Kirjoittaja Aihe: Unihalvaus  (Luettu 3017 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bona

• Mrs. Sarcasm
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Unihalvaus
« : Maaliskuu 28, 2007, 18:34:28 »
Löysin Loftiksen kautta tälle sivulle ----> http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus ja kiinnostuin asiasta.

Eli siis unihalvaus on sitä että olet tietoinen ympäristölläsi tapahtumista asioista, mutta voit kuulla/nähdä asioita mitä ei oikeasti tapahdu. Ja (ainakin mitä ymmärsin) silloin kun tämä tapahtuu kehosi tavallaan lamaantuu, ja puhuminen on mahdotonta. Voitte lukea itse tarkemman selityksen tuolta sivustolta.

Luin aiheesta itse noin kolme viikkoa sitten, asia jäi päähäni vaivaamaan. Olen miettinyt nyt asiaa aika paljon, ja kiinnostaisi tietää onko kukaan kokenut tuota.

Itse, eilen saatuani migreenin, ja nukahdettua nukuin jotenkin silmät auki, eli siis näin painajaista jostakin huoneesta mutta olin valveilla koko ajan. Sitten yht'äkkiä kaikki mielessäni kaikki pimeni. Ajatetlin sillä hetkellä, että "mitä jos nyt tapahtuisi se unihalvaus?". Avasin silmä ja säikähdin tajuttomasti. Sormenpäissäni pisteli, ja kehoni todellakin jähmettyi. Olisin huutanut, mutta se ei onnistunut. Silloin eteeni leijui jokin jokerin (pelkään jokereita) ja koiran sekoitus. Se vain leijui siinä ja ulisi. Sitten se katosi yhtä nopeasti kuin siihen ilmestyikin. Se kesti noin puoli minuuttia, vaikka se aika tuntui ikuisuudelta. Se tuntui niin kammottavalta ja todelliselta. Olen nyt miettinyt sitä päivän, ja en saa mielestäni sitä.

Joten.. onko teillä samoja kokemuksia, tai jotain muuta tästä aiheesta? (Toivon että tällaista aihetta ei ollut jo, muuten voi siirtää tämän ^^)
Kaikki slash kelpaa minulle. Paitsi ei Remus/Sirius..

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Unihalvaus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2007, 18:46:45 »
Juu, minulla on (tietääkseni) ollut unihalvaus. Ei mikään kiva kokemus. Yhtenä yönä, vai olisiko ollut aamuyönä, heräsin vain yhtäkkiä pystymättä liikkumaan. Muistaakseni koetin ensin liikuttaa kaikkia ruumiinosia ja huutaa, mutta ei onnistunut. Silmät sain auki, mutta siinä olikin kaikki, mitä pystyin tekemään. Olin kuullut/lukenut unihalvauksesta aiemmin, ja osasin arvella, että siitä varmaan on kyse. Kuitenkin minua pelotti aivan kamalasti.

Nyt kun luin asiasta enemmän tuolta wikipediasta, tajusin ettei ollut ihmekään, että unihalvaus pääsi yllättämään...

Lainaus käyttäjältä: Wikipedia
Joitakin altistavia tekijöitä on kuitenkin löydetty:

Nukkuminen selällään
Epäsäännöllinen unirytmi
Univelka
Aikaerorasitus
Lisääntynyt stressi
Äkillinen elinympäristön tai -tavan muutos
Ahdistuneisuus, masentuneisuus

...nimittäin ainakin epäsäännöllinen unirytmi ja univelka kuuluvat minun elämääni, joten kumma juttu, ettei noita unihalvauksia ole sattunut kohdalle useamminkin... ^^'

//muoks:
Lainaus käyttäjältä: Omppuli
No kuinka kauan se kesti?

Tuskin minuuttia pidempään, jos senkään vertaa. ^^ En usko, että unihalvaus voi ihan tuntia kestää, vaikka wikipedian mukaan aika saattaa tuntua todella pitkältä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2007, 20:52:59 kirjoittanut Hirmu »

Poissa Omppuli

• Teeholisti
  • Vuotislainen
  • Tyystin hassahtanut otus
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2007, 19:54:55 »
Minulla ei ole ollut tuota kyseistä unihalvausta. Te sanoitte että teitä pelotti aivan kamalasti. No kuinka kauan se kesti? Ei varmaan kivaa,mutta aika? Minä ainakin oelkäisin niin että pyörtyisin jos se kestäisi, vaikka tunnin.

Poissa Krum the krummitus

• -
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2007, 13:03:43 »
Minulla ei ole ollut tuota kyseistä unihalvausta. Te sanoitte että teitä pelotti aivan kamalasti. No kuinka kauan se kesti? Ei varmaan kivaa,mutta aika? Minä ainakin oelkäisin niin että pyörtyisin jos se kestäisi, vaikka tunnin.

Unihalvaus kestää tuskin muutaamaa minuuttia pidempään ja siitä herää, jos kuka tahansa koskee.

En ole täysin varma olenko kokenut unihalvauksen vai en. Unihalvauksesta nimittäin voi siirtyä miltei suoraan takaisin uneen  ja on mahdotonta tietää olenko nähnyt hyvin todentuntuista unta unihalvauksesta vai kokenut unihalvauksen ja siirtynyt siitä suoraan uneen.

Joka tapauksissa olen saanut kokemuksen unihalvauksesta ja se kesti suurinpiirtein mainitun ajan ja tuntui aivan todelta. Makasin sängyssämme selälläni pystymättä liikuttamaan oikein mitään ja minusta tuntui kun koiramme olisi istunut/maannut rintani päällää, mutta en pystynyt näkemään häntä tarkasti. Pääni oli kääntynyt tyttöystävääni päin, joka nukkui vieressäni. Hassua on, ettei minulle tullut mitään paniikinomaista tilaa, joskin yritin kovasti saada ääntä suustani herättääkseni tyttöystäväni siinä onnistumatta. Suurin tunne mikä minulle tuli oli suunnaton ärsyyntyminen, että minulle piti sattua unihalvaus (Olen siis psykologian kursseilla kuullut unihalvauksesta).

Se, mikä minut panee epäilemään tilanteen olleen vain unta on ettei unihalvaus loppunut kuin seinään vaan ensin raajani olivat hieman jähmeät ja alkoiva toimia hieman verkkaisesti ensin.
-

Romulus

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2007, 18:53:13 »
Luojan kiitos, ettei minulle ole tapahtunut unihalvausta. Se ainakin kuulostaa pelottavalta, ja viestienne pohjalta voin arvella ettei vain kuulosta. Olen muutenkin ihan tarpeeksi hermoheikko, että saisin varmaan pienoisen kohtauksen, jos tuollaista minulle sattuisi...

Lainaus
Suurin tunne mikä minulle tuli oli suunnaton ärsyyntyminen, että minulle piti sattua unihalvaus (Olen siis psykologian kursseilla kuullut unihalvauksesta).

Miksi juuri ärsyyntyminen? Mikä siinä ärsytti (vähän hölmö kysymys, mikäköhän?)? Tiesit kuitenkin mitä tapahtuu.

Tuurillani huomenaamulla herään "halvaantuneena" sängystäni. Silloin minukin voisi ärsyttää^^. Ja pelottaa, sitä nyt ei voi kiistää.

Poissa Krum the krummitus

• -
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2007, 12:18:14 »
Miksi juuri ärsyyntyminen? Mikä siinä ärsytti (vähän hölmö kysymys, mikäköhän?)? Tiesit kuitenkin mitä tapahtuu.

No eihän se oli kivaa olla tilassa, jossa ei pysty liikkumaan mihinkään, vaikka kuinka tietäisi sen menevän kohta ohi. Tieto tapahtuneesta kuitenkin esti sen että en pahemmin ahdistunut. Ehkä se ärsyyntyminen liittyi siihen tilanteen hallitsemattomuuteen tai johonkin vastaavaan.
-

Zut

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2007, 22:29:14 »
En nyt tiedä, oliko kyseessä varsinainen unihalvaus, mutta sen kaltainen tilanne kuitenkin...

Olin siis juuri nukahtanut, kun ikään kuin "havahduin" unestani, vaikka varsinaisesti en ollut hereilläkään. Olin aivan varma, että kuulin jonkun selailevan kirjahyllyn kirjoja huoneeni oven takana. En tiedä, olisinko pystynyt liikkumaan, koska en yrittänytkään sitä. Ensin siis tuli mieleen, että veljeni ehkä hakee lukemista hyllystä, mutta hetken kuluttua alkoi tuntua siltä että se joku oveni takana tuijotti minua. Se oli melko pelottava tilanne. Kun hetken kuluttua nousin istumaan, tajusin ettei siellä ollut ketään ollutkaan.

Olen myös nähnyt ja kuullut puoli-unessa erilaisia hallusinaatioita, mutta ne tuskin liittyvät unihalvaukseen sillä olen melko livakasti säikähdyksissäni lähtenyt myös karkuun. :)

Poissa Livingstone

• Arvon Victory Queen Liv the EVIL Mastermind Jedi Goddess of Mattomaa
  • Vuotislainen
  • Sirius, taivaankannan kirkkain tähti.
  • Pottermore: NimbusScale161
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2011, 14:01:59 »
Hyyyyi. Minulla on ollut unihavaus, se oli pelottavaa se.

Oli juuri vähän ennen tapahtumaa lukenut jostain unikirjasta tästä ja olin ajattellut kuinka kauheaa se varmasti olisi. Suunnilleen parin päivän kuluttua muistan heränneeni joskus aamuyöllä, jostain todella todentuntuisesta unesta (muistaakseni olin pudonnut jostain). Kun heräsin sain silmäni auki, mutten voinut liikuttaa mitään muuta ruumiinosaani. Se oli ihan hirveän pelottavaa, sillä uni oli ollut niin aito, että hetken luulin minun pudonneen oikeasti ja halvaantuneen.

Unihalvaus kestää tuskin muutaamaa minuuttia pidempään ja siitä herää, jos kuka tahansa koskee.
Itselläni se kesti varmaan vain muutamien sekunttien ajan, mutta tuo aika tuntui kyllä kymmenen kertaa pidemmältä ajalta, sillä olin niin paniikissa silloin kun tuo tapahtui. Kukaan ei koskenut minua, sillä olin tuolloin ihan yksin, mutta jotenkin aivoni vain käsittivät minun olleen hereillä ja unihalvaus loppui.

Toivon, ettei minun tarvitse enää ikinä, ikinä kokea sitä uudestaa, sillä se oli kaikkea muuta kuin kivaa. Kamalinta oli ettei pystynyt edes puhumaan, muuten olisin huutanut äidin paikalle, sillä silloin tuli ihan oikeasti äitiä ikävä, niin pelottava kokemus se oli. *kylmät väreet*

~Liv

//muoks. Muuten muistin juuri, että tuolloin herätessäni olin muuten selälläni. Ja suurella todennäköisyydellä olin kauhullani miettinyt, että mitä jos minulle tulee unihalvaus edellisenä iltana, kun se sitten minuun iski.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2011, 14:48:24 kirjoittanut Livingstone »

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
« Vastaus #8 : Kesäkuu 19, 2011, 17:57:47 »
Viimekertaisen kirjoitukseni jälkeen minulle on tullut paljon uusia kokemuksia unihalvauksesta. Sain niitä paljon silloin kun olin stressaantunut ja alakuloinen ja nukuin muutenkin huonosti. Nyt niitä ei ole tullut aikoihin - melkein sääli, sillä opin jollain tasolla nauttimaan niistä. :D

En tiedä ovatko muut kokeneet samaa, mutta minä jotenkin tunnen kun unihalvaus tekee tuloaan. Ensimmäisillä kerroilla vain heräsin liikuntakyvyttömänä, mutta myöhemmin halvaus on ruvennut iskemään siinä valveen ja unen rajamailla. Kehon läpi menee vähän sellainen tärisevä tunne, korvat menevät ikään kuin lukkoon ja sitten halvaantuu. Vähän ajan päästä tuntee halvauksen hellittävän ja sitä yrittää liikkua - sitten se iskeekin uudestaan, sama värisevä tunne ja halvaus. Jos oikein yrittää, halvauksen aikana voi liikuttaa esim. pikkurilliä. Se on aika hassu tunne, niin pieni liike vaatii niin paljon. :D

Kun suhtautuu unihalvaukseen mielenkiinnolla, siitä voi oikeasti tulla miellyttävä kokemus. (Ei tietenkään ole miellyttävää jos näkee pelottavia hallusinaatioita - itsekin kuulen joskus ääniä halvauksessa ja ne karmivat.) Kerran nukuin sohvalla päikkäreitä ja sain unihalvauksen ja tuntui siltä kuin leijuisin. Se oli hieno tunne. :D En pelännyt vaan nukahdin uudestaan ja kohta halvauksiakin tuli lisää. Sen jälkeen olen ennemminkin innostunut unihalvauksista kuin pelästynyt niitä (joskus on kyllä pelottavia halvauksia; ehkä senhetkinen mielentilakin vaikuttaa).

Löysin joskus jonkun tekemän gradun unihalvauksesta, ja se oli todella mielenkiintoinen. Siinä esiteltiin mm. tekniikoita joilla halvauksenaikaista pelkoa voi hallita. Se taisi auttaa minuakin suhtautumaan unihalvauksiin ennemmin mielenkiinnolla kuin kauhulla. Tässä.

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • leeroy
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Kesäkuu 19, 2011, 18:56:29 »
Joskus pienenä sen jälkeen kun näin ensimmäistä kertaa Azkabanin vangin, heräsin siinä keskiyön aikaan siihen että kuulin jotain epämääräistä rohinaa mun huoneesta. Kun sitten avasin silmät niin olin näkevinäni mun huoneessa kolme ankeuttajaa, enkä sillon tosiaan pystynyt liikkumaan tai huutamaan vaikka mieli olis tehnyt. Mulla kävi kuitenkin tuuri kun (ehkä muutaman minuutin päästä) iskä tuli mun huoneeseen kattomaan että joko oon nukkumassa, ja se on kertonut että mä tuijotin mun sängyn päätyä ihan jäykkänä ja silmät pyöreenä. Mä en muista tapahtuneesta mitään muuta kun siitä on jo niin monta vuotta, mutta muistan kyllä edelleen ne kolme ankeuttajaa ihan selvästi. Mä en oikeestaan ole vanhemmalla iällä ikinä miettinyt että mikä se sitten oikeen oli, oon ajatellut jotain painajaista joka sitten vaan jatku sen jälkeen kun heräsin. En edes tiennyt ennen kuin nyt, että on olemassa jotain tälläisiä unihalvauksia. En osaa sitten sanoa että oliko mulla silloin kerran unihalvaus vai mikä, mutta ylipäätään on kyllä tosi mielenkiintoinen ja aika kamalakin aihe samaan aikaan.

Poissa Hiekkalaatikko

• pelle (suom. lapio)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2011, 17:50:18 »
On ollut pariin otteeseen vaikkakin todella harvoin. Uniin oon ollu kiinnostunut parikin vuotta (en enää niin paljon) niin ovat tuttuja. Viimeisimmässä olin omassa huoneessani enkä pystynyt liikuttamaan muuta kuin silmiä ja sitten ovi aukes ja sieltä tuli mies moottorisahankans (oon kattonu liikaa leffoja?) ja olin aika paniikis mut heräsin just ennenku mies tuli kohalle.

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2013, 04:34:59 »
Minulla on ollut unihalvaus monta kymmentä kertaa. Joskus niitä oli useampi viikossa, mutta nyt parin vuoden ajan ihan vain silloin tällöin. Ja jotenkin se on minun kohdalla tuntunut liittyvän stressiin ja muihin negatiivisiin tunteisiin.

Minulle unihalvaus on yleensä tullut silloin, kun olen ollut puoliunessa. Yhtäkkiä tajuan olevani hereillä, mutta en pysty liikuttamaan mitään. En edes saa silmiäni auki. Välillä minusta on tuntunut, että silmäni ovat olleet vähän raollaan ja olen nähnyt sumeasti unihalvauksen aikana, mutta harvemmin. Monta kertaa olen yrittänyt huutaa, olen yrittänyt niin kovasti huutaa, että välillä olen oikeasti luullut saaneeni huudettua, mutta en oikeasti koskaan kuitenkaan ole, koska kukaan lähettyvillä oleva ei ole kuullut sitä.

Ennen pelkäsin unihalvauksia todella paljon. Se oli niiin pelottava tunne kun ei voi liikkua. Ensimmäisellä kerralla luulin, että kuolen siihen paikkaan. Ihan tosissani. En ole koskaan luullut kuolevani niin vahvasti. Nyt olen kokenut niitä niin paljon, että lähinnä vain odottelen rauhassa, että se menee ohi. On se silti hyvin epämiellyttävä tunne, mutta en mene siitä enää niin paniikkiin.

Minä en ole koskaan nähny tai kuullut mitään ihmeellistä unihalvauksen aikana, ei ole ollut mitään 'hallusinaatioita' tai mitään. Joskus kuuluu sydämen jyskytys voimakkaana ja kohinaa korvissa ja välillä tulee rintaan tai jonnekkin pieni paineen tunne. Kerran minulla oli kyllä sellainen tunne, että olisin voinut liikuttaa muutamaa oikean käden sormea unihalvauksen aikana. Olin juuri liikuttamassa niitä sormia kun se alkoi ja jotenkin tuntui, että jatkoin niiden liikuttamista unihalvauksen aikana, enkä edes pystynyt lopettamaan niiden liikuttamista, ne vain tuntuivat liikkuvan vähän niin kuin itsestään. On kyllä hyvin mahdollista, että olisin vain kuvitellut sen.
Ja yleensä nuo ovat olleet pituudeltaan alle minuutin. Välillä on alle kymmenen sekuntia, välillä pidempiä.
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2013, 23:30:22 »
Muutaman kerran on ollut minulla. Suhtaudun niihin vähän ristiriitaisesti. Toisaalta se on ärsyttävää, epämiellyttävää ja toisinaan vähän pelottavaakin. Mutta tavallaan mielenkiintoista. Jännä olla hereillä, mutta silti unessa.

Useimmiten minun halvaukseni ovat sitä, että en vain pysty liikkumaan, vaikka kuinka haluaisin ja toivon että heräisin. Joskus se lähtee siitä, että näen jotain unta (yleensä epämiellyttävää) ja yhtäkkiä tajuan olevani unessa ja yritän kovasti herättää itseäni. Alan sitten heräillä, mutta pysyn liikkumattomana, kunnes pikkurilli alkaa heilua.

Kerran muistaakseni olen kokenut sellaisen halvauksen, jossa on mukana myös hallusinaatioita. En muista enää tarkasti täysin tilannetta, mutta kuitenkin sen mitä tapahtui. Minulla oli sellainen halvaus, että en pystynyt avaamaan silmiänikään, makaamaan vain ihan paikoillani ja lisäksi kuulin kuinka korvaani kantautui jonkun miehen huutoa tai laulua. Jotain sen sekoitusta. Ääni oli aivan, kuin joku olisi huutanut ihan korvani juuressa, tai enemmänkin pään sisässä. Tuntui kuin vartaloni olisi värähdellyt siitä äänestä. Ikäväkseni en enää muista mitä asiaa tuolla miehellä oli.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #13 : Maaliskuu 10, 2013, 00:30:08 »
Pakko sanoa että unihalvaus on ehkä kamalin ilmiö ikinä. Siinä vaan makaa sängyssä ja tuijottaa johonkin pimeään nurkkaan, näkee liikettä ja kuulee ääniä ja pelkää. Sitten kun saa itsensä liikkeelle niin käsi lentääkin suoraan valokatkaisijalle ja loppu yö nukutaankin levottomasti valot päällä.. ja kierre on valmis! Levotonta nukkumista, ailahtelevaa ynirytmiä... Olen alkanut inhota nukkumista juurikin noiden halvausten tähden, ainakin yksin nukkumista. En tykkää yhtään nukkua yksin ja sen takia toivonkin aina että poikaystävä olisi vieressä nukkumassa, olisi niin paljon turvallisempi olo >_>
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #14 : Toukokuu 02, 2013, 21:14:37 »
Minulla on ollut unihalvauksia. En aiemmin tiennyt, mitä ne asiat ovat, joita koen joskus ollessani nukahtamassa tai vähän vähemmän kuin puoliksi hereillä ja luulin, että ne ovat vain yksinkertaisesti alkamaisillaan tai loppumaisillaan olevan unen "jäänteitä" tai "alkukokemuksia" (vai miten niitä sitten pitäisikään nimittää). Luin tuon Wikipedia-artikkelin ja päätin nyt tehdä tällaisen listan kaikista niistä jutuista, joita olen unihalvauksen aikana kokenut...
-Pelko
-Olennon läsnäolon aistiminen (minun tapauksessani usein jotakin sen tapaista kuin vieressäni nukkuva kissa, jota ei oikeasti ole)
-Ääniharhat
-Tuntoharhat (saatan tuntea esim. jonkun karvaisen vieressäni, yhdistän sen usein kissaani)
-Näköharhat (ei juuri koskaan)
-Putoamisen tunne
-Kivut (ainakin kerran hyvin voimakkaasti)
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 23, 2013, 17:44:01 »
Minä luin kerran unihalvauksista ja sen jälkeen pekäsin pitkään saavani sellaisien. En sitten saanut ja unohdin koko asian varmaan melkein vuodeksi, kunnes oikeasti sain unihalvauksen, tai ainakin uskon, että sain. Näin jotain aika epämiellyttävää ja painostavaa unta, en oikein muista sitä, mutta joku uhkaava olento siinä oli. Sitten heräsin enkä pystynyt liikkumaan yhtään ja kuulin edelleen sen olennon puhuvan ja vaistosin sen läsnäolon, en kyllä nähnyt mitään hallusinaatioita. Tunsin muistaaksen kehossani tavallaan jonkinlaista painetta, mutta en kipua. Ei kestänyt varmaan edes minuuttia. Se oli aika ahdistavaa, mutta jälkeenpäin ajateltuna, ei se ollut niin kamalaa kuin olin luullut, se oli jopa tavallaan mielenkiintoinen kokemus, mutta en kyllä suoranaisesti toivo sen tosituvan koskaan. Tästä taitaa olla nyt vuosi.

//kolme vuotta vanhaa viestiä päivittääkseni, olen saanut unihalvauksia jonkin verran lisää. En tosin ole enää niiden aikana kuullut mitään ääniä tai muuta, olen vain herännyt niin etten pysty liikkumaan hetkeen ja tuntuu painetta ja ahdistusta. Nyt ei ole kyllä pitkään aikaan käynyt.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2016, 16:17:24 kirjoittanut Haisku »
Walked into the flames
Called out your name
But there was no answer
And now I know my heart is a ghost town…

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #16 : Syyskuu 05, 2016, 21:01:24 »
Itselläni on ollut pari unihalvauskokemusta tässä muutaman viime vuoden aikana. Ensimmäinen niistä vähän säikähdytti ja sai miettimään, oliko kyse jostain kunnon terveydellisestä kohtauksesta tai jostain muusta vakavasta. Etsiessäni lisää tietoa aiheesta rupesin kiinnostumaan aiheesta entistä enemmän.

Muistan ensimmäinen kokemukseni kaikista parhaiten. Olin nukkumassa, juurikin kaiketi yöllisen heräämisen ja valvetilan rajamailla. Sain silmäni auki, mutta en muutoin pystynytkään liikkumaan. Minuun iski tietynlainen ahdistuksen tunne, ja ihan kuin jokin olisi ollut rintakehäni päällä. Huoneessa oli pimeää, ja ikkunasta näin unihalvaukseen liittyvänä harhana haarniskapukuisen henkilön pään ilman kasvonpiirteitä (koko pää ja haarniska oli siis täysin mustat), paitsi hehkuvat silmät.

No eihän se oli kivaa olla tilassa, jossa ei pysty liikkumaan mihinkään, vaikka kuinka tietäisi sen menevän kohta ohi.

Minä puolestani olen parilla muulla unihalvauskerralla ollut melko innostunutkin asiasta. Kun ensimmäisen kokemuksen jälkeen sain selville, mistä on kyse, halusin kokea unihalvauksen mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta. Itseäni tällaiset "erikoisuudet" ovat kiinnostaneet jo pitkään, joten senkin puolesta olen halunnut kokea näitä uudestaan.

Nyt tähän loppuun asiasta poikkeavaa asiaa, mutta ajattelin tästä kirjoittaa kun vähän liippaa asiaan. Olen kokenut pari kertaa myös sellaisia tapahtumia öisin unen aikana, että olen hyvin, hyvin vaivalloisesti lähtenyt asunnossani liikkeelle horjuen, ikään kuin melko sekavana ja olen yrittänyt huutaa siinä kuitenkin onnistumatta. Hyvin samankaltaisia kokemuksia ovat olleet kuin unihalvaukset, tosin sillä erolla että olen ollut liikkeessä. Ovatkohan nämä olleet hyvin todentuntuisia unia, vaiko mistä voisi olla kysymys? Eräässä tällaisessa olin myös lattialla sänkyni vieressä, josta yritin vaivalloisesti hilata itseäni takaisin sänkyyn samalla huutaen tuota äänetöntä huutoani.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.