Kirjoittaja Aihe: Kumpi Dumbledore?  (Luettu 81304 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Odey

• miss marauder
  • Vuotislainen
  • I think I need a HUG <3
Vs: Kumpi Dumbledore?
« Vastaus #75 : Heinäkuu 19, 2007, 17:39:15 »
Muuten kuoliko Harris puhtaaseen vanhuuteen vai mihin?

Ei kuollut ainakaan vanhuuteen , joku sairaus sillä tietääkseni oli.

Richard Harris kuoli hodgkinintautiin, eli imusuonistoa ja -solmukkeita vahingoittavaan syöpään.
Some days just have more memories than others

Poissa mumelo

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #76 : Heinäkuu 19, 2007, 20:41:39 »
Kummankaan roolisuoritukset eivät luultavasti ole vastanneet täydellisesti kenenkään mielikuvia (sinänsä jo melko mahdoton tehtävä), mutta minäkin kallistun täysin Harrisin kannalle. Jos on lukenut kirjansa, ei liene vaikeaa huomata Dumbledoren luonnetta ja ominaisuuksia kuvaavien tekstien täyttymistä ensimmäisen ja toisen elokuvan aikana melko tarkkaan (sikäli kuin niissä on haluttu noudatella teoksia). Tästä eteenpäin hahmoa näyttelevän henkilön vaihduttua muutos oli tietenkin väistämätön johonkin suuntaan, mutta mielestäni se ei ole tehnyt hyvää Dumbledorelle. En silti epäile Gambonin ammattitaitoa millään lailla, hän tekee työtään ohjeiden ja ohjaajien näkemysten mukaisesti ja varmasti suorittaa sen taidolla ja kokemuksella.
Even when they leave, they still are there. They're there.

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Heinäkuu 19, 2007, 23:13:41 »
Ihanaa, ikioma aihe Dumbledorelle. (:

Elikkä, minun mielestäni aivan ilman ehtoja ensimmäinen Dumbledore on se oikea Dumbledore. Richard Harrisissa oli sitä Dumbledoremaisuutta, mitä Michael Gambonista ei mielestäni löydy.

Harris oli Dumbledorena lempeä ja semmoinen höppänä, mutta tarpeen tullen pysyi lujana. Hän ei hätiköinyt, oli rauhallinen, niinkuin Dumbledoren kuuluukin olla.
 Joku sanoi, ettei osaisi kuvitella Dumbledorea taistelemassa... Kyllä minä osaisin, koska hän kuitenkin osasi ottaa ohjat käsiinsä jos tilanne näytti ryöstäytyvän käsistä ja olla lujana. Muistan myös hyvin sen kun hän ensimmäisessä elokuvassa sanoi suuressa salissa: "Hiljaisuus!". Se oli hyvin vakuuttavaa. Ainakin minusta.
 Ja hän osasi myös sen katseen. Sen, kun hän katsoi niiden lasiensa yli. Se oli kyllä mainiota katseltavaa. Hän vain osasi sen homman, en ole Gambonin sellaista nähnyt tekevän.
 Harrisista vain huokui sitä rauhallisuutta ja lempeyttä. Se oli sitä mitä Dumbledoressa täytyykin olla.

Sitten. Michael Gambon. Eihän hänen näyttelijän taidoissaan ole moitittavaa, mutta hän vain ei sovi mielestäni Dumbledoren rooliin. Ei sitten ollenkaan.
 Hän oli liian äkkipikainen, hänestä ei huokunut sitä rauhallisuutta ja harkitsevaisuutta. Hän syöksyi tilanteeseen, ei harkinnut mitään, oli kärsimätön. Ei ollenkaan semmoinen kirjan-Dumbledore. Ainakin minä sain semmoisen kuvan, että hän on harkitsevainen ja hänestä huokuu rauhallisuutta ja lempeyttä mutta tarpeen tullen hän ottaa ohjat käsiinsä ja on tiukkana. Ja sitä ei Gambonista vain löydy. Hän ei ole semmoinen höppänä, niinkuin kirjoissa aina sanotaan.

Siinä oli minun mielipiteeni ja tuli varmasti kaikille selväksi kumman Dumbledoren kannalla minä olen. (:
 Tämähän on vain yksi mielipide muiden seassa, mutta oli vain pakko tulla sanomaan omakin kantani tähän asiaan. Niinkuin kaikeen muuhunkin aina. 8)

Namira

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Heinäkuu 20, 2007, 16:34:44 »
Ennen olin sitä mieltä, että Harris oli ehdottomasti se ainoa oikea Dumbledore, mutta nykyään mielipiteeni on hieman hajanainen. Harris oli rauhallinen ja osasi tuoda Dumbledoren itsessään todella taidokkaasti esiin. Kuitenkin hän vaikutti loppujen lopuksi hyvin heikolta ja haavoittuvaiselta, mikä taas ei mielestäni kuvasta tätä rehtoriamme kovinkaan etevästi. Gambonissa on taas hieman jämäkämpää ainesta, sellaista puhtia ja itsevarmuutta jota en itse ainakaan Harrisista niinkään löytänyt. Loppujen lopuksi sanoisin, että Dumbledore voisi olla jotakin näiden kahden väliltä; ei ehkä aivan yhtä heiveröinen kuin Harris, eikä aivan yhtä, hm, julma kuin Gambonkaan.

Anyway, kumpi sitten osaa näytellä paremmin, onkin jo toinen kysymys. Sanoisin että Gambon tuo eleillään ja liikkeillään esiin sitä Dumbledoren voimakasta puolta, Harris taas ei tätä niinkään tehnyt. Toisaalta taas Harris osasi näyttää tunteitaan paremmin, oli esimerkiksi ensimmäisessä elokuvassa todella iloinen Harryn puolesta tämän pelastettua Viisasten kiven. Tuli jotenkin hyvä mieli sitä katsellessa. Molemmilla on siis taas omat hyvät puolensa, vaikea sanoa. Toisaalta taas Gambonin ulkonäkö vastaa enemmän sitä Dumbledorea jonka olen tottunut kuvittelemaan, tiedä sitten varmasti.

Eli siis itse pidän kummastakin aikalailla yhtä paljon.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #79 : Heinäkuu 25, 2007, 22:09:51 »
Itsekin olin ennen sitä mieltä, että Harris oli selvästi parempi, mutta tarkemmin asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että he ovat kumpikin yhtä hyviä tässä roolissa. Kyllähän Harris enemmän ulkonäöltään Dumbledorea muistutti ja oli myös rauhallisempi, mutta mielestäni hän oli myös hieman liian heiveröinen, heikko ja huonovointinen tähän rooliin. Mielestäni Dumbledoren kuuluisi olla sellainen nuorekas ja pirteämpi mitä Harris oli. Hän oli jopa hieman liiankin rauhallinen. En todellakaan osaisi kuvitella häntä taistelukohtauksiin.

Gambon taas on paljon pirteämpi ja nuorekkaampi kuin edellämainittu, mutta se menee hieman liiankin yli. Ei Dumbledoren todellakaan kuulu ravistella oppilaita sellaisessa tilanteessa mitä hän teki LP:ssä Harrylle eli lähes kuristi tätä, kun tämän nimi oli tullut pikarista. Kirjassa hän kysyi ne kysymykset aivan rauhallisesti ja muutenkin hän kohtelee kirjoissa jopa vihollisiaan ystävällisesti. Gambon on muutenkin mielestäni hieman liian aggressiivinen Dumbledoreksi. Dumbledore on todellakin näiden kahden välimuoto; ei yhtä heikko kuin Harris, mutta ei myöskään yhtä energinen kuin Gambon.

Eli kummatkin ovat mielestäni suunnilleen yhtä hyviä.
Terve kaikille!

wacky

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Heinäkuu 27, 2007, 17:25:55 »
Pidin aivan valtavasi Harrisin esittämän Dumbledoren lempeydestä ja myhäileväisyydestä. Ulkonäöllisestikin Harris vastasi paremmin mielikuvaani Dumbledoresta, kaipaan varsinkin niitä katseita puolikuu-lasien yli, joita uudemmissa Pottereissa ei enää nähdä. Gambon on hoitanut roolia kuitenkin hienosti, hän on tuonut siihen tarmokkuutta ja voimaa.  Ja puvustuksessa tapahtuneet muutokset on varmasti tarkoituksella tehty niin, että Gambon saa tehdä hahmosta oman näköisensä, eikä joudu imitoimaan edesmennyttä kollegaansa.

Yhteenvetona sanoisin näiden kahden Dumbledoren olevan niin erilaisia, että niitä on melkein mahdotonta verrata. Pidän molemmista.

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Heinäkuu 30, 2007, 16:07:59 »
Kun näyttelijä vaihtui en edes huomannut vaihdosta, mutta nyt kun elokuvat on katottu moneen kertaan alkaa kiinnittää eri asiouhin huomiota. Harris on hyvin paljon minun mielikuvaa vastaava Dumbledore, hän on herkkä ja hänellä on Dumbledore ääni. Gambon on minusta aivan liian raju,  hän sopii ehkä taistelukohtauksiin paremmin ja hän on parempi puheiden pitäjä, mutta häneltä puuttuu se joku Dumbledorelle ominainen ominaisuus. Sanottaisiinko, että heidä sekoitus Dumbledorena olisi täys osuma !

Off, kun tämä aihe käsittelee Dumbledorea, niin haluaisin kysyä minne hänen silmälasinsa ovat kadonneet elokuvista ?
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Pottamies

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Heinäkuu 31, 2007, 13:21:06 »
Olen aika samaa mieltä muiden kanssa siitä että Harris oli enemmän se rauhallinen Dumbledore, mutta olisitteko voineet kuvitella vanhan valkopartaisen 90 vuotiaan(sinänsä hassua sillä Dumbledore oli 150-vuotias) taistelevan Voldemortia vastaan ministeriössä, tai lentävän luudalla tylypahkaan kutosessa?

Poissa helmikana

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Heinäkuu 31, 2007, 13:55:01 »
Tarvitseeko tätä edes kysyä? Harris, Harris, Harris! Michael Gambonin roolisuoritukset ovat olleet mielestäni niiin pyllystä.

Olen aika samaa mieltä muiden kanssa siitä että Harris oli enemmän se rauhallinen Dumbledore, mutta olisitteko voineet kuvitella vanhan valkopartaisen 90 vuotiaan(sinänsä hassua sillä Dumbledore oli 150-vuotias) taistelevan Voldemortia vastaan ministeriössä, tai lentävän luudalla tylypahkaan kutosessa?
Minä olen kyllä kirjoistakin saanut sen kuvan, että Dumppiksella on hopean valkoinen parta ja hiukset. :) Ehkä Gambonin kuitenkin osaa kuvitella paremmin taistelukohtauksiin, mutta silti hänen roolisuorituksistaan puuttuu Dumbledoren (lähes) ainainen rauhallisuus ja sympaattisuus. Taisteluissakaan Dumbledore ei kiehu hirveästi - hänhän käy niissäkin ihan peruslukemilla.

Meredith

• Ankeuttaja
« Vastaus #84 : Heinäkuu 31, 2007, 15:30:42 »
Harris on ehdottomasti parempi. Gambon on niin epäDumbledoremainen kun vaan ihminen voi olla. Niin olemukseltaan kuin ulkonäöltään. Eikä Harriksen ja Gambonin roolisuorituksetkaan mahtuisi samaan lauseeseen. Gambonista puuttuu sitä rauhallisuutta ja Dumbledoremaisuutta mitä Harrisissa oli. Minun on myös vaikea kuvitella Gambonia taistelukohtauksiin, tai ainakin ne poikkeavat kirjoista huomattavasti. Niistä puuttuu se rauhallisuus ja se hillitty Dumbledore joka keskustelee vaikka Voldemortinkin kanssa naama ihan peruslukemilla ihan niinkun keskustelisi vaikkapa Severuksen kanssa.

Astarak

• Ankeuttaja
« Vastaus #85 : Heinäkuu 31, 2007, 16:30:39 »
Vai että tällainen, oli pakko laittaa oma kommentti.

Monet ovat jo sanoneet saman minkä minäkin aion sanoa.
Harris oli ehdottomasti se Dumbledore mikä kuuluukin. Harrisin ulkonäkö, olemus, yms. Oli sellainen minkälaiseksi ne kirjassakin kuvaillaan. Harris osasi sen lempeyden ja sen "tulisuuden" mikä siihen kuului. Hänellä oli taito olla Dumbledore. Harris oli kenties panostanut ja lukenut kirjat muutamaan kertaan ja miettinyt, että millainen Dumbledore on.

Gambon, niin hän on hyvä näytteliä, mutta saisi lukea kirjat uudestaan alusta asti. Sillä hänellä on ehdottomasti jäänyt lukematta Dumbledoren pääpiirteet. Tosin, emme voi Gambonia moittia, vaan ohjaajaa, sillä hänen kuuluisi neuvoa näyttelijoita.
Toinen, että en pitänyt yhtään uudesta Dumbledore tyylistä. Eli tarkoitan juuri esim. parta. Miksi ihmeessä se on kiinni jollain narulla? Ja se on liian lyhyt. Muutenkin. Se, ei, ei, ei..
Gambonin täytyisi yrittää nyt vain keskittyä, ja lukea kirjatkin, eikä pelkkiä käsikirjoituksia.

Poissa Sherrie

• Vuotislainen
  • Don´t call me Nymphadora!
« Vastaus #86 : Elokuu 02, 2007, 15:36:46 »
ehdottomasti tämä ensimmäinen dumbledore! aivan mahtava näyttelijä, sopi täydellisesti Albuksen rooliin, aivan sen näköinen mitä kuvitelinkin että Albus olisi ja juuri sellaisen kiltin & mukavan näköinen :) täydellinen Albus.

tämä uusi taas ei ole yhtään sen näköinen kun vanha näyttelijä oli...sen vaatteetkaan ei oo niin sopivat tähän rooliin, ne vaan roikkuu silleen tyhmästi sen päällä. Sen parta on HARMAA kun vanhalla oli valkoinen, ja tällä uudella on AINA se ihmeen ponnarilenkki siinä parrass mitä oon ihmetellyt aina :O tämä uusi ei oo yhtään niin kiltin oloinen eikä näköinen...liekehtivässä pikarissa mua on aina suuresti häirinnyt kun se HUUTAA Harrylle siinä kohdassa kun Harryn nimi tulee sieltä pikarista. siis eihän se siinä kirjassa todellakaa huuda mutta tuo melkein kävi käsiksi Harryyn. ei ei ei, en vaan pidä hänestä Albuksen roolissa...
sherrie -> Sherrie
"Look Buckbeak´s still alive"
"Of course, remember what Dumbledore said?If we succeed more than one innocent life could be spared"

dumppaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Elokuu 07, 2007, 11:21:34 »
Richard Harris oli huomattavasti parempi Ddorena. Hän muistutti ulkonäoltään paljon omaa mielikuvaani kyseisestä hahmosta, ja muutenkin hän oli roolissa loistava. Harris osasi näytellä roolin eritäin hyvin, hän oli todella rauhallinen ja lempeän tuntuinen - niinkuin Dumbledorekin.

Michael Gambon on mielestäni erittäin epäsopiva kyseiseen roolin. Hän ei todellakaan näytä yhtä paljon Dumbledorelta kuin Harris, hän on jotenkin vain oudon oloinen Dumbyksi. Ja missä on se Ddoren rauhallisuus? Hän ei osaa näytellä Albusta oikein, sellaisissa kohtauksissa joissa pitäisi olla ihan rauhallinen, hän suorastaan huutaa. Olen kovin pettynyt jos hän jatkaa samaa tyyliään PVP:ssä, toivon että Gambon on siihen mennessä 'parantanut tapansa' ja asettunut Ddoren rooliin.

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #88 : Elokuu 07, 2007, 11:32:02 »
Richard Harris! Hän on mukavan rauhallinen ja vaatteet yms. ovat samanlaisia, kuin kirjoissa on kuvattu, eli hän on luultavasti lukenut kirjat monta kertaa läpi, kuka olisi sopivampi? Harris on taitava ja sopivan "Dumbledoremainen", eli rauhallinen ja ammattitaitoinen, koska hänen luonteensa on rauhallinen ja ystävällinen. Tosin häntä on vaikea miettiä taisteluihin, se ainoana puutteena.
Michael Gambon on mielestäni erittäin epäaito, mitä täällä on jo sanottukin. Hänellä parta on (minun mielestäni) väärän värinen, ei niin valkoinen, kuin Harrisille ja mitä kirjoissa on kuvattu. Hän ei osaa eläytyä, koska monessa kohdassa hänestä on mielestäni havaittavissa hermostumista ja tunteiden pientä katoamista, jonka takia hänestä saa usein vääränlaisen kuvan. Harris! ^^
~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #89 : Elokuu 07, 2007, 13:17:02 »
Yhdyn edellellisiin siitä, että Richard Harris oli se rauhallisempi ja sympaattisempi Dumbledore. Edellä mainittu kohtaus Viisasten kivestäkin oli erittäin vaikuttava kohta. Hänen aikoistansa Dumbledorena jäi erityisesti mieleen se rauhallisuus ja pienten eleiden vaatima turvallisuuden vaikutus. En voi sanoa että kuvasiko hän minun omaa mieltymystäni Dumbledorena, sillä luin kirjan vasta elokuvan jälkeen. Mutta nyt kun luen uudestaan ensimmäistä ja toista kirjaa, oli hänellä hyvät eleet näyteltävään hahmoonsa. Hän omaksui Dumbledoremaisuuden hyvin, en tiedä johtuiko se siitä että hän oli lukenut kirjan, vai ohjaajan panoksesta, mutta kuitenkin selvät Dumbledoren piirteet hänellä oli. Pienet asiat ja eleet vaikuttivat suuresti siihen, että hän kuvasi Dumbledorea niin hyvin. Pitää olla samalla niin rauhallinen, mutta silti vakava.

En kuitenkaan väitä, etteikö Michael Gambon muistuttaisi ollenkaan Dumbledorea. Mielestäni hänkin on näytellyt hienosti, tulipahan uusia puolia Dumbledoresta, siis elokuvamaailman tylypahkan rehtorista. Itsekin olen hieman miettinyt että mihin ne ihanat puolikuulasit katosivat ja tyylikkäät vaatteet, mutta ei se ole pääasia. Gambon on se hieman kovempi Dumbledore. Hänen piirteensä eivät ehkä vastaa niin paljon kirjojen Dumbledorea, miten olemme saaneet huomata, mutta ei se minua ole häirinnyt. Olen pitänyt jopa siitä, että olen voinut kuvitella Dumbledoren hieman erilaisiin piirteisiin. Se on avannut minulle uusia näkökulmia elokuvissa. Olen ajatellut että ehkä se, kun Voldemort on aikeissa palata jälleen, on tehnyt Dumbledorestakin hieman ennakkoluuloisen ja rauhattomamman. Kuitenkin minusta Gambonkin on pärjännyt hyvin, samoja piirteitä kuin Harrisilla ei ehkä ole niin paljon, mutta voisin silti kuvitella Gamboninkin vallan mainiosti Dumbledoreksi. Täytyy sanoa, että kun luen nyt näitä uusimpia kirjoja, kuvitellen ehkä Gambonin siihen kirjan kuvailemaan Dumbledoreen. Voin hyvin kuvitella hänetkin rauhalliseksi, mutta valitettavasti elokuvissa ei ole niin paljon näkynyt sitä puolta.

Minun on myöskin sanottava, että en aluksi edes huomannut Dumbledoren vaihtuneen. Tällöin en myöskään paneutunut niin paljon Potter-maailmaan, joten se voi johtua siitäkin. Ihmettelinkin että miten niin Dumbledore on vaihtunut kun siitä kuulin. Mutta kun nyt katsoo elokuvia niin kyllähän sen huomaa heti, että Dumbledore ei ole koko ajan sama.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #90 : Elokuu 07, 2007, 17:34:14 »
Richard Harris oli minustakin loistava Dumbledoren roolissa: hän toi Dumbledoresta esiin ne piirteet, joita lukijat rakastavat Tylypahkan rehtorissa ja jotka ovat mielestäni aina olleet selvemmin esillä Dumbledoren hahmossa. Harris osasi näytellä rauhallista ja sydämellistä mutta tilanteen tasalla olevaa henkilöä, joka paitsi ulkonäkönsä myös luonteensa puolesta vastasi omaa mielikuvaani Dumbledoresta. En kuitenkaan sano, että Harris sopi Dumbledoren rooliin Gambonia paremmin tai että jälkimmäinen ei olisi onnistunut roolissaan. Richard Harris näyttelemä Dumbledore miellyttää minua vieläkin paljon enemmän, mutta se oli aika tavallinen ja mielestäni liian varman päälle rakennettu hahmo, tarpeettoman turvallinen. Gambonin hahmo on erilainen ja lukeutuu epäonnistuneimpien hahmojen joukkoon, mutta silti pidän siitä, että se on selvästi erilainen tulkinta Dumbledoresta. Kummatkin, sekä Harrisin vanha että Gambonin uusi Dumbledore, kelpaavat minulle hyvin.

Michael Gambonin esittämä Dumbledore on jotenkin aina ollut eksyksissä. On ehdottomasti totta, että Gambon on tuonut esiin Dumbledoresta uusia, kirjoissakin olemassa olevia piirteitä, mutta rauhallisuus ja sellainen tunne, että tilanne on hänen hallinnassaan, eivät ole olleet tarpeeksi vahvasti esillä. Uuden rehtorin ulkonäkökään ei miellytä minua kovin paljon, mutta toisaalta on todella hyvä asia, että Richard Harrisin menehdyttyä syöpään Gambonista ei luotu täysin samannäköistä ja muutenkin samanlaista hahmoa; enkä usko että Gambon olisi itsekään siihen suostunut. Vaikka Dumbledore Harrisin näyttelemänä onnistui mielestäni huomattavasti paremmin kuin Gambonin esittämänä, on jälkimmäinen tuonut silti mielenkiintoisia piirteitä hahmoonsa. Ne puolet eivät ole ensimmäisten joukossa esillä kirjoissa, mikä sinänsä tuo lisää kiehtovuutta kohtauksiin, joissa hän näyttelee. En pidä siitä hahmosta, joka on esiintynyt Azkabanin vangista saakka valkokankaalla Tylypahkan rehtorina, mutta mielestäni on hyvä asia, että Dumbledoresta on tehty selkeästi omaperäinen tulkinta näihin viimeisimpiin ilmestyneisiin Potter-elokuviin. Se ei ole lainkaan huono asia, koska muutenhan merkittävät elokuvahahmot ovat olleet - etenkin kahdessa ensimmäisessä elokuvassa - varsin samanlaisia kuin millaisiksi Rowling on heidät kirjoittanut.

Poissa Browey

• Vuotislainen
Vs: Dumbledoren näyttelijä Michael Gambon
« Vastaus #91 : Elokuu 16, 2007, 21:09:45 »
Mielestäni Richard Harris oli parempi mies näyttelemään Dumbledorea kuin Michael Gambon johtuen niistä syistä, joita täällä on jo mainittu moneen otteeseen: Gambon ei ole ollut tarpeeksi tyyni, arvokas ja sympaattinen. Gambonin puolesta on kuitenkin sanottava - siitä huolimatta, että hän on mielestäni epäonnistuneimpia hahmoja - että hän on tehnyt Dumbledoresta selkeästi omanlaisensa tulkinnan, toisin kuin Richard Harris, joka sympaattisuudessaan oli jopa liian tavallinen Dumbledore, kuin peilikuva Rowlingin kirjoittamasta hahmosta. Lisäksi hän on tuonut Dumbledoresta uusia piirteitä esiin, mutta toisaalta rehtorin tärkeimmät piirteet, kuten rauhallisuus, ovat jääneet sivuun ja tuskin palaavatkaan enää koskaan, koska Gambon ei ole lukenut Pottereita eikä tiedä, millaiseksi Rowling on Tylypahkan rehtorin kuvannut.

Mielestäni näyttelijöiden ei periaatteessa tarvitse lukea kirjoja, jonka pohjalle heidän tähdittämänsä elokuvat perustuvat, mutta Gambonin kohdalla jälkiviisaana voisi todeta, että hänen olisi pitänyt lukea Potter-kirjat ennen astumistaan Harrisin saappaisiin. Hänen tulkintansa Dumbledoresta on ihan mielenkiintoinen, koska välillä elokuvaa katsova ei tiedä, millaisia reaktioita voi häneltä odottaa, ja se kelpaa minulle, mutta hän vie rooliaan askel askeleelta väärään suuntaan. Dumbledore vaikuttaa valkokankaalla nykymuodossaan hieman eksyneeltä vanhalta mieheltä, joka on menettänyt otettaan ajan myötä. Gambonin hahmo ei varsinaisesti ärsytä minua, koska en muutenkaan jaksa oikein innostua Potter-elokuvista – etenkin Feeniksin kilta oli toteutukseltaan niin huono, etteivät muutamien näyttelijöiden ongelmat hahmojensa kanssa kiinnittäneet huomiotani erityisesti.

Ei osaa eläytyä kunnolla, ei edes näytä oikealta vaan elokuvalta.
Mielestäni Richard Harris ei koskaan eläytynyt rooliinsa yhtä vahvasti kuin Michael Gambon. Eläytymisen puutteesta Gambonia ei voi syyttää, mutta hänen ongelmansa on se, että hän eläytyy eri – ja omasta mielestäni väärään – suuntaan kuin monet toivoisivat.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #92 : Elokuu 19, 2007, 16:07:04 »
Richard Harriksen Dumbledoresta pidin monta kertaa enemmän kuin tästä uudesta. Hän vaikutti siltä, kuin olisi oikeasti ymmärtänyt millainen Dumbledore on hahmona - sellainen, jonka ei tarvitse huutaa, raivota tai olla vihainen herättääkseen kunnioitusta. Gambon taas teki Dumbledoresta juuri sellaisen, jollaista en olisi siitä ikinä halunnut: esimerkiksi tämä Liekehtivän pikarin kohta, jossa Dumbledore suorastaan _käy Harryn kimppuun_ kuin yrittäen uhkailla tästä vastauksen, laittoiko tämä itse nimensä Pikariin. Ei näin, ei todellakaan. Tai kun Dumbledore Azkabanin vangissa taputtaa Ronin murtunutta jalkaa, ei kirja-Dumbledore ikinä tekisi näin. Muutenkaan 3., 4. ja 5. elokuvien Dumbledore ei heijasta kirjan hahmon luonnetta. Dumbledoren kuuluisi luoda turvallisuuden tunnetta ja vaikuttaa siltä, että tilanne on halussa ja kaikki on hyvin. Tästä uudesta Dumbledoresta ei sellaista kuvaa tule.
Juu - joku voisi sanoa Gambon (tai sitten vain kolmosen, nelosen ja viitosen käsikirjoittajat ja ohjaajat) teki Dumbbiksesta enemmän realistisen ja särmikkäämmän sekä kiinnostavamman hahmon ja näin, mutta Harriksen Dumbledore on silti moninverroin parempi. Kirjamaisempi, IC:mpi - ja niin sen pitää ollakin. Ja eniten siinä ketuttaa se, että se on juuri Dumbledore jonka hahmoa on pitänyt mennä sorkkimaan.

Gambonin Dumbbiksen ulkonäöstäkään en tykkää - eihän sillä ole edes puolikuulaseja. Argh.

// Sekavaa, anteeksi.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

tinttarella

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Elokuu 21, 2007, 18:38:00 »
Komppaan lähes täysin jo edellä mainittuja viestejä. Toki on oikein, ettei uudesta Ddoresta ole tehty täysin samanlaista kuin Harris oli, mutta muutamia asioita, jotka mainittiin jo kirjassa (eli siis asioita, joita ei ole keksitty Harrisille leffaa varten) - esim. nämä puolikuulasit - ei olisi ehkä tarvinut jättää poijes.

Lainaus
Joku sanoi, ettei osaisi kuvitella Dumbledorea taistelemassa
Kyllä minä osaisin hänet taistelemaan kuvitella, mutta en fyysisessä taistelussa. Ddore keksisi kyllä parhaat taiat ja mahdollisesti puhumalla saisi tiukkojakin konflikteja (hieno sana, onkohan oikeassa yhteydessä?) setvittyä. Ei Dumbledore samallailla käy fyysisesti käsiksi, kuin lähes kuka tahansa muu (Harry, Kalkaros jne..) voisi käydä.

Toki näissä tiukemmissa tilanteissa Harris olisi ehkä voinut olla aavistuksen liian pehmeä. Ddoren pitää olla jämäkkä. Mutta tosiaan se Harriksen dumbledoremainen katse niiden lasien takaa - siihen ei moni pysty.

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #94 : Elokuu 21, 2007, 20:03:57 »
Olen tässä lueskellut edellisiä Pottereita. Ja kyllä mielestäni Harris on enemmän kirjojen Dumbledoren kaltainen: rauhallinen, jämäkkä, huumorin tajuinen, erittäin taikavoimainen = ei tarvitse fyysistä voimaa päästäkseen tavoitteeseen. Mutta toisaalta, koska hän ei ole enää käytettävissä (levollista matkaa uuteen seikkailuun), niin parasta vain sopeutua Gambonin esittämään hahmoon.  Jos alun perinkin Dumbledorena olisi ollut Gambon, uskoisin olevani ihan tyytyväinen hänen tulkintaansa rehtorista.

Mutta nyt sopii toivoa, ettei enää tule muutoksia. Voisi olla kolmannelle näyttelijälle tosi haastava paikka  näiden kahden jälkeen.

Leung

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Syyskuu 02, 2007, 10:35:09 »
Kyllä tääkin Dumbledoren näyttelijä on ihan hyvä, ainakin parempi taistelukohtauksiin kun entinen. Samaa mieltä siitä että Gambon ei hymyile melkein ollenkaan, eikä näytä tai tunnu kovinkaan ystävälliseltä välillä. Olin tosi pettynyt siihen FK leffan loppuun, missä Dumbledore ja Harry jutteli siel rehtorin kansliassa. Dumbledorekin suunnilleen huus Harrylle eikä näyttäny yhtään rauhalliselta tai tyyneltä. Ajattelin ihan eritavoin sen kohan Dumbledorelta kirjassa.

muoks. Ja LP:n kohassa, jolloin Harry on siellä huoneessa mihin meni muutkin Kolmivelhoturnajaisten kilpailijat, sitten Dumbledore juoksee opettajat kannoillaan ja ottaa Harrya kauluksista kiinni ja huutaa että laitotko nimesi liekehtivään pikariin, pyysitko jotain toista oppilasta laittamaan !? :D Ihan kun se olis ollu täyden raivon ja vihan vallassa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2008, 22:50:48 kirjoittanut Leung »

Poissa Dreik

• Fanpire
  • Vuotislainen
  • UuhLaLaahLaLaaLaLaahLaLaahLaLaa!!!
« Vastaus #96 : Syyskuu 02, 2007, 10:49:16 »
Minä ainakin tykkäsin Dumbledoresta enemmän Richard Harrisin näyttelemänä. Hän oli juuri niin lempeä ja rauhallinen Dumbledore. Michael Gambon ei hymyile tarpeeksi, eikä ole yhtä vastaanottavainen ja ystävällinen Dumbledore.
Olen samaa mieltä Leungin kanssa noista kohtauksista, en todellakaan ollut kuvitellut Dumbledoren tarttuvan Harryyn ja ravistelevan tätä. Vitosleffan lopussa Dumbledoren kuului olla rauhallinen, johon Richard Harris olisi varmasti kyennyt paremmin kuin Michael Gambon. On kuitenkin totta, että taistelukohdassa Gambon on parempi.
Lukekaa Hömppätarinaa, se kasvattaa oven narinaa... ;)

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #97 : Syyskuu 03, 2007, 20:25:06 »
Hmm..
Mun mielestä Richard Harris oli kivempi, koska se tuntui paljon lempeämmältä ja näytti myös. Vähän niiku joku 'nallekarhu' tai vastaava. :D Sen partaki oli vähän valkoisempi, ku tällä Gambonilla.. Ja kuten jo sanoin, olemus melko paljon lempeämpi. Harris siis tuntui vähän lempeämmältä Harrya kohtaan myös. Ja oli harmi, kun Harris kuoli kesken kuvausten.. :< (ainakin näin kuulin..)

Michael Gambon taas tuntuu hiukan nuoremmalta, kuin Harris, ja hiukan 'kovemmalta'. Gambonin katse on jotenkin hiukan kovempi kuin Harrisin, ja olemuskin hiukan ei niin lempeä. Mutta on Gambonkin ihan hyvä näyttelemään Dumbledorea, vaikkakin Harris on mun mielestä edelleen parempi siinä. (:

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Syyskuu 03, 2007, 20:36:38 »
Munkin mielestä se Richard Harris oli parempi, koska se oli lempeämpi. Toi tuntuu jotenki vähä 'kovalta' tai sellaselta..
Nii ja huomasin kans sen, et se oli se entine lempeempi Harrylle,  ku toi on nyt, mut se myös saattaa johtuu siitä, ku Harry oli sillo nuorempi, ku se on nyt.. Mut kylhän ton Gambonin olemus vaikuttaa myös siihen Dumbledoren olemukseen aika paljon. (:

Poissa jenan

• Vuotislainen
« Vastaus #99 : Syyskuu 09, 2007, 23:47:26 »
Olen sinällään aika yllättynyt että täällä ollaan näinkin yksimielisiä Harrisin paremmuudesta. Omasta mielestäni kun Gambon on ihan ylivoimaisesti parempi Dumbledore. Toisaalta monet täällä perustelevatkin asiaa sillä, että Harris oli sopivan lempeä ja Gambon jotenkin kylmä, ja minusta taas Dumbledore ei kirjoissakaan ole mitenkään hirveän lempeä ja lämmin ihminen. Gambonissa on enemmän dumbledoremaista huumoria eikä hän vaikuta niin vanhalta papparaiselta [anteeksi ilmaus, ei millään pahalla] kuin Harris. [Ja joo, ymmärrän että Dumbledore onkin jotain 1000-vuotias ja saakin olla vähän papparainen, mutta kyllä vähän voisi energiaakin olla jäljellä.] Ulkonäköseikkoja kuten lasien puuttumista ja harmaata partaakaan en pidä erityisen kamalina "virheinä", kokonaisuus ratkaisee minulle yleensäkin näissä leffoissa eikä se, onko Vernonilla ja Dudleylla nyt tummat vai vaaleat hiukset.

Näyttelijänlahjoista en osaa sanoa mitään, joten kaipa molemmat noin yleensä näytellä osaavat.