, kuten miten se tapahtuu yms. Tajusiko joku? Ja yleensä kirjaa lukiessa taustalla ei kuulu tunnelmaan sopivaa musiikkia. Ei minulla ainakaan. Elokuvissa kylläkin...
Kirjoistahan on myös pitemmäksi aikaa hupia ja tekemistä! En nimittäin usko, että kukaan ehtii lukea kunnolla parissa tunnissa jonkun Harry Pottereista. Sitäpaitsi, elokuvissa poistetaan puolet kirjan kohtauksista ja lisätään sekaan jotain ihan omaa. Eikä elokuvissa kuitenkaan pystytä kuvaamaan esim. Harryn ajatuksia, toisin kuin kirjassa.

ja minä kun olen muutenkin tämmöinen lukutoukka, niin...
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Elokuu 08, 2007, 20:44:34 »
Minulle kävi niin, että näin ensin Viisasten kivi- elokuvan, jonka jälkeen siirryin lukemaan kirjoja. Sanon kuitenkin, että kirjat ovat TODELLA HYVIÄ! Mutta myös elokuvat ovat todella hyviä. En vertaile kirjaa ja elokuvaa keskenään, sillä ne ovat täysin erilaisia. Kirjoissa voi itse ajatella kaikki paikat ja hahmot, mutta elokuvissa joku on ajatellut sen jo yksin etukäteen muiden nähtäväksi.

Kirjoissa on oma maaginen taikansa, niin kuin on leffoissakin. Kirjat ovat upeasti, taidolla kirjoitettuja. Hahmot on luotu ammattimaisesti ja ympäristö on kuvattu elävän tuntuiseksi. Leffat ovat tehneet perässä omaa tulkintaansa kirjasta ja tehneet ikään kuin "liikkuvan, elävän version" kirjasta.
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Surku

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Elokuu 09, 2007, 17:04:24 »
Ehdottomasti kirjat.

Kirjoja lukemalla pääsee käyttämään mielikuvitustaan ja niihin minä pystys paremmin sulautumaan kuin elokuviin.
Täytyy kyllä myöntää, että olen katsonut osittain vain Viisasten kiven ja Salaisuuksien kammion, mutta silti olen vankasti sitä mieltä, että kirjat ovat ne ainoa oikea kulkutie Potter maailmaan.

Lisäksi monet hahmot ovat tuottaneet jonkin moisen pettymyksen (jos niin voi sanoa) kun itse on kuvitellut ne erillaisiksi ja sitten ne näyttävätkin ihan joltain muulta. Esimerkkinä nyt Tonksin näyttelijä ei ole ihan sitä Tonksia mitä kirjojen perusteella on saanut käsityksen. Lupinkin tälläinen henkilö on jonka olen kuvitellut erillaiseksi kuin elokuvissa se on toteutettu (tai siis olisin valinnut eri näyttelijät kyseisiin rooleihin)..

palladiini

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Elokuu 14, 2007, 15:45:59 »
Aivan ehdottomasti tykkään enemmän kirjoista! Itseasiassa en kauheasti tykkää elokuvista (tottakai ne pitää aina nähä mut silti mua ärsyttää kun ne ei mee sen kirjan mukaan tarpeeks paljon). Kirjoissa saa käyttää omaa mielikuvitustaan kun miettii niitä paikkoja ja henkilöitä ja saa olla ihan täysillä mukana. Lisäksi elokuvissa ne on jotenkin kauheen tylsiä nää "jännät" kohat ja mua häirittee esim. LP elokuvassa se joulutanssiaiset- kohtaus jossa kaikki tanssii justiin samalla lailla...
EI mä en vaan tykkää niistä elokuvista! Kirjat on ihania <3

Kaiten

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Syyskuu 03, 2007, 09:31:13 »
Kirja on parempi. Saa itse kuvitella kaiken ja oikeastaan hieman harmittaa, että menin katsomaan elokuvat ja romuttamaan omat kuvitelmani HP-maailmasta. Elokuvissa varsinkin hahmot ovat tuottaneet pettymyksiä ja "omat" hahmot ovat kadottaneet piirteitään, koska mieleen tulee aina elokuvan näyttelijät >.< Mutta tosiaan, kirjat ovat tarkempia ja ne tempaavat paremmin mukaansa :)

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Syyskuu 03, 2007, 20:13:44 »
Kirjat on mun mielestä parempia, koska ne on parempaa ajankulua, ku elokuvat. Ja niissä on kaikki pienimmätkin/turhimmat kohtaukset mukana, jotka on välillä hauskoja, ja elokuvista taas jätetään pienimmät/turhimmat kohtaukset kokonaan pois.
Hyvänä esimerkkinä on Feeniksin kilta, kirja ja leffa; kirja on huimasti pidempi, kuin muut kirjat, mutta elokuva on hiukan lyhyempi, kuin mikään aikaisemmista leffoista.
Onhan leffatkin hyvää ajankulua, mut niistä ei pahemmin voi nauttia sängystä, ellei sitten telkkari oo omassa huoneessa. (: Mut joo, kirjat on siis kivempii mun mielestä.

Puffelpansy

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Syyskuu 06, 2007, 20:11:44 »
Kirjat.

En osaa perustella...
Ne vaan ovat parempia...
Olen aikamoinen lukutoukka muutenkin, pidän varsinkin fantasiakirjoista ja Harry Potter on parhaimmasta päästä.

Ovat elokuvatkin hyviä.

Annie Largehill

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Syyskuu 14, 2007, 21:41:15 »
Ihan alkutaipaleilla en edes tiennyt kirjoista (Juu juu ;D) ja rakastuin elokuviin. Salaisuuksien kammion kuitenkin luin kirjana, ja sen jälkeen luin aina yhden kirjan ennen elokuvaa. Viisasten kiven luin vasta eilen loppuun täydellisesti :D Henkilökohtaisesti pidän elokuvan katselemisesta enemmän kuin lukemisesta, mutta elokuvista jätetään todellakin joitakin kohtia pois, ja se ottaa päähän. Vaikka pakkohan se on ottaa, ettei elokuvasta tule yhden Tylypahkan kouluvuoden pituinen :>

Norannika

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Syyskuu 15, 2007, 17:04:16 »
Jaa-a, varmaankin kirjat. Miksikö? Koska jotenkin kirjoissa saa eläytyä itse mukana, jännitys on jännittävämpää(hhä?, mitä mä pälätän)
ja kirjat täydellisiä(?).. Elokuvat ovat totta kai hyviä, mutta eivät läheskään yhtä hyviä, kuin kirjat. Elokuvista jätetään paljon todella hyviä kohtia pois (mutta pakkohan niiden on ettei ne veny yli 10h) ja ääh.. en oikein tiedä. Pidän vaan enemmän kirjoista.

Binni

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Syyskuu 21, 2007, 14:34:33 »
Ehdottomasti KIRJAT! Niihin mahtuu paljon enemmän, ne eivät koskaan käy tylsiksi ja niissä on hienoja yksityiskohtia. Lisäksi kirjan perusteella voi luoda oman mielikuvitusmaailmansa. Vaikka elokuvatkin ovat hyviä, on niissä tylsää varsinkin se, että niistä on jätetty pois hyvin paljon ja joitakin kohtia on muuteltu toisenlaisiksi kuin kirjassa. Lisäksi elokuvissa olevat näyttelijät eivät aina vastaa omaa mielikuvaa, jolloin on aika tylsä katsoa elokuvaa, olen kuitenkin sitä mieltä että Pottereissa näyttelijät on valittu ihan hyvin :) Mutta jokatapauksessa kirjat ovat vain parempia :)

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #39 : Syyskuu 21, 2007, 18:25:22 »
Ja vastauksenihan on...

Kirjat totta munassa. Elokuvat ovat typistettyjä versioita kirjoista, jotka olen lukenut kymmenisen kertaa ja joista pidän valtavasti. Lisäksi jotkin käsitykset hahmoista romuttuvat elokuvien myötä. Myös Viistokuja ja osa Tylypahkaa on mukavampi kuvitella itse kuin tyytyä elokuvien antamaan käsitykseen.
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #40 : Lokakuu 07, 2007, 15:38:01 »
Kirjat tietenkin! Kirjoja lukiessa pystyn uppoutumaan tuntikausiksi fantasiamaailmaan ja kuvitella eläväni siellä itse. Minä ainakin pystyn hirveän helposti samaistumaan henkilöihin ja elämään tapahtumia. Elokuvat eivät anna tätä useita tunteja kestävää mahtaa kokemusta, jonka aikana on ihan joku muu, kuin todellisuudessa. ELokuvia katsellessa tulee myös usein "eihän se näin mennyt" -tunne. Ja sitten alkaa ärsyttämään.

Kirjoja voi lisäksi lukea uudestaan ja uudestaan, ja löytää joka kerralla uusia tapahtumia ja ulottuvuuksia. Elokuvat eivät anna mielikuvitukselle läheskään niin paljon tilaa.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Apila

• Luonnonlapsi
  • Vuotislainen
  • I can touch the colors around me
  • Pottermore: SeerMist9376
« Vastaus #41 : Lokakuu 10, 2007, 18:44:54 »
Kirjat! Tottakai! Rowlingin kieli jota hän kirjoittaa on aivan mahtava! Hän osaa kuvailla niin upeasti että huh huh.. Elokuvat eivät ole mielestäni niin hyviä ,mutta kyllähän niitä ajan vietteeksi katsoo (itsellä kyllä ne kaikki ovat). Elokuvissa on myös se huono puoli että ne jättävät kirjojen hienot kohtaukset pois ja muutenkin hieman muokkaavat niitä. Siksi en pidä niin paljoa elokuvista.
"Älä sääli kuolleita, Harry. Sääli eläviä, ja varsinkin niitä, jotka elävät ilman rakkautta"

Poissa Sireeni

• Vuotislainen
  • Ihmeellinen immeinen
« Vastaus #42 : Lokakuu 11, 2007, 14:30:59 »
Kirja!
J.K.Rowling on tehnyt loistavaa työtä tehdessään kirjoja.aivan mahtavaa.Hän osaa kuvailla kaikki kirjan henkilö aivan loistavasti,
että tässä lukiessa jo tulee kova hiki.Elokuvat ovat kyllä hyviä mutta...mutta eivä yhtä loistavia kuin kirjat.
Ja haluaisin kaikki jännä kohat leffoihin.Mutta kyllä niitä leffoja katsoo.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #43 : Lokakuu 29, 2007, 21:20:05 »
Kirja ovat paljon parempia kuin elokuvat, koska:

Kirjoissa on kaikki tieto tarkkaan, ja tunnelmanluonti onnistuu kyllä siinäkin hienosti. Kirjasta ei jätetä mitään pois ja se on Rowlingin omaa käden jälkeä, eikä tiivistettyä näytelmää Harry Potterin elämästä. Kirjassa on myöskin henkilöiden ajatuksia, mitä elokuviin on hankala laittaa, eikä niitä Pottereissa ole laitettukaan. Myöskin hahmoista on ristiriitaa, koska kaikkien mielestä Daniel Radcliffe ei ole Harry Potterin näköinen, kun taas toisaalta Dolores Pimennon osaan oli valittu sinänsä hyvä näyttelijä, mutta vastasiko se kirjan kuvasuta? Mielstäni ei. Dolores Pimennon näyttelijä ei todellakaan ollut rupikonnamainen, eikä pelkkä pinkki villatakki riitä.

Ainoa plussa elokuville, on musiikki, sekä tietty se, että hahmot näkee silmiensä edessä, mutta enpä nyt tiedä ovatko nuo nin hienoa pointteja.

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa onenw

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Marraskuu 06, 2007, 09:13:19 »
Kirjat

Kirjoissa saa käyttää mielikuvitustaan... niissä on tunnelmaa ja henkilökuvaukset upeita. Ja niihin pystyy eläytymään... aivan kuin olisi itsekin paikan päällä... Asiat ovat yksityiskohtaisia ja alkuperäisiä.
 Vaikka katsoinkin ensimmäisenä ekan elokuvan (joka tuntui silloin niin ihanalta, että oli luettava kirjatkin...), niin pidän enemmän kirjoista. Mutta elokuvissa on aivan mahtava musiikki! Ja osa näyttelijöistäkin ovat kuin ajattelin... mutta osa heistä ei sovi rooliinsa ollenkaan...

Poissa sprett

• Naurava nakki
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Marraskuu 12, 2007, 15:06:45 »
Ehdottomasti kirja.

Yksikään Potter elokuva ei ole saanut minua itkemään, pelkäämään ja odottamaan kiihkeästi, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kirjaa lukiessa taas puolestani olen kokenut vahvasti erilaisia tuntemuksia: olen itkenyt, nauranut, tuntenut myötätuntoa, säälinyt, miettinyt tapahtumia ja nauttinut lukemisen ilosta. Kirjaa voi myöskin lukea ajan kanssa miettien ja sulatellen sen asioita. On aikaa pysähtyä itkemään ja nauramaan, kun elokuva pyörii kaiken aikaa eteenpäin. Elokuvista on jätetty myöskin paljon hyviä kohtauksia pois, kun kirja on täydellinen kokonaisuus, josta näkyy kirjailijan tyyli. Nautin paljon enemmän kirjoista, sillä saan päästää oman mielikuvitukseni laukkaamaan.

Poissa kumppari

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Marraskuu 12, 2007, 20:33:47 »
Minun yksiä lempikohtia kirjoissa on Liekehtivässä Pikarissa huispauksen maailmanmestaruuskilpailut. Ne oli pettymys elokuvassa, koska niistä oli vain lyhyt pätkä ja kaikki hauskat jutut oli jätetty pois. Mutta tiedän, että noin pitkästä kirjasta on kauhean vaikea tehdä elokuvaa ja kaikista tapahtumista otetaan vain huippuhetket elokuvaan. Silti se harmitti, kun tuota kohtaa olin odottanut innolla.
I'm a picture
Of ugly stories
I'm a killer
And I'm a clown

bougainvillea

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Joulukuu 27, 2007, 23:19:43 »
Kirja!
Vaikka, ilman elokuvia en olisi ehkä tullut ikinä lukeneeksi yhtäkään Potteria. Elokuvissa on aivan omalaatuinen tunnelma, äänet ja musiikit.
Kirjat ja elokuvat sulautuvat osittain yhteen ja osittain ne elävät omaa elämäänsä, molemmissa on ihana englantilaisuus läsnä ja sellainen ihana omaperäinen tunnelma, mitä ei ole missään muualla. Elokuvissa on LOISTAVAT näyttelijät, ja kirjoissa LOISTAVAT hahmot (liiankin loistavat, niitä tyyppejä kaipaa välillä kovastikin omaan elämäänsä).
Nämä kirjat ovat muuttaneet elämääni.
Vau.

Foymal

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Joulukuu 28, 2007, 11:56:00 »
Kirjat.

Muutamat ensimmäiset elokuvat on tehty mielestäni hiukan paremmin kuin loput (vaikka tosin kahdesta viimeisestä elokuvasta ei vielä ole tietoa). Ainakin Feeniksin kilta oli jotenkin tehty kamalan suppeaksi verrattuna kirjaan. No, toisaalta kirjahan onkin niin pitkä. Elokuvista on jätetty pois monia hauskoja ja mielestäni tärkeitä kohtia, joka on kovin harmittavaa.
Silti, elokuvat on osattu toteuttaa hienosti, eikä niistä ole tullut sellaisia huithapeleita. Ja rooleihinkin on valittu ne parhaimmat, jotka niihin sopivat.

Minun yksiä lempikohtia kirjoissa on Liekehtivässä Pikarissa huispauksen maailmanmestaruuskilpailut. Ne oli pettymys elokuvassa, koska niistä oli vain lyhyt pätkä ja kaikki hauskat jutut oli jätetty pois. Mutta tiedän, että noin pitkästä kirjasta on kauhean vaikea tehdä elokuvaa ja kaikista tapahtumista otetaan vain huippuhetket elokuvaan. Silti se harmitti, kun tuota kohtaa olin odottanut innolla.

Olen samaa mieltä. Myös minun yksi suosikki kohtaukseni oli tuo huispaus.

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
« Vastaus #49 : Joulukuu 31, 2007, 12:04:22 »
Kirjat ilman muuta. Se on ehdoton vastaukseni joka ei tule koskaan muuttumaan.

Kirjat jättävät aina enemmän varaa lukijan kohdalle. Lukija saa itse käyttää mielikuvitustaan kirjaa lukiessa ja hahmojen ulkonäön suhteen vaikkapa. Hän saa lukiessaan jäädä miettimään asioita rauhassa toiselta kantilta, jos siltä tuntuu. Mitäpä jos he olisivatkin menneet tuonne minuuttia myöhemmin? Elokuvat eivät jätä tällaiselle ajattelulle varaa. Kirjat sisältävät myös kaikki tapahtumat, kun taas elokuvissa niitä täytyy jättää pois, että saataisiin edes inhimillisen pituinen elokuva. Ymmärrän totta kai sen. Kuka jaksaisi istua elokuvateatterissa kuusi tuntia katsoen jotain Harry Potter ja liekehtivä pikari –elokuvaa, johon olisi mahdutettu mukaan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. En minä ainakaan! >_<

Poikkeuksen olen kuitenkin joutunut tekemään jyrkän mielipiteeni kanssa Taru sormusten herrasta –elokuvatrilogian kohdalla. Vaikka kirja itsessään on loistava luomus ja lähes mahdoton toteuttaa kunnialla elokuvana, on Jackson onnistunut siinä kerrassaan loistavasti! Ihailen sitä elokuvatrilogiaa todella paljon ja minulla on omana kaikki pidennetyt versiot jokaisesta elokuvasta ^^
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor