Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 69242 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ariel

• Huispaajan ensilento
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #150 : Kesäkuu 22, 2011, 11:45:41 »
Tykkään enemmän kirjoista, mutta toki pidän myös elokuvista! Kaikki täällä puhuvat siitä, että elokuvat ovat huonompia koska niistä on jätetty tärkeitä kohtia pois. No, se on kyllä joidenkin elokuvien kohdalta totta, mutta miettikääs miten vaikeaa esim. 1050-sivuisesta kirjasta on pusertaa vähän päälle parin tunnin leffa. En usko että se on kovin helppoa, mutta tekijät yrittävät parhaansa.
Mielestäni kuitenkin parempia ovat siis kirjat, koska ne ovat tarkemmin kerrottuja ja niissä on enemmän asiaa. Joskus toisaalta kun mieleni tekee Potteria, on kiva katsoa parin tunnin leffa, kuin alkaa lukea kirjaa jonka loppuunsaaminen kestää sitten viikkoja (ainakin minulla).
all I want to do is wear glitter and dance in my underwear

Poissa Ninzai

• Vuotislainen
  • Rohkelikko
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #151 : Kesäkuu 23, 2011, 00:29:14 »
Olen jo 10 vuotta leffoja kattonu ja kirjoja aina välillä lukenut.

Itse valitsen leffat ehdottomasti.Ne on hienosti toteutettu, näytteliät  osaavat roolinsa,musiikit ovat aivan mahtavia ja lavasteet ovat aivan mahtavia!
Siihen pystyy heti heitäytyy mukaan.

Kirjatkin ovat hyviä minusta se on osattu kirjottaa hyvin  : ) ja kaikkea muutenkin siinä osataan kuvata sitä paikkaaa ja tunnetta hyvin siis,että J.K.Rowling on saanut hyvin kuvattua Harryn tuskaa ja tunnetta.Ja on osannut kuvata esim jonkun kotia hyvin jnejne.

Olen jo aijemmin vastannut tähän,mutta olen muuttanut mieleni vaikka silti olen pysyn siinä mieli piteessä,että elokuvat ovat parempi : D

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #152 : Kesäkuu 23, 2011, 00:39:51 »
Voitaneen puhua itsestäänselvyydestä tämän kysymyksen osalta. Ja vastaus on siis kirjat.

Kirjoista saa niiin paljon enemmän irti kuin elokuvista, niissä on tallella kaikki tapahtumat mitkä pitääkin, kun taas elokuvissa tapahtumia on muunneltu, poistettu ja vieläpä keksitty lisää sellaista mitä ei kirjoissa ole. Kirjoja lukiessa hahmot ja paikat voi kuvitella juuri sellaisiksi kuin millaisina ne itse näkee, elokuvaversiot eivät välttämättä aina vastaa kuvitelmia. Ja kirjat ovat niin paljon syvällisempiä kuin elokuvat, niissä pääsee sisään hahmojen (lähinnä nyt Harryn) tunteisiin ja hahmoihin on helppo samaistua. Ja kirjoista yksikään ei ole oikeasti huono, elokuvista on, nimittäin Feeniksin kilta jota kuvastaa täydellisesti ilmaisu epic fail, kunhan jättää sen epicin siitä edestä pois.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Koala

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #153 : Kesäkuu 25, 2011, 11:39:10 »
No kirja tietty :D!! Kirjoista tajuaa paljon paremmin mitä tapahtuu, koska leffoista on joskus vaikea ymmärtää mitä on tekeillä, missä henkilöt ovat ja keitä jotkut tyypit on. Jos katsoo vain elokuvat ei oikeasti ymmärrä kuinka hyvä juoni on. Kirjassa asioita, ihmisiä ja paikkoja kuvaillaan yksityiskohtaisesti. Kirjoissa kuvaillaan paremmin Harryn tunteita ja sitä kuinka arpea vihloo. Elokuvissa hän vain painaa kätensä arevelleen...

Leffoissa on muunnettu ja poistettu kohtia ja miksi Dobby on korvattu Nevillellä?? Ihmiset jotka eivät ole lukeneet kirjoja eivät oikeasti tajua kuinka hyvä juoni kirjoissa on. Leffoista ei saa irti paljoa ja monet jutut jäävät epäselviksi.

Moniin Harryn kysymyksiin vastataan paljon paremmin kirjoissa ja erilaisia taikaesineitäkin esitellään yksityiskohtaisemmin. LP leffassa Harry kysyy "Mikä on porttiavain?" Ja Harrylle vastataan mielestäni tosi epäselvästi, toisin kuin kirjassa on porttiavaimesta kokonainen luku.

Leffat ovat muutenkin mielestäni aika huonoja, ja kirjat paljon paljon parempia. KV:n eka osa ei todellakaan vastannut odotuksiani, vaikka onkin leffoista paras. Odotan että toinen osa olis parempi, vaikka leffoissa kaikki taistelukohtaukset ovat tosi sekavia.

~Koala

Poissa pinjaooo

• Vuotislainen
  • M
« Vastaus #154 : Heinäkuu 15, 2011, 13:27:02 »
hmm... kirjat on todella hyviä, ja ne on ehkä jonkinverran parempia, kuin leffat. en kuitenkaan väittäisi, että leffat olisi huonoja. nekin ovat todella hyviä. on siis aika vaikeaa valita :)

Poissa läpimätä

• Voldemort
  • Vuotislainen
« Vastaus #155 : Heinäkuu 16, 2011, 23:29:05 »
Sanoisin että kirja. Omalle mielikuvitukselle jää enemmän tilaa, ja kirjat sisältävät niin paljon enemmän kuin elokuvat. Toki elokuvat on audiovisuaalinen nautinto, mutta ite tykkään lukea yleensäkin enemmän kirjoja.

Poissa bunnypirates

• *Insert a cool title here*
  • Vuotislainen
    • Tumblr
  • Pottermore: ScaleSand
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #156 : Heinäkuu 17, 2011, 01:17:18 »
Kirjat. Niissä kerrotaan enemmän yksityiskohtia ja usein elokuvissa hahmojen ulkonäkö ei vastaa mielikuvia (silloin tällöin tulee petyttyä kun joku hahmo ei yhtään vastaa omaa mielikuvaa xD). Elokuvat on kivoja katsella ja nähdä joku kohtaus oikeasti tapahtuvan, mutta ne on ohi parissa tunnissa. Kirjaa voi parhaillaan lukea muutamankin viikon jos oikeen hidastelee.
I'm sick of feeding my soul
to people who'll never know
just how purposeless
and empty they've grown .

Poissa Cakauki

• "SEMMONE KUTINA O NY PERSEESSÄ"-huutoa huuteleva TÄYSIN VIATON pahispallero! <3
  • Vuotislainen
  • I'm nothing without you.
  • Pottermore: BatFeather132
« Vastaus #157 : Heinäkuu 17, 2011, 12:25:11 »
Kirjat ! Haluan elää itse luomassani Potter maailmassa. Elokuvatkin ovat rakkaita, mutta tosiaan pettyy aina kun huomaa kuvitelleensa eritavalla ja näin.
I will not die, I'll wait here for you
I feel alive, when you're beside me
I will not die, I'll wait here for you
In my time of dying !

Poissa naurrettavus

• Vuotislainen
« Vastaus #158 : Heinäkuu 17, 2011, 12:48:13 »
Kirja tietysti, vaikka tykkään myös leffoista. Kirjassa vain välittyy se erilainen tunnelma, saa käyttää omaa mielikuvitustaan ja kaikki on niin aitoa. Leffat ovat vain tulkintoja Rowlingin tarinasta, tosin hyviä sellaisia. Joskus leffa on parempi vaihtoehto, kun haluaa sulkeutua potter maailmaan muttei jaksa lukea tuhat sivuista kirjaa.
"Eipä sun hyllyvä vanukaspoikas lisää läskiä tartekaan, Dursley, älä pelkää" - Rubeus Hagrid

nimimerkin vaihdos: sektumsempra -> naurrettavus

Poissa Sectumsempra

• Patented Daydream Charm
  • Vuotislainen
  • satunnaisesti kelmi
  • Pottermore: PurpleRune1479
« Vastaus #159 : Heinäkuu 18, 2011, 09:53:46 »
Tietenkin kirjat, kuten aina kun minulta kysytään. Kirja on se alkuperäinen ja oikea versio, vaikka pidän toki myös elokuvista.
Kirjoja lukiessaan tajuaa paremmin juonen ja saa paljon enemmän irti kuin elokuvista. Kuten jo jo myös mainitsi, kirjat ovat myös syvällisempiä kuin elokuvat ja niissä saa käyttää omaa mielikuvitustaan ja niissä on myös (yllätys yllätys) enemmän tavaraa. Elokuva vastaa ehkä pinta raapaisua kirjasta, mutta pidän myös elokuvien tavasta tulkita kirjoja, ei elokuvassa kannata rueta jokaista kohtausta jäljittelemään. Oikeastaan on hauskaa, että elokuvissa on myös jotain erilaista, saan oikeastaan välillä positiivisia elämyksiä ja yllätyksiä, kun katson elokuvan, jonka joka kohtaus ei ole sama kuin kirjassa.

Poissa monnipop

• Vuotislainen
« Vastaus #160 : Elokuu 15, 2011, 14:06:24 »
Ehdottomasti kirjat!
Ei kai tähän muuta syytä tarvitse kuin sen, että kirjoja lukiessa hahmot ja maisemat muokkautuvat ihan omanlaisikseen. Elokuvat eivät ikinä pysty luomaan kaikkien näkemystä vastaavia maisemia, eikä elokuvissa ikinä voi olla kaikkien näkemystä vastaavia näyttelijöitä. Kirjoissa myös kerrotaan paljon enemmän, mitä elokuvissa näytetään. Mikä nyt on ihan ymmärrettävää, koska muuten elokuvat kestäisivät ikuisuuden!

Suurinosa Potter-leffoista on ollut täysiä pettymyksiä mulle, jos ihan totta puhutaan. Olin erittäin pettynyt ensinnäkin näyttelijöiden ulkonäköön elokuvissa ::D! Missä olivat Potterin kurittomat mustat hiukset?! Miksi Hermione ei ollut ruma (itse sain ensimmäisessä kirjassa Hermionesta ruman vaikutelman)?! Entäpä sitten Sirius Musta.... Aivan erinäköinen kuin päässäni, haha, mikä oli maailmanloppu, koska Sirius on lempihahmoni. Ylipäätään Azkabanin Vanki elokuva oli kamalaa kuraa mielestäni, suhtauduin siihen todella kriittisesti, koska kirjoista se oli siihen mennessä paras. Tähän väliin sanon, että kiitos koulutukseni, olen erittäin vaativa elokuvien suhteen ja katson niitä aina arvostellen. Elokuville kyllä propsit siitä, että ovat pitäneet samat näyttelijät c::. Ja en enää voisi kuvitella ketään muuta näyttelemään niissä, joten olen antanut anteeksi ulkonäkö"virheet", jotka olivat 10-vuotiaalle minulle ylitsepääsemättömän kamalia :'D.

Mutta sama pätee ihan kaikkiin elokuviin, jotka on tehty kirjoista. Kirjat ovat aina parempia!
Real eyes
Realize
Real lies

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #161 : Elokuu 26, 2011, 16:04:06 »
Luonnollisesti kirjat.

Minulla se on melkeinpä itsestäänselvää, ettei elokuvaversio koskaan voi täydellisesti tavoittaa kirjan henkeä ja maailmaa. Potter-leffat ovat yleisesti ottaen ihan kelvollisia filmatisointeja, mutta pääpiirteittäin myös hieman liian epäkunnoittavia, eivätkä elokuvamaailmaassa muokatut eroavaisuudet todellakaan oikein toimi. Paikoitellen leffat kyllä onnistuivat kirjan tunnelman tavoittamisessa ja oli oikeastaan aika yllättävää, miten hyvin Kuoleman varjelukset siinä välillä onnistui.

Yleisesti ottaen Potter-leffojen näkemykset eivät kuitenkaan ole erityisen vertailukelpoisia kirjojen kanssa; esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta -elokuvatrilogia siirsi Gandafin ikonisen lausahduksen "All we have to decide is what to do with the time that is given us" onnistuneesti Hobittilasta Moriaan, tyystin erilaiseen tunnelmaan ja miljööseen. Se kuitenkin toimi ja oli enemmänkin etu, kuin haitta. Kun Potter-leffoissa mutkien oikominen on yleensä kaikkea muuta kuin etu tai tunnelmaa palveleva ja kokemusta tehostava, puhumattakaan yleisesti ottaen hieman epäonnistuneista tapahtumien muuttelusta. Pointti tässä on, että todella (en sano täydellisesti, koska täydellistä kirjasovitusta ei olekaan) onnistuessaan elokuvaversio kääntää kirjan näennäisen epäkunnioituksen edukseen (ks. TSH-esimerkki). Potter-leffoissa ongelma ei edes pelkästään ole se, että joskus mutkia oiotaan rankalla kädellä, vaan että joitakin kohtauksia sitten pidennetään, ylidramatisoidaan tai muuten vedetään Hollywood-tyyliin överiksi, välillä jotenkuten onnistuneesti, välillä taas ei.

Kuoleman varjelukset, kuten jo todettu, sai punaisesta langasta pitkästä aikaa kiinni, löytäen tunnelatauksen, joka kätkeytyy yksittäiseen repliikkiin tai katseeseen (vaikka osa jäikin sitten pois lopullisesta leffasta). Valitettavasti Potter-leffat ovat usein kuitenkin vain pikakelattuja viihdepläjäyksiä, jotka paikoitellen onnistuvat liikuttamaan, vaikuttamaan ja ylipäätään toimimaan todella hyvin, mutteivät silti koskaan esiinny edukseen.

Ne vain ovat, hyviä kyllä, mutta siinä se. Kirjat valloittavat, kirjat toimivat, kirjat ovat rakkaita. Elokuvatkin joo, mutta kirjat nousevat joka osa-alueella potenssiin sata. Ja siis koko pointti tässä vertailussa oli vain perustella, miksi Potter-elokuva kaikessa toimivuudessaankin jäävät automaattisesti kirjoille kakkoseksi. Joskin on myönnettävä, että Hedwig's theme tukee kirjan tunnelmaa, siitä pisteet leffoille, kuten myös siitä, että kun ne sen kirjan lämmön tavoittavat, ne myös tavoittavat sen todella hyvin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2011, 16:08:21 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa valekaljuuna

• linnunradan pienoismalli
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PixieFlame10573
« Vastaus #162 : Elokuu 26, 2011, 19:00:52 »
mielestäni ehkä kirja

kiinnostuin kyllä alun perin sen kautta että mun kaveri on/oli sillon hirvee potteristi (kuten minäkin nykyään) ja sit päätin silleen että ok käynpä kattoo puoliverisen prinssin ku se oli elokuvissa ja sit viime kesänä aloin lukee pottereita=)
kirjat on kyllä ehdottomasti parhaita niissä saa mielikuvitus lentää ja niissä on kohtia joita ei elokuvissa oo.
kyl ne elokuvatki on ihan hienoja... mutta kirjat ne ovat sitä jotain=)

Poissa miwaaa

• Vuotislainen
« Vastaus #163 : Syyskuu 03, 2011, 01:58:10 »
Kirjat ovat ehdottomasti parhaita, niitä lukiessa uppoutuu ihan täysin siihen Potterin maailmaan, sillein ihan eri tavalla ku leffoja katellessa. Pottereita lukiessa unohtaa melkeen täysin ympärillä olevan maailman :D

Mut en todellakaan aliarvioi leffoja. Ne ovat lähes yhtä hyviä kuin kirjat, leffaihmisenä ja vähän lukeneena ihmisenä Potter-leffat meinaavat kiilata kirjat. En muutenkaan tajua näitä Potter-fanittajia, jotka jaksavat nipottaa niinkin pienistä asioista, että ''Daniel Radcliffen silmien väri on väärä ! Näyttelijää pitää vaihtaa !'' ja muutenkin jaksavat puuttua tuollaisiin pikkuseikkoihin. Leffat ovat ohjaajien/käsikirjoittajien näkemyksiä, ei välttämättä fanien, vaikka siihenkin ollaan yritetty panostaa (joittenkin tapauksessa turhaan) ja onhan itse JK Rowlingin sanonut olevansa todella tyytyväinen näyttelijävalintoihin ja leffoihin. Anyway, pidän molemmista, kirjoista ja leffoista, ei voisi löytää parempaa kirja / leffasarjaa ♥
I'm not asleep, I'm up for the fight, into the magic.
bellafruits -> miwaaa

Poissa Nebulae

• Kuuhullu
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #164 : Syyskuu 07, 2011, 13:15:02 »
Kirjat ehdottomasti, no doubt about that. Kirjat lukemalla olen muodostanut Rowlingin maailmasta ihan ikioman versioni päässäni. Elokuvissa on taas kyse jonkun/joidenkin muiden ihmisten versioista. Luin Pottereita ennen kuin ensimmäisestä elokuvasta puhuttiinkaan, joten kirjat ovat minulle se ainoa oikea vaihtoehto.

Olen nähnyt neljä ekaa Potter-leffaa, kaikki ainakin kaksi kertaa, jostain kumman syystä. Ensimmäistä kertaa katsoessani Viisasten kiveä olin äärettömän pettynyt. En tykännyt juuri kenestäkään näyttelijästä, etenkään DanRadista, Emmasta tai Dursleyn perheen näyttelijöistä. Ainoat siedettävät olivat Rupert sekä Maggie Smith. (Jotkut täällä ovat ihmetelleetkin tällaista pedanttisuutta, mutta en vaan voi sille mitään että petyin pahasti kun leffantekijät eivät olleet osanneet tehdä Harrylle edes oikeanlaista sotkuista kampausta. Silmien värin annan anteeksi koska se johtuu siitä että DanRad ei pysty käyttämään piilareita. Mutta mielestäni hahmojen ulkonäkö on vaan tavallista tärkeämpää Potter-kirjoissa koska Rowling on sitä mielestäni tekstissään korostanut.)
Muutenkin koko elokuvien taikamaailma oli täysin erilainen kuin millaiseksi olin sen kuvitellut kirjojen perusteella. No, nyt vuosien saatossa mielipiteeni ovat jonkin verran lientyneet. Pystyn jopa nauttimaan kahdesta ensimmäisestä elokuvasta. Olen nimittäin jo hyväksynyt sen että Harryn ulkonäkö on aivan väärä ja että Emma on kerta kaikkisen raivostuttava näyttelijä ja pystyn ohittamaan ne noita kahta elokuvaa katsellessani.

AV ja LP eivät taas lainkaan uppoa, enkä tiedä tulenko koskaan katsomaan loppuja elokuvia lainkaan. Varsinkin Liekehtivä pikari oli surkea koska siitä puuttui täysin imu. Tuntui kuin koko leffa olisi vain toistensa perään pistettyjä erillisiä kohtauksia ja kokonaisuudesta puuttuu se punainen lanka. Hahmoihinkaan ei tunnu saavan minkäänlaista henkistä yhteyttä, toisin kuin kirjoissa. Lisäksi Dumbledore oli aivan käsittämätön tässä elokuvassa. Aivan liian höyryävä ja aggressiivinen, ei sellainen salamyhkäinen ja myhäilevä kuin millaiseksi hänet olen kuvitellut. Azkabanin vangissa Remuksen viikset ja ihmissusimuoto olivat niin kamalia että ne pilasivat koko elokuvan minulle. Muutenkin elokuvissa on visuaalista puolta liioiteltu tarinan juonen kustannuksella. Esimerkiksi se Kuolonsyöjien "savuhaihtumis"-juttu on aivan käsittämätön. Siis, what?? Mistä lähtien Voldin jengi on osannut tuollaista "savustumista"?? Niin, ja elokuvantekijät olettavat katsojien lukeneen Potterinsa etukäteen, mikä saattaa kirjoja lukemattomissa ihmisissä aiheuttaa hämmennystä kun tietyt asiat ohitetaan tuosta vain ilman selittämistä. Tämä on sääli, koska yksi Rowlingin kirjojen salaisuuksista onkin juuri se yksityiskohtien määrä ja tarinan pohjustus selittämällä nämä yksityiskohdat huolellisesti.

Kun Liekehtivä pikarikin tuntui jo niin pätkityltä, en halua edes ajatella miten tönkön ja irrallisen oloisia kaksi seuraava leffaa ovatkaan kun kirjat ovat vielä LP:täkin paksumpia.

Olen vakaasti sitä mieltä, että aina se ensin koettu versio on se oikea, oli se sitten kirja tai elokuva. Itselleni Harry Pottereissa se on kirjat, mutta esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta leffat ovat mielestäni paljon parempia kuin kirjat koska näin ne ennen kuin luin/yritin lukea kirjoja (joo, en päässyt ikinä loppuun... hyi häpeä). Komppaan tässä Rantsua. TSH:n tapauksessa elokuvantekijöiden lisäykset ja muutokset toivat lisää tarinaan, sen sijaan että olisivat ottaneet pois jotakin olennaista.
Se ensimmäisenä koettu on se mihin muita versioita verrataan, ihan sama vaikka kirja olisikin ollut olemassa ennen leffoja. En ole tainnut koskaan kuulla kenenkään sanovan että se myöhemmin luettu/nähty olisi ekana luettua/nähtyä parempi versio, ellei kyseessä ole jokin aivan Ö-luokan leffa. (Huonosta kirjasta nyt harvemmin tehdään hyviä elokuvia ja elokuvista vielä harvemmin hyviä kirjoja....) No, poikkeus tähän voisi kyllä olla nuo edellämainitut TSH:leffat, niin loistavia ne ovat, vaikka nekin hardcore-Tolkienfanien mielestä eivät yleensä mitenkään vedä vertoja kirjoille...

Joo, tuli ehkä vähän höyryttyä, mutta fakta vain on että en pidä HP-leffoista. Toivon että kukaan leffafani ei tästä mieltään pahoita. Kyse kun on kuitenkin vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestäni. Ei kai se keneltäkään ole pois jos en niistä pidä, ja vastaavasti ei ole minulta pois jos joku pitää niistä kirjoja enemmän.

PS. Jos olisin Rowling, en olisi antanut lupaa elokuvien tekoon. Vaikka voi olla että Rowling suostui leffoihin vain siksi ettei joku tekisi joskus myöhemmin omaa versiotaan ilman Rowlingin suostumusta, kun tekijänoikeudet (tai miksi sitä kutsutaankaan) vanhentuvat.
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
-Albus Dumbledore

Poissa Ambrosia

• Veikeä Vesihiisi
  • Vuotislainen
  • Moves like dragon
  • Pottermore: BronzeStone190
« Vastaus #165 : Syyskuu 07, 2011, 15:35:08 »
Kirjat ehdottomasti. Siitä ei ole epäselvyyttä.

Mun ei annettu edes katsoa ensimmäistä elokuvaa, ennen kuin olin Viisasten kiven lukenut. Syynä oli osaksi se, että olin alle elokuvan ikärajan ja toisaalta se, että lukukokemus ei ole aivan samanlainen jos leffan on nähnyt ensin. Silloin ärsytti, että en saanut leffaa katsoa, mutta nyt olen enemmän kuin tyytyväinen siitä, että tein asiat tässä järjestyksessä.

Kirjoja lukiessa maailmasta, tapahtumista ja henkilöistä muodostaa aivan oman käsityksensä. Leffoja katsoessa tulee hyvin usein sellainen fiilis, että miksi tämä näin on tehty. Johtuen tietysti siitä, että itse on kuvitellut asiat hieman erilaisiksi.

Ei leffoissakaan mitään vikaa ole näkemyserojen lisäksi. Kuudetta elokuvaa en vain voi sietää, siinä on mielestäni painotettu vääriä asioita.
Tähdet ovat paloja historiasta ja sen kauneudesta nykyhetkestä nähtynä.

Poissa Guépard

• hämykeijun lyhty
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksStar9049
« Vastaus #166 : Syyskuu 10, 2011, 10:47:44 »
En tajua kuka pystyy rehellisesti vastaamaan, ettäpitää enemmän leffoista. Kirjat ne on täälläkin tärkeimpiä olleet kautta aikojen. Ei niitä mikään voita. Leffoista en oikein ikinä ole pitänyt. Olen yrittänyt ja joskus se ihan onnistuukin -melkein. En silti ikinä voi katsoa Liekehtivää pikaria valkokankaalta nauramatta lainkaan sen hirvittävyydelle. Hiukset siinä on pahimmat. Jokaisella pojalla on siinä elokuvassa kamalan pitkät hiukset ja kaikki näyttävät ihan pelleiltä. Kerrassaan naurettavaa. Uudesta Dumbledorestakaan en pidä lainkaan. Ensimmäinen on paljon parempi. En voi kuitenkaan väittää, ettei leffat olisi hyvin tehty, mutta jotenkin... Ääh, kirjat ovat miljoona kertaa parempia. Leffat vain matkivat mielikuvia.
If you never try, you'll never know.

Poissa Amortentia

• Uneksia
  • Vuotislainen
  • Pottermore: DreamBlut4303
« Vastaus #167 : Syyskuu 18, 2011, 12:07:09 »
No, silloin kun kaksi vuotta sitten aloin lukea ensimmäistä Harry Potteria (mihin jäin ihan koukkuun), tiesin tietysti, että niistä on tehty elokuvatkin, mutta koska tiesin, että elokuvat on tehty kirjojen pohjalta, lukunautinto menisi, jos katsoisin ensin elokuvat. Sitä paitsi, luen aina mieluummin kirjat kuin katson elokuvat. Minä pidän enemmän kirjoista.
korpinkynnenoleskeluhuone.blogspot.fi

Potter-fanin Potter-blogi

Poissa Tylypahkan pikajuna

• punainen vauhtihirmu
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CentaurSkull9709
« Vastaus #168 : Syyskuu 19, 2011, 17:23:34 »
Aika hankala sanoa. Kirjat on kyl ehk parempia, koska niissä on sellaisia juttuja mitä ei voida tehdä elokuvissa.
"Always..."

Poissa Yashar

• Kontrafessori
  • Vuotislainen
  • Aikuistun omilla ehdoillani.
« Vastaus #169 : Syyskuu 20, 2011, 01:01:46 »
Olen kirjojen kannalla.

Kirjat jättävät enemmän tilaa mielikuvitukselle. Nyt kun Rowling itsekin rohkaisee oman lukukokemuksen aktiiviseen jatkamiseen, vapaa tila mielikuville on iso plussa sille, mitä Potterista voi vielä saada. Kaikilla kirjojen hyviksillä tuppaa olemaan jokin läpielettävä vaikea asia sekä omanlainen tapa selviytyä, mihin minun on lukijana helppo samastua. Kouluympäristö tuo sen entistä lähemmäksi. Koska peilattavat kokemukset ja muistot ovat hyvin henkilökohtaisia, lukijoille valmis kuva rajaa aika lailla.

Tietysti elokuvalla on oma paikkansa lukijakunnan yhteisen fandomin jakamisessa.

Parhaiten leffoina toimivat mielestäni alunperin elokuviksi tehdyt spektaakkelit ja scifi-maisemat Matrixin tyyliin. Myös romanttinen draama voi soljua jouhevasti otosten voimin. Fantasia puolestaan ei minun näkemykselleni skulaa valkokankaalla.

Tähtien sota tökkii pahasti kansien välissä. Harry Potter menettää ilmaisukyvystään paljon
ilman sanojen voimaa.
Fictio mater studiorum est.

Vestigia imaginationis terrent.

Poissa hunajaherttua

• vain minä voin elää ikuisesti
  • Vuotislainen
  • Me tehtiin niistä selvää Potta on miehemme!
« Vastaus #170 : Lokakuu 31, 2011, 20:08:36 »
kirjat ovat ja tulevat olemaan aina ja ikuisesti parhaita , sillä vaikka ne lukisi kymmenen kertaa ei niihin kyllästy!!!!!!

Poissa Evannaque

• Vuotislainen
« Vastaus #171 : Marraskuu 01, 2011, 18:13:24 »
kirjat ovat ja tulevat olemaan aina ja ikuisesti parhaita , sillä vaikka ne lukisi kymmenen kertaa ei niihin kyllästy!!!!!!

tää vaan on niin totta. Ne on jotain niin ihanaa. :--) Rakastan niitä, ne naurattaa ja itkettää aina♥

Poissa Mustikkapiirakka

• Pöpö numero: Luihuinen
  • Vuotislainen
  • Hirveen, hirveen, väsynyt jaajaaaja...
  • Pottermore: FrogRook9037
« Vastaus #172 : Joulukuu 02, 2011, 20:40:32 »
Ööö... Molemmat ovat hyviä.

Kirja:Jos kirjaa lukee oikein kauan siihen rakastuu ja pitää lukea se kokonaan.

Elokuva:Näyttelijät toimivat oikein hyvin elokuvissa! Ja on mukava nähdä se sellaisena että tyypit liikkuu.
"Mmm... Fish... - No, its me!"

- Homer Simpson
karkkipää -> Mustikkapiirakka

Dobby

• Ankeuttaja
« Vastaus #173 : Joulukuu 09, 2011, 09:39:06 »
Olen lukenut 1-3-kirjat ja nähnyt kaikki leffat, joten vaikea sanoa. Niin leffat kuin lukemani kirjat ovat olleet hyviä. Aion lukea loputkin kirjat, ehkä sitten pystyn vertailemaan!

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #174 : Joulukuu 09, 2011, 09:58:56 »
En muista olenko aiemminkin vastannut tähän, mutta en pikaisella selauksella löytänyt joten vastaan nyt. Eli siis ehdottomasti kirjat. Mä olen kirjaihminen, ja elokuvat on vähän tukahduttavia kun ne blokkaavat oman mielikuvituksen kokonaan kun kaikki tarjotaan valmiina. Kyllä mä leffojakin toki katson, mutta mikäli sama tarina löytyy myös kirjana, valitsen ehdottomasti kirjan, ja vasta sen lukemisen jälkeen saatan katsoa elokuvat. Tähänkin toki löytyy kivoja poikkeuksia, esimerkiksi Potter- ja LoTR-elokuvat. Ne ovat lähes yhtä hyviä kuin kirjat, ja minun onnekseni elokuvien sisältö vastaa tosi hyvin sitä, millaiseksi olin kirjojen asiat kuvitellut. Niitä siis katson ihan mielelläni ja usein, koska ne eivät pilaa lukukokemusta.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."