Kirjoittaja Aihe: Harry Potter - Lastenkirjoja?  (Luettu 39058 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Cineya

• Ankeuttaja
Vs: Harry Potter - Lastenkirjoja?
« Vastaus #50 : Kesäkuu 11, 2007, 12:38:13 »
Ikärajathan ovat suuntaa-antavia. Sen huomaa usein elokuvissa, joille on annettu k-15-leima ja kun ne on nähnyt, niin ei tiedä, mistä ne ikärajansa on saanut. Kuiteskin, luulisi Pottereiden olevan sen verran tunnettuja, että huoltajat osaisivat neuvoa hieman, jos kirja on liian synkkä lapsille. Kyllähän se ikäraja hieman viitoittaa.

Itse en pidä Pottereita lastenkirjoina. En edes 1-3 osia. Voi johtua siitä, että ajattelen Potteria aina sarjana enkä yksittäisinä osia, mutta kakkosessakin oli aika jännittäviä tai pelottavia tilanteita basiliskin luolassa ja hämähäkkien luona, vaikka kirjan tunnelma ei olisikaan synkkä. Pelkäsin lukea Pottereita yöllä vielä muutama vuosi sitten, koska tunnelma niissä oli välillä ahdistava.

Ne ovat aika paljon täyttä fantasiaa ja taiat, joita Pottereissa käytetään, ovat jotkin aika raakoja. Itse en löydä Pottereista paljoakaan lastenkirjoihin sopivaa. Pottereilla on suuri lukijakaarti, johon kuuluu ikäryhmiä nuorista ja vanhista. Kuitenkin yleisesti sanoisin, että pienille lapsille ne eivät sovi.

Rita

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Heinäkuu 16, 2007, 18:54:29 »
Kun itse luin Feeniksin killan 8 -vuotiaana, en pelännyt tai mitään siihen viittaavaa, taas salaisuuksien kammio oli minusta pelottavampi. Itse luin nuorten kirjoja 7-vuotiaana,joten... Jokainen ihminenhän on erillainen, minusta Potterit eivät lasten kirjoja, mutta se riippuu lukijasta. Itseäni ei puoliverinen prinssi tai mikään muukan Potter pelota iltaisin. se riippuu ihmisestä. Itse olen 11-v

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #52 : Heinäkuu 16, 2007, 23:07:31 »
Potterit sopivat mielestäni kaikille, tosin aivan nuorille (alle 10v) en menisi suosittelemaan.
Lapset eivät välttämättä ymmärrä niistä kovin paljoa (en mene yleistämään, mutta rehellisesti mietittynä eivätkös ne Puoliverisessä Prinssissä kuultavat/pohdittavat asiat ole hieman vanhemmille helpommin ymmärrettävissä?), eli mielestäni vanhemmat ihmiset saavat hieman enemmän irti kirjoista, antavat mietittävää pitemmäksikin aikaa. Juonenkäänteiden tajuaminen vie kauemmin nuoemmalta (tokihan tämäkin on hyvin ihmiskohtaista).

En niinkään mieti sitä pelottavuutta, mutta kyllähän sekin vaikuttaa. Monet kirjat voivat olla nuoremmille pelottavia ja liian väkivaltaisia. Myöskään kielenkäyttö ei aina ole sitä kukkeimpaa, tosi kirosanoja vain aniharvoin sivuilla vilahtelee. :>
Kirjat voivat olla liian synkkiä ja ahdistavia nuorimmille, mutta moni vanhempikin voi helposti ahdistua/pelästyä tapahtumista.

Ei siis ole kovin helppoa lähteä luokittelemaan kirjojen ikärajoja, melko monenkirjavaa porukkaa Pottereita pystyy lukemaan. Se sitten riippuu ihmisestä, että pelkääkö tai tajuaako mitään.
"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #53 : Heinäkuu 17, 2007, 11:47:59 »
Eivät ole lastenkirjoja. Itse luin kolme ensimmäisät Potteria ensimmäisellä luokalla ja ymmärsin ne ihan hyvin, mutta kun sitten neljäs osa ilmestyi ollessani toisella luokalla se oli jo liian... synkkä ja aikuismainen? En jaksanut lukea sitä kunnolla ja hautausmaakohta pelotti niin paljon, että skippasin sen kokonaan. Voin vain kuvitella 8-vuotiaan lukemassa sectumsempraa tai Dumbledoren kuolemaa :/. Onneksi olin kuudennen ilmestyessä jo kunniakkaasti 13 niin en saanut siitä hirveitä traumoja. Offausta: Minulla on edelleen traumoja ensimmäisestä LOTR-kirjasta.. Moria-kohtaus oikesti pelotti minua, taisin olla sitä lukiessani 8 tai 9.. kolmannella luokalla kuitenkin

Mutta eihän Pottereita olekaan pitkään aikaan lueteltu lastenkirjoiksi? Ainakaan minä olen nähnyt niitä ikinä lastenosastolla vaan aina nuortenkirjoissa (tietenkin hyvin esillä, että ne tarttuisivat käteen :p). Tämä ei kuitenkaan estä vanhempia ostamasta kirjoja lapsilleen, joille kolmen uusimman osan lukeminen on vaikeaa ja niistä saattaa oikeasti jäädä jotain traumoja.. Puhumattakaan uusimmasta, jos se kerran on sellainen verilöyly kuin on sanottu.

Alan todellakin tulla vanhaksi, kun selitän tällaista.. vuosi sitten olin ehdototmasti ikäsuosituksia vastaan :/

Reizor

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Heinäkuu 17, 2007, 19:04:45 »
Kyllä Potterit lapsille sopivat. Kuten moni muukin täällä niin minäkin kasvoin pottereiden kanssa 8-vuotiaasta. Samanikäisenä luin myös Salaisuuksien kammion joka karmaisi silloin jonkin verta mutta koskaan en nähnyt painajaisia yms. Lapset kyllä ajattelevat eri kohtauksista eri tavalla kuin vanhemmat ja minusta tuntuu että lasten oma mielikuvitus suojelee heitä tarpeeksi pelottavilta kohtauksilta. Elokuvat taasen eivät kuulu taasen mielestäni kaikein pienimmille. Kirjoista viimeismmästä täytyy sanoa poikkeuksena kun siitä kuitenkin tulee lasten ja aikuisten versiot erikseen ettei sitten lasten kannata lukea sitä aikuisten versiota (tuskin tämä tieto pilaa kenenkään lukukokemusta). Eli kirjat sopivat hyvin lapsille!!! 

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #55 : Heinäkuu 17, 2007, 21:07:38 »
Kirjoista viimeismmästä täytyy sanoa poikkeuksena kun siitä kuitenkin tulee lasten ja aikuisten versiot erikseen ettei sitten lasten kannata lukea sitä aikuisten versiota (tuskin tämä tieto pilaa kenenkään lukukokemusta). Eli kirjat sopivat hyvin lapsille!!! 

Ainoastaan kirjan kansista tulee lasten ja aikuisten versio. Lasten kansi on hieman värikkäämpi, ja aikuisten hillitympi. Sisältö taas on aivan sama kummassakin kirjassa, oli se sitten lasten tai aikuisten kansilla.
"A goal without a plan is just a wish."

Griffin

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Heinäkuu 25, 2007, 21:22:53 »
Olen minäkin tätä vähän miettinyt. Ainakin Potterit usein leimataan lastenkirjoiksi, mutta kyllä kirjoissa tapahtuu myös sen verran ehkä ihan pikkulapsille sopimatonta ainesta, jos nyt niin voisi sanoa. =)
Ehkä nuortenkirjoja enemmänkin.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #57 : Heinäkuu 25, 2007, 21:41:11 »
Vastaus tähän kysymykseen on hyvin yksinkertainen, Potterit eivät ole lastenkirjoja. Tosin pitäisi ensin määritellä lapsen ja nuoren raja, mutta siihen ei nyt varmaan ole tarvetta, minä ajattelen lasten kirjoina näitä Hevoskirjoja ja muita helppolukuisia ja melko selkä juonisia kirjoja. Nuorten kirjoja sitten taas on Neiti Etsivät, Viisikot, Sweet Valley Hight. Potterit on minusta vähän enemmän kuin nuorten kirjoja, tai kolme ensimmäistä saattaisi luokitella Nuorten kirjoiksi, mutta viimeiset on vähän enemmän kuin nuorten kirjoja, ei ne nyt ainakaan missään tapauksessa lasten kirjoja ole.

Oletus että Potterit on lastenkirjoja on täysin median tekemä. Media ei ole koskaan pysynyt mukana siinä että Potterfanit ovat kykeneväisiä vanhenemaan. Media on herännyt Potteriin kovin myöhään mukaan, eikä ne aina meinaa ymmärtää että ne jotka aloittivat lukemisen 11-vuotiaana, ovat nyt monta vuotta vanhempia. Jotenkin ne olettavat että koko ajan jostain tulee uusia 11-vuotiaita (niinkuin totta kai tuleekin, mutta ne vanhemmat fanit ovat myös siellä) jotka kiinnostuvat potterista, ja että fanit eivät ole kykeneväisiä vanhenemaan. SIKSI, Potterit on niin vahvasti leimattu lastenkirjoiksi.

Tämä on taas minun henk.kohtainen mielipiteeni, en tiedä miten asia todellisuudessa on.
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Minx

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Heinäkuu 27, 2007, 14:39:34 »
Potterit ovat mielestäni nuorten ja aikuisten kirjoja. En koe niitä missään nimessä lapsellisina. Ne käsittelevät rankkoja aiheita; mm. lapsen menetystä, vanhempien menetystä, yksinäisyyttä, rakkautta, ystävyyttä. Nämä teemat koskettavat niin nuoria kuin vanhojakin. En näe mitään syytä miksi iäkkäät ihmiset eivät saisi kirjoista paljon irti, mutta pienille lapsille nämä eivät missään nimessä sovi.

Nimim. 26-vuotias Potter-fani joka addiktoitui ~60-vuotiaan anoppinsa ansiosta. :P

Valaria

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Heinäkuu 27, 2007, 23:34:08 »
Mielestäni vain kaksi ensimmäistä kirjaa eli Viisasten kivi ja Salaisuuksien kammio ovat lapsille. Nämäkin ovat sen verran pitkiä kirjoja että lukijalta vaaditaan jonkun verran lukutaitoa. Ekaluokkalaiset vasta opettelevat lukemaan ja taitoa hiotaan kakkosella lyhyeköillä kirjasilla. Minä ainakin opin lukemaan vasta ekan luokan puolivälissä. Sellaisia helppoja kirjoja tuli sittemmin luettua ja kaikki olivat enemmän ns. lastenkirjoja kuin Potterit. Pottereiden lukemisen aloitin viidennällä luokalla ja nyt olen siis 18. :)

Muut kirjat (AV, LP, FK, PP ja suomentamaton DH) ovat nuorille eli 11 vuodesta ylöspäin. Niissä on niin paljon erilaisia vivahteita, ettei niistä kovin nuori saa mitään irti. Ei niiden lukeminen pahaakaan tee, mutta lapsia ei murrosikäisten asiat välttämättä vielä kiinnosta. Vivahteiden taju kehittyy sitten myöhemmin.

Poissa Narina

• Eevan tytär
  • Vuotislainen
    • Kesäkengissä
« Vastaus #60 : Marraskuu 12, 2008, 18:41:29 »
Ainoastaan parista ensimmäisestä Potterista henkii sellaista todellista tunnelmaa ja lämpöisyyttä, joka kuuluu lastenkirjoihin. Se tunnelma katoaa kokonaan sarjan edetessä. Erityiseti ensimmäinen ja toinen kirja ovat juuri niin epärealistiseia, kuin satukirjat ovat; yksitoista/kaksitoista vuotiaat lapset hilaavat torniin lohikäärmeitä, löytävät kammioita, joita ei ole löydetty koskaan aiemmin ja kukistavat hirnyrkkipäiväkirjoja. Mutta kyllä se siitä synkkenee: Tylypahka rehottaa rasismista, johon opettajat eivät mitenkään puutu, velhomaailma on yksinkertaisesti julma, kuolonsyöjät kiduttavat kuraverisiä ja jästejä mielensä mukaan...

Usein lukiessani Pottereita mietin, että ovatko ne lastenkirjoja. Samalla mietin, kuinka saada vanhempani vakuutetuksi siitä, että pikkuveljeni ovat liian nuoria lukemaan niitä. (Ehkä tässä on jotakin sen suuntaista tunnetta, joka ei halua myöntää, että veljeni kasvavat ja ovat saavuttaneet pian ne kaikki etuoikeudet, jotka minulla isosiskona on, mutta se ei ole olennaista.) Potterit ovat karuja - toisinaan pelottaviakin. Olen usein itkenyt lukiessani niitä (en häpeä myöntää sitä; mielestäni kirja ei ole hyvä, jos se ei anna minulle aihetta itkeä) ja erityisesti viimeinen kirja vakuutti pimeydellään. Tavallaan se kiehtoi minua - kaikki se ankeus, epätoivo, jota vastaan pieni kapinallisjoukko nousee; minä pidän kapinoinnista -, mutta se myös ahdisti ihan suunnattomasti. Tuntui, että kaikki onni, ilo ja rakkaus olisivat hävinneet jonnekkin, mistä niitä on aivan mahdoton löytää.

Oikeastaan kirjoille on hankala laittaa ikärajoja; ihmiset kehittyvät eri tavoin. Joku toinen saattaa olla henkisesti valmis lukemaan rankempaa tekstiä aikaisemmin kuin toiset. Mutta silloinkin, jos teksti ei herätä minkäänlaisia tunteita, on aihetta olettaa, että lukija - tai sitten kirja - on huono. Lukijan huonouteen lasken nyt sen, että hän täysin tunteettomana lukee jotakin pilkkaamis- tai kuolinkohtausta sanoen 'mitäs tuosta - on sitä pahempaakin'. Saattaa olla, että on jotakin pahempaa, mutta ei pitäisi olla.

Eli, jos joku ei vielä ymmärtänyt, en missään nimessä antaisi Pottereita esikoululaisille, enkä 1.-3. luokkalaisille. 4. luokkalaisille ehkä kolme ensimmäistä, mutta vain, jos he ovat tarpeeksi älykkäitä. Kaikki Potterit voisin ehkä sallia jonkun henkisesti kehittyneen kaksitoistavuotiaan lukea.

- Narina
Lukukausi on päättynyt, loma on alkanut. Uni on ohitse: tämä on aamu.
- C.S.Lewis: Narnian viimeinen taistelu

Mopsai

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Marraskuu 16, 2008, 13:10:35 »
Kolme viimeistä ei ole tosiaankaan mitään lastenkirjoja. Vaikka sanotaan että "hei, kyl me tajutaan et se ei ole totta" niin ainakin minulle (12v) tuli väkisin pieniä kylmän väreitä, kun luin Kuoleman varjeluksia ensimmäistä kertaa, yöllä ja periaatteessa yksin kotona, koska muu talo nukkui. Kaksi ensimmäistä on selkeästi lapsille, sillä niissä kaikki on jotenkin yksinkertaista ja sellaista iltasatufiilistä.

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Marraskuu 16, 2008, 15:11:58 »
Eihän Potterit nyt mitään lastenkirjoja ole. Tai eivät ainakaan kolmannesta ylöspäin. Itse aloitin Pottereiden lukemisen kolmannen luokan puolivälissä ( juuri 9v, synttärit jolukuussa ja luokan nuorin.. kärsin..) ja ymmärsin asiat ihan kohtalaisen hyvin. Vielä seitsemän vuotiaat ykkösluokkalasiet eivät kyllä ymmärrä kunnolla edes Viisastenkiveä, eli heille on minusta turha sitä lukea.

Minusta on toisaalta kuuluu pelätä vähän lukiessaan Pottereita, sehän on ihan asiaan kuuluvaa eläytyä kirjan juoneen. Olen nyt seiskalla ja kaikki luokkalaisemme tietävät mikä on Harry Potter ja osaavat luetella kaikki Rowlingin kirjat mutta jokaisen mielestä ne eivät ole hyviä.

Siskoni (kakkosella) ei edes välitä Pottereista mutta halusi silti joskus lukea Harry Pottereita. Äitini ei suostunut lukemaan, joten siskoni lainasi kirjastosta kuuntelu levyn. Sitä jonkun aikaa kuunneltuaan hän ei edes ollut enää kiinnostunut Pottereista ja näki vielä yhtenä yönä jotain painajsistakin.. Ei ykkösluokkalaisten kuulu lukea Pottereita..

Kolmasluokkalaiselle voi jo antaa luettavaksi kaksi ensimmäistä (ehkä kolmekin). Nelosluokkalainen voi sitten lukea jo nelosen ja vitosen. Seuraavat voi lukea sitten noin 12 vuotiaana. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä lukea Pottereita =)

Poissa Iiri

• Glitterati
  • Vuotislainen
  • <3
  • Pottermore: PixieDraconis24786
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #63 : Marraskuu 29, 2008, 14:35:23 »
Mielestäni todellakin kolme ensimmäistä ovat lastenkirjoja, ainakin tavallaan. Itse olin yhdeksän tai kymmenen kun luin neljä ensimmäistä, eikä ne kolme ekaa mitenkään järkyttänyt, mutta nelonen... Se loppu oli minusta silloin aivan hirveä, enkä muutenkaan tykännyt. Kolme ekaa vielä tosiaan voisin vaikka ihan lukutaitoiselle kelle-vaan suositella, mutta nelonen... Siihen kirjaan tarttis ikärajan... (Okei, mulla on traumoja, myönnän, mutta.)

Viides, kuudes ja seitsemäs... Nojoo, olin kymmenen kun luin viidennen ja kakstoista kun kaksi vikaa, ja ehkä olin liian nuori lukemaan viidettä (?), mutta ei mulle niistä mitään traumoja tullut. Kuudes ja seitsemäs ovat paikoittain aika pelottavia, etten niitä itseäni nuoremmille suosittelisi.

Eli, ekat on lastenkirjoja, loput ei. Niinhän se menee... Harry kasvaa, ja maailma pimenee. lol.
Gilraen -> Iiri

Poissa Koston Aarni

• Innokas
  • Vuotislainen
« Vastaus #64 : Marraskuu 29, 2008, 15:55:10 »
Mä oon ihan sitä mieltä että kaikki kirjat on kaikille! Koska ku ite muistelee mitä kaikkee sitä on pienenä lukenu nii kyllä mä antaisin peruskouluikiästen lukee kaikkia Pottereita.. Onhan toki viimisimmissä kirjoissa tosi synkkää meininkiä mut ei ne lapset oo ihan paperista..

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #65 : Joulukuu 01, 2008, 17:28:58 »
Enpä varsinaisesti allekirjoittaisi väitettä, että HP:t ovat lastenkirjoja. Voi olla, että en välttämättä antaisi omien lasteni (jos minulla joskus sattuisi olemaan sellaisia ja ellei siinä luultavasti kävisi niin, että pakottaisin ne lukemaan koko sarjan ;D) lukea varsinkaan myöhempiä osia ihan lapsinalapsina. Itse olin kahdeksan Liekehtivän pikarin ilmestymisen aikoihin ja muistan, että se loppu oli aika pelottava. Mutta toisaalta on jotkut Grimmin sadutkin (varsinkin ne alkuperäiset, sensuroimattomat versiot, hehe) erittäin raakoja, melkeinpä yhtä pahoja kuin Potterit pahimmillaan, mutta silti lasten annetaan ihan iloisesti lukea niitä. Ja kun kirjoista on kyse, aika paljon kumminkin riippuu lukijan omasta mielikuvituksesta - kirjoissa pelottavat jutut eivät ole ihan niin ehdottomia kuin esimerkiksi elokuvissa koska paljon pitää kuvitella itse. Mutta sitten taas kun niin on, kovin nuoret eivät välttämättä saa Pottereista irti niin paljon kuin vanhempina, eli niiden lukemisessa ei välttämättä olisi mitään mieltä.

Mutta toisaalta, mitä sitten vaikka Potterit olisivatkin lastenkirjoja :) Ei se ainakaan minun suhtautumistani niihin muuttaisi mihinkään suuntaan.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #66 : Joulukuu 04, 2008, 20:08:47 »
Potterit ovat näitä teoksia, joita ei voi luokitella minkään ikäisille - ne sopivat kaikille. Kyse on pikemminkin omasta ajattelutavasta. Joku aloittaa seitsenvuotiaana Tarulla Sormusten Herrasta, toinen lukee Ella-kirjoja vielä viidesluokkalaisena. Sarja synkkenee loppua kohden, mutta minusta kuka vain, joka on tarpeeksi kiinnostunut ja koukuttunut haluakseen lukea lisää, kestää teosten tapahtumat. Kypsyyttä ei mitata vuosissa.

Poissa loorry

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #67 : Joulukuu 07, 2008, 02:21:37 »
Luin itse ensimmäiset kolme potteria, kun olin 10 vuotta ja neljännen puolvuotta myöhemmin 11 vuotiaana. Kyllä Sopi mun mielestä hyvin luettavaks sen ikäisille ainakin, tykkäsin kovasti. Viidennen kirjan ilmestymistä saikin sitten tosiaan todella pitkään odottaa. 3 vuotta muistaakseni. Olin siis jo neljätoista, kun se ilmestyi, mutta Potter oli kova juttu edelleen ja olin monta kertaa aikaisemmat kirjat lukenut uudestaan sitä odotellessa ja luin sen jälleen ihan innoissani ja tykkäsin. Sama juttu parivuotta myöhemmin taas kuudennen kirjan kanssa. Seiska oli sitte täyttä skeidaa, koska musta ehti tulla aikuinen ja noiha on lasten kirjoi. No ei vaiskaa tykkäsin tietty siitäki:D. Mulla on siis jotenki sellanen käsitys, että Potterit sopii ihan tosiaankin kaikille ainakin 10 vuotta vanhemmille. Tosin viimeiset 3 kirjaa, voivat olla kyllä hiukan vaikeita sen ikäisille. Ei nyt välttämättä liian pelottavia, mutta liian monimutkaisia juoneltaan ja muutenkin. Täähän riippuu tietty myös niistä lukijoista . Ekaluokkalaiset voivat mielestäni ainakin ensimmäisen kirjan lukea ja ehkä toisenkin tai ehkä olisi parempi, että äiskä tai iskä lukee niin menee jutut paremmin perille. Mutta mun mielestä ainakin kolmas kirja menee jo vähän monimutkasemmaks. Se on oikeastaan jopa monimutkasempi ku neljäs. Viides,kuudes ja seittemäs menee ainakin jo niin hankaliks, että niitä ei kannata seittemän vuotiaille lukea.

Mutta olen myös sitä mieltä, että täytyy olla jonkun verran lapsenmieltä, että näistä voi pitää. Tai ainakin jos vasta aikuisena aloittaa niiden lukemisen. Esimerkiksi meikäläisen äiti ei ole pystynyt yhtäkään potteria lukemaan loppuun.
En oikein tiedä miten itse suhtautuisin nyt Pottereihin jos en olisi aikaisemmin kuullut niistä. "Harry Potter on velho, joka käy Tylypahkan velhojen koulua. Siellä on neljä tupaa Rohkelikko, Korpinkynsi, Puuskupuh ja Luihuinen. Harry kuuluu Rohkelikkoon. Harry pelaa myös huispausta. Se on sellainen kiva peli missä lennetään luudilla." Ei tosiaan kuulosta kirjalta mitä aikuiset voisi lukea.
Itse, kun olen aloittanut Pottereiden lukemisen jo 11 vuotiaana niin ei ole ikinä tullut mitään ennakkoluuloja.

Joo elikkä mun mielipide on se, että Potterit eivät ole lapsellisia, mutta lapsenmielisiä kyllä. (Ja toivottavasti saatte tästä sekavasta viestistä jotain selvää, jonka hyvin väsyneenä kirjoitin) 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2008, 01:12:52 kirjoittanut loorry »

Honey

• Ankeuttaja
« Vastaus #68 : Joulukuu 26, 2008, 21:16:34 »
oon itse 13, ja mun muistaakseni rowling on sanonu että ne on kaiken ikäisille. Mutta en oo asiasta varma, mutta onha monet aikuisetkin lukenu ykköstä ja kakkosta, esim äikänopeni 8)

Poissa uimari

• Crazy girl XD
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #69 : Joulukuu 31, 2008, 20:15:24 »
No olen itse 12 vuotta ja aloin lukea Pottereita 10 vuotiaana. No olihan osa kohdista vähän jänniä mutta itse kyllä sanoisin että 1 ja 2 voisi antaa ihan rauhassa 9 vuotiaasta ylös päin mutta en antaisi 3 eteenpäin mitään alle 11 vuotiaille. Eihän niissä sinäänsä ole mitään kovin väkivaltaaista (paitsi osa\kaikki taisteluista) se ei ehkä ihan sovellu mutta muuten kyllä. Mutta myöhemmissä kirjoissa alkaa olla myös väkivallan lisäksi hieman turhan lemmellistä menoa pussailua ja kaikkea alle 10 vuotiaille eivätkä he edes varmaan (todennäköisesti) ymmärrä sitä niinkuin se pitäisi ymmärtää ja saattavat kokea sen ahdistavana jopa pelottavana. Joten johto päätökseni on se että Pottereita saisi myydä vain yli 10 vuotiaille.
Just smile, it makes you beautiful<3

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Joulukuu 31, 2008, 21:58:53 »
Olen samaa kuin moni muukin tuntuu olevan 1-3 kirjoja voi hyvin lukea jo melko nuoret, mutta siitä eteenpäin kirjojen aihepiirit vaihtuvat aika dramaattisesti. Alle 10-vuotias ei pysty käsittelemään parisuhteita ja sotaa samalla tavalla kuin hieman vanhempi. Varsinkaan kolmea viimeistä kirjaa en antaisi alle 10 vuotiaan luettavaksi.

Leffoista olen myös sitä mieltä että kolme ensimmäistä kyllä menevät pienemmillekin lapsille, mutta koska ne kertovat samaa tarinaa kuin kirjatkin, en kuitenkaan antaisi lapsen katsoa kolmatta pidemmälle. Elokuvissa pelottavat kohtaukset (esim 4:ssa Huispauksen MM-kiosissa kuolonsyöjät) tuntuvat usein voimakkaamilta kuin lukiessa, koska mukana on enemmän keinoja luoda tunnelma (äänet, kuvat, valo, näytteleminen...)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2010, 00:54:35 kirjoittanut apupyörä »

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Huhtikuu 11, 2010, 16:14:16 »
 Me lapset emme siis tosiaan ole ihan tyhmiä. Vaikka haluankin aina taikoa ja saatan joskus oikeasti kokeilla sitä en silti aivan sisimmässäni usko että se on mahdollista. Mutta asiaan, eli ovatko kirjat lapsille.

Lukuikä saattaa hiukan kohota loppua kohden muttei koskaan yli k-13. Itse luin kaikki kirjat alle 11-vuotiaana enkä pelännyt missään vaiheessa vaikka ymmärsinkin tapahtumat ihan hyvin. Ensimmäiset kirjat ovat puhtaasti lastenkirjoja. Ykkönen luettiin minulle ääneen jo ennen kuin osasin edes lukea, suunnilleen 6-vuotiaana. Mielestäni se oli jännittävä mutta ei koskaan liian pelottava. Nelosessa ikä alkaa ehkä vähän kohota että alle 10-vuotiaat eivät ehkä ymmärrä kaikkea tai saattavat pelätä. Paritukset ja kuolemat eivät tee kirjasta mitään k-15:ttätoista. Pienten lastenkin omaan elämään kuuluu parituksia ja kuolemia eivätkä ne kirjoissa edes tunnu samoilta. Vaikka potterit kiehtovat monia aikuisiakin sanoisin että ne todellakin ovat tarkoitettu lapsille ja nuorille. 11-vuotias voi ihan hyvin lukea Kuoleman varjelukset.

Potterit ovat lasten ja nuorten kirjoja, ei siten että vähättelisin niitä tai haukkuisin lapsellisiksi.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Huhtikuu 11, 2010, 20:22:51 »
No, 1 ja 2 voi ehkä luokitella lastenkirjoiksi. 3 on ehkä niin ja näin. :D 4 -> on ainakin sen verran pelottavia, että en sanoisi niitä lastenkirjoiksi. Enkä varmaan muitakaan... sopii ne aikuisillekkin.

Itse luin Potterit vasta viime vuonna, eli 13-vuotiaana. Meinasin kyllä lukea ne jo aiemmin, mutta oli ennakkoluuloja niiden paksuuden takia, sillä luin sitä ennen jotain enintään 500-sivusia kirjoja. Muistan, että meinasin ostaa VK:n kirjaston poistomyynnistä joskus 4 vuotta sitten, mutta jätin sitten ostamatta kun se oli ihan surkeassa kunnossa. Harmittaa toisaalta, koska jos olisin lukenut sen jo silloin, olisin lukenut Potterit jo aiemmin. No, eipä tarvinnut ainakaan odotella mitään kirjoja, vaan sain lukea ne kaikki peräkkäin... Elokuvistahan se mun pieni fanius alkoi, viime vuonna se suureni ja paljon luettuani kirjat. :D

Ah, nyt lopetan elämäntarinoiden kertomisen. Mielestäni olin kyllä tarpeeksi vanha lukemaan kaikki kirjat 13-vuotiaana, KV:n myös (varmaankin jo aiemminkin, koska on kokemusta kauhukirjoistakin...)

Eli siis, Potterit eivät ole lastenkirjoja. Ainakaan mun mielestä.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #73 : Huhtikuu 13, 2010, 22:17:40 »
Riippuu tietysti henkilöstä, minkä ikäisenä minkäkinlaista tekstiä pystyy ymmärtämään ja käsittelemään, mutta sanoisin samaa kuin muutkin, että eivät ne kaikki sarjan kirjat varsinaisesti lastenkirjoiksi luokiteltavissa ole. Tietysti niitä saa lukea minkä ikäisenä haluaa, mutta kyllä sarja alkaa loppua kohden kääntyä enemmin nuortenkirjallisuuden puolelle.
Itse aloin lukemaan kirjoja sen perusteella, että olin nähnyt kuusivuotiaana Viisasten kiven ja Salaisuuksien kammionkin suunnilleen vuoden kuluttua, ja innostuin sarjasta niin, että säntäsin Pottereita lukemaan heti kun lukutaito sen salli. Minkäänlaisia traumoja en ole saanut kirjoista enkä elokuvistakaan, sehän oli vain hauskaa kun oli jännittävää luettavaa. Tietysti elokuvissa muutaman kerran säpsähdin, muttei mikään minua liian suuresti järkyttänyt. Ensimmäisellä luokalla luin neljä ensimmäistä kirjaa, ja Feeniksin kilta ilmestyikin kun olin muistaakseni toisella luokalla, niin että sitä sainkin jo odotella. Loput kirjat tulivatkin tietysti kukin ajallaan, PP kun oli viidennellä ja KV kun olin kuudennella. Ala-asteella ne kaikki siis tuli luettua läpi useampaan otteeseen. Välillä lukeminen jännitti (ymmärrettävää, kyllähän Pottereita lukiessa voi jännittää tapahtumia, oli sitten minkä ikäinen vain) mutta se toi lukemiseen vain oman osuutensa sen kiehtovuudesta ja mukaansatempaavuudesta. Tavallaan olen siis kasvanut Potterien mukana, ja se on ollut mielestäni parasta, mitä minulle on elämässäni tapahtunut, monistakin syistä.
En siis kieltäisi kirjojen lukemista minkään ikäisiltä, mikäli he itse haluavat niitä vapaaehtoisesti lukea. Ehkä niitä ei kuitenkaan kannata aivan pienille lapsille lukea. Järkevä ajatus on mielestäni se, että kirjat saa lukea itse sitten kun osaa, mutta toisaalta en kieltäisi sitäkään etteikö niitä saisi lukea alle kouluikäisillekin, kunhan on järki mukana siinä asiassa, ajattelee sitä minkä verran lapsi pystyy hahmottamaan kirjan asioita. Eli eivät ne ehkä aivan lastenkirjoja ole, mutta toisaalta se on niin paljon henkilöstä kiinni, että niitä voi lukea minkä ikäisenä vain, jos oma kantti kestää.

-Bloody Princess

Velma

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Toukokuu 21, 2010, 13:01:09 »
Mun mielestä ne ekat kirjat on enempi lastenkirjoja kuin loppupään ja vertaisin niitä loppupään kirjoja "normaaliin" fantasiaan. Mä en tiedä mitä nykylapset lukee, mutta mun mielestä fantasia on jotenkin yläasteikäisten ja sitä vanhempien juttu. Eli kai mä niputtaisin ne myös aikuisille sopiviksi nuortenkirjoiksi. Mulla yksi vanhempi työkaveri sanoi niitä eka lastenkirjoiksi, mutta luki kaikki siitä huolimatta eikä enää taida ihan suoraan niitä siihen luokkaan laittaa.