Kirjoittaja Aihe: Suosittele Mangaa  (Luettu 7610 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Purpledincular

• Ankeuttaja
Suosittele Mangaa
« : Toukokuu 01, 2007, 10:27:05 »
Siis, en ole varma, onko tällaista aihetta vielä, mutta pyydän anteeksi, jos onkin.
Eli, moni luokkakaverini on kehunut mangasarjakuvia, ja haluaisin itsekin aloittaa lukemaan. Mutta en tiedä, mikä olisi sopivinta näin aluksi. SIllä tavalla kaikkein helpoin lukea, tai missä ei ole liian vaikea juoni. Olen koettanut kysellä kavereiltani, mutta he eivät ole osanneet auttaa...
Jos joku tietää näistä asioista paremmin, voisivat kertoa niistä täällä, tai neuvoa toiseen paikkaan, missä on suunnilleen samanlainen aihe, jso täällä semmoista on!

//Jessie muokkasi otsikkoa
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2007, 18:22:12 kirjoittanut Jessie »

Poissa Kuromeru

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Suositelkaa Mangaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2007, 17:34:07 »
Kannattaa vain marssia sinne lähikauppaan, markettiin, ärrälle tai vaikkapa ihan kirjakauppaan ja katsella sieltä mitä on tarjonnassa. :) Myös ainakin isoimpien kaupunkien kirjastoissa voi olla mangaa lainattavana.

Ranma½ on ainakin todella simppeli juoni. :P Ranma ei kylläkään julkaista enään, mutta esim. huutonetistä löytää helposti Ranmaa (ja muuta mangaa) halvalla. Ranman juonesta saa perjaatteessa kiinni vaikka ei lukisikaan kuin muutaman pokkarin sieltä sun täältä. Lisäinfoa täältä.

Toisena simppelijuonisena sanoisin juuri alkanutta Fullmetal Alchemistia. Kärryille luulisi pääsevän ihan helposti kun 3 (tai 4) osaa sarjasta on jo ilmestynyt. Ykkösosaakin löytänee vielä jostain kirjakaupoista ja netistä. =)

Ja sitäpaitsi ei minun mielestäni manga sarjoissa ole vaikeaa juonta. :) Tai ainakaan niissä mitä minä olen lukenut. Lisäinfoa ja esittelyitä löytyneempi ainakin täältä.

DARK

• Ankeuttaja
Vs: Suosittele Mangaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2007, 16:18:25 »

Olen lukenut jo aika kauan mangaa, ensin olin, että: "Joo, tosi hauskaa lukee kirjoja väärinpäin." Lopulta suostuin lukemaan Ranma½ nimistä manga-sarjaa. Ja sitten innostuin! Suosittelisin Ranmaa ensimmäiseksi mangaksi, mutta enää ei taideta ainekaan ärrällä myydä niitä. Toiseksi suosittelisin Inuyashaa. Inuyasha ja Ranma½ ovat molemmat Rumiko Takahashin tekemiä, joten niitä yhdistävät tietyt asiat. Rumiko on aina osannut tehdä hyvin mangaa, ja ne ovat hyviä aloitussarjoja koska ovat helppolukuisia. Ja Ranmaa ei lueta "väärinpäin".

Jos nämä eivät kelpaa, niin suosittelen Arina Tanemuran tekemiä: Time Stranger Kyoko ja Kamikaze Kaitou Jeanne.

Tästä ei varmaankaan ollut mitään hyötyä...^^

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2007, 17:39:39 »
Hmmm... Suomessa on aika vähän hyviä suomennettuja mangoja... Tai eipäs olekaan =) Pikainen vilkaisu kirjahyllyyn muutti mieleni. Koska Inuyasha ja Tanemuran työt on jo suositeltu niin jatkan listaa Yuu Watasen Fushigi Yuugilla.
Se on shoujo-mangaa (tytöille suunnattu) kuten Tanemurankin työt ja sisältää paaaljon ihania kauniita poikia eli bishouneneita ja kohtalaisen simppelin juonen. Se on kaiken lisäksi päässyt täällä suomessa vasta kolmanteen osaansa. Pian tosin neljänteen. (Asian vierestä, mutta hurratkaamme sillä nelososassa Tasuki saapuu kuvioihin)

Myös Princess Ai on ihan hyvä sarja. Yksinkertainen juoni (Vähän turhankin yksinkertainen minun makuuni) ja kohtalainen piirrustus tyyli. Osa kuvista on tosin hieman hutaistun näköisiä... Sarjassa on vain kolme osaa ja ne kaikki ovat jo ilmestyneet. Kirjakaupoista niitä kuitenkin löytyy helposti. Toisin kuin Time Stranger Kyokoa... Kakkos ja kolmos osat siitäkin saattavat vielä jostain löytyä, mutta ykkös osaa saa etsiä kissojen, koirien ja mangatutkien kanssa...

Jos asut suuremmassa paikassa (helsinki, Turku, Kuopio...) voit myös käydä esm. fantasiapeleissä jossa myydään paljon mangaa, tosin englanniksi. Hyviä suomentamattomia mangoja on mm. Fruits bsaket, sen juoni ei ole ihan hirveän yksinkertainen, mutta se on aivan ihana, Chrono Crusade, toimintaa, komediaa ja hiukkanen romantiikkaa, ja jos jaksaa perehtyä ClAMPin tuotantoon niin Tsubasa Reservoir chronicle on aivan mahtava, mutta jos sitä aikoo alkaa lukea kannattaa lukea edes xxxHolicia, sillä ne kaksi sarjaa kietoutuvat yhteen. TRC on myös sitä mielenkiintoisempi mitä useampiin CLAMPin töihin on tutustunut, sillä TRC on niiden crossover. Siis siinä on muiden sarjojen henkilöitä... Aah... Fay...<3 Itse en toain aio ostaa sitä ennenkuin se pääsee täälläkin 14. pokkariin, sillä siitä se alkaa muuttua aivan mielettömän mielenkiintoiseksi. Tosin jos minulla on rahaa niin voisin jo alkaa ostaa niitä, vaikka ollaankin vasta jossain 10:nnessä...
Augh! Meinasin unohtaa Ouran high schoolin! Hyi minua! Eli Ouran high school host club on aivan mahtavaa komediaa. Piirrustustyyli ei ole mitenkään erityisen kaunista, mutta sen hauskuus korvaa kyllä sen. Itselläni tosin kesti totutella siihen jonkun aikaa, sillä olin juuri katsonut sen animena (manga tosin jatkuu pidemmälle) ja animen piir.tyyli on paaaljon kauniimpi.

Yksi hyvä tapa tutustua eri mangoihin on etsiä niitä netistä. Ei ole kauheen mukava ostaa manga (5,70-11,00) ja huomata kotona sen olleenkin huono/ei niin hyvä. Itse luen joitain mangoja netissä tutustuakseni niihin ja varsinkin sen takia, että Suomessa kaikki mangat laahaavat hirveän paljon perässä. Ne englanninkielisetkin.

Toivottavasti löytyi jotain vähääkään kiinnostavaa. Voin kertoa niistä tarkemmin ja ehdotella lisääkin jos haluat =)
Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire

Poissa Anck Su Namun

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 02, 2007, 10:31:18 »
Suomankielistä mangaa ei ole vielä kovinkaan paljon. Mutta suosittelisin sinulle Arina Tanemuran Kamikaze kaitou Jeanne sekä Time stranger Kyokoa, Sitten on vielä Princess Ai ja tietenkin tänä keväänä alkanut Fushigi Yuugi. Sitten Shounen puolelta suosittelin Oh My Goddesia, sen ensimmäinen osa on tällä hetkellä kirjakaupoissa ja sitten tietenkin Inuyashaa ja Ranmaa.

Englanninkielisiä hyviä mangoja on paljon. Esim: Chobits, Fruits Basket, näitä saa tilattua ainakin nettikaupoista ja sitten niitä löytää suuremmista kirjakaupoista ja tietenkin Fantasiapeleistä.
カダージュ

Miriell

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2007, 13:36:23 »
Lempimangaani on FMA eli Fullmetal Alchemist, juoni on hyvä ja toimiva. hahmot mahtavia, tarinasta löytyy niin hulvattomia- kuin vakaviakin kohtauksia.

Inuyasha on myös hyvää, ensimmäistä magaa mitä aloin ostaa.

Van Helsingiä ei löydä suomeksi käännettynä, englanniksi kylläkin. Alucard on ihana vampyyri, mutta muuten... No ei lemppareitani, mutta hyvää silti.

Emma on luettavaa, mukaansa vetävää ja hyvin piirrettyä, jonka juoni on kuin parhaasta saippuasarjasta.

Dragon Ballin ensimmäiset jaksot, Gokun nuoruudesta/lapsuudesta kertovat ovat hyviä, mutta muista en sitten enää pidäkkään.

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2007, 17:17:16 »
Van Helsingiä ei löydä suomeksi käännettynä, englanniksi kylläkin. Alucard on ihana vampyyri, mutta muuten... No ei lemppareitani, mutta hyvää silti.

Se on kulta Hellsing, ei Van Helsing. Van Helsing on mm. kökkö k-13 leffa;) Hellsingiä ei tosiaan ole suomeksi käännetty, enkä usko sen olevan ihan ensimmäisenä kuitenkaan kustantamojen listalla, eikä taida Suomi olla sille ihan vielä valmis. Tai mistä sitä tietää, kyllä sitä Ruotsissa julkaistaan. Hellsingiä ei kannata lukea mikäli on hyvin vakava kristinuskon suhteen. Se on lajityypiltään seinen, elikkäs tarkoitettu nuorille miehille. Suomalaisen mieleen tässä nyt sitten juolahtaa, että sepä on jotain erotiikkateemaista tai muuta tissijuttuja tai mättöä. Mukavasti mättöä; hyvin graafisia teurastuksia ja paljon verta on mukana, kuten myös yksi kunnon pari tissejäkin;D Jos on tottunut vain shoojoon ja shooneniin ja söpistelyyn, kiljuntaan ja alastonvitseihin niin tämä voi olla melko harppaus, mutta allekirjoittanut suosittelee kuitenkin lämpimästi.

Suomeksi käännetyissä on ainakin yksi helmi, nimittäin Emma. Rauhallinen, ihanat taustat, ei mökää. Hirvittävän huolellinen vaatteiden ja miljöön kanssa, huomaa, että Kaoru Mori on todellakin perehtynyt asiaan sanan hienoimmassa merkityksessä (esim.yhdessä kuvassa ohi ajoi joku deckeri jonka kyljessä oli Cadbury Cocoan mainos:'D )

Kannattaa myös tutustua sellaiseen mangaan kuin Petshop of Horror, luulin eka kannen perusteella sen olevan jotain hyvin pehmeää ja söpöä, mutta toisin kävi...

Uru

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2007, 19:07:15 »
Ensimmäisenä mangasta varmaankin kannattaa sanoa, että se on lopulta kuitenkin sarjakuvaa siinä missä mikä tahansa muukin sarjakuva. Sen perusteella ei siis kannata jättää kokeilematta, ettei ole varma osaisiko juonta ymmärtää. Etenkin poikien sarjojen (One Piece, Dragon Ball, Inuyasha) juonta on todella helppo seurata, sillä kaikissa sarjoissa on tällainen "hyvät mättää pahat hengiltä" -juoni. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sarja olisi huono. Esimerkiksi One Pieceä voisin ehdottomasti suositella, sillä sen suomennos on sanalla sanoen nerokas puhumattakaan siitä, että sen maailma on omaperäinen (merirosvoja) ja hyvin toteutettu. Kaikkia kolmea mainitsemaani sarjaa saa suomeksi R-kioskeilta ja ruokakaupoista. Aiempia osia voi tilata Suomalaisesta, Akateemisesta, Bookplussasta tai muusta kirjakaupasta. Tietysti, jos tahdot ostaa mangat erityisen halvalla (4 euroa/kpl) kannattaa kierrellä erilaisia anime-tapahtumia (Animecon, Tracon...).
Myös Salapoliisi Conania suosittelen. Sen juoneen pääsee mukaan kesken sarjankin ja jos salapoliisitarinat kiehtovat vähänkin, on se oikein hyvä valinta. Pariin kertaan mainittu Fullmetal Alchemist on myös suositeltava, joskin sitä suosittelisin ehkä enemmän animena. SubTV näyttää sitä, mutta se on tällä hetkellä kesätauolla.

Tyttöjen sarjoista suosittelisin lämpimästi Fushigi Yuugia, sillä siinä on erinomaista huumoria sekä vetävä juoni. Arina Tanemuran sarjat ovat aivan luettavia, mutta niissä on välillä todella kömpelöä juonen kuljetusta, joka voi aiheuttaa sekaannusta. Hahmoja on myös hankala erottaa toisistaan, etenkin aloittelevan lukijan. Tokyo Mew Mew on jo kokonaan ilmestynyt sarja, jota voi kokeilla, jos pitää ylenmääräisestä söpöilystä (kissatytöt pelastavat maailman ja uhanalaiset eläimet siinä ohessa).

Tämän lisäksi pian elokuussa ilmestyy sarja nimeltä Azumanga Daioh, jota suosittelen lämmöllä. Sarja on humoristinen, neljän ruudun vitseihin perustuva ja osia on yhteensä neljä, joten sarjan pituukaan ei tarvitse säikkyä.

Englanniksi saatavista sarjoista voisin suositella Narutoa (poikien sarja, joka kertoo ninjoista) sekä Death Note-nimistä fantasiatyylistä salapoliisikertomusta (jos asian voi nyt noin sanoa). Tosin kumpainenkin noista saattaa tulla suomeksi - tosin siihen voi mennä aikaa ihan pari vuotta.

Amyna: Eiköhän Suomi pian ole Hellsingille (kahdella L:llä) valmis, kun Vampire Hunter D:kin uskalletaan tuoda kaupattavaksi.

Edit: Jos erittäin lyhyesti täytyy sanoa, niin suosittelen ykkösmangakokeiluksi Salapoliisi Conania, Fushigi Yuugia, Fullmetal Alchemistia tai One Pieceä. Siitä sitten levittäytyy muihin sarjoihin.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2007, 13:58:41 »

Jos nämä eivät kelpaa, niin suosittelen Arina Tanemuran tekemiä: Time Stranger Kyoko ja Kamikaze Kaitou Jeanne.

Tästä ei varmaankaan ollut mitään hyötyä...^^

Ei ole vai hyötyä? Itse taas RAKASTAN juuri Arina Tanemuran tekemät Time Stranger Kyokota ja Kamikaze Kaitou Jeannea!! Olen lukenut kummatkin sarjat läpi, ja olen menossa jo neljättä kierrosta :D Ettäs sillee, ja ettei tämä viesti mene offiksi, niin taidan itsekin vähän lisäillä;

Kamikaze Kaitou Jeanne (tietty :D) ja Time Stranger Kyoko (sekin, tietty :D) Arina Tanemuran tekeminä ovat AIKA hyviä, mutta toiminta jutut kun Maron muuttuu Kamikaze Kaitou Jeanneksi ovat aika sekavia ja tylsiä sivuja. Romantiikka taas on Arina Tanemuralta halussa.

Ranma ½ on yksi lemppareista, koska pidän sen huumorista, ja Ranman ja Akanen "riidoista". Myös Akanen ruuat muistuttavat omia tekaisemia :9 liikaa chiliä, tai jotain sinne päin, sekoitan ainesosat ;D

Inuyasha taas on ihana kun siinä on ne demonit ja kaikki. Mutta harmi, että yksi Inyuasha manga kirja menee hujauksessa !! *Sapettaa* Muuten sarjaa voisin sanoa, että kaikille suosittelen, vaikka oliko sillä K12 raja?

Salapoliisi Conan vie mukaansa eri murhien ratkaisuihin. Mutta joskus murha tapaukset menevät yli aivojen :D, pääsärkyä tulee, jos yrittää lukea kaikki Conanit putkeen, ja samalla yrittäen pysyä mukana murhissa :D kaikkien nimet ovat murhatapausten tiimoilla myös vaiketa, tai siis, onhan sarja Japanilainen, ja minulla on aina vaikeuksia niiden nimien kanssa o___O

One Piece tästä olen tehnyt oman topicin, ja ihmettelin vielä, ettei siitä ole tehty topiccia, vaikka anime sarjasta oli tehty (jonka itse olin myös tehnyt :D) mutta manga sarjasta pääsee "manga" sanasta :D.

Dragonball on ihana taas toiminnasta, ja IHANAN myös romantiikasta. Mielestäni se on täydellinen sarja, mutta en millään ymmärrä, miksei se ole lempisarjani, siitä varmaan puuttuu jotain (?).

Fullmetal Alchemist on mangasarjana mielestäni parempi kuin sen animesarja. En ole ikinä pitänyt animesta enemmän kuin mangasta, saati manhwasta. Fullmetal Alchemistin itse sarja on ihanan tyydyttävä lukukokemus, jossa pääsee seuraamaan Alphonsen ja tiedät-kai-kukan (en muista sen nimeä) seikkailuja. Löytyy paljon huumoria, mutta myös kauhua!!

Teiniagentti Luna on aika harvinaisen "kuuluisa" vaikka sarja vetää vertoja aika monille hyville manga-kirjoille. Luna on nuori agentti, joka on kasvatettu erillä muusta maailmasta, kunnes hänet lähetetään nuorten agenttien painajaiselle... LUKIOON! Hän saa aika nopeasti uusia kavereita, mutta sitä nopeammin viha"miehiä". Ja hänellä on myös tehtävä, salainen agentin tehtävä, ja sen saa selville vain tässä tietyssä lukiossa!!

Nooh, on varmaan enemmän, mutta ei vaan juuri nyt tule mieleen :'D aaah, nyt muistin Neon Genesis Evangelion, ihana!! Onko siitä jo ysi tullut? Neon Genesis Evangelionista en osaa selittää miksi pidän siitä. Siksi, että juonen kulku on ihana? Koska koko sarja on IHANA? En osaa selittää!!! LUE ITSE!!! *sapettaa kun yksi aurori/valvojaoppilas pyysi perustelemaan enemmän* !!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2008, 15:00:43 kirjoittanut Tristan »

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #9 : Elokuu 12, 2007, 15:51:46 »
Amyna: Eiköhän Suomi pian ole Hellsingille (kahdella L:llä) valmis, kun Vampire Hunter D:kin uskalletaan tuoda kaupattavaksi.

Ei markkinallisesta näkökulmasta, eikä meillä taideta olla ihan valmiita Vampire Hunter D:nkään. D on kuitenkin aika kesy Hellsingiin verrattuna. Sen kritiikki on piilotettua ja maailma niin fantasiascifihenkinen, ettei Pullamäen yläasteen vanhempainyhdistys osaa vetää viivaa kohdasta A kohtaan B. Väkivallalla ja verellä ja päähenkilön mielipuolisuudella ei mässäillä samaan tapaan kuin setä Hellsingissä. Hellsing on outo niin maailmankuvaltaan kuin huumoriltaan, kohdeyleisö on pieni (kuin myös Deessä, se täytyy myöntää). Dee on riski ja ei pääse lehtikiskalle, kuin myös Hellsingkään (jos se meillepäin koskaan rantautuukaan), mutta täytyypä toivoa, että kustannusukot näitä riskejä ottavat, ettei manga jämähdä tuohon teinivalikoimaan.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2007, 19:02:41 »
Jos pitää kauhusta, kannattaa lukea Junji Iton Tomie (osia on ainakin 2). Aika inhottava ja omituinen sarja, vaikka jossain vaiheessa alkaakin toistaa itseään. Olen kuitenkin tykännyt kovasti. Muuten olen lukenut aika perus-mangaa, mutta FullMetalAlchemist on ihan hyvä, ja pidän myös Akira Toriyaman mangasta. Emma on ihana, ja Salapoliisi Conan tarttuu kirjastosta mukaan aina kun uusia osia ilmestyy. Astro Boy on kanssa kiva, vaikka aika selvästi lapsille suunnattu. Mutta ei se haittaa...

Ai niin, olin unohtaa yhden tosi hyvän: Hiroshiman poika (en häpeäkseni muista tekijää) kannattaa lukea, se kertoo elävästi ja koskettavasti toisen maailmansodan Japanista ja atomipommin putoamisesta. 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2007, 19:16:49 kirjoittanut Fimca Worthleberr »
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

jadepisara

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Joulukuu 22, 2007, 21:27:02 »
Death Note on kyllä ehdottomasti yksi suosikeistani, sillä sen juoni on vain yksinkertaisesti nerokas: tähtioppilas Light Yagami löytää sattumalta Death Noten. Tämä viattoman näköinen vihkonen on kuitenkin kuolemanvaarallinen ase, sillä kun siihen kirjoittaa jonkun ihmisen nimen, he kuolevat. Light alkaa jakaa omaa oikeuttaan, mutta pian salaperäinen L on jo hänen kannoillaan, valmiina saattamaan Lightin telkien taakse. Hahmot ovat hienoja, varsinkin L ja Light (joiden konfliktia on erittäin mielenkiintoista seurata). Piirustustyyli ei ole pröystäilevä, vaan pikemminkin yksinkertainen ja tyylikäs.

Angel Sanctuary. Erittäin kaunis piirustustyyli sekä mielenkiintoinen juoni. Tässä on hyödynnetty hauskasti kristinuskoa ja sen tarinoita taivaasta ja helvetistä. Putosin kyllä aina välissä kärryiltä, sillä uutta informaatiota syötettiin tarinan edetessä koko ajan.

D.N.Angel on sellainen hauska huumorimanga, jota melkein jokainen lukee jossain vaiheessa. Juoni on suhteellisen yksinkertainen ja suosittelisin tätä sarjaa niille, jotka vasta aloittelevat mangan lukemista. Piirustustyyli on kyllä todella kaunis, ja piirtäjä kehittyy huomattavasti sarjan edetessä.

Vampire Knight on uusin löytöni, joka tarttui Fantasiapeleistä mukaan. Eli: Cross Academy on koulu, jossa on päivä- ja yöopiskelijoita. Nimestä päätellen ei ole vaikea käsittää, ketä nämä yöopiskelijat nyt oikein ovatkaan. Yuuki Cross on tyttö, joka on ihastunut yöopiskelijoiden arvovaltaiseen johtohahmoon Kaname Kuraniin. Toisaalta hän on huolissaan ystävästään Zerosta, joka on surullinen ja salaperäinen hahmo. Tämä on oikeasti aika hitaasti etenevä manga, joten juonta ei ole vaikea seurata. Piirrosjälki on ihanaa ja yksityiskohdat ovat todella kauniita (koulupuvut!). Rakastin hahmoista eniten Zeroa, jolla on traaginen menneisyys ja jonka tunteita saamme sarjan edetessä ymmärtää enemmän. Vain kolme osaa on ilmestynyt, mutta netistä saa luettua fanisubbeja seitsemänteen osaan saakka pienellä etsinnällä.

Nämä edelliset mangat ovat kaikki englanniksi. Helsingistä niitä voi ostaa Fantasiapeleistä, Akateemisesta, Fennica Comicsista tai Good Fellowsista. Suomalaisessa kirjakaupassakin taidetaan myydä jotain, mutta sen valikoimiin en ole tutustunut tarkemmin.

Full Metal Alchemist on juonellisesti ja piirosjäljeltään hieno manga, jossa on riittävästi huumoria ja toimintaa minun makuuni. Suosittelen kaikille. Tätä löytyy suomeksi ja englanniksi.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #12 : Joulukuu 23, 2007, 10:33:43 »
Mikä tahansa Rumiko Takahashin tekele. Suomennettuja ovat Ranma ½ ja Inuyasha, joita täällä onkin jo suositeltu. Takahashin piirrosjälki on imo aivan omaa luokkaansa, maalauksellista, elävää ja kuitenkin yksinkertaista ja selkeää, ja hyvin hallussa ovat niin maisemat kuin henkilötkin eri perspektiiveistä. Tarinat puolestaan ovat humoristisia, vaikka esim. Inuyashassa liikutaankin vakavammissa aiheissa kuin Ranmassa ja tapahtumat ovat raaempia (= Ranmassa ihmiset saavat vain kuhmuja vaikka mitä tapahtuisi, Inuyashassa taas veri lentää alusta asti).

One Piece on hauska ja elävästi piirretty, täysin sekopäinen piraattitarina.

Oh My Goddess! on mainio tarina lukiopoika Keiichistä ja jumalatar Belldandysta (jonka nimen pitäisi oikeastaan olla samalla tavalla kanoilla kirjoitettava Verdandi, mutta sarjan aikoinaan englanniksi kääntänyt heppu ei tainnut olla ihan selvillä aasamytologian nornien nimistä). Piirrosjälki on sujuvaa, hahmot persoonallisia ja tarinat hauskoja ja jotenkin sööttejä. Suosittelen mieluummin vaikka englanniksi kuin suomeksi, käännös on imo tarkempi ja osuvampi. 
Constantem decorat honor

Poissa tamina

• Vuotislainen
  • Tomaatti
« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2007, 00:11:00 »
Pakko pääsätä johonkin hehkuttamaan ja tämä on kaikkein lähimpänä sopivaa paikkaa...

Loveless on yksi maanmainio sarjakuva. Kertoo kaksitoistavuotiaasta, muistinsa ja isoveljensä menettäneestä, angstisesta Ritsukasta, joka ensimmäisen uudessa koulussa vietetyn päivän jälkeen törmää koulun portilla salaperäiseen korvansa menettäneeseen elikkäs aikuiseen (gasps!) Agatsuma Soubiin, joka kertoo olleensa Ritsukan kuolleen veljen, Seimein, ystävä. Sitten mennään puistoon tekemään muistoja ja siitä se kaikki sitten lähtee.

Loveles on äärettömän kauniisti (ja silti yksinkertaisesti) piirretty. Toisin kuin anime, jonka katselin ennen lukemista, se keskittyy enemmän juoneen kuin Soubin ja Ritsukan suhteeseen, mikä tekee siitä huomattavasti mielenkiintoisemman. Siinä myös asiat selitetään paljon selkeäämin kuin animessa, tosin toisaalta oli hauskempaa itse kätsäillä niitä asioita. Sarja on selkeästi naispuolisilel lukijoille suunnattu, ja 21- ja 12-vuotiaan suhde (jossa tosin ei tapahdu mitään pientä, harvoin tapahtuvaa pussailua hurjempaa) pelottanee suuren osan pois. Minuakin tuo asia häiritsi suuresti ensi alkuun, mutta sitten kun alkujärkytyksestä pääsi yli, tuo ikäeroseikka on aika merkityksetön. Kaikki hahmot myös ärsyttivät minua valtavasti aluksi. Ritsuka oli ärsyttävä, angstinen, ylemmyydentuntoinen ja muka niin hirveän fiksu ja kypsä, Soubi taas ärsyttävä häiriintynyt pedofiili jonka sanavarasto tuntui rajoittuvan siihen skidayoon, Yuiko oli ärsyttävä ja harvinaisen typerä kakara ja Shinonome ärsyttävä, lapsellinen täti-ihminen. Mutta mitä pidemmälle pääsi, ja mitä enemmän heidän menneisyydestään ja ajatuksistaan kerrottiin, sitä enemmän aloin pitää heistä. Ja nyt ne ovat suorastaan rakastettavia. oih.

Kuitenkin kaikki Lovelessissa tuntuvat olevan surullisen kieroutuneita, paitsi Yuiko ja Yayoi jotka sentäs pysyvät herttaisina lapsina. Mutta kieroutumistaan huolimatta kaikki ovat käsittämättömän mielenkiintoisia ja ihania hahmoja. Tai ainakin mielenkiintoisia, Ritsu-sensei ja Seimei nyt heti etunenässä. Ja juoni oikeasti on kovin koukuttava. Valitettavasti en ole päässyt seiska-voluuminkaan asti, ja juuri kutosessa tapahtui valtavia edistysaskelia sen juonen suuntaan. Ja tätä ei tosiaan tietääkseni Suomesta saa, eikä vissiin tulla saamaankaan. Mikä on valtava sääli. Tosin en usko että pystyisin lukemaan tuota suomeksi, liian tottunut englantiin. Mutta, pointtini lienee, että aivan loistava sarjakuva, ja se animeversiokin kannattaa tsekata, vain kahdentoista jakson pituinen, ja vähän söpömpi ja positiivisempi kuin manga.

Ja loppuun pitää ihkuttaa Salapoliisi Conania, joka lienee ainut säännöllisesti ostelemani sarjis. Hauska ja mielenkiintoinen, vaikkakin paikoin paikallaanjunnaava ja epärealistinen (hei kamoon, ei kukaan voi keksiä noin montaa tapaa tehdä murha sisältäpäin lukitussa huoneessa. ja jos Sinichi olisi edes kerran, yhden pienen kerran kokonaan väärässä, niin <3). Ja sopii passelisti niin tyttö kuin poikaihmisillekin, siinä kun on verta, suhdekiemuroita ja arvoituksia vähän kaikkien makuun. Ja sekin on ihanan nätisti mutta kovin yksinkertaisesti piirretty. En ole koskaan tykännyt Rumiko Takahashin mangojen piirtotyylistä ;F
"Hehe, I wonder about that..."

Kukkelikuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2008, 12:14:12 »
Aloitin oman "manga-urani" Dragonball Z:lla, ja minusta se oli helppolukuista, ja juoni toimi. Akira Toriyama piirtää selkeästi, ja tekstitkin ovat helppolukuisia, kiitos Sangatsu Mangan.

Jos räiskintä ei kiinnosta, kannattaa turvautua Shoujoon. Itse luen Emmaa (Kaoru Mori), Kamikaze Kaitou Jeannea (Arina Tanemura) ja Fushigi Yuugia (Yuu Watase). Paitsi että minun piti lukea Jeanne kolme kertaa läpi ennenkuin tajusin kokonaan, ja tunnistin hahmot nimeltä. Mutta ennenkuin menee offiksi, jatketaan aiheesta.

Hyvä manga myös, Fullmetal Alchemist. Ei liikaa räiskintää, hyvä piirrosjälki ja juoni toimii. Piirtäjän nimeä en vaan muista ^^'

Minun vakipaikkani, mistä ostelen mangaa, on Ykköskirppis :D Sieltä saa pokkarin kuin pokkarin 2.80. Jos sieltä ei löydy, raahustan Infoon. Siellä on tosin huimasti kalliimpaa, 7.80/kpl. Hyvä tapa haalia näitä kirjoja on myös pyytää niitä joulu- ja synttärilahjoiksi. Nykyään äitinikin tuo työmatkoiltaan tuliaisiksi pokkarin tai pari. Ja toki jos ei omaksi saa, kirjastoista pitäisi löytyä.

jadepisara

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Helmikuu 12, 2008, 22:17:27 »
Skip Beat kertoo Kyokosta, joka seuraa tosirakkauttaan Shota Tokioon auttaakseen tätä laulajanurallaan. Mutta kun Sho hylkää hänet saavutettuaan tavoitteensa, Kyoko janoaa kostoa! Niinpä hän päättää itsekin pyrkiä show-bisnekseen, ja tätä kautta tasata tilit Shon kanssa.
Minua kiinnosti tässä se, että vaikka piirrostyyli on kaunista ja selvää, niin päähenkilöä ei kuitenkaan ole kuvattu tyypillisenä Mary Sue -tyylisenä tyttönä. Kyoko nimittäin osaa olla todella hauska, mutta myös joissain kohdin pelottava hahmo. Nimenomaan tämä päähenkilön kehittyminen on toteutettu hienosti. Puhumattakaan romantiikasta, joka tosin tulee todella hitaasti juoneen mukaan.

Hot Gimmick. Hatsumi Narita on ostamassa raskaustestiä nuoremmalle sisarelleen, kun hän törmää (kirjaimellisesti) vanhaan kiusaajaansa Tachibanaan. Tachibana tietenkin näkee raskaustestin, ja koska on mitä on, uhkaa kertoa muille asiasta, jos Hatsumi ei tee mitä hän sanoo.
Aaah, Tachibana... Hän on se hahmo, jota rakastan tässä: ilkeä, kauhea, inhottava - mutta kuitenkin myös rakastettava. Voimme vain seurata mitä hän tekee Hatsumille, ja olla vihaisia tytön puolesta, miten Tachibana saa hänet kärsimään. Piirrostyyli paranee sarjan edetessä, vaikka se on hyvä myös alussakin.

Crimson Hero - tämä on sinua varten, jos urheilumanga kiinnostaa. Erityisesti lentopallo. (Mutta, ihan vaan tiedoksi, minä vierastan urheilumangaa, mutta tästä jotenkin selittämättömästi pidän.) Ideana on se, että perinteisen japanilaisen ravintolan omistajan tytär Nobara ei halua jatkaa perheyrityksensä pyörittämistä, vaan haluaa keskittyä pelaamaan lentopalloa. Niinpä hänelle riittää haasteita, kun oma äiti laittaa kapuloita rattaisiin tyttärensä harrastuksessa, kun joutuu asumaan neljän lentopalloilija-pojan kanssa ja kun koulusta ei näytä löytyvän riittävästi tyttöjä, jotka olisivat halukkaita liittymään joukkueeseen.
PS: Nobara ei tosiaankaan näytä yhtään perinteiseltä naispuoliselta päähenkilöltä O.o

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2008, 19:57:58 »
Neon Genesis Evangelion
mukaansa tempaava ja mielenkintoinen. Juonikäänteitä ja nuorten elämää pilotteina sekä tunnevaltaisina koululaisina..
Ei mieluisaa luottevaa niille jotka kyllästyvät ekaan ruutuun jossa on hieman laboratoriotekstiä..

Teiniagentti Luna
Myös mukaansa tempaava tarina nuoresta Lunasta joka joutuu elämän muutokseen. Kuinka säädellä tunteet ja keskittyä työhön?
Suosittelen kaikille, mutta ehkä enemmän tytöille mieluisaa luettavaa.
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

jadepisara

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2008, 22:59:52 »
After School Nightmare
"Doctor...? Is my baby a girl or a boy?"
"...You want to know?"

Ichijou Mashiro saa tietää, että valmistuakseen käymästään eliittikoulusta hänen täytyy osallistua varsinaisten tuntien jälkeen pidettävälle kurssille. Tämä kurssi saa painajaismaisia piirteitä, kun Ichijou tajuaa, että hänen syvimmät salaisuutensa revitään esille kaikkien nähtäväksi. Ja Ichijoulla tosiaankin on salaisuus: vaikka hän esiintyykin miehenä, hän ei ole täysin sitä... Tällä ylimääräisellä kurssilla Ichijou joutuu tutkiskelemaan itseään ymmärtääkseen todellisen sukupuolensa - mikä se sitten onkin.
Olen lukenut sarjasta 3 ensimmäistä volumea, ja tähän mennessä se on yksi parhaista ikinä lukemistani mangoista. Tarina on vakava, ei hömppää. Teema on erittäin mielenkiintoinen, ja pidän siitä miten mukaan on sekoitettu draamaa, kauhua ja romantiikkaa sekä hyvät ja perusteellisesti laaditut hahmot, jotka kaikki yhdistyvät psykologiseksi kertomukseksi. Piirrosjälki on erittäin kaunista.

EDIT. 29.2.2008 Nyt olen lukenut 6 volumea, ja edelleenkin mahtava sarja O.o
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 29, 2008, 18:38:56 kirjoittanut jadepisara »

Onyksi

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Helmikuu 28, 2008, 16:22:32 »
Inuyasha: Itse rakastan tätä mangaa! Inuyasha sisältää taisteluita, huumoria, draamaa ja tottai myös romantiikkaa! Inuyashassa on kätevää se, että pysyt kärryillä juonesta, vaikket olisikaan lukenut kaikkia pokkareita. Ainoa huono puoli kyseisessä sarjassa on se, että tapahtumat toistavat välillä toisiaan, mutta jos pidät toistosta, Inuyasha on kuin luotu sinulle!

Salapoliisi Conan: Jos olet kiinnostunut rikoksista, jännityksestä ja salapoliisitarinoista, Salapoliisi Conan on hyvä valinta sinulle! Sarjassa esiintyviä mysteerejä on kiva itse yrittää selvittää ja loppuratkaisu on yleensä yllättävä.

Time Stranger Kyoko: Ensimmäinen shoujo-sarja jonka olen lukenut. Sarjassa esiintyy romantiikkaa, huumoria, seikkailuja ja upeita pukuja! Time Stranger Kyoko on vain kolmen pokkarin pituinen, joten jos et halua luettavaksesi mitään jättipitkää sarjaa ja pidät shoujosta, valitse Time Stranger Kyoko.

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
  • Pohjanlahden merenneito <3
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #19 : Huhtikuu 26, 2008, 00:23:48 »
Hyvät ihmiset lukaiskaapa tämmöisiä:
Yotsuba&! kertoo viisi vuotta vanhasta vihreätukkaisesta Yotsubasta.hän muuttaa ottoisänsä kanssa uuteen kotiin ja ensimmäisessä osassa pohdiskelee muunmoassa ilmaston muutosta.Yotsuban ystäväpiiriin kuuluu ainakin yli 2 metriä pitkä Jambo.Taattua komediaa!
Vartijat eivät kyllä ole japanilaista mutta se on ihana sekoitus jossa myös ripaus kalevalaa.
Cherry Juice kertoo tytöstä ja hänen velipuolestaan jotka viettävät villiä elämää ja järjestävät suhdesotkuja,taattua Shóujoa!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2008, 21:22:42 kirjoittanut Tyyppi »
Olenko minä olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko mikään olemassa?
Pitchy pitchy Live start! Love shower pitch!
Blogini simpukan.kuoressa.blogspot.com

Poissa Yuki

• Vuotislainen
  • Omituinen pikku otakupallero.
    • Densetsu
« Vastaus #20 : Toukokuu 17, 2008, 22:10:11 »
Riippuu siitä, millainen tyyppi olet. 8)

Tyttösarjakuvaa, ihkutusta, ihmissuhdesolmuja!
Kannattaa kokeilla vaikkapa Arina Tanemuran tuotoksia. Suomeksi häneltä on julkaistu Time Stranger Kyoko (kolmiosainen), Kamikaze Kaitou Jeanne (seitsenosainen) ja uusin, vielä julkaistava Full Moon wo Sagashite (seitsenosainen sekin). Tanemura on joko Suomen suosituin tai yksi suosituimmista mangakoista ja ansaitsee ehdottomasti tittelinsä. Vilkaise vain taidetta ja tarinoita.
Toinen mielestäni taitava shoujomangaka on Yuu Watase. Häneltä on julkaistu suomeksi toistaiseksi vain yksi sarja, Fushigi Yuugi, jonka julkaisu jatkuu edelleen. Se on 18-osainen, nyt ollaan osassa 14, 15. tulee piakkoin kauppoihin. Egmontilta on luultavasti tulossa myöhemmin lisää Watasea, jos kansa niin haluaa.
Syksyllä Sangatsu Manga alkaa julkaista kuuluisaa Fruits Basket -sarjaa, johon kannattaa varmasti tutustua. Aion itsekin vihdoin katsoa että millainen sarja se on. ^^

Poikasarjakuvaa, mättöä, sensellaista!
Hiromu Arakawan tekemä Fullmetal Alchemist on ehdottomasti suositeltava sarjakuva, joka sisältää tappeluita, roppakaupalla huumoria, hauskoja hahmoja, suhteita ja syvällisiä mietteitä. Kuuluu Suomen suosituimpiin mangoihin ja suosittelen ehdottomasti tutustumaan.
Vihdoin suomeksikin tullut Naruto on todella kuuluisa, todella suosittu ja todella suositeltava sarja (ei mielestäni tosin yhtä suositeltava kuin FMA). Jos ninjat ja tappelut kiinnostaa, niin Naruto käteen! Suomeksi ilmestyy pian neljäs osa, joten mukaan pääsee vielä helposti.
Rumiko Takahashilta on tullut suomeksi kaksi tunnettua poikasarjaa, Inuyasha ja Ranma½, joista jälkimmäinen on jo päättynyt. Inuyashaa julkaistaan edelleen. Näihin pääsee mukaan vaikka aloittaisikin keskeltä. 8)))

Lisäksi kannattaa tutustua mm. Death Noteen, jonka ensimmäinen osa on nyt ilmestynyt suomeksi. Suosittu sarja tämäkin. 8)

Ai ja tosiaan, kuten mainittu: Kaksi Kiyohiko Azuman superhauskaa sarjaa: Yotsuba&! Takuuvarmasti viihdyttävä sarja, jolle ei vain voi olla nauramatta! Sitten myös Azumanga Daioh, joka on, jos minulta kysytään, vielä Yotsubaakin parempi. Yotsubatosta on tullut suomeksi vasta ensimmäinen osa, kun taas neliosainen Azumanga on jo julkaistu loppuun asti. Yotsubaton kokonaispituutta ei tiedetä, koska sarja ei ole japanissakaan päässyt loppuun asti.

Ja varmasti kaikki muutkin täällä suositellut sarjat ovat kokeilun arvoisia n_____n

//muoks. Desu Nooton eka osa ilmeisesti ilmestyi jo. n_____n'
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2008, 21:39:00 kirjoittanut Yuki »
LOVE-NYAPPY! ♥

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #21 : Toukokuu 23, 2008, 21:12:47 »
Kyllä syksyllä alkava Fruits Basket on todella mahtava sarja. kannattaa lukea! xD Ostaisin sitä itsekin jos ei olisi jo valmiiksi 18 ensimmäistä osaa englanniksi hankittuina... jos joku ei ole perillä juonesta niin tässä vähän selvitystä:
Päähenkilönä toimii Tohru Honda, joka päätyy asumaan Sohma suvun omistamaan taloon. Talossa hänen lisäkseen asuvat Shigure, Kyo ja Yuki. Suvulla vain on pieni salaisuus. Zodiacin (tutummin kiinalaisen horoskoopin) eläimet ovat ottaneet osasuvun jäsenistä valtaansa. Tämä ilmenee niin, että halatessaan vastakkaista sukupuolta tai heidän fyysisen kuntonsa pudotessa hyvin alhaiseksi he muuttuvat eläimiksi!
Saattaa kuullostaa hieman tylsältäkin, mutta hahmot ovat todella hyvin kehitettyjä eivätkä jää pelkiksi kiiltokuviksi ilman luonteita. Myös juonen kiemurat on rakennettu taitaen. Sopivasti sekoitettu soppa, josta löytyy oiva apu draaman, romantiikan ja huumorin nälkään. Sarjasta voisi sanoa paljon enemmänkin, mutta nyt on vähän kiire...
Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #22 : Kesäkuu 21, 2008, 22:10:07 »
Cherry Juice on tosi hyvä, itse sitä lueskelen. En ole oikein hyvä kertomaan juonista, joten en edes yritä. HUOM. Cherry Juicea suositellaan yli kolmetoista vuotiaille (jostakin hetken mielijohteesta laitoin tuonkin tuohon, njäh.). Myös tuo Jotsuba!? on hyvä, siitähän täällä on ollut juttua. Monet mangat on ihan hyviä.

Mirela

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 24, 2008, 19:23:12 »
Joitain erittäin hyviä sarjoja (joita täällä on jo suositeltukin) ovat Naruto, Fruits Basket, Inuyasha, Ranma½, FullMetal Alchesmist, Kamikaze Kaitou Jeanne, Cherry Juice, Fushigi yuugi, Yotsuba& ja Azumanga Daioh!! Voidin luetella tähän vielä miljoonia sarjoja, mutta ehkäpä on parempi etten, sillä en kuitenkaan osaisi luonnehtia em. mangoja kuvailevasti. :)

Kurisu

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Heinäkuu 06, 2008, 13:08:58 »
Kannattaa marssia johonkin paikkaan missä tiedät että niitä myydään (silleen minäkin aloitin) itse aloitin Salapoliisi Conanista ja sitä suosittelen..<333