Kirjoittaja Aihe: punk/punk-bändit  (Luettu 17726 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ameliah

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #75 : Huhtikuu 24, 2006, 18:52:06 »
Olen kuunnellut hiaman vanhaa suomalaista punkkia, jos jonkinlaista sekundaa. Olen kuunnellut myös paljon Ramonesia ja Misfitsiä, muista en oikein sitten tykkääkkään, en Sex Pistolsseista enkä niistä mistään muistakaan niin sanotuista ''truuuupunk'' pändeistä. Liian sekalaista seurakuntaa ne biisit mulle, en oikein ymmärrä sitä pointtia, joten jätä kuuntelematta ja valittamatta :D.

(ps. wikipedia tohtii ainakin kovasti väittää että Green Day on punkkia, pop punkkia rock punkkia ja mitä lie.)

Rottenmind

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #76 : Huhtikuu 24, 2006, 19:46:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Samael"
"Ja Green Day kapinoi jossain määrin Bushia vastaan."

No onko sitten joku R.E.M ja tälläset bänditkin punkkia, jos ne kapinoi Bushia vastaan?

Jospa vaikka vaivautuisit lukemaan koko jutun, etkä irrottelemaan yhtä juttua kokonaisuudesta ;).  En sanonut, että Green Day on punkkia vain sen takia, että se kapinoi Bushia vastaan.

poxi

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #77 : Huhtikuu 25, 2006, 09:49:11 »
Punkkia kuuntelen sen verran paljon, etten oikee tiiä miten sen ilmaisis muuten ku että paljon. Ensimmäinen punk tyyppinen bändi, jota kuuntelin ja kuuntelen edelleenkin aivan simona on Nirvana. No okei Nirvanahan on enemmän grungee, mutta punk piireistähän ne alotti sen kaiken. Nirvana on mulle kaiken a ja o. Monesta asiasta en yleisestikkään vedä herneitä nenääni, mutta auta armias jos mulle tulee aukoon joku päätänsä Nirvanasta. No joo se siitä.

Nykyään kuuntelen mainitakseni muutaman The Odorants, The Knob, Sex Pistols, The Ramones, Klamydiaa jonkun verran, NOFX, NUFAN ja Lag Wagon,

En tiedä miten paljon punk mua on muuttanu, mutta sen verran oon huomannu, että kaiken sanon nykyään paljon suoremmin päin naamaa. Oli sitten kuka tahansa se, kenelle puhun. Pukeutumistani en ole pahemmin muuttanut, mutta sellaisen asian oon tehnyt selväksi, että mitä tahansa muuta pidän päälläni paitsi juuri sen hetken muotivaatteita. Mieluummin kuljen vaikka vallan ilman vaatteita kun jossain muotikledjuissa.

Ja vielä siitä punk aatteesta....kaikki perustuu yhteen sanaan...anarkiaa...Eli kaikki taistelemaan kaikkea ja kaikkia vastaan. Vaikkapa Bushia vastaan. Onhan noi monet yhtyeet kuten Green Day tapellut sitä vastaan, mutta en enää lue nykyistä Green Dayta punk yhtyeeks. Se on liian valtavirtaan suuntaunut yhtye.

kkukkanen

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #78 : Huhtikuu 25, 2006, 13:02:01 »
Kuuntelen punkia ,esim . Anal Thunderia, Ramonesia,Knobia, Rancidia, Nirvanaa, vanhaa Apista, Wastedia ja semmoi rrriotmusaa kans, Bitch Alertia ja Holea jne. Skapunk on parasta !Jonku verran kans oon tutustunu Sex Pistolsien ,Melvinsien, Black Flagin ym. musaan . välillä vähän makuasia ehkä ,mikä punkiks luokitellaan, esim.  kaupallisuuden, listamenestyksen myötä bändi saa usein heittää hyvästit aidolle punkmeiningille, kovin uskottava punkbändi ei enää oo kun soi nrj:llä päivätpitkät..

punk on asenteellista musaa ja punk-aatteita kyllä kannatan suurimmaks osaks. Loppujen lopuks ne kulkee aikalailla käsikädessä hippiaatteiden kanssa, ihmisten ja eläinten oikeudet ,+tasa-arvo jne. Anarkiahan on punkin lähtökohta, sääntöjen vastustaminen ,halutaan sekasortoa yhteiskuntaan .Punkkarit pyrkii shokeeraamaan ja ei välttämättä ihan ryppyotsasen jengin juttu liene<:
Punkiahan on kans paljon erilaista, jotkut ottaa esille vahvasti yhteiskunnallisia asioita ja menee kovinki polittiisiks ja sit on taas niitä joitten lyriikat käsittelee kumminkin vaan niitä ihmissuhdejuttuja ... Skeittipunk ,hc ja kaikenmaailman melodisetpunkrockpopit voi olla aika kaukana toisistaan .Mulle ei kyllä yhtään tipu semmonen ihan hooceemättö joka menee melkeen metallin puolelle ,Down my Throat esim :S

Rottenmind

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #79 : Toukokuu 14, 2006, 11:32:12 »
Lainaus käyttäjältä: "kkukkanen"
halutaan sekasortoa yhteiskuntaan

Lainaus käyttäjältä: "poxi"
Ja vielä siitä punk aatteesta....kaikki perustuu yhteen sanaan...anarkiaa...Eli kaikki taistelemaan kaikkea ja kaikkia vastaan

Anarkismi= Aate, joka ei hyväksy minkäänlaisia auktoriteetteja.
Kaikki valta poliittisessa, taloudellisessa, sotilaallisessa ja
uskonnollisessa muodossa pitäisi poistaa.
Vasta tämän jälkeen voidaan saavuttaa täydellinen vapaus,
jota ei rajoita mikään muu kuin vapaus valita.

Eli anarkia ei ole alunperin sama kuin kaaos ja sekasorto.

Dinevrae

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #80 : Toukokuu 15, 2006, 11:44:29 »
Kuuntelen punk -musiikkia kyllä, mutta eipä se suuremmin vaikuta elämääni eikä mielipiteisiini. En voi sanoa omistavani aatteita, eikä pukeutumisestani voi päätellä, mitä musiikkia kuuntelen. (Paitsi tietenkin, jos käytän bändipaitoja, joita pidän melko usein :]) Kuuntelen siis punkkia vain, koska se on minusta hyvää musiikkia. Arvostan Joe Strummeria, Iggy Popia ym. Minusta on ikävää, että punkista yritetään nuortenlehtien artikkeleissa vääntää uutta muotia. Jossain määrin siinä on jo onnistuttukin. H&M myy mm. Clash - ja Ramones -paitoja, joita sitten pitävät ihmiset, jotka eivät ole koskaan bändin musiikkia kuulletkaan. Tällainen ampuu kyllä jo yli. o_O

Mutta siis. Tämänhetkinen lempibändini on The Clash, jota olen kuunnellut tässä noin puoli vuotta. Mahtavaa ja monipuolista musiikkia. Suosikkini bändin tuotannosta on klassinen London Calling -albumi, joka siis on monta kertaa äänestettykin maailman parhaaksi, eikä syyttä :] Myös alkuaikojen tuotannosta pidän paljon.

Muita yhtyeitä, joita kuuntelen, ovat Sex Pistols, Iggy & The Stooges, Ramones, Misfits, Anti-Flag, Aivolävistys... Kuuntelen myös monia muita, joita en nyt jaksa listata. Kaikkien bändien levyä en omista, koneella saattaa esim. olla joitakin biisejä. Lähes kaikista punkin alalajeista löytyy hyviä yhtyeitä, suomalaisesta, brittiläisestä ja amerikkalaisesta punkista, pop-punkista, hooceepunkista... Joo, kieltämättä paras musiikin "laji" on tämä. Pidän myös Green Daysta ja Nirvanasta, joita varmaan kaikki eivät heti laskisi punkiksi, mutta ajattelin kuitenkin mainita ne tässä yhteydessä. GD:n Warningin jälkeinen uusi tuotanto ei kuitenkaan iske sitten yhtään.

Larde

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #81 : Toukokuu 16, 2006, 22:07:01 »
Joo. Kuuntelen punkkia. Tai oikeastaan skedepunkkia. Tai uusiopunkkia. Ihan miten joku tykkää sanoa.^^

Kuuntelen esim. CKY:tä, Sex Pistolsseja, Nirvanaa, Green Daytä, Blink182:ta, The Odorantsia, So Called Plania, The Knobia, Rancidia, NOFXia, The Offspringiä, Misfitsiä, Sum 41:stä, Lamaa, Rattusta, Ramonesia, Anti-Flagia,
Klamydiaa, Pelle Miljoonaa, Aivolävistystä, Kauniita Poliiseja, Bitch Alertia.
Ja lempibändini on Apulanta, joskaan Apiksen uudempaa tuotantoo ei voi oikeen punk-skeneen laskea, taino, se on ihan ihmisestä kiinni, miten haluaa. Itse en sitä sinne laske.

Silloin kun aloin aikaa sitten punkia kuuntelemaan, se muutti jonkin verran pukeutumistani. Enkä mää sitä sillee koskaan ole miettinyt, että onko tämä nyt punkkia.

whipsfurs

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #82 : Toukokuu 25, 2006, 12:53:06 »
Mitä mieltä olette siitä, että onko grunge punkin alagenre vai aivan oma musiikkilajinsa? Kiistelty aihe joten pakko kysyä teidänkin mielipiteitänne. :)

Itse kuuntelen monenlaista musiikkia, mutta punk on se ainoa laji joka todellakin iskee. Ramonesia en osaa edes laskea punkiksi, se on vain niin.. tasapaksua jauhantaa, jota ei jaksa kuunnella? Muutama biisi ehkä iskee, hey ho let's go, ja The Clashiltakin menee alas vain muutama veisu. Sex Pistols alkaakin olemaan jo sitä tasoa, että sitä jaksaa kuunnella. Vaikka Sid Vicious olikin p**ka basisti, Johnny Rottenin honotus on niin upeaa että sitä jaksaa kuunnella tuntitolkulla. Ja Nirvana.. Nirvanan tuotantoa ei voi edes sanoin kuvailla. Ihan hyvä että Kurt kuoli - soolouralla mies olisi vain tuhonnut maineensa, koska tämä ei ollut mitään ilman Nirvanaa - eikä Nirvana ollut mitään ilman Kurt Cobainia. Miettikää nyt, jos Kurt edelleenkin heiluisi lavoilla, kyynärtaipeet aina p**kana.. Säälittävää.

Green Day - punkkia vai ei, keskusteltu aihe. En ole jaksanut kuunnella vanhaa tuotantoa, sellaista shittiä.. Nah, kuka sitä jaksaa kuunnella? Ehkä joku. Eniten pidän tästä American Idiot-albumista, joka on puhdasta rokkia. Good Charloten muutaman biisin voi laskea ehkä rumpubiittien perusteella punkiksi, mutta ei sekään sitä ole. En pidä uuden sukupolven punkista: se on suoraan sanottuna syvältä. Jenkeistä tulee muutamia hyviä, aloittelevia punkbändejä joilla on loistavat vaikuttajat ja sen kyllä kuulee.

En ole ikinä pitänyt suomalaisesta punkista, mutta Kaaos, Omaisuusvahinko ja Shitsnackers ovat kyllä muuttaneet näkemystäni jonkin verran. All-time lempibändeihini kuuluvat Anal Thunder, Anti-Flag, Nirvana, Rancid, Sex Pistols, Black Flag, Oi Polloi, Oxymoron, NOFX, Millencolin, Pennywise, Blink 182 (!), MXPX, Bad Religion, AFI, Pelle Miljoona & N.U.S., Discharge, Dirty Shame, Bad Brains, Dead Kennedys, Hole, Die Ärzte, Wizo, ZSK, GBH, Operation Ivy, Subhumans, UK Subs, The Offspring, Anti-Nowhere League, Leftöver Crack, Agnostic Front, Chaos UK, Good Riddance, Choking Victim, 4 Skins, Iggy.. Äh, ei jaksa luetella enempää. Kaikki musiikki missä on vaikutteita punkista tuntuu kolahtavan - grunge on kanssa parasta. Kaikki musiikki missä huudetaan ja rummut kuuluvat.

Yhteiskunnallista punkkia ei enää tuoteta runsaasti. The Casualties tuo sitä potkua elämään. Kunnon rumpubiitit (ah, Meggers, my love!) ja laulajan punkhuutoon sopiva ääni (ah, Jorge, my love!) ovat sitä parasta. The Casualties ja The Exploited ovat sitä parhaimmistoa. Vaikka moni sanookin, että Casualties on fashioncorea ja pilaa punk as f*ck maineen, niin olen eri mieltä. On Casualties tuhat kertaa punkimpaa, kuin Green Day. Ja parempaa.

Nykyisin ihmisten musamaku on massaa ja punkkarit kuuntelevat Green Dayta, Avril Lavignea ja Simple Plania. Jes.

Rottenmind

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #83 : Toukokuu 25, 2006, 14:07:16 »
Minun mielestäni grunge on enemmänkin oma musiikkilajinsa kuin punkin alagenre. Itse en nimittäin näe niissä paljonkaan samaa. Kitarasoundit kuulostavat hetkellisesti läheisiltä, mutta siihen se taitaa jäädä. En kyllä tiedä onko minulla oikeutta sanoa mielipidettäni tässä, sen verran vähän olen grungea kuunnellut^^

"The Casualties tuo sitä potkua elämään. Kunnon rumpubiitit (ah, Meggers, my love!) ja laulajan punkhuutoon sopiva ääni (ah, Jorge, my love!) ovat sitä parasta. The Casualties ja The Exploited ovat sitä parhaimmistoa. Vaikka moni sanookin, että Casualties on fashioncorea ja pilaa punk as f*ck maineen, niin olen eri mieltä. On Casualties tuhat kertaa punkimpaa, kuin Green Day. Ja parempaa."

Olen muuten lähes täysin samaa mieltä tuossa asiassa =D

Paikea

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #84 : Kesäkuu 05, 2006, 12:12:20 »
En tiedä miten pukisin tämän sanoihin. Olen ihmeissäni. Kuvittelin punkin olevan jotain aivan muuta. Punk on anarkiaa, punk on rähinää. Ei tälläistä poppia. Olen suoraan sanottuna pettynyt.

Kävin selailemassa eri yhtyeiden musavideoita ynnä muita youtube.comissa ja eksyin sitten myös kuuntelemaan punkia. Minulla oli suuret odotukset, liiankin suuret, punkin varalle. Luin kirjan Nancy, joka kertoo Deborah Spungenin skitsofreenisesta tyttärestä Nancysta ja myös Nancyn poikaystävästä Sid Vicousista, joka soitti yhtyeessä Sex Pistols. Tiesin, että Sex Pistols on punkbändi ja kirja antoi hyvin erilaisen kuvan punkista. Toki käsitys maailmasta ja musiikista oli tuolloin erilainen, ainakin vanhempien näkökulmasta (kuten tässä Deborah Spungenin) ja punk on tuolloin joskus saattanut kuulostaa hyvinkin järkyttävältä, mutta en ikinä kuvitellut, että punk voisi olla näin poppia. Olen aina ajatellut, että punk on popin vastakohta, punkin piti olla anarkiaa, rähinää. Uusiopunk, tai miten sitä kutsutaankaan, on mielestäni ihan yhtä samaa poppia kuin mikä tahansa muukin.

Tosin Sex Pistolsit olivat kyllä ehkä lähimpänä minun kuvittelemaani punkia, mutta esim. blink 182. O.O En ikinä ajatellut, että se olisi punkia. Itse kuuntelen Ramonesia ja olen ihmeissäni, että myös se luokitellaan jossain paikoin punkiksi. Huoh, tämä kuulostaa kamalalta valittelulta ja katkeralta, mutta ehkä minä olenkin hitusen katkera. Minä niin toivoin anarkiaa, jotain ihanan hullua, sekoilua, irrottelua. Epäröinkin, että minun olisi varmaan vaikea löytää punkista se jokin, sillä se olisi paljon rankempaa, mitä olen aiemmin kuunnellut. Mutta tähän verrattuna lempibändini Slipknot on kymmenen kertaa rankempaa, ja kuvittelin punkin vetävän sille lähes vertoja (tosin en odottanut punkin olevan samanlaista kuin metal ja Slipknot yleensä, mutta samaan suuntaan).

Nyt kun tässä olen hieman punkia tänään kuunnellut, se ei pahalta kuullosta. En tarkoita, että punk olisi huonoa, ehei, mutta minulla oli aivan erilaiset odotukset. Tästä muistuukin mieleen, ettei kannata odottaa liikoja miltään, muttei tule aliarvioidakaan. Toivottavasti nyt kukaan punkin kuuntelija ei ottanut viestiä mitenkään pahalla, se ei todellakaan ole tarkoitukseni. :) Ehkä minä vielä löydän tästä punkista sen jonkin...

[off]Suosittelen punkin, etenkin Sex Pistolsien, kuuntelijoille tuota Nancy kirjaa. Kirjoittaja on tosiaan Nancyn äiti Deborah Spungen, ja kirja on hänen näkökulmastaan Nancyn elämänkerta.[/off]

~Paikea

Poissa Citrus

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
punk/punk-bändit
« Vastaus #85 : Heinäkuu 23, 2006, 21:40:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Samael"
Punkki menettää tehonsa jos siitä tulee jotain populaari-musiikkia jota jotkut pikkutytöt kuuntelee innoissaan ja on olevinaan pahiksia.

Menetätkö sinä siinä jotakin, jos joku lettipäinen pikkutyttö kuuntelee punkkia? Ei ketään voi kieltää kuuntelemasta mieleistään musiikkia. Hänellä on vapaus valita kuuntelemansa musiikki, vaikkei ymmärtäisikään siitä hönkäsen pöläystä ja esittäisi kovaa ja mainostaisi kovana ääneen kuuntelevansa juuri punkkia.
Onko punkin tarkoitus olla vain jokin marginaalimusiikin laji? En usko, että kukaan punk-bändi pistää pahakseen, jos heidän levynsä myyvät ja biisinsä tahkoavat rahaa radiossa, vaikka sitten pikkutyttöjen kovistelun ansiosta.

En kuuntele punkkia juurikaan, enkä pidä itseäni millään muotoa punkkarina. Punk on toki mielenkiintoista musiikkia, en vain ole pahemmin siihen tutustunut.
Sex Pistolsia kuuntelen kuitenkin jatkuvasti. Löysin levyn isän levyhyllystä, laitoin levyn pyörimään ja olin mennyttä tyttöä. Laulajalla on ihana, (joskin monesti hyvin epävireästi kulkeva) käheä ääni(mutta kaikki punk-bändit taitavat hoilata enemmän tai vähemmän käheästi). Vaikka Sex Pistols onkin muka vihaista punkkia, monessa biisissä on silti selvästi iloinen meininki.
Hassua tavallaan, olen ymmärtänyt, että Sex Pistols ei tavallaan ollut aidosti punk-bändi, vain kaupallinen temppu, kun huomattiin että vihaisuus myy.

Amuri

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #86 : Heinäkuu 23, 2006, 22:14:16 »
Kuuntelen vain jonkin verran punkkia, sillä suurin osa niistä bändeistä, joita tässä threadissa ajattelin luetella, taitavat olla yksinkertaisesti vähän liian goottirokkia tai kasaria. :< Siksi köyhähkö postaus!

Siouxsie and the Banshees, joka mielestäni on ainakin puoliksi punkbändi, on varsin rakastettava yhtye, oikeastaan yksi lempibändeistäni. Musta Paraati on myöskin ihan hauska, punkuskottavuudesta en sitten tiedä. Voi olla, että löytäisin punkin parista paljon hyviä yhtyeitä, mutta minä, joka muutenkin olen kovin laiska tutustumaan eri bändeihin, en jaksa uskoa, että kiinnostuisin kunnolla moisesta hakaneulamusiikista. Err, tai siis, yhdistän punkin anarkiaan, meteliin ja asenteeseen, eikä edellä mainituista oikeastaan mikään ole minun juttuni.

Pyrin yleensä pysymään kaukana "Onko Green Day punkkia vai ei?" -väittelyistä ymv. vastaavista, koska ne ovat yksinkertaisesti tylsää luettavaa. Voi olla, että ymmärtäisin "aitojen" punkkareiden huolen paremmin, mikäli kuuntelisin ko. musiikkilajia enemmänkin (eli se olisi minulle tärkeämpi), mutta tällä hetkellä punk on vain yksi niistä monesta genrestä, joita kuuntelen, eivätkä minua jaksa ärsyttää erään halpavaateketjun bändipaidat, Suosikin artikkelit aiheesta tahi punkkarialakulttuurin muuttuminen "villitykseksi".

Yllättäen päästäni ei löydy keesiä enkä käytä revittyjä vaatteita. Tai miltä ne punkkarit nyt näyttävätkään, en minä tiedä.

ElliA

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #87 : Joulukuu 27, 2006, 19:26:12 »
Huhhuh. Alussa kun luin ni aattelin jo että kaikki "hylkäisi" Ramonesin ja sanomalla jopa että se ei ole punkkia!

Hieman lainatekseni: "The Ramones oli tärkein yksittäinen yhtye, joka toi muutosta tähän tilanteeseen ja teki punk-genreä suosituksi" eli ne jotka väittävät että sex pistols teki punk-genren suosituksi niin.. voih :'(

En siis tarkoita että nyt kaikkien pitäisi kuunnella ramonesia että se on sitä "oikeaa" punkkia vaan että ei unohdettaisiin mistä punk on suurimmaksi osaksi lähtöisin.En toki väitä etteikö muutkin kuten Sex pistols olisi vaikuttanut '70-'80 luvulla punkin maailmassa.

Mutta itse pidän kyllä kaikenlaisesta punkista. Eli Ramonestista Blink 182:een. :)

Chiyo

• Ankeuttaja
punk/punk-bändit
« Vastaus #88 : Joulukuu 27, 2006, 22:52:36 »
Niin no. Täällä on nyt vaahdottu todella paljon siitä että mikä on TRUUpunkkia ja mikä sellasta teinipissisten ihkudaa mä oon niin punkkari - wnbpunkkia, mutta enpä aijo siihen kantaa ottaa. Aijon kuitenkin sen verran sanoa, että erästä viisasta ihmistä lainatakseni, muutama vuosikymmen sitten musiikkigenret olivat ns. 'puhtaita' Oli puhdasta poppia, oli puhdasta rockia ja puhdasta punkia. Nykyään, musiikkigernejen ottaessa vaikutteita toisistaan, ei mikään ole varsinaisesti enää jotain tiettyä puhdasta musiikkigenreä. Ainakaan minusta. Joten minusta nykyisiä punkbändejä voi kutsua punkbändeiksi, vaikkeivat ne täysin puhdasta punkkia olisikaan. Koska, mikä musiikki on. (Minut varmaan hirtetään tästä hyvästä, mutta olkoot).

Itse olen kuunnellut yhdessä vaiheessa paljon Simple Plania, Good Charlottea ja Green Dayta. Yleensä tässä vaiheessa porukat huutaa että hyi helvetti mitä teinipaskaa. Mutta pakko myöntää että minä pidän näistä edelleen. Olivat ne sitten kuinka mainstream. Nyttemmin olen siirtynyt Blinkin, All - American Rejectsin, Angels and Airwavesin, +44, Billy Talentin ja Fall Out Boyn kuuntelemiseen. (Enkä nyt väitä että nuo kaikki olisivat punkia).
Eipä kai sitten muuta :3

//EDIT: Niiin, Ramonesia minäkin kuuntelen! Se on aivan loistava bändi :D GABBA GABBA HEY! :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2007, 16:50:59 kirjoittanut Chiyo »

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Vs: punk/punk-bändit
« Vastaus #89 : Helmikuu 27, 2007, 22:59:29 »
Päädyinpäs tätä topiccia lukemaan ja mielenkiintoista luettavaa olikin. Punkin määrittelyhän on toisinaan vähän ongelmallista. Mitä punk sitten on kenellekin. En itse aio nyt edes yrittää, siinä pitäisi ottaa huomioon niin paljon eri asioita (mitä punk oli, mitä se on ehkä nykyään, miten kulttuuri, ympäristö, nuoriso, pukeutuminen, asenteet jne. ovat vaikuttaneet musiikkiin). Chiyon mainitsemat ns. puhtaat genret ovat myös yksi varteenotettava näkökulma.

En väitä edes, että kuuntelisin liiemmälti punkia. Ramones on ollut yksi suosikkibändeistäni kyllä <3 Pidän ehdottomasti. Ja Ramones on luultavimmin eniten todellinen punk-bändi, jota kuuntelen säännöllisesti ja paljon.

The Clashia olen myös kuunnellut paljon ja sekin kuuluu suosikkeihini. En tosin ole koskaan pitänyt The Clashia erityisesti punk-bändinä. En tiedä, miksi se ei ole vastannut täysin henkilökohtaista kuvaani punk-musiikista. Punkia tai ei, loistava bändi, johon kannattaa ehdottomasti tutustua jos ei ole sitä vielä tehnyt.

Toki on näitä uudempiakin radiobändejä (Green Dayta, Good Charlottea jne.) tullut jonkin verran kuunneltua, mutta eivät ole iskeneet erityisesti.
Ja Nirvanaa myös sitäkin kuuntelen jonkin verran, mutta sen luokittelisin kyllä grungeen.

En nyt liikaa tule kertomaan kenellekään punkista, koska en ole perehtynyt siihen todellakaan riittävästi. Ramones on vain sellainen bändi, jota rakastan. Mutta se on vain yksi bändi muiden joukossa, pidemmän päälle olen rock-ihmisiä.
Hey ho, let's go <3

Ravenmind

• Ankeuttaja
« Vastaus #90 : Helmikuu 28, 2007, 15:44:56 »
Ei ns. mainstream-punkpopin (tai miksi Green Dayta ynnä muuta nyt sitten nimittääkään) kuuntelemisessa mitään vikaa ole, eikä ihmistä pitäisi sen takia leimata "wannabepunkkariksi". Ja henkilö, joka pelkästään kuuntelee punkkia, oli se miten HC:tä tai yhteiskuntakriitiistä ei minusta ole punkkari. Se on elämäntapa, ei vain musiikkimaku. Jos sen sijaan ne yhteiskuntakriittiset, kaupallisuutta vastustavat ja muutenkin punkin ajatusmaailmaa tukevat mielipiteet kokee omikseen ja toteuttaa niitä, on tr00-punkkari vaikka kuuntelisikin jotain erilaista musiikkia.

Hmm... Black metal ja kirkkojen poltto niputetaan (aivan liian) usein yhteen. Samaten punk ja punk. Sitä voi kuunnella vaikka minkälaista pakanallista black-örinää, mutta kuitenkin vain murto-osa näistä kuuntelijoista poltti oikeasti niitä kirkkoja. Myös punkkia voi kuunnella ilman että kuitenkaan toteuttaa sitä ideologiaa elämässään tipan vertaa. Vetää hiukset Loreal-geelillä keesiksi ja ostaa parin satasen nahkatakin ja pistää sen täyteen hakaneuloja ja ketjuja, koska se on "punk", haukkua vanhempia jotka eivät osta uutta kännykkää kapitalistip*skoiksi, vaatia anarkiaa osaamatta edes kirjoittaa sanaa jotta voisi katsoa Wikipediasta, mitä se tarkoittaa. Sitten kaverit katsovat, että onpas tuo kova jätkä ja tr00-punkkari, kun se vielä kuunteleekin Sex Pistolsia, Ramonesia ja Terveitä Käsiä. Nuo niitä wannabe-punkkareita ovat.

No joo, meni ehkä vähän kärjistetyksi taas tämäkin kommentti. =)

Punk-musiikin idea on se, että kuka tahansa voi tehdä musiikkia, eikä laulu- ja soittotaidon puuttuminen ole mikään este sille, että voi toteuttaa itseään sen kautta. Punkkari voi tehdä itse musiikkinsa, koska levyjen ostaminen tukee kaupallisuutta. Tuo kuitenkin on melko hutera määritelmä, jonka perusteella ei oikeastaan voi väittää jotakin bändiä punkiksi ja toista ei-punkiksi. Onhan punk-musiikki saanut tiettyjä piirteitä aikojen kuluessa (yhteiskuntakritiikki, tietty laulutyyli ym.), mutta siinä onkin sitten päässyt unohtumaan se olennaisin.

Samippa

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Huhtikuu 28, 2007, 19:35:00 »
Green Dayta tykkään itse kuunnella eniten, tai siihen olen tutustunut, muut ovat jääneet vähän vähemmälle. Vaikkain ehkä Green Day kuuluu vähemmän enemmän tähän punkrock sarjaan, mutta tämä iskee kuitenkin minuun paremmin.

Kuunnelkaa ihmiset sitä vanhempaa tuotantoa. Green Day on kuitenkin perustettu "jo" vuonna 1989. Useat teinit tuntuvat luulevan, että AI oli bändin ensimmäinen levy.

Dookie on minun mielestäni ehkä se GD:n paras levy, sitä tulee kuunneltua ihan aktiivisesti.

Terryet

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Huhtikuu 30, 2007, 02:17:13 »
En voi sanoa kuuntelevani enää punkkia, se niinkutsuttu vaihe taisi mennä ohi.

Mutta kun kuuntelin punkkia, kuuntelin lähinnä Sex Pistolsia, The Ramonesia, Green Daytä, New York Dollsia, Klamydiaa (okei, humoristista suomipunkkia ja tätä kuuntelen yhä) ja vanhaa Apulantaa, jossain vaiheessa kuuntelin jopa Abduktiota, Riistettyjä ja Kaaosta, mutta tästä HC-tyylistä en oikein pitänyt.
Samaa jauhantaa ja karjuntaa koko ajan, menee hermot.

Sex Pistolsiin liittyen luin Nancy-kirjan ja mielestäni se oli ja on yhä hyvä, mutta Sex Pistols sinänsä ei mielestäni ole millään tavalla loistava tai mitään. Samaa ärsyttävää rähinää koko ajan, kun minun mielestäni musiikin tulee olla 'koskettavaa ja nautinnon tuottavaa' tai jotain.
New York Dollsiin ja Ramonesiin hermoni kärähtivät, koska molempien biiseissä on melkein kaikissa sama, pitemmän päälle ärsyttävä melodia (onko se sana edes melodia..) . Joitain New York Dollsien ja Ramonesin biisejä kuuntelen yhä, mutta en mitenkään suurissa määrin.
Klamydiaa ja Apulantaa kuuntelen, koska mielestäni ne ovat hyvältä kuulostavia ja biiseissä on sitä karismaa. Vitsit oon taas fiksu..

Miss Strigidae

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Toukokuu 04, 2007, 15:36:48 »
Kylhän mä nyt punkia kuuntelen jonkin verran, mutta punkkaria musta ei sais tekemälläkään.
Tai no itse luokittelen musiikkini punkiin tai punk/rockiin..
Mutta en ole mikään super fanittaja, joka kuuntelee pelkästään punkia, ja kuuntelee sitä sen perusteella, koska se on punkkia, ja kuuntelee ihan kaikkea joka luokiteltaisi punkiksi.

Kuuntelen The Clashia, Ramoneseja, Green Dayta ja Billy Braggia, jossa oli ehkä ripaus punkia, mutta nykyäään ei todellakaan.

muoks. huoh noita mun juttuja tuollon. No nyt kuuntelen vähän enemmän ah niin ihanaaa brittipunkia; Sham 69, Damned, Buzzcocks jne. Apistakin kuuntelen jonkin verran...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2008, 19:30:13 kirjoittanut Miss Strigidae »

Stan

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Kesäkuu 21, 2007, 11:53:03 »
En nyt sanois et oisin joku punkkari, mutta kyllä mä jotain punkkia kuuntelen. Koneella/ämppärissä on Pistolsia ja Ramonesta, ja Nirvanaa jossa on ripaus punkkia mutta emmä sitä punkiksi oikeestaan ajattele. Tai olihan se grunge bändeistä se punkein (Nirvana lähimpänä punkkia, Alice in chain heviä ja Pearl Jam poppia) mutta.

Oon joskus kuunnellu tuota "skedepunkkia" (punk/rock) ja ei se musta ole yhtään lähellä tommosta 70-luvun räyhäämistä.
Esim Blink 182 (tuota just kuuntelin) ei oo mitään punkkia, se on vaa semmosta poikien sekoilua :)

Malpropre

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Kesäkuu 28, 2007, 11:56:15 »
Kyllähän sitä tulee kuunneltua. Alakulttuurin kusipäät, L.A.M.F, Lama, Siouxsie, Retkibanaani, Vandaalit, Dead Kennedys, X Ray Spex, Gogol Bordello, etc.
Sex Pistolsista en ole ikinä jaksanut innostua enkä Ramonesistä. Anarkismista pidän aatteena erittäin paljon, mutta se ei vain valitettavasti toimi, liikaa ihmisiä, ja liikaa typeriä ihmisiä. Sotaa vastaan, sortovalta alas ja silleen. Tuntomerkkinäni 30 cm pituinen irokeesi. Jes. Mutta en minä nyt itseäni heti punkkariksi menisi tilureelaamaan.

Minnea

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Heinäkuu 05, 2007, 02:57:07 »
No hypätäänpä nyt sekaan tähän keskusteluun, vaikka ei varmaan pitäisi näin väsyneenä.
Punk on asenne jota musiikki tukee, ei musiikkia josta asenne lähti. Punk on kuulunut elämääni jo monta vuotta ja asennekkin on varmaan jonnekkin sinne päin, en voi sanoa että olen punkkari, koska mielestäni kukaan ei ole enää nykyään. Vanhoina hyvinä aikoina ihmiset olivat mitä olivat nyt kaikki menee jotakuinkin muodin mukaan, jos katsoo tarkkaan nykyistä katukuvaa, näkee viidentoistaminuutin sisällä monta pientä punkkaria sylkemässä kaduille ja huutamassa ANARKIAA!! Ja vasta viimevuonna samassa ajassa pystyi pongaamaan monta pikkugoottia angstaamassa meikit poskilla. Kärjistettyähän tämä on mutta lopulta totta kun rupeaa asiaa enemmän ajattelemaan. Punk on tämän hetken muoti ilmiö, siitä kai voimme kiittää näitä melkein-punk-bändejä kuten GreeDay ja My Chemical Romance joka on ainakin jossain mainittu olevan punkkia, tai ainakin ne kaksi vanhempaa levyä olivat enemmän kun tämä uusin. Tämän tiedän sillä viime tiistain vietin näiden uus-punkkari teinien touhua katsellessa MCR:än keikalla. Hyvin olivat omaksuneet sen että pitää punk keikalla hyppiä ja riehua minkä kropasta irti saa, mutta sen vaan sanon että sellainen ei ehkä ihan sovi tollaselle isolle keikalle, clubi keikat on sitten eri asia. Joo eksyn asiasta ja pahasti, mutta varoitinhan olevani väsynyt.

Itse en siis ole punkkari enkä mitään muutakaan. Kuuntelen punkkia kyllä, mutta niin kuuntelen rockia ja metalliakin. Joskus pystyy jopa poppia kuuntelemaan. Se että ihmisillä on niin suuri tarve mennä rajaamaan itsensä ja muut johonkin genreen tai luokkaan, on käsittämätöntä. Mun mielestä Punk on sitä että elää omaa elämäänsä, muista ja muiden mielipiteistä paljoakaan välittämättä. Elä ja anna elää! Se että ei anna kenenkään muun rajata elämäänsä tai ajatuksiaan on minulle se punkin ydin.  Anarkia on juuri sitä että ei välitä auktoriteeteistä vaan antaa mennä niinkuin parhaalta tuntuu. Niin että menee niinkuin itse haluaa, eikä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa. Niinhän se menee. Minulla on juuri tämä asenne, olenko siis punk? Tiedä häntä.

Jos nyt täytyy sanoa niitä punk-bändejä joita musiikki kokoelmastani löytyy niin täältä tulee.

SexPistols -ei nyt kuitenkaan sitä parasta punkkia vaikka kaikki siitä niin vouhottavatkin-
Ramones - jotenkin tykkään...
Pennywise - Uusi tuttavuus joka vaikuttaa hyvälle
Misfits - Me likes muuta ei voi sanoa
Billy talent - mielestäni asennetta löytyy
My chemical romance - se vanhempi tuotanto on siis enemmän punk ja mine tykkee myös uudesta
GreenDay - sanoo kuka mitä tahansa
Klamydia - hih tykänny aina enkä edes aivan aluksi punkiksi käsittäny
Apulanta - ja ne vanhemmat tuotannot juuh

Sanottakoon vielä että kukaan ei voi kadulla mina punkkariksi luulla. Myönnän että ketjut ja niitit kuuluvat pukeutumiseeni erittäin vahvasti. Samoin lävistykset ovat osa minua ja hiukseni saavat jänniä värejä osakseen aina silloin tällöin.. eikös se ole ihan punk? Heh. Silti uskon että enemmänkin minua katsotaan sinä oudosti pukeutuvana nykynuorisona tai en tiedä enkä oikeastaan välitä, koska pää asia on että itse viihtyy ulkomuodossaan ja vaatteissaan. Kunhan ei pukeudu muita varten tyyliin Hei kattokaa minulla on kasa niittejä nahkatakissa täällä 30-asteen helteessä, koska olen punkkarirokkarihevari...

Jöö hieman överiks meni mutta menköön :D

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #97 : Heinäkuu 07, 2007, 23:57:40 »
Jonkin verran on tullut punkkiakin kuunneltua tässä muutaman vuoden aikana. Eräs brittipoikanen tutustutti minut Misfitsiin ja AFIin ja tykästyin heidän musiikkiinsa. Musiikkimakuni on muutenkin melkoisen outo, joten eipä se mitään haittaa, vaikka sekaan hämmennetään vielä punkkiakin kaiken muun joukkoon.

Muutamaan kuukauteen ei ole kyllä tullut kuunneltua kumpaakaan noista bändeistä, levyjä kun en omista kummaltakaan, ja koska kaikki biisit löytyvät omalta koneeltani, jota hallitsee ilkeämielinen virus, niin eipä se houkuta niitä siirtää mp3-soittimeenikaan, että pääsisin jälleen kuuntelemaan.

Suomalaisista punk-bändeistä, joista olen alkanut pitämään, voisin mainita Ne Luumäet. Yhtään biisiä en kylläkään tällä hetkellä muista nimeltä, mutta ihan mielenkiintosia ne biisit ovat. Apulannan varhaisempaa tuotantoa olen alkanut vasta viime aikoina alkanut pitämään enemmän arvossaan kuin aikaisemmin. Pelle Miljoonakin (Hamina Hamina Hamina) on alkanut jossain määrin soimaan soittimessa.

"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Malpropre

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Heinäkuu 08, 2007, 00:54:47 »
Jonkin verran on tullut punkkiakin kuunneltua tässä muutaman vuoden aikana. Eräs brittipoikanen tutustutti minut Misfitsiin ja AFIin ja tykästyin heidän musiikkiinsa. Musiikkimakuni on muutenkin melkoisen outo, joten eipä se mitään haittaa, vaikka sekaan hämmennetään vielä punkkiakin kaiken muun joukkoon.

AFI, eli Alien Sex Fiend? Itse en ole kyllä ikinä ajatellut että se ihan punkia olisi, ehkä death rockia tahi muuta ihme apinointia (siis, Alien Sex Fiendhän on pirun mainio bändi)

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #99 : Heinäkuu 08, 2007, 01:30:32 »
Ikinä kuullutkaan tuosta Alien Sex Fiendistä ^^. A Fire Inside-nimistä bändiä tarkoitin...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]