Kirjoittaja Aihe: Fullmetal Alchemist  (Luettu 9362 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Fullmetal Alchemist
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2008, 16:28:27 »
Mun kaveri innosti mua lukemaan fma mangaa, ensin katsoin animea televisiosta.. Mutta manga on kyllä ylivoimaissti parempaa, jotenkin saa enemmän irti kun on ilmeet ja kaikki :D Kun animessa menee niin nopeasti ohi, mangassa voi selata sivuja taaksepäin jos alkaa mietityttään joku kohta.. joo, tajusko joku??

Itse en ole noita pokkareita ostanut, mutta kaveri lainaa aina mielellään omiaan. Niitä sitten lueskelen koulussa ja nauran edon ilmeille :D äidinkielen opettajalla on siinä katsomista.. -.-'' Joo, kyllä on mahtava manga, parempaa kuin esim. Inuasha (kirjoitetaanko ees noin?) jota olen lukenut muutaman pokkarit verran.

Kun kuulin että 11. pokkarin mukana tulee juliste, aion ostaa sen mukisematta. Kaverini kun kertoi että se olikin vain kuudennen pokkarin kansikuva, en jaksanutkaan ostaa. Minulle riittää että saan kaverilta lainattua, ja joskus sitten ostan ne huuto.netistä tai jotain :D:D

Aika kivasti menee, vaikka on animen katsonut kokonaan ei spoilaa :D vähän kyllä ärsyttää, että menee ihan eri ratoja tuo manga ja anime, mutta sehän on ymmärrettävää.. käsittääkseni kaikki manga ei ole ilmestynyt japanissakaan? Joo, ehdottomasti paras (ja melkeinpä ainoa..) anime jota olen koskaan lukenut ^^, Ääni efektit ovat juuri parhaita, kaiken maailman heh hehit ja gaahit.. ei sellaisia niin paljoa normaaleista aku ankoista löydy u.u

Nyt kun sai 11. pokkarin käteen, oli taas vaikeaa lukea kun ei ollut vähään aikaan mitään mangaa lukenut. Kaverini juuri harmitteli, että joku hänen lempimangansa oli suomennoksen yhteydessä käännetty "oikein päin" eli normaalin kirjan mukaan luettavaksi. Onneksi fma:n kohdalla sitä ei olla tehty n.n

Joo, pölötän taas omiani taistelussa tylsyyttä vastaan :D toivottavasti joku jaksoi lukes tämän kunnialla loppuun, ja jos ei jaksanut niin ei mitään :D
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Tammikuu 03, 2008, 16:23:40 »
Littlerat: Inuyasha kirjoitetaan noin. Minullakin oli aluksi vaikeuksia kirjoittaa se oikein, mutta kyllä siihen sitten tottuu.
Ostin juuri eilen uusimman Fullmetal Alchemistin (11), ja siinä oli juliste mukana. Niin kuin Littleratin kaveri sanoi: se on vain kutoskirjan kansikuva. Ja se on pieni (siis juliste, ei pokkari). Mutta itse pokkari on hyvä.

Kukkelikuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Tammikuu 09, 2008, 12:30:48 »
Ite jäin heti koukkuun, kun näin ekan kerran FMA:ta teeveestä. Piti sitten hakea kaupasta manga-versiokin, ne kun poikkeaa toisitaan (mikä on kyllä aika hullua, sanon minä!)

Ja kun tuolla on niistä pokkarien ja lukujen määrästä on puhuttu, niin ite oon saanut tämmösen käsityksen: anime on saatu onnelliseen päätköseensä, jonka jälkeen on tehty vielä elokuvakin. Manga taas jatkuu yhä Japanissa, joten eiköhän sitä aika paljon tule vielä Suomessakin.

Se on aivan kamalaa, kun sarjakuva on niin mangamaista, että sitä luetaankin "väärinpäin". Ei muuten, mutta sitten kun alkaa lukemaan taas suomalaisia sarjakuvia, niin aaargh....

Mitenkä niin kamalaa... Sehän on just kivaa! No, jos totta puhutaan, Aku Ankka mangan jälkeen on hieman vaikeaa, mutta hyvin olen selvinnyt. Kerran menin aukaisemaan Aku Ankan takasivulta, kun luin sitä harkoissa, kaverini kysyi että: "Mitä sinä sitä noin päin?" Nolona ain aukaisin oikealta puolelta. Takaisin aiheeseen!

Heti hurahdin FMA:han(kin) kun telkaarista näin. Sitten kirjastosta tarttui mukaan kolme mangaa, mitä siellä sattui olemaan.

Littlerat!! Minä ainakin tajusin ^^ Anime tulee telkkarista, sitä ei voi kelata taakse päin ja tarkistaa jotain, esim. "mikäs sen yhden huru-ukkelin nimi nyt olikaan". Mangassa niin voi tehdä! Ja tykkään muutenkin enemmän manga-versiosta. Olen kai vain jotenkin manga-ihminen. Johtuu vissiin siitä, että luen mieluummin kuin nökötän telkkarin ääressä. Paitsi että en omista lempi-animeni mangaversioita *yhyy!* joten se on miltei ainoa, mitä katselen telkusta hyvällä omatunnolla. Joo, mä oon vähän tämmönen outo hihhuli, ei musta ota selvää...

Vennlaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Tammikuu 24, 2008, 08:07:51 »
totta kai eikö niitä tule yli 30 osaa...
Muistaakseni niitä oli jtn 14 tai 15.. :')

Niitä taitaa tulla 20. Katsoin Hiromu Arakawan sivuilta ja siellä se oli viimeisenä, joten saadaan mangaa lukea toinen vuosi. :D

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Tammikuu 27, 2008, 13:10:46 »
20? No, jos oikeassa olen, niin uusin on 12? Vai onko 13 tullut jo? Ihan sama, ajattelin kuitenkin vielä kysäistä:

Koska olen jättänyt paljon Fullmetal Alchemist-pokkareita väliin (mm. 7 ja 9) niin en oikein käsitä kaikkea Scarista. Voisiko joku vielä valaista? Ja tarpeen mukaan spoileri varoitus, jos tulee juonipaljastuksia.

Goldie

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Tammikuu 29, 2008, 12:33:02 »
Ei millään pahalla ihmiset, mut eikö teitä ärsytä suomenkielinen manga? Luin ekan FMA:n ja totesin, etten pitemmälle kykene. Suomennokset oli paikoin aika kamalia eikä suomi muutenkaan sovi käytettäväksi mangaan.. Enkku näyttää ja kuulostaa vaan niin paljon paremmalta.

Sarjahan on loistava, mutten sitäkään pystynyt suomeksi katselemaan. Kamalaa raiskausta..

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #31 : Tammikuu 31, 2008, 18:02:43 »
20? No, jos oikeassa olen, niin uusin on 12? Vai onko 13 tullut jo? Ihan sama, ajattelin kuitenkin vielä kysäistä:

Koska olen jättänyt paljon Fullmetal Alchemist-pokkareita väliin (mm. 7 ja 9) niin en oikein käsitä kaikkea Scarista. Voisiko joku vielä valaista? Ja tarpeen mukaan spoileri varoitus, jos tulee juonipaljastuksia.
Kävin eilen kirjakaupassa, joten siksi tiedän, ettei täällä ainakaan ole kolmattatoista vielä ilmestynyt.
Ja Scar... Mitähän siitäkin sanoisi. Tyyppi on ishvaali, joka jahtaa valtionalkemisteja. Räjäyttää ne sisältäpäin (veeeery nice) sen ihmetatuoidun kätensä avulla.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Ehkä helpompaa olisi kuitenkin kertoa vastaus selvään kysymykseen, eikä tässä ruveta Scarin elämäkertaa käymään läpi xD

Ei millään pahalla ihmiset, mut eikö teitä ärsytä suomenkielinen manga? Luin ekan FMA:n ja totesin, etten pitemmälle kykene. Suomennokset oli paikoin aika kamalia eikä suomi muutenkaan sovi käytettäväksi mangaan.. Enkku näyttää ja kuulostaa vaan niin paljon paremmalta.

Sarjahan on loistava, mutten sitäkään pystynyt suomeksi katselemaan. Kamalaa raiskausta..
Ei, minua ei ärsytä suomenkielinen manga. Tai en nyt tiedä, ärsyttäisikö joku muu manga suomeksi, kun luen vain FMA:ta tällä hetkellä.
Toisaalta minun on vähän vaikea vertaillakaan, kun en ole enkuksi lukenut.
Tykkään FMA:sta suomenkielisenä, koska ymmärrän silloin jokaisen sanan, enkä tarvi kymmentä kirjaa yhden lauseen kääntämiseksi (ei sillä, etten tekisi niin jos sellanen innostus tulisi... käänsin minä kerran ensimmäisten FMA -animejaksojen espanjankielistä tekstitystä... xP)
...ja jos rehellisesti sanon, niin eka FMA pokkari on kyllä aika... ei-niin-hyvä. MIELESTÄNI siis, ihmiset. Nämä uudemmat, niistä tykkään enemmän. Ehkä jos koittaisit lukea jonkun uudemman pokkarin vielä suomeksi? No, joku tykkää suomenkielisistä mangoista, joku taas ei x)
...taas tuli näin paljon tyhjää jaariteltua...
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Anifia

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Helmikuu 01, 2008, 11:04:09 »

Luen mangaa englanniksi suurinpiirtein ilmestymistahdissa. Pidän kyllä siitäkin, mutta kielitaitoni ei riitä täydelliseen ymmärtämiseen. En täysin suvaitse suomennettua, mutta on se parempi kuin ei mitään. Tosin mikään käännös millekään kielelle koskaan ei ole sama kuin alkuperäisteos. Minua vain jaksaa aina ihmetyttää jokainen suomennoksesta valittaja. Jos manga ei käy, ei minkään muunkaan pitäisi käydä. Olen harrastuaikanani nähnyt ihmisiä, jotka ovat luvanneet spoilata jokaiselle suomennetua mangaa lukevalle koko sarjan juonen, koska he lukevat suomennettua mangaa. Saisivat painua sinne alkuperäismaahan, jos ei kerran kelpaa.
Arvostan suuresti käännettyä kirjallisuutta, koska muuten en olisi koskaan voinut lukea esim. Pottereita. On hienoa, että on ihmisiä, jotka kääntävät kirjallisuutta. Arvostan heidän työtään, sillä silloin meillä tyhmilläkin on mahdollisuus lukea hienoja teoksia. Vaikka olisinkin osittain toista mieltä asioista käännöksessä, kunniotan kääntäjien valintoja. Eikö totta, että täysmetalli kalskahtaa tyhmältä korvissamme, vaikka moni sitä käännöstä toivoikin ennen alkuperäisnimen selviämistä, joten teräs on ehkä parempi.

Tämä paikka ei ole ehkä oikea keskustella mielipiteestäni englantiin kielenä. Voin kuitenkin mainita pitäväni sitä harvinaisen rumana.

Aloitin sarjan seuraamisen animesta yli vuosi sitten. Pidin siitä ihan kamalasti ensimmäisistä jaksoista alkaen, koska suosikkini Envy putkahti niin nopeasti esiin. Katsoin kipeänä ollessani muutamassa päivässä kaikki jaksot, OVA:t ja elokuvan. Tykkään sarjasta edelleen paljon.

Meni viesti aika lailla suomennoksesta valittamisen valittamiseen.

Poissa Yuki

• Vuotislainen
  • Omituinen pikku otakupallero.
    • Densetsu
« Vastaus #33 : Heinäkuu 06, 2008, 21:57:32 »
Oho, suorastaan häpeä etten ole tähän vastannut.

FMA kuuluu suosikkisarjoihini. Olen auttamattomasti tykästynyt Roy Mustangiin, ja kukapa ei voisi tykätä omituisen virkaintoisesta, miehekkäästä ja huvittavasta miehestä?

Niin ja suomennoksesta.
Olen täysin eri mieltä. Surullista kun aina sanotaan suomijulkaisujen olevan mangan raiskausta. Olen itse vain kiitollinen sille, koska manga on nykyään minulle lähes elämäntapa, enkä olisi tullut tähän tilanteeseen, jos kaverini ei olisi lainannut minulle kerran yhtä mangaa - suomeksi.
Lisäksi olen TODELLAKIN isänmaallinen, rakastan Suomea ja suomen kieltä. Ärsyttää joka kerta, kun joku sanoo että suomi kuulostaa todella typerältä jossain yhteydessä. Okei, välillä mangaa käännetään huonosti, mutta Fullmetal Alchemist on tähän mennessä omasta mielestäni paras Sangatsun julkaisu ja sen suomennos on onnistunut todella hyvin. Verratkaa vaikkapa useasti haukuttuun Tokyo Mew Mewiin.
Voisin kyllä puhua tästä vaikka kuinka paljon, koska tämä mielipide on vankka ja vakaa. Eikä se muutu. Suomi on upea maa ja sillä on hieno oma kieli. Muutkin saisivat kunnioittaa sitä.

Niin ja teräs sopii paremmin kuin täysmetalli. Heti alkuun se tuntui sopivammalta. ^^ Ja miettikääpä Royta sanomassa aina "Terve, täysmetalli"!
LOVE-NYAPPY! ♥

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #34 : Heinäkuu 06, 2008, 22:32:38 »

Itse luen mangaa suomeksi, mutta animea en oikein pystynyt suomennoksilla katsomaan. Jotenkin ne suomennokset animessa vain tökkivät. Tosin välillä tökkii tuo mangakin, varsinkin Edon lausahdusten osalta, mutta en ole onnistunut löytämään tuota suomeksikaan...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Cielo

• fearless
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Elokuu 05, 2008, 21:21:03 »
Rupesin ensin katsomaan animea SubTV:ltä ja kun tykästyin siihen, kokeilin mangaakin. Se oli ensimmäinen mangani, joten kaikki oli uutta.
Pidän FMA-mangasta vielä enemmän kuin animesta. Se on samaan aikaan koskettava ja kuolettavan hauska. Hihittelen aina itsekseni FMA-jutuille ja selitän niitä äidille, joka ei tajua ollenkaan mistä puhun.
Lempihahmoni ovat Ed ja Roy. Ah, Eversti Roy Mustang. Roy/Riza <3 Ed/Winrykin on söpö.
Suomi tuntuu joissain kohdissa vähän oudolta, mutta enimmäkseen pidän suomennosta todella hyvänä! Hekottelen aina vitseille, jotka on käännetty todella hauskasti mielikuvitusta käyttäen.

Onko muuten kukaan muu kuunnellut jostain tätä animen teemana pyörivää "Brothers" (Bratja) nimellä liikkuvaa biisiä?
Ah, olen. Todella kaunis ja koskettava kappale.
LaForks.net                                    
suomenkielinen Houkutus-foorumi
--
ava by blackdogicons @ LJ

Primula

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Elokuu 18, 2008, 18:36:20 »
Fullmetal Alchemist on ensimmäinen manga sarja jota rupesin kerämään ja muut tuli sitten perässä.

Fullmetal Alchemist on hyvä manga jossa tapahtuu paljon.
Siinä on paljon sellaista mitä ei näytetä animessa ja siksi on ehkä vähän parempi kuin anime.
Omistan kaikki numerot vaikka niitä on sitten saanut metsästää kissojen ja koirien kanssa.
Lempi hahmoni ovat  Roy Mustang & Maes Hughes(r.i.p). Hughes sai nauramaan sillä kun ärsyttää muita näyttämällä kuvia omasta tyttärestään. 
Lisäksi hän välitti paljon Elricin veljiksistä.
Lukeassani mangaa olen saanut monesti kunnon naurut vaan sen takia että Ed sählää ja Al pudistelee.

Minger

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Lokakuu 26, 2008, 18:52:59 »
Pakko kertoa tämä jännä juttu... Nimittäin "Näin Minger löysi Fullmetal alchemistin".
Sehän alkoi oikeastaan animesta. Meidän ruokapöydälle oli jätetty paikalleni TV-lehti. Koska en sellaisia lehtiä lue ja halusin pöydän ääressä syödä, siirsin lehden. Se oli auki. Vilkaisin nopeasti auki olevaa sivua, enkä olisi jäänyt sen enempiä sitä ihastelemaan, ellei silmiini olisi sattuneet sanat "menetti kaksi raajaa". En tiedä miksi raajat minua niin kiinnostivat - luin kuitenkin seuraavalla viikolla alkavan animen esittelyn ja ajattelin, että tuohan voisi olla ihan mielenkiintoinen, täytyy muistaa katsoa. Minä en ole Japani-fani, en lue mangaa tai katso animea (Totoroa ja Henkien kätkemää lukuunottamatta), mutta juoni oli mielenkiintoinen. Siispä katsoin ensimmäisen jakson. Ihastuin. Katsoin toisen jakson. Rakastuin. Näin TV:ssä mainoksen: "Viikon vuokraleffan tarjoaa Fullmetal alchemist" (R-kioski). Ajattelin, että tuo on aivan pakko saada. Ostin sen. Menetin sieluni sarjalle. Olen ostanut itselleni jokaisen mangapokkarin ja lukenut useaan otteeseen, sarjaa katsoin loppuun asti ja katsoin elokuvankin (anime ei ole mielestäni niin kiva kuin manga, mutta pakkohan sitä oli katsoa). Nythän sarjaa on ilmestynyt suomeksi 18.

Paras pokkari on 11 tai 13.
Perustelut 11:

Perustelut 13:

Yleisesti sarja on hieman paikallaanseisovaa sorttia. Tähän liittyy suuresti se, että mukana on koko ajan myös armeija, jossa onkin paljon kerrottavaa. Lempihahmojani ovat Roy ja Ed. Homunculukset ovat niinikään ihastuttavia hahmoja,

Miksi te morkkaatte suomea? Tiedetään, suomennos ei välttämättä ole mikään lahjojen loisto, mutta kun meillä on näin upea äidinkieli, lukekaamme sillä kielellä. Englanti on hieno kieli myös ja itsekin sitä intohimolla opiskelen, mutta yleisesti maailmalla se alkaa olla turhan arvostettu. Englanniksi minä olen lukenut ainoastaan Hiromu Arakawan "oheiskirjan" Profiles, jonka ostin kirjamessuilta Fantasiapelit-kojusta. Suosittelen, mielnkiintoinen opus :D Muita oheisjuttuja (ei leluja, hölmöjä sellaiset) mitä minä haluaisin, on nämä varsinaisen sarjan ulkopuoliset tarinat, kuten The land of Sand ja The valley of white petals - en sitten tiedä, mistä noita saisi.

Animen musiikit ovat aivan lumoavaa. Kännykässäni oli nauhotettuna kaikki tunnarit, mutta uuden kännykän myötä ne sitten hävisivät. Onneksi ne saa aina netistä uudelleen :) Suosikkini lienee Melissa - eli siis ensimmäisen tuotantokauden tunnati "Kimi no te de kirisaite tooi hino kioku wo...". Myös nämä lopetuskappaleet - niissä tuntuu niin selvästi tuo yleinen surullinen teema, mikä mielestäni tekee koko sarjasta niin mahtavan, nimittäin tuo Edin syyllisyys ihmissynteesistä ja veljensä kehon menetyksestä. Saatan kuvitella sen ikuisen tuskan sielussa. Leffassakin oli samankaltainen ikihaikea tunnelma lähes alusta loppuun.

Netistä sarjaa voi lukea www.onemanga.com englanniksi melko pitkälle, ilmeisesti ihan Japanin ilmestymistahtiin. tse en tuolla hirveästi käy, koska haluaisin lukea koko sarjan samalla kielellä, ja koska omalla koneella yhden sivun lataaminen kestää kohtuuttoman kauan... Ja seuraavan mangan odotuksessa on sitä jotain, jos nyt ei lasketa sitä pelkoa, että en huomaa sitä kaupoissa ja jään kokonaan ilman. Minusta FMA:ta kun ei löydy kaikista kuapoista niin kuin monia mangoja löytyy, omalta paikkakunnaltani löytyy hyvin harvoin. Onhan siinä mielessä tuo Onemanga lohtu, etten ainakaan jää tarinaa vaille, hätävarana voin sen lukea englanniksi.

Viimeisimmistä juonipaljastuksista:

FMA: ainoa lukemani manga, rakkauteni.

Poissa fairytale

• Karkkikonsultti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CauldronWitch29345
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #38 : Lokakuu 27, 2008, 19:41:58 »
Miten pitkälle tätä on muuten nyt suomeksi ilmestynyt? Itse kun olen mennyt täysin animen voimalla, niin olen aivan pihalla mangasta :'D Pari ensimmäistä osaa vaan omasta kirjahyllystäni löytyy.
There's only one thing 2 do, three words 4 you

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #39 : Lokakuu 27, 2008, 20:25:33 »
Miten pitkälle tätä on muuten nyt suomeksi ilmestynyt? Itse kun olen mennyt täysin animen voimalla, niin olen aivan pihalla mangasta :'D Pari ensimmäistä osaa vaan omasta kirjahyllystäni löytyy.
18 taisi olla viimeisin pokkarin numero x) Anime ja mangahan kulkevat eri juonella, vaikka alku aika samankaltaista onkin :)
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Minger

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Lokakuu 28, 2008, 15:22:18 »
Kyllä, 18 ilmestyi nyt lokakuussa. Seuraava on odotettavissa joulu- tai tammikuussa.

Poissa fairytale

• Karkkikonsultti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CauldronWitch29345
« Vastaus #41 : Lokakuu 28, 2008, 17:38:57 »
Okei, kiitos tiedosta :) Voisihan sitä vaikka alottaa ton mangan lukemisen taas vaihteeksi ja vaikka FMAta hakea kirjastosta.
There's only one thing 2 do, three words 4 you

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RuneLumos12214
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #42 : Helmikuu 07, 2009, 16:24:34 »
Ihte aloin lukemaan tätä vasta sen jälkeen kun näin sarjaa televisiosta.
Omasta milestäni tää sarja on oikein hyvä. Me veljen kanssa ollaan ostettu jo kaikki ilmestyneet DVD:et. Meille kävi vain sen verran hounosti, että saatiin ostettua pokkareita vaan kympistä ylöspäin.
Suosittelen ostamaan jos on mahdollisuus.

// Veli osti nettikaveriltaan puuttuvat yhdeksän numeroa ja nyt nekin sitten koristavat jo muutenkin täynnä olevaa kirjahyllyä. Vähän oli kyllä haikea olo kun sarjan viimeinen osa saatin ostettua ja luettua.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2011, 18:16:27 kirjoittanut mattis »
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #43 : Helmikuu 07, 2009, 20:21:40 »
mattis: Kyllä varmaankin ensimmäisiä pokkareita myydään vielä kirjakaupoissa, eli todennäköisesti nekin on mahdollista saada hyllyynsä, vaikka olisikin aloittanut sarjan keräämisen vähän jälkijunassa :)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Kepa

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Elokuu 29, 2009, 21:55:46 »
Ainakin Akateemisesta kirjakaupasta löytyy Fullmetal Alchemistin kaikki tähän mennessä ilmestyneet kirjat, jos haluaa niitä ostella.

Olen lukenut nyt kolme kirjaa FMA:ta. Olen nähnyt koko animen ja pidän sarjasta paljon, mutta lukemiseni edistyy aika hitaasti koska luen sarjaa kaveriltani, joka asuu monen sadan kilometrin päässä, ja haluan tehdä muutakin kuin lukea hänen kirjahyllyään läpi silloin kun häntä näen. xD Mutta juu... FMA on tosi hauska sarja ja täynnä jänniä hahmoja. Alkemiamaailma muistuttaa jollain ihmeellisellä tavalla omaamme, mutta on kuitenkin niin erilainen. Olisi mahtavaa tietää vielä enemmän muistakin FMA:n maista kuten Ishbalista ja Xingistä. Lempihahmojani ovat Havoc ja jossain noin kuudennen kirjan paikkeilla mukaan tuleva Lin. Jostakin syystä Scar ärsyttää minua todella paljon. : DD

Minger

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Joulukuu 30, 2009, 20:24:02 »
Vanhempia pokkareita voi myös ostaa netistä. Minä en muista mistä itse ostin kerran yhden, jonka olin kaupoissa missannut, mutta se oli jokin tavallinen nettikirjakauppa. Hinta oli tietenkin melkein kaksinkertainen toimituskulut mukaanlaskettuna, mutta minulle pokkarit ovat tärkeämpiä kuin ne pari euroa.
Tänään löysin onnekseni Prismasta juuri kakskytkolomosen. Olenhan minä senkin jo lukenu englaniksi netissä (joka on noin kymmenen lukua edellä, ellei enemmänkin) mutta tämä on hyvä tapa virskistää muistia. Pidin tässä jonkin aikaa sitten FMA-maratonin, koska olin välillä jo unohtanut, että mitäs ihmettä
Scar on tosiaan vähän ärsyttävä. ;) Hänen nimensä minä haluaisin tietää, mutta Arakawa on sanonut, ettei sitä paljasta vaikka onkin sen päättänyt. Ihan tyhmää!

Nameless

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Tammikuu 02, 2010, 12:21:20 »
Tätäkin sarjaa on tullut lueskeltua ja animenakin on. harmi vaan nykyään kun se tuntuu ilmestyvän tänne maaseudulle niin pitkien aikojen välein että jo ehtii unohtaa missä mennään nkun seuraava tulee kauppoihin. Hauska sarja tämäkin.

Poissa Chess

• Vuotislainen
« Vastaus #47 : Huhtikuu 24, 2011, 16:34:58 »
Osa 27 ilmestynyt ja luettu. *haikea huokaus* On pysynyt kyllä koko sarjan ajan lempisarjanani, vaikka nyt olenkin lukenut alkupään melko sekalaisessa järjestyksessä. Kerrassaan loistava sarja. <3

Itse en ole sarjasta tehtyjä animeja vielä katsonut kokonaan, mutta mangat olen lukenut (ja omistan) kaikki. :3

(Selvennykseksi: Sarjasta on tehty kolme animea, Fullmetal Alchemist, Fullmetal Alchemist Brotherhood ja
Fullmetal Alchemist OVA. OVA on lisäanime, muutama ylimääräinen jakso. Muuta en siitä tiedä, en ole vielä ehtinyt katsoa. ^^
  Sanottakoon, että FMA Brotherhood on loistavan tasoinen, huomattavasti laadukkaampi anime, joka seuraa käsi kädessä mangaa. Ensimmäinen FMA -anime sen sijaan on kaikkea muuta kuin mangan kaltainen. :c)

FMAB:ssä on ihanat tunnarit. <2 Itse pidän tällä hetkellä eniten op.1, op.5 ja ending 1. :3 Myös alkuperäisessä animessa on kivat musiikit, vaikka olenkin kuullut vain kaksi ensimmäistä tunnaria. ^^

Itse omistan vain yhden englanninkielisistä FMA -mangoista, se on numero 3. Se on mahtava, siinä on mm. muutama Arakawan sitaatti, pientä taustatietoa Arakawasta, esimakusivu seuraavasta pokkarista, muutama hauska kuva.. Se on hieno. :3 Suomenkieliset ovat kuitenkin sinänsä parempia, ymmärtää ihan kaiken sanatarkasti. :>

Lempihahmokseni sarjasta sanoisin Teräksen. Häneen pystyn oman pituuteni takia samaistumaan aika hyvin.
Ed on niin mukavan pippurinen kirppu. Arakawa on loistavasti toteuttanut hänen luonteensa ja ainaiset pituuskamppailut. Ed on tosi ilmeikäs hahmo, siitä iso plussa. : D

Heti Edin jälkeen tulee Roy. <3 Muita lempihahmojani ovat Maes Hughes,  Envy
, Gluttony, Shao mei (Panda joka kulkee Mein mukana), Alex Louis Amstrong, Kimbly, Ling, Lanfan,
..  Aika paljon noita on. :'D Hahmot ovat vain niin loistavasti toteutettuja ja hauskoja, että suurimmasta osasta on pakko pitää. <2

Ärsyttäviä hahmoja ovat esim. Selim, King Bradley ja Winry.

Mutta kaiken kaikkiaan, rakas sarja minulle. <3

Ovat muuten varmaan muutkin huomanneet miten paljon Arakawa on kehittynyt piirtäjänä sarjan aikana? ;3

~~Chess
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 29, 2012, 08:54:40 kirjoittanut Chess »

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
« Vastaus #48 : Huhtikuu 24, 2011, 20:07:28 »
Katellut kummatkin animet, ja mangastakin se puolet luettu. Ainoa anime/manga jota pystyn seurata ilman että tulee vähän väliä myötähäpeätunteita (Ehkä pitää yrittää alka seurata niitä muista vielä ekrran... mutta vaikeata on...)

Lempihahmo on varmaankin Scar. Tietynläinen mystisyys ja antisankarimaisuus pitävät yllä hahmon mielenkiintoa. Roykin on hyvä hhamo, mutta en ihan ymmärrä hänen fanitustaan. Ärsyttäviä hahmoja ovat minulle muutamat lisähahmot (Garfield yms.) Pääkaksikko ovat oikein passeleita päähahmoja, vaikka kummallekin olisi halunnut enemmän syventäviä kohtauksia, ja ehkä vähemmän samojen vitsimantrojen toistelua.

Kummassakin animessa on loistavat soundtracit. Brotherhood on animeista suosikkini, ykkösanimen alkupuolisko on kyllä loistava, mutta juoni latistuu kun alkaa keksiä omia juonikuvioitaan. Brotherhood (ja samalla manga) säilyttää hyvän huumorin ja mielenkiintoisen juonen loppuun asti. Ykkös-animenn lopulle antaisin kyllä plussaa että se ei oel "the ultimate superbattle" niin kuin Brotherhoodissa, jossa sitä mittakaaavaa olsii voitu edes vähän tehdä pienemmäksi. Joo, ei mulla muuta.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #49 : Huhtikuu 26, 2011, 22:28:02 »
Noniin, Mirrekala aikoo taas käydä tunteelliseksi. Varokaatten. Nimittäin.

Perjantaina ostin sitten tuon 27. osan ja panttasin sitä aina eiliseen sunnuntaihin asti. Myönnettäköön, että olin 26. osan luettuani niin haljeta, että katsoin FMAB:n viimeiset jaksot tietääkseni miten lopussa käy, vaikka alkupäästä en ollutkaan jaksanut animesarjaa tuijotella kuin sen kolme jaksoa. Olen niitä, joille taiteellisten ja juonellisten vapauksien ottaminen eri sovituksissa passaa hyvin, niin FMA:n ekassa animessakin, vaikka se ei tietysti kokonaisuutena alkuperäistarinalle pärjääkään. En siis ole katsonut Brotherhoodia kuin muutaman jakson alusta ja lopusta, mutta siltä pohjalta uskon, että tarina toimii minulle parhaiten mangana. Kuten lähes aina. Toisaalta Brotherhoodista en ole löytänyt suurta vikaakaan, ja loppumittelohän sopii hyvin liikkuvaksi kuvaksi. Lisäksi molemmat animesarjat ovat kivoja kuunnella, musiikin kuin alkuperäisäänienkin puolesta, eritoten ilahduttaa suosikkini Romi Park Edwardina. Sillä naisella on uskomaton ääni.

Noin muuten tykkään Arakawan omasta ilmaisusta. Ajoittain kuvia ehkä vaivaa hienonhieno tönkköys tai kliinisyys, mutta toisaalta hänen tyylinsä on kauniin symmetrinen ja varma. Ja rosoisuuttakin löytyy silloin kun sitä tarvitaan. Selkeydestään huolimatta kuvat ovat välillä hyvinkin yksityiskohtaisia. Tai toisinpäin.
Lainaus käyttäjältä: Chess
Ovat muuten varmaan muutkin huomanneet miten paljon Arakawa on kehittynyt piirtäjänä sarjan aikana? ;3
Minä ainakin olen. Ja kerrankin kehitys on ollut vain parempaan päin ja ilmaisuvoima on kasvanut. Jälki on kyllä minun silmääni miellyttänyt alusta asti, mutta taide on matkan varrella oikein puhjennut kukkaansa, jos näin kulunut ilmaus sallitaan.

Hiisi vie. Minä pidin tarinastakin. Kerrankin voin ihan rehellisesti, varauksetta, sanoa pitäväni sekä tarinasta että taiteesta. Monet mangaa harrastavat kaverini eivät ymmärrä, mikä minua FMA:ssa viehättää, enkä ymmärrä ihan itsekään. Pidän tarinasta. Pidän siitä, miten monta kertaa sillä on mahdollisuus hukata potentiaalinsa, mutta se kerää vain lisää. Pidän siitä, miten henkilöiden välisiä suhteta ei puida kolmen sivun monologeilla, vaan ne tulevat esiin muun juonen ohessa. Minuun vetoaa tapa, jolla FMA käsittelee sotaa ja miten maailma rakentuu historiansa varaan. Jotenkin onnistun aina löytämään sarjasta uusia teemoja. Minusta sarjakuvan juoni ei edes ole kovin junnaava, vaan etenemistahti on tuntunut vallan passelilta. Tämä on taas niitä tarinoita, joille pitää suoda vähän aikaa, koska se tarvitsee sitä. Ja loppujen lopuksi FMA tuntuu minusta aikasen tiiviiltäkin paketilta, jossa ei juuri ole ylimääräisiä kuvioita tai irtonaisia juonenpäitä. Olen jopa kohtuu tyytyväinen sarjan lopetukseen, sinne kun olisi voinut kehittää vaikka minkälaista deus ex machinaa...

Pidän jopa suomennoksen kielestä, vaikken japania taitamattomana voi arvostella käännöstä syvällisemmin.

Nyt on yllättävän haikea fiilis. Lukiessani en näköjään ole edes tajunnut, miten paljon olen FMA:sta nauttinut.

//Edit. Pakko muuten mainita lempihahmokseni Riza Hawkeye, joka on ainut mangahahmo, jota olen koskaan vakavasti harkinnut cosplayaavani. Cosplayn arvoiset naishahmot ovat niin harvassa, ja minun vartalollani crossplay on lähes mahdottomuus. :P Odottakaa vain, jossain conissa minä vielä repäisen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2011, 22:31:35 kirjoittanut Mirrekala »
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie