Kirjoittaja Aihe: Harry Potter - Lastenkirjoja?  (Luettu 35416 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Jocely

• Ankeuttaja
Harry Potter - Lastenkirjoja?
« Vastaus #25 : Elokuu 02, 2006, 19:56:08 »
Kovasti olen itsekin ihmetellyt tuota luokittelua... Miten ihan lapsilla (<10 v) voi olla ymmärrystä koko sarjan ymmärtämiseen (tietysti fiksujakin löytyy, älkää ottako pahalla)? Voihan sitä tietysti kirjan lukea, mutta kuinka paljo nsiitä sitten ymmärtää onkin ihan eri juttu. Kuolemat ja taistelut eivät enää loppusarjassa ole ihan lapsen luettavaa. Mutta kukin tyylillään, mä olen ihan tyytyväinen että olin vähän vanhempi kun noita ensimmäisen kerran aloin lukea. Rivien välistä pystyy kuitenkin lukemaan niin paljon juttuja, mihin lapsena ei olisi ikinä pystynyt...

Tanuki

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Syyskuu 05, 2006, 14:47:11 »
Rowling on siitä ilmiömäinen kirjailija, että hän on Harry Pottereissaan kyennyt kutomaan tarinaan monia kerroksia. Näistä kerroksista ensimmäinen on seikkailu ja taistelu pahaa vastaan maailmassa jossa on taikaa ja jonka päähenkilöihin voi samaistua helposti. Mielestäni tämä kerros on suunnattu lapsille, ja tämä luultavasti on se joka lapsia kirjasarjassa viehättää. Toinen kerros on taas jo vähän varttuneimmille, kun mukaan tulevat ihmissuhteet, ihastukset, ystävyys, kuolema. Käsitys näistä asioista on teini-ikäisellä jo erilainen kuin lapsella, joten kirjoilla on jälleen paljon annettavaa myös tälle ikäluokalle. Sitten viimeisenä näkisin jotain myös aikuisille. Politiikkaa, valtataisteluita, viittauksia tulevaan ja menneeseen...se mitä itse saan Harry Pottereista on jo valtavan paljon enemmän kuin vain suoraviivainen tarina pojasta joka pelastaa maailman. Lukijana tahdon enemmän ja saan enemmän, olen siitä kirjailijalle kiitollinen.

Lastenkirjoiksi siis täysin sopivia. Ei sillä että lasten sielunelämää osaisin kovin hyvin tulkita, mutta uskon että monelle juuri tämä seikkailutarina on pääosassa, ja muut vahemmille kudotut tarinat jäävät taka-alalle tai kokonaan ymmärtämättä. Ja jos väitetään että lapsi ei muka "pystyisi" kohtaamaan kuolemaa kirjoissa, niin on hyvä muistaa että monet muut mediat tuputtavat kuolemaa ja monta muuta asiaa myös lasten tietoisuuteen, eikä tässä enää ole kyse siitä onko näitä asioita valmis ottamaan vastaan. Jo uutiset ovat nykyisellä maailmantilanteella synkempää katseltavaa kuin Harry Potter. Jos lapsi saa kirjoista vähänkin ymmärrystä hyvästä ja pahasta, niin hyvä.

Toki on aikuisen vastuulla pitää huoli siitä, että lapselle selitetään jos jokin asia kirjoissa vaivaa On myös aikuisen vastuulla tarkkailla, onko juuri minun lapseni sillä kehityksen tasolla, että hän pystyy ottamaan vastaan jo muutakin kuin muumeja? Monet vanhemmat ovat ylisuojelevia. Itse luin kahdeksanvuotiaana Stephen Kingin tuotantoa jo ihan elämyshakuisesti; tahdoin kokea vähän väristyksiä ja pelkoa, tahdoin lukea kuolemasta ja kauhusta. Enkä piitannut kirjastotädin huolestuneista "eihän sinua nyt vain pelota lukea näitä..?" huomautteluista. Ehkäpä lasten kuvaa maailmasta ja ymmärrystä siinä tapahtuvista asioista ei pitäisi vähätellä? Kuten jo aiemmin sanottiin, eiköhän lapsikin ymmärrä eron fiktion ja faktan välillä.

Eli, kun on siinä iässä että vaivatta kykenee ja haluaa lukea 1000 sivua Harry Potterin elämästä, niin siitä vain, omille tuleville lapsilleni antaisin tämän ilon.

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #27 : Syyskuu 05, 2006, 20:36:12 »
Itse aloitin Pottereiden lukemisen jo kahdeksanvuotiaana, mutta silloin, kun olin vielä ykkösluokalla. Sain käsiini kakkososan, josta en tajunnut juuri mitään. Nimet oli erittäin hanakala lukea, koska olin omannut lukutaidoin vasta vuoden, eikä meillä ollut ollut lainkaan englanninkielentunteja. We-as-ley, tavasin mielessäni.. Dob-by, mikä nimi se on? Koska en ollut ykköstä lukenut, en tajunnut juonesta muutenkaan mitään. Joku ihmeen Suuri sali, räyhääjä, tällipaju! Lopetin lukemisen siihen paikkaan ja aloitin vuoden päästä ykkösestä. Silloin se onnistui paremminkin.

Minusta Potterit eivät ole aivan satukirjoja, juuri koulun aloittaneille tarkoitettuja. Sen olen omakohtaisesti huomannut. Kun kakkosluokan jälkeisenä kesänä luin Potteria (kyllä, minulla meni ykkösen lukemiseen puoli vuotta!) mietin, että eikö minun pitäisi pelätä, olla kauhuissaan, piiloutua peiton alle, sillä siinä tapahtui niin ihmeellisiä asioita, jotka normaalissa elämässä olisivat saanet minut jähmettymään pystyyn ja itkemään. Kaikki maahiset, holviluolat, murhaajavelho ja kaksinaamainen mies. Mutta ei se pelottanut. J.K. Rowling osaa kirjoittaa kaikki tapahtumat niin, että ne untuvat normaaleilta ja sellaisilta asioilta, joista voisi keskustella kahvipöydässä. (Tosin tuskin Harry alkaa juttelemaan viimeisimmästä Voldemortin tapaamisesta yhtä normaalisti kuin minä täällä vuotiksessa)

Mutta toisaalta, eräs kaverini sain joskus nelosluokalla neljännen kirjan joululahjaksi. Hän luki ensimmäisen luvun ja lopetti siihen. Hän kertoi nähneensä siitä painajaisia, pelänneensä käärmeitä ja alkanut karttamaan Pottereita. Mitä tuosta voi todeta? 10-vuotias on liian nuori lukemaan neljättä kirjaa, jonka ensimmäisessä luvussa kuolee ihminen, mutta 8-vuotias lukee ensimmäisen kirjan eikä pelkää ollenkaan. Minusta Rowling on (tiedostamattaan tai aivan tietoisesti) kirjoittanut kirjansa lukijaa ajatellen melko käytännöllisesti. Kun Viisasten kivi luetaan ensimmäistä kertaa, silloin ollaan yleensä vähän nuorempia, 8-12 -vuotiaita. Kohtaukset eivät ole kovin pitkiä, juoni etenee nopeammin, eikä siihen sotketa liikaa hahmoja tai menneisyyden saloja. Ajatelkaa nyt noin kolmosluokkalaista? Minkälaista tuskaa hänelle olisi kohdata tuhatsivuinen kirja, täynnä omituisia termejä ja satapäin henkilöitä?

Ensimmäisessä kirjassa Potteriin vasta tutustutaan. (Oli muuten hyvä idea kertoa pojasta, joka ei alun perin tiennyt olevansa velho. Silloin lukijoillekin voidaan selittää asiat tarkemmin, kun päähenkilö ei tiedä niitä itsekään.) Kun on lukenut toisenkin kirjan, osaa jo päättää, onko ne Potterit sun juttu vai ei. Kolmas koukuttaa aivan varmasti. Sitten on pakko lukea nelonenkin, eikä silloin enää näe painajaisia käärmeistä tai murhatuista ihmisistä. Silloin on jo mukautunut Pottereihin. Ja silloin on jo kasvanut, on jo vanhempi, yli kymmenvuotias, enemmänkin.

Minun mielestä Potterit on kirjoitettu kasvun mukaan. Ykkönen on enemmän lastenkirja, kuutonen käsittelee jo vakavampia asioita. Ei kakkosluokkalainen ymmärtäisi kuudennesta kirjasta juuri mitään, mutta VK:sta enemmän.

Olen itse 14-vuotias (1992)
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Velhon viikset

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Syyskuu 11, 2006, 17:53:42 »
Olen 19-vuotias, enkä menisi ilolla suosittelemaan uusinta Potteria alle yläasteikäisille. Minullekin jotkin kirjan kohdat tuottivat turhan paljon pahaa oloa. Potterit ovat nykyään mielestäni huomattavasti ahdistavampia kuin keskimääräiset fantasiakirjat, olivat ne sitten minkä ikäisille tahansa.

Ensimmäiset kirjat olivat kyllä aika selvästi lastenkirjoja, mutta sitten sarja muuttui. Tämä on minusta hieman outoa. Kai lastenkirjasarja saisi pysyä lastenkirjasarjana loppuun asti? Ehkä Rowlingin mielestä tällainen sopii lapsille (olisikohan hän joskus sanonutkin, että hänen mielestään lapset voisivat ihan hyvin lukea näitä, en ole varma...), mutta en ole samaa mieltä. Pahaa mieltä kirjan kohdat tuottivatkin suureksi osaksi sen takia, että ne olivat tällaisessa kirjassa, joka kuuluu kuitenkin (kai)lastenkirjasarjaan. Uusin kirja on siis lastenkirja, joka ei sovi lapsille... tai jotain. Onko Rowlingin tarkoitus opastaa lapset pikkuhiljaa väkivaltaviihteen maailmaan?

Yksi vähän hämäävä juttu ovat mielestäni suomenkielisten Potterien Mika Launiksen tekemät kansikuvat. Eiväthän ne nyt mitenkään rumia ole, mutta niistä voisi kyllä saada sellaisen käsityksen, että nämä ovat ihan vain lastenkirjoja kaikki. Ulkomailla on ollut osuvampia kansikuvia.

mify

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Lokakuu 07, 2006, 21:55:13 »
Pikkuveljeni on 7-vuotias ja olen lukenut hänelle 3 ensimmäistä kirjaa. Neljännen aloitimme tänä sylsynä, mutta ensimmäsien luvun aikana aloin miettimään sopiiko tämä oikeasti seitsemän vuotiaalle pikkupojalle? Jatkoimme kuitenkin eteenpäin. Luemme nykyisin harvemmin, kuin ennen koska jollain tavalla haluan että tarina ei loppuisi kesken ettei se hämmentäisi veljeäni, koska hän ei tiedä mitä kirjassa tapahtuu ja kesken jättäminen viestittäisi ehkä vääriä asioita... Toisaalta luemme vähemmän, koska luulen että ennen kuin pääsemme pelottavimpiin kohtiin hän on kerenny jo hieman kasvaa. Mutta tämän kirjan jälkeen pidän hieman taukoa ja luen vaikka Narniaa välissä että hän kehittyisi hieman ja ymmärtäisi paremmin kuolemat sun muut.

Ensimmäiset kolme ovat selkeästi lastenkirjoja, mutta sen jälkeen suosittilisin kirjoja ehkä 9-vuotiaista ylöspäin.

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Lokakuu 07, 2006, 23:38:28 »
Mielestäni Harry Potter-kirjat eivät ole lasten kirjoja. Ei, ei, ei. Lasten kirjat eivät ole noin hmm.. "monimutkaisia". Tai siis, että ei lasten kirjoissa ole tuommoisia juttuja, mitkä tarvitsevat ajattelua ja aivoja. (En nyt siis tarkoita, etteikö lapsilla olisi aivoja, vaan, että niissä täytyy itse vähän ratkoa juttuja ja oivaltaa asioita)

Ihmettelen kyllä tuota luokittelua. Mielestäni Potter-kirjat ovat niinkuin nuortenkirjoja, ei lasten. Tietysti ne ensimmäiset sopivat ehkä vähän pienemmillekkin, mutta en oikein tajua. Luokitellaanko ne sen perusteella, että kun ensimmäisissä ei tapahdu mitään kauheaa, niin se on silloin lastenkirja? Ei minusta ainakaan pelkästään sen perusteella pitäisi. Minun mielestä se pitäisi luokitella sillälailla, että jos jotkut pikkulapset ymmärtävät juonen ja siinä ei ole semmoisia juttuja, että täytyy itse miettiä, eikä tietystikkään mitään kuolemia tms. se on lastenkirja. Lapsethan katselevat kuvia ja lukevat tarinan vain läpi.(ei kaikki)  En usko, että he kuitenkaan rupeavat miettimään juonta ja arvoituksia.. Ja jaksavatko he lukea niitä? On ne ekatkin aika pitkiä joillekkin lapsille, riippuu tietysti tykkääkö pitkistä vai lyhyistä kirjoista.

Eli en luokittelisi Pottereita lastenkirjoiksi, 3-6 kirjoista puhumattakaan. Nuortenkirjoja ne on.

Lainaus käyttäjältä: "velhon viikset"
Ensimmäiset kirjat olivat kyllä aika selvästi lastenkirjoja, mutta sitten sarja muuttui. Tämä on minusta hieman outoa. Kai lastenkirjasarja saisi pysyä lastenkirjasarjana loppuun asti? Ehkä Rowlingin mielestä tällainen sopii lapsille (olisikohan hän joskus sanonutkin, että hänen mielestään lapset voisivat ihan hyvin lukea näitä, en ole varma...), mutta en ole samaa mieltä. Pahaa mieltä kirjan kohdat tuottivatkin suureksi osaksi sen takia, että ne olivat tällaisessa kirjassa, joka kuuluu kuitenkin (kai)lastenkirjasarjaan. Uusin kirja on siis lastenkirja, joka ei sovi lapsille... tai jotain. Onko Rowlingin tarkoitus opastaa lapset pikkuhiljaa väkivaltaviihteen maailmaan?

Eihän se ole lastenkirjasarja? Tai siis, uskon, että Rowling ajatteli sen sillee, että lukija kuitenkin aina kasvaa ja kirjojenkin pitää kehittyä. En usko, että se kiinnostaisi enää nii hirveänä, jos on nuorempana lukenut ensimmäisiä ja sitten vanhempana lukee viimeisimpiä, jos se olisi samanlaista kuin ensimmäisissä. Varmaan on sitten esim. n.13-16 vuotiaan kivempi lukee enemmän semmoisia hmm... "kehittyneempiä" kirjoja. Eikä uusin kirja kyllä ole lastenkirja, ei. En kyllä taida ihan uskoa tuohon, että Rowling olisi sanonut kaikkien kirjojen sopivan lapsille...

Lainaus käyttäjältä: "Lady Asensio"
Suomenkielistä versiota luulee lastenkirjaksi kannen perusteella, sillä mielestäni ne kuvat ovat aika lapsellisia verrattuna Bloomsburyn lasten painokseen. Miksei Tammikin ala painaa aikuispainoksia?

Olen osittain samaa mieltä. Monet katsovat kannen perusteella kirjaa ja tuomitsevat sen myös sen perusteella. Kyllä minäkin teen joskus sillee, mutta aina myös luen takatekstin. Tietysti kansi merkkaa paljon. Mutta tarvitseeko aina kaikkia kirjoja kattoo sillee, että "ai tässä on lapsellisen näkönen kansi, enpäs taidakkaan lukee"? Tietysti kirja vaikuttaisi heti paremmalta jos tykkää kannesta. Minun mielestä kannet sopivat Pottereihin. No ehkä ne eivät ihan heti ensimmäisenä tuo mieleen semmoista nuorten kirjaa, mutta kansien perusteellako se päätetään, että luetaanko kirja vai ei? Ja varmasti myös joidenkin muidenkin mielestä ne sopivat ja ovat hienot tai jotain.. Joku tuossa taisi jo kirjoittaakki, että niissä on kuitenkin sama teksti sisällä, ja olen samaa mieltä. Ja miksi verrata kansia toisiinsa? Joidenkin mielestä suomalaiset kannet ovat lapsellisia joidenkin ei. Eli se taitaapi olla ihan mielipide kysymys.

Lainaus käyttäjältä: "reta"
Minun mielestä Potterit on kirjoitettu kasvun mukaan. Ykkönen on enemmän lastenkirja, kuutonen käsittelee jo vakavampia asioita. Ei kakkosluokkalainen ymmärtäisi kuudennesta kirjasta juuri mitään, mutta VK:sta enemmän.

Olen aika lailla samaa mieltä.. :)

Lainaus käyttäjältä: "Jocely"
Kovasti olen itsekin ihmetellyt tuota luokittelua... Miten ihan lapsilla (<10 v) voi olla ymmärrystä koko sarjan ymmärtämiseen (tietysti fiksujakin löytyy, älkää ottako pahalla)? Voihan sitä tietysti kirjan lukea, mutta kuinka paljo nsiitä sitten ymmärtää onkin ihan eri juttu. Kuolemat ja taistelut eivät enää loppusarjassa ole ihan lapsen luettavaa. Mutta kukin tyylillään, mä olen ihan tyytyväinen että olin vähän vanhempi kun noita ensimmäisen kerran aloin lukea. Rivien välistä pystyy kuitenkin lukemaan niin paljon juttuja, mihin lapsena ei olisi ikinä pystynyt...

Olen aivan samaa mieltä! Löytyipäs semmoinenkin jonka kanssa olen samalla aaltopituudella. ^^
Tuntuu, että kaikki katsovat ikärajan vain murhien ja synkkyyden perusteella...

Mutta tietysti lapsetkin voivat lukea Pottereita jos haluavat, en vain usko, että he enää jostain kolmosesta kauheana ymmärtäisivät näitä kaikkia aikamatkustusjuttuja ja muita sellaisia. Kyllä antaisin lapseni lukea ensimmäisiä kouluun mennessä varmasti. Luin itsekkin ensimmäisen siinä ykkösellä. En kyllä väitä, että olisin jotain juttuja siitä ruennut miettimään , se vain oli jännittävä tarina pojasta joka ei tiennyt olevansa velho ja sitten hän meni velhokouluun jne. Jotain vitosta en kyllä antaisi luultavasti niin nuorena. Mutta sehän on tietysti jokaisen oma mielipide. :)

Minusta Rowling on todella hyvin osannut kirjoittaa ne, ensimmäinen oli suunnattu semmoisille ehkä ala-aste ikäisille(tietysti vanhemmatkin voivat lukea). Siinä ei paljon tarvinnut miettiä juonenkäänteitä ja arvoituksia. Sitten kun rupesi sitä silloin lukemaan niinkuin minäkin, tavallaan kasvoi siinä niiden kanssa. Pienempänä halusi lukea yksinkertaisempia kirjoja ja sitten kun vanheni halusi taas vähän monimutkaisempia jne. Eli hän teki ne oikein hyvin.
Eikä se, että ekat on suunniteltu vähän pienemmille, estä vanhempia lukemasta. Ehkä jotkut kuvittelevat, että ne ovat liian lapsellisia itselle. Mutta jos vertaa VK:ta johonkin vaikka selvästi lastenkirjasarjoihin tai jopa joihinkin nuortenkirjasarjoihin, sanoisin, että Potterit ovat todellakin nuortensarja.
En tiedä, mutta minua vaan ärsyttää se, että jotkut luokittelevat sen lastensarjaksi,*hyppii tasajalkaa hiuksiaan repien*("tiedän, että se on mielipidekysymys." " Ai tiiät vai?" "Joo, joo, täytyy vaa vähä valittaa") koska se on heidän mielestään lapsellinen ja siinä ei tapahdu mitään kauheaa, mutta sitten ei mietitäkkään sitä, että ymmärtävätkö lapset niitä. *Ärrin, murrin*
Ikärajoja en kirjoille rupeaisi antamaan, koska se riippuu ihan ihmisestä millaista lukee. Jotkut tykkäävät yksinkertaisista ja iloisista, kun taas jotkut tykkäävät vähän monimutkaisemmista ja ehkä synkemmistäkin kirjoista, joten mielestäni kirjoille ei oikein voi antaa ikärajaa. Tietysti joitain suositusikärajoja voidaan pistää, mutta sekin on vain joidenkin mielipide. Jotkut saattavat olla ihan erimieltä.

Elokuvat ovatkin sitten asia erikseen, mutta niistä en nyt ala lörpöttelemään, muutenkin tuli jo pitkä kommentti.. :> (Ja montakohan kertaa tässä tuli toistettua omia juttujani? Ja muiden?^^)
Siinäpäs sitten tuli sitä juttua, en kyllä ajatellut ihan näin pitkästi kirjoittaa, mutta minkäs sille voi kun tulee sitä juttua? On muuten pisin tähän asti kirjottamani kommentti! (En kyllä sitte tiiä onko ees yhtä hyvä, jos sitäkään.. Mutta kai se harjottelu tekee mestarin.)
Joo, ehkä pitäs mennä nukkumaan, eilen tuli kyllä valvottu vähän liian myöhään...

systerisi kirja kädessä

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Marraskuu 05, 2006, 13:49:27 »
Olen sitä mieltä että ikärajoitukset ovat paikallaan, niiden tarkoitus on ehkä ohjata ihmisiä valintojensa kanssa.K-15, eihän se välttämättä ole juuri se viisitoista.Tämä on varmasti jokaiselle henkilökohtainen asia, ihmisethän kehittyvät eri tahtiin. Vanhemmat jotka antavat lukea nuorten lastensa (tai nuorien) lukea Pottereita on mielestäni hyvä tietää mitä he lukevat. Olisiko pahitteeksi lukea takakansi tai koko kirja? Ei ainoastaan Pottereiden kohdalla! Ei tarvitsisi pilata lasten lapsuutta kirjoilla tai peloilla jotka ovat yliluonnollisia. Tämä oli vain oma mielipiteeni vaikka mitä minä olen mitään sanomaan kun itsekin olen vielä lapsi (varhaisnuori?)...

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Harry Potter - Lastenkirjoja?
« Vastaus #32 : Tammikuu 20, 2007, 13:17:41 »
Se riippuu niin paljon lapsesta ja siitä mitä kukin pelkää. Ainakin ensimmäinen kirja on selkeästi nuoremmille suunnattu, nykyisin ne pari ensimmäistä lukua suorastaan ärsyttävät minua kirjoitustyylillään. Salaisuuksien kammio onkin jo synkempää luettavaa, minä ainakin pelkäsin 'vielä' 11-vuotiaana sitä lukiessani. Jatkuva uhkaava tunnelma ja pelko tekevät siitä ihan erilaista luettavaa. Viisasten kivessä ei tällaista ollut, vaara rajoittui lyhyempiin hetkiin. Olenkin sitä mieltä, että ensimmäisen osan voi ehkä seitsemänvuotiaalle lukea, mutta siitä eteenpäin lapsen olisi hyvä lukea itse jaksamisensa mukaan. Jos osaa keskittyä niin pitkän kirjan lukemiseen itse, on minusta myöskin valmis kohtaamaan sisällön. Esim. minun tällä hetkellä 9v. serkkuni on lukenut kaikki kirjat itse, eikä siitä mitään traumoja ole saanut. Kirja on kuitenkin kirja, telkkariohjelmat ja elokuvat ovat paljon todentuntuisempia, siinähän täysin epäuskottavat tapahtumat eivät jää vain paperille ja mielikuvituksen varaan, vaan lapsi oikeasti näkee näiden asioiden tapahtuvan.

En kyllä ymmärrä miksi pitäisi lukea väkisin ääneen lapsille jotain sellaista kirjaa, minkä he voisivat itse lukea sitten kun ovat siihen valmiita? Potterit eivät kuitenkaan mihinkään yleissivistykseen kuulu, lapsi voi sitten oman mielensä mukaan tarttua toimeen. Innostaa voi aina, juuri esimerkiksi lukemalla yhdessä ensimmäisen kirjan.

Jonkinnäköiset ikäsuositukset voisivat olla paikallaan - tietämätön vanhempi voi ostaa tietämättömyyksissään kirjan, jota ei oikeasti haluaisi lapsensa vielä lukevan. Luulisi, että huoltaja loppujenlopuksi parhaiten tietää, mitä oma kullannuppu on valmis kohtaamaan. ;)
Don't cry because it's over, smile because it happened.

Poissa Devia

• Matami Toheloitsija
  • Vuotislainen
  • Enkelipiru
    • Devia
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #33 : Tammikuu 20, 2007, 17:02:29 »
Minun mielestäni Potterit eivät ole mitään lasten kirjoja. Ei edes ensimmäiset osat. Tiedän monta todella nuorta Potter lukijaa jotka eivät todellisuudessa ymmärrä kaikkea mitä kirjoissa tapahtuu. FK ja PP ovat ainakin aivan liian raakoja lapsille.

Minä luin ensimmäisen Potterini noin 10 vuotiaana tai jotain. Kakkonen oli juuri ilmestynyt. Ehkä olisin ollut liian nuori lukemaan sen ikäisenä vitosta tai kutosta mutta ei sitä silloin osannut arvatakkaan millainen sarja siitä kehkeytyisi. Missään nimessä en sanoisi että Potterit ovat lastenkirjoja. en vaikka moni kysyy että enkö ole liian vanha lukemaan Pottereita. Mutta minä olen aina sanonut että ei en ole.

Cornelius Deemson

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Tammikuu 20, 2007, 19:00:33 »
Jeps...

Itse luin Pottereita jo 6-vuotiaana. Käsitin hyvin kirjojen maailman ja odotin aina innolla seuraavia osia.

Mutta Potter eroaa mielestäni muista lasten fantasiakirjoista murhan maailmallahmm... en oikeastaan keksi mitään vaikka yleensä keksin hyvät perustelut. Ehkä se eroaa muista lasten fantasiakirjoista siten, että siinä on ehkä ripaus enemmän rakkautta ja selvä idea, ja se on sitä paitsi laajempi kuin muut lastenkirjat, eli siitä voi ottaa selvää aika paljon kirjojen avulla.

No, siinä minun mielipiteeni asiasta. Hyvää jatkoa!

// Derica Tonks poisti mainoksen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2008, 21:11:02 kirjoittanut Derica Tonks »

kimba

• Ankeuttaja
Re: Harry Potter - Lastenkirjoja?
« Vastaus #35 : Tammikuu 24, 2007, 22:23:21 »
Potter kirjat ovat enemmän teinien kirjoja, koska Pottereissa on aika paljon teinien "kähinöitä" ja rakastumisia. Eivät ole niinkään lapsille, mutta 10vuodesta ylöspäin miksipä ei. Itse kyllä luin pottereita jo 9 vuotiaana. Täytyy kyllä myöntää, että nyt teini-iässä ymmärtää paljon paremmin nuita "riitoja" kuin tuolloin 9 vuotiaana.

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
Re: Harry Potter - Lastenkirjoja?
« Vastaus #36 : Tammikuu 25, 2007, 00:21:47 »
Kaksi ensimmäistä voisin vielä laskea lastenkirjoiksi, ovathan päähenkilötkin silloin vielä lapsia. Ykkönen ja kakkonen ovat lisäksi vielä sen verran lyhyitä, että nuoremmatkin jaksavat ne lukea. (Vaikka yli 200 sivuakin on jo mielestäni melko paljon lastenkirjaksi, monet lasten ja nuortenkin kirjat kun ovat usein vain 100 sivuisia tai jopa alle..)

AV:ssa alkaa tulla jo sykempiä piirteitä ja esim. ankeuttajat saattavat olla joillekin liikaa. LP voisi muuten olla pienemmillekin sopiva, mutta loppu on kyllä varmasti liian pelottava niin kuin monet ovat jo sanoneetkin. Asia on kyllä niin kuin Ralph Fiennes totesi LP:n DVD:n haastattelussa, että jos Voldemort/Harry kohtauksesta otettaisiin pois kaikki fantasia, jäljelle jäisi vain mies, kuka kiduttaa ja yrittää tappaa nuoren pojan, eikä se ole todellakaan lapsille sopivaa. 5 ja 6 ovat sitten jo ehdottomasti nuorille ja aikuisille. Niissä tapahtuu niin paljon kaikkea ikävää ja pelottavaa ja asioita, joita pienemmät eivät vielä ymmärrä. Olin itse ihan paniikissa lukiessani PP:n loppua(varsinkin manaliuskohtaa, hui.), ja olen sentään täysi-ikäinen.. :)  Ehkä viides-kuudesluokkalaiset voisivat ne lukea, mutta en kyllä nuoremmille suosittelisi. Lisäksi jotkin asiat saattavat lapsista tuntua jopa tylsiltä (esim. killan asiat FK:ssa ja kaikenmaailman ministerijutut).

Lapset ja nuoret/aikuiset lukevat pottereita eri tavalla. Lapsille riittää, että kirjoissa on menoa ja meininkiä ja hiukan myös jännitystä. Vanhemmat lukijat taas kiinnittävät huomiota yksityiskohtiin, miettivät tekojen seurauksia ja kehittelevät teorioita tulevasta ja menneisyydestä. Nuorimmat lukijat eivät vielä sellaiseen pysty. Joten, jos jollekin jäi vielä epäselväksi, niin potterit eivät todellakaan ole mielestäni (pelkkiä) lastenkirjoja. Eihän niistä muuten olisi edes tullut näin suurta maailmanmenestystä... :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2007, 07:51:59 kirjoittanut Nemorosa »

cheri

• Ankeuttaja
MUN VASTAUS <3
« Vastaus #37 : Helmikuu 05, 2007, 00:50:30 »
Aloitin Harryjen lukemisen nelosesta varmaankin 8- tai 9-vuotiaana. (Nelosesta siksi, että kun kaverini lainasi sen minulle, hän uskoi sen olevan minusta mielenkiintoisin.) Silloin se ei vaikuttanut mielestäni mitenkään erityisen superpahalta tai järkyttävältä, ei edes loppu, mutta ehkäpä olin jokseenkin sekavassa mielentilassa koko lukemisen ajan, koska huonoksi luulemani kirja oli niin superjännä ja sain nyt jotain aivan uutta fanitettavaa, onpa vaan pitkä lause, huhhuh.

Tosi kivaa kun ne kirjat kasvavat mukana. Viides ja kuudes ovat enemmän nuorille, koska päähenkilöt ovat teineilijöitä enkä itse ainakaan teinien taiteellista monimuotoisuutta ymmärtänyt ollessani epäteini. Eli siis epäteinit eivät pysty samaistumaan teinin osaan, kun eivät tiedä millaista se on. Kuten teinit eivät pysty samaistumaan epäteinien osaan kun eivät muista millaista se oli. Jos luen kirjaa, jonka päähenkilö on 12 vuotta, kuvittelen hänet mielessäni väh. 14-vuotiaaksi ettäjottakoskakun pystyisin samaistumaan häneen.

Harrykirjat ovat kivoja minusta juuri siksi, että ne sopivat kaikenikäisille. Luokittelisin kaksi ensimmäistä Harrykirjaa enemmän pienille sopiviksi, ja kolmannesta lähtien nuorille ja ylöspäin(, mikä on ristiriitaista, koska itse olin niin pikkuinen lukiessani neljännen.)

tohelo

• Ankeuttaja
Miun Answer
« Vastaus #38 : Helmikuu 18, 2007, 14:46:54 »
Ei Potterit todellakaan ole lastenkirjoja. No  No No! Ite olen ysillä ja olen lukenu kaikki tähän mennessä ilmestuneet kirjat ainaki tusinan kertaa enkä ole pitänyt niitä lastenkirjoina. Ne jotka pitävät Pottereita  lastenkirjoina eivät ole mielestäin todellakaan lukenu yhtään Pottereita edes yhen sivun verran joten ovat jotenki ennakkoluulosii Pottereita kohtaan. 
[/quote]

Astarak

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Helmikuu 21, 2007, 21:42:34 »
Tietenkin tämä ensimmäisenä on mielipide kysymys. (niin se on tarkoitettukin.) Mutta siis. Tässä kun miettii tuota niin ei nuo enää ole lastenkirjoja. Niiden tunnelma on synkempi kuin oli ensimmäisissä kirjoissa. (1-3)
Tietenkään mikään ei estä ns. lapsia lukemasta niitä. Mielestäni siis ei pitäisi niitä lukea alle 10 vuotiaat, sillä he eivät kenties ole (ei pahalla) valmiita siihen tunnelmaan mikä niissä on. En tiedä raakuudesta, mutta eihän se "raakuus" sitä ikärajaa välttämättä nosta, vaan ehkä se tunnelma mitä kirja luo lukialle. Mutta, jotkut voivat kenties pitää tunnelmasta, joka on hieman synkempi.
Mutta mielipiteeni on, että (4-6 (7)) Ovat kyllä kenties vähän vanhemmille lukioille.

Poissa Ceciliah

• Syystuuli
  • Vuotislainen
    • Ceciliah - livejournal
« Vastaus #40 : Helmikuu 23, 2007, 16:22:12 »
On vaikea luokitella Pottereita lasten- tai nuortenkirjoiksi. Missä välissä edes kulkee raja lapsen ja nuoren välillä? Minun mielestäni Potterit eivät ole ainakaan täysin lastenkirjoja. Viimeisimmät osat ovat synkkiä eivätkä sovi liian nuorille. Olisi vaikeaa ja tyhmääkin asettaa jokin ikäraja kirjoille. Lapset kehittyvät eri aikoihin ja varmasti on olemassa joku alle 10-vuotias, joka on riittävän kypsä henkisesti lukeakseen koko kirjasarjan ilman painajaisia tms. Jollekin vanhemmallekin kirjat saattavat olla liiankin vauhdikkaita. Se on täysin yksillöllistä ja pienten lasten kohdalla vanhempien pitäisi päättää, onko lapsi liian nuori tajuakseen kirjaa kokonaan ja pitääkseen sitä fiktiona.

Joku täällä kirjoittikin, että ensimmäiset kirjat sopivat paremmin lapsille, koska silloin päähenkilötkin olivat vielä lapsia. Se on totta, mutta lapsen kannalta on varmaan ikävää, jos yhtäkkiä ei saakaan tietää, miten tarina jatkuu, jos rajoitetaan, että esimerkiksi neljäs Potter on liian pelottava. Minä itse olen lukenut Potterit tasaiseen tahtiin samalla, kun vuodet ovat kertyneet. Ensimmäiset kirjat luin suurinpiirtein 11-vuotiaana enkä pitänyt niitä silloin mitenkään ahdistavana. Samalla, kun uudet synkemmät osat ovat ilmestyneet, olen itsekin ollut aina hieman vanhempi. Myöhemmin tällaista kaavaa on vaikeampi toteuttaa, koska kohta kaikki osat ovat heti saatavilla eikä tarvitse enää odottaa seuraavan osan ilmestymistä.

Potterit eivät ole lastenkirjoja, mutta kyllähän nuoretkin lukevat aikuistenkirjoja. Se riippuu tilanteesta. Jotkut pystyvät lukemaan vanhemmille tarkoitettua tekstiä, jotkut eivät. Lasten kohdalla vanhempien pitäisi päättää siitä.
I just got lost
Every river that I've tried to cross
And every door I ever tried was locked
Ooh-Oh, And I'm just waiting till the shine wears off

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #41 : Helmikuu 26, 2007, 12:27:56 »
Minusta Potterit eivät ole lastenkirjoja, varsinkaan kolme viimeistä kirjaa. Kirjoissa tapahtuu paljon asioita, joita lapsi ei välttämättä ymmärrä. Esim. luudalla lentäminen. Esim. jotkut ovat kokeilleet lentämistä kohtalokkain seurauksin. Kirjat saatavat olla myös pelottavia. Siksi en suosittelsi kirjoja ainakaan alle kouluikäisille. Sopiva ikä voisi olla siinä kahdeksan-yhdeksän vuoden paikkeilla, jolloin lapsi alkaa jo ymmärtämään paremmin faktan ja fiktion eron.  Tietenkin lapset ovat erilaisia, mutta tämä on minun mielipide.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2007, 16:30:55 kirjoittanut Tanzu »
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Serious Musta

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Helmikuu 26, 2007, 15:44:54 »
Eivät ole lastenkirjoja. Kirjoissa kuitenkin tapahtuu paljon sellaista mitä jotkut eivät osaa mieltää vain kirjoitetuksi ja saattavat yrittää niitä kotonansa kuten esim. se, että rupeavat itse Frediksi ja Georgeksi ja kehittelevät omia "pinnauspurtavia" vaikka ei tuo niin "vaarallista" ole niin kyllä siitä silti voi joku 5-vuotias saada vaikutteita, jos vaikka kiltti isä lukee hänelle iltasaduksi Pottereita.

Lancelot

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Helmikuu 26, 2007, 19:13:34 »
Asiasta ollaan näköjään montaa mieltä... :)
Vaikka Pottereissa puhutaankin tappamisesta/kuolemisesta, se yleensä tapahtuu loitsulla, mikä ei ole mitenkään erityisen raakaa. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi "jästitappokeino", puukko, pyssy tai muu lelu.
Itse luokittelisin sarjan 2 ensimmäistä osaa K-7 puolelle, 3-4 osat K-11, mutta viimeisimmät saattavat jo hamuta PG-13 tai R ikärajaa. Synkkeneehän sarja koko ajan. Etenkin kun kutososassa puhutaan sielun jakamisista osiin, veren suihkuamisesta, kävelevistä ruumiista. Se ei ehkä sovi pienille lapsille.

Poissa aapukka

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Maaliskuu 03, 2007, 13:18:32 »
Olen kaksitoista, enkä suoraan sanottuna muista kuinka pitkään olen HP-kirjoja lukenut. En usko että ihan pienimmät lapset (esim. 8-vuotiaat) edes ymmärtävät kaikkea Harry Pottereista, ei sillä että minä itse kaiken ymmärtäisin. Mutta vaikka olenkin niitä oman muistini mukaan alle kymmenen vuotiaana lukenut, ei siitä minulle mitään traumoja ole jäänyt ;) Ensimmäinen, toinen ja kolmas kirja vaatisivat mielestä K-7 ikärajan, ja loput kolme K-11. Jos olisin yli kolmetoista sanoisin varmaan viimeisiin kirjoihin K-13 ikärajan, mutta jos sanoisin nyt K-13 rajan en saisi lukea niitä itse joten.. ilman Harry Potteria ei ole elämää. :) Kyllä voisin antaa 10-vuotiaiden lukea ensimmäiset kolme Potteria, ja ehkä vähän myöhemmin myös nelosen, vitosen ja kutosen. Ja huom huom. riippuu tietenkin ihan lapsesta  minkä ikäisenä hän voi Pottereita alkaa lukemaan, jos joku 8-vuotias ei ymmärrä että luudat eivät oikeasti lennä, en hänelle HP-kirjoja suosittelisi. Toinen 8-vuotias voi jo ymmärtää jättää luudat siivoamista varten, silloin vain tervetuloa Harry Potterin maailmaan.

Poissa Anck Su Namun

• Vuotislainen
« Vastaus #45 : Toukokuu 28, 2007, 17:21:23 »
Yhdyn edellisiin, 1-3 osat ovat kyllä vielä lasten kirjoja, niissä ei tapahdu mitään kauhean pahaa mitä nuoremmat lukijat eivät ymmärtäisi. Tosin Brintanniassa ja Amerikassa(muistaakseni) kolmas elokuva oli PG-13 samoin kuin neljäs. Neljäs kirja on jo selvästi synkempi kuin aiemmat kolme kirjaa. Pimeän piirrot, Voldemortin nousut sun muut. Viides no en oikein tiedä. Mutta kuudes kirja ei todellakaan ole enää lasten kirja. Käveleviä ruumiita, inhottavia kirouksia(Sektumsempra) Kuudes kirja on hyvin synkkä ja selvästi valmistelee tulevia tapahtumia. Kuudes voisi olla joko K-13 tai K-15

Parasta olisi jos vanhemmat tutustuisivat yhdessä lastensa kanssa viimeisimpiin kirjoihin ja päättelisivät sitten siitä onko ne sopia heidän lapsilleen.
カダージュ

Poissa Lansu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #46 : Kesäkuu 05, 2007, 23:34:32 »
Minusta Potterit eivät mitään kauhean lasten kirjoja ole..varsinkaan kolme viimestä. Minusta ikärajana saisi olla joku 8v ? Taijotainsinnepäin.

Itse olen jopa vuoden Pottereita lukenut (10vee niistä kiinnostuin, ainakin jotenkin). Ömh.

Brainchild

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Kesäkuu 07, 2007, 09:04:05 »
Luin "Salaisuuksien kammion" 7-vuotiaana, ja se oli kyllä pelottava, mutta ihastuin siihen totaalisesti ja osasin joitakin lukuja ulkoa. Leikimme sitten pihan lasten kanssa Harry Potteria, ja ikään kuin alkeellisesti larppasimme esittäessämme kohtauksia basiliskin kanssa ym. Siskolleni luettiin ääneen kaikki Potterit hänen ollessaan noin 7- tai 8-vuotias, eli osat 1-3. Sitten hän oppi itse lukemaan kunnolla, ja luki muut osat viidenteen luokkaan mennessä. Itse olen lukenut kaikki sitä mukaa kun kirjat ovat ilmestyneet.
En osaa oikein sanoa, mitkä ikärajat kirjoihin sopisivat. Elokuvissa K-11 tai K-13 ovat toimivia, mutta eivät ne kävisi kirjoihin.
En luokittele kirjoja lasten/nuorten/aikuisten kirjoiksi, vaan yksinkertaisesti fantasiaksi, joka on tarkoitettu periaatteessa kaikille. Riippuu ihan lapsesta ja vanhemmista kuinka pienenä voi tutustua Pottereihin ja erityisesti juuri uusimpiin osiin, toiset eivät näe painajaisia käsien leikkaamisista tai verisistä murhista millään, mutta toisilta menee yöunet jo siitä, että yövalo ei ole päällä ja äiti peittelemässä puhumattakaan Voldemortista tai muista kauheuksista.

Poissa Grainne

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #48 : Kesäkuu 08, 2007, 19:24:52 »
Komppaan^. Riippuu ihan täysin lapsesta, kuka osaa jo pohtia lukemaansa ja erottaa todellisuuden ja fiktion. Fantasiakirjallisuus kuuluu kaikille, ilman muuta.

Minusta on ihan turhaa lyödä leimoja kirjoihin ikäsuosituksilla, tai ylipäätään vetää mitään rajoja lasten-, nuorten- ja aikuistenkirjallisuuden välille. Typerä lokeroiminen vain karkottaa lukijoita pois ja estää tutustumasta uusiin teoksiin. Täysin turhaa. Kaikenikäiset saa lukea kaikenlaista, sanon minä.

Tanzu tuolla mainitsi, että Pottereissa tapahtuu paljon sellaista mitä hyvin nuoret lukijat eivät välttämättä "ymmärrä". Hyvä pointti johon on pakko tarttua. Itse aloin lukea Pottereita vasta päälle parikymppisenä, ja kevyttä, harmitonta kamaahan ne pari ensimmäistä kirjaa olikin. Muistan kuitenkin joskus nelos- tai vitoskirjan luettuani alkaneeni paasata omalle äidilleni ja kaikille jotka eksyivät kuulomatkan päähän ettei nämä kuule mitään lastenkirjoja ole! Oli itseasiassa aika... kiinnostavaa kuinka vaivihkaa Rowling liu'utti kirjojensa tunnelman kevyestä synkkään. Ihan huomaamatta. Yhtäkkiä olikin tosi kyseessä... Luulen, että juuri tuon asian takia niin monet vanhemmat vetivät herneen nenään kirjojen muututtua niin mustanpuhuviksi. Kun jatko ei näytä olevankaan niin kepeä ja harmiton kuin mitä alussa lupailtiin. 

Veren tirskahtelu ja ruumiinosien lentely ei varsinaisesti ole se asia joka tekee Pottereista tai ylipäätään mistään kirjasta aikuismaisemman tai vähemmän lapsille sopivan. Sen tekee yleistunnelma, tässä tapauksessa paine ja jatkuva kuolemanuhka jonka alla Harry joutuu elämään. Minusta tuossa on jo ihan tarpeeksi synkkyyttä. Sanotaan nyt vaikka Harryn persoonallisuuden muutokset Feeniksin killassa Voldemortin riivatessa häntä olivat aika... hirvittäviä. Ja kuolema... ei voi kertakaikkiaan tietää miltä Harrysta tuntuu läheisten ihmisten menettäminen, ellei lukija itsekin ole kokenut samaa asiaa. Joten, sanoisin että vanhemmat, tai oikeastaan kokeneemmat (ja tuollahan ei ole mitään tekemistä iän kanssa) lukijat mieltävät eri asiat Pottereissa "synkiksi". Minusta yleistunnelma on ratkaisevampaa kuin yksittäiset väkivaltaiset ryöpsähdykset. Lapset tarttuvat noihin yksittäisiin tapahtumiin eivätkä välttämättä ymmärrä kuinka syvissä vesissä tarina tunnelmaltaan välillä ui. Tämä on hiukan kaksipiippuinen juttu.
Kieltämättä saattaa olla hiukan outo tilanne jos joku vanhempi lukee Potteria 8-vuotiaalleen ja sitten sieltä lävähtää naamalle joku Sektumsempra...
Mutta nyt alan syödä sanojani. Pointtini on, ettei Pottereiden ajoittainen keveys tee niistä lastenkirjoja sen enempää kuin kirjojen synkkyys tekee niistä lapsille sopimattomia. Se ymmärrys ja näkemys vain saattaa puuttua erinäisistä asioista.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2007, 19:29:02 kirjoittanut Grainne »
"Tiedätkö, mitä koirat tekevät susille?"

EternalEmerald

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Kesäkuu 11, 2007, 12:20:59 »
Mielestäni Hary Potter -kirjat ovat kaikenikäisille. Tiedän monta todella nuorta ja aikuista, jotka myöskin lukevat kyseistä sarjaa. Ei iällä todellakaan ole merkitystä. Jotkut voivat ajatella, että viimeisimmät kirjat ovat liian pelottavia lapsille, mutta se riippuu lukijasta. Kaikki tuntevat eritavoin. Aikuistakin voi pelottaa jotkut kirjan asiat. Onhan se tietysti niinkin, ettei nuoremmat ymmärrä kaikkia kirjan asioita, mutta mitä se silti estäisi ? Kaikki kasvavat. Muistan, kun itse luin ensimmäisellä luokalla ensimmäisenä Potterinani Azkabanin vangin ja olin ihan pihalla. En ymmärtänyt paljoakaan, mutta sitten kuin sarjaa vain luki samalla kasvaessa alkoi ymmärtämään montaa asiaa paremmin. Ei ikä siis ole este. Vieläkin huomaan oppivani / tajuavani uusia asioita kirjoista, vaikka onhan sitä ikääkin jo vähäsen. Olisi todella väärin asettaa ikäraja, sillä jokainen lukija on oma persoona ja ymmärtää / tuntee asiat omalla persoonallisella tavallaan.